Review BMW C400X

În urmă cu aproape un an am prezentat un review al Daciei Sandero proprii, mașină care a fost privita de TDI-istii blogului drept rățușca cea urâta dintre mașinile prezentate aici. Am zis să repar această ‘rușine’ cu o prezentare a unui vehicul de cam aceeași valoare de nou, dar aparținând unui brand ceva mai apreciat pe-aici: BMW C400X, cel mai mic scuter al constructorului bavarez. Este prima motocicletă pe care o dețin spre utilizare, deși am categoria A de aproape 5 ani. Impresiile de mai jos vin după 3 luni de utilizare, 1.500 km, în toate condițiile de trafic și vreme. Da, îndrăznesc să o numesc motocicletă, în ciuda cutiei automate. S-o spunem acum și s-o lăsăm de-o parte: ‘scooters are for men who want to ride motorcycles, but also want to feel the wind on their vagina.’

Model: 2018-prezent
Motor: 350cc / 34 CP
Greutate la plin: 204 kg
Preț de baza: 6950 euro.

Motorul e luat în leasing de către firmă (nu cunosc detaliile financiare), de la BMW Motorrad Frankfurt, tot ce se poate configura pe site am găsit și pe el. Cu toate opționalele depășește 8.000eur. Are navigație, keyless entry, far led adaptiv, încălzire în șa și manete (câte 3 trepte).

Lucrez în construcții, responsabil cu partea financiară de mai multe șantiere în Germania. Binecunoscut fiind aspectul parcării pe aici, am solicitat firmei un scuter, să mă descurc mai ușor în oraș. Eu, modest, am vrut o Yamaha de 125, ca pentru un începător, firma a zis ‘nein, avem deja contract cu BMW’, și m-am pomenit cu ‘bestia’. Reticent în primă instanță, m-am adaptat totuși foarte repede cu el, în ciuda dimensiunilor.

În primul rând, pentru un scuter, este și greu, și lat, și lung. Greutatea e comparabilă cu a Hornet-ului pe care am făcut școala, lungimea face necesară căutarea mai cu atenție a unui loc de parcare, nu chiar pe orice trotuar unde poți lăsa cu tupeu un moped. Overall ca dimensiuni cred că în clasa asta doar Burgman-ul e mai mare. Paranteză: scuterele parcate pe trotuar sunt în general tolerate în Germania, mai ales de când câteva sute de mopediști s-au organizat și au ocupat legal toate locurile de parcare dintr-o zonă comercială a Hannovrei timp de o sâmbătă întreagă, pentru că luau amenzi când parcau pe trotuare. Puterea poporului când se organizează exemplar.

În trafic și în viraje este ușor manevrabil, cele mai mari provocări avându-le la manevrarea sa pe loc. De altfel, l-am și scăpat o dată, stând pe lângă el și mutându-l (deh, greu), a căzut în partea opusă, scăpând fără nici o zgqrietură pe carenă, s-a proptit în capătul ghidonului și în platformă. Plăcută surpriză de proiectare.

Strecurare în trafic: folosită la minim până acum. O dată că lane splitting e ilegal în DE (spre deosebire de AT sau RO), și în plus îl folosesc de regulă la ore și în zone în care ambuteiajele nu prea apar. Partea bună e că nu trebuie să mai aștept ca cel din fața mea, care schimbă direcția, să facă manevra în întregime. Parcarea rămâne punctul forte. Și transmisia automată, desigur, o plăcere.

Performanța: puterea este mai mult decât orice ai avea vreodată nevoie în oraș. Am condus multe mașini din parcul auto al firmei (130+ cai), cu nici un vehicul nu m-am simțit vreodată mai în siguranța în vreo depășire în oraș. Dacă vreau să schimb banda, mă înfig în gaz și am devansat, nu mă ajunge nimic pe 4 roti. Plecare de pe loc – 0-60: 2 secunde. 0-80: 3 secunde.

Viteza maximă declarată: 139km/h. Clipuri de pe youtube arata că se ajunge la 154 cu modelul acesta, eu am prins 150 pe Autobahn (chiar foarte repede), peste care a refuzat să mai urce. Probabil limitat electronic la această valoare lotul care se vinde în partea asta e Europei.

