Despre săpunul francez (take 2)

Fiecare om are mici/mari obsesii. Una dintre ale mele e asta cu produsele străine mai ieftine decât le putem fabrica noi. O obsesie, poate un stres, chiar.
Iar am cumpărat săpun „made în France”.
Nu la 6 lei, ci mai mai scump: 8,3 lei pentru 4 bucăți. Puțin peste 2 lei săpunul. „Made în France”.
(Cel de 6 lei / 4 bucati era si el la raft)
E bun săpunul: face spumă, se clătește ușor. Pe ambalaj scrie „pentru piele sensibilă”.

„Argumentez” pe-aici cu pensionarii, cărora nu le vine să creadă că e adevărat.
– N-are cum, dom’le, n-are cum! E fals. Nici nu cred ambalajele astea.
– Adică? Care e problema?
– Păi cum să fie atât de ieftin, fabricat în Franța? Cât mai câștigă francezul!?
– Înțelegeți acum unde e probema? Cât de proști suntem ca nație? Nu suntem în stare să facem săpun de 2 lei, importăm din Franța, mai ieftin decât am putea produce noi.
– …

Acum, dacă mă apucam să spun și că, la nivel de „unitate de bani”, un săpun francez, cumpărat de francezi, costă 1,4 „unități de bani”, iar la noi costă 8 „unități de bani”?
Francezul, cu 3000 de euro salariul (să spunem), își permite să fabrice/vândă săpun cu 1,4 euro (pentru 4 bucăți).
Noi, cu 3000 de lei salariu, dăm 8 lei pe 4 săpunuri și nu ne vine să credem cât de ieftin e.
Cum poate, dom’le, să fabrice francezul săpunuri pe care le vinde cu 1,4 „unități de bani”?
Noi… cumva ar trebui să vindem săpunuri cu 1,4 lei?
CE ARE FRANCEZUL ĂLA ȘI NOI NU!?

– Ne putem compara noi cu francezii?
– Da’ ce n-avem noi, să nu ne putem compara? Ce au ei și noi nu?
– Noi tot timpul am fost mai amărâți.
– În secoul ăsta, suntem în UE, putem spune că suntem mai amărâți? Nu, suntem mai proști, asta e.

La următoarea campanie electorală aş vrea să văd măcar un politician că în loc de „pensii şi salarii” spune „vom face fabrici de săpun, care să poată fabrica săpun cu 1 leu bucata!”

 

Sunt discursurile alea: „Ne-au acaparat străinii, să ne vândă produsele lor! Suntem o piaţă de desfacere pentru vest, asta suntem!”
Păi, hai să facem noi! Hai să facem noi, aici, fabrici de săpun care să vândă săpun cu 3,5 „unităţi de bani” kilogramul! Sau măcar cu cât vând francezii în România.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

84 comentarii

  1. Salut. Fun fact: In Corfu, in magazin, maslinele din corfu erau de 8 ori mai scumpe decat maslinele din Bulgaria.

    00
    • NOU
      #2

      Masline din Bulgaria?

      00
    • Bulgarii importa multe oi de la noi ;)

      01
    • Măsline „pentru turiști”, poate. Corfu!
      Problema la sapunul ăsta e ca francezul trăiește mai bine decât românul, are salariul vizibil mai mare, și totuși își permite să vândă mai ieftin decât românul.
      Cum? Care e cheia enigmei?

      00
    • Am vrut să fac o faptă bună și să fac un rezumat pentru alții dar mi-am dat seama că nu se poate, practic nu e nici un mesaj.
      Am crezut că „în România se vinde săpun franțuzesc” dar nu, am încercat cu „săpunul românesc e scump”, nici ăsta parcă nu ar fi, „ieri am cumpărat săpun că eram murdar” pare ceva mai aproape dar nu sunt sigur. Dacă cineva poate sintetiza într-o frază acest articol are tot respectul meu.

      00
    • „Dacă cineva poate sintetiza într-o frază acest articol are tot respectul meu.”
      Sintetizez eu, autorul: „Românii sunt proști și incompetenți.” E chiar o propozitie, mai putin decat o fraza. :)
      Am spus propozitia asta in mai multe cuvinte, cu exemple, cu poze.

    • Cheia se numeste eficienta si eficientizarea proceselor de productie. Dar pentru asta trebuie investitii, rabdare si multa munca.

      00
    • N-are ce sa fie scump intr-un sapun basic… 1 leu e x5 costul de productie.

      00
  2. Nici nu mai astepti sa te contrazica cineva, iti inventezi singur hateri ?

    00
    • Daca e mai „credibil”, data viitoare fac video. :)
      Nu e „hater”, de ce tot folosiți cuvântul asta? E conversație cu oameni. Nu e „hate” pe nicăieri, sunt discuții între oameni de 70+ de ani, și ăștia din generația copiilor lor.
      Am sa fac și video, cândva. :)

      00
  3. NOU
    #11

    Pai… Noi nu stiu daca mai avem fabrici de sapun…

    00
  4. Economy of scale, explica asta pensionarului roman. Sapunul ala e facut intr-o fabrica generica, automatizata cat se poate, care face sapun pentru o gramada de magazine.

    „ne-au saracit si ne-au facut piata de desfacere” – cum plm sa fim piata de desfacere daca suntem saraci?

    00
  5. vreau si eu sa cumpar actiuni la o fabrica de sapun. cum fac? nu ma trimiteti pe bursa ca mi se pare mai complicat decat sa fac eu fabrica.

    00
  6. @cristici: Iar dreptate 100% dar iarasi ai sa-ti pui in cap pe toti imbecilii cu „nu mai denigra biata tarisoara-gradina-maicii-domnului!” :)
    Si re „piata de desfacere”, care piata de desfacere? :) Romania e zero, ok +zero in materie de consum/piata de desfacere in comparatie cu Europa. Nici nu mai zic de nivel global. Si costurile la raft is mai mari pt ca avem strazi asa de meseriase, taxe + TVA sky-high si alte romanisme de-astea.

    01
    • taxe + TVA sky-high si alte romanisme de-astea eheee un procent bun se aduna la „i alte romanisme”

      dar da, asta cu piata de desfacere e pentru aia la care le ploua in gura si mosii de pe la colt de bloc.

      01
    • Cu pensionari din bloc am avut discuția. :)

      00
  7. hai, te sustin.

    Ieri ma plimbam prin lidl si intre o legatura de ceapa de buzau si nu stiu ce alte conserve produse la noi iar mi-am amintit discutia legata de „retailerii rai”. Mai stiu un baiat care si-a postat lazile cu mure in carrefour fix pe aleea principala intre legume fructe si lactate.

    Cum or putea niste producatori mici sa intre la rafturi in pozitii premium si aia din patronate se plang si se caznesc ca ii scoate neamtul rau din magazin?

    00
    • Se platesc taxe pentru pozitie, pentru reclama pentru orice. Din asta fac in principiu bani, si stiu ce vorbesc ca eu verificam contractele incheiate cu furnizori.

      00
    • La canitati mici, costuri logistice mici. Un produs ce nu necesita prelucrari si rafinari cum sunt murele, poate fi produs de cineva mic la un pret final suficient de mic cat sa fie foarte avantajos pe retailer. Carrefur are de castigat mult profit, marfa vine proaspat culesa, producatorul vinde cam tot iar clientul e multumit ca a obtinut un pret ok si, iata, ca magazinul sustine productia romaneasca. Practic, prin exemple realemente mici, Carrefour nu sustine mare lucru, insa isi face imagine buna.

      00
  8. Întreaba-l pe Isarescu cum e cu finantarile pentru fabrici si uzine, idei de afaceri si alte chestii din astea sf … serios, întreaba-l si poate afli de ce la ei se poate si la noi nu.
    La noi umbla anaf-ul dupa ala care a vândut o placuta de ram cu 100 de lei pe olx

    00
  9. Măcar frânghia să fie românească! Și la ofertă! Că vrem sa le dăm la toți!

