Primarul Brașovului pregătește un tunuleț

Am crezut tot timpul că trebuie să fii prost să-ți dorești din nou tramvai la Brașov. Cu toate astea încă mai există localnici care privesc cu nostalgie la vremurile când aveau tramvai. Astea au fost două, prima oară pe la finalul secolului XIX, când viețuiau cu bocancul săsesc pe ceafă, a doua oară pe la finalul secolului XX când aveau bocancul comunist pe ceafă.

E o nostalgie dublă, și pentru când aveau tramvai și pentru când erau sclavi.

Cum n-am trăit în secolul XIX nu știu cum era tramvaiul atunci (deși se poate citi în presa vremii cam ce mizerie era), dar știu cum a fost la finalul secolului XX. Tot o mizerie. Niște hardughii de tablă ruginite care stresau toți locatarii de pe traseu, că se auzea prostia până la etajul 8, cu calea de rulare bulită 50% din timp, cu tot felul de tije care ieșeau din șine și săptămânale blocări de trafic.

În secolul XXI nu ai niciun motiv să pui într-un oraș de munte tramvai. E scump, și ca investiție și ca întreținere și nici măcar nu e atât de eficient ecologic sau în trafic precum un autobuz electric. Cu toate astea, nici după două secole prostia n-a fost eradicată și un deștept local – arhitect cică – a făcut el un proiect despre cum să bagi din nou tramvai în oraș, dacă se poate prin centru, că n-au ăia suficient circ de la mizeriile periodice din Piața Sfatului.

Arhitectul, Gabriel Buhuș, o fi făcut arhitectura la secția pentru persoane cu handicap, pentru că prin centrul orașului – rezervație arhitectonică, printre altele – clădirile tremură dacă trece un sărac cu mașină diesel, un tramvai le-ar face moloz. A, și știu că la fiecare cinci postări pe rețele sociale se naște un dobitoc care poate povesti cum există tramvaie cu cale de rulare silențioasă și performană cum e în Elveția sau Benelux și degeaba îi explici că în Japonia e Shinkansen iar pe traseul tramvaiului din secolul XIX, spre Sfântu Gheorghe te poți răsturna cu automotorul, de-aia circulă cu 5km la oră.

Ce-i fain e că cică ar fi fost și o dezbatere pe subiect, la care au participat probabil absolvenți de facultate de tipul Buhuș și concluzia a fost că merită făcut tramvai, ba mai mult, cică doar 200 de milioane de eurococo ar costa toată treaba asta.

Singurul care nu-i tâmpit în toată afacerea asta este primarul Allen Coliban. El a preluat ideea din voleu, a făcut sondaj pe instagram din care a reieșit că brașovenii își doresc tramvai și înarmat cu argumentele astea irefutabile a zis că înainte de toate un studiu de fezabilitate merită făcut.

Repet, investiția e inutilă, enorm de scumpă (brașovenii se cacă pe ei să facă aeroport de un sfert de secol, și ăla e mai ieftin, n-au reușit încă) și probabil nu se va face că nimeni în lumea asta nu e atât de idiot cât să dea ălea două sute de milioane. Dar sunt oameni suficient de deștepți să dea câteva milioane pe un studiu de fezabilitate la un obiect inutil, să trăiască și familia lor. Că ăia se dau de la bugetul local, no problemo.

A, și știu, pentru cetățenii care își petrec noaptea pe site-uri de streaming care le arată diplome să se masturbeze când le văd, Coliban e primarul ăla care n-are o facultate terminată. În realitate are una, aia de managment, și ca licențiat în domeniul ăsta știe exact cum e faza cu studiile de fezabilitate. Chiar a zis că „ar fi păcat” să nu realizezi studiul ăla.

Bonus, dintr-un articol The Economist:

The capital cost per mile of a streetcar is between $30m and $75m, while a rapid bus service costs anywhere between $3m and $30m, according to the American Public Transportation Association.

A, și încă ceva, că poate nu am fost suficient de clar: costul unui SF este între 1,5 și 3% din valoarea totală a proiectului. Specialiștii recomandă ca la proiecte bugetate de stat suma să se ducă spre 3% pentru că cam întârzie banul. Faceți calculul.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

116 comentarii

  1. Tocmai ca tramvaiul e cel mai eficient și mai ecologic mijloc de transport în comun.

    00
    • U stoopeed?
      Brasovul il iei la talpa intr-o ora si un pic in orice directie.
      Pe ce ruta sa faci tramvai fara sa deranjezi pe toata lumea?
      Sau mai bine zis ce e cu argumentul asta?

      00
    • N-ai înțeles nimic din ce a scris omul mai sus

      00
    • Dar e util in Brasov ca si tzatzele la taur.

      00
    • I-ati dat degeaba minusuri. Ok, poate nu e potrivit pentru Brasov, dar e eficient si ecologic. E eficient pentru ca poate duce un numar mare de calatori si intr-un timp scurt (bine, asta in conditii optime unde calea de rulare e separata).
      Degeaba ai nspe autobuze electrice daca ele stau de 3 ori la semafor.

      00
    • @punKreas Ideea e ca nu poti pune tramvai oriunde. Da e ok pentru anumite situatii dar de ce ai pune tramvai in Sighisoara, Sinaia sau Nadlac … ? Pe acelasi principiu de ce nu fac direct metrou? ca ala nu deranjeaza pe nimeni.

      00
    • In opinia mea, mai ecologice sunt troleibuzele (din care Brasovul are deja). Principalul motiv ar fi calea de rulare: o investitie in plus, fata de troleibuz si intretinere in fiecare an, pana la desfiintare. Nemaivorbind de trepidatii si alte giumbuslucuri

      00
    • Sa înțeleg ca doar tramvaiele deranjează până la etajul 8? Traficul infernal și cazanele din 1900 toamna nu deranjează cu absolut nimic.

