O teorie vizavi de “nu am bani pentru…”

În contextul discuției despre mașinile care poluează, am văzut de multe ori argumentul ăsta: nu am bani de o mașină nouă sau mai bună.

Ceea ce este corect. O mașină nouă este minim 20.000€, și nimeni care umbla cu cotețe vechi de ~15 ani nu o face la mișto. O face pentru că nu are bani de ceva mai bun.

Dar vedeți voi, aici mi se pare că e bucla care mă duce la teoria mea. În absența unor constrângeri, mulți nu strâng bani pentru ceva mai bun. Și aici putem extinde la avelope, mașini, instalație electrică, acoperiș, fațada casei și tot așa. Buget de smartphone nou este, de anvelope nu, că suntem săraci, nu avem bani. De televizor mai mare este, de frâne noi nu.

În cazul mașinilor, teoria se simplifică. Circuli toată ziua cu mașina? Unde te duci? Ah, ai treabă? Bun, dacă ai treabă, înseamnă că ai și bani. Ca nu ai treabă numai pe gratis, zi de zi. Nu te duci să faci caritate cu mașina. Așadar, ce faci cu banii de mașină? Ah, îi cheltui pe altceva? Mereu apar alte cheltuieli.

OK. Nu mai ai voie cu mașină sub Euro4 în oraș. Te descurci tu. Poate mai amâni din urgențele alea. Poate în următoarele 6 luni nu mai apar zilnic urgențe.

Nu toți. Nu săriți că la toți e cazul. De asemenea, nu mai folosiți exemple extreme, Marcel din Văscăuți, care trebuie să facă naveta în fiecare zi la oraș să bea o cafea la mall, el nu are bani, că nu muncește, dar caută zilnic în mall de muncă. Sau alte mizerii similare.

anvelope-iarna-accident

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

152 comentarii

  1. Cred că și cele mai ieftina cauciucuri chinezești sunt mai bune ca slick-urike din poza.

    Comentariu apreciat.11213
  2. Tu nu realizezi cat de sensibila e problema auto.
    De peste 20 de ani avem acelasi impozit auto, imbecil si depasit, doar pentru ca orice modificare implica un scandal pe care niciun politician nu il vrea.
    90% din autoturismele de pe strada au impozit anual sub un plin de combustibil.
    Daca vrei sa penalizezi cumva poluarea, va finun scandal enorm, despre cum sunt afectati cei mai saraci romani.
    Astea in conditiile in care norma EUR 5 a devenit obligatorie in anul 2011, adica acum… 12 ani.
    EUR 4 a devenit obligatoriu din 2006, adica acum 17 ani.
    Ce ar fi ca masinile EUR 4 sa nu mai aiba acces in marile orase?

    Comentariu apreciat.11275
    • Ar fi suficient pentru început să nu mai aibă voie între 7 și 19 de luni până vineri. Să meargă la supermarket în weekend. Atunci nu mai poate nici CCR să găsească vreun motiv.

      Indecis. Tu ce zici?2646
    • Pana la interzicerea euro 4 in marile orase cred ca ar fi spre binele tuturor o mai buna verificare a masinilor la ITP (inclusiv o pedepsire mai aspra in cazul acordarii ITP cu spaga).

      Comentariu apreciat.1518
    • NOU
      #15

      Sper sa o reglam din RCA plus amenzi mai sănătoase pentru lipsa asigurarii poate o confiscare a masinii cand esti prins fara RCA… Asa poate politicieni cu neamuri intreprinzatoare isi fac firma de ridicari plus parking la care, bineninteles platesti bine rau de tot sa simti ca necazu’ e 128%, asa doar o amenda si niste puncte, e loc la amanet de smartfonu ala cumparat din banii economisiți de la rca, ulei, frane, anvelope, parcare, itp, dpf, distributie, foltru polen si mai ce pare optional la masina

      Indecis. Tu ce zici?2710
    • @Bogumil – sau cum ar fi impozitarea masinilor la caii putere… Sau sa punem impozitul actual – corect – si pentru masinile hibride ;-) – alea cu autonomie 40km pe electric si cateva sute bune pe combustibil solid.

      Comentariu apreciat.5314
    • Sunt multe idei de modificare a impozitului, dar cred ca principala ramane legata de gradul de poluare.
      Cu caii putere nu prea e o idee buna in lumea electricelor, unde orice bazdagsnie are 100-150cp.
      Tesla are 500-1000cp si nu e supercar.
      Acum aproape toate masinile ICE sunt hibrid, deci impozitul 0 e si el depasit, la fel cum e si cel aberant pentru cilindree de peste 2999 cmc.

      Sunt doua targeturi:
      – cresterea veniturilor la taxe locale
      – scaderea poluarii

      Indecis. Tu ce zici?1632
    • După mine, impozitul ar trebui calculat după:
      – greutatea mașinii (cu cât ești mai greu, cu atât uzezi mai mult drumul)
      – putere (nu cum e acum cu cilindreea, care face deținerea de mașini vechi grea – dacă vrei să păstrezi o mașină care nu e încă de epocă, însă e normal să plătești extra dacă vrei peste 300 de cai – taxă de șmecherie)
      – normă de poluare

      Dreptul de circulație pe drumuri publice doar pe bază de impozit plătit.
      ITP pe bune, că e OK să circuli și cu mașini vechi, dar să fie în stare bună.

      Nu sunt de acord cu impozitul zero pentru hibride sau pentru electrice, pentru că la hibride plătești deja la accize mai puține (nu consumi la fel de mult, dar tot uzezi infrastructura) și e aberant să nu plătești nimic pentru mașini sport sau de lux doar că au un motoraș electric, și mașinile electrice poluează și ele.

      204
    • Ce ar fi ca tractoarele diesel numite pompos suv sa nu mai aiba acces in orase? Atat

      Comentariu apreciat.7126
    • NOU
      #20

      @Bogumil, asa teoria e frumoasa si sunt convins ca se pot gasi tot felul de formule ca sa te joci cu impozitul cum vrei. Dar ideea de baza ramane, unul ca seful de la ASF cu 16 salarii intr-un an sau unul ca Enache care ia 15k euro lunar, nu o sa fie afectati de orice calcul incerci sa propui. Tot pe omul de rand se pune biciul.

      Nu ma intelege gresit, nu sunt impotriva rezolvarii unor probleme precum poluarea, aglomeratia, siguranta in trafic. Zic doar ca astfel de idei, care implica taxe extra, nu o sa fie niciodata bine primte de populatie, cat timp nu se rezolva problemele care au dus de exemplu la cea mai recenta crestere de taxe. Nu poti sa iei pielea de omul de rand la nesfarsit.

      Comentariu apreciat.321
    • @Bogumil
      Normele de poluare au devenit obligatorii in sensul ca producatorii de masini nu pot omologa masini cu motoare din alta norma de poluare, nu ii afecteaza cu nimic pe proprietarii de masini.

      Cat despre interzicerea masinilor in orase, pai stiti ca inclusiv in orasele ale care stiti voi ca au interzis masinile sub euro 4, treaba e mai nuantata? De ex, masinile cu motoare pe benzina au access fara probleme de la euro 1 in sus. Iar pana recent (cativa ani) erau exceptati de la regula cei ce locuiau in acele orase.

      Indecis. Tu ce zici?273
    • valoarea de catalog la momentul lansarii?

      49
    • Citeam zilele trecute că sub 1000 km pe lună mișcare, nu ai nevoie de mașină. Adică poți lua și autobuzul, sau poți închiria.
      Degeaba avem Euro 6 dacă la semafor inspirăm emisiile limuzinei din față – Wv („restul e pt. țărani”) cu DPF off, sau la categoria import după daună totală.
      Și redeschidem poate și discuția asigurării pe persoană, nu pe mașină, când unii produc adrenalină pe RCAul bunicilor.

      Indecis. Tu ce zici?1628
    • Citeam zilele trecute că sub 1000 km pe lună mișcare, nu ai nevoie de mașină

      nu te mai lua după iancu guda.

    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 938
    • *nu merita masina de 30 de mii de euro.

      Bine, pana si io care nu prea folosesc masina, tot trec de 1000 pe luna. In medie anuala

      92
    • Ce labareala trista asta cu hibridele, din aceeasi categorie cu „TREBUIE sa se incarce bateria in 5 minute pentru cei maxim 50km pe care ii fac intr-o zi, in 99% din zilele dintr-un an”

      2.0 TDI, trafic greu, de capitala cu oameni care au urgente, start-stop-ul imi reducea consumul cu 2-4%, pentru un consum de 8-10%.

