Ştiţi poveştile cu fraierii din online care muncesc pe bani puţini şi sunt arătaţi de meseriaşii din print cu degetul când se laudă că pot număra foarte bine vizitatorii, afişarea bannerelor şi clickurile?
Eh, vă atrag atenţia la câti oameni citesc un ziar, conform Studiului Naţional de Audienţă:
Ziar | Cititori | Bucăţi vândute | Cititori per ziar vândut |
Gazeta Sporturilor | 688.000 | 40.000 | 17,2 |
ProSport | 506.000 | 32.000 | 15,8 |
Evenimentul Zilei | 301.000 | 18.000 | 16,7 |
Jurnalul Naţional | 576.000 | 48.000 | 12 |
Gândul | 132.000 | 12.000 | 11 |
Capital | 160.000 | 12.000 | 13,3 |
Financiarul | 151.000 | 3.800 | 39,7 |
Ziarul Financiar | 183.000 | 12.000 | 15,2 |
Can Can | 899.000 | 48.000 | 18,7 |
Cifrele au fost compilate de Gelu Florea. La ziarele de sport şi la tabloide cifra e de înţeles (deşi e şi ea mult umflată), un muncitor ia ziarul şi îl frunzăresc toţi colegii de muncă. Dar la ziarele financiare? Sau la quality? Cum poţi să vii să spui că sunt 15 sau 13 oameni care citesc un ziar? Ce pana mea au numărat oamenii ăştia, toţi colegii care trec pe lângă biroul tău şi văd ziarul?
Asta e ca aia cu “sunt 5 milioane de ipuri unice, înmulţit cu 3 membri per familie în care există un calculator = 15 milioane români au acces la internet!”
Oricum, trebuie sa ai balls of steel să te duci la un client şi să spui că ai 4.000 bucăţi vândute, dar 150.000 cititori. Sau ăla care cumpără reclamă să fie prost grămadă.
Acum, întrebarea care se pune este simplă: se poate face ceva pe tema asta? Doreşte cineva să vadă cum stă treaba cu adevărat, sau se merge pe burtă, că e bine aşa?
Las-o ma ca merge asa, ei traiesc in lumea lor, fantezia lor… Misto cifra de la Financiarul apropo, ilold
E vorba doar de optimism . A privi partea plina a paharului . Si daca mai pui si cainii care citesc ziarele de la ghena …….
Or fi pus si cititorii online Sau poate cititorii lor sunt scurti de minte si uita repede, asa ca mai citesc ziarul de cateva ori, pana pricep :))
@Cata: daca e s-o luăm aşa, 10.000 unici x 30 zile= zoso.ro are 300.000 cititori!!! şi io raportam 120K, ca fraierul!
Vali, sunt niste variabile de luat in calcul [si acum nu ma mai poate suspecta nimeni de subiectivism, sper].
– Calculul trebuie sa ia in considerare si abonamentele, nu doar chioscul. Si acele ziare ajung la cititori – la quality si business mai ales vorbim de cifre considerabile.
– Awarness-ul de brand e foarte important aici, pentru ca SNA se face prin intervievari iar cand omul e intrebat ce ziar / publicatie ati citit ieri factorul „top-of-mind” e foarte important. De exemplu daca maine se lanseaza ziarul Hotnews, iti garantez ca va avea cifre onorabile de audienta versus ziarul X News, no-brand, care poate vinde mai bine dar degeaba. Sigur, daca awarness-ul vine din TV, nu din online cum e exemplul ipotetic dat aici, e si mai bine [ex: „Ce se-ntampla, doctore?”].
– Nu in ultimul rand, tocmai pt ca au fost multe discutii, metodologia SNA se va schimba, cifrele de acum sunt ultimele calculate dupa actuala metoda.
@dStanca: ai uitat sa iei in considerare si firmele de monitorizare de presa, si curiosii din metrou care citesc ziarul vecinului peste umar si cei care citesc ziarul pe buda si apoi se sterg la fund cu el. Mergi dimineata la 6.00 la un chiosc de ziare si vezi cate exemplare au din fiecare editie: cateva bucati, cu exceptia tabloidelor. Si nu cred ca se vand mai multe ziare pe abonamente decat in retail, la chiosc.
