PIAR și start-up-uri

Discutam pe un post de fb despre niște marketing de gherilă făcut de un start-up în România și am rămas un pic mirat că erau oameni care nu credeau că un start-up internațional ar băga în seamă piețe mici de tipul țării noastre.

Mă văd nevoit să explic mecanismul un pic.

La un moment dat în viața lui, un start-up care are gânduri de mărire ia niște investiții de la fonduri de capital, bănci și alte instituții cu bani, pentru a putea crește mai mult și mai repede. Una din mișcările care vin odată cu infuzia asta de capital este angajarea unei firme de piar pe măsura speranțelor companiei.

Firma asta de piar nu e un shop de 3 oameni într-un birouaș, de obicei e ceva conglomerat internațional, de multe ori deținut în parte de unul din investitorii care a băgat bani în start-up. Că așa funcționează și la ei lucrurile, vrei o evaluare de 100 milioane? Folosești compania asta, ca să te ajute să crești, că doar nu dai banii unde vrei tu.

Pe lângă rularea banilor prin companiile investitorilor, folosirea unei firme de piar mare are și un alt avantaj. Firma de piar are filiale în toată lumea, uneori cu același nume, și va folosi aceste filiale pentru a ajuta la creșterea start-up-ului.

De ce ar vrea un start-up să se lanseze repede start-up-ul în cât mai multe țări? Chiar dacă nu are birouri sau interese acolo? Chiar dacă piața aia e mică? Cel mai simplu motiv ar fi împiedicarea dezvoltării unor clone locale. De ce să nu fii în țara X și să lași unora care cunosc piața local timp să dezvolte o clonă adaptată pieței când poți lansa repede acolo ceva și îndemna oamenii să folosească originalul?

Și când spun lansare nu vă gândiți la ceva fastuos. Câteva comunicate de presă și articole pe pozitiv sunt de ajuns, după care presa are tendința de a traduce singură articolele din presa internațională.

Am văzut în anii trecuți minim 3 exemple în direcția asta, cu chestii la care nu mereu vă așteptați și nu sunt mereu evidente. Cum ziceam, nu mereu e vorba de o lansare, uneori sunt niște știri despre start-up complet inocente.

Plus, gândiți-vă ce probleme a avut UBER prin Asia, sau cum Facebook a permis dezvoltarea Vkontakte și tot așa. Sigur, astea sunt exemple mari, dar din ele învață și cei mici și medii.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

9 comentarii

  1. Nu stim de astea ca e prea de nisa. Un articolas pe hate, de weekend ar merge :)

    00
  2. Deci Amazon se pregătește să cumpere eMAG-ul?!

    00
    • pai ma gandesc ca asta e planul.
      In Polonia Amazon a intrat prin ceva achizitie sau parteneriat cu Allegro.
      Din ce vad si eMag ul se inspira destul de tare de la Amazon (automatizari, un centru logistic nou si puternic in apropiere de Bucale, marketplace) deci ma gandesc ca Iulian Stanciu o sa faca exit ul prin ei.

      00
    • Sa speram ca nu se intampla asta si ca Amazon va intra in tara independent. Sau eventual cumparand un magazin mai mic.
      Pentru clienti ar fi buna o concurenta Emag – Amazon. Chiar daca s-ar ajunge la un cvasi duopol, tot am avea de castigat.

      00
  3. Metoda este chiar indicata. Acum… sunt si multe articole care gadila mai degraba ego-ul celor care sustin acel start-up: „Cum au investit trei tineri milioane de euro intr-un start-up” , „Cum marile companii vaneaza acestp start-up”, „Platforma face X miliarde de lucruri”, dar care se traduc in „Suntem la inceput, cautam, vrem sa facem, dar mai avem nevoie de ceva sustinere” :) Oricum! Trebuie facut si ceva PIAR.

    00
  4. Multe startup-uri sunt niste cancere. Si daca nu reusesc sa aiba „succesuri” reusesc in schimb sa futa bussiness-uri locale si afaceri mici. Asta pt ca au de multe ori bani de aruncat aiurea tocmai pt a distruge intai concurenta. Multe merg in pierdere ani si ani prin infuzii de capital, se creste gogoasa si pe minus, nu conteaza … important e sa creasca si sa aiba cota de piata. Asta nu mai e economie de piata sau capitalism, este economie de futere.

    00
    • Poate ca ar fi utile niste reglementari in domeniul asta.
      De exemplu ceva de genul asta:
      – dupa X ani de la lansare, daca firma este in continuare pe minus nu mai ai voie sa achizitionezi nici-o firma concurenta;
      – sau dupa X ani de la lansare, daca firma este pe minus nu mai ai voie sa te extinzi in alte orase.

      00
    • Daca nu iti place modelul, nu folosi. Doar ca nu e asa, toata lumea in RO s-a udat la Uber, Glovo etc., desi alea sunt in pierdere de multi ani.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube