Am văzut niște dude pe la mine prin bulă și pe jumătate m-am amuzat, pe jumătate m-am enervat. Niște oameni din zona de comunicare se plângeau că ei nu mai au încredere în presa din România, că presa a ajuns un gunoi, că securiști, că paranoia, că clickbait, că conținut de tip gunoi, că unde sunt anchetele de altă dată șamd.
Chiar așa, unde e conținutul de calitate? Sau, mai bine spus, unde sunt oamenii care scriau conținutul ăla de calitate? Ah, unii sunt pă Anglea sau pă Spania, alții lucrează în PR, alții s-au făcut instalatori, că în presă se moare de foame? Pfff, cine-ar fi crezut.
Cine-ar fi crezut că dacă tu, om de comunicare în companie sau în agenție, om care învârți bugete de milioane de euro pe an, nu mai dai bani la presă, presa va ajunge un gunoi? Chiar așa, cine-ar fi crezut. Cine-ar fi crezut că dacă dai 10.000 euro unui vlogger pentru un „review” nu ajută o publicație să facă o investigație.
Cine-ar fi crezut că dacă faci un „proiect special” cu Recorder pe 15.000 euro pentru șase luni nu o să produci mare lucru, că banii ăia n-ajung nici de salarii pe o lună. Cine-ar fi crezut că dacă o plătești pe Maricica Botox cu 2.000 euro pe un story și dai 250 euro pe un advertorial la un site de știri serios (fără glumă, astea-s prețurile), nu o să citești zilnic anchete.
Cine-ar fi crezut că presa o să arate atât de odios când, în loc să finanțezi site-urile de știri independente, că nu vrei să te asociezi cu conținutul politic, tu alegeai să dai banii la Antena 3, „că e TV, nu e ca și când sunt criticați politicieni”.
„Da, dar noi trebuie să fim acolo unde e publicul produsului nostru”, zise omul de comunicare în timp ce-i dădea dom’șoarei Botox 2.000 euro să facă un story despre bere Neumarkt, că publicul acolo e, bălește. Gustul puternic și amărui de scârbă pe care-l resimte orice reporter plătit cu 3.000 lei lunar ca să-ți spună cum te fură politicienii și ca tu să ai motiv de revoltă când ieși duminica în fața guvernului la protest.
Cine-ar fi crezut că „nu se mai fac jurnaliști ca pe vremuri” când jurnaliștii de pe vremuri îți sunt acum colegi în agenție sau în departamentul de comunicare, unde scriu comunicate de… presă, din postura de juniori, că nu au experiență pentru a lua decizii legate de unde se duc banii, nu, nu, ei n-au terminat Relații Publice ca tine, în timp ce tu te plângi că nu mai există presă care să-ți preia comunicatele.
Cine-ar fi crezut că, vorba lui Vali, salariul lui Liviu Avram, care scrie editorialul ăla beton căruia-i dai tu share și care face maximum 50.000 afișări în trei zile, e plătit din gunoaiele alea inventate despre daci, care aduc un milion de afișări lunar, „că doar presa încasează și din CPM”, îhî, CPM-ul ăla de 50 cenți.
Cine-ar fi crezut că AUR va strânge atât de multe voturi ca tu să te poți plânge că trăiești într-o țară de căcat, needucată, analfabetă funcțional, care-și ia știrile de la România TV și de pe facebook, și te gândești să-ți faci bagajul să emigrezi într-o țară civilizată, când tu ai tăiat din bugetul de media banii de la ziare și televiziuni serioase și le-ai dat, wait for it, la facebook și România TV, „că acolo e publicul produsului”.
Serios, oamenilor din comunicare ar trebui să li se interzică prin lege să mai comenteze starea presei. De fiecare dată când unul zice cuvântul „presa”, să primească automat amendă. La a treia abatere, să fie angajat timp de un an reporter pe 3.000 lei lunar, cu interdicție de a mai avea vreo colaborare. Să trăiască din banii ăia. Să facă el educație, să schimbe presa din interior. Pe salariul ăla.
Zău, trebuie să fii un pic ipocrit, ca om de comunicare – din agenție sau de la client -, să te plângi de presă. Presa e așa că tu ai ales cui să-i dai banii. Publicul e așa că ăia cărora le-ai dat banii l-au educat să fie așa. Țara e așa din cauză că tu ai ales să fie așa. Mucles.
avem și vești bune, influencerii care cereau 5 sau 10 mii pe lună acceptă acum și 3 mii.
