Andreea Burlacu, freelancer pe comunicare și alte chestii social media, a spus câteva chestii recent:
În România sunt prea puțini creatori de conținut. Pentru că:
- nu există încredere în ei
- prea puțini știu să își / le măsoare activitatea
- toată lumea vrea repede și bine
- se aleargă după numere (cantitate vs calitate)
- nu sunt alocate bugete realiste
- oamenii vor de toate la 100-200 euro
Să le discutăm pe rând.
- Nu știu dacă mergea pus primul ca motiv, dar da, există destulă neîncredere în domeniu, pentru că de prea multe ori oameni refuză să ofere acces la cifre. Și știu asta pentru că văd cât de surprinși sunt oamenii din agenții când le spun că nu există probleme în a le oferi rapoarte detaliate despre campanie, inclusiv acces la analytics dacă vor. Dar…
- Minim 50% nu știu să se uite pe cifre și nu știu să facă o corelație între X și Y. Bă, are 500 share-uri la articolul ăla, dar nu are nici un comentariu. Asta oare pentru că le de pe grupuri aiurea și nu-i pasă nimănui? De ce naiba n-are nici un comentariu la ultimele 20 articole? Merită să mai plătim acolo dacă interacțiunea e așa slabă? Și tot așa… Plus, de multe ori nu ai ce măsura.
- E internet, lucrurile trebuie să se miște repede. Și, după un număr de campanii, bloggerul/vloggerul trebuie să poată livra repede ce i se cere, pentru că e deja profesionist. Și își cunoaște audiența, deci poate și bine.
- E greu să ai rezultate fără numere #cifresocialmedia. Degeaba ai calitate dacă nu te citește nimeni. Și dacă nu te citește nimeni, cam ce calitate ai? Că doar calitatea atrage…
- Aici nu mă pot pronunța, pentru că sunt destui care au stricat piața lucrând prost și pe bani mulți și lucrurile stau bine.
- Păi cam da, pentru că au lucrat și rezultate nu au fost. Sau banii trec prin 3 agenții până să ajungă la om.
Și mai e ceva.
Anul ăsta s-au lansat 45 de agenții de influenceri, de media, de pește prăjit, de cireșe coapte și masaj erotic. Oameni care mai pun un % la banii pe care îi ia creatorul de conținut pentru nu foarte multă muncă. Și procentul ăla ajunge uneori la 50%. De la o singură agenție din asta de online/influenceri. După care proiectul trece prin agenția de media sau de piar, care are și ea procent. Și după aia clientul mă contactează direct și îi spun niște prețuri și el e mega fericit că a mai făcut campanii cu mine și au ieșit bine și tocmai a economisit foarte mulți bani.
Iar crearea de conținut nu e ceva ce poate fi făcut la comandă. De asta eu scriu articolul ăsta acum, la 0.55, că acum mi-a venit ideea. Toată ziua am frecat-o pe lângă casă, am construit o cușcă pentru iepuri, am ordonat șuruburile, am pilit o țeavă care mi se părea că nu stă bine, așteptând să îmi vină o idee. Nu e ușor. Ah, da, programatorii au impresia că și ei pot să scrie pe bloguri, la fel cum și eu am impresia că pot face editare video. Și tot așa.
Și mai e ceva.
Sunt prea multe campanii cu oameni care nu le merită.
”You know, Devin, the way I see it — and hey, I’m no intelligent businessman like you — but the way I see it, there’s two great evils that bedevil American capitalism of the kind you practice.
Number one is outsourcing. You paid a private company to do your dirty work, and then you under paid that company because you thought you were big enough and bad enough that you didn’t have to play by the rules.[…]”
Nu stiu cum e in lumea campaniilor si social media, dar mie imi e al dracului de greu sa gasesc continut gandit/conceput/argumentat de oameni in Romania. Bloggeri si oameni in online sunt destui, dar e acelasi continut cu alt ambalaj. Vad 4-5-7-10 bloggeri cu aceeasi opinie, aceleasi argumente pe acelasi subiect intr-un interval de max 48 de ore apoi pe urmatorul subiect si tot asa.
Pe de alta parte e ciudat cat de putine bloguri de nisa sunt, in afara de IT, fashion, travel si parenting.
nu vei găsi niciodată prea mult conținut bun, pentru că
1. e greu de creat și durează.
2. e greu monetizabil. foarte greu.
și dacă nu vor ieși niciodată bani din el, de ce să te agiți?
