Review Octavia iV hibrid

Mă plictisisem de 500 și voiam ceva un pic mai mare, mai confortabil. Cochetasem cu ceva full electric, însă 500 electric și Mini nu m-au încântat atât de mult încât să dau banii, iar alte modele complet electrice fie nu-mi plăceau, fie se duceau prea sus cu prețul cele cu autonomie serioasă. Așa că am rămas la PHEV. Văzusem ceva pe stoc la PBV care bifa aproape tot din ce aș fi pus eu pe mașină, mai puțin scaunele electrice. Până să ajung să vorbesc, am văzut o reclamă la un A3, PHEV, care avea un preț interesant, dar în momentul în care m-am urcat în el mi s-a părut foarte strâmt, mic, exact ca în Fiat, deci am rămas la Octavia care, deși inițial mi se părea mare pentru scopurile achiziției, după A3 mi s-a părut exact dimensiunea care trebuie.

După două luni și-un pic de birocrație cu dosarul Rabla +, am adus și „fata” acasă. Pe ploaie :(

Prima impresie: foarte silențioasă, comparativ cu unele electrice testate, nu se auzea ruliul nici pe autostradă (mă rog, cei 300 metri de la Hornbach până la intrarea în București, dar sărisem de 110 km/h). Roțile de 18” sunt ok deși folclorul zice că îți scutură rinichii, nu mă deranjează la denivelări, și eu nu sunt de genul să se oprească la fiecare șină de tramvai să ia mașina în brațe s-o traverseze. Sunt 225/45/18.

Accelerația din scurt este OK grație electricului, nu am simțit diferențe față de urs (Octavia are 15 CP în plus și 30 de kg în minus față de Kodiaq). Motorul pe benzină se simte un pic mai gălăgios, este mai zgomotos decât Kodiaqul, dar nu deranjant, probabil 5-10 decibeli în plus. Până pe la 90 km/h singurul zgomot exterior în habitaclu este cel al aerului și țiuitul ăla specific mașinilor electrice.

Direcția îmi pare un pic mai fermă. Switchul de viteze a fost un pic contraintuitiv la început, P este separat, pe buton, cu switch doar RND. După ce te obișnuiești, devine simplu. Sunt suficiente butoane pentru reglaje de bază, restul din tabletă. Spre deosebire de Kodiaq, la Octavia meniul este mult mai stufos și majoritatea au funcțiile răspândite pe mai multe ecrane. După ce te prinzi de unul, înțelegi logica și te obișnuiești.

Are mai multe moduri de condus – Eco, Normal, Sport și unul pe care ți-l poți defini singur. Nu are Direct Chasis Control, deci poți umbla doar la direcție și transmisie. Nu am intrat în detalii în meniu, doar m-am uitat un pic. Cele predefinite îmi sunt ok. E de remarcat doar un grad incredibil de customizare, de la luminile interioare până la modul de funcționare al autovehiculului.

Față de Kodiaq are câteva opțiuni în plus și câteva în minus. Cu minus, scaunele, care sunt cu reglaje manuale, nu are prize de 12 V, doar mufe USB-C, are doar senzori perimetrali nu camere 360 (nici nu există pe Octavia), dar sunt suficienți. În plus are faruri Led Matrix, comutare automată fază lungă/fază scurtă, semnalizarea spate este secvențială, încărcarea wireless este mai spațioasă (la Kodiaq abia îmi intră telefonul), are mufă usb-C la oglindă ca să alimentezi o cameră video, are priză 230V în consola centrală și opțiunea de a rabata scaunele din spate din portbagaj, pe care la Kodiaq pur și simplu uitasem să o bifez (nu e o tragedie, o folosesc fix de 3 ori pe an). Volanul la Octavia este Sport, are grip mai bun și padele de schimbat viteze și „spița” de jos. Restul opțiunilor sunt la fel, comenzile sunt la fel, în același loc, tableta are meniul un pic diferit, dar e intuitiv.

