Mă mir că nu a sărit nimeni cu retorica asta vizavi de creșterea prețului la RCA

Suntem în una din două situații: fie nu le pasă prea tare de explicații, fie nu se pricep să se scoată singuri din rahat.

Pentru că, sincer, eu aș fi aruncat asta cu creșterea prețului la RCA acum o lună, când a apărut statistica asta cu recordul la accidente:

De cealaltă parte, România (cu 86 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii, fiind urmată de Bulgaria (78) şi Croaţia (71). Media UE a fost de 46 de decese la un milion de locuitori.

Că teoretic și practic ar avea dreptate pe undeva. Unii ar înghiți gălușca, alții ar întreba alte cifre, cât plătește fiecare asigurator și cu cât rămâne, dar s-ar fi înfiripat în mintea oamenilor că poate așa e, conducem prost, multe mașini lovite, e și ăsta un motiv, pe lângă furtul banilor.

Altfel, poate cineva explica ce rol are ASF? La falimentul City Insurance n-a făcut nimic. La țepele cu crypto care se dădeau anii trecuți nu a suflat o vorbă. O reglementare care să spună că tirpilicii fomiști nu au voie să se promoveze cu anunțuri de tipul „profit 80X garantat”? Nici asta. Să oprească din timp schemele tip NFTescu sau 1nvest.finance, promovate de influenceri români ca Dorian Popa și Mihai Morar? Nici.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

32 comentarii

  1. Daca n-au legat la timp cresterea RCA de cresterea mortalitatii, o pot lega oricand de scaderea natalității.

    Comentariu apreciat.637
  2. La o prima vedere argumentația ar putea funcționa. Mai ales dacă ar exista corelație între numărul deceselor și numărul/valoarea despăgubirilor. Am dubii ca este așa însă. Este suficient un accident cu victime multiple (gen autocar) ca să-ți arunce presupunerea departe de realitate. Contează și starea parcului auto (un om intr-o rabla are șanse mai mari sa dea colțul în caz de ceva, dar rabla nu valorează mare lucru).

    Dacă ne uitam și într-un raport obscur dar relevant zic eu de pe site-ul ASF, acolo vedem de exemplu că :
    – Valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în primele șase luni ale anului 2022 a atins valoarea de aproximativ 4,25 miliarde lei,
    (pentru comparatie : Bulgarian insurance market TOTALED almost BGN 1.8 billion (EUR 918 million) at the end of June 2022, up by 9.8% y-o-y
    – Comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, valoarea primelor brute subscrise (vorbim de raport cu datele RCA în România acum) a crescut cu circa 89%. Oh wow dacă ne uitam mai sus la acel 9.8% :)
    – Si cel mai relevant având în vedere ca se vorbea de decese (?! decesele sunt incluse la vătămări corporale ? nu apar altundeva ) Dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale în semestrul I 2022 a scăzut comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent cu aproximativ 56%, iar cea pentru daune materiale a crescut cu circa 5%. Dacă ne uitam și la graficul aferent vedem un număr dublu de dosare (în S1 2022), dar suma totala cam aceeași. Deci oamenii noștri ce pot sa facă ? Dauna medie la Jumatate din valoare. S-a rezolvat potențiala problema, profitul ramane.
    – Mai jos e o tabela cu valoarea primei medii raportata la despăgubirea (dauna) medie. E bine zic ! Sa cumpărăm acțiuni la firmele de asigurări !

    Indecis. Tu ce zici?298
  3. Fruntași la decese am fost întotdeauna. Mai puțin în anul când am fost închiși în case și atunci nu a scăzut RCA-ul
    Culmea, anul trecut deconturile au scăzut cu 5%. Cu toată inflația din 2022.
    Singura justificare rămasă e că sunt hoți și nu îi interesează cât timp nu pățesc nimic.

    Comentariu apreciat.633
    • Deconturile pentru daune materiale trebuie sa fie corelate cu valoarea de grila a mașinii, așa ca este oarecum normal sa scadă într-un context în care nu s-au mai cumpărat atâtea auto noi. Chestia e ca am eu așa o idee, ca valoarea aia de grila nu este indexata cu inflația. La o inflație decenta de 3-5% asta nu ar fi o problema, dar la 15-20% (cel puțin pe hârtie), se schimba treaba.