    10
  10. secretul este in productivitate si volume: au un nivel de automatizare ridicat, iar volumele sunt uriase; in acelasi timp, au preturi foarte bune la ingrediente (pe care un furnizor mic/mediu roman nu le poate visa niciodata-doar nu crezi ca noi fabricam ingrediente in Romania); apoi, dobanda la un credit , chiar si pentru o asemenea afacere,este de 5 ori mai mare in Romania vs Franta, de asemenea comisioanele bancare mai ridicate in Franta
    Totusi, vezi ca un salariu de 3000 euro in Franta este un salariu de cadre(adica un salariu bun, al unei persoane cu studii superioare, si nu debutant), iar la banii aceia, in functie de veniturile familiei, impozitele pot fi relevante; de asemenea, ar fi de mentionat l’impot foncier-impozitul pe proprietate, in Romania sunt de multe ori bani de seminte vs Franta (chiar respectand proportia veniturilor), si de asemenea la taxe d’habitation, care mai apasa si ea putin pe venituri.

    Cat despre sloganul: „sa facem fabrici de sapun”, poate genera anumite sensibilitati, zic si eu

    00
    • Ce dom’le, ca nu a scris nimic de cuptoare ;-)

      00
    • De fapt, stai, ca nu e chiar asa… daca ai minimul pe economie, guvernul francez nu iti ia 38% din brut cum face guvernul roman.
      Nu cred ca francezul cu 2000 de euro brut ramane cu 1200 de euro net.
      Si nici francezul cu 4000 de euro brut nu plateste 58.5% impozite si taxe la stat, cum plateste romanul cu 4000 RON brut.

      00
  11. Păi, hai să facem noi! Hai să facem noi, aici, fabrici de săpun care să vândă săpun cu 3,5 “unităţi de bani” kilogramul! Sau măcar cu cât vând francezii în România.

    – Nu ne lasa, ba, nu ne lasa…
    – Cine nu ne lasa?
    – Strainii…
    – De ce?
    – Ca ne vor sclavi si saraci, ca sa ne vanda sapunurile lor.

    Cam asta ar fi raspunsul pe care l-ai primi.

    00
  12. Ma gandesc la cateva motive pentru care un sapun costa atat:
    1. volum mare de fabricatie: 35 – 40 de tone de produs finit pe zi
    2. vecinatatea unui ocean (uzina e langa Nantes)
    3. materie bruta (uleiuri) iefitina, adusa din toata lumea

    00
  13. Din ce am citit, piata de sapun solid e in continua scadere, consumatorul roman il prefera pe cel lichid, de aceea producatorii din Romania s-au axat pe productia acestuia. Asta pe langa faptul ca cel solid necesita un proces de fabricatie mai complex.

    De asemenea, mai tot sectorul horeca a trecut pe sapun lichid, numai la hotelurile cu adevarat de lux mai gasesti sapun solid.

    Exista insa o piata de nisa a sapunurilor solide „naturale” care au pret destul de piperat si, culmea, merg foarte bine la export.

    00
    • Eu mai am niste sapun solid prin sertare, de rezerva in caz ca ma pomenesc fara din ala lichid (nu s-a intamplat in ultimele… 10 luni?). In rest – sapun lichid, gel de dus…
      Nevasta-mea foloseste un sapun solid fancy-trancy cu scrub si nu stiu ce, dar a fost 35 de lei, cred ca iese din sfera discutiei :)))

      00
    • Sapunul lichid aduce un beneficiu mult mai mare decat cel solid, atat producatorului, cat si utilizatorului profesional (horeca)- logistica e mai simpla; de fapt, sunt sapunuri lichide pe piata, nu firme no-name, care contin pana la 95% apa; unde e in avantaj sapunul solid la packaging, nu ai sticle, nu ai pompe, etc, insa in vremurile actuale , la pretul actual al petrolului, plasticum e ieftin.

      00
    • Hai sa nu ne ascundem dupa deget. Sapunul solid necesita cantitati imense de grasimi care se proceseaza. Ala lichid e detergent cu apa, se produce si se ambaleaza mult mai usor.