      00
    • @anonim Deci draga radu hossu, ai vazut in viata ta autobuze electrice cu incarcare rapida?

      Din alea care pot sa schimbe traseul cand este nevoie, in care se poate sta comod, din alea silentioase.

      Si imi aratati si mie un oras din Europa fara infrastructura pentru tramvaie care se apuca acum de asa ceva?

      Inteleg, aia care o au deja sa o mai mentina o perioada. Dar nimeni nu se apuca acum de o asemenea tampenie.

      Orice cautare pe google iti arata asta, deci imi este clar ca stiu si ei iar sa vrei sa faci un SF pentru asa ceva…..foarte dezamagitor :(

      A mai ramas vreo noua speranta care sa nu ne dea cu realpolitik in cap?

      00
    • Băi punKreas, voiam să-ți argumentez că ești prost, dar dup-aia am văzut că tu trăiești într-un univers în care doar autobuzele stau la semafor, deci probabil n-ai văzut București decât în reclamele lui Firea.

  2. La oameni noi, tunuletze noi?

    00
    • ‘PSD suntem noi’ … dar e cumva confortabil si util sa demonizezi pe unii, pentru a ascunde ca de fapt si tu esti la fel de kkt si ca daca ai ocazia faci la fel …

      am votat USR, a nu se activa unii ca sunt psd-ist sau ceva …doar ca inca mai ma mir zilnic ca prostu’, de ce neam prost suntem …

      00
    • Nu ma cunosti, nu te cunosc, asa ca e pacat sa generalizezi (parca si ieri spuneam asta), IAR.

      00
    • Intelegi ca tu ca nu spun ca absolut toti romanii sunt ticalosi…dar parca sunt multi..
      Numa’ bine !

      00
  3. Si la Resita un primar vrea sa ramana in istorie pentru ca a reintrodus tramvaiul. Dupa 3 -4 ani proiectul e mult mai inaintat – acum se contracteaza constructorul. Argumentul suprem a fost ca „autobuzele electrice nu au proba timpului”.

    00
  4. Să vezi inutilitatea tramvaiul în orașul lui Caragiale..l-au renovat acum câțiva ani ( adică șantier de 2 ani pe principalele 2 artere ale orașului și refăcut linii + tramvaiele alea vechi tencuite cu chit și vopsite proaspăt cu bidineaua). Bun, aceste căi de rulare ocupa inutil o banda pe bulevard și soseaua Nordului+Vestului. Stațiile nou construite sunt puse pe mijlocul bulevardului , cu treceri de pietoni aferente, FARA să desființeze vechile treceri. Să vezi ce frumos stau mașinile inghesuite pe 2 benzi că trece un tramvai la 20 de minute, cu 4-5 călători în el. Să vezi ce frumos e când în 500 de metri de bulevard ai 8-9 treceri de pietoni ( alea vechi și astea noi pentru refugii) pe care fiecare traversează cum îl taie capul, din 50 in 50 de metri. Asta plus autobuze cu sistem defensiv incorporat, tip perdea de fum, care au văzut retragerea armatei ruse, clădirile colorate cu un frumos gri degrade și falnicile rafinării eco din zona dau un aspect autentic vintage orașului. Aviz amatorilor de ” pe vremuri era mai bine”.

    00
  5. Ca idee, tramvaiul este bun. Orașele mari din vest au niște rețele de tramvai enorme, tramvaie moderne și viteze mari de deplasare. La noi e eterna problema tramvai vs. mașină și faptul că de la vibrații, clădirile istorice se șubrezesc și mai tare.

    00
  6. Brasoveni , ati uitat cum arata bld. Saturn , în valuri din cauza tramvaiului? Sau accidentele grave din aceasta cauza . Și la ce am mai cumpărat autobuze electrice .

    00
  7. Trebuie sa fii dus RAU cu capul sa introduci in Brasov tramvai. Si la fel sa crezi ca tramvaiul este cel mai ecologic si eficient mijloc de transport.

    00
    • @Catalin, sunt doua discutii diferite:
      1. Tramvaiul este intradevar cel mai ecologic si eficient mijloc de transport. Oricum ai calcula, eficienta unui motor electric este mai mare decat cea a unui motor diesel.
      Singurul mijloc de tranport care poate concura cu tramvaiul este troleibuzul, dar si acolo calea de rulare este mai eficienta in cazul tramvaiului.

      2. Sa introduci acum tramvai in Brasov este intradevar o prostie. Implica lucrari de infrastructura foarte costisitoare pentru care va fi nevoie de cel putin 10-15 ani ca sa fie amortizate. Plus costurile suplimentare de intretinere care vor aparea pe parcurs.

      00
  8. Niste link-uri de unde ai informatiile ca tramvaiul este scump si ineficient?
    Asa la prima cautare, e mult peste alternativa https://medium.com/@blaisekelly/why-trams-are-cheaper-than-buses-6d929192624a

    00
    • Iti recomand o cautare mai serioasa pe net. Articolul mentionat chiar citit pe diagonala contine cateva erori grave.
      Ai putea sa vezi ce infrastructura necesita un tramvai ( sapaturi adanci cu fundatii serioase, calea de rulare care se degradeaza rapid, zgomot …) comparativ cu un troleibuz care utilizeaza aceeasi infrastructura cu restul masinilor.
      Ai putea apoi sa compari costul de achizitie si de mentenanta pentru cele doua mentionate si vei avea surprize serioase

      00
    • @Catalin, asfaltul nu se degradează?

      00
  9. NOU
    #28

    Metrou de la Aeroportul Ghimbav pana in Poiana BV pe cand ?