      Dupa, 2.5 benzina hibrid, am incercat sa scot mai mult de 8 in oras si nu am reusit.

      99
    • @Andrei, ma amuza un pic comparatia ta, treci de la 2l diesel care oricum consuma mai putin decat 2l benzina, la benzina de 2.5 …pai hibridizarea te-a adus la egal cu dizelu, iti iei hibrid in functie de nevoi, sunt care doar pornesc de pe loc si din a2a deja esti pe benzina, sunt care au 50-70km autonomie full electric..

      54
    • Ps. Cred ca am citit gresit, daca te-ai referit ca nici in cel mai rau caz nu ai trecut de 8l, da, frumos elegant

      71
    • cartof fierbinte treaba asta.
      nu se va intampla niciodata.

      60
    • @NIX, nu am reușit sa consum mai mult de 8.

      10500km, 19 plinuri, cel mai mic consum 5,19%, cel mai mare 7,93%. 2.5 benzina hibrid. 35 lei / 100km cel mai mic cost al benzinei, 58,3 cel mai mare.

      Am avut sesiuni de 180 (limitata electronic) pe autobahn, am stat în coloane pe văile Oltului și Prahovei, am așteptat de 3-4 ori cate un semafor prin București.

      60
    • :)) referitor la prpunerea mea de mai sus si manutele rosii… uite asa constatam ca de fapt nimeni, nici noi aici nu dorim sa se faca ceva corect. toti aveti tot felul de scheme, care mai de care mai complexe, in ideea ca voi veti fi printre aia care scapa. cum vi cu o propunere simpla, corecta, si care sa se asemene cu restul tuturor impozitelor din lumea asta, valoarea masinii, nu mai e nimeni de acord.

      pentru ca de asta nu isi iau romanii masini noi cum se plangea vali mai deunazi. nu ca sunt saraci, ci pentru ca masina este un mijloc de fala. nu conteaza ca e de pe cand juca gica hagi, e mercedes babaiatule.

      corect… esti pe barosaneala, valoarea ta este de mercedes? scoate gogule 1000 de iepuroi…

      si scoatem si mizeria cu ‘clasicele’, alea sunt doar cateva modele selecte si doar alea intretinute corect si care sunt exclusiv piese de colectie,, adica nu se merge cu ele decat la parada, si scoatem si scutirile de varsta, veterani si alte minuni si il mai facem si progresiv… la a doua masina e impozitil normal x 1.5, la a treia x 3, x5, x10 si tot asa, evident incepand calculul cu cea mai ieftina.

      59
    • Din partea mea sa se interzica euro 4 in orase. Nu ma deranjeaza. Eu am euro 3.

      211
    • Acum, cu prețurile încă umflate pe piața auto, sigur nu îndrăznește nimeni nimic. Apoi stai că vin electricele care vor umfla și ele prețul. Poate prin 2050 să mai miște ceva legislativ.

      Plus că la electrice e circ cu bateria, vedem atunci incendii și focuri de artificii.

      10
  3. Eu am o masina euro 4, si o folosesc doar când trebuie sa car lucruri voluminoase în oraș sau noaptea după ora 10, și mi se pare extraordinar de utila.
    Am bani sa îmi iau una mai buna, dar pentru cei aproximativ 2000 km per an pe care ii fac nu mi se pare o cheltuiala justificată.
    Nu trec pe electrica deoarece nu pot sa fac un drum București Vama Veche dintr un singur plin și nu vreau sa dau 30-40k pe o mașina electrica care poate sa facă asta.

    Cazurile care merg cu ele în timpul zilei doar pentru ca sa ajungă la munca fără sa care nimic ar trebui descurajate cu niște taxe mai mari pentru ele(taxa per zi) sau o viteza mai mica de deplasare în oraș(ex 30km/h).

    Comentariu apreciat.9127
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2692
    • Sunt drumuri scurte cam 100 per an in total in București plus 2 in afara localității

      Obiectele intra in mașina, deci mi ar trebui un taxi. Sa zicem 100 X 50 Ron =5000 Ron, deci as ieși mai scump. Daca as închiria ar însemna 300 Ron per zi, (sa zicem 50 de zile per an) asta înseamnă 15000 RON, deci mai rentabila este mașina.

      Alternativa cargo bike nu exista deoarece nu exista piste de bicicleta de la un magazin de mobila si înapoi si in plus nu exista serviciu pentru ca sa închiriezi un atașament care sa îl leg la bicicletă.

      90% din drumurile pe care le fac singur si fără bagaje voluminoase merg cu transportul in comun sau cu bicicleta

      Comentariu apreciat.632
    • tu cari o data la 3 zile mobila? WTF????

      1013
  4. Eu n-am bani de taxe. Ar trebui sa nu le mai platesc. :)

    Comentariu apreciat.982
    • nu zici rău. impozit 46% pe salariu? n-am bani, sorry, reveniți la anul.

    • Uite o idee buna. Statul sa-ti dea masina gratis daca faci dovada ca ai neaparata nevoie, dar sa-ti retina 20% din venituri. A, n-ai niciun venit? Ia de-aici un bilet de autobuz, sa ajungi pana la AJOFM.

      Indecis. Tu ce zici?1623
    • @Sorin, da, să-ți dea statul… :)) Oare de unde apăreți isteții ăștia cu statul care să fie cât mai implicat în viața cetățeanului?

      Indecis. Tu ce zici?317
    • Ciuby, se dovedeste ca cetateanul e prea prost sa inteleaga ca masina se duce in sant daca nu schimbi anvelopele macar o data la 15 ani. Ia vezi, nu cumva il costa mai mult pe stat sa il adune pe cetatean din sant decat sa-i subventioneze o masina cu anvelope noi si revizii la zi?
      A, vrei sa nu se implice statul? Pai atunci sa-l lase pe cetatean in sant, sa sune el la serviciul privat de ambulanta, sa-l duca la spitalul privat, si sa plateasca asigurarea lui privata de sanatate. Ca masina sunt convins ca a fost scoasa din sant pe CASCO, lol

      Indecis. Tu ce zici?1126
  5. Se vede ca esti absolvent de filologie.
    Nici o cifra, nimic.
    Nu ca absolventii de economie ar fi mai breji.

    Toti zic ca vai, ca bugetul familiei, bla bla bla.

    Salariul mediu in Romania e aprox. 4000 lei net, pentru calcule simple.
    Daca e si un al 13lea, atunci venitul anual net e de 52.000 lei net.
    Recomandarile din America si preluate de Iancu Guda e sa cheltui 10% din venit pentru masina.
    Ca sa stranga 20.000 euro, un roman mediu are nevoie de aprox. 20 de ani.
    20.000 euro / (10%x52.000 lei/an) = aprox. 20 ani.

    The End! That’s all folks!
    Rezultatul e ceea ce vedeti pe strazi.

    Dar eu vad si foarte multe masini noi si scumpe (peste 50.000 euro)
    Deci? Cum? Ne uitam numai la saraci?
    Sa le interzicem sa mearga pe strazi pentru ca sunt saraci?

    Comentariu apreciat.18116
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 455
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 25106
    • Da-i in plm de saraci, noi aici avem bula noastra de 3000E+, la asta raportam totul.

      Comentariu apreciat.1195
    • NOU
      #49

      „Dar eu vad si foarte multe masini noi si scumpe (peste 50.000 euro)
      Deci? Cum? Ne uitam numai la saraci?
      Sa le interzicem sa mearga pe strazi pentru ca sunt saraci?”

      This.

      La fel cum la conferinta pentru gasirea de solutii pentru schimbarile climatice, participantii au venit cu avioane private.
      La fel cum dupa ce s-a furat de s-a rupt si am ajuns la ditamai gaura in buget, tot cetateanului de rand i se baga taxe extra, de parca am furat banii impreuna.

      Comentariu apreciat.280
    • De fapt Guda și alții prin cărți zic așa : mașina ta să nu valoreze mai mult de 6-7 salarii.

      Comentariu apreciat.420
    • NOU
      #51

      asta cu salariul mediu e o mare mizerie, daca eu am firma si eu am salariu 10.000 lei si femeia de la curatenie 2000 lei, la noi in firma media salariala e de 6000 lei.