      84
    • @Trl Intru în detalii atunci când imaginea macro e prea depărtată de realitate. 3-5% era normalul. Un 15-20% într-adevăr e un șoc pe tot lanțul. Numai că atenția se mută de la procente la X, unde X era mic, micky-mouse când trăia City și s-a făcut mare peste noapte în extrema cealaltă. 300/400 s-a făcut 700/800. 600 s-a făcut 900. Dacă e indecent 15-20% din 700, la 35% e BDSM.

      43
  4. asf? Ce sa facă?!?! Mult mai bine decât noi presupun. Papă bani!! Dar nu știm cati… în mod foarte ciudat, dacă te uiți pe declarațiile de avere de pe site, niciunul nu trece veniturile încasate. Eu am terminat angajații cu litera A și n-am găsit

    Și sa nu zică vreunul ca sunt înțeleși între ei, ca nu îl cred!!

    173
  5. Solutia? Nimeni cu asigurare. Si scoatem ASF-ul din schema :D

    216
  6. Lipsa autostrăzi = depășiri hazardate cu intrat pe sens invers = accidente multe ?
    În rest, cum ne-am înțeles, jos labele de pe ASF ! Și de pe BNR, și de pe justiție, și de pe …etc

    720
  7. exact asta e argumentul invocat. vezi aici https://youtu.be/32orl4N_F2A?t=123

    13
  8. ASF-ul are un singur rol: căpușă!

    182
  9. Eu cred că și-au dat seama că o știre mai puțin importantă decât falimentul City Insurance nu o să genereze decât o discuție vremelnică în condițiile în care tragerea pe dreapta a celui mai mare asigurator auto nu a provocat un scandal atât de mare (sau cu consecințe privind incompetența/lipsa de integritate ASF). Așadar, merg pe varianta că nu vor să dea explicații.

    81
  10. AUR a ajuns la intenție de vot 19%. O sa votam din nou raul cel mai mic.

    226
    • Nu dă bine să spui că votezi cu AUR. Singurul lor argument real este că nu sunt proștii actuali. Ei sunt ceilalți proști.
      La fel, comparativ cu ce au distrus organizat klaus/psd/pnl, capacitatea aur de a face rău e mai mică, invers proporțională cu mărimea chiloților Șoșoacăi sau a lenei prezidențiale.

      79
    • Sincer, cu cine sa mai votezi, cu niste talhari de la actuala guvernare USL care au ridicat preturile asigurarilor in aer, acum cand mancarea e scumpa, cand ratele au crescut. Romanii sunt disperati, nu vedeti si nu doar ca sunt disperati ci sunt si furiosi, sau ar trebui sa fie. Nici mie nu imi place de AUR, prea mult, mai mult din cauza apropierii de BOR dar sincer uneori nu stii ce sa mai faci in tara asta. Am ajuns sa fim calcati in picioare de niste scursuri, de niste talhari.

      1116
  11. Au sarit. 1800 de romani au sarit pragul de 30.000K. Sunt convins ca printre ei sunt si fosti actionari la City insurance.

    https://www.zf.ro/companii/peste-1-800-romani-au-averi-sar-pragul-30-mil-dolari-romania-cei-21675494

    49
  12. “În vederea protecției consumatorilor, ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA”, a declarat pentru „Adevărul” Dan Apostol, purtător de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară.

    Le-ai dat de munca :D

    51
  13. Majoritatea nu sar ca spera sa dea la fel o teapa, sa faca repede bani, sa puna mana pe un contract cu statul, sa prinda un loc de munca la stat, orice sa ia cat mai mult cu dat inapoi cat mai putin.

    De aia putini antreprenori, de aia putina plus valoare, de aia, de aia.

    42
  14. Sper ca nu ati uitat de Haplea asta a carui singura calitate a fost ca a amusinat chilotii Olgutei https://www.youtube.com/watch?v=TdwkgPeF7sQ

    71
  15. … Din ce vad , in US, o asigurare auto anuala basic, pentru un turism de mici dimensiuni, costa in jur de 600-700USD, iar in RO, 250-300 USD.

    … Salarii – in US ~ 4000USD/luna (mediu net), versus RO ~ 800 USD/luna (mediu net).


    Aia 300USD din RO, nu ar trebui sa reflecte costurile medii anuale cu reparatia pe asigurare a masinilor efectiv lovite ? Care, la rand, reflecta costurile cu reparatiile din service-urile care au contract cu asiguratorul respectiv ?
    Ori, costurile service-urilor sunt cu mult mai mici decat ale celor din US.