    00
  10. Nu inteleg, exista tramvai, adica autobuze electrice si troleibuze autonome. Coliban e cu capul?

    00
    • Coliban trebuie sa faca macar studiul de fezabilitate ca-l ft cetatenii la cap, nu ca ar vrea neaparat.
      Si mai nasol, cei care il ft cel mai tare cu tramvaiul sunt fix „bula” care l-a votat.
      Asa ca acum omul nu prea are de ales, trebuie macar sa se faca ca-l intereseaza.

      00
  11. Total de acord cu ideea articolului. Ca sofer zilnic in Bucuresti, primul lucru pe care l-as face daca as putea ar fi sa desfiintez tramvaiele. As lasa doar autobuze electrice si as lasa doar trenuri rapide precum cel de pe linia lui 41, care se poate face si pe Stefan cel mare – Berceni de exemplu.

    As face asta din 2 mari motive:

    1. Tramvaiele Sunt cel mai jegos mijloc de transport posibil, put de iti sta nasul si sunt pline de jeg si bacterii. Transportul public in general nu e cel mai curat, dar tramvaiele castiga l 1 de departe la capitolul jeg.

    2. Sunt ff rigide ca si miscare. Blocheaza circulatia intr-un mare fel, mai ales pe strazile mici, cum e Pache Protopopescu, Nerva Traian, etc. Dupa ce ca sunt inguste, cand vine tramvaiul efectiv strazile alea se blocheaza complet, se face coada de kilometri.

    00
    • @corcoran – Și uite așa ai fu** drumul către serviciu și înapoi al câtorva zeci de mii de oameni. Ce contează ei pentru tine, tu ai mașină și e dreptul tău să nu te încurce altceva pe drum. Lol. Dă-i dreaq de săraci, să stea acasă dacă n-au bani de autoturism.
      Mi-aduci aminte de Petreanu, ăla care se plângea de „Sport pe Kiseleff” pentru că-l încurca pe el să se plimbe cu mașina la șosea…

      00
    • @Corcoran: de unde stii tu cum pute tramvaiul daca esti sofer zilnic?
      Fii sincer si zi ca te enerveaza gardurile puse de Firea (singura fapta buna a ei)

      00
    • @Punkreas stii ce e ciudat ?! Acele garduri au fluidizat si traficul de masini, nu doar mersul tramvaiului. Pentru ca nu se mai bagau bulangii pe linia de tramvai ca sa se bage in fata si acum toata coloana avanseaza mai repede.

      00
    • @Bogdan > hahaha!! drumul oamenilor la serviciu dimineata e mult intarziat din cauza ca avem mijloace de transport din secolul trecut. Pune autobuze electrice, mult mai fezabile si care se integreaza in trafic mai usor. Cu tramvaiul te lauzi tu ca ajung oamenii la munca sa nu intarzie?

      Punkreas >> daca am masina nu ma mai lasa boasele sa ma sui in tramvai? Sau cum?
      Gardurile alea sunt bune

      00
    • @N, din nou esti intr-o eroare foarte mare. Gardurile respective au incurcat foarte tare traficul in Bucuresti, asta fiind si motivul pentru care Firea a refuzat constant sa faca publice orice date legate de eficienta gardurilor. Nu a vrut sa spuna nici macar daca a crescut sau a scazut timpul total in care un tramvai ajunge de la un capat la altul.

      Iti explic si de ce s-a aglomerat mai tare traficul: fiindca toata masinile care ieseau de pe o straduta laterala si voiau sa circule spre stanga sunt acum nevoite sa vireze dreapta si sa mearga pana in prima intersectie, aglomerandu-le foarte tare.

      Da, intradevar in ultimele luni traficul este mai flud. Dar asta nu este datorita gardurilor, este din cauza pandemie si a faptului ca aproape 50% din populatie lucreaza de acasa (ma refer la cei cu program 9-18). Inainte de pandemie traficul era infernal. Mi s-a intamplat de minim 2-3 ori sa stau peste 20 de minute ca sa depasesc intersectia dintre Mihai Bravu si Calea Vitan.

      00
    • @Andrei G , man eu ma refeream la traficul de dinainte de pandemie. Nu am niciun interes sa vb prostii sau sa ii faca campanie lui Firea. Cum zicea cineva mai sus a fost singura decizie buna pe care a luat-o in tot mandatul. Instalarea acelor garduri de separare in zona Grozavesti a dus la un trafic mai ordonat si mai rapid ( nu cu mult dar totusi mai bine) si unica diferenta era fix blocarea bizonilor care fentau toata coloana, apoi tu stateai si asteptai pt ca se gaseau mereu „buni samariteni” sa ii lase sa se bage la loc.

      00
  12. Sa faca si metrou. O sa orasul cu metrou care are doar 2 statii

    00
  13. sunt cativa cretini in usr brasov sau in anturajul celor de la usr brasov care insista cu tramvaiul de cativa ani, singurul lor argument fiind acela ca in tarile straine tramvaiele sunt silentioase
    ca sa nu mai zic ca se uita la tine cu o aroganta suprema cand amintesti ca cele de la noi fac un zgomot infernal, spunandu-ti ca nu stii tu cum sunt tramvaiele moderne

    ah, ca sa nu mai zic de alt cretin, nanu nush cum, care acum cativa ani era #forzaPNL si acum e #forzaUSR si care insista sa se desfiinteze toate giratoriile si sa se bage semafoare inapoi

    00
    • Nu, Coliban nu e singurul destept din toata afacerea asta – il da de gol sondajul facut pe instagram (??!! wtf) si faptul ca preia o prostie, o repeta si o trambiteaza.

