Starea camerelor foto la final de 2020

Mă întreabă cineva de ce mai e camera asta foto pe site, că e o ofertă bună.

202011134413183939

Răspunsul simplu ar fi că oamenii care ar cumpăra așa ceva în mod normal au deja o cameră foto bună în buzunar. Atașată de un smartphone. Da, calitatea nu e aceeași, dar, să fim sinceri, nici DSLR-urile entry level nu excelau.

DSLR-urile entry și mid-level sunt atacate din toate părțile, nu doar de smartphone-uri. Sunt atacate și de mirrorless-uri și, cel mai des, de lipsa utilității. DSLR_urile top range sunt bine mersi, că nu faci poze profesionale cu o răpciugă de 1.200 lei.

Triggerul pentru articolul ăsta a fost că F64 mi-a trimis 3 mailuri cu un produs pe care l-am adăugat în wishlist acum 3-4 ani. După Black Friday. N-am judecat disperarea lor, dar am stat și m-am uitat un pic pe oferte.

Sony a renunțat la DSLR-uri. Mai are A9 de vânzare, dar nici ei nu cred că mai speră să vândă așa ceva. Au lansat o serie de mirrorless-uri APS-C. După care unele full-frame. După care unele APS-C foarte performante. După care 3 full-frame-uri cu același nume. Au în continuare cea mai bună tehnologie, dar e pusă în cele mai creative moduri pe body-uri urâte. Foarte urâte.

Canon și Nikon au așteptat să vadă cum e treaba cu mirrorless-urile , pentru că aveau piese de DSLR pe stoc și au continuat să lanseze DSLR-uri. Serios acum, două mid-range-uri și două full-frame-uri sunt de ajuns, tot ce e sub 4.000 lei trebuie să dispară, că publicul pentru așa ceva a dispărut de mult. Nu își ia nimeni un DSLR butucănos când poate să își ia un mirrorless care cântărește jumătate și e mai mic.

Pe mirrorless, sunt două trenduri complet imbecile. Primul e să facă aparatul urât și drept, cât să-ți scape din mână. Uitați-vă la M200. Negru, urât, fără pic de culoare, fără nici un fel de grip. Și ăla e un exemplu fericit, că au pus butoane puține pe el, dar sunt unii care au aruncat butoane cu lopata pe ele. Al doilea e să îl facă să arate ca un DSLR. Dacă s-ar putea să îl bage într-o carcasă de DSLR, ar face-o. No brain.

Ah, da, și au lansat câte 2 linii de mirrorless fiecare, 2-3 modele full frame, 2-3 modele cu senzor mai mic.

Nu știu pe nimeni să folosească Fujifilm. Serios. Olympus are body-urile alea retro care arată absolut bestial, dar și aici utilizatori sunt puțini. Tot pe tema asta, știu că au un ambasador care face treabă bună, deși omul e pe câmpii. Știți vreun ambasador Fujifilm? Sau Sony?

De Panasonic am mai scris. Au scos un body bun, G7, la 2.000 lei. După care au scos un update care costă 3.700 lei. După care au scos un body entry level cu altă baterie. După care au scos o linie de mirrorless-uri full frame.

Și toți au câte o cretinătate în body-uri. La m50 nu poți deschide ușița să scoți cardul. La Sony nu ai ecran să te vezi. Panasonic are urechile de prindere a hamului cu care te spânzuri libere, și zdrăngăne.

TOATE au butoanele puse încât să nu-ți poți face selfie cu ele. Că așa se gândesc ei: ne atacă telefoanele, lumea își face poze cu ele, hai să facem foarte greu să-și facă lumea poze cu mirrorless-urile noastre!!!

Și cu cât sunt mai îndreptate către oameni care vor să facă poze mai bune decât cu smartphone, cu atât sunt gândite mai prost. Cea mai stupidă chestie e aia cu încărcătorul. Lasă-mă să-l încarc prin USB, ca să nu mai car și încărcătorul cu mine în concediu.