In afara de cele 4 nișe + „mâncare”, ar mai fi vreun domeniu care sa poată atrage suficient de mulți oameni în ro? Nu prea, și în cazul asta te apuci și faci voluntariat. Sau scrii in engleza pe un domeniu .com.
Cel mai simplu si practic mod de a-ti face datele din Analytics „Publice” este sa apelezi la Google Data Studio. Iti faci un raport cu datele pe care vrei sa le afisezi (Si pe care le poti face publice), ca de exemplu: Vizitatori, Unici, Locatie, Timp pe site etc, orice alte date ce te intereseaza, si poti da embed acelui raport chiar pe site-ul tau, astfel, un potential client va avea acces la aceste date si isi va forma o idee.
Astfel, nu ii dai acces la Google Analytics iar datele din raport vor fi extrase si actualizate in timp real.
Asta atunci cand ai ceva de prezentat. Cand cifrele-ti lipsesc, preferi sa „mergi pe incredere”.
greseala este a „ambelor parti” :
1. nu poti avea incredere in vlggeri/bloggeri/influenceri, etc atata timp cat toti se pricep la toate si de fapt la nimic concret
2. atat „creatorii” de continut cat si agentiile habarnuau sa citeasca niste cifre
3. repede si bine este doar impresia generala de ambele parti ( a celui care cere dar si a celui care presteaza ) pentru ca lumea este suprficiala si are senzatia ca succesul si calitatea se obtine maine
4. e greu cand nu ai strategii si nu cunosti cui te adresezi si nu cunosti publicul, etc sa spui in primul rand ce reprezinta calitatea pe „felia x”
5. cei care cer cred ca daca dau 100 de E se umple internetul de produsul lor iar cei care primesc, primesc prea putin cat sa mai bage un 10 % in promovare
6. clientul care plateste are senzatia ca 100 de E sunt o avere iar cel care presteaza vrea 1000 deci de 100 isi bate putin joc
–
ceea ce se intampla in on line in romania se intampla si la nivel de „corporatie” : patronu iti da seminte dar vrea ca angajatul, maine, sa i livreze perfectiunea in domeniu
–
nu e nimic anormal este doar mentalitatea patronului si a angajatului roman
„crearea de conținut nu e ceva ce poate fi făcut la comandă. De asta eu scriu articolul ăsta acum, la 0.55, că acum mi-a venit ideea. Toată ziua am frecat-o pe lângă casă, am construit o cușcă pentru iepuri, am ordonat șuruburile, am pilit o țeavă care mi se părea că nu stă bine, așteptând să îmi vină o idee. Nu e ușor.”
antologic, m8!
noroc cu Mariciu
Eu nu prea mă mir că există 70.000.000 de agenții care-și pun comision 50% în relația cu creatorii de conținut. Așa cum foarte mulți cetățeni trăiesc în realitate din combinații – mașini – telefoane – troace diverse – așa și online, spiritul de bișniță al românului iese la iveală. Chestia asta cu intermediatul e o meserie care place tare mult nației noastre că nu prea e cine știe ce de muncă…
Eu fac parte din generația ’80 care a avut internet pe la vârsta de 16 ani, pe dial up sau la laboratoarele de informatica, programare am învățat dintr-o carte scrisa de un profesor la facultatea de Info din Iași dar încă ma mir cât de puțină creativitate si originalitate exista în online-ul din România, asta de la niște tineri care s-au născut cu internetul la nas.
Nu înțeleg care este rolul Snapchat, am cont pe twitter dar m-am plictisit repede, din vreo 5 bloggeri pe care ii urmăream zilnic acum am rămas doar la 2, pentru ca unii se mulțumesc sa posteze o știre de pe hotnews care sa încinga comentariile comunității și gata, se cred influenceri. Problema bloggerilor este ca vine noul val, uita-te la tinerii care au 300 k followeri pe instagram, cei care au canale de video de 1 mil. subscribers.
Nu cred ca este o lipsa de talent in online, problema este ca in agențiile de media nu se promovează si nu se incurajează cei cu idei, multi sunt pe pile, la împins tava, stau un an doi apoi pleacă la alta firma spunând ca nu s-au regăsit, nu au fost motivati etc.
Toti vor sa câștige bani din online dar nici 5% nu sunt pregătiți sa muncească din greu pentru asta. Companiile de la noi nu știu ce vor, vrei vizibilitate, vrei clienți care sa iți cumpere produsele, vrei sa iți crească cota in online ?