      @Zoso, legat de diploma aia de management mai sapa un pic despre ea.

      00
    • Corectie: @Eftimie si nu Zoso

      00
    • @Miyamoto: nu cred ca e Coliban singurul destept din afacerea asta, ziceam doar ca i-am vazut pe altii mult mai insistenti de mai mult timp

      00
    • În sprijinul celor cu ”exista și tramvaie silentioase” aduc modelul celor pe roți cu gume, cum este in zona Marghera-Mestre-Venetia. Da, sînt silențioase și rapide dar merg si pe distante mari, nu cît ar marca un cîine doua-trei colțuri de stradă. Și acestea folosesc infrastructura existenta, suplimentar fiind doar o linie de ghidaj a directiei, la nivel cu caldarîmul.

      00
    • Îți spun eu doi astfel de cretini: plagiatorul extremist nanu (care are fantezii cu tramvaie de dinainte de plagiatul ideii) și atârnătorul hossu. coliBAN are de plătit niște retururi și asta este metoda.

      00
  14. Mai multe persoane din organizația USR Brașov se umezesc la idea de tramvai și asta nu de acum când Allen e primar, ci de ani buni de când îi cunosc.

    O sută de tramvaie să facă, iașovenii sunt prea domni ca să folosească transportul în comun sau mijloace de transport alternative, tramvaiul va fi doar un factor de aglomerare. Da, sună bine idea de centru fără autoturisme de exemplu, dar cum îmi interzici să tranzitez centrul ca să ajung la un client în Schei?

    00
    • cum îmi interzici să tranzitez centrul ca să ajung la un client în Schei?

      vai, nu cumva sa mergi oe o ruta ocolitoare ca e pacat, nu?!

      00
    • @flowww, asa cum recomanda xxx, te rog sa mergi pe ruta ocolitoare in Schei: Livada Postei – Poiana Brașov, lasi masina in Poiana Mica si cobori pe jos, prin padure, 3 km pe Drumul Vechi.

      00
    • xxx- nu-i da idei lui Coliban, ca imediat face un studiu de fezabilitate pentru legarea scheiului de centura ocolitoare…

      00
  15. Noroc că am scăpat de asemenea mișloc de transport făcut în trecut și acuma vin alții cu asta. BRAȘOVUL este la ora actuală bine așezat în ceea ce privește transportul in comun. Atât și nimic mai mult.

    00
  16. Mai bine un tren de mare viteza care sa parcurga Brasovul de la un cap la celalalt in doar 2 minute!!!

    Bine ca n-a facut sondaj daca vor brasovenii un zid mare in jurul Brasovului ca sa nu mai vina turistii sa strice fauna.

    00
  17. Un tramvai poate să care 100 de oameni minim, problema e că lumea nu vrea să folosească transportul public, pentru că vagoanele sunt vechi, murdare, șubrede, merg încet etc. Și să nu uităm și de șine, care în unele orașe sunt vai de mama lor.

    Dacă s-ar cumpăra tramvaie moderne, s-ar separa tramvaiul de mașini (pe cât posibil, evident), viteza de deplasare ar fi mai mare și ar fi bine întreținute vagoanele, ar fi ceva. Problema e că atunci când mergi cu un tramvai din anii ’50, modernizat ultima oară în anii ’90… îți cam pierde cheful.

    Apropo de tramvai, să vă arăt un sistem de tramvai din Ucraina:

    https://www.youtube.com/watch?v=RQ0LM7ZIbsM

    00
  18. Cat costa cateva autobuze full electrice + linie dedicata? Nee, prea usor.

    00
  19. @Vali iar intru in spam 🤦‍♂️

    00
  20. Nu are nici o treaba primarul cu „funcționalitatea” și logica.
    Promovat și împins de la spate de „băieții deștepți”, primarul știe una și buna : „proiecte pe fonduri europene”.
    Asta a făcut înainte de primar, asta face pe tot mandatul.
    Cu alte cuvinte, e un alt fel de a ciordit, dar „legal”.
    Cine nu înțelege, o să-l aplaude și o să-l voteze și în următorul mandat.
    Sănătate!

    00
  21. Daca tot vor tramvai de ce nu tramvai fara sine?

    https://www.youtube.com/watch?v=UKIKKIWNg4E&ab_channel=zanzakuro

    Stiu, e chinezesc, dar decat sa distrugi soselele, casele din jur si sute de mii de articulatii si suspensii cu sinele de tramvai cred ca merita un studiu de fezabilitate :)

    00
  22. studiu de fezabilitate e borcanul cu miere, nu tramvaiul. pana la tramvai mai va vro 3 studii asa ca la autostrazi, anul si studiul…

    00
  23. la Cluj s-au modernizat atat linia cat si tramvaiele.
    https://www.google.com/search?q=tramvai+cluj&oq=tramvai+cluj&aqs=chrome..69i57.2391j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    00
  24. 200 de milioane pe tramvai ce nu face nimic, mi se pare fara sens.

    Dar sa citezi studii de transport public din US iarasi mi se pare fara sens. Tara aia a facut totul posibil sa nu aiba nimic pe sine si cat mai putin transport public si sa-i urce pe toti in camioane si masini.

    00
    • Lasa-l ma, nu stie el din astea. Masini! Peste tot masini!
      Scrie unul mai sus ca turul orasului il faci si pe jos in vreo ora… esti prost sa te urci in tramvai? MASINI! SUV-uri, daca se poate. Fiecare brasovean sa aiba SUV!
      Apoi sa planga pe net ca orasul lui e poluat.
      Ce tramvai, ej prost?