      00
    • băi băieți, sincer, nu mă interesează care-i treaba cu săpunul solid și lichid, dar faptul că dacă folosesc d-ăla lichid chiuveta mea nu se mai umple de ”scuț” la 3 ore după ce-am frecat la ea mă face să-l folosesc în contiuare.

      cei doi bani găuriți ai mei.

      00
    • diferenta intre sapunul solid si cel lichid e baza ( hidroxid de sodiu pentru solid si hidroxid de potasiu pentru lichid) folosita in productie.

      00
  14. Au avut colonii de prin sec 16 pana in 20 adica sclavi nene si resurse la greu!
    Si pe urma e simpla treaba, doar primul milion e greu de facut!

    00
  15. Cel mai mare consum de sapun era in Bucuresti pe vremea cand stiau ce e aia apa calda.

    00
  16. Pai nici ei nu se prea spala ca si noi!

    00
  17. Hai sa te lamuresc odata pentru intodeauna. Iti explic prin exemplificare.
    Am lucrat la o fabrica de prefabricate in Ro unde cu 40 de muncitori produceam 2600 mc de produs finit pe luna. Intr-o deplasare in interes de servici in D am ajuns la o fabrica unde 10 muncitori produceau aceasi cantitate de produs finit pe luna. Stii de ce? Ei aveau utilaje mult mai performante. De ce nu aveam si noi? Pentru ca costa, iar noi nu avem banii lor. Ei nu au inceput capitalismul in 1990, ei, in cei 500-600 de ani, au tot acumulat putin cite putin. Ai auzit de amortizare? Stiai ca amortizarea este o cheltuiala? Asa ca nu mai da cu curul de pamint. Mai baga o factura la vreo multinationala ca inca e bine.

    00
  18. discutia se complica cand vorbim de servicii.
    caz particular: corporatiile
    un inginer care lucreaza pentru sucursala din Ro a companiei Franceze munceste 8h pe zi ca sa produca o valoare de 10. inginerul din Fr munceste 2h pe zi ca sa produca o valoare de 20. Muncitorul roman ia 3500 lei, cel francez 3500 euro.

    Acum, in termeni bruti, muncitorul munceste de 4x mai mult decat francezul pentru un salariu de 4x mai mic. Pai de ce?
    Pai pentru ca in Ro s-au dus externalizat posturile cu valoare adaugata mica si f labour intensive, intre timp insa, pe masura ce competentele si gama de activitati s-a diversificat s-a ajuns ca o pozitie de project management in inginerie sa aiba aceeasi valoare livrata ca orice alta pozitie de pj management in inginerie, in Fr.

    In Fr nu poti sa ceri mai multa productivitate sau sa externalizezi joburile pentru ca-ti sar francezii in cap iar in Ro le poti spune romanilor ca Gigel project manager pe inginerie pur si simplu nu e la fel de productiv precum Jean Pierre desi el lucreaza 8h pe zi iar JP doar 2h si restul le petrece prin sedinte, dormind.

    Acum, pe bune, nu suntem prosti ca nu ne facem propriul nostru project management si ca lucram pentru francezi?

    Morala ? serviciile (de orice natura) romanesti ar putea fi competitive la nivel european daca ne-am pricepe un pic mai bine la marketing si daca am avea ceva mai multa incredere in noi insine.

    00
  19. Tu vorbesti de planuri cu bataie lunga
    Ia uite aici conversatie imaginara.

    Fabrica de sapun? Cat e investitia? Aaa e cu 6 cifre? „De ieuro?” Aoleo, på si cat castig pe an? Cum, asa putin? Aaa, lasa-ma fratele meu, ca stiu io un teren ieftin si mai bag o finantare europeana si fac o pensiune. Hai ca te invata baiatu cum se face banil.

    00
  20. Fabrica aia probabil are așa, cam patru oameni. Unul e patronul, unul e un pion ieftin care bagă niște găleți cu substanțe la un capăt, unul e alt pion ieftin care scoate produsul finit de la alt capăt și eventual face și control de calitate (dar probabil e vreun laser/senzor și pentru așa ceva deja) și ultimul e șoferul care încarcă și duce marfa la magazine.