Revenind. Piața are nevoie de un reset:

  • un mirroless entry level, pentru cei care vor poze mai bune decât ce poate un telefon, cu capabilități de filmare. și întrebat oamenii care au cumpărat așa ceva ce îi enervează cel mai tare. oare pe ce loc va fi “bă, n-are un mod VIVID la îndemână, e ascuns prin meniuri și chiar dacă îl selectez, când opresc camera trece automat pe FLAT?
  • un mirrorless mid-range, care să filmeze decent și să facă poze mai rapide, cu mai multe setări pe el. să vină și în culori funky, nu negru căcăcios. ăsta și entry level să aibă ecrane rabatabile complet și posibilitatea să îți faci selfie-uri cu ele fără să apeși din greșeală 12 butoane. da, la ăsta poți spune câte FPS-uri are pe secundă, la ăla entry level nu ai de ce. serios că nu ai de ce.
  • două DSLR mid-range, unul mai ieftin, unul mai scump, că mai sunt oameni care au obiective și nu vor să schimbe. unul de civili, unul de profesioniști (fotografi, oameni care pozează nunți, din astea)
  • un DSLR top range, pentru profesioniștii grei. aici nu mă bag, că nu mă pricep.
  • un mirrorless top level, care să facă poze bune și să filmeze bine. separat, un mirroless care să filmeze mai mult și să aibă și capacitatea de a face poze. Panasonic au dat lovitura cu GH3/4/5.

În afară de alea entry level, nici unul nu are motiv să fie vândut cu obiectiv. Serios. E o porcărie, cine dă 3.000 lei pe o cameră știe sau întreabă ce are nevoie, nu vrea să îi fie băgat pe gât un obiectiv de kit.

Altfel, mi-aș lua un Olympus din ăla retro doar pentru că îmi place cum arată

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

84 comentarii

  1. Ieri mi-a aratat cineva, un reportaj dat pe o televiziune nationala, filmat exemplar, cadre in miscare super misto stabilizate, interviuri cu oameni care se auzeau perfect… filmat in totalitate cu telefonul! Cam asta e viitorul, iar costurile mari ale echipamentelor video, incep sa nu mai fie justificate din moment ce ‘concurenta’ ofera o calitate relativ similara pentru telespectator sau privitor. Sa nu uitam: de pe telefon incarci rapid in online orice filmezi / ai tool-uri cu care poti edita super-rapid. DSLR, mirrorless – daca nu se adapteaza si spre aceasta zona, nu le prea vad bine in viitor.

    00
    • Da, exact genul de argumente de pe site-uri de fotografii – ia uite ce fotografie sau filmare am făcut cu telefonul, ce-mi trebuie o cameră dedicată ?
      Problema e că argumentul e valabil doar atunci când timpul nu e o problema și nu ești presat de rezultat – pentru că, de ex., în viața reală, când ești fotograf/videograf de nunta, oamenii ăia nu muta ora sau ziua nunții când e lumina buna și nu repeta momentele nunții până iese bine filmarea.
      Ei, in momentele alea vezi că o camera profesionala poate să scoată un material bun sau cel puțin acceptabil aproape in orice conditii pe când un telefon va scoate rezultate bune/acceptabile doar in unele condiții și pe alta parte, realist vorbind, in condiții similare o camera profesionala va scoate mereu materiale mai bune.

      00
    • Poti spune si modelul exact de telefon, te rog?

      00
    • @Mirel: stai linistit, ca si la dslr sau mirrorless vei depinde de ‘lumina buna’. De ce vezi la nunti – ca tot ai pomenit de ele – lampi de camera? Pentru ca lumina naturala nu e suficienta. Sigur, nu a spus nimeni ca in momentul de fata telefoanele sunt peste dslr sau mirrorless. Am spus doar ca, tehnologia avanseaza destul de mult, astfel incat rezultatul final – livrat catre utilizatorul final – sa fie acelasi sau asemanator; in investitii de echipament diferite.
      @edu: iphone7

      00
    • De fiecare data cand vad faze de genul „filmat in totalitate pe smartphone” imi aduc aminte de clipul lui MKBHD „Shot on Smartphones!” https://www.youtube.com/watch?v=OkPter7MC1I

      00
    • @StefanSC: daca vrei cinematografia aia, aceleasi chestii trebuie sa le iei si pt un mirrorless: stabilizator de imagine; obiective scumpe; follow-focus; etc. Nu iti imagina ca un mirrorless de 3000 ron va scoate cadrele pe care tu le-ai dat in linkul ala. In plus, conteaza ENOOOORM de mult cine filmeaza: cum ia cadrele, ce tehnici foloseste. Degeaba ii dau unui incepator o camera de 100.000 euro in mana, ca habar n-are sa incadreze astfel incat peisajul sa iasa superb. Nu neaparat echipamentele scumpe fac treaba, ci si cel care le manevreaza.

      00
  2. Olympus retro si face niste chestii misto (live time si live composition, focus stacking in aparat, HDR in aparat, rafala la care DSLR doar viseaza), unele din ele se incarca prin USB (inclusiv cand filmeaza sau face un timelapse) si seriile E-M5 si E-M1 sunt si weather sealed. Nenea ambasadorul e priceput si a aratat ce se poate scoate din Olympua, doar ca e extremist.

    00
  3. vali a pus pe fb clip cu clipul a 3 puștoaice din georgia. clip filmat în 2 minute cu telefonul. 9 milioane de vizualizări. cam asta e, pe scurt, situația echipamentelor profesionale…

    00
  4. @Vali sau all the others: chiar asa, ai/ati putea face o recomandare de aparat pentru cineva caruia a inceput sa ii placa sa faca cateva poze in plus atunci cand pleaca pe undeva si vrea ceva mai mult decat lentila de iphone 12 sau P30 pro (asta am avea la indemana in acest moment day by day) ?
    Nu ma pricep si daca incep sa caut review-uri pe net am mi se pare ca am 2 variante: toate sunt bune sau toate sunt proaste pana la 2000 de E

    00
    • ai un prieten care se pricepe? ia ce are el și inveți de la el. olx și găsești zeci de opțiuni de camere sh bune.

    • sa invete sa faca poze cu p30 pe full manual sau cu iphone-ul si e prea deajuns, isi da seama singur de ce are nevoie dupa ce invata. Am un prieten fotograf care pe munte s-au saturat sa care dslr-ul si e super multumit de p30.

      00
    • Sony a7 – primul … Eftin, senzor mare, o groază de adaptoare pentru alte lentile de la alte camere

      00
    • Doar cativa care si au avut niste DSLR-uri la un moment dat pt ca au putut si era fun, dar sunt grele, incomode si nu le mai cara dupa ei.

      00
    • Cauta o camera compacta cu sensor APS-C, de le Ricoh, Sony, Olympus sau Fujifilm.

      Pentru mine Ricoh GR II (exista varianat mai nou GR III) era alegera ideala, e micut, fara sa vada cineva ce e in mana mea si are un senzor bun.

      Pe langa Canon 6D pe care il folosesc la studio, Ricoh e ideal pentru street photography sau poze de vacanta.

      00
    • Daca ai deja iphone 12 sau p30 te descurci cu ele. Un aparat mai mult te-ar incurca. Trage cu telefoanele si dupa vezi ce iti lipseste, ce ai vrea sa ai sau ce te ar ajuta sa iti faci mai usor pozele.
      Si dupa o sa ti fie mai usor sa alegi ceva exact pe nevoile tale

      00
    • @unmaked : ma descurc, sunt ok, multumit in mare parte din timp doar ca uneori imi ‘arde’ cerul, ies prea intunecate, sau culorile nu prea mai reflecta realitatea (laP30 mai ales).
      Ma gandesc ca un aparat m-ar ajuta un pic mai mult.

      00
    • Depinde de ce tip ești și ce dorești să fotografiezi.

      Sony A7 Mark 1 este o idee perfectă dacă ai bani cu duiumul. Deoarece obiectivele full sunt scumpe. Dorești să poți schimba obiectivele eu îți propun un a6xxx.

      Vrei un aparat mișto pe care-l poți cară cu tine? Dorești să înveți să încadrezi mișto? Dorești un feeling analog și ești și afin de design? Fujifilm x100 3, 4 sau 5. Are distanță focala fixă de 35mm – distanța focală ptr reportaje. Merită fiecare leuț.

      00
    • @dny, ce buget ai ? In general e bine sa mergi pe un body ieftin la inceput, orice entry level dslr/mirrorles e perfect. Parca f64 aveau ceva oferte faine la Fuji saptamana trecuta.

      00
  5. Eu folosesc Fujifilm, îmi plac mult culorile de pe JPEG-uri, nu mai pierd timp cu editarea. (au o funcție pt. a imita culorile de pe filmele vechi ale companiei). Devine puțin enervant când te întreaba cei care vad aparatul dacă e pe film și tre să zici „Nah, sunt doar hipster”
    Alt dezavantaj stă în prețul obiectivelor, mi se pare mult mai ridicat ca la competiție. Aici te-ar servi mai bine un Olympus.

    00
  6. Cumperi un Sony A5000? :D

    00
  7. Fuji fac bridge-uri misto. La ce e bridge-ul bun? Cand vrei un senzor mai bun ca al telefoanelor, si nu ai chef sa te complici (inca) cu obiective, sau sa le cari dupa tine in vacanta de exemplu.

    00
    • Fuji nu mai face bridge-uri din 2014 :). Si chiar si cand facea, au facut fix 2 modele bune: S6500 si S9600.

      Acuma, cele mai bune (si singurele) bridge-uri le fac cei de la Sony si Panasonic.