      „Braşovenii din cartierul Răcădau cred că respiră cel mai curat aer din România, potrivit unui studiu realizat de un site de imobiliare. În statisticile oficiale, însă, Braşovul este unul dintre cele mai poluate oraşe din Romania. Iar specialiştii atrag atenţia că dacă o locuință se afla lângă o zonă verde, asta nu înseamană nepărat și că aerul este de o calitate mai bună.”

      00
    • @Cristi Vezi că stau în Răcădău, habar n-ai de ce vorbești. Bunicii au stat în zonă cu tramvai, iar habar n-ai ce vorbești. Și poluarea fonică e poluare și n-am propus alternativă la tramvai SUV. Aia propui tu, că ești țăran.

  25. Pana sa fie ales primar, ma spama zilnic cu tot felul de probleme si nereusite ale altora .. acum, ca e primar, as vrea sa ma spameze zilnic si sa zica ce-a facut.

    00
  26. S-o fi uitat impreuna cu Bolojan la pornache cu tramvaie, altfel nu-mi explic… :))

    00
  27. „El a preluat ideea din voleu, a făcut sondaj pe instagram …”
    Da, tramvaiele sunt instagramabile si atat la noi tara. Ca sa faci omu sa circule cu tramvaiul trebuie sa-l faci sa nu-si permita sa mearga cu masina in centru. Doar o taxa de 10 lei pe ora in zona km 0 ar face plauzibila miscarea.
    Economic vorbind ar putea face linia cu bani europeni si cu materiale si forta de munca romaneasca.
    Tramvai de la Arad, sine de la Galati, proiect de la Bucuresti, forta de munca de la Vaslui, beneficiar Brasov.
    Apoi facut proiect pt consolidarea cladirilor care sufera din cauza tramvaiului, bani europeni si forta de munca si materiale din Romania.
    Asta ar fi calea care ar fi de urmat.
    Dar cea mai buna si probabila solutie ar fi un STUDIU de FEZABILITATE si apoi liniste.

    00
    • „Cea mai buna” pentru politicieni. Asa pot si fura si spune ca au vrut dar nu s-a putut ca sunt interese mari la mijloc sa nu se faca.

      00
    • Da măi, taxe de acces ca ni s-a sculat nouă pe cracul drept. Cu ce sînt vinovați oamenii aceia care stau in centru de zeci de ani ca sa le punem taxe? O sa ajunga zona aia precum ”strada comerciala” Ștefan cel Mare din Constanța – o ruină de la cap la cap, numai magazine inchise de 20 de ani, plase si indicatoare cu ”atentie, pericol de prăbușire”.
      Eventual să se spună ”peste 30 de ani punem taxe de acces”, aveti timp să decideti daca va mai cumpărati apartamente aici sau nu.
      Așa ar trebui.

      00
    • @marinel
      Scutire de taxa de parcare pentru 1 autoturism inmatriculat pe numele riveranului. Pt al 2-lea autoturism 150 lei pe luna si de la al 3-lea pret intreg. Poate asa cei cu 2 masini personale nu le tin pe domeniul public impreuna cu inca 2 pe firma.

      00
  28. Dar telegondola de la gara in poiana cand se face?

    00
  29. În secolul XXI nu ai niciun motiv să pui într-un oraș de munte tramvai. E scump, și ca investiție și ca întreținere și nici măcar nu e atât de eficient ecologic sau în trafic precum un autobuz electric.

    Pai ca sa te uiti la cei care stau blocati în trafic … si în plus e oribil, deci oribil sa urce tramvaiul muntele si sa opreasca în fata pârtiei …. deci oribil

    00
  30. Aici sunt câteva chestii separate care în secolul 21 nu mai pot fi evaluate ca în secolul 19 când era mare moda tramvaielor.

    Azi avem troleibuz și autobuze electrice care nu au nevoie de cale de rulare ridicată pentru a atinge viteze mai mari un pic. Ăsta era avantajul la tramvai, că teoretic (gândit traseul bine) ar putea atinge o viteză mai mare decât un autobuz în traficul normal. Dar asta se poate face și azi dacă facem cale dedicată, iar sistemele de siguranță de azi pe un autobuz sunt incomparabile cu cele de acum 50-60 de ani.

    Dacă ai deja troleibuz, poți pune niște garduri și să le faci traseu dedicat și sunt destul de rapide ca să nu mai renteze investiția + întreținerea a ditamai șina de tramvai.

    Calea ferată merită pentru transport în comun dacă acoperi distanțe mai mari cu pasageri mulți și ai nevoie de siguranță și stabilitate la viteze mari. Gen metrou sau metrou de suprafață sau cum mai au unele orașe un fel de tren rapid suburban, am văzut în italia: trenuri la 30 de minute ce mergeau cu 200 km/h și te lăsau în centru la metrou. Altă viață, așa merită ditamai calea de rulare pentru că aduni mulți oameni într-un interval foarte scurt.

    Își are și tramvaiul rolul lui dar azi avem multe alternative care îi reduc aplicabilitatea… nici n-am zis de autobuze electrice de ex.