      In realitate o mare parte din oameni sunt pe minimul pe economie, unde daca isi iau anvelope noi se duce intr-o luna macar jumate de salariu.

      Da stiu, masina nu e un drept, dar in acelasi timp sa nu uitam cine tine tara in saracie ca sa o poata manipula.

      Ar fi bine ca ITP-ul sa se faca pe bune, ar fi bine ca la fiecare accident sa se arate poze si cu anvelopele si ca politia la controlul de rutina sa arunce un ochi mereu si pe anvelope, ca e vara, ca e iarna.

      Comentariu apreciat.779
    • Silviu… Fa un efort si pune cap la cap niste informatii:
      – in orasele mari veniturile medii sunt mai mari dar si cheltuielile de zi cu zi cresc; cam ca in vestul mentionat unde oamenii locuiesc la 50km de oras ca altfel nu s-ar ajunge cu banii
      – in vestul mentionat de tine dobanzile la credite sunt mai mici; Doug Demuro mentiona la un moment dat “5% dobanda e maxim absolut pentru care renteaza sa iti iei masina pe credit”. Ori la noi dobanda de 5% este vis. La primul search am gasit dobanda de la 9% la 16%.
      – la o familie cu 8k lei venit, unde chiria/rata la apartament + utilitati ajunge la aprox 2500-3000 lei, ar insemna ca ambii adulti sa se limiteze la 2k lei pe luna de caciula pentru mancare, haine, igiena, pus bani de o parte etc. astfel incat sa ramana cu aprox. 1000 lei pentru rata la masina. Ori 1000 lei rata lunara inseamna aprox 2500 euro anual. Care inseamna de fapt vreo… 2000 euro din pretul masinii. Asta inseamna 10 ani in cazul in care masina aia ar tine 10 ani. Acum singura problema care se pune e ca masina, pe langa rata, mai inghite o gramada de bani: impozit, asigurari, cauciucuri, revizii, reparatii, loc de parcare etc. Nu prea dau calculele, este? Eh, acum adauga un copil in ecuatia de mai sus. Mai pune si un parinte bolnav cu pensie mizera pe care vrei sa-l ajuti din cand in cand.

      A nu se intelege ca sustin ca masina e un drept, ca nu e. Incerc sa spun ca e usor sa faci calcule pentru altii cand tu stai pe net si dai sfaturi despre bursa si indecsi. Realitatea e putin diferita din pacate.

      Comentariu apreciat.970
    • Fix la un calcul similar mă gândeam și eu. Aici îmi par interesante uneori extremele lui Vali.

      Pe deoparte văd articole cu tentă anticapitalistă contra corporațiilor și miliardarilor (relativ corect, avem o problemă în partea de sus a sistemului, no comment)…

      …dar pe de altă parte e supărat că oamenii cu salarii la sfert comparativ cu cele ale străinilor nu își cumpără mașini la fel de noi (și mai nepoluante, corect) ca străinii.

      Evident că trebuie să pornim de la venituri. Un iPhone e 1500 euro. În rate pe 2 ani e 62,5 euro. O Dacia Sandero Stepway automată (cea mai vândută Dacia în vest) e 19500 euro (dacă nu s-a ieftinit între timp).

      Dar…apoi trebuie să scoatem veniturile astea din calcul pentru că sunt valabile strict la București, și orașele de rang 1 (Cluj, Timișoara, Iași, poate Brașov, Sibiu, Oradea) unde se mai mișcă corporațiile și dau salariile astea ‘medii’.

      Însă cu restul țării ce facem? Ăialalți cu ce fac naveta la făbricuțe unde se plătește…salariul minim?

      Comentariu apreciat.650
    • eu: nu mai folosiți exemple extreme, că nu ajută la nimic
      tu:

      Ăialalți cu ce fac naveta la făbricuțe unde se plătește…salariul minim?

      pula mea. de aia nu se rezolvă niciodată nimic. că mereu apare exemplul extrem și gata.

    • Deci? Cum? Ne uităm numai la săraci?
      Să le interzicem să meargă pe străzi pentru că sunt săraci?

      Taxele de parcare sunt taxa de viață împotriva celor săraci.

      Indecis. Tu ce zici?1434
    • Man…in primul rand saracia nu e scuza sau derogare pentru condus masina nesigura care pune in pericol pe toata lumea. In al doilea rand, o masina minim Euro 4 nu te costa 20.000, ci mai curand 1 maxim 2000, plus inca 1000 pentru cauciucuri si frane si amortizoare si ce mai trebuie sa fie sigura.

      Indecis. Tu ce zici?2219
    • Aia care mi-ati dat minus la comentariul precedent, poate ma lamuriti voi de unde a scos Necris acel procent. Ca cine poate economisi doar 10% (400 lei) pe luna, nu va fi in stare sa intretina nicio masina second. Asa ca ori procentul ala e gresit, ori sunt prea putine masini pe strada fata de cate ar trebui sa fie.

      Indecis. Tu ce zici?327
    • Sunt putine cazurile in care masina chiar e o necesitate. In mod sigur nu e un drept si nu e obligatia statului sau a oricarei alte entitati sa o asigure tuturor cetatenilor.

      Nici o taxa, impozit sau alta obligatie impusa proprietarilor de masini nu e o problema din punct de vedere moral. Daca nu iti permiti sa le platesti, nu cumperi masina.

      Indecis. Tu ce zici?1227
    • monciu, vezi ca dai de gard rau la media aia.

      da, daca tu 10000 si femeia de serviciu 2000, media e 6000.

      dar daca media e 6000 si ai 10 anagajati cu 2000, inseamna ca ai inca 10 cu 10000. sau mult mai multi cu 6-7000.

      619
    • @mIKE e recomandare!
      Nu e obligatie!!!

      Asta am citit prin revistele americane, ei recomanda ca 10% din veniturile lunare sa mearga catre masina.
      Recomandarea de la Banca Nationala e ca suma creditele sa nu depaseasca 30% din veniturile lunar. Si e de pe vremea lui Eugeniu Carada.

      In Europa masinile scumpe se vand catre firme.
      De exemplu VW Passat se vindea 84% catre firme si doar 16% catre privati. Passat e masina tipica de firma in companiile nemtesti.
      Ca o paranteza: de ce au scazut vanzarile la Passat si a fost inlocuit de Tiguan? Pentru ca angajatii firmelor prefera Tiguan ca masina de companie.
      Dacia Sandero avea 90% clienti privati.
      Datele le gasesti pe Jato Dynamics.

      161
    • Imi place cum dai o medie si imediat apar n’spe oameni sa spuna ca media nu e reprezentativa, ca stiu ei mai bine :) … bai, de-asta e medie, ca ai jumatate sub si jumatate peste nivelul respectiv (bine, asta ar fi medianul, dar la noi sunt destul de apropiate). Si ma corectez, am verificat acum, venitul mediu pe gospodarie era 7000 de lei, nu 8000 de lei in T2. Mea culpa.

      Mai departe… 7000 este media de venit pe gospodarie in Romania insemnand ca aici bagam de la o familie cu 2 adulti salariati la o familie formata dintr-un singur pensionar. Deh, asa le numara INS. Deci in urban, orase decente, familie cu adultiangajati, as tinde sa cred ca media e mult mai mare. Draci, deja salariul la Lidl de casier era in vara anului trecut de 3000 de lei plus bonuri de masa si alte chestii. Probabil a mai crescut de atunci. Revin, nu spun ca e usor, doar ca nu e nici dracul atat de negru pe cat il descriu unii aici.

      Acum stiu ca realitatea e dura pentru foarte multi, mai ales in anumite zone ale tarii, dar astea sunt cifrele cu care lucram si pana la proba contrarie, in apele astea ne aflam. Eu dau vina pe social media: se uita toti la neaveniti precum Popa ala sau cine-mai-stie ce pitipoanca si au impresia ca ala este un nivel de trai realist si brusc, se simt saraci. Adevarul este ca, istoric vorbind, uitandu-ne pe cum stam fata de acum 20-30 de ani in Romania, nivelul de trai este mult mult muuuuuult mai bun. Uitati-va la clipuri din anii 90 si anii 2000…

      PS: Ca tot am verificat cifrele la final si e important contextul… o familie cu salariati are venitul mediu aproape 10,000 de lei, in urban venitul mediu este aproape 8,000 lei/luna, iar in rural coboara sub 6,000 lei/luna… deci salariatii de la oras castiga binisor as zice eu. Nu teribil de bine, dar hai sa fim serios, fara Moet si alte magarii, cu 10,000 de lei poti trai relativ decent intr-un oras mare.