    Poate sunt alti coeficienti de risc, nu stiu…

    Dar o parere de sofer amator este ca , pe piata asta, a asigurarilor auto, starea concurentei reale de pe piata cam determina preturile… Mie preturi la jumate fata de SUA, in conditiile unor salarii de 5 ori mai mici, imi cam indica un „blat” facut de „niste baieti”…

    126
    • Ai dreptate la corelarea cu salariile dar aici la mașini avem o mică mare problemă:

      Piesele costă la fel. Mașinile costă la fel. Că nu e un Passat mai scump în US și nici piesele lui. Hai să zicem că da, manopera poate e mai ieftină pentru că salariile sunt mai mici. Dar de piese nu scapi.

      Nu știu cum poți evita asta, nu zic că unii sau alții au dreptate.

      82
    • @manu144x
      Asa este, insa la noi, predomina masinile SH.
      Am gasit o statistica – in US, valoarea medie a masinilor SH vandute in 2022 a fost 30.000USD.

      La noi nu stiu (nu am gasit statistica), insa se stie ca vechimea parcului auto este destul de mare (https://ziare.com/economie-romania/ponderea-ma-inilor-mai-vechi-de-10-ani-in-parcul-auto-1757101). Ar veni circa 5,8milioane de masini mai vechi de 10 ani, 0.79 mil masini intre 5-10 ani, si 0.65mil masini cu vechime mai redusa de 5 ani.

      In condtiile acestea, nu cred ca valoarea medie de vanzare (SH) sare de 5000USD ?

      101
    • Dar fix aici e problema. Valoarea mașinii nu e importantă.

      De multe ori un far cu xenon tot o să fie 1000 euro că e mașină de 1 an, că e de 10 ani. Dacă nu e xenon ci clasic e altceva. Aici e nasol cu sh, chiar dacă prețul e teoretic ieftin.

      De-asta există toată discuția aia cu întreținutul de mașini vechi pe care dacă îi faci praf fața reparația e mai scumpă decât mașina. Iar dacă dauna e sub un anumit prag, nu poți declara daună totală.

      10
    • @manu144x

      Pai cel putin o parte dintre accidente determina „dauna totala”, si, cum marea majoritate a masinilor de pe soselele patriei sunt SH, valoarea „daunei totale” va fi cu mult mai mica decat valoarea „daunei totale” din US.

      Apoi, legat strict de piese: nu prea se pun faruri xenon de 1000 de euro, ce spui tu sunt cazuri extrem de limitate, si in orice caz nu influenteaza media atat de mult.

      Apoi, la noi sunt la putere piesele „after market”, cu preturi (la Volkswagen cel putin, pt ca aici stiu binisor) , de 4…10 ori mai mici decat „pe original”.

      Iar valoarea pieselor pentru masini vechi este cu MULT mai mica decat valoarea pieselor pentru masini noi (asta si pt ca masinile noi sunt in garantie, si pt a pastra garantia trebuie sa mergi la reprezentante/service-uri autorizate de reprezentante, unde se pun numai… piese originale).

      11
  16. E un moment bun de votat AUR ! daca e bal sa fie bal pentru toti

    1414
  17. mereu zic ca nu avem pe cine vota… si nu imi vine sa cred ca urmeaza sa scriu… dar parca as vota aur numai asa ca sa inteleaga clasa politica ca nu se mai poate asa… ne baga sula in coaste, le bagam si noi sula in coaste… Nu o sa iasa aur categoric, dar macar sa fie si ei impinsi de la spate putin sa vada cum e

    Deci ia sa vedem daca stie cineva ce preturi sunt la rca in romania in comparatie cu alte tari din ue (ca nu suntem in usa) ? germania minim de la 100? aa … si in usa nu peste tot e 600, sunt state unde platesti si 233 sau sunt state unde nici macar nu e obligatoriu sa ai rca …. despre ce vb? incompetenta la maxim

    „Nu sa schimbat nimic, nu o sa se schimbe nimic” -> sa va intre bine in cap.

    57
  18. ASF e un apendice al mafiei locale care are nevoie de niste institutii ca sa dea un aer de legalitate unor inchideri de ochi. Prin faptul ca nu fac nimic, de fapt fac in mare rau. La fel ANRE, ANCOM etc etc.

    20

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube