Partea 3 – Mașina electrică

Partea 1 – Pompă de căldură

Partea 2 – Centrală fotovoltaică

Partea 3 – Mașina electrică

Partea 4 – Panouri termodinamice

Partea 5 – Centrală Electroeoliană

Rezumat: Am achiziționat o mașină electrică, Dacia Spring, pe care o încarc doar acasă, aproape gratis, in fiecare seară.

Am explicat in Partea a 2-a, că a mea locuință este conectată la rețeaua electrică națională printr-o conexiune trifazică. Inițial casa a venit cu o siguranță de 16A, care a fost ulterior schimbată cu una de 32A. In teorie, acești 32A îmi dau posibilitatea sa extrag din rețeaua publică de electricitate 32A x 230V x 3 faze = 22kW instant. In practică, siguranța generală poate “sări” mai repede, deoarece în afara pompei de căldură, toți ceilalți consumatori pe care îi am sunt monofazici. Sau bifazici în cazul plitei electrice. Deci dacă pe o fază consum mai mult de 32A x 230V = 7.3kW, „sar” toate fazele.

Fac o paranteză, compresorul pompei de căldură funcționează pe curent continuu. El este alimentat la trifazic, dar are în interior un invertor care din AC face DC. Rezistentele sunt alimentate la AC si sunt trifazice. Invertorul Fronius îmi arată foarte frumos echilibrat consumul când merge doar PdC, pe toate cele 3 faze.

Sa le iau in ordine:

  • Mașina electrică: 7.3kW (32A)
  • Plita electrică: ~6kW
  • Cuptorul: 3kW
  • Mașina spălat vase: 2kW
  • Mașina spălat haine: 2kW
  • Uscător păr: 2kW
  • Aspirator: 1.5kW
  • Uscător haine: 1kW

Încărcătorul mașinii electrice, Fronius WattPilot, suportă încărcare trifazică, doar dacă si mașina electrica suportă. Dacia Spring nu suportă. Am testat cu Audi e-tron si consumul era balansat frumos pe toate cele 3 faze.

In plus, mai suportă si limitarea încărcării in trepte din amper in amper, de la 6A (~1.4kWh) la 32A (~7.3kWh). Foarte utilă funcția asta si electrica mea nu are o problemă cu ea.

Apoi, mai suportă si modul Eco, in care dacă este împerecheat cu un invertor Fronius compatibil, poate să încarce mașina electrică doar cu curentul generat de panouri (minim 6A, maxim 32A). Am testat funcția asta odată, când apărea un nor ii scădea puterea, apoi creștea când se făcea senin. In cazul meu, am ales să nu o folosesc, deoarece am baterii care acoperă consumul mașinii electrice pe timp de nori. Am preferat să limitez încărcarea la 10A constant (2.3kWh), putere care corespunde cu încărcătorul pe care Dacia îl oferă cu fiecare Spring. Mă gândesc la bateria mașinii care odată se încarcă cu 32A, odată cu 6A sau deloc dacă a apărut un nor, apoi iar 32A… poate e optimizată, poate nu, pe forumuri si grupurile pe care le-am citit nu am găsit informații clare.

Revenind, problema principală este că deși am conexiune trifazica, majoritatea consumatorilor sunt monofazici. Nu poți să-i împarți egal pe toate fazele si exista riscul să iți „sară” chiar si o siguranță de 32A. La fel si in cazul mașinii electrice, pe orice faza as conecta încărcătorul, trebuie sa fiu atent tot timpul sa nu am încă un consumator mare.

Există 2 soluții care pot să rezolve problema mea (si a multor alți oameni care se plâng pe Facebook ca Springul se încarcă doar monofazic).

1. Transformator trifazic -> monofazic

Am căutat câteva luni un transformator de genul ăsta, in principal pe OLX si grupurile de Facebook pe care le frecventez. Pană la urmă, am găsit unul, in zona Craiovei la o firmă românească (am uitat numele) care confecționează transformatoare de mare putere. Poate 10-15kWh vi se pare mult… nu e. La firma asta am vorbit cu un inginer, care si-a făcut timp sa-i explice unui ITst cu prea mult timp liber si câteva țigle lipsa la mansardă, că un transformator de genul asta ar ocupa cam 1m2 si cântărește cam 3-400 kg. M-am calmat.