Eu am realizat un lucru.
Când văd sumele din online realizez de fapt cât sunt de sărac.
+1
Când văd sumele alea, sper din tot sufletul sa fie cu parandarat de 95%! Macar știu că a făcut unu o afacere și nu pe banii mei (impropriu spus, pentru că în prețul plătit de mine sunt și banii aia)!
Altfel, cât de prost sa fii să-i dai rapandulei care nu știe să „vorbește” atâția bani??
Tre sa fi mai prost decât prostii care se uită la rapandula și „bă, gata, fug la magazin să-mi iau wet că am văzut la proasta că e bun!”
n-ar fi o problemă dacă ar produce rezultate. dar nu produce, dar e glamour.
Daca nu produc rezultate, incalcandu-se astfel orice regula a economiei… Sunt bani dați degeaba pentru că tot aveam buget!
Și acum paradoxul!!!! La fel e și în jurnalism!
Am sub mine (nu-i conduc, doar că sunt cu doua etaje mai sus în aceeași clădire) niste „jurnaliști”. Ajungând să-i cunosc personal și văzând lipsa se teligenta in majoritatea cazurilor, am zis sa arunc un ochi și pe ce scriu. Chilotareala, bullshit, lăbăreală…. As concedia 80% din redacție și pentru 10% as mai acorda o șansă!
Sunt acolo pentru că sunt bugetate salariile, altfel… Daca tot suntem numa IT-isti, as face un program care să preia știri, sa schimbe forma astfel încât să nu intre în conflict pe drepturi de autor și gata! Am scăpat de salarii platitie unora care nu sunt in stare să conceapă ceva sau daca o fac, mai bine stăteau în banca lor!
Și pompez bani doar in aia care merita și care chiar au sclipire, dedicare și talent!
Așa că vina e și în jurnalism nu doar in marketing!
@Mișu: și știrile alea pe care le rescrie programul tău… de unde le rescrie? Cine le scrie înainte ca programul tău să aibă de unde să le ia?
PS: Lasă chiloțăreala, aia e altă socoteală, vezi mai sus, aia plătește anchetele și investigațiile.
Programul ăla le scrie de unde le scriu și ceilalți în momentul de față! De la cineva!
Daca mă uit bine, peste tot găsești cam aceeași știre, puțin modificată. Alea externe sunt t aduse (de cele mai multe ori mot-a-mot; jenant) iar alea interne modificate pe alocuri.
Mai sunt opinii/editoriale și pe astea nu prea le copiezi dar te poți inspira in ideile tale viitoare, iar in rest… Chilotareala!
Investigațiile/dezvăluirile sunt puse pe piedestal. Nu am fost împotriva, bă din potriva, am spus că în astea pompezi bani.
Cum dau like?
Fără îndoială cel mai obiectiv articol despre starea presei pe care l-am putut citi în ultimii trei ani. Se vede că e scris de cineva care a respirat aerul din niște redacții înainte să pretindă că înțelege fenomenul.
Acum sper să-l înțeleagă cum trebuie și publicul, care trebuie să priceapă că jurnaliștii nu trăiesc din fotosinteză și au și ei copii de crescut și facturi de plătit. De aceea e nevoie ca jurnalismul să fie susținut de cei care au interesul ca jurnalismul să supraviețuiască obiectiv și în slujba adevărului. Dacă lăsăm presa să fie plătită de politicieni, atunci să nu ne mai plângem că presa e un ventilator care vântură rahat.
Din perspectiva clientului aici, cam ce vanzare sa imi aduca un site gen recorder ca sa investesc 15000 € in el? 2 mil €? Ce business ar fi ala care finanteaza asta? Ce cifra de afaceri si ce marketing mix sa ai ca sa dai 15000€ unui singur site…
Ce vînzare îți aduce un story de 2.000 euro, care dispare după 24h, la dra. Botox? Tot din perspectiva clientului întreb.
ideea nu e ca sustin investitia in Ms. Botox in detrimentul Recorder, ci ca bugetele de marketing au scazut
îți spun eu, dar n-o să-ți placă.