Asta a fost o miniciună sinistră cu ajutorul auditorului cu tot. Citesc ziarul maxim 2 persoane, hai 4.
Păcat că nu au înmulțit cifra și cu numărul de pagini, să zică că au 250 de afișări.
@Dan Dragomir: vai, cumpoţi să spui aşa ceva? urmează să ne spui că nici nu se ştie câti oameni se uită la o reclamă. sau câţi oameni asculta un post de radio. BAD BAD DAN!
@Dragos Stanca: era si cazul sa se schimbe metodologia. Dar pina una-alta, cum mama naibii are un ziar ca Financiarul, cu 3.800 de exemplare vindute (cu tot cu abonamente, cel mai probabil) 39,7 cititori per ziar vindut? Asta apropo de awareness-ul de care vorbeai, sint aproape convins ca cel putin 50% din Financiarul ala e, de fapt, ZF.
Si, per total, sa-mi fie iertat, dar in nici o tara civilizata, unde un ziar de top are tiraj de un milion per editie, nu se inregistreaza mai mult de sase cititori per ziar vindut. Daramite de la 12 in sus, ca in Romania!
Si nu e ca si cum nu s-ar sti ca, in Romania, SNA-ul e o chestie sinistra, calculata dupa ureche.
Si inca o chestie, absolut delicioasa:
– Can Can = 899.000 cititori, 48.000 bucăţi vândute, 18,7 cititori/ziar vândut.
– Click = 1.159.000 cititori, 209.000 bucăţi vândute, 5,54 cititori/ziar vândut.
– Libertatea = 1.007.000 cititori, 127.000 bucăţi vândute, 7,9 cititori/ziar vândut.
Va sa zica, un ziar precum Libertatea, in picaj, care mai multi cititori per ziar decit unul care se vinde-n draci si care are reclama pe TV intr-o veselie. Ba, si mai ciudat, un altul, care n-are aproape nici o reclama – Can Can – are mai mult decit cele doua la un loc, desi vinde de mai bine de patru ori mai putin decit liderul? Pe bune?
Cand am fost pus in tema despre cum se calculeaza aceste cifre m-am ingrozit. Intr-adevar, o metoda care sa fie foarte exacta ar costa enorm, dar tot ce inseamna studiu de audienta e ceva extrem de aproximativ (in frunte chiar cu TV-ul).
@Ciuby CG: teoretic, clienţii ar trebui să fie interesati să ştie unde isi baga banii.
40 de persoane un ziar ? E cotidian ?
Adica io gigel iau ziarul in drum spre munca. Fiind al meu il duc acasa unde eventual il mai frunzareste si prietena sau nevasta. Sau amandoo. Mai raman 37 de colegi sa-l citeasca in timpul cat stau la birou. Vreo 8 ore.
Deci au la dispozitie 12-13 minute de fiecare. Dar ce organizare, ce eficienta, ce timing e necesar pentru asta , ca 37 de oameni sa-si imparta treburile de la munca atat de bine incat sa nimereasca fereastra de 13 minute cand le e disponibil ziarul dupa alocarea prealabila. Da’ un ziar din asta de se vrea serios se citeste in 13 minute ?
Financiarul imi aduce aminte de perioada de ilegalitate comunista, citea tot blocul fituica sub patura cu laterna :))
banuiesc ca cifrele astea au fost determinate pe baza de sondaje nu? atunci iti spun eu explicatia, financiarul a fost bifat ca „da bine” sa-l citesti. majoritatea este formata din omuleti intelectuali, care se se strang in cismigiu si fac gang-bang ziare qulity si financiare…un fel de central park via wall street :))
si mai e o varianta, au negociat de la inceput un procent de „incarcare” a cifrei reale, nu au tinut cont de fenomenul spus de mine mai sus, nici inainte, nici dupa…:))
Fiecare poate raporta ce vrea – problema este in mare masura si la clientii de publicitate care platesc publicitatea in functie de cifrele alea de la SNA. Daca ar plati doar in functie de tiraj nu ar mai raporta nimeni numarul de cititori.
Tirajul este un indicator mai bun pentru ca nu este rentabil pentru ziar sa tipareasca mult mai mult decat poate vinde, astfel incat este „constrans” sa fie corect.