Pe instagram am dat de o românca anonima cu 50 k followeri, asta când un A lister cu blog are sub 2.000 ceea ce duce in eroare o agenție, pe cine ai plați pentru o campanie, un blogger din Top 10 care ti-ar aduce vreo 10.000 de cititori care dau click pe link-ul din articol sau de un influencer care are 100.000 de vizualizări pe youtube, instagram sau facebook ?
faza e, ăia 100.000 sunt interesați de ea, de curul ei, de țîțele ei. nu de ce vinde ea. am mai scris asta de câteva ori. click pe linkul ăla cu cifre social media să vezi exemple.
@Zoso:
Scuze de offtopic: Ziceai acum ceva timp (cred ca prin octombrie-noiembrie 2017, nu stiu exact) ca se apropie o criză financiară groaznică si inevitabilă, care va fi mult mai rea decât cea din 2008, si care bate la ușă. Spuneai, nu numai tu ci mai multi si de pe youtube, ca aceasta criza va fi la începutul lui 2018, ba chiar, mai mult de atât, va mai întârzia CEL MULT până în martie 2018. Iata ca acusi trece si mai si nici urma de vreo criză si parca vezi ca trece si tot anul 2019, nu 2018, si tot nu va fi nici o criza.
Ce ai de zis in acest sens ?
Încă ceva, dacă niste bani pusi la ciorap, cum ar trebui să ti-i protejezi si/sau sa ti-i inmultesti ? E mai bine să-i lasi in RON sau să-i transformi in euro sau dolari ? Tin minte ca la cruza din 2008 era mai bine sa ai lei decât dolari ca scăzuse dolarul si puteai sa cumperi multi dolari daca aveai lei, si nu invers. Acum cum va fi ? Cu aur e cam greu ca trebuie sa fie doar de la BNR si stantat si ti-l rascumpara doar BNR, plus ca trebuie sa le platesti lor taxe de vânzare si de cumpărare si ar trebui sa ii crească foarte mult pretul ca sa fii pe plus. Altceva ?
Cum de nu a venit criza de care ziceai si când va fi ? Va mai fi ?
nu aveam de unde să știu că psd vor mări salariile la infinit.
dar criza va veni când nu vor mai avea de unde să plătească și va trebui să luăm iar imprumut de la fmi și ăia vor zice să strângem cureaua.
A, tu te referi la o criză financiară românească, eu credeam ca e vorba de una la nivel mondial.
Cea mondiala e ‘in the making’. Bancile centrale din US si UE fac echilibristica de vreo cativa ani incercand sa nu sparga balonul. Dar la ora asta datoriile statelor au ajuns imense raportate la PIB (statele dezvoltate au minim 1xPIB datorie – pana la 3x Japonia).
Cat despre rezerve – nu pune toate ouale in acelasi cos. Cumpara Eur, USD, aur, ceva crypto. Poate ceva teren agricol, daca te pricepi. Nu te arunca la imobiliare, sunt mai scumpe cu cel putin 20% fata de valoarea reala – si nu doar in Ro.
Cam când estimezi ca va fi o criza la nivel mondial ? Dar una românească ?
De ce sa cumperi euro sau dolari ca sa te protejezi de o criză mondială ? In caz de o criza mondiala nu tocmai astea scad si se duc in cap ? Amintește-ți ca in 2008 luai dolari si cu 1-2 lei bucata.
In alta ordine de idei, tocmai fiindcă euro si usd vor scădea in caz de criza, tocmai de asta lumea ar cumpăra cripto ca sa isi protejeze banii. Problema cu cripto e ca se vrea moartea lor, si zoso, si Cetin, au zis ca cu cripto nu mai ai ce face. Adica tu poti cumpără un milion de btc dar daca nu iti mai da nimeni înapoi euro sau dolari pe ei si nici nu iti vor fi acceptate de bănci sau de magazine, nu ti se pare ca, in conditiile astea, cripto e o mare teapa ?
Mai e varianta sa iti păstrezi banii in ron si daca se duce euro in cap si dolarul la fel, cumperi euro si dolari la pret ieftin. Problema e ca daca va fi criza si la noi atunci nu vei mai putea face asta ca in 2008 fiindcă se duce si leul in cap ca si euro si dolarul.