Ce-mi place la Octavia este că s-a acordat mult mai multă atenție la detaliile de design la interior. Are niște curburi interesate, niște inserții, butoanele au un design bine… modelat. Îmi place denimul pentru planșa de bord, idee folosită și la Enyaq. Chiar dă bine și induce un aer „cozy”. Interiorul mi se pare chiar peste Passatul cu care am făcut test drive, care e mai „spartan”, sau Kodiaqul pe care îl am. Nu vorbesc de calitatea materialului, care e medie, ci efectiv de atmosferă. Însă poziția la condus e mai bună la Kodiaq.

Ce nu-mi place, în afară de faptul că scaunele sunt cu reglare manuală este că spațiile la interior sunt mai mici. Deși mașinile au cam aceleași dimensiuni, spațiul interior în Octavia este mai mic, atât pe lățime, cât și pe lungime (de exemplul la locurile din spate distanța este cu vreo 10 cm mai mică). Și spațiile de depozitare sunt mai puține și mai mici (așa zisul sertar de sub scaunul pasagerului e de design, nu ai ce pune acolo).

Vizibilitatea este ok, inclusiv în spate, scaunele sunt comode, chiar dacă reglajul lombar este mai simplu. La Virtual Cockpit are doar 4 „skinuri” față de 6 la Kodiaq, informațiile afișate sunt mai puține. Mă așteptam să fie același soft. Unitatea media de la Octavia este mai bună, are implementat ceva mai complet AA, de exemplu îmi ia contactele cu tot cu poză. Însă, mesajele care se afișează – gen „telefonul se încarcă” obturează tot ecranul, la Kodiaq e doar o bandă sus. Au activat funcții on demand, poți activa navigația, alte lumini interioare, din ce am observat, probabil vor urma și altele.

Anumite sisteme funcționează mai bine pe Octavia decât pe Kodiaq – închiderea centralizată, deschiderea geamurilor prin impuls și, cel puțin până acum, Asistența la Frânarea de Urgență n-a dat alarme false.

Autonomia reală pe electric este 40-45 km, 7,5 lei costă încărcarea unde am biroul, deci undeva la 17 lei/100 km, față de 91 la Kodiaq (14 litri * 6,5). Destul de mare diferența. 40-45km sunt suficient pentru o fâțâială zilnică în oraș, pentru mine înseamnă 2 zile de navetă, scopul principal. 3 ore jumate durează încărcarea la stație. Probabil la un moment dat voi lua și o stație acasă, deocamdată am instalat o priză „normală”. Neavând o aplicație unde să pot vedea date, pe baza contorului, a tras cam 2kw/h. Deci de la 0 la 100% o să ia undeva la 6 ore. Față de 3,5 ore la stație nu este neapărat un capăt de țară. Am avantajul de a avea o stație disponibilă la birou, de 22 kwh, deci nu are rost să mai pun și acasă și nu merită costul.

Capacitatea bateriei este de 13 kWh, încarcă undeva până la 11,8 kwh, deci 1,2 kwh îi păstrează ca rezervă, fiindcă mașina pornește tot timpul pe electric, chiar și cu 0 baterie (de fapt din acel 1kwh), și se simte când intervine. Mi-ar fi plăcut niște setări suplimentare pentru frână, astfel încât să pot să-i dau în oraș să încarce mai agresiv, așa am impresia că „irosește” frânări și încetiniri la care nu încarcă deloc, deși este setată pe cel mai ridicat nivel.

Bateria „mănâncă” o treime din portbagaj, și nici nu permite roată de rezervă. Sunt vreo 400 de litri, mai mult decât ok. Nu știu dacă acest total include și spațiul în care ții cablurile de încărcare, care este destul de mare.

O chestie cu (mare) minus este camera marșarier, care deformează imaginea foarte tare, plus o rezoluție mediocră. În schimb, sistemul de senzori perimetrali este foarte ok prezentat grafic și suplinește destul de bine sistemul 360 de pe Kodiaq.

Din ce am văzut până acum, estimarea consumului este cam cu 20% mai optimistă, gen la 10 km autonomie afișată „șterge” 12. Momentan am consum mediu pe electric de 21 kWh și benzină 3,3% (deci scenariul lor cu 2% consum cât dau în pliante nu e chiar ireal :) ). Acei 3% sunt de fapt vreo 20-25 km cât am circulat cu bateria descărcată până am încărcat-o prima dată, restul fiind doar electric.

Încă mai sunt vreo 4-5 pe stoc.

 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

49 comentarii

  1. Dupa cum se vede ai dat comanda anul trecut, maxim prin ianuarie cand „pe stoc” nu era considerat blasfemie.

    Cat a fost halatul? Leonul break PHEV mi-l ofereau pe la 28.000 cu multe dotari?

    00
    • Mașina era pe stoc în iunie, mai sunt și acum disponibile vreo 6-7 configurate identic și vreo 3-4 Ambition.
      Mașina fost antamată pe 12-13 iulie, am reușit să strâng actele pentru Rabla și să depun dosarul pe 30, rabla plus a fost aprobat pe 29 septembrie, am mai stat o săptămână după Rabla clasic, am văzut că mai durează o lună am renunțat, a mai durat un pic cu leasingul și vreo 2-3 zile până am putut noi ajunge să o luăm, pe 14.10. Deci, în total, au fost 3 luni.
      Prețul este irelevant fiindcă este flotă, am mai multe mașini de la ei.

      00
  2. Salut. „probabil 5-10 decibeli în plus”?
    La fiecare 3dB se dublează zgomotul
    La 9 decibeli înseamnă că ai o mașină de 8 ori mai zgomotoasă. Închide geamul.

    00
    • Deci un cauciuc cu 71 db face zgomot dublu față de unul de 68 db? Oau, we have a genius here. Și 23 de analfabeți care dau like.

      00
    • @Cristian

      da, fiindcă decibelii se măsoară pe o scară logaritmică fiecare diferență de 3dB înseamnă dublarea puterii sonore.

      00
    • Eugen, m-ai bagat in ceata cu comentariul asta. Ne poti da niste surse care sa sustina ce spui tu acolo?
      Eu am cautat niste repere asa, mai pentru prosti (cum ma consider si eu pe felia asta) si am gasit ca un autoturism cu motor termic nu poate acea legal peste 101 db, prag de la care este considerat zgomotos. Asta la noi. Nu stiu cum e in alte tari, am gasit doar Canada cu prag maxim de 92db.

      Nu prea se leaga proportionalitatea.

      Chiar sunt curios de raspuns, in cazul in care te pricepi. Daca nu, alte cateva minute consumate aiurea pe principiul aluia de arunca un bolovan in apa…

      00
    • @Marius sursa e o carte de fizica si matematica de clasa a 10-a.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

      00
    • Sa lamurim problema: da, puterea sunetului se dubleaza la fiecare 3 decibeli adica decibelii folosesc scala logaritmica.

      DAR, si urechea percepe la fel sunetul: o dublare a intensitatii (adica percepi un sunet ca fiind de doua ori mai puternic) implica ca puterea acelui sunet sa fie de zeci/sute de mii de ori mai mare. Cel mai usor sunet auzit trebuie amplificat de miliarde de ori sa-l percepi ca fiind deranjant si atunci scala logaritmica incepe sa aiba sens.

      Potentiometrele audio sunt si ele logaritmice din acelasi motiv; daca le-ai lega la un LED, ai vedea ca primele 3 sferturi ledul abia se aprinde, si doar in ultimul sfert se aprinde „brusc”.

      00
    • @corector, multumesc. Acum am priceput.