      Indecis. Tu ce zici?1417
    • Hai sa facem urmatorul exercitiu: 2004, pretul painii era 6000 de lei vechi (deh, primul link pe care l-am gasit). Salariul mediu net pe atunci era 6 milioane de lei vechi… deci salariatul mediu isi permitea 1000 de paini.

      Salariu mediu net septembrie 2023 – 4600 de lei. Pretul unei paini este, sa zicem, 2 lei acum desi se gaseste si mai ieftin. Deci un salariu mediu isi permite 2300 de paini din salariul mediu… Informatii verificabile pe internet/surse publice.

      Hai sa facem pe legume… ca am gasit un articol din vara lui 2005. Pret cartofi 6000 de lei vechi pe kg, pret rosii – 40,000 lei/kg. Deci salariatul mediu cu 7,3 milioane lei vechi isi permitea 1200 kg de cartofi si 180 kg de rosii. In vara lui 2023, sa zicem 5 lei kg de rosii si 3 la cartofi, la un salariu mediu de 4600 lei. 920 kg de rosii si 1500 kg de cartofi.

      620
    • Ok, ok, ok.

      Refac calculele pentru 3000 euro salariu lunar, ca bula sa fie satisfacuta.
      3000 lunar x 13 salarii = 39.000 euro venit anual.
      10% x 39.000 euro = 3.900 euro/an
      20.000 euro / 3.900 euro/an = 5 ani => persoana care potential isi permite o masina noua la 5 ani
      10% e RECOMANDARE! Folositi alt procent sau alt salariu daca vreti.

      Daca vreti cu credit, e asa: 10% dobanda pe an (cel mai bun scenariu) pe 5 ani.
      Atunci principalul de 20.000 euro + dobanda de 10.000 euro (10% dobanda x 20.000 euro x 5 ani) = 30.000 euro pe 5 ani.
      30.000 euro / 60 luni = 500 euro / luna rata la banca.
      Daca acceptam ca 500 euro e rata lunara, atunci e nevoie de venituri de:
      – 5.000 euro pe luna pentru ca rata sa reprezinte 10% din venituri
      – 2.500 euro pe luna pentru ca rata sa reprezinte 20% din venituri
      – 800 euro pe luna pentru ca rata sa reprezinte 62,5% din venituri, 800 euro = 4000 lei

      Disclaimer: costurile sunt estimative, iar rata de 500 euro, include TVA, nu include costul asigurarilor, costul intretinerii si al combustibilului.
      Suma lor reprezinta costul total al detinerii.

      Foarte important: faceti ce vreti cu banii vostri.
      Cand ii judecati pe cei cu minimul pe economie, de la inaltimea veniturilor de 10.000 euro pe luna, ca nu au masini noi la fiecare 3-5 ani, sa va asteptati la nasoale.

      Pentru mai multa lectura, recomand subiectele disposable income si discretionary income.

      Comentariu apreciat.313
    • Cu venituri minime sorry dar trebuie sa folosească biciclete sau transportul in comun. Nu există nicăieri în lumea civilizată varianta mașină și salarii minime

      Indecis. Tu ce zici?824
    • Nu există nicăieri în lumea civilizată varianta mașină și salarii minime

      NUUUU!!!! NU MAI SPUNE ASTA!!! E DREPTUL MEU SĂ UMBLU CU GIOARSE CARE PUN VIATA ALTORA IN PERICOL!!!

    • @ Flat, ce? Sa te uiti la francezi sa vezi cate renaulturi si citroenuri din 2000 au…
      Si practic cu salariul lor minim isi pot cumpara una la fel in fiecare luna

      221
    • in toata lumea civilizata exista „salariu minim si masina”. Dar nu au scopuri d-astea epice tip „masina de 20 de mii de euro”

      @Necris pentru a putea avea o masina, si grija de ea, citisem la un moment ca recomandarea e ca valoarea masinii sa fie maxim 6luni venitul familiei. Daca ai 3000e -> 18mii euro. Daca ai 3000lei -> 18000lei.

      141
    • Ca vad ca baietii sunt tot suparati pe cifre fiindca le strica perceptia lor foarte subiectiva (si complet proasta) asupra realitatii :) … putina istorie: in septembrie 2004 s-a lansat Loganul (primul) cu deviza de marketing „masina de 5000 de euro”… Salariul mediu in luna aia – 5,9 milioane lei vechi, cursul era 41,000 de lei pentru un euro, deci cam 35 de salarii medii pentru un Logan (nota bene, prima generatie cand probabil era si un fel de pret promotional).

      Acum, la 20 de ani distanta, cel mai ieftin Longan porneste de la 14,000 de euro pe site-ul Dacia. Salariu mediu este 4,600 lei, adica 930 de euro, adica un Logan costa echivalentul a 15 salarii medii.

      Raman la ce am spus: ca multi vor sa se creada zmei si se gandesc la cine-stie-ce masini cand puterea de cumparare oricum s-a imbunatatit absolut sensibil in ultimele 2-3 decenii… putin realism si context nu strica. Dar nah, fiindca lumea pune botul la prostii si au devenit obsedati de social media, asa ajung la putere dubiosi ca aia de la AUR…

      118
    • Silviu, ti-am zis sa cobori cu picioarele pe pamant.

      In 2005 parintii mei au cumparat un Logan nou nout. Chel. Adica fara ABS, fara servo, fara AC. CHEL. COAJA. In rate, 7 ani, 3 milioane jumate pe luna rata. Fa tu calcul cat a insemnat asta la final te rog. Ah. si anvelopele erau chinezesti si masina aia nu a vazut service autorizat decat cat a fost in garantie, in rest faceam noi toate cele in fata blocului.

      Mama avea salariu vreo 14 milioane iar tata sa zic vreo 25 maxim. MULT peste salariul mediu de care mentionezi tu.

      Eh, eu eram in clasa a 8-a iar sora-mea in clasa a 12-a. Deci 2 copii destul de mari.

      Ei bine, ai mei mancau la birou pachet de acasa. Nu ieseau niciodata la restaurant. Nu aveau 100 mii de lei sa imi dea sa ma duc la film. Nici ei nu mergeau. Nu isi luau mai niciodata haine, iar cand isi luau, erau niste turcisme. Asemenea si noi btw (am purtat la Sprandi contrafacuti de mi s-a urat). In concedii mergeam toti 4 o data pe an, vara, la mare cu bilete luate prin sindicatul Petrom. Aveam noroc ca mamaie crestea gaini si porc la tara si avea o gradina destul de mare de unde ne aprovizionam destul de mult.

      Si toate astea fara alte rate sau chirie.

      Ti se pare ca asta era viata? Ti se pare ca il poti numi trai decent? Eh, ia da niste fast forward 18 ani si incearca sa te pui in situatia asta, dar “ceva” mai bine ca doar traim “ceva” mai bine acum. Infiorator, nu?

      Hai mai fa calcule acum.

      105
    • mofo, confirmi la centima realitatea celor spuse de Silviu.

      in romania 2023 se traieste infinit mai bine decat in romania 2005.

      si ai zis 14+25… adica cam 7 salarii medii.

      ia revino tu cu picioarele pe pamant si vezi ce trai duce o familie care sa aiba in momemtul asta 32000 de lei pe luna.

      si, ca toata lumea, cand se vorbește de medie, aduci in discutie doar pe cei care sunt sub si ii ignori cu gratie pe cei care sunt peste, si care prin magia matematicii, sunt in numar sensibil egal…

      44
    • Bai, purtam aici o discutie despre experiente personale (inventate sau nu) sau cu cifre si argumente mari pe masa!?! Ca asa pot veni si eu cu n’spe exemple (revin, inventate sau nu) care sa dovedeasca ce imi doresc sa afirm… experientele personale sunt una, realitatea (statistica) este complet alta.

      11
  6. Pai zic….
    Statul sa inceapa cu scimbarea, nu? Sa nu mai existe nici un utilaj care sa fie sub normele europene (autobuze, tractoare, tramvaie…da tramvaie NOI…si toate utilajele care se folosesc la asfaltari, deszapeziri….si tot asa).
    Apoi marile flote ale transportatorilor si curierilor.
    Si da, sunt total de acord cu luarea ITP ului pe bune.