Siguranța – frane & stabilitate: Bybre (by Brembo, divizia de frâne pentru motoare de capacitate mică), 2 discuri pe față, ABS pe ambele roți, după cum am scris mai sus. Frâna spate e suficientă în 99% din situații pentru frânare graduală în siguranță. După ce se așează! În primii 200km a fost cam slabă. Primul galben la care am vrut să mă opresc de la 50 m-ar fi dus aproape de mijlocul intersecției dacă nu mă înfigeam și în frâna față. Mai târziu, nici o emoție cu combinația de frâne, inclusiv pe ploaie puternică și cu oarece pericol de acvaplanare. ABS-ul și controlul tracțiunii m-au ținut la verticală fără emoții, cum probabil o motocicletă mai veche n-ar fi reușit. Nici rosturile de dilatare ale podurilor de pe autostrada nu mi-au provocat nici o emoție, chiar dacă dimensiunile roților sunt alese tot pentru maxiscuter, nu pentru motocicleta (15” pe față, 14” pe spate).

Confort: okay în oraș, epuizant la drum lung. Înălțimea șeii și lățimea lui, alături de înălțimea mea (1,71) mă fac să cobor câțiva cm din șa la semafor, dar nu suficient de deranjant cât să caut posibilități de coborâre. Pentru drumuri de până în 20km în oraș, nu pot să mă plâng. Dar totul se schimbă radical când stai pe el o oră sau mai mult. Am făcut un drum de 120km Stuttgart-Heidelberg pe Autobahn, apoi retur, și nu voi mai face prostia. Mă așteptam în mod fals la un drum de plăcere, dar m-am dat jos înțepenit, cu dureri intense de gât și spate. Nu știu cum sunt construite moto de touring și care poate fi plăcerea în șa pe sute de kilometri, dar vehiculul asta nu e pentru așa ceva. Oricum nu l-am dorit pentru extern, și sunt oricum adeptul mașinii la drum lung. Sau trenului (unde prind cel mai bun somn).

Consum: cineva minte. Computerul de bord îmi arată un 4% constant, care a crescut la 4.1% la un moment dat, și a scăzut la 3.9% după un drum pe autostradă. Consumul la pompă de la plin la plin nu îmi iese mai mic de 4.4%. Cine minte? Autonomia indicată după plin e în jur de 260km. Alimentez când mai am 60-80km și intră cam 8 litri.

Ergonomie: doua ‘buzunare’ sub ghidon, dar prea mici, intra un telefon si un pachet de gumă. Oricum e mult mai lejer de ținut telefonul în compartiment, decât să te înțepe în buzunarul propriu, cât ești călare. În cel din dreapta este o priză de 12V, varianta mini, nu intra alimentatorul auto, nu mi-a fost necesar și nici nu am fost curios să cumpăr un adaptor pentru această priză. Spațiul de sub șa e o glumă. Încape o cască, dar doar cât e parcat, compartimentul BMW Flexcase trebuie strâns la loc, altfel motorul nu pornește. În rest, mai rămâne puțin spațiu pentru cagule, mănuși, cotiere și o pereche de ochelari. Prin comparație, la Yamaha XMax intră 2 (!) căști sub șa. Holder dedicat + topcase costă 477 eur la BMW, deocamdată prefer să-mi țin laptopul în rucsac pe șaua pasagerului, ancorat bine de mânere cu chingi și lanț.

Protecție la vânt: în afară de la genunchi în jos (protejate de carene), cvasi inexistentă. Parbriz mic fix, tot vântul îl preiei cu capul și umerii. Dacă nu plec pe minim 15 grade, mă îmbrac de iarnă, în mai multe straturi. După prima lună, am schimbat casca jet cu una integrală. Cagula de iarnă și ochelarii de scafandru erau fix pix. Încălzirea in manșoane e și ea degeaba dacă din față te bate vântul, indiferent cât de șmechere sunt mănușile. 23 eur un set de ‘lopeți’ de plastic de pe Amazon, modificat și montat singur. E altceva acum. În Germania e enormă diferența de temperatură dimineața-după amiază (minim 15 grade, cam în orice anotimp). Și cel mai frig din zi e fix la 6, când plec eu. Adaptarea agregatului și rider-ului au fost un must chiar de la început.

