sau “de ce e uşor să fii blogger şi greu să fii blogger important”
Federal Trade Comission, o instituţie care protejează consumatorul din America, a modificat regulamentul prin care se face reclamă în America. Regulament, aplicabil în America, modificat ultima oară în 1980.
Aţi observat că am zis “america” de trei ori, da? Nu e o întâmplare. În ultimele două zile, de când ştirea a lovit presa, bloggerul român a făcut două lucruri: a uitat să spună că e o chestiune care îi priveşte exclusiv pe americani (şi am şi şters nişte articole de pe FTW care uitau să menţioneze acest aspect relativ important) şi şi-a frecat mâinile (culminând cu întrebări cretinoide de genul “cine ar putea impune asta şi la noi”)
Ia să vedem ce zice Richard Cleland, adjunctul directorului diviziei de bune practici în advertising, cel care s-a ocupat de regula respectivă:
That $11,000 fine is not true. Worst-case scenario, someone receives a warning, refuses to comply, followed by a serious product defect; we would institute a proceeding with a cease-and-desist order and mandate compliance with the law. […]We’re focusing on the advertisers: What kind of education are you providing them, are you monitoring the bloggers and whether what they’re saying is true? […] This is commerce. That’s acceptable, but when that happens, the reader should know that there’s this potential bias. I don’t think the concept of ‘disclose what I’m being paid’ is a radical concept that is going to be foreign to people.
Pasajele sunt furate dintr-un articol aparut ieri. Dar nimeni, nici măcar presa “serioasă” nu s-a obosit să îşi scoată capul din fund şi să menţioneze asta pe undeva. La bloggeri nu am pretenţii. 90% sunt idioţi care nu realizează asta.
N-are rost să discutam cum se va aplica asta şi dacă se va aplica la noi, care suntem cu 2-3 ani în urma civilizaţiei. Dar ne grăbim să dăm primii ştirea.
Asta face referire la faptul ca cei mai multi carnati care fac e-commerce mascat prin articole legate de produse ale siturilor la care sunt afiliati nu mai scriu pt oameni ci pt a obtine aia 25%, cu orice pret.
Oricum, mi se pare o porcarie sa scrii intre 600-1000 de cuvinte pt un eventual 25%-50% la 1000 de cititori. Cei care au diferentiata clar reclama de continut nu or sa fie afectati, in cazul in care se va aplica tampenia asta. Oare cati romani is afiliati in pietele din state?
Cati ani?
„2-3 ani in urma civilizatiei” ? Vai de mine, esti un optimist inegalabil ! :)) Lejer mai merge un zero dupa 2 sau 3, in cazul Romaniei…
„La bloggeri nu am pretenţii. 90% sunt idioţi care nu realizează asta.” adevarat ai grait. am zis!
Alex_T. cu siguranta si la noi creste oferta si cererea.
eu unul am vazut astfel de practici pe blogurile romanesti de top, deci si al tau zoso
„90% sunt idioţi care nu realizează asta” – asta vine cumva aplicata la faza „daca sunt primul sunt cel mai bun/tare(dupa caz)”
ma rog 90% idioti…. inseamna k esti nr. 1 la cei 10% sau la total?
si eu m-am mirat de amenda aia, care nu e mentionata niciunde in surse (adica in comunicatul FTC cu modificarile la guidelines, sau in vechile guidelines). am si pus intrebarea asta la costin pe blog, in comentarii
se pare ca toti care au dat stirea n-au facut decat sa preia ce ziceau site-urile americane (si nu au consultat sursele). sau, ca in cazul lui costin, considera ca site-urile alea sunt „sursa”.
am comentat pe tema asta si pe ftw; apropo, tu cum de stergi articole de pe ftw? nu stiam ca esti moderator sau admin acolo.
@alexandru mircea: ii cunosc pe mozi.
@m1ha1
La noi nici nu se pune prob. Cand vom avea si noi varianta romaneasca shareasale.com, atunci o sa avem de ce sa ne buricam, altfel de ce sa te chinuiesti sa scrii recenzii fake pt romani fara mastercard?
Eu nu stiu cat castiga zoso din reclama pe blogul asta insa stiu ca din afilierea cu companiile de pe shareasale se castiga foarte bine, fara zarva… nu trebuie sa fii in top, sa ai 100 de mii de unici pe luna, etc… nici blog/online store nu trebuie. La aia 2-3 ani ar mai trebui adaugati inca 7-8 + facut schimb de poplatie. Cat poate sa castige un bloger de top numa de pe blog, in Romania? 1000, 2000 de euro? Cat scrie pt banii astia si pt ce piata? Si de unde vin banii? Din contracte sau din tracking id-uri? Si daca vin din contracte, cat la suta din banii aia primiti pe reclama pe site se materializeaza in end useri?
P.S. asta e viziunea mea asupra lucrurilor… poate nu am inteles eu bine (din cate stiu eu, in state nu se mai bate de mult palma face to face la scris articole contra cost )
Mie nu mi-a plăcut când am văzut unele articole pe bloguri româneşti care nici nu se oboseau să spună este vorba despre o reglementare din SUA. De amendă nici nu mă mai leg… :))
Alex T, link-urile de afiliere nu ar trebui sa afecteze scopul articolului, si anume de a informa si de a contine parerea sincera a autorului, altfel n-au nici o problema sa fie integrate.
Mai exact, n-am nici o problema cu un articol sincer, pe tema: ce laptoape imi plac mie, cu link-uri de afiliere, atata timp cat bloggerul isi respecta parerea si nu pune laptopurile cu cele mai mari comisioane, ci cele care chiar ii plac.
Insa probabil fiecare intelege prin perspectiva lucrurilor pe care le-ar face el, adica probabil unii ar vrea sa poata face o promovare nesimtita a unor produse prin afiliere si sa faca bani din asta. Insa asta nu e o chestie posibil de sustinut pe termen lung.
Mai mult, nu la asta se referea articolul, ci la sustinerea netransparenta a unor produse sau servicii pe care bloggerii le-au primit gratuit sau pe care au fost platiti sa le promoveze, in cazul in care au ascuns asta.
Nu e vorba de diferentierea reclamei de continut, ai inteles gresit, e vorba de transparenta, de semnalarea continutului platit. In cazul marketingului afiliat facut profesionist, link-ul de afiliere ar putea fi si un link direct catre pagina produsului, insa ar fi o pierdere pt cel care a facut eforturi pentru a construi continutul respectiv. Aici nu vorbim de diferentiere, ci de ne-intruziunea link-urilor de afiliere in construirea continutului, adica sa nu te influenteze comisioanele in defavoarea parerilor tale, pe limba noastra-i o comoara.
ca sa vezi de ce nu mai dormim noaptea. un alt motiv prin care bloggeri sunt retarzi, de parca nu stiam asta. peste tot sunt retarzi, nu numai in blogging.
e retard? nu-l citim. simplu. ca si cum m-as duce la o pensiune cu servicii de cacat. e clar ca nu mai merg acolo. deja toata lumea incepe din ce in ce mai mult sa vorbeasca de retarzi si se pierde originalitatea.
FTW de la ce vine ? WTF arabesc?
@Ionut Oprea
„link-urile de afiliere nu ar trebui sa afecteze scopul articolului, si anume de a informa si de a contine parerea sincera a autorului, altfel n-au nici o problema sa fie integrate”
Vb despre chestiuni teoretice… nu are rost sa dezvolt.
„atata timp cat bloggerul isi respecta parerea si nu pune laptopurile cu cele mai mari comisioane, ci cele care chiar ii plac.”
Hai totusi… Sa presupunem ca tu vei primi 150 de dolari la fiecare laptop vandut prin linkul tau de afiliere… crezi ca te va mai durea pe tine despre care laptop scrii? Ba mai mult… crezi ca intereseaza pe cineva parerea ta SINCERA? Si eu mi-am cumparat masina pe parerile altora, dar asta nu inseamna ca am facut cea mai buna alegere pentru mine… Ai impresia ca scrii pentru niste retardati care nu fac diferenta? Zi-i omului ce vrea sa auda… asta e ideea. Gandeste-te la produsele de slabit, la cum se vand in SUA si care este rata obezitatii acolo…
Aceeasi chestiune a fost si cu FDA-ul, care a cerut comerciantilor notificarea clientilor pentru produsele necertificate. Asa, si? Cu ce a influentat asta comercializarea acelor produse?