    00
    • Plus ca acum se vand modele (Solaris are unele) de troleibuze care au si acumulatori. Unde este cazul coboara pantograful (sau cum ii spune la trolee), merge pe acumulator si, unde are posibilitatea, se cupleaza iar

      00
  31. trecand peste faptul ca textul e scris „din topor” si cu argumente discutabile aproape identice cu „jurnalistii” care scriu pt PSD pe la diverse ziare dubioase si peste faptul ca nu sunt un suporter al tramvaiului, consider ca:
    1. Tramvaiul, metroul, monorailul etc sunt niste investitii f. bune in sine, singura intrebare este daca se justifica efortul de implementare si sunt prioritare pt Brasov in contextul actual.
    2. Studiul de fazabilitate nu va avea titlul pe care il crede autorul „se merita tramvai in Brasov ori ba” ci mai degraba „Studiu de eficientizare a traficului in regiunea Brasovului si de reducere a poluarii, care -daca e bine facut si aici e discutabil- ar trebui sa indice solutiile optime de implementare care pot include tramvaiul sau nu.
    3. Oricat de inutile ar fi unele studii sau proiecte ele tot ar trebui facute macar o data si actualizate periodic: PUG si PUZ, studiu de trafic, de poluare, etc pentru a stii in ce directie o ia orasul si ce masuri trebuie luate. E ca si cum ai zice ca nu iti faci analize medicale ca nu esti bolnav: astepti mai intai sa te scoata boala din casa ca sa misti ceva.
    4. In contexul pandemiei nu cred sa se poate efectua studiul acum pentru ca nu ar avea date relevante.(daca e facut pe bune) deci intr-un scenariu optimist studiul va fi gata pe final de mandat asa ca cei implicati ar face bine sa se concentreze pe niste probleme mai concrete ale Brasovului si nu pe „sensibilizat” opinia publica (in sens bun cred ei dar mai mult rau in realitate) prin dezbateri pe net.

    00
    • am gasit sobolanul, vrei sa iti fac eu pe gratis si in 2 minute capitolul cu tramvaie?

      Are salzburg tramvaie, de ce?

      00
    • 1. Ce înseamnă investiții foarte bune „în sine”? Părerea ta personală?
      2. Interesant că știi ce va conține studiul de fezabilitate. Că studiul pe care-l menționezi cu traficul și reducerea poluării deja există, sau colegii din primărie care te-au pus să comentezi nu ți-au zis amănuntul ăsta. Probabil n-au încă suficientă încredere în tine, dă-le comentariul să arăți cum ai combătut.
      3. În principiu nu-ți faci analize medicale de boli venerice dacă nu participi la vreun sex doar pentru că „trebuie făcute”.
      4. Bună idee.

  32. Nu știu de ce își dau cu părerea oameni care n-au habar ce înseamnă un transport civilizat, noțiuni de mobilitate sau de mentenanță a vehiculelor. E o inepție să declari că autobuzele electrice sunt mai eficiente decât tramvaiele. Un autobuz electric pierde la încărcare jumătate de zi sau mai mult cu tot cu stațiile de încărcare rapidă, că ai niște cicluri de încărcare rapidă limitate. Un tramvai în același timp transportă fără probleme câte 300-400 călători. Un tramvai are o durată de viață de minim 30 ani, un autobuz electric își îndeplinește norma de casare după 10 ani sau 1 milion de km. Nu mai vorbim că pentru a ajunge aici bateriile trebuie schimbate minim o dată, având o durată de viață scurtă și fiind cele mai scumpe componente de pe autobuz ajungi la niște costuri enorme în timp. Infrastructura tramvaiului are o durată de viață lungă dacă e întreținută corespunzător, iar asta împreună cu fiabilitatea tramvaielor nu generează costuri enorme în timp ca un autobuz electric. Și nu mai încurcați borcanele cu tramvaiele, troleibuzele și autobuzele electrice, acestea trebuie să se completeze nu să se înlocuiască unele pe altele.

    00
    • Eu știu de ce își dau cu părerea oamenii care n-au habar ce înseamnă un transport civilizat. Pentru că le place gustul de papiț, de-aia. Așează-te într-o poziție confortabilă, să-ți explic un pic.
      1. Habar n-ai despre ce autobuze electrice vorbești, tehnologia a evoluat multișor de la ultima oară când te-ai uitat pe internet. Poți vedea niște troleibuze hibrid în Brașov, deja sunt pe traseu, în zonele unde e rețea pe sus merg cu captatori, în cele fără merg pe baterii. Te lasă cu gura căscată, te asigur. Că tot o ai deschisă, hai mai departe.
      2. Un tramvai transportă fără probleme câte 300-400 de călători. Ălea noi de la Cluj transportă 300 din care 36 de locuri pe scaune, restul la înghesuială. Un Solaris Trolino din Brașov are 137 de locuri din care 40 pe scaune. Când mânânci rahat „fără probleme” și „transport civilizat”, mergi cu tramvaiul în picioare când pune o frână. O să dai de slițul unui vecin, poate sunt eu ăla, deschide-l cu curaj.
      3. Acum scoate bugetul, e mare, așa cum îți place ție, și zemos. Un tramvai costă cam de patru ori cât un Trolino de-ăla, de care cumpără și norvegienii în loc să-și spargă străzile pentru tramvai. Un tramvai ieftin. Nu unul de-ăla cu roți silențioase. Calculează pe 30 de ani costuri totale ce e mai eficient, poate ieși tu pe plus.
      4. Ține-te de buget și începe cu mobilitatea, mișcă-te senzual și mișcă și bilele. Problema cu tramvaiul e că cere cale dedicată de rulare care afectează pe alți oameni cu mobilitate. Mulți se gândesc la mașini, ambulanțe, poate chiar echipajul Smurd care vine s-o descarcereze pe mama vreunui expert în mobilitate urbană dintr-un gangbang. Dar șinele de tramvai afectează și biciliștii, că și ăia fac parte din mobilitatea urbană. Totodată refugiile de călători trebuie dotate cu treceri de pietoni, care încurcă și mai mult circulația, asta când pietonii nu-s direct viteji și sar în stradă. Tramvaiele generează blocaje în trafic. Și apropo de mobilitatea urbană: orașele sunt dinamice, se schimbă, într-un an ai un bloc de 10 etaje aici și săraci de ghetou, cinci mai târziu crește prețul zonei și ăia nu mai consumă tramvai, merg cu mașina sau devin super-hipsteri și o ard pe bicicletă. Infrastructura cu tramvaie e rigidă ca un penis, ăsta la care lucrezi tu acum dacă nu ai prins treaba.
      5. Ține-te bine de infrastructură „dacă e întreținută bine”. Până s-o întreții trebuie s-o faci. Ai văzut money shot-ul ăla cu între 30 și 75 de milioane de dolari pe o milă? Dă-i cu bale, iese mai bine expertiza când și bălești pe ea. Mai mult când iei în calcul întreținerea infrastructurii uiți că aia e exclusiv pentru tramvaie, în principiu, spre deosebire de o stradă normală care e pentru pietoni, mașini, autobuze și urși când sunt alergați de el Chupacapra. Dacă se sparge o țeavă de apă sub linia de tramvai, cât durează lucrarea și cât costă? Cum deviezi circulația tramvaiului, puiuț? Că un autobuz poate evita o stradă, un tramvai nu. Reparația sau întreținerea unei linii de tramvai presupune blocarea ei, o stradă poți s-o închizi doar pe-o bandă.
      6. Înghite.