      00
    • Vai cat de prost trebuie sa se simta Cristian si aia 4 care au dat like.
      Glumesc, probabil nici nu-si dau seama.

      00
    • mi-a placut fizica, stiam ca e logaritmic dar am crezut ca pe nokian-urile mele de vara e trecut gresit 71 si e mai mult ca sunt incredibil de zgomotoase pe anumite tipuri de sosea, vs alea de iarna care au 68

      autorul e cam suparat :)) nici pret nu ne da ca e pe firma si e flota, din review parea masina personala, din comentarii am aflat ca statia aia de la munca e acolo ca de fapt discutam de flota de electrica in firma, nici cu zgomotul nu se intelege, nu cred ca mai raspunde la oameni

      00
  3. Nu sunteti nici unu in stare sa spuneti cat a costat sau aveti placerea sa asteptati primele 10 comentarii „Cat a costat?” . Ne interesa tare logo pe asfalt, spatiul in portbagaj deloc :)
    Multumim ptr informatii.

    00
  4. Ruliul nu e ce crezi tu :)

    Nu văd scris, ce e, 1.4 benzină cu 204 cai în total? Sau 245?

    00
    • Sunt aproape sigur ca varianta de 245 cai e doar pe RS.

      00
    • De asta întrebam, că nu mai știu care are ce. Și apropo, tot DSG-ul cu 6 viteze?

      00
    • Da, pe PHEV e folosit DSG cu 6 trepte.

      00
    • dacă autorul articolului s-o fi suit băut la volan atunci cred că îmi dau seama de unde a avut senzație de ruliu =)

      00
    • Mda văd că nu au mai schimbat, nu știu de ce, au doar combinația asta – probabil pentru emisii sau nu știu, nu au loc sub capotă. Nu înțeleg de ce nu au pus și pe Kodiaq varianta asta – probabil s-ar fi vândut prea bine nu știu. Chestia e că DSG-ul ăla devine enervant pe la 120, deja motorul e la 3000 de ture. Dar pentru o mașină de oraș e super ok.

      Să o folosiți sănătoși!

      00
    • Haoleo greșeala mea. Abia la 150 are 3000 ture, nu știu de ce îmi aminteam altfel…

      00
  5. Scaunele electrice, eventual cu memorie sunt o binecuvantare cand sunt 2 soferi care folosesc in mod regulat masina, cu inaltimi diferite deci si pozitii complet diferite. Te urci in masina, apesi memoria 1/2/etc. si ai plecat, nu mai stai sa-ti cauti pozitia.
    La subaru am vazut ceva misto, are o camera cu recunoaster faciala si stie singura sa te faca comod.
    Aia cu rabatarea canapelelor din interior e boala mare la VAG, cu cele mai penibile optionale. Asa ceva sa nu fie dotare standard la o masina de 40.000E e rusinos.
    Cine are timp, ar putea sa faca un top cu cele mai ridicole optionale VAG, raportat la pretul masinii.

    00
    • Nu trebuie recunoastere faciala. E suficient sa imperechezi cele doua chei cu doua profiluri diferite. Cand descui masina, se regleaza singure in functie de cheie.

      00
    • @Zarax: aia cu rabatarea banchetei spate e boala mare la nemtesti in general. Am vazut si BMW-uri si Mercedesuri (seria 5, clasa E) care nu au asa ceva in baza, doar optional, iar specific nemtestilor, acea optionala venea la pachet cu inca 2-3 chestii inutile in plus care mai puneam 4-5K la pret dintr-un foc.

      00
  6. M-am uitat pe site la skoda si am vazut acest motor PHEV doar pe Superb. Ce imi scapa?

    00
  7. Intrebare pentru autor: bateria are o perioada maxima de utilizare si trebuie schimbata dupa un numar de ani sau numar de kilometri? Stiu ca asta e conditie frecventa la hibride.