    Comentariu apreciat.504
  7. Schimbat cauciucuri de iarna saptamana trecuta sa evit imbulzeala.

    Inaintea mea un nene care nu parea sarac dupa haine, cu un SUV, schimba si el cauciucurile… trecea de la chinezarii no-name-uri de vara la chinezarii no-name-uri de iarna, cu DOT 2010.

    Cand i-a zis angajatul vulcanizarii ca ar trebui sa se uite la unele mai noi…

    „Lasa dom’le ca are 4×4!”.

    Comentariu apreciat.644
    • erau ceva marcă chinezească care avea anvelope special pentru X5. vindeau de rupeau.

    • Legat de asta vorbeam acasa cu sotia….adica ai bani de o masina bengoasa, 4×4, sa zicem…mare etc, dar nu ai bani de cauciucuri bune? adica asta e situatia? te zgarcesti sa iei ditamai magaoaia de masina si nu mai ai bani de cauciucuri bune? nu am ajuns la o concluzie…inca mai asteptam si noi pareri si exemple :D

      177
    • „nu vede nimeni că avem anvelope proaste sau șosetele rupte, importantă e mașina”

    • Cam asta mi-ar fi tot repetat si sotia, dar eu batman-batman….
      eu tot ii dadeam cu siguranta in trafic, a copiilor din masina si alte avioane…

      117
    • X5 are dimensiuni custom pe jantele de vara, iar din cauza asta toti producatorii pun niste preturi catastrofal de mari, mai ales ca nu se produc decat la marci premium.
      Astia de la Gripmax s-au prins de misa si costa guma cca 20% din cele premium.

      Problema este insa alta:

      Well, the winter Chinese also keeps on the dry track with the brand tires, even with the full brake tests.
      However, cheap tires seem to have great difficulties with their winter-rubber mixture when it comes to a proper wet-grip.
      Here lies the central deficit of the tested Gripmax.
      While the best winter tires from Dunlop, Goodyear and Continental from 100 come to a halt after less than 55 meters, the inexpensive tire needs more than 20 meters MORE braking distance.

      210
    • Uite, pe ăștia i-aș rezolva fără nici o milă. Pe ăla sărac care se chinuie cu-n ford focus euro 4 e una, dar unul care-și ia X5 și apoi pune în pericol pe toată lumea n-aș avea nici o milă.

      Taxe, cauciucuri, asigurare, toate cele. Mi se pare efectiv penibil. Da, știu despre cauciucurile alea pentru că și mie mi s-a propus (n-am x5, dar tot un suv) și i-am zis să șadă blând că nu mă risc. Erau nu jumate, ci mai puțin de jumate de preț față de echivalent. Și nu echivalent cele mai scumpe, premium, bla bla, ci jumate față de astea medii gen Debica.

      Prima problemă ce trebuie rezolvată e simplu și nu ține nici de săraci nici de bogați: ITP pe bune + rezolvați cei cu diesel și DPF off. Aia mi se pare crimă, să ai mii și zeci de mii de mașini în orașe cu DPF off. Mai ales când acel DPF poate fi recondiționat, nu e musai să iei altul nou, dar și la atâta se zgârcesc.

      Comentariu apreciat.303
    • Voi tot o dati inainte cu ITP, dar nu intelegeti ca normele ITP sunt foarte laxe oricum.
      Pe mine m-a oprit pe rampa cu masina 2012 ca avea prea putini km la bord!
      Nu a gasit nimic la masina.

      Nu am auzit pe nimeni ca nu trece ITP ca nu are DFP sau ca i se vad sarmele la cauciucuri.
      Apoi nu poti obliga pe nimeni sa nu cumperi cauciucuri chinezesti, cand cele medii au sarit cam mult la pret, ca sa nu mai vorbim de cele premium!

      Da, avem o problema pe drumurile patriei, inca o problema.
      Se rezolva doar cu radarul in boscheti.
      Statistici cat mai mari cu suspendari de carnet si soferi drogati! Ai zice ca nu exista colt de strada fara iarba buna a si ace de siringa folosite.

      Dar e mai usor sa dai astfel de statistici, decat sa faci niste razii cu RAR pe DN-uri, la gatuiri.

      88
    • Nu am auzit pe nimeni ca nu trece ITP ca nu are DFP sau ca i se vad sarmele la cauciucuri.

      da, se numește șpagă. șpagă la noxe, șpagă la plăcuțe, șpagă la rugină.

    • Ca fost posesor de 4×4 permanent cu reductor, mers vara/iarna in tot felul de regimuri si pe toate tipurile de suprafete (mai putin offroad extrem) pot sa spun ca cine se bazeaza doar pe 4×4 ignorand tipul si calitatea anvelopelor este un inconstient si un pericol public.

      Fara anvelopele potrivite prin care masina pune tractiunea aia jmekera pe suprafata drumului, sistemul 4×4 in sine nu valoreaza nimic, poate fi chiar mai periculos decat o tractiune fata. De exemplu iarna, intr-o curba pe carosabil cu mazga sau polei: e mai predictibil si usor sa redresezi o masina cu tractiune fata (sau spate) din derapaj decat un 4×4 chiar daca anvelopele sunt uzate sau nepotrivite in ambele cazuri.
      Cine a facut vreodata franare de urgenta vara, pe asfalt incins, cu 4×4 de 2.8 tone incaltat cu anvelopele de iarna (uzura sub medie) lasate pe masina „ca ce mare chestie poa’ sa se intample”, stie exact ce zic.

      In offroad, cel mai jmeker 4×4 devine un „sitting duck” penibil daca nu e incaltat cu ce trebuie si intalneste mazga/noroi sau nisip sau o rampa intre 25-30⁰.

      Un Sandero cinstit incaltat cu anvelope de calitate, in buna stare si potrivite tipului de drum, va ajunge lejer acolo unde multe 4×4 galonate dar incaltate cu kkturi nu vor ajunge probabil niciodata!

      80
  8. Nu știu cît de elocventă e comparația smartphone anvelope. Pe lîngă educația financiară precară a celui ce prioritizează aiurea, mai e mirajul telefonului în rate (crede că nu îl costă mult), pe cînd anvelopele trebuie sa le plătească preț întreg la achiziție.

    245
  9. Mulți își găsesc și drumuri aiurea prin oraș cu mașina în loc să prioritizeze alte activități. Cam ca fata aia care a răzbit traficul o oră să-și cumpere 2 gogoși.

    Indecis. Tu ce zici?265
  10. Cand eram student si ma gandeam sa strang bani pt. locuinta, un apartament era 20.000 de euro. Intre timp s-a facut 20.000 de euro o masina. Mi-e teama ca pana strang bani de masina, se face 20.000 de euro pachetul de biscuiti.

    Comentariu apreciat.1192
  11. @ Adib – „masinile hibride ;-) – alea cu autonomie 40km pe electric si cateva sute bune pe combustibil solid” – merg sicu peleti sau numai cu brichete de cocs? :))

    119
  12. La asta cu scosul cotetelor din oras tot militez si eu, dar nu prea au tupeu primarii.

    Da, ok, voi fi cateva mii care nu au ce face, locuiesc departe de oras, dar sunt alti sute de mii care pot trai fara masina in trafic zi de zi.

    1212
    • Andrei – de aia ai conceptul de park and ride. Vii cu masina (aia pe care o ai) pana la parcarea de la periferie, o lasi acolo, iei alt mijloc de transport in comun. Intr-o lume ideala, ar trebui sa ai voie sa vii cu „cazanul” pana la prima parcare.