    La noi am avea 5 asociați, 8 secretare, 4 contabili, o contabilă șefă, 4 femei de serviciu, un electrician, un ucenic de electrician, 2 instalatori, 45 de muncitori care luați la un loc nu fac mai nimic, 6 șoferi, 10 agenți de pază (care fură materiale împreună cu muncitorii).

    00
  21. Francezul da prea ieftin? Stai sa vezi cum il bate chinezul, iti da o masina functionala la 900 dolari:

    https://jalopnik.com/i-ordered-a-brand-new-chinese-900-ev-online-1842363027

    00
    • E exact modelul de EV la care ma asteptam :D
      Sincer, nu m-as urca in asa ceva decat pe o pista de karting.
      Nu zice nimeni ca un EV trebuie sa coste sub $1.000 dar nici $35.000 la salariile din RO. :)

      00
  22. Cumva offtopic si nu chiar

    Unde se sesizeaza diferenta in calitatea produselor fata de alte tari? Exemplul in cauza: conservele de ton Rio Mare. Ii fac reclama pe tv si arata bestial tonul, se vede fileul format. Doar ca in cutie gasesti ceva ce aduce mai mult cu o pasta.
    Ei bine, tonul ala misto din reclama l-am gasit in Thassos. La pret mai mic decat la noi. Le-am dat mesaj pe site, pe Facebook, dar evident ca nu ii intereseaza..

    00
  23. Interesanta istoria fabricii. A inceput in 1915. In 1943 e complet distrusa. In 1947 o reconstruiesc. In 2005 da faliment, 80 de salariati sunt dati afara din 125. In 2006 4 fosti angajati repornesc fabrica cu 22 de angajati si 4 clienti. In 2008 iar da faliment. Vin niste parizieni cu investitii serioase in 2015.

    http://www.savon-atlantique.com/SDA_WEB/fr/histoire/SAVONNERIE-ATLANTIQUE.awp

    Nu e chiar o fabricuta daca se intinde pe 3500 de mp si are 47 de angajati. Le-a luat 100 de ani sa ajunga aici si tu vrei romanii sa faca acelasi lucru in cativa ani.

    Si ca zicea mai sus cineva despre structura de personal:
    – un doctor inginer chimist
    – 3 tehnicieni
    – 3 persoane la marketing si vanzari
    – 4 maistri
    – probabil restul pana la 47 sunt muncitori

    00
  24. Lucrez in aprovizionare/logistica si iti pot conforma urmatoarele lucruri. Unul e ca penteu cantitati foarte mari ai discounturi la componente (sau ingrediente in cazul se fata). Deci pentru 10000 kg ai un pret mai mic decat pentru 1000 kg din aceeasi componenta. Aceesi poveste este valabila si la transport, cu cat creste cantitatea, costul transportului per unitarea de marfa e mai ieftin. Doi, francezii poate obtin anumite ingrediente mai ieftin decat le-am obtine noi in Romania, poate pentru ca au combinate chimice mari si aproape ca distanta, care le pot livra marfurile mai repede si mai ieftin. Trei la mana, cu cat produce mai mult, fabrica franceza poate oferi un cost mai redus. Exista o curba a costurilor, care dupa un anumit nivel incep sa scada. Per total cam despre asta e vorba. Contracte pe volume mari, la costuri mici, costuri de aprovizionare reduse si accesibilitate la materie prima.

    00
  25. Cind vom avea si noi clinici de liposuctie cum au francezii, o sa producem mult mai ieftin decit ei.

    00
  26. Avem si noi sapun mai ieftin decat cel francez.
    Carrefour nu plateste impozit pe profit in Romania. La fel ca si Kaufland, Mega etc

    00
    • Bilanturile sunt publice, se gasesc pe site-ul ANAF. Carrefour a platit anul trecut in Romania 258 de milioane de lei impozit pe profit. Kaufland 144 de milioane. Mega 48 de milioane. Dar asa ne place noua sa aberam si sa ne simtim persecutati.

      Si o firma nu plateste numai impozit pe profit.