2. UPS trifazic -> monofazic

Am găsit un UPS APC care suporta intrare monofazică sau trifazică si are ieșire monofazică, cu o putere totala de 10kW. Principiul de funcționare este: un transformator sau invertor mono/trifazic AC transforma curentul in DC, apoi in monofazic AC cu undă sinusoidală pură. Acceptă o plaja foarte mare de voltaj pentru intrare, de la 170V la 270V. Are toate protecțiile de care am nevoie si ca bonus, trecerea de la rețeaua publică la bateriile interne este instantă.

Am achiziționat si transportat la locație. Instalația s-a făcut de către un electrician autorizat, care a recomandat si un disjunctor cu protecție diferențială, deoarece cel de la rețeaua publică s-ar putea sa nu mai vadă consumul meu odată trecut din AC -> DC -> AC.

Am avut probleme in găsirea unui fir de 3x 10mm2 care să poată asigura siguranță pentru tot consumul casei. Magazinele de genul Hornbach, Dedeman, Leroy, etc nu au cabluri mai groase de 3x 6mm2.

O alta problema este gălăgia pe care cele 2 ventilatoare ale UPSului o fac. Am găsit la Dedeman panou1 si panou2. Am ales panou1 pentru ca are specificată si partea de ignifugare si coeficientul de absorbție este de 80% fata de 61%. Panourile astea ajuta un pic, dar nu va așteptați la miracole. De când le-am instalat la etajul casei nu se mai aude vâjâitul produs de ventilatoare, dar la parter se aude ca si cum ar merge un frigider constant. Pe mine nu mă deranjează.

La momentul acela (sfârșit de aprilie), am rezolvat consumul casei cu acest UPS, dar nu si consumul mașinii electrice. Mă gândeam sa mai iau un UPS doar pentru mașina electrică, ceva mai mic (5-8kW), dar după ce terminam testele cu acesta.

Am mai menționat in partea a 2-a, consumul casei mele este de minim 3-500 Wh, noaptea când sunt opriți majoritatea consumatorilor. După instalarea UPSului, consumul a crescut cu aproximativ 7-10%, care mi s-a explicat că e pierderea din transformare. Practic UPSul APC are un randament de 90-93%. Pe mine nu mă deranjează, pentru beneficiile pe care mi le oferă.

La momentul in care scriu aceste rânduri, 27 Mai, sunt in căutare de un UPS mai puternic (ideal cred ca ar fi 15kWh). Mi s-a schimbat contorul vechi cu un model nou care știe să facă diferențierea dintre injectare si extragere din rețea. Consumul lunii mai a fost de 130 kWh din rețeaua publica, cu mașina electrică încărcată exclusiv acasă si 310 kWh injectați in rețea. In total am produs 1.100 kWh. Ca idee, fac in jur de 1,500 km lunar cu electrica, care s-ar traduce in 2 plinuri de KodiaQ – in jur de 1,000 lei.

O chestie interesanta legata de noul contor inteligent: in momentul in care eu injectez in rețeaua publică 3 kWh (pe fiecare faza cate 1 kWh), dar pe o faza consum din rețea 3 kWh, contorul înregistrează un consum de 0kWh, practic face suma dintre consumul tuturor fazelor. Fix ca smartmeterul de la Fronius. Din acest motiv, pentru mașina electrică nu mai am nevoie de UPS separat.

Dar sa revin la mașina electrica – Dacia Spring

Detaliile tehnice le găsiți pe internet. Eu am făcut comanda in aprilie 2022. Pe vremea aia nu exista modelul Extreme (pe care l-as fi luat), așa că am luat modelul standard. Aveam de ales intre culoarea gri, albastra (dar se știa că au ceva probleme si reprezentatul mi-a recomandat să nu) sau albă. Am ales gri, deoarece știam cum se comporta la praf/noroi/mizerie.

Ca istorie Dacia, am avut pana acum o berlina 1310 (nu mai țin minte anul, 198x), un Logan 2005, un Logan 2007, un Duster 2017 (a fost ediția limitată de 500 bucăți cu comanda online – eu am fost al 445-lea), un Duster 2021 si acum un Spring 2022.