      23
  13. In teorie ceea ce spui tu este o chestie de baza in ceea ce inseamna educatie financiara. Mai precis trebuie sa ai o oarecare disciplina in ceea ce inseamna finantele tale si sa nu cheltui mai mult decat produci. Usor de spus greu de facut.
    Insa revenind la discutia despre masina si ce inseamna asta pentru roman, lucrurile stau simplist:
    1. Societatea romaneasca in ansamblul ei a fost una eminamente rurala acum vreo 100 de ani. Comunismul a fortat urbanizarea cum a putut, insa oamenii care stau prin orase sunt fie a doua sau treia generatie care a prins statul la oras. Ei bine oamenii astia cat timp au fost copii au realizat indirect ce inseamna transportul de orice fel in Romania. Trenurile sunt varza, autobuzele te baga ca sardele plus ca programul este facultativ. Asa ca oamenii au realizat ca masina este ceva ce le poate asigura decent.
    2. Nebunia din ultimii ani ai comunismului, plus tranzitia dublate de punctul 1 au facut ca masina sa insemne un statut social aparte. Asta s-a tradus prin marea samsareala de la inceputul anilor 2000, unde mitul masinii nemtesti a ramas inca in societate.
    3. Coruptia si indolenta autoritatilor au facut ca nu toti romanii sa inteleaga ce inseamna sa detii o masina. Aici ca o paranteza desi suntem o natie de proprietari, extrem de putini realizez ce inseamna sa detii o proprietate, daramite o masina. Revizii facute la timp? Verificare franare? Verificare de anvelope?
    La toate astea adauga foametea si saracia care ne-au marcat pana prin 2000, iar odata ce am dat de bani nu am stiut cum sa ne oprim din cheltuit. Pentru ca voiam sa recuperam din anii pierduti, plus ca unii voiau si statul social. Efectul fiind in consumul desantat pe care-l facem ca tara si mai ales.
    Pe de alta parte costul detinerii unei masini in Romania nu este atat de mare precum in alte tari. E adevarat cea mai prohibitiva parte este pretul unei masinii noi, care in foarte multe cazuri se apropie de 20k eur, insa daca te uiti pe piata de auto rulate, poti gasi alternative decente in intervalul 10-7k eur. La care mai adaugi niste anvelope decente nu premium care te pot costa inca 1k eur, atat de vara cat si de iarna, asigurarea inca 200 de euro pe an, sau 800 daca isi ia si casco. Este mult pentru o familie cu venituri medii intr-un oras mediu spre mare in Romania? As spune ca nu, insa drumul pentru a ajunge la aceste sume de bani este destul de dificil. Asa ca avem ceea ce avem.

    232
    • Mai precis trebuie să ai o oarecare disciplină în ceea ce înseamnă finanțele tale și să nu cheltui mai mult decât produci. Ușor de spus greu de făcut.

      Îl citez pe @monciu: „Da știu, mașina nu e un drept dar, în același timp, să nu uităm cine ține țara în sărăcie ca să o poată manipula.”

      112
  14. Daca vrem sa reducem poluarea in oras, caci de scapat nu avem cum, as zice ca mai intai

    – sa dea statul un exemplu si sa duca la casat toate cazaturile de masini din administratia publica fabricate prin 1990 – 2000, de la masini de gunoi, rabe, dube, ambulante etc samd

    – sa ii oblige, tot statul evident, pe toti constructorii si caratorii de chestii sa caseze aceleasi masini de prin 1800 toamna pe care le taraie prin oras non stop

    – sa puna draq odata un sistem inteligent de semafoare prin oras ca sa nu mai faci start si stop din 200 in 200 de metri

    Mai apoi ar fi excelent sa cvadrupleze impozitul pe masinile personale vechi si cazute. Probabil prin 2045 si ceva …

    Indecis. Tu ce zici?2314
    • Da, eu sunt de acord, dar să înceapă cu alții.
      Fix mentalitatea de căcat care ne ține unde ne ține.

      Indecis. Tu ce zici?1320
    • Cipper, vedea-te-as cu masina ta Euro 15 si full electrica stand in spatele rabei de gunoi si cugetand la cum ai salvat tu omenirea de la poluare. Pe credit, eventual.

      Altfel, daca ne intrebam de ce nu se decide nimic „impotriva” soferilor si a posesorilor de masini, raspunsul sta in statistici (aka voturi):

      „In România, potrivit ultimelor statistici, în 2021, numărul celor care deţineau un permis de conducere era de 8.298.956 de persoane, ceea ce reprezintă 43% din totalul populaţiei ţării şi 53% din populaţia adultă. Practic, una din două persoane adulte deţine permis de conducere. La finalul anului 2021, parcul auto din România avea 9.661.483 de vehicule înmatriculate. Dintre acestea, 7.611.039 (78,7%) erau reprezentate de autoturisme. Rata de motorizare pe teritoriul naţional este de 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori. Bucureştiul are cele mai multe vehicule la 1.000 de
      locuitori (673), urmat de Constanţa (428), Argeş (422), Alba (421), Arad (420). La finalul aceluiaşi an erau în vigoare 6.710.462 contracte de RCA, marea majoritate fiind încheiate cu persoane fizice (5.282.809).’

      183
    • Vedea-m-ai?
      Fix asta se întâmplă. Și nu doar mie, ci tuturor proștilor de am mai rămas în București. Înghițim noxe și praf non stop.
      Asta nu înseamnă că trebuie statul să dea un exemplu și să fie ei primii. Scoaterea rablelor din oraș trebuie să se aplice tuturor.

      414
    • Doar ca ei nu, niciodata. Daca te uiti la toate legile propuse in ultima vreme fix rablele de la stat sunt excluse de la discutia despre noxe. Sa fie obligatoriu, dar doar pentru „prosti”, noi om vedea mai apoi. Cum ar fi sa nu mai poata intra masina de salvare in centru pt ca are doar Euro 2?

      171
    • Realizezi ca daca „statul” face asta, ne cresc taxele si mai mult?

      10
  15. In tarile cu apa calda, daca ajungi la o vulcanizare cu niste cauciucuri proaste, nu te mai lasa aia sa pleci de acolo fara cauciucuri conforme.
    Nu in sensul ca te sechestreaza, ci cheama militia.
    La noi, iti poti cumpara de la vulcanizare orice fel de gume vrei, super-eftine si super-uzate.
    Aici este diferenta.
    Cand ati atuzit ultima data de vre-o amenda serioasa pentru gume neconforme pe la noi? Faruri reglate prost sau super-matuite?
    Daca nu ma insel eu, exista deja o taxa de poluare pe care o platesti la combustibil.
    Culmea, coboram de la munte iarna trecuta, noapte + ceata, normal ca aveam proiectoarele de ceata pornite. In primul sat de la poalele muntilor nu mai era ceata, dar era politia la amendat soferii care veneau de la munte cu proiectoarele pornite. Nu mi-a venit sa cred. Le-am propus la domnii politisti sa cerem o a doua parere despre actiunea lor si m-au lasat sa plec fara alte comentarii.

    Indecis. Tu ce zici?2120
  16. Nu am resurse de cumpărat mașină. Am bani de cumpărat mașina, benzina, asigurarea, etc. Doar că nu am resurse pentru mașină. Nu am avut acum 20 de ani când am decis să nu-mi iau carnetul, nu am nici acum, când îmi permit chiar dacă ar fi o reducere masivă de economii.

    Mă miră că oamenii încă nu își dau seama că mulți dintre ei ar fi mult mai fericiți și mai liberi **fără mașină**. Sunt niște calcule simple, și niște luări simple de poziție. Dar da, ai nevoie de un pic de nerv, să poți rezista la hărțuirile celor care te bat la cap „dar de ce nu îți iei”?

    Indecis. Tu ce zici?1232
    • In 2020 am renuntat la masina si tot atunci am avut discutia ” cum adica sa nu mai ai masina?” cu LITERALMENTE TOTI cunoscutii mei. Am simtit in mod real atitudinea de scarba a tuturor referitor la aceasta decizie, de parca ii anuntam ca am luat ceva boala terminala cu transmitere.

      Indecis. Tu ce zici?2010
    • uite, eu nu as fi. Am stat 2 luni inainte sa imi aduc masina din romania si nu, nu am fost mai fericit. Am fost mult mai limitat.

      113
    • @animaloo: eu n-am adus masina din Romania cand m-am mutat si am stat 3 ani fara. Da, eram mai limitat dar, facand un review, constat ca eram mai fericit.

      35
    • da. E mult mai multa nefericire sa ai posibilitatea sa pleci unde vrei, cand vrei

      10
  17. Am masina din 2013, luata second hand in 2018 pentru dus copiii la gradinita/scoala si iesit din oras max 250km. Drumuri mai lungi pentru vacante facem cu avion sau tren. Inchiriez la fata locului daca chiar nu am alte optiuni. Am bani sa iau una noua dar nu sunt tentat deloc atata timp cat asta e functionala, nu vad de ce as plati o caciula de bani ca sa am o tableta in bord si cam atat… Cu electricele, mai vedem peste vreo 7-8 ani.

    Comentariu apreciat.374
  18. Sunt un mic comerciant auto sh import. Am 3 mari categorii de clienți: Oamenii normali cu venituri peste mediu care vor o mașină decenta cu costuri reduse de exploatare, uberistii, și săracii. Ultima categorie e cea care trece peste orice criteriu atâta timp cât mașina e nemțească, 2l diesel și cât mă țipătoare. Ultimul caz – audi a 6 : 18000 euro cumpărat de un puști de 22 ani împingător de paleți la Dedeman. A făcut el credit, au făcut părinții credit și bunicii au făcut împrumut la car pensionari. 3 generații s-au împrumutat la maxim că să-si gâdile orgoliu in fața vecinilor din Colentina. Poate ați văzut o grămadă de aurohausuri la marginea drumurilor cu „credit doar cu buletinul” Majoritatea mașinilor sunt luate la kil din vest- ce merge e pus la vânzare, ce nu la dezmembrări te duci cu buletinul și pleci cu golful v luat cu credit la tot felul de IFN-uri dubioase. Se strica golful te duci și mai iei unul cu credit oricum nu poți să îl ridici pe cric de rugină.

    Comentariu apreciat.490
    • Care e diferenta dintre comerciant auto sh si samsar? Intreb fara nicio ironie :)

      1311
    • @punkreas

      Comerciant auto iti prezinta masina asa cum e la pret corect

      Samsar aduce ultimul jeg de masina, il polisheaza extrem de agresiv, da km inapoi etc.

      Nu cred că există comercianții auto sh in Romania

      Comentariu apreciat.290
    • exista si comercianti auto sh, dar la preturi mai mari.
      la dealerul skoda din Tgv (care e si service autorizat VW) exista ceva colaborator care aduce masini din afara, le verifica si apoi le revinde cu un adaos.
      am luat anul trecut de la el golf 7.5 la 17k euro. probabil cumparat din germania pe 13k si adusa pe platforma. dar masina a fost verificata de toti dracii in service + istoric full si am avut garantie 1 an oferita de VW. deci as zice ca adaosul ala a fost meritat. nu am avut nicio problema cu masina in 8000 km facuti anul trecut. dar eu prost, la 17k imi luam Mert

      62
    • @simpaticul: cam ce crezi ca se putea strica la un golf de 4k?

      00
  19. eu pana recent aveam un cotet de 18 ani (anul asta a facut 19) si l-am schimbat cu alt cotet de 5 ani, deci se poate spune ca mergeam la misto cu el.

    ala de 18 ani poate il mai tineam, dar tot a inceput sa se strice (ultimele 2 vizite la service au fost sa imi fac franele, plus nu mai stiu ceva tot pe la bucse sau whatever, nu ma pricep, nu ma intereseaza).

    nu mi l-am schimbat mai devreme pentru nu prea am nevoie de masina (si pe aia relativ noua o folosesc o data pe saptamana la facut cumparaturi mai mari sau din locuri la mai departe de 4-5km de unde stau si cam o data pe luna la un drum mai lung, gen 300km dus intors, in rest bicicleta si mers pe jos si foarte rar cand e nasol afara tramvai/autobuz), desi din salariul meu imi permiteam cam 2 cotete pe luna (la fel si asta second, probabil daca mi-o luam noua costa cam dublu, am dat vreo 3-4 salarii pe ea, nu cred ca in situatia mea o masina merita o investitie mai mare).

    717
    • Sa-ti traiasca cotetul, si eu la fel, o tin mai mult ca sa merg cu ea la mare (la munte mergem cu trenul, e mai comod) in rest cu pejosul tata. Radeam cu un coleg ca nici nu stiu daca mai porneste sau nu, noroc ca e noua, probabil ar fi bine sa-i mai dau o cheie, da mi-e scarba sa o scot de la -1 pana afara doar sa-i dau o cheie.

      Sambata cand a plouat am mers 40j de minute prin ploaie pana la hornbach, mi-am luat ce am avut nevoie si am revenit cu autobuzul pt ca am dat intr-o balta calumea……mi-am luat ieri niste mergatori noi mai buni sa pot calca linistit in balti.

      88
  20. Ar fi existat alternativa mașinilor de închiriat în sistem share, electrice sau nu, gen Bolt sau spark. Luai mașină când ai nevoie, foloseai, fara grija cauciucuri, taxe, parcare.. Dar suntem și popor de animale care strică și nu au grijă de bunurile altora și aceste business urî care merg in orașele din vest nu merg la românii proprietari de cazane

    Indecis. Tu ce zici?1219
    • Drept dovadă, vezi ce se întâmplă cu trotinetele de la Bolt. Probabil că la fel ar fi și cu mașinile.

      84
    • City link pentru București și Brașov, doar ca au redus dlfoarte mult numărul de mașini, probabil ca nu prea ieșea calculul. Aveau zona de parcare chiar și la Otopeni, le au eliminat..

      22
    • am folosit citylink un an si ceva.

      la inceput a fost perfect. marriage made in heaven.dupa aia a aparut prima sticla de cola lasata in masina. prima oglinda rupta. primul caine devdimensiuni mari care se lafaise bine mersi pe bancheta din spateva unui yaris, prima pata dubioasa pe scaunul soferului… dupa care a scazut numarul de masini, dupa care a crescut pretul… dupa care mi-am bagat picioarele….

      50
  21. Parcul auto are o medie de varsta de 17 ani. :D Mai putin si prinde majoratul daca nu a prins deja ca astea sunt date de anul trecut. Stiu, toate masinile sunt puse la punct, mergeti cu ele doar 1000 de km pe an cand carati porcul de la bunica. Solutie ? As pune filtre serioase pe toate drumurile: te-a prins cu catalizatorul anulat ? Direct numerele jos si dusa masina la rabla.

    206
  22. daca ai 15000 pentru un cazan bmw din 2002 inseamna ca ai 15000 pentru un logan nou.

    daca nu ii ai, nu ai bani de masina.

    1810
  23. Cunosc pe cineva care tratează cam la fel anvelopele. Până nu demult, a circulat iarna cu anvelope de prin 2010, iar acum și-a luat alte jante – mișto, e drept – care veneau la pachet cu anvelope de iarnă, doar că și alea au vreo 5-6 ani. E un upgrade, e drept, dar totuși.

    S-a preferat frumusețea jantelor, în detrimentul siguranței. De altfel, mașina – deși una veche – este spălat zilnic.

    La polul opus, după ce m-am ars cu niște anvelope ieftine, la care aveam cel puțin o pană pe lună, am fost aproape de a vinde jantele din aliaj – frumușele, e drept – doar pentru a cumpăra anvelope în locul lor, pe care să le folosesc la jantele de tablă. Nu am mai făcut asta, însă am ales ceva accesibil și destul de bun – după o experiență de câte un an cu fiecare set de anvelope vară/iarnă – de la Hankook. Sigur, cele de iarnă sunt pe jante de tablă, destul de urâte, pe care nu le acopăr nici cu capace, după ce s-a rătăcit unul, iar mașina nu o spăl la fel de des, însă măcar nu mi-e frică să plec la drum, cu lopata în portbagaj pentru orice eventualitate.

    132
  24. La noi regulile sunt optionale, de aici pleaca mai toate problemele.
    Masina inregistrata pe bunicul, ITP luat cu spaga, RCA facut la misto (sau deloc), cauciucuri la misto, placute de frana sh (asta mi-a spus-o un mecanic saptamana trecuta), anulat filtru, becurile merg si nu prea, parcat oriunde si oricum, scaunul de copil e moft, etc …
    Romanul are doar drepturi si zero obligatii. Stie el mai bine ce face, tunul si combinatia sa iasa. Iar autoritatile, cu politia in frunte … o gluma proasta
    Las-o asa ca merge asa! Cam asta e deviza multora.
    Nerespectarea regulilor nu costa mai nimic.
    Cand o sa avem autoritati care sa nu mai mimeze munca (ocupati fiind cu furatul si stransul de spagi), oamenii o sa realizeze usor-usor ca masinile au si diverse costuri adiacente si o sa isi refaca calculele. Ca nemtii aia nu isi vand masinile vechi de prosti ce sunt ei (si de destepti ce suntem noi, urmasii lui Traian), ei le vand pentru ca devin prea scumpe de intretinut.

    218
    • Eu am mutat masina mea pe soacra-meadupa un timp si asta pentru ca mie mi se tot scumpea asigurarea. Am avut un ford fusion de 1.4 TDI pana anul acesta, veche din 2008. Masina in regula, tot timpul mers la service autorizat cu reviziile la zi, schimbat cauciucurile la timp si ITP in regula insa asigurarea imi crestea. Nu am niciun istoric de accident de 15 ani de cand conduc, bonus malus ok si eu aveam pe masina aia 1000 de lei in sus pe masura ce trecea timpul asigurare in vreme ce pe soacra-mea pensionara era mai ieftin. E corect asta?

      142
    • @florin mai corecte au fost scumpirile. După vreo 4 ani în care am ținut mașina pe numele tatălui, din motive de preț la asigurare, ultima mașină am trecut-o pe numele meu pentru că era doar cu 100 lei mai scump și totodată am zis că trebuie să îmi fac acel bonus, sau cum îi zice, care îți scade prețul pt asigurare odată cu trecerea timpului. Ei bine, după un an am avut o creștere de 1000 de lei, fără accident și fără nimic…

      130
    • Ia uita-te putin la varsta medie a masinilor de pe mobile.de sa zicem si apoi calculeaza cat e deprecierea. De aia le vand nemtii, nu ca e scump sa schimbi niste frane sau o distributie de cate 200 euro

      40
  25. Eu in viata am mers tot timpul pe deviza „sunt prea sarac ca sa-mi cumpar lucruri ieftine”. Si cand am avut bani (situatie materiala de acasa f buna) si cand n-am avut bani (dupa ce am terminat facultatea si m-am dus sa incerc in campul muncii, a.k.a no much money) intotdeauna am strans banii pentru ceva mai scump calitativ decat sa-mi cumpar ani de ani acelasi lucru de mai multe ori. Cum ar fi gentile. sau pantofii. sau whatever you wanna insert here. Asa a fost la noi in familie. Mai bine strangeam banii si luam ceva bun decat rahaturi la tot pasul a.k.a chinezariile alea super slabe. A nu se intelege gresit ca o dau in snobism or whatever, nu. Dar am invatat sa apreciez munca mea, stradania mea, timpul meu mult mai mult si mai bine decat atunci cand era mai tanara evident. Viata e prea scurta ca sa fii zgarcit intr-un mod inutil si apoi sa platesti dublu pentru alegerile tale.

    Referitor la exemplul tau Zoso, nu cred ca are legatura faza cu cauciucuri de vara versus nu am bani. Ci neaplicarea amenzilor usturatoare la timp si mult. Si asta e valabil in orice domeniu. Vrem sa nu mai vedem copii aruncati prin parbriz pentru ca parintii isi tin copii nelegati intr-un scaun? Amenzi? Vrem sa nu mai avem accidente iarna ca idiotii nu-si pun cauciucuri de iarna? Amenzi de la inceput de sezon de iarna, efectiv fiecare masina oprita .. si dat amenzi la greu. Altfel nu ne vom invata niciodata minte. Atata timp cat stim ca nu suntem pedepsiti, stim ca putem trisa putem continua asa mult si bine.

    De acord insa la faza cu tehnologii gen tv, laptop, telefon versus chestiile de baza: cauciucuri bune, un acoperis bun, asigurare de locuinta/masina bune, etc. Am intalnit prin prisma meseriei mele, sa dau si de snobisti care faceau misto de mine ca eu am smart tv din 2015 si ca nu mi l-am schimbat (cand merge excelent) sau ca am telefon de 3 ani. Ce sa zic, avem diferite prioritati, asta-i clar.

    150
    • Lăsați, că am scris eu acum ceva vreme aici într-un comentariu că am același telefon de cinci ani și că nu văd de ce l-as schimba, și am primit replici la mișto pe stilul „sunteți săraci”. Așa că…

      82
  26. oamenii vor prioritiza ce-i arde pe ei mai tare, ce consideră ei mai important.
    zilele trecute am tot ajuns cu mâțul la veterinar pt ceva tratament. la prima vizită era și o tanti venită cu cățelul pt perfuzie cu chestii. parvoviroză. era la al doilea tratament.
    după aparență tanti era genul amărât, care se gândește de 3 ori dacă se duce ea însăși la medic sau dacă își cumpără pentru ea tot de pe rețetă sau se duce la dentist abia după ce i-a căzut jumătate din dantură. dar venise la a doua tură de tratament pt cățel, deși după prima tură cățelul părea că se simte mai bine (încetaseră cele mai nașpa simtome și nu ma era apatic).

    eu, acum mulți ani, imediat după ce m-am mutat interfonul meu părea că decedase. nu am dat atenție pentru că primeam vizite maxim trimestriale și atunci nu mă deranja să cobor 2 etaje. însă când mi s-a stricat cuptorul aragazului în 24 de ore aveam deja meșterul meșterind la el. :)

    ps. lu’ tanti i-am achitat eu datoria, ca s-o primească și data viitoare.

    161
  27. OffTopic: Daca se duc de exemplu …

    Dinspre Buzau spre Rm. Valcea e ok drumul/starea drumului Buzau-Ploiesti-Targoviste-Gaesti apoi Autostrada spre Pitesti-Rm. Valcea…?

    Sau mai bine Buzau – Urziceni-Afumati-Centura Nord Bucuresti si apoi Autostrada spre Pitesti-Rm. Valcea?

    Intr-o zi de sambata, nu in cursul saptamanii.

    Merci!

    30
    • @Johnnny Buzau – Ploiesti e ok pana la Mizil apoi… nu prea. In jurul Ploiestului esti ca la loto. Ploiesti – Targoviste e OK. Targoviste – Gaesti iar e bun. Bucata pana la A1 e destul de urata.

      50
  28. Ce aveti toti cu normele de poluare? Fie ca este E1-E10, masina trebuie intretinuta. Da, am o masina din ‘95, E2, intretinuta perfect, schimbat tot si tinuta cum a dat producatorul. De ce sa ma obligi sa o schimb doar pentru ca nu e euro x? Cati dintre cei care au masini euro 5-6 stiu ca trebuie schimbat lichidul de frana la un numar de km sau la maxim 2 ani?
    Cati schimba discurile si placutele cand ajung la specificatiile de uzura date de producator? (Majoritatea le mai iau la flex buza, ca e scump sa iei set de frane fata/spate)
    Iar referitor la poza din articol, parca tin minte ca daca produci accident si masina nu este dotate cu gume de iarna, ti se imputa daunele.

    222
    • Majoritatea le mai iau la flex buza

      da, e plin de oameni care dau jos frânele de pe mașină ca să le ia la flex. aham.

    • pe grupul de fb bmw f30/f10 am tot văzut amatori de rectificări, mai ales când li se ovalizeaza discurile noi în maxim o luna ca au ales piese after ieftine și aleargă după improvizații.

      30
    • razorsbk cat de surprins ai fi sa afli ca discurile se rectifica si in reprezentante? discuri originale rulate pe placute originale pe masini in garantie? daca crezi ca apasarea unei placute pe un disc e magie, poate mai bine ramai la cratita…

      10
  29. Un vecin a fost plecat in Spania vreo 2 ani si s-a intors cu un tanc de masina (nu mai stiu marca) ce consuma vreo 15l/100km. A fost foarte mandru de tancul lui….fix 3 saptamani, de nu mai avea bani la propriu nici macar de benzina. A mai tinut-o parcata vreo 2 saptamani si apoi a pus-o la vanzare. Dupa vreo 4 luni, pana sa ma mut de acolo inca nu vanduse masina si era nemiscata tot de atata timp.

    Un fost coleg de liceu, imi zicea ca el vrea sa plece in Spania la munca sa stranga bani sa-si ia BMW.

    Astea sunt prioritatile unora…

    164
  30. Atenție la drumurile în Germania ca turist…prin marile orașe/orașele turistice cunoscute. Trebuie bulină verde ca să intri în ele…se fac controale aleatoare prin oraș în trafic și parcări… amendă 100 euro dacă nu ai.
    Se poate cumpăra la primul centru ITP… căutați TÜV sau DEKRA in zonă. 6-12 euro.
    Stickerul rămâne valabil cât ai același număr de înmatriculare trecut pe el.
    Căutați Umweltplakette pentru listă completă de orașe și alte detalii.
    La diesel parcă trebuie Euro 