Lumini: integral LED, farul e foarte okay, flash-ul de avertizare te arde dacă ții mâna în fața farului de probă :D semnalizatoarele sunt imense și față și spate, ușor vizibile din orice direcție. Stop-ul în schimb mi se pare cam mic, și pe timp de zi cel puțin îmi pare cam mică diferența dintre poziție și frână. Nu am mers totuși în spatele lui să-mi dau cu părerea adecvat, până acum nu m-a luat nimeni pe sus din spate.

Conectivitate, display, navigație: prin conexiune cu telefonul. Nu afișează hărți propriu zis, ci distanța și direcția pe care trebuie s-o urmezi, cu toate benzile reprezentate ca săgeți. Mult mai intuitiv decât pare la prima vedere. Încă nu mi s-a întâmplat să mă încadrez greșit, ghidându-mă doar după afișaj. Spre deosebire de Waze, cu care chiar m-am încurcat pe niște ieșiri de pe autostradă. Display-ul luminos și vizibil, indiferent de unghi sau cât bate soarele. Media (apeluri, muzica) nu e disponibilă decât cu căști produse de BMW. Au fost cârnați la faza asta, dar eu oricum am cele mai ieftine căști de la Louis, deci nu mă afectează. Toate informațiile despre temperaturi, starea subansamblelor, chiar și voltajul alternatorului sunt prezente în meniu. Aplicația BMW Connected consumă puțină baterie.

Probleme: una din problemele raportate des pe forumuri e stalling-ul motorului, în special la decelerarea la semafor. Mi s-a întâmplat o singură dată, dar după revizie, să-mi moară motorul în timp ce încetineam fără frână. Nu s-a repetat; se simte într-adevăr ca o mașină subturată dacă o lași să curgă fără frână la stop, dar deloc deranjant dacă nu pune alte probleme.

În timp ce eram la Heidelberg, la 120km de casă, m-am dus să fac un plin. Pe drum a apărut în display ‘key not în range. Do not turn off engine, restart not possible’. A dispărut în vreo 20 de secunde și nici asta nu s-a mai repetat.

Bateria cheii am schimbat-o în prima luna. Mi-a apărut 50% capacity, și după 2 zile 25%. M-am speriat că o să consum o basculantă de baterii, dar nu s-a mai plâns de atunci. Keyless, emite semnal permanent, scuterul nu deblochează/pornește dacă e mai departe de 1 metru. În rest e foarte util, nu scot cheia din buzunarul gecii decât foarte rar, dacă vreau să umblu sub șa fără să-l ‘trezesc’.

Uneori șaua nu se închide prin apăsare din prima încercare (altă problemă raportată pe forumuri), și nici compartimentul Flexcase. Lumina de sub șa e drăguță, dar nu mi-a folosit până acum. Doar un alt consumator. Posibil ca dacă-l las o săptămână nepornit, să nu mai am juice cu care să-l pornesc. Prea multă electronică în stand by, dpv meu.

Întreținere: 127 eur costul primei revizii, care include un schimb de ulei și filtru. Având în vedere brand-ul, mi se pare decent, nu numai ca preț de DE. Toate forumurile sunt pline de povesti de groază privind costul reviziilor și al pieselor motocicletelor BMW. Fiind doar utilizator și costurile cu mentenanța fiind suportate de firmă, pot să privesc obiectiv cât de mult se va confirma acest aspect pe măsură ce vor trece timpul și kilometrii.

Poluare fonică/olfactivă: sunet rotund, tipic motocicletă monocilindru, foarte plăcut, dar suficient de redus. Orice scuter de 50cc îmi pare mai zgomotos. Plecând la 6 din zona rezidențială (deh, program de șantier), nu s-a plâns nici un vecin de zgomot. Nu cred că e mai zgomotos decât un diesel cu capota deschisă. Cât privește mirosul, după ce am fost gazat cu benzină incomplet arsă la școala moto de janghinele de 20 de ani, am fost plăcut surprins să nu simt nimic din evacuarea BMW-ului. Doar stand în spatele lui se simte un ușor miros de benzinar. Euro 4, standardul maxim disponibil pentru moto, desigur.