      00
  27. Produsele astea „white label” se vand fara costuri de marketing si vanzari, care de cele mai multe ori reprezinta cel putin 50% din pretul final. Apoi carrefour poate sa vanda chiar sub costuri un anumit produs sa te atraga la raft, pentru ca din 100 de oameni 20 cumpara si produsul de langa, care are inclus in pret si adaousul pentru reducerea de la sapun.
    Cum poate ajunge materie prima in Romania? prin portul constanta care e gluma proasta, sau prin porturi europene si apoi transport rutier, care e scump. Cum pleaca produsul finit din Romania ? incearca sa trimiti ceva prin port din Iasi, Brasov sau Craiova. Timisoara, Arad, Cluj nici nu se mai complica trimit direct rutier.
    Nu avem infrastuctura, nu avem acces la finantare decenta, nu avem oameni calificati, dar avem institutii ale statului care isi cer partea trimestrial, anual in functie de cine e la putere, nu ma refer la obligatiile legale.

    00
  28. Cum sa faca politicienii fabrici de sapun? Nici Basescu n-ar reusit desi avea materia prima gratis.
    Lasand gluma la o parte, statul nu mai poate face (mai) nimic pe partea economica, ca nu mai suntem in comunism.

    00
    • Taxe mai mici, subventii, facilitare la accesare de fonduri europene (echipe care sa ajute intreprinzatori in a face dosare), impozite pe profit mai mici pentru firme noi, impozite mai mici pentru productie (incurajarea productiei), lobby in afara pentru Romania… sa mai spun?
      Dar… „zahar, faina, ulei”! De 30 de ani, aceeasi placa. Iar pensionarii sunt… cum sunt cei cu care am vorbit azi.

    • M-am exprimat gresit. Statul poate sa faca la nivel macro, cum zici tu, nu mai poate la nivel micro. Adica e greu pentru stat sa faca o fabrica de sapun (luat ca exemplu). Statul creeaza conditiile si spera sa iasa sapun. Daca va iesi videochat asta e, atat s-a putut.
      De fapt e mult spus si „statul poate sa faca”, mai corect e ca statul poate impinge subtil economia intr-o directie pe care o considera benefica. Si totul e ca jocul la bursa, arunci niste bani pe piata si poate sa nu iasa absolut nimic.

      00
    • @Dex La 20 de ani pe nimfomane, la 23 cu silicoane, la 24 ia 500 pe noapte si la 30 isi deschide videochat.

      00
  29. Da, maestre, asa am ajuns.

    Cand am facut noi ceva bun? Cand nu am f^tit noi ceva? Hai sa luam ciocolata, la naiba, puteam face ceva… Ce avem noi, neaos? Ah, nimic, si fabricile alea au fost cumparate de Kraft sau cine le-a mai luat. De ce? Ca romanul fura, ca seful mic isi bate joc de angajat, vrea sa ia pielea de pe el, il birjareste pe 300 de euro. Si angajatul nu vede niciun rost sa traga pe 300 de euro. Si atunci fura, de unde poate. Inclusiv din compozitie. :)

    Pe urma, managerii medii, mari, e serparie, sunt numiti pe cumetrii etc etc. isi aduc rubedenii etc etc.

    Al treilea: poate fabrica e deja acolo, lanturi de productie, distributie, gandeste-te ca vand/distribuie in toata Europa. Daca vad cehii ca e sapun made in France e una, daca vad made in Romania e mai nasol.

    Ba, in plus, daca e „francez, made in France”, e un plus (un atu) la vanzare, se poate vinde si mai scump, ca deh, Franta e Franta, mai ales la cosmeticale. Poate sa fie identic sapunul, conteaza ca scrie made in France. Ca la Milka cu lapte din Alpi. E simplu.

    Si atunci, uite ca nu muta, chiar daca regularului de Ro i se da 300, iar regularului fracez 1300…

    00
  30. Wtf Did I Just Read?