      S-ar putea să revii cu păreri după asta. E pentru că ți-a scăpat și în ochi și nu știi să citești sau pentru că chiar îți place gustul.

    • Nu știu domnule habarnist ce treabă ai tu cu domeniul dar eu chiar lucrez în domeniu și nu vorbesc din auzite ca voi restul. Solarisurile din Brașov se numesc troleibuze cu autonomie nu troleibuze „hibrid” și au acumulatori care le oferă autonomie de 5km, de ajuns pentru a parcurge centrul. Acestea au costat 830.000 euro bucata. Ele se încarcă și în mers prin captatorii când sunt conectate la rețea, nu trebuie să stea înțepenite la o stație de încărcare.
      Dacă tu ai experiențe cu șlițurile altora nu e nevoie să ne spui tuturor aici. Oricum nu suntem toți născuți obosiți ca să avem nevoie de sute de scaune într-un vehicul de transport. Dacă e destul de rapid și prioritizat în trafic chiar nu ai nevoie de ele.
      Un tramvai de 27-36 metri îl poți cumpăra începând de la 2 mil euro, puțin peste dublul prețului unui troleibuz Solaris din Brașov. Doar că are o capacitate de vreo 3 ori mai mare și poate avea și viteză mai mare.
      Si te plângi că refugiile și trecerile afectează traficul, dar țin să te anunț că în țările cu apă caldă și fără mentalități de baștani care vor să zboare cu mașina prin oraș, orășele sunt dedicate oamenilor în primul rând și nu mașinilor. Adică un transport public bun și prioritizat și circulație pietonală favorizată. De asta ai orașe unde sunt străzi unde pe care circulă doar pietonii și tramvaie. Dar na, nu ai ce să-i ceri unui român deranjat de niște treceri de pietoni în plus. Și data viitoare tine-ți dejecțiile pentru tine, că pute rău.

      00
    • Expertul lui pește prăjit, vezi că te doboară matematica. Ce studii ai făcut matale, tot cu felații la profesori de ai trecut clasa? Nu vezi că nici măcar în calculele tale nu se potrivește treaba?

      Când vorbești de prioritizarea traficului pietonal, omule care lucrezi în domeniu, știi că începi cu traficul pietonal, nu cu spart strada să faci tramvai.

      Ia zi tu, specialistul repetent al țării, dă exemplu de un oraș european care și-a prioritizat traficul pietonal începând cu punerea unei linii de tramvai. Pute pentru că mânânci căcat și plescăi.

  33. Un autobuz electric nu este eficient din punct de vedere financiar, el costa in jur de 450k euro iar bateriile, care trebuiesc schimbate la 2 ani, costa in jur de 200k. Tramvaiul, daca e construit la fel ca in orasele civilizate ale Europei, este un mijloc de transport util si fiabil.

    00
    • Si tehnologia nu a trecut de 1960, nu? De ineficiente ce sunt din pdv economic cumpara toate orasele mai mari sau mai mici din Europa. De TCO pe 5 sau 10 ani ce zici la autobuze electrice? E mai mare ca la tramvaie? Bateriile sunt scumpe, mai bine sa ia diesele precum madam Firea

      00
    • Vladut.. Ai spus doua tampenii nedocumentate intr un singur post scurt. Felicitari. Baterii de 200 k eur schimbate la 2 ani.. Unde ai citit asta.. Pe forumul VAG la topicul „de ce motoarele tdi din 99 raman cele mai bune?”

      00
  34. Brașovul nu este oraș de munte. Dpdvd geografic, este situat în depresiune.

    00
    • vasi, o spun o dată. încearcă să nu mai fii idiot pe aici. ești la al treilea sau al patrulea comentariu idiot gratuit. abține-te sau pleci.

  35. Nu înțeleg unde s-au făcut sontaje. Eu chiar am cautat acum câteva săptămâni (când a apărut prima data știrea) și n-am găsit vreo informație.
    Trebuie sa fi un pic prost și indolent ca să introduci tramvaie.

    00
  36. Face si asta sondaje pe facebook si instagram cum facea madam Firea pe facebook. Atunci, toti erau ofuscati de chestia asta. Acum, ca e vorba de Coliban de la USR, multi considera metoda aleasa este OK.

    00
  37. Lasa-l ma, nu stie el din astea. Masini! Peste tot masini!
    Scrie unul mai sus ca turul orasului il faci si pe jos in vreo ora… esti prost sa te urci in tramvai? MASINI! SUV-uri, daca se poate. Fiecare brasovean sa aiba SUV!
    Apoi sa planga pe net ca orasul lui e poluat.
    Ce tramvai, ej prost?