Similar e si in online, nu inteleg de ce plateste clientul pentru „afisari” in contextul in care reclama poate fi in josul paginii unde nu o vede nimeni. E ca si cum ai plati la reclamele pe TV si pentru oamenii care au televizorul inchis…
Cred ca mai corect era: „ziarul citit de 0,5 persoane per ziar vandut”, ca nu toti citesc integral un ziar. :))
E la modă să fii eco, d-aia sunt atâţia cititori per număr vândut.
„Cititori per aparitie” e o statistica la care, in mod normal, niciun client serios de publicitate nu s-ar uita. Pentru Romania, cifrele sunt umflate dincolo de limita ridicolului, vezi cazul Financiarul; in orice caz, cred ca datele respective sunt irelevante in ceea ce priveste absolut toate publicatiile incluse in SNA. Am zero incredere intr-un studiu ca asta, care livreaza, fara nicio explicatie cat de cat acceptabila, cifre aberante. Uite aici un link care lamureste un pic lucrurile: http://www.cvcaudit.com/corporate/e_news_article.aspx?rid=11
@Alex Mihaileanu: sase cititori per aparitie e enorm. Asta inseamna o MEDIE de sase persoane care citesc FIECARE exemplar difuzat al publicatiei respective, pana la ultimul, indiferent daca e cumparat de la chiosc, vine prin abonament, e distribuit gratis sau in bloc (de catre companii, pentru angajati, de exemplu).
@Dragos Stanca: regret, Dragos, povestea cu abonamentele nu tine. Abonamentele trebuie incluse in calcul, dar nu cred ca asta ar afecta prea mult rezultatul final, mai ales ca la estimarea readershipului per editie vorbim de cifre absolute, care in cazul abonamentelor sunt, pe piata din Ro, foarte mici. 17 CpA ramane o aberatie, cu sau fara abonamente incluse in calcul.
Iar povestea cu awarenessul e doar o scuza: da, conteaza din cauza asocierii cu alte branduri, dar tot nu explica de ce toate ziarele din postul lui Zoso au peste 11 CpA.
@Zoso: clientii nu sunt idioti. In fine, nu majoritatea.
Cei din industrie cunosc bine faptul ca aceste cifre indica mai degraba notorietatea si nu cati citesc o publicatie sau alta… Asta e problema metodei prin interviu. Editorii ar fi trebuit sa se alieze si sa preseze pentru retele de distributie cu cifre devanzari in timp real, auditate ulterior. SNA din pacate e o unealta mai mult decat imperfecta.
S-a intamplat ca o revista care nu mai exista de 2 ani, sa apara totusi in SNA, fiindca si-a amintit unul ca a citit-o…. Aiurea, pur si simplu isi amintea de titlu, chiar daca el era mort, ingropat si cu parastasele facute…
Nu vad absolut niciun motiv pt care sa mai cumperi celuloza cand ai absolut totul pe internet. Nu stiu la ce mai sunt bune ziarele si de ce se mai tiparesc!
chiar nu ma prind cum ei nu realizeaza ca oamenii sub 30 de ani deja nu mai cumpara nici un ziar in mod regulat. in cercul meu de cunoscuti si prieteni nici unul dintre ei nu mai cumpara print, cu exceptia catorva reviste..
Si la revista situatia e absolut la fel. Ani de zile tot felul de fanatici imi explicau ca o revista care se vinde in 10.000 de exemplare are de fapt 150.000 cititori. Sau una de 12.000 are 80.000 cititori. Nu inteleg cum BRAT poate sa emita asemenea tampenii, nu inteleg cum editorii promoveaza asemenea prostii. Singurul lucru bun este ce se intampla natural, dupa ce au sucombat zeci de ziare si reviste in 2009-2010, sunt sigur ca trendul va fi la fel de vertiginos.
Din 8 aprilie Gandul inchide editia tiparita. Sa vedem cati din cititorii traditionali exclusiv de print ai Gandul se vor muta pe online, avand in vedere ca erau dace ne luam dupa SNA destul de multi, 132.000 pe fiecare aparitie.