Concluzie: BMW C400X este un vehicul premium, suficient în câteva sute de kilometri să te convingă să alegi siguranța pe care ți-o oferă în toate condițiile, chiar dacă la prima vedere este prea mare pentru oraș. Nu aș da totuși banii ăștia pe el, cel mult pe principalul competitor, Yamaha XMax, cu 2.000 eur mai ieftin, al cărui singur dezavantaj e lipsa navigației. Și mai puțină electronică, un plus pentru mine. Dar dacă mâine câștig la loto suficient cât să-mi dau demisia, preiau eu contractul de leasing și îl închid, fără curiozitatea de a-mi căuta alt model.

PS: pentru hateri – 15.000 km mai târziu, Sandero a făcut Europa și Germania în toate direcțiile, fără cea mai mică problemă. Asfalt uscat să aveți, indiferent cu ce va plimbați!

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

40 comentarii

  1. Reviewul asta a fost așa de bun încât l-am citit cu interes în totalitate fara sa am sau sa fi avut vreodată intenția să merg pe doua roti

    00
    • Si arata si misto dracovenia.

      00
    • Sunt posesor de A. Am avut moto 800cm 110cp și nu mi au plăcut scuterele(mici excepții – Burgman), dar drăcovenia asta e frumușică foc. Și de noua nu e mi se pare scumpă. Frumos review.

      00
    • Acum vad ca Vali a stat si a pus diacritice pe tot, ca eu l.am trimis fara, doar cu sh.uri si tz.uri acolo unde puteau aparea confuzii. Deci jumate din merit gazdei :D
      Atata ca i.a iesit „mein” in loc de „Nein”…

      00
    • Iti dai seama ce schimba soarta lumii corectorul daca redacta titlul cartii lui Hitler Nein Kampf in loc de Mein Kampf? :)

      00
    • Eu merg pe două roți și mi-a plăcut review-l. Muie la conserve în oraș!

      00
  2. Înțeleg că are keyless entry, da’ vezi că ți l-au dat fără uși.

    00
  3. Nu intreb la misto sunt chiar curios. Daca soferii de BMW sunt au stigma sau reputatia aia bine stiuta, e valabila si la motociclisti? Sau la motociclisti aia cu kawasaki sunt aia de nu semnalizeaza si se baga in depasiri de coloana pe banda de urgenta?

    00
    • In Germania, cel putin, raspunsul e clar nu. Mai ales ca daca lasi de.o parte scuterele, cred ca jumate din ce vezi pe 2 roti este BMW. Si pilotii nu ies cu nimic in evidenta prin comportament. Doar ca ne recunoastem imediat dupa far. Si ne salutam. Nu stiu exact de ce, dar dau si eu din cap cand ne intalnim, ca vorba aia „when in Germany, do what the turks are doing”.
      Cred ca cei de care pomenesti tu sunt mai usor de recunoscut dupa echipament, decat dupa vehicul: maieu, pantofi sport, casca integrala neagra cu viziera la fel.

      00
    • @Psionics, noi in turma de motoristi din zona cunoastemcdosr unul care are moto bmw si ala si l a cumparat ca sa faca pe desteptul si pe bogatul cu noi. Parerea noastra: decat un bmw scump si prost, mai bine o honda ieftina si buna!

      00
    • @Psionics: Posesorii de motociclete BMW au in ”comunitate” acelasi renume pe care il au soferii de masini Ferrari…

      00
    • Aia cu BMW nu saluta. Ma rog, aia cu GS-urile alea mari. 90% din nemti care au GS nu schiteaza niciun gest, de m-au facut sa ignor toti motociclistii germani in ultimii 2 ani :)

      00
    • Aia cu BMW nu saluta pentru ca sunt IT-sti cu motorul cumparat ieri si daca iau o mana de pe ghidon in 10 metri din instinct il parcheaza, il pun pe cric, se dau jos si cauta din priviri politistul examinator…

      00
    • Pana la urma gusturile nu se discuta, dar in opinia mea GS-urile au suficient de multa electronica cat sa le dai foc daca ramai prin Maroc sau Tunisia in nisipuri cu ele.

      S-a gandit un amic de si-a facut ucenicia pe Africane sa treaca la GS-ul nou, la 20000 km au inceput sa palpaie beculetele de service cand era prin Tunisia, la un moment dat nu a mai pornit motorul, a sunat la suport, cei de acolo i-l au deblocat cu mentiunea ca va functiona pana la primul service autorizat bmw. Nu mai mult, nu mai putin. Fuck the actual what?

      Asa merita cand da 19k pe jucarii.

      00
    • “Becurile de service”, care sunt, de fapt, un mesaj, apar când mai ai 1000 km până la revizie sau dacă mai e un pic și se face anul calendaristic. Deci, acolo o fi fost cazul în care n-a luat în calcul că va merge mult și o să fie nevoie și de o revizie. Iar faza cu “deblocatul” condiționat e nouă pentru mine… nu știu ca GS să aibă conexiune non-stop cu “ză mothership”… nici măcar intermitentă… de aia nu-mi plac astea cu “are un prieten”. Ori sunt experiențele tale or s-o lăsăm naibii. Dar, e adevărat, cumulul de electronică de pe toate motoarele moderne creează probleme, poate și de aia e așa de lăudat noul Tenere 700.

      00
    • NOU
      #16

      @Coco Bello ai perfecta dreptate in asta cu „stiu pe cineva” (asa o dau si aia care au un prieten care a primit bani sa il declare pe strabunicu’ mort la Marasesti, ca a avut covid), in cazul asta nu prea pot da informatii de prima mana ca nu ma lasa inima sa imi cumpar un OZN aka gs1250.
      Ce-i drept aproape toate modelele de Adventure din ultimii ani au avut destul de multe probleme cand au incercat sa introduca tot mai multe electronice. Parca incearca sa le transforme pe toate in Goldwinguri.

      A ajuns sa faca Ducati modele adventure mai bune ca bmw…

      00
    • @MakavelliRO: eu în curând duc GSA-ul la revizia de 40jdemii. Luat de nou, nimic grav până acum, dar are chestii care te pun pe gânduri.

      De exemplu, are nevoie de recalibrări periodice, pe măsură ce se uzează componente (ambreiajul, în cazul meu), altfel pot apărea situații tâmpite, gen tragi ambreiajul cu două degete în off-road și moare motorul, pentru că limita unde se consideră ”tras” are și o valoare electronică.

      După aia, apar din ce în ce mai multe informații că,nefiind foarte etanș, cardanul se strică de la apa care intră, ceea ce la o sculă capabilă și în off-road e nopatea minții…
      Și nu sunt convins ca Africa Twin ar fi fost mult mai fiabil… de când i-au mai dat suta aia de cmc în plus, am auzit că are și ăla bube.

      Asta mi-am dorit, asta am luat, voi vedea dacă o să fie țeapă sau nu, per total.

      PS: în fiabilitatea Ducati chiar nu cred… :) bulletproof par a fi Tenere 1200 și V-Strom-ul nou de 1050, dar mi-e nu mi-a plăcut feeling-ul pe ele… Suzuki-ul e de-a dreptul mic pentru mine….

      00
  4. Honda Vision 125cm (2020) este EURO 5, are și start&stop, just saying. Știu că e cam mere cu pere comparația, dar ca idee.

    00
    • NOU
      #19

      Hmmm, ai dreptate, de anul asta se pare. Sa fie primit si 5.ul. Despre SS, am zis bogdaproste ca nu are, pe masini e obositor. Toate transiturile si focusurile firmei (manuale toate) au rahatul asta nedezactivabil.

      00
  5. Fucking lol. 1500 km in 3 luni. Si eu ma gandeam sa vand scuterul meu pentru ca-l folosesc doar 5000 km/sezon.
    Cutie automata… Numa’ ca nu-i nici o cutie, e ambreiaj centrifugal.
    N-am avut rabdare sa citesc tot, ca m-au apucat dracii dupa primul sfert de articol.

    00
    • NOU
      #21

      CVT gearbox, twist & go. Okay? Okay.

      Felicitari pentru drumurile lungi. Luna asta fac 1000+km pe sapt cu masina si ma urc pe el maxim 2 zile pe sapt. Sa.l dau inapoi, zic…

      00
    • @George: sunt si motociclete cu DSG: https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NC700D_Integra

      Iar transmisia la ele e cu lant. La inceput mi s-a parut ca si asta e la fel. Asta ar explica spatiul redus de sub sa.

      La scuterul normal tot ai o transmisie CVT, chiar daca e cu ambreiaj centrifugal. Inclusiv la bembeul asta.

      00
  6. In sfarsit un review misto.

    00
  7. Ce ti-e cu subiectivismu asta.

    Toti lauda designu’ si eu cand vad ciocu’ ala de GS pe un trocarici ma ia cu friguri ca arata de parca-i George Ivascu pe tricicleta…..

    …dar omule, ai talent!

    Genul asta de articol n-am mai citit de pe vremea revistelor alea bune. Citesti si te vezi calare. Aferim!

    00
  8. Foarte bun articolul!
    Am A-ul de vreo 8 ani… nici nu l-am luat de la Poliție. poate nici nu mi-l mai da fără un nou examen. :(
    Visam sa-mi iau motor, dar tot am amânat, apoi… altele.
    Acesta e un articol care ma face sa iau din nou subiectul la gândit: sa-mi iau sau nu un scooter? :)
    Imi place Burgman, si Piaggio Beverly… acum citesc despre BMW… parcă și ăsta e fain! :)

    00
  9. Prea multă electronică în stand by, dpv meu.

    Dacă e ca la mașinile BMW, toată „electronica” (în afară de ce e nevoie pentru keyless crap) probabil intră în stand-by în aproximativ 5 minute după oprirea motorului și/sau distanțarea cheii de el.

  10. 200 de kile :)))? holy jumping fucking jesus….

    00
  11. romatism scrie pe tine

    00
  12. mai vrem povesti cu Sandero!

    00
  13. Deprimant.

    00
  14. Mersi de review, chiar e util pentru mine, fac scoala pentru categ A si nu stiam ce sa-mi iau. Parca as inclina pentru o motocicleta acum, eventual una cu dct.

    00
    • Same here. Arunca un ochi la Honda NC750S sau X. Sunt foarte ok. Sau daca doresti ceva mai puternic (prea puternic) – Honda VFR 1200F.

      00
  15. Fain review-ul, multumesc.

    00
  16. Frumos, am testat unul inainte sa cumpar o Honda Forza 300 (2019), pe care am vandut-o recent.

    Imi place si fratele C400GT, aspect mai de touring.

    Urmeaza un Kymco AK550.

    00
  17. Felicitări pentru review. Dar se pare ca va fi citit de mulți începători, și când or să vadă că în 99% din situații folosești frâna spate or să zică ca asa e bine, dacă tipul cu review ul mișto la beliciunea de scuter BMW asa zice, ia sa fac și eu asa.
    Deci dacă nu îți corectezi tu tendința de mers greșit și textul review ului, măcar sa rămână scris de mine pentru începătorii care nu știu ce sa aleagă dintre un scuter și o motocicleta: alegeți frâna față sau combinată în 99% din situații.
    Cum zicea unchiu: with great reviews comes great responsibility.

    00
  18. NOU
    #38

    Multumesc pentru comentariu, in primul rand. In al doilea rand, 3 aspecte:
    -multe maxiscutere, nu numai acesta, la actionarea franei spate actioneaza 70% pe spate si 30% pe fatza. Cel putin asa am citit.
    -asa ne.a invatat nenea la scoala, e greu sa ma apuc sa experimentez pe cont propriu metode noi de franare. Stiu ca e (interpretabil) gresit, dar…nah.
    -merg extrem de precaut, ceea ce recomand tuturor. Stiu ca e cam far fetched la 36 de ani sa am aceleasi pretentii de la cel de 22 de ani, dar fiecare raspunde pentru actiunile sale. Nimeni nu opreste pe nimeni sa foloseasca frana combinata in caz de urgenta.

    00
  19. Fara sa aiba legatura cu subiectul bineinteles, poate mai aveti loc pe acolo de un inginer instalator

    00
    • Doar maistru/inginer pe structura (Rohbau), nu ne ocupam de Architektur sau hvac. Erfahrung, deutschkentnisse mindestens B1. Se potriveste ceva?

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.