„adica probabil unii ar vrea sa poata face o promovare nesimtita a unor produse prin afiliere si sa faca bani din asta.”
Eu nu stiu cu ce te ocupi tu, insa anumite persoane fac asta din 1998… de aia 90% din companiile care au cate ceva de vanzare (servicii, produse etc) au programe de afiliere. Pana si eu am program de afiliere si altii vand pentru mine contra comision… Nici nu stiu cine vinde pt mine si nici nu ma intereseaza, atat timp cat sistemul functioneaza in favoarea mea (in primul rand). Online-ul din pct de vedere al tranzactiilor nu ar fi ce este astazi fara programele de afiliere. De la amazon pana la clickbank, toti ofera solutii gata integrate, cat mai simple, pentru ca tu sa intermediezi vinzari.
Stiai ca cele mai multe tranzactii online se fac prin afiliati si nu prin legatura directa buyer-seller? Adica buyer-affiliate-seller… banuiesc ca stiai.
Anyway…
Despre asta este vorba… de aici vin banii, care daca nu ar exista in ecuatia asta, nu ar mai exista atatea bloguri si site-uri informative si atatia oameni cu atatea pareri (monetizate). Ar exista doar cateva site-uri ale unor pasionati…
„insa asta nu e o chestie posibil de sustinut pe termen lung.”
Aici ar trebui sa dezvolti putin ca sa inteleg la ce te referi. Eu cred ca este o activitate atat longeviva cat si necesara in e-commerce, cel putin asta este tendinta… de necesitate.
„Nu e vorba de diferentierea reclamei de continut, ai inteles gresit, e vorba de transparenta, de semnalarea continutului platit.”
Care e diferenta dintre un link integrat in continut si reclama expresa la acel produs integrata in introducerea, cuprinsul sau incheierea articolului? Iti spun eu, niciuna. Eu nu inteleg cum isi va da seama cineva ca un articol este platit sau nu, daca acesta nu va contine nici reclama relationata si nici link.
„In cazul marketingului afiliat facut profesionist, link-ul de afiliere ar putea fi si un link direct catre pagina produsului, insa ar fi o pierdere pt cel care a facut eforturi pentru a construi continutul respectiv.”
O spui din experienta sau ca asa te gandesti tu? Pierdere in ce sens… de credibilitate? Recenzia facuta la un produs cu o denumire impamantenita insa cu forma si continut ce se modifica odata cu trecerea timpului=lifetime revenue (nu ma refer la laptopuri… ti-ai dat seama).
„adica sa nu te influenteze comisioanele in defavoarea parerilor tale”
Uita-te la la teleshopping, in cazul in care nu o faci… sau mai bine, inscrie-te pe ezinearticles.com doar de dragul autoresponderului care va avea grija sa iti trimita regulat emailuri cu tot ce ai nevoie pentru a produce articole care sa nu te faca sa te simti prost dupa apsarea butonului PUBLISH. Asta e un basm pentru cei ce se chinuiesc sa castige ceva din asta si o alegere fireasca si naturala pentru cei din top.
Am inteles ce ai scris, insa tu nu esti un end user, ci un bloger cu o parere, iar end userii nu vor citi niciodata reglementarile FTC, ba mai mult decat atat… nu vor citi nici articolele pe tema modificarilor viitoare din FTC. End userul se va plange FTC-ului cand i se va strica jucarica…
End of story.
In Romania exista doua mase:
– o masa formata din oameni care sunt blogeri, on-line shopperi, researcheri si webmasteri, in acelasi timp;
– o alta masa de oameni fara conexiune la internet;
@Ionut Oprea: daca oamenii ar fi fost mai buni, am fi trait cu totii intr-un comunism voios. Bloggerul, un ingeras, cu siguranta, nu va pone laptopul cu cel mai mare comision, ci, ca un adevarat Isus mantuitorul si Fecioara la un loc, isi va expune parerea sincera si pura ca apa de izvor. Sa fim seriosi, cu totii vrem sa facem un ban, iar limitele bunului simt devin vagi cand e vorba de cascaval. Spun asta in calitate de blogger non-profit si, mai ales, cititor de bloguri.