Chinezii de la huawii dau vreo 13k eur pe luna doar unui sait. Obscur!
Nici nu vreau să știu cât dau per total sau la un sait mai acătării!
Și nici nu știu dacă ăștia mai vând telefoane…
Iar unii de la Academia Catavencu s-au vândut lui Vântu. Oare ce-o mai face specialistul de la AC specializat in servicii secrete și deconspirat securist?
Zici ca-s aceasi oameni prosti care lucreaza la agentiile de marketing /media /// or fi incuscriti sau ceva
Titlu de pe StirileProTV.ro. Văzut azi într-un screenshot care circula pe net. Reproduc fidel: ”Ziua, angajată Lidl, seara, prostituată sub poduri, arestată femeie de 38 de ani.”
cu ajutorul google, știrileprotv va produce și mai mult conținut de acest gen.
bine că s-au oprit din furat tot de net, dracului. că ajunseseră mirror la reddit și youtube.
Ce e ala jurnalism in 2022, ce face mai exact ?
Ce e media ?
Ai pe de o parte „stirile”, pentru care nu inteleg de ce se mai platesc oameni sa le dea copy-paste din agregatoare, e suficient un feeder automat.
Si apoi ai anchete, editoriale si bloguri.
In rest, reclame bugetate gros pentru ca brandurile vand. Doar ca influencerii aia nu au impact real, produsul s-ar vinde oricum, de bine sau de rau. Iar daca e de rau, sigur influencerii nu au reach la publicul target care ar creste vanzarile.
Probabil ca nu exista cu adevarat niste oameni cu credibilitate care sa vanda, deci brandurile pur si simplu nu au cui sifona banii pentru campanii si reclame.
In locul lor fie as renunta complet la influenceri si la social media in general, fie as redirectiona fondurile destinate reclamelor in expansiunea brandului, in reclame clasice no-name sau chiar in externalizare.
Si uite-asa, vrand nevrand, nu mai citesc stiri de pe media romaneasca de multi ani. Sunt mai linistit. Ma multumesc cu stirile zile ce le filtreaza Vali pe blog. Doar titlurile, restul, sanatate!
Bine, clar nu stiam motivele din spate, astfel ca articolul e foarte interesant, felicitari „la domnu autor”
Îndată auzim pe la formatorii de opinie: „faptul că zoso (sau orice alt blogger pe care oamenii aleg în mod voluntar să îl citească) are o audiență mai mare ca a noastră e o amenințare la democrația noastră”
Un articol ca multe altele cu plânsete și văicăreli. Asta vezi/auzi non stop de la Revoluție încoace. Dar, concret, ce anume și când anume facem ceva în afară de asta că altfel, la un moment dat, te plictisești și parcă preferi un articol despre chiloțăreală că parcă are o notă mai pozitivă așa?
E un proverb: cine seamana vant culege furtuna
Parafrazandu-l : cine a prostit poporul cu televizorul acum sa taca.
Am vazut odata pe unul de la Kanald /Prima/Antena care zicea ca ei/ele(televiziunile) nu sunt obligate sa educe oameniii. Scopul lor e profitul.
Treaba educarii o are TVR. Asta referitor la emisiunile alea gen Capatos.
Si atunci, dupa 20-30 de ani de tembelizare, cine sa mai fie interesat de jurnalism de calitate?!
Generatiile 50+ stiu , ar fii interesate dar nu sunt targetul.
Generatiile 10-30+ sunt dezinteresate.
De fapt ei stiu ca asa se-nvarte lumea( remember Hunter Biden)
Toti stiu, nimic nu se schimba.
Asa ca…
Serviciile servesc servite.
Păi e mai simplu cu influensării ăștia…. Că pot întoarce mai ușor niște bani agenției, sau celui/ celei care ia decizia. Bașca, se pot întoarce chiar și niște servicii în natură. Băieții din ageții știu de ce….
Cifre?! Pe cine mai interesează cifrele?! ROI? Să fim serioși, că doar naivii mai bagă bani în promovare pentur ROI!
CPC?! Nu e bine nene cu CPC. Mai bine CPM la preț astronomic la client și preț minuscul la furnizor…..
Formatare: dacă nu te uiți la știri ești neinformat, dacă te uiți ești dezinformat