      Ah, si mai sunt cei doi monstri de la Nikon, P950 si P1000 cu zoom-uri extreme (2000mm echivalent).

      00
    • Pfff…. inseamna ca am imbatranit. Imi aduc aminte in liceu, cand orice „fotograf aspirant” avea de gat un bridge Fuji. Nu stiu daca pentru ca erau bune pentru incepatori sau pentru ca aratau „profi” :))

      00
    • Erau ieftine si aratau a dslr, care la vremea respectiva era minim de 5x mai scump. Erau o metoda buna sa te obisnuiesti cu setarile manuale si cu tehnica fotografiei si sa vezi daca e cazul sa treci mai departe sau iti alegi alt hobby.

      00
  8. Eu nu pot sa inteleg mirrorless-urile entry level ce vin cu un obiectiv de kit cat un borcan. Pe bune, chiar nu se poate crea un sistem care sa incapa usor in buzunar?

    Pe de alta parte, nu oricine are nevoie de aparat cu obiective interschimbabile. Au aparut compacte cu senzor mare ce fac treaba buna – un exemplu fiind https://www.f64.ro/panasonic-lumix-dmc-lx100-ii-negru/p, dotat cu acelasi senzor ca la mirrorless-urile Pana.

    Nenea ambasadorul de Oly are doua prezentari online saptamana asta https://fb.me/e/36G2spI5C si https://fb.me/e/36sVbTg5V. Merita sa dati o privire chiar nu sunteti fani Oly.

    00
  9. Marian Sterea e ambasador Sony.
    Nu vand nimic …

    00
  10. Eu am Fujifilm, de vreo 6 ani incoace. Trag direct JPEG-uri.
    Ai simularile de film foarte misto de la Fuji, si sunt foarte simplu de accesat.

    X-S10:
    – IBIS
    – grip
    – flippy screen
    – incarcare via USB
    – PASM pentru noobi :D
    – mod Vivid (Velvia)

    In afara faptului ca nu are weather sealing mi se pare perfect.
    Cand il prind la reducere ajunge in cos.

    Ce mai voiai? :)

    00
  11. La Sony, pe body-uri mai noi, gen A7C, ai si ecranul ala care iti place asa de tare, la care te uiti in lateral, nu deasupra (desi mie mi se pare mai ok sa ma uit deasupra obiectivului decat in dreapta lui, cand ma filmez singur). A9 e un mirrorless FF, orientat pe viteza, foto de sport, etc. A99 e DLST.

    00
  12. La cati bani costa „e bune rau” Fuji
    https://petredalea.ro/fuji-x-t4/

    00
  13. Pentru tine cred un M5 – Mk III, ar fii ideal, https://youtu.be/MCmKodPr3e4

    Prin 2017, eram prin Japonia și mi-am schimbat full frame-ul de la Canon cu M5 – Mk II, e perfect pentru mine.
    https://www.instagram.com/p/B4ABXsvpm7W/

    00
  14. Eu am altă nelămurire … De ce f64 și alte magazine de gen din România au un stoc așa de penibil?

    00
    • În general, dacă ai ieșit din tiparul standard nu mai găsești nimic … De exemplu la format mediu nu ai decât Fuji ăla vechi … Aveau cândva și leica S2 pe stoc. M-am uitat și la Nikon d7500 și nu au decât cel cu obiectiv pe stoc iar d500 pare să fie cam absent și el. În schimb m-am mirat să văd că au s1h pe stoc dar probabil când și dacă voi avea nevoie de el va dispărea și ăla

      00
    • In romania nu se vand camere pe format mediu. Sunt putini fotografi care sa aiba banii si dorinta sa bage bani in asa ceva. Asa ca aia 1-2 care chiar vor fie isi iau direct din afara (SUA ca e mai ieftin) fie daca iau din tara, vin la F, fac precomanda si se rezolva.

      La D7500 si D500 tine enorm de mult de push-ul pe care vrea sa il faca importatorul mai ales in perioada BF/Craciun. Daca ei vor, pe final de an (din motive de target/bonusuri), dau drumul doar la anumite aparate. Iar D500 nu a fost niciodata popular din cauza pretului..
      (source: used to work @ F64)

      00
  15. Doua idei pentru posesorii de Sony si de alte aparate cu ecranul pozitionat aiurea:
    https://www.f64.ro/feelworld-f6-monitor-ips-4k-5-7–cu-brat-articulat/p
    https://www.f64.ro/lilliput-a7s-monitor-portabil-7-hdmi-4k/
    Evident, alt acumulator, alt incarcator.