Eu susţin ideea că cifrele au fost umflate pentru a li se prezenta anumite date (denaturate, dar ce contează?!) celor care vor să-şi facă publicitate. Să nu omitem faptul că aici e vorba de o „colaborare” cu agenţiile de publicitate, care prind un client şi (la înţelegere) cu câteva ziare (în cel mai fericit caz), tv şi radiouri (culmea: de multe ori se omite onlineul!), fac un buget de publicitate, care se împarte rapid şi… gata treaba! Iau comisionul că „şi-au făcut treaba”.
Referitor la online, datele sunt certe, privind numărul de cititori unici pe lună (de exemplu), dar eu vă spun că am făcut un studiu demografic din care a reieşit faptul că vreo 40% folosesc doar ei calculatorul respectiv, ceilalţi indicând încă 1-2 şi chiar 3 persoane care îl folosesc! Ori, asta înseamnă că şi la online ar trebui să se „umfle” audienţa, conform acestor date?! Sincer, eu n-am văzut asta…
@Gelu Florea: pe principiul SNA au functionat si agentiile de rating când au pus stampila AAA pe chestii găunoase, pentru ca asa făceau bani.
E mult 15 la un ziar specializat. Aveam abonament la ZF in firma, la un moment dat, dar nu cred ca un exemplar era frunzarit de mai mult de 3-4 persoane.
La cati oameni trec prin spatele monitorului… in loc de cei 5 cititori as avea cam 100 si daca fiecare trece decateva ori…. ce sa mai am 1000unici/zi!
Da, se poate face ceva. De exemplu, chiar azi Gandul inchide pravalia. Ramane online.
@dStanca, Unele abonamente nu sunt citite nici macar de 1 om. Cand cumperi ziarul de la chiosc, il citesti ca de-aia l-ai luat. Cand iti vine in mod automat acasa, zilnic, nu citesti 100% din editii.
@Dan: se contrabalanseaza cu abonamentele de la firmă, care sunt citite de 2-3-5 oameni. sau alea de la bibloteca. totusi, pana la 15 oameni e cale lungă.
Eu cred ca sondajele in general sunt in favoarea celor care le comanda. Nu vad sensul ca un editorial sa ceara un sondaj de piata, atat vreme cat este cunoscut faptul ca nici o publicatie nu poate trai din publicitate. La fel este si cazul televiziunilor din romania. Probabil ca se exclud cele de top, primele 3 locuri…
@zoso: apropo de agentiile de rating, citeste Michael Lewis, The Big Short, una dintre cartile anului trecut. Sau, ca sa vezi ce inseamna ziarist platit cu 30k de dolari pe articol, cauta-i articolele din portfolio.com si vf.com.
Aseara am fost intr-o pizzerie unde se distribuie Adevarul de Seara. L-am rasfoit putin, am dat de o pagina unde scria cu litere de-o schioapa „A murit ultima stea de la Hollywood”. Am rupt ziarul si alta data nici ca mai pun mana pe asa ceva, nici macar daca fac concurs cu super-premii!
Dumnezeu s-o ierte pe Liz Taylor, a fost o mare actrita, dar mai sunt si altele, chiar in zilele noastre. Pun pariu ca autorul articolului e genul ala care se inchina in fata lui Stefan cel Mare.
eu as fi foarte interesata sa cunosc o persoana care a raspuns in SNA. sau pe cineva care are people meter in casa, ca tot veni vorba. am incercat, in vreo doua randuri, via facebook si twitter, sa identific o astfel de persoana, sau macar pe cineva care stie pe cineva care.., dar n-a aparut nimeni.
six degrees of separation nu pare sa functioneze in acest caz!
@ruxa: am primit pe email o poză cu un people meter de la unul din cei 1.300 de oameni. e pe blog, caută-o.
eu cand lucram la o firma de IT acu ceva timp venea ZF sau Financiarul, nu mai retin, ca era abonament si il lua si femeia de servici si-l citea. nu stiu de ce. probabil sa fie in rand cu lumea buna.
u mad?
adica oamenii aia cu bani care isi permit un rahat de ziar financiar fac posta un ziar in birou.. sau in toata firma in loc sa-si cumpere fiecare cate unul?
cineva trolleaza cu cifrele alea :))
*trollface*