    „Braşovenii din cartierul Răcădau cred că respiră cel mai curat aer din România, potrivit unui studiu realizat de un site de imobiliare. În statisticile oficiale, însă, Braşovul este unul dintre cele mai poluate oraşe din Romania. Iar specialiştii atrag atenţia că dacă o locuință se afla lângă o zonă verde, asta nu înseamană nepărat și că aerul este de o calitate mai bună.”

    00
    • Păi pe aici nu prea ai cu cine, unii încă cred că circulația autoturismelor e o prioritate în fața transportului în comun și că nu trebuie să fie încurcată de vreun tramvai.

      00
  38. In Malmö am vazut niste tramvaio-trolee. Aratau ca tramvaiul (lungime, forma) dar mergeau pe sosea nu pe sine. Nu imi amintesc daca aveau si fire.

    00
  39. Ovidiu, nu-ti mai da Allen share la articolele TNR pe contul de lui de insta dupa postarea asta :)).

    P.S: Toti astia care-l acuzati pe Eftimie ca-i PSD-ist, va recomand sa va uitati nitel prin TNR.

    00
  40. Misto thumbnail-ul din Oradea :)))

    00
  41. Am remarcat faptul ca inca dr la inceput ul mandatului, Coliban a insistam cu tramvaiul. Marturisesc ca nu inteleg rostul tramvaiului in BV si plus valoarea pe care o aduce fata de autobuze si troileibuze electrice. Suplimentarea parcului de autobuze si troleibuze electrice si eventual achizitia unor mini bus uri electrice pentru zonele cu strazi inguste si strazi istorice mi se par masuri la indemana, mai economice si rapid de implementat. Tramvaiul are rostul lui si merita modernizat si extins la Bucuresti unde exista deja infrastructura si ai strazi late si volum mare de calatori. Oare costul acestui studiu de fezabilitate nu ar trebui facut public? La BV cel mult vad necesar un tren metropolitan pentru zonele din jurul Brasovului mai ales ca exista deja Gari in localitati precum Cristian din cate stiu.

    00
  42. Evident ca tramvaiul ala nu se va face in veci-pururi in Brasov. Ma indoiesc ca se vor gasi suficienti idioti care sa-l finanteze. Ma distreaza natafletii imuni la orice argumente care sustin ideea. Indiferent ce le spui, „tramvai, tramvai”.. vai de capul lor :) Cu studiul de fezabilitate in schimb e alta poveste… ia sa vedem… „am ajuns in pozitia asta nici eu nu-mi dau seama cum, ce fac acum ? ma tin de povestile nemuritoare din campanie, sa castig recunostiinta vesnica din partea alegatorilor ? Mneah, dai in plm, si-asa stau doar 4 ani aici si dup-aia nu stiu cine ma mai angajeaza… hai cu sf-ul, 3% :)

    00
  43. Și pe tine te-a supărat Coliban că ți-a crescut taxa de parcare pt troaca de BMW? Brașovenii respiră cel mai poluat aer din România după bucureșteni. Nu înțelegeam de ce, acum e clar, iubiți praful și noxele. Tramvai/tren/metrou este o alternativă la rutier, nu se anulează, se ajută. Degeaba pui 10000 troleibuze pe stradă, dacă prin asta vei crea ambuteiaje și trafic rutier, care înseamnă noxe și praf suplimentar(rutier=praf, nu doar Cox și CO2) . Nu zic că Brașov are nevoie de tramvai, constat doar ce îngust priviți problema. Dar până la urmă e aerul vostru, plămânii voștri, banii voștri. V-aș recomanda un city break în Praga să vedeți tramvaie și clădiri vechi dar sigur ați fost și nu v-a plăcut.

    00
    • n-ai nimerit-o. autorul articolului stă în bucurești, proprietarul blogului are hibrid parcat in curte. :)

    • „Nu zic că Brașov are nevoie de tramvai, constat doar ce îngust priviți problema”.. Pai problema exact asta e, ca Brasovul nu are nevoie de tramvai. Intr-un oras cu sub 300000 de locuitori, tramvaiul nu se justifica, mai mult incurca. Praga are 1.3 milioane locuitori teoretic, practic probabil sare de 2 milioane, ca si Bucurestiul… Ambuteiaje vei crea exact prin introducerea tamvaiului, pe arterele cele mai circulate si intr-adevar vor insemna noxe si praf suplimentar. Amuzant e ca tocmai tu vorbesti despre cat de ingust privesc ceilalti problema :) Batman, Batman…

      00
    • Ei, autorul articolului stă și în Brașov, n-are troacă de BMW ci mașină cu normă de poluare extrem de redusă.

      A, și știe că troleibuzele nu merg pe diesel. De-aia recomandă un city-break la Brașov, să vadă și comentacul cum arată niște troleibuze ecologice în loc să mănânce căcat despre tablele alea zgomotoase de la Praga.

  44. Vai! Copilu’ ăsta ia TRAMVAI la școală? Vai! Nu se poate! Fetele mele de la grădiniță, n-au mers pe jos, sau cu TRAMVAI… Păi fetele mele îmi dau cu șina-n cap. Deci chiar îmi pare rău de copiii ăștia, ei, chiar copiii ăștia suferă pentru părinți. Deci nu! vede la un copil un troleu și el să meargă cu TRAMVAI… Nu vreau! Eu toți banii o să le dau la copii, deci nu, NU TRAMVAI! deci chiar nu mai pot să citesc…

    00
  45. Cred ca ar fi o idee mai buna sa se introduca tramvai in Poiana. Sa-i duca mai repede pe cei „din capitala” la gondola. Sa nuble inghete bețele:)))

    00
  46. hai nici ca mine nici ca tine, sa fie troleibuz :))

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.