    00
  8. Ai cateva poze si cu portbagajul ? Sunt curios sa vad cum arata odata ce ti-a mancat bateria ~1/3, si daca chiar nu exista nicio varianta pt o roata de rezerva, macar din aia de dimensiuni reduse…

    00
  9. PHEW mi se pare compromisul ideal, până rețeaua de incarcare se pune la punct, următoarea mașină, clar va fi PHEW!

    00
    • Și care vor fi scoase foarte repede din facilitățile ”electricelor”…

      00
    • hibridele nu au „facilitatile” electricelor…si probabil te referi la avantajele fiscale de care beneficiaza, la un nivel intermediar, hibridele. Doar pt ca vrei tu, ” facilitatile” nu vor disparea. pt un euro 4 vei plati taxe mai mari decat pt un euro 5, pe un non-hibrid vei plati taxe mai mari decat pe un hibbrid, fie el si mild. face parte din strategia de trecere spre electrificare, altfel ne apuca anul 3000 cu termice in RO.

      00
    • tendințele mai noi sunt că vehiculele PHEV încep să fie tratate aproape la fel ca și cele tradiționale, iar facilitățile fiscale dispar și ele treptat.

      În Mun. Constanța înepând de anul acesta primăria nu mai permite parcare gratuită pe locurile de parcare cu plată decât pentru vehiculele electrice pure iar cele hibride trebuie să plătească parcarea la fel ca orice vehicul cu ardere internă.

      00
    • @Adi, daca parcările alea doar pt. electrice nu au și stații de încărcare, e doar o m**e data tuturor. Gen, daca nu îți iei electrica nu ai unde parca, dar pe de altă parte nu îți oferim facilități de încărcare.

      00
    • @Zarax – parcările nu sunt DOAR pentru electrice, gratuitatea este doar pentru electrice…. parcările sunt normale, cu plată, utilizabile de toată lumea.

      00
    • @Adi, dar cine platea parcarea in Constanta, e vreo gluma?? Am fost de cateva ori, am parcat si chiar am avut intentia sa platesc. Constat cu stupoare ca se poate plati doar prin sms, sa scriu i multime de date, si culmea nu am bani pe telefon aiurea, incar cu o banala optiune mereu. Cum poate plati cineva ca mine parcarea? Platesc sa iau amenda, oricum nu o platesc nici pe aia.

      00
    • da… din păcate procedura actuală de plată a parcării se încadrează mai mult la categoria de „umor negru” … ca și primarul de altfel, dar dacă va candida la încă un mandat sigur nu mai iese, la ce trăznăi a făcut în circulația din oraș.

      00
  10. Merge băgat porcul in portbagaj? Întreb pt un prieten

    00
  11. Volvo XC40 Recharge. 45.000€
    Atât!

    00
    • Și ăsta se face în China precum Spring-ul ?
      Am înțeles că V90 e printre puținele modele care se mai fabrica în Suedia, fratele V90 luând demult calea pribegiei.

      00
    • n-ai înțeles. ai citit. cunoaște diferența.

    • Autorul : voiam ceva electric, pentru oraș. Își ia Octavia lungime 4,689 pe 1,83…..
      Volvo XC40 lungime 4,425 pe 1,87…
      Nu contează 25cm în oraș… Oh wait…
      (nu vorbesc de confort, dotări…..)

      00
  12. E mai veche stirea dar e de luat in calcul:

    Schiphol Taxi Drivers Sue Tesla For Model S Problems In Amsterdam
    One driver claims he had to stop his car for repairs 33 times in 3 years.

    https://insideevs.com/news/383652/schipholtaxi-drivers-sue-tesla-amsterdam/

    00
    • According to the article, the law firm De Vries & Kasem is taking care of the matter for Bougrina, Badradin Boucharraba, Said Aberkane, and Mourad el Makhlofi.

      Ma scuzatz, cred ca e gresit in articol, firma de avocati e olandeza dar cred ca treaba se intampla undeva in Maroc.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube