Online: valoarea unei companii

Citeam zilele trecute aprecierile unui venture capitalist american despre cum publicul înțelege greșit sau deloc valoarea unu startup. Nu mai găsesc linkul, dar vă ofer la schimb o comparație mai aproape de noi și mai ușor de înțeles, atât pentru public, cât și pentru jurnaliști.

Aegis a cumpărat Kinecto pentru 5 milioane euro

Mă rog, știrea nu e chiar așa. Dacă citim mai atent, vedem că știrea spune că e o tranzacție care ar putea ajunge la 5 milioane euro. O mică diferență, dar ea poate explica multe.

După ce observăm acel “ar putea”, ne uităm un pic pe cifre. Kinecto este o agenție digitală care a avut o cifră de afaceri medie de 700.000€ pe an. Uneori mai mult, alteori mai puțin. Hai să punem 1 milion, ca să fie o sumă rotundă și să putem lucra cu cifrele astea. Cât să fie profit din suma asta? 10%? Probabil. Dar hai să punem 50%, că mă simt generos. Deci 500.000€ profit pe an. Deci compania care ar fi plătit 5 milioane își va recupera investiția în 10 ani. Dar daca profitul e doar 10% din sumă?

E atât de ușor de dărâmat mitul sumelor imense care se vehiculează aiurea.

Yahoo vrea să cumpere Tumblr pentru 1 miliard de dolari

Dincolo de părerile mele personale despre Tumblr, declarația merită analizată și pusă în context. Tumblr a avut în 2012 doar 13 milioane dolari profit. Se aplică oare același calcul ca mai sus?

Păi, nu prea. Una e o shaormărie cu un potențial de dezvoltare redus, chiar dacă el există, alta e o companie abia la început, care până de curând nu avea reclamă pe site. E genul ăla de site cu posibilități nelimitate. Ca YouTube, care a costat 1,6 miliarde dolari în 2006 și care abia în ultimii ani a început să intre pe profit.


În aceeași situație sunt Twitter, Pinterest și alții. Cifrele pe care le au sunt unele, cifrele la care pot ajung depind de viziunea celui care conduce.

Un contra-exemplu este Neogen. Nu mai rețin dacă în 2006 sau 2007, pe vremea când Myspace și Hi5 erau la putere, dar nu făceau bani, Neogen era o rețea socială cu câteva mii de membri, adunați prin spam, desigur, dar totuși activi, categorisiți pe vârstă, sex, locație, ocupații, interese și educație. Întrebarea mea inocentă către conducătorul destinelor Neogen a fost de ce nu produc o unealtă care să permită afișarea de reclame celor logați bazate pe preferințele lor (da, știu, Facebook are acum așa ceva, dar asta era acum 7 ani). Răspunsul a fost candid: ah, avem așa ceva, dar nu am am anunțat-o pe la agenții. Vedeți diferența? A fost mai ușor să vândă afișări la kil, cu 90 cenți mia, decât să facă lucruri deștepte și aducătoare de bani. Și să se închidă brusc.

Unii oameni folosesc un ciocan ca să construiască. Alții ca să își dea peste degete. Pentru primii, un ciocan este extrem de valoros, pentru ceilalți este inutil.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

3 comentarii

  1. Se pare ca pana la urma totul se reduce la ciocan ? :)

    00
  2. Off topic : spuneai in mai multe randuri ca preferi sa nu apari ca speaker la multe evenimente din cauza altor speakeri care apar pe acolo si cu care nu vrei sa te asociezi. Adevarul e ca in afara Bucurestiului e greu sa gasesti oameni care sa cunoasca intr-adevar fenomenul social media si de la care sa poti invata.ce-ar fi sa incerci sa introduci o noua categorie de continut cu plata si anume e-learning ? Crezi ca ar avea succes?

    00
  3. NOU
    #3

    Eram convins pana acum ca nu voi da bani pe continut vreodata. Totusi temele pe care le abordezi si calitatea articolelor tale aproape m-au convins sa fac un abonament de o luna. As dori insa sa citesc si doua articole mai vechi, o pot face dupa activarea abonamentului ? Thanks.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.