    00
  16. Nu se mai vinde aproape nimic entry level. La cât de bune au devenit camerele – și software-ul – de pe smartphone-uri, nu ai de ce să mai dai banii pe o cameră dedicată decât dacă înțelegi cel puțin triunghiul expunerii și adâncimea de câmp. Dacă nu știi și nu te interesează, lași aparatul pe auto, ești mai câștigat cu un smartphone bun. Un pixel 4a e 2600 de lei, încape în buzunar și face și treaba unui smartphone.

    Practic, un amator-entuziast care înainte ar fi fost un cumpărător mid-range reprezintă acum noul „low-end” pentru camere foto-video.

    Va urma o consolidare dură pe piața asta în următorii 5 ani. Deja Olympus a ieșit, a vândut divizia de foto unui fond de investiții – sunt ăia care au cumpărat și VAIO de la Sony, mai știți ceva de acel brand? Probabil vom vedea încă 1-2 companii care le vor urma exemplul.

    00
  17. La alegerea unei camere cel mai important e sa se potriveasca nevoilor tale. Deci mai multa atentie pe nevoi si mai putin pe specificatiile camerei.
    Eu cad undeva pe la primul punct, dar nu am vrut sa ma incurc nici macar cu obictive aditionale si voiam chiar ceva mai mic.
    Asa ca de vreo 3 ani sunt foarte multumit de un G7X MARK II.
    Incape lejer in buzunar,usor, e destul de versatil pentru ce fac eu, pot face poze pe strada fara sa se observe ca fac, ecranul rabatabil complet. Imi lipseste viewfinderul dar am invatat sa traiesc si fara…

    00
  18. Camerele foto nu fac poze bune sau mai bune … fotografii da.

    00
    • am făcut niște poze de picai in fund cu un Sony A9 cu o lentilă de 1.500€. deci da.

    • De fapt, un fotograf poate suplini diferenta dintre o camera mai slaba si una performanta.

      00
    • Mai vorbim despre asta cand sony A7XXTZNT, sau olympus XXVLTN o sa aiba inspiratie, o sa stie reguli de compozitie, perspective, punct de statie, iluminarea subiectului, nudul alb negru, fotografia de strada, sa focalizeze unde vreau eu si nu unde crede ea ca vreau sa focalizez, si alte amanunte d’astea.

      00
    • Exista AF point selectabil cam pe orice camera moderna.
      In rest da, conteaza fotograful, dar conteaza si instrumentul. Rezultatul e media celor doua, cu o pondere mai mare la fotograf.

      00
    • doamne cat de mult ma irita rahatul asta cu „fotografii, nu poze”!
      oameni buni, cuvintele astea doua inseamna EXACT acelasi lucru, NU exista nicio diferenta intre ele!

      00
    • @Gabriel, adica in maxim 10 ani cand nu va fi ceva curios ca exista camera cu inteligenta artificiala, probabil va fi si un brand nou care acum nu exista, apoi vor sari toti sa faca la fel

      00
    • @gabriel
      Canon EOS A2E boss. Stie sa focalizeze unde te uiti de acum 30 de ani…..

      00
    • se poate sa imi dau singur minus? am inteles gresit ce a scris Gabriel. :)

      00
  19. Au trecut 3 ani de când mi-am vândut DSLR-ul și nu am simțit vreodată lipsa lui. Ba din contră, când am realizat că pot face un print A1 cu o poză făcută cu telefonul (Huawei P10 din 2017) mi-am dat seama că nu cred că o să mai am nevoie de un aparat foto dedicat.

    Da, știu poezia cu senzor mai mare, poze mai bune, range dinamic etc…însă realitatea este că în cele mai multe cazuri nu vei vedea diferența între o poză făcută cu telefonul și una cu aparat foto. Partea de obiective era mișto pe aparate foto, însă de când au început producătorii de smartfoane să pună mai multe camere pe telefon, am observat că în 90% din cazuri sunt suficiente nevoilor pe care le poți avea ca fotograf amator.

    Concluzia la care am ajuns acum 3 ani și o mențin în continuare este că piața de aparate foto a fost complet depășită de telefoanele inteligente și nu au știut să se adapteze (seamănă foarte mult cu revoluția aparatelor digitale care a pus la pământ Kodak). Mai rămâne piața pentru profesioniști, însă pentru omul de rând devine din ce în ce mai greu să găsească un motiv pentru achiziționarea unui aparat foto.

    PS. A nu se înțelege că am renunțat complet la aparate foto. Momentan mai folosesc un Nikon clasic pe film și în vara asta am achiziționat un aparat Polaroid, ambele îmi oferă o experiență care este greu de reprodus pe digital :D

    00
    • Print A1 de pe telefon ? la 72 DPI ?
      Nu pui si un link sa vedem calitatea ?
      Sau mai bine mai stinge din faruri

      00
    • Petre, printezi des A1?
      Cate poze facute de omul de rand ajung sa fie printate in format A1?
      Am comparat ce am eu, Canon 50D (mosneag, stiu), cu un Huawei P40lite, cumparat nou. Facut poze la ambele pe „high”, portret (piele de om), dar zoom 100% pe un monitor de 24 de inch.
      Bai… nu stiu daca mai iau Canon-ul ala in vreo excursie. Nu merita, nu are sens pentru „poze de vacanta”.
      Da, pierd bokeh, pierd DOF… dar pierd si aproape 2kg de echipament de carat. :)

      00
    • Aici ai un link către un print A2: https://ibb.co/fQ396P7

      Mergea să îl fac A1 atunci când am printat poză, însă am ales să merg pe formatul mai mic ca să se potrivească cu restul tablourilor de pe perete (mărimi de A3 și A4).

      A se observa că nu decupasem paspartuul, de aceea și formatul un pic mai ciudățel al fotografiei.

      Pentru nevoile mele este mai mult decât suficient.

      00
    • La analog experiență este ca te ocupi mai mult cu tehnica înainte să declanșezi. La digital faci și faci și faci.
      Eu am aceeași experiență cu digitalul precum cu analogul:
      Când ies la plimbare îmi zic ca nu fac mai mult de 36 de poze. Este exact același lucru.

      00
    • @andrei g – am vazut linkul dar in afara de zgomot pe imagine n-am prea vazut nimic clar.

      @cristici – printez la dimensiuni mari doar pentru expozitii. Cand trimit la Saloane de fotografie mi se cer imagini la 300 DPI nu la 72 cat scoate telefonul. Dara ai si dreptate pentru ca cel mai bun aparat foto e ala care il ai la tine in momentul potrivit.

      00
    • @Petre – evident, dacă printezi pentru Saloane vorbim despre alte nevoi. Dar nu despre asta era vorba, ci despre printul pe care îl pun pe perete acasă și unde nu am nevoie să se vadă totul detaliat când stau la 30 de cm de tablou.

      Pentru omul de rând, telefoanele de azi sunt suficient de avansate pentru a acoperi majoritatea nevoilor, inclusiv să poți să printezi o poză într-un format mai mare și să arate bine. Da, pentru tine ca profesionist probabil că este inacceptabilă calitatea, însă pentru mine ca amator este chiar bună.

      00
  20. „Triggerul pentru articolul ăsta a fost că F64 mi-a trimis 3 mailuri cu un produs pe care l-am adăugat în wishlist acum 3-4 ani. După Black Friday. N-am judecat disperarea lor (…)”

    Nu stiu daca e disperare sau si-au fixat in sfarsit sistemul de notificari.
    Eu am adaugat produse in wishlist la inceputul anului, care au revenit in stoc (ba chiar au fost si la pret promotional) pe parcurs, dar n-am primit niciodata mail.

    Acum in weekend am primit pentru prima oara 2 mailuri cum ca ar fi disponibile, tind sa cred cred ca le era busit sistemul.

    00
  21. Pe mirrorless-ul ala entry level pentru vacante il mai mananca si RX100 (si restul compactelor premium).
    La lichidarile de stoc prin care se face loc noilor generatii mai vechi se gasesc pe la 2.500 lei, cu perfomante 1. superioare telefonelor si 2. foarte apropiate de mirrorless-urile entry level (mai ales daca esti in concediu si nu te obosesti sa faci setari pentru cadru, lasi totul pe auto)

    00
  22. Eu nu vas concurenta ca si calitate nici macar pe entry level.
    Cu un Nikon D90 de 12 ani scot poze MULT peste iPhone 11 (pe 12 inca n-am pus mana).

    00
  23. Cea mai buna camera pentru fotografii de familie, la interior, pentru cineva care nu e pasionat de fotografie și nu l interesează subiectul, care e? Sa poate filma decent și să aiba ecran detașabil.
    O camera idiot proff unde funcția auto e baza. Obligatoriu compacta, buget in jur de 2000lei.

    00
  24. „Cea mai buna camera foto e aia pe care o ai cu tine.”
    Am investit mii de euro in echipamente foto, pentru a face 90% din poze cu telefonul.
    Imi place sa fac poze? Da, foarte mult.
    Am chef sa car 1,6kg de aparat foto cu mine, zilnic? Nu.
    Folosesc telefonul pentru a face majoritatea pozelor, si doar daca e ceva foarte important (nunta, botez, o casa care se va demola – dublu sens? :) ) ma duc cu DSLR-ul.
    Da, un telefon mobil nu are pe el Tokina 11-16, dar nu are nici 600g, cat e obiectivul ala.