O alta varianta ar fi sa cumperi aur si apoi, când vine criza, vinzi si cumperi euro si dolari. Aici e totusi o mare problemă: Nu poti cumpără aur de asta de la amanet, trebuie lingou stantat cumpărat numai de la BNR si este răscumpărat numai de BNR. Chestia e ca la cumparare platesti o taxa, iar la răscumpărare iarasi platesti o taxă, asa zicea cineva, nu stiu eu personal. In situatia asta ar trebui sa crească masiv pretul aurului ca sa fii ori pe zero, ori pe plus. Si mai e o chestie, daca ai banii in banca ce faci ? Retragi cate putin ca sa eviti comisionul băncii si apoi te duci cu sacosa de bani la BNR ? Ca alte bani nu fac chestii de astea cu aur.
român, băiat, 486000 foloweri pe instagram
https://www.instagram.com/selly/
îl știu, e băiat bun, are nevoie de un manager care să îl învețe să nu se mai bage in toate rahaturile
tu ai fi dă best, un fel de cahill pt un fel de simona halep
ia fii atent aici ce zice baiatul:
drame spicy content lazy dezorientati dar v-o ardeti edgy
nu prestati nimic, no, sunteti prea basic, ati ramas in spate v-ati prajit ca specii
vin din viitor ini fac printre voi spatiu sa ma desfasor
ati imbatranit va suflu in tort la misto grrrah
sunteti doar epave va duceti usor usor ma uit la voi ca la televizor, broșilor ăștia au obosit s-a dus timpul lor
https://youtu.be/gS2VhOH2k9w
3 milioane afișări nu mint
Apropo de ultima ta idee: am prin listă unii (de pe vremea când scriam și eu) care au tot felul de campanii, măsline, pișcoturi. Nu știu câți bani fac ei per campanie dar unii trăiesc doar din asta. Ceea ce nu e rău, rău e că oamenii ăștia nu au practic nimic de zis. Fac recenzii de carte când e evident că n-au citit nici măcar lectura obligatorie din liceu, să nu zic că sunt și ușor agramați. Fac recenzie de film când filmul lor preferat e Rambo II, fac recenzie de festival de muzică electronică când ei sunt abonați pe YouTube la Slam și Ciorbă. Nu mai intru în detalii gen lipsă totală de carismă sau zero capacitate de a exprima o idee proprie cu propriile cuvinte, că deja cer prea mult. Și întrebarea e cine dracu’ și de ce sparge bani pe insipizii ăștia? Nu contează câți, un leu, doi lei, de ce să îi arunci degeaba? Poate pentru că și aia care plătesc campaniile sunt la același nivel intelectual sau pur și simplu nu le pasă? Merg pe ideea „facem și noi că fac toți chiar dacă e inutil” sau ei chiar au impresia că fac bine ținând în viață specia asta de virus online care nu face decât să scadă calitatea și odată cu ea și prețurile căpușând creatorii de conținut care chiar ar merita o piață și venituri decente?
1. dă înapoi o parte din sumă la omul care-i dă campania.
2. e prieten cu cineva. om din agenție, om de la client. exemplu1, exemplu2
Nu are legatura cu articolul. Nu inteleg de ce intru pe blogul tau zilnic, de cateva ori pe zi. Fac asta de cativa ani. Ce faci asa de bine? La multe articole nu sunt de parere cu tine. Stii ce faci bine? Esti sincer, comunitatea la fel… Dar totusi, dimineata primul lucru ce il fac verific telefonul, zoso… e ceva cu mine cred.
calitatea mea principală e că nu sunt cârnat.
ceea ce atrage e probabil o comunitate de oameni destul de inteligenti in jurul unui artist care isi face temele zilnic. atat el cat si cumnatul cetin sunt artisti fiecare pe felia lui
Cred ca il ajuta si numele de internet „Zoso”. E scurt, usor de tinut minte & pronuntat.
Chestiunea nu e ca nu ar fi destui, ci ca majoritatea se focuseaza pe engleza. De vazut hoardele de romani care scriu pentru blogurile tech-related de afara, unii dintre ei chiar foarte bine. Si nu discut doar de „in the rumor/press release, out the news” ci si de review-uri serioase si alte articole de amploare.
eu iti fac afisari si vizite, dar nu am dat niciodata click pe nimic, deci daca 50% sunt ca mine , nu prea se merita banii
Not true. Ramane awareness ul, obiectivele de pozitionare etc. Unele campanii pe asta sunt fondate. Si oricum nu e neaparat corect ca un influencer sa ti promita o rata de conversie pt vizite pe site, rfq, participari la evenimente etc.
Eu vb aici strict pe rezultate, indiferent de audienta vs. Target, continut etc.
Conteaza si faptul ca algoritmii SEO pentru Romania sunt inca blanzi, spre deosebire de alte tari. Nu de alta dar suntem destul de in urma si nu ar putea sa ne penalizeze la fel de rau pentru modalitati mai putin ortodoxe de rankat. In alte tari continutul unic e sfant, nu prea mai gasesti alte modalitati de crescut autoritatea paginii fara a plati.