Mașina a fost livrată pe 23 decembrie 2022 (9 luni de la comandă) cu cauciucuri de vară. Am găsit pe net Continental TS860 si n-am avut nici o problema toată iarna.

Mașina este folosită ca a doua mașină, numai pentru deplasări locale, pe raza orașului Brașov si împrejurimi, maxim Poiana Brașov. In fiecare zi duce si aduce copiii de la grădiniță, școală, activități. Pe adulți ii plimba pe unde au treabă, din punctul A in punctul B.

Cat timp KodiaQul a fost in service, am carat cu ea 10 cutii de gresie (x26 kg cutia) sau 8 saci de ciment. Nu am simțit nici o diferență, poate suspensiile s-au lăsat puțin cât timp era încărcată.

Părți rele:

  • are doar 4 locuri (adică 4 centuri)
  • iarna rangeul scade considerabil, spre 100km / încărcare
  • cu a doua cheie nu poți deschide/închide portbagajul
  • daca e pusa la încărcat si deblochezi mașina, se oprește încărcarea
  • nu are clima, doar AC manual

Părți bune:

  • fac plinul acasă, nu trebuie sa mă mai duc pe la benzinarii
  • motor foarte silențios si confortabil la condus (suna ciudat, dar prefer sa conduc Springul decat Skoda KodiaQ, fără sa fiu vre-un pacifist verde/bio/etc)
  • portbagaj suficient de mare pentru plimbările zilnice
  • garda înaltă (vecinul cu BMW Seria 3 nu a putut intra în curte în timpul unor lucrări, pentru că freca cu burta, dar cu Springul n-am avut probleme)
  • încălzirea instantă iarna (la -23 de grade ajută mult)
  • aplicația Dacia foarte utila să vezi unde ai lăsat mașina, câtă baterie mai ai si să pornești AC/încălzirea

Rangeul in cazul meu variază după greutatea piciorului (pot sa mă duc 20 km cu 10% baterie sau cu 5%) si temperatura de afara. La -23 de grade in februarie, aveam range pe bord de 100km dimineața cu 100% baterie. Făceam cam 40-50 km pe zi si ajungeam acasă cu 40-50% baterie. Cu căldura pornită pe treapta 1 sau 2 si AC pornit tot timpul pentru dezaburire geamuri. De când s-a mai încălzit afară, rangeul a crescut ușor pană la maximul de 217km pe care l-am văzut in ultima săptămână din iunie. Din nou, cu AC pornit tot timpul si ventilator pe treapta 1 sau 2. Farurile lăsate pe auto tot timpul.

La început foloseam modul Eco, îmi dădea 5-10km in plus la range dar îmi tăia jumătate din puterea motorului si mă limita la 100km/h. Am lăsat in modul normal.

In funcție de puterea cu care încarc si procentajul lipsa din baterie, încărcarea poate dura de la 12 ore pana la câteva minute. Având capacitatea de 26.8 kW, daca o încarc cu 2.3 kWh si am de încărcat 50% (26.8 kW capacitate baterie / 2 (50% de încărcat) = 13.4 kW / 2.3 kWh (viteza cu care încarc) = 5.8 ore) trebuie sa stau aproape 6 ore conectat la priza.

Eu o încarc aproape in fiecare seara, lăsând-o peste noapte conectată la WattPilot. O fi bine? O fi rău? Vă spun peste 4-5 ani cât range mai am cu un plin.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

90 comentarii

  1. Articole de genul acesta ne fac să-i apreciem lui Vali talentul de a scrie și de a condensa informația în paragrafe digerabile.

    • am patreon…

    • am inteles ca e la moda, so pt 1,000e donatie la orice organizatie care sprijina copii, fac si eu o donatie de aceasi valoare si ma opresc din scris.

      Indecis. Tu ce zici?274
    • Am copii, pentru 2000 de euro as putea sa infiintez o organizatie sa-i sprijine.

      186
    • Articolul e informativ si interesant.Cine nu are chef de articole tehnice nu e obligat să le citească.Nu va da Zoso lucrare de control ca sa vadă daca ati retinut ceva.

      122
  2. „iarna rangeul scade considerabil, spre 100km / încărcare”
    Pentru mine, aceasta nu este o masina de folosit, nici macar in zona Bucuresti-Ilfov, la o autonomie de cca 100 de km, mi-ar fi frica sa fac un drum jilava/Otopeni si retur

    Indecis. Tu ce zici?6845
    • Iei cu tine un powerbank sau te mai opresti pe la un Lidlkaufland si mai bagi niste curenti. In timp ce se incarca te gandesti cum sa-ti repari viata sa nu mai conduci 100+ km pe zi in Bucuresti.

      Comentariu apreciat.14314
    • Am facut eu Alba-Cluj, cu lasat la incarcat in Cluj pana am pierdut vremea pe-acolo, revenit acasa. Recomand? Nu neaparat. Este posibil? 100%.

      Comentariu apreciat.377
    • Vestea buna e ca iarna e foarte putin probabil sa reusesti Jilava-Otopeni si retur intr-o singura zi, mai bine iti cauti cazare cu statie de incarcare.

      Comentariu apreciat.452
    • Vestea buna e ca Bucuresti si imprejurimile nu sunt reprezentative pt Romania. Asa ca multi dintre noi nu facem 100 km/zi, avem si altele de facut in viata decat sa conducem 4ever.

      Indecis. Tu ce zici?3216
    • Este masina pentru mers in oras, nu in provincie.

      Indecis. Tu ce zici?285
    • Daca tu ai o viata care te face sa faci naveta jilava/otopeni zilnic, ai probleme mai mari decat masina electrica pe care trebuie sa le rezolvi.

      Indecis. Tu ce zici?297
    • Ca sa fim politically corect pentru cei care nu sunt din Kandahar de la noi, Jilava – otopeni pe unde ai lua-o nue mia mult de 38km, ok te mai invarti inca 7, sa fie rotund pe la capete, deci 45. Dus intors 90, iti mai raman si sa te duci la mega dupa bere

      111
  3. O mica corectura, daca imi permiteti: Consumul este in W sau kW, capacitatea este in Wh sau kWh. Un Watt este un Joule pe secunda (J/s)
    Bateria are o capacitate de 26,8kWh si o incarci la 2,3kW.

    On topic: Bravo! Practic mergi gratis. Te gadesti sa schimbi si Skoda cu o alta masina electrica mai mare?

    Comentariu apreciat.354
    • Puterea e in W si kW, consumul si capacitatea sunt energii si se masoara in Wh si kWh.

      122
    • @Radu daca chiar vrem se fin pedanti
      „Consumul” poate fi si puterea absorbita care e in W.

      71
    • Ma omoara asta cu mergi gratis – investesti 10-20-30k si dupa spui ca mergi gratis :)))

      Comentariu apreciat.1134
    • nu 100% electrica. hybrida da.
      nu cred ca infrastructura sau masinile full electrice sunt pregatite inca.
      zilele astea ma uit la un ford tourneo custom, hybrid. KodiaQul a devenit prea mic in vacante.

      193
  4. Azi, fiind cu mașina în service și având de făcut un drum mai lung prin București, am luat un Spark, Dacia Spring.
    Mai țineți minte episodul din Top Gear cu Clarkson în P45, the smallest car in the world ?
    Ei, exact așa m-am simțit tot drumul. Chestia aia nu e mașină, sunt două trotinete cu ceva caroserie peste și cu un singur ștergător de parbriz.
    Asta ca să nu mai comentez că TOATE comenzile din jur sunt aranjate cât se poate de idiot, m-am uitat vreo 10 minute de unde căcat pot sa deschid geamurile.
    Partea bună e că poți scoate lejer un picior în exterior și să mai dai din când în când de el ca să-i crești autonomia.

    Comentariu apreciat.9545
    • Cand mergeati cu Tico si Matiz nu va mai plangeati. Acum va pute…

      Comentariu apreciat.12030
    • True story! Si eu ma gandeam sa iau una, dar nu incap in ea.
      Fix asa!
      https://www.youtube.com/watch?v=gkBqVVbnZ1c

      102
    • Exagerezi. Nu ți-a luat 10 minute ci vreo 10-15 secunde, ca nu are sute de butoane. Nu e cu mult mai mica decât un Hyundai i10 (ba chiar e mai lunga o idee si are portbagaj mai mare). Un Citroen C1 (sau echivalentele de la Toyota si Peugeot) au tot un ștergător, nimeni nu s-a scandalizat pe treaba asta. Springul are un singur scop si-l face foarte bine: sa fie cea mai accesibilă electrica pentru oraș. Nu e cazul sa dramatizam. Un om de 1.90 nu se va simți confortabil in Spring așa cum si unul de 1.70 va spune ca o Octavia e cea mai mare mașină ever. Iar cine se ia la drum lung cu Springul ori știe ce face, ori a înțeles greșit scopul ei. 100km, chiar si in București sunt suficienți pentru naveta zilnica pentru vreo câteva zile bune. E ok.

      Comentariu apreciat.5110
    • @Zarax, tu nu l-ai vazut pe Radu IRL???? Daca omul asta intra in Tico sau Matiz, eu mananc masina aia, fara salata, fara mustar :))))

      223
    • @fumat0rul intra. Am luat pasager in Tico, 2 pe 2. S-a lasat masina intr-o parte ce-i drept, dar a intrat.

      191
    • Am condus și Tico când eram mai gras de atât. Nu e chiar atât de departe de Spring. Și acu că îmi aduc aminte am condus și lastun. Mai mult de atât, când eram puștan, împreună cu alți derbedei, i-am ridicat lastunul unui vecin pe masa de ping-pong de beton de lângă bloc cu un bilet lângă cu ‘nu mai lăsați jucăriile afară”.
      Spring e lastunul de azi.

      Comentariu apreciat.345
    • Mai slabeste si tu putin si o sa incapi…

      123
  5. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1037
  6. Misto sa mergi gratis sa-ti faci treburile zilnice. La aceeasi combinatie ma gandeam si eu cu un Spring si un „Dric” cum le zice nevasta-mea.

    414
    • Daca gratis poti numi draciile alea toate care insumeaza vreo 35k euro…

      Comentariu apreciat.381
    • Marinel, draciile alea le-a luat oricum ca sa-i reduca facturile la „corent” la zero. Si ii incarca masina pe langa. A mai pus un panou sau 2 pentru masina atat, restul oricum le cumpara. Asa ca ii zice gratis sau aproape gratis.

      Mia aia de lei saptamanala se traduce in 10 mii de cocorici pe an economisiti sau pe acolo, nu? Nu ma injurati daca gresesc, ori in 3 ani ti-ai amortizat panourile doar din mersul cu masina. Eu zic ca e afacere.

      1415
  7. Stie cineva cum te califici ca GUEST_AUTHOR pa zoso?

    Comentariu apreciat.282
  8. Cat e Kw la voi de zici ca incarci aproape gratis ? Eu nush ce sa fac sa mai reduc din consum.

    99
  9. „dar are în interior un invertor care din AC face DC.”
    un invertor face din DC -> AC, vrei sa zici „convertor”

    12
  10. Asa si Buhnici, l-ar fi costat casa ipotetic 400k euro (ma rog, stim cu a ridicat-o etc), dar se lauda ca el baga in sistem si are facturi pe minus.

    211
  11. Vorbim despre Dacia Spring sau vreo stație spațială?

    132
  12. Posesor de spring si eu, de o luna de zile. 1.4k km pana amu. E a doua masina, cu scop precis: luni-vineri, acasa-birou-acasa, sambata, acasa-lidl-acasa. De luni pana vineri bag cam 50km pe zi.
    Ye, nu e comoda la volan, conserva, trotineta, trocarici. Cacat. Asa le place unora sa se cace pe ei, cu asteptari de lux de la o Dacie electrica de 10k€…
    Masina mi se pare super corecta si relaxanta pentru naveta zilnica, nu regret deloc achizitia.
    AC constant, calm in trafic, mers cu 70 unde e limita de 50 si 90 unde e limita de 90, scot macar 220km range.
    There is a catch: o incarc la birou + am card cu 1220kwh primit la promotie (valabil 3 ani).
    Evident, e prima electrica pe care o conduc. Sincer: daca „cazanu” de spring merge asa fain in oras, ma gandesc ca celelalte sunt absolut vis. In 3-4 ani deja planuiesc sa o schimb cu una mai comoda.
    Ps. Cealalta e o ascutitoare in 3 pistoane, care la Cloooj – Brasov – Cloooj mi-o luat 5l/100km, chiar sambata. Clar, incurc traficul.

    Indecis. Tu ce zici?2521
    • E 20k euro. Da, stiu prin rabla poti sa o iei la jumatate. Dar producatorul cere oficial pe junghiul asta 20k euro.

      Indecis. Tu ce zici?295
    • @N Toti producatorii exploateaza programul Rabla. Nu va obliga nimeni s-o cumparati.

      613
    • N-am luat. Nu o sa iau. Nu ma plangeam de pret. Doar ziceam ca totusi daca ceri 20k „oficial” ca producator, mi se pare normal ca lumea sa aiba pretentii ca de 20k euro.

      221
    • Aș fi de acord cu subvenția pentru tigaia asta, dacă ar fi făcută la noi, dar noi subvenționăm chinezii că suntem ultimii proști. Colac peste pupăză, mai vin și tolomacii ăștia cu „e doar 10k”.

      Indecis. Tu ce zici?273
  13. Ma amuza astia de comenteaza oriunde de ce spring-ul nu e pentru ei, dand asa cu bolta ca e o masina de cacat pentru ca n motive.
    Nici F150 raptor nu e pentru mine, nici fiat topolino, nici nici, dar nu trebuie sa ma duc acum la fiecare articol sa mentionez treaba asta. Masina are publicul ei si punct, n-ati descoperit america.

    Indecis. Tu ce zici?1821
    • Problema nu e ca o critica multi posibili clienti, ci ca o lauda prea mult fabricantul de zici ca e Ferari românesc…

      Indecis. Tu ce zici?268
    • partea relaa a problemei e ca oamenii care folosesc nu prea scriu pe aici, sincer nu am vazut oameni posesori de spring nemultumiti, a ca mai e cate unu pe net ok, da s-au vandut zeci de mii.
      Am niste amici care stau in Branesti langa bucuresti, au naveta de facut cam 30-35km dus 30-35 intors. Inainte erau cu diesel cu benzina cu gpl nu mai intelegea niemni nimic nici ei cum sa reduca costuriel si serviceurile si tot. De cand si-au laut 2 springuri le incarca non stop acasa au zis ca e totu eok, sunt super multumiti, si cu costuri mega mici fata de ce aveau inainte

      40
  14. 20.000 euro pt 100km range iarna ?

    Si daca ai de urcat, aia 100km se transforma in 70-80. Adica 50-60 real, ca nu o sa intri in benzinarie cu ea impinsa.

    Ce durata de viata reala are bateria aia ?

    Dupa cati ani trebuie cumparata baterie noua ?

    Indecis. Tu ce zici?1418
    • revin in 4-5 ani, daca nu plateste nimeni aia 1k eur

      71
    • @N

      01
    • @N te-ai uitat ce conditii de garantie are, asa-i? Stii ca o electrica recupereaza cand cobori un deal (are Eco Drive test cu o Tesla pe Transfagarasan)? Masina costa vreo 8000. Cu programul Rabla, preturile sunt impinse la maximul pe care-l poate cere o companie. Masina de 8000 euro, electrica. Noua.

      Uite pont, daca scoti 17000 (27 cu rabla, alea alea) iei e-up care e la ani lumina de Spring. Si daca scoti vreo 40000 iei o Tesla care e nava intergalactica pe langa Spring. Tu de care ti-ai luat?

      P.S.: 17k km cu Springul din familie intr-un an si vreo 4 luni. Inca duce bine.

      617
    • Ai garantie 8 ani la baterie

      01
    • Ce vă mai place la unii să faceți rahatul bici.
      „Range 100 km care ajung la 70 km care sunt de fapt 50 km…” Și voi v-ați suit într-o electrica doar dacă era Bolt…
      Am Spring din prima serie, 2021, am trecut 2 ierni, range-ul e 140 km iarna, din care ai real cam 100 km. Nu 50 km cum mănâncă ciuperci colegu’. Da, nu e vreo nava spațială, e simpla și corectă cu ceea ce trebuie sa facă: mașina strict de oraș.

      41
    • Ai de urcat , 100 km se transforma in 70 , dar de fapt 50 , dar stai ca bate vantul e 40 , de fapt am vrut sa zic 20 .
      Ce va mai place sa trageti pisica de coada cateodata ………:))))))

      20
  15. Unde e comentariul meu ?

    43
  16. Pff… cand te gandesti ca toate chestiile astea cu UPS, panouri, cabluri, calcule, etc, puteau fi lejer evitate daca achizitionai din prima un reactor nuclear….

    Comentariu apreciat.581
    • Si-l angajai pe seful de tura de la Cernobyl si aia era:))) Vis

      150
    • Trebuie 3 reactoare ca sa produca trifazic.

      Comentariu apreciat.460
    • m-am gandit, dar cand am inceput sa sun pentru materie prima, telefonul a inceput sa aiba ecou cand vorbesc… l-am schimbat, dar ecoul e tot acolo, nu stiu ce sa-i mai fac… idei?

      172
  17. De azi am cateva zile pe mana un Kona electric, autonomie vreo 400 Km. E prima masina electrica cu care interactionez, pe care o conduc. Cand am plecat cu ea indica 300 km autonomie. Fiind cald afara am pus ACul la treaba + am iesit in judet pe drum liber unde i-am dat pe mode Sport si astfel am ajuns rapid la 200 km autonomie. Aici a aparut prima panica: trebuie sa ma intorc rapid in oras deoarece in Apuseni nu avem retea de incarcare. Nu stiu altii cum sunt :) dar pentru mine e o sursa de anxietate sa fiu nevoit sa tin cont de cata baterie am in masina. E o chestie de noob si dispare in timp sau asa ramane? :) Acesta este si unul dintre motivele pt care nu am smartwatch. Inteleg ca la Oradea avem, pe langa art-nouveau, o retea OK de incarcatoare de se descurca chiar si astia ca mine care stau la bloc la etaje superioare unde nu pot scoate prelungitoarele pe geam. Dar mintal inca nu sunt pregatit pentru o electrica.

    Al doilea moment de panica a fost in parcare la mall cand mi-am dat seama ca sunt silentios af. Am deschis geamurile si dat muzica tare :) pana am iesit din parcare. Cum manageriaza acest aspect persoanele colerice care locuiesc in comunitati caracterizate de lentoare?

    262
    • Te obișnuiești repede cu mașina și în general nu ți-e frică să mergi cu ea la drum lung, odată ce cunoști ce poate. Deși modul sport e distractiv, nu-l vei folosi aproape niciodată pentru sute de km: câte dealuri poți urca? Pe drumuri drepte/autostradă eco is king!

      O altă chestie pe care probabil o ignorai înainte e AC-ul. Consuma la fel de mult ca acum, doar că mașinile cu motor convențional nu-ți arătau imediat impactul compresorului asupra autonomiei, doar asupra consumului instant.

      Kia recomandă AC-ul la 22 grade indiferent de anotimp pentru mașinile electrice (mă gândesc că Hyundai recomandă la fel). În a mea e un mod – driver only – care optimizează consumul de energie prin pornirea AC-ului suficient cât să-ți fie comod la volan.

      10
  18. Un text mai scurt, pentru cei neobisnuiti cu romanele fluviu, unde gasim?

    513
  19. Mi se pare „over-engineering” să pui un „UPS” trifazat-monofazat. La branșament ai un separator de 63A (siguranțe fuzibile de 63A) și o siguranță de 25A. Nu înțeleg cum ai putut să o schimbi cu una de 32A că e înainte de contor, deci e a furnizorului.
    Dar dacă ai schimbat-o, de ce nu pui una de 40A?

    Aici ar merge un montaj electronic cu senzori de curent pe fiecare fază și relee care să comute fazele între ele ( pentru consumatorii monofazați) astfel încât curentul maxim pe fază să nu depășească 32A. Schema o pot face eu, cine se bagă la SW?

    71
    • siguranta de 32A e dupa contor si a durat 3 luni ca electrica sa o schimbe, cu dosar cu sina si aprobari. neoficial, mi s-a spus ca sunt pe circuit nu stiu cum, din care n-am voie sa scot mai mult de 32A, deci sa nu ma chinui cu inca un dosar de 40A. fiind incapatanat, am depus cerere pt 63A. vedem ce iese.

      legat de montajul electronic, cand o sa fie in punctul 0, imi deconecteaza plita? sau masina de spalat? cu APC nu se opreste nimic… dupa 33s fara curent (doar din bateriile APC) intra invertorul Fronius si am 10kw trifazic fara stres, cu 25kw in baterii.

      00
    • Nu, nu iti deconecteaza nimic, cand pe o faza curentul ajunge la 32 A sa zicem, iar pe alta faza e de 20 A, comuta plita de pe o faza pe alta astfel incat sa scada curentul pe faza cu 32A.

      00
    • am mai scris dar nu mi-a aprobat…
      Costi, fazele sunt defazate 120 grade, tu daca comuti de pe una pe alta risti sa strici un aparat.

      00
  20. Spring din Noiembrie 2022. Odometru zice 12.845km pana acum. Am panouri solare.
    Best 9k I ever spent.
    Am 1.90, merg ok cu scaunul dat la maxim în spate. Au loc 2 copii pe bancheta.
    Este perfecta pentru Brașov chiar dacă iarna e frig și autonomia e la jumate. Contează f mult cum mergi. E diferența mare între mine și colega când mergem cu ea.
    La ce distante sunt pe aici, mai rău îmi bat joc de mașină cu motor termic. Nici nu se încălzește și am ajuns.
    Am mers destul de des cu Springul și la București. să-i dea Dumnezeu sănătate lu ETU, prietenii știu de ce.

    152
  21. „O chestie interesanta legata de noul contor inteligent: in momentul in care eu injectez in rețeaua publică 3 kWh (pe fiecare faza cate 1 kWh), dar pe o faza consum din rețea 3 kWh, contorul înregistrează un consum de 0kWh, practic face suma dintre consumul tuturor fazelor. Fix ca smartmeterul de la Fronius. Din acest motiv, pentru mașina electrică nu mai am nevoie de UPS separat.”

    Poți sa menționezi distribuitorul si furnizorul de electricitate, mai mult sa specifici și modelul contorului?

    Ceea ce spui tu prin inteligent înseamnă calcul vectorial, iar distribuitorul și furnizorul greu cred ca accepta asa ceva, pt ca pierd tarife de transport+alte taxe, pt asta montează contoare cu calcul arithmetic, pe faze în cazul trifazat. La exemplul tău introduci 2kWh în rețea și tragi 2kWh din rețea!

    00
    • in zona BV e un singur distribuitor din cate stiu – Electrica Distributie Transilvania Sud
      furnizor – hidroelectrica
      contor – hexing hxe310 model 2023 cu port optic

      30
    • consumatori tip stea se pot masura pe nul cu un singur transformator de curent. consumatorii tip triunghi trebuie sa masori toate fazele si sa le insumezi…

      01
  22. Nu mai bine iti iei o trotineta electrica ? :D

    20
  23. Vad atata indignare cu privire la Dacia Spring :)) , Vali daca vrei si nu ai facut putem face un test drive la Brasov ! Da un mail daca vrei !

    00
  24. ma uit la cati bani ai bagat in toata instalatia (si parca imi amintesc din articolul precedent ca nici nu locuiesti full time), ma uit speriat ca nu stiu ce sunt panourile alea de la pct 4 , de eoliana de la pct 5 am mai auzit si ma gandesc de ce dacia spring? probabil la veniturile tale poti sa mergi lejer pe un tesla model 3

    11
  25. Sau mai ieftin:

    https://www.materialeelectrice.ro/releu-monitorizare-tensiune-trifazata-3f-modular-5a

    releu de curent maxim, dacă se pot aranja consumatorii in tablou

    00
    • nu e loc in tablou sa pun un releu din asta pe fiecare consumator mare si nici nu vreau sa mai sparg jumatate peretele… raman la UPS, am rezolvat si problema de 33 secunde „downtime” daca pica electrica

      10
  26. Un sfat – nu încărcați zilnic mașina, și nu o duceți mereu la 100%. Asta dacă va interesează degradarea bateriei. Dar la banii dumneavoastră, nu cred că e relevant.

    40
    • n-am cum sa o opresc (automat) la 80 sau 90%din incarcat… degradarea bateriei ma intereseaza mai putin decat sa raman cu masina in drum. n-are legatura cu banii, e problema tehnica. bateriile invertorului le tin intre 5-95%.

      30

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.