    00
  31. După ce-am citit articolul și comentariile, concluzia mea e că se poate face și în România, dar: 1. trebuie cap; 2. trebuie bani; 3. trebuie know-how; 4. trebuie material ieftin; 5. trebuie sculă bună; 6. trebuie găsiți ăia 10 muncitori profi; 7. trebuie să treacă niște foarte mulți ani (în mers pe pierdere).
    Nu (prea) se poate acum, dar poate în 30-40 ani vom găsi și săpun românesc la 1 leu bucata (optimism!).

    00
    • Ai sintetizat perfect situatia :)
      Adaug si eu. In general ca sa faci un lucru bine, trebuie sa-l faci inainte prost. Sau poti sa-l cumperi direct.

      00
    • Doar ca mentalitatea romanului e „imi deschid azi afacere si in 3 ani imi iau bentley”.
      Iar pentru mentalitatea asta normal ca are nevoie de angajati care:
      1 deja stiu tot
      2 sunt cumva dispusi sa munceasca pe mai nimic

      00
  32. Personal nu cred ca avem o problema de competitivitate a sapunului. Avem o problema de productie de scara, ca nu putem sa producem in volume mari pentru ca nu avem capacitatile de desfacere si distributie.

    Costuri totale = costuri fixe (salarii, chirii, etc) + costuri variabile.

    Orice „unitate de bani” peste costul total, este profit.

    Sa luam un exemplu pur ipotetic la o ipotetica fabrica de sapun, care poate vinde 1000 de bucati de sapun anual, :

    Costuri totale = 10.000 lei
    din care:
    Costuri fixe: 8.000 lei
    Costuri variabile: 2 lei / sapun

    Ca sa isi acopere costurile, fabrica trebuie sa vanda sapunul cu minim 10 lei / bucata (10 lei/ bucata x 1000 bucati = 10.000 lei – breakeven point).

    Acum sa ne imaginam, ca aceeasi fabrica ar putea sa vanda 5000 de sapunuri. In acest caz, si-ar permite sa vanda sapunul cu 2 lei, ca sa ajunga la breakeven point.

    Mai exista si un al treilea scenariu, mixt (preturi mai mari pina la breakeven, apoi dumping), dar nu vreau sa complic lucrurile.

    Esenta este ca problema economiei romanesti (cel putin pe piata de bunuri de consum) nu este neaparat lipsa de competitivitate a productiei, cat lipsa de integrare in marile lanturi de desfacere/distributie si brandingul/marketing-ul international in cazul in care vor sa se pozitioneze pe calitate in loc sa se pozitioneze pe pret..

    La strategiile de concurenta pe pret, raspunsul chinezesc e imbatabil: ia orice produs, fa-l in volume uriase si vinde-l aproape nimic.

    Amu, daca e sa vorbim serios, nu e nimic rau sa faci un sapun romanesc de 3 ori mai scump decat unul frantuzesc DACA faci un marketing atat de dibaci, ca stie toata lumea ca sapunul ala vine direct din pana ingerilor si de sub mana lui Dumnezeu bunutul (strategia Vichy, de exemplu).

    E mult de zis. Dar pretul nu este – judecat singular – un indicator al lipsei de competitivitate.

    00
    • Daca vrei sa te pozitionezi pe calitate, si nu pret, atunci trebuie sa oferi calitate. Sau cel putin imaginea calitatii. Lucru care te costa. In plus.

      Tu ai nevoie sa vinzi sapun la nivel calitativ de 2 lei bucata la 6 lei bucata ca sa-ti scoti parleala. Trebuie sa bagi marketing. Care costa, si duce sapunul la 8-10 lei bucata.

      Altfel esti ca Iohannis „spalati-va pe maini si purtati masca ca altfel o belim”.
      Doar ca tu zici „cumpara de la noi ca e patriotic si altfel o belim”.

      Il doare pe romanul de rand la basca de patriotism cand poate cumpara acelasi sapun cu 8 lei mai ieftin si pe care mai si scrie „Fabriqué en France”.

      00
  33. Păcat, la câtă materie primă avem….

    00
  34. Vad ca o parte din comentarii spun „se fabrica si in Romania, uite aici link”.

    Pentru mine, a fabrica ceva, orice, inseamna un business mare, cu zeci/sute/mii (in functie de domeniu) de angajati si cifra de afaceri relevanta, nu un SRL facut de un „el si o ea” ce vinde de 100.000 lei pe an.

    00
    • Dacia, Ford Mercedes si altii facbrica in Romania, si pe langa ei sute poate chiar mii de SRL-uri. Daca am avea 10000 de srl-uri care vand de 20 mii euro pe an , avem vanzari de 200 de milioane de euro, care nu sunt de ignorat, statul isi trage 32 milioane de euro in TVA in acest caz.

      00
  35. Mai există „Duru” ? Bănuiesc că era marcă românească. Cred că era destul de accesibil pe vremea lui!

    00
    • dacă nu mă înșeală exagerat de tare memoria, Duru era turcesc.
      dar a trecut mult de atunci și e posibil să mă înșel.

      00
  36. Bine, admit ca om fi prosti, dar mai sunt si alte motive pt care Franta poate si noi nu:
    – FR au istorie si renume pe sectorul cosmetice/parfumerie. Si pe lux, si pe mass market, au cam reusit sa vanda perceptia ca ale lor cosmetice sunt „mai de lux”, mai pretioase. Nu stiu cat din faima asta e pe merit si cat nu, dar asa in mare, au acest renume vechi, cu case precum Coty si alte brand-uri de parfumuri, creme si etc, la care nu ma pricep detaliat dar doamnele mai pasionate stiu. Avand o faima pe sectorul asta, banuiesc ca le-a fost in interes sa gaseasca metode eficiente de productie, pt produs in masa si la costuri mai mici.
    – N-avem aceeasi cerere de sapun. Nici in cifre absolute, fiindca populatia FR e de 3.4 ori mai mare decat cea a RO, nici in procent din populatie – stim deja stirile alea „amuzante” despre cum suntem la coada clasamentului de folositori de sapun si pasta de dinti.

    Pentru sapun produs in masa si ieftin in Ro n-am solutii. Dar exista la nivel de individ – ai posibilitatea si acum sa sustii sapun produs in Ro. Nu industrial, sunt persoane private care fac handmade, cu productii mici, facute acasa, ca hobby. Costa ceva mai mult de 1-2 lei, vor sa isi acopere si ele macar materialele, normal. Dar daca vrei sa sustii, poti, sunt pline marketplace-ul, targurile si olx.

    00
  37. Salut Cristici.

    Intrebarea de baza e corecta. Insa un raspuns, folosind exemplul tau, va arata de ce nu se poate.

    In cazul acestui sapun cod: EMB 44143F.
    Este produs de Interdis. Una din companiile din grupul de care apartine si Carrefour (au si acelasi director general).
    Cand detii intregul lant, produs efectiv, transport, vanzarea finala catre consumator, poti adauga un profit minim la inceput (1 eurocent de ex. in primele 2 parti – produs + transport / per unitate) si cat poti la vanzare. Plus nu platesti nici taxa de raft de ex.

    De asemenea, se poate produce si in pierdere (Loss Leader).
    Tactica se foloseste foarte des mai ales in industria alimentara – produs la care ai pierdere dar care aduce oameni in incinta – per total iesi pe plus de la cei care vor cumpara si altceva. Nota: am mentionat tactica asta strict din cauza faptului ca, in 2018, Interdis a raportat pierderi la un rulaj de 128 Milioane Euro. Nu spun ca asta a fost si in cazul acestui sapun.

    Acum, strict legat de mica ta obsesie/intrebare: cate firme romanesti au control asupra intregului lant (nu neaparat la o scara atat de mare, normal).
    Sau mai simplu, cum a fost raspunsuri si mai sus, cate firme romanesti pot produce suficient de mult incat sa isi permita un adaos minim care sa acopere tot (salarii, taxe, masini noi etc.). Imi aduc aminte aici de exemplul Pepco – cand directorul lor a fost intrebat de ce nu vand si lucruri produse in Romania, a spus ca nu au gasit inca un producator care sa poata acoperi Estul Europei – nu cumpara doar pentru o tara produsele.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Top articole

7 zile