    Am lucrat pentru ultima campanie electorala finalizata, pentru un partid, intr-unul din judete. Peste 50% din pozele pentru afise au fost facute cu un telefon. Nu au fost perfecte, dar m-am mirat ca nu au fost nici pe departe proaste. Telefon nou (pret mediu-mare), setata camera la „high quality”, si poti aparea cat de cat decent pe un afis electoral. :)

    00
  25. @zoso eu ieri am vanat ciuperci prin padure… amator level :D

    https://i.imgur.com/SrT0NTe.jpg

    00
  26. Fujifilm XT4 e chiar fain! Face poze mai bune decat un smartphone, are si film simulations, filmeaza bine, e usor si arata bine, mai ales varianta gri

    00
  27. Boss. Cei 2 centi ai mei.

    DSLR-urile entry-level nu pleaca nicaieri, si se vor vinde in continuare.
    De ce?

    Pentru ca in general omul destept nu cumpara un DSLR ca vrea un „telefon mai bun” ci pentru ca vrea acces la un alt fel de a aborda fotografia si a construi un ecosistem de accesorii in care real, cutia care inveleste senzorul conteaza prea putin.
    Imaginea oricum iese RAW si intra in Lightroom, e irelevant ce jpeg-uri scoate camera si ce filtre baga.

    Real, in momentul in care iei un aparat foto si nu un telefon si esti sfatuit bine te intereseaza trei lucruri:
    1. Senzorul
    2. Ce sticla pui in fata lui.
    3. Cat de accesibil e ecosistemul firmei si cat de multe accesorii poti achizitiona real, ca e hobby, nu profesie.

    Canon si Nikon vor continua sa vanda DSLR-uri entry level nu pentru ca „mai au piese” ci pentru ga gama imensa de obiective si accesorii SH aduna multi incepatori care altfel al migra la altii.
    E mult mai logic ca incepator sa iei un abody entry-level de 500 de dolari care are in el senzorul de la varful de gama de acum 3 ani , un 50 mm si-un 17-40 L de pe Ebay decat sa arunci mia de euro pe un mirorrless bun de la alta firma, dar cu obiectivul de kit.
    Mai ales ca dupa ce mai strangi bani, te bagi sa la un full frame si ramai cu toate obiectivele utilizabile.

    De-aia pentru firmele mari dslr-urile vor fi multa vreme principala activitate. Restul scheauna de pe margine si vin cu hipsterisme si design.

    In principiu ai avea dreptate cu evolutia inspre mirrorless (mai ales ca se bucura de adaptoare simple) daca nu ar fi sistemul de focus care inca e mult mai rapid pe DSLR.

    In plus, ochiul se obisnuieste mult mai bine cu imaginea venita direct prin prisma fara lag, asa ca toti cei care incep fotografia din pasiune pentru sport/wildlife greu vor fi multumiti de un mirrorless.

    Adevarat, poti adapta EF-uri pe un M50 de exemplu, dar la ce bun? Ca e la fel de greu si de voluminos ca un dslr in cazul asta. Tot in geanta il cari, tot de gat il tii.
    Iar obiective in gama EF-m sunt inca putine si scumpe pentru ce ofera, niciunul macar profi, iar ca sa treci la full frame pe mirrorless, ei ce za vezi, alta montura, alta disctactie.

    In plus, daca iei un m200 cu un pancake de 22 mm de exemplu, ca sa intre in buzunar nu te-ai ales oricum decat cu un telefon cu senzor mai mare care fotografiaza RAW.

    Asa ca tind sa am parerea inversa: Mirrorless-urile entry sunt pentru fatuci si hipsterime, dslr-urile entry sunt o o achizitie logica daca vrei sa te apuci de fotografie pe bune.

    00
    • Yeeeah… pentru ca producatorii de aparatura foto, intr-o piata in cadere libera, vor continua sa produca aparate cu un mecanism complex, scump, ce necesita ajustare manuala (oglinda plus vizor optic) si apoi sa le vanda la cel mai mic pret posibil…

      00
    • mecanism complex, scump,

      adevarul e ca oglinda aia si vizorul ala is f f scumpe

      00
  28. De multe butoane au nevoie când nu faci pozele cu telefonul. Cu cât are mai multe butoane cu atât mai repede ajungi la anumite setări.

    Fujifilm este pe la apsc top of the top. Design într-un mare fel, pozele jpeg out of the camera excepționale, m-aș aventura sa zic printre cele mai bune. Raw nu contează că oricum trebuiesc „developate”

    00
  29. „Uitați-vă la M200. Negru, urât, fără pic de culoare, …”
    Da,dar are in schimb gaici pe margini sa-l pui cu un siret la gat.

    00
  30. Olympus a fost foate cunoscut in Asia. Ei acolo faceau banu gros. Au avut cele mai multe lentile vandute cativa ani la rand. In europa pur si simplu nu au prins, iar apoi nu au stiut sa inoveze sau sa se adapteze la ce vrea piata :)

    00
  31. Uneori sunt bune si lentilele din pachet (foarte rar). Exemplu la a7iii e cel de 24-105 f4 ;) In rest, iti inteleg si-ti impartasesc frustrarea.

    00
    • Sincer, imi e greu sa spun un obiectiv de kit pe care l-as evita… Sony 16-50 si 24-70 f4, Nikon 18-140mm, Fuji 15-45 si 16-50 si cam atat…

      Majoritatea obiectivelor de kit moderne sunt obiective mai mult decat decente pentru incepatori iar pentru avansati se gasesc kit-uri interesante la pret bun, cu obiective L, Pro, Leica samd pe care multi din acestia le-ar cumpara oricum.

      00
  32. Industria asta a camerelor foto se adapteaza/evolueaza tare greu ca sunt cam aceeasi jucatori si inovatia se face cu pasi mici.
    Acum 12 ani aveam dslr (entry, nu cine stie ce), de 5 ani il folosesc rar. Si imi place sa scot poze (cateva sute pe an, pt mine si familie) si imi fac singur albume (traiasca cewe cu ofertele lor periodice) dar nici macar nu am trecut la mirorless, mi-e de ajuns telefonul in 95% cazuri.
    Daca compari cu piata smartphone, laptop, tv.. ei au avansat cam ca electrocasnicele de inca mai produc dslr entry.

    00
  33. Apropo de aparate foto pe film, ca tot s-a scris mai sus despre: am ramas, din timpuri stravechi, cu niste negative pe care nu am apucat sa le scanez ca sa le transform in format digital. Mai exista undeva prin Bucuresti, eventual la @Vali in Brasov, un laborator care scaneaza negative color? Daca da, unde? Multam de hint. ;-)

    00
  34. n-am reusit sa citesctot articolul desi sunt convins ca ai dreptate. din punctul meu de vedere puteai sa te opresti la al doilea paragraf.

    cine are nevoie de profi va da miile de euro pe ceva cu adevarat profi cu care isi va face treaba si va scoate banii. pentru restul smartphonul ala cu 2 camere e mai mult decat au nevoie si/sau se pricep sa foloseasca. orice altceva e basina.

    00
  35. „La m50 nu poți deschide ușița să scoți cardul.”
    Am M50 și pot deschide ușița să scot atât cardul cât și bateria cu tot cu trepied (trepied lamcou de pe amazon).
    Sunt destul de încântat de această cameră, atât pe parte foto cât și video, cât facem noi. Mai am un DSLR bătrânel, un D3100, dar preferam M50 în orice situație care implica un drum.

    00
  36. Imi pare rau ca te dezamagesc – dar n-o sa vezi niciodata faza cu „reset”:
    * in primul rand, piata trebuie fragmentata. Cat mai multe optiuni stupide ca sa confuzezi cumparatorul. Optiuni diverse, preturi relativ mici care adunate (ca sa le ai pe toate, ca nu se stie), costa;
    * Apoi, asa e peste tot: masini, calculatoare, telefoane, laptopuri. Creezi cat mai multe optiuni pentru ca e ieftin sa le produci si „pescuiesti” cate-un guster care vrea {{insert-obscure-acronym}} dar nu ii pasa de {{insert-another-obscure-acronym}}, dar iubeste brandul. Cine stie si poate isi ia oricum ceea ce ei numesc „flagship”;

    00
  37. La cati specialisti in fotografie avem aici, nu puneti si voi de un album foto/galerie comuna sa vedem si noi, preaprostii cititori, ce poze faceti? Se poate gazdui pe blog, el patron Vali?

    00
  38. Am dat iar peste articolul ăsta și poate ar merita un refresh pentru 2021.

    Sony au acum un lineup bun pe mirrorless:

    – „noul” entry-level: ZV-1 și ZV-E10
    – mid-range: A7C
    – prosumer: A7 IV
    – pro / specializate: A7s III, A7r IV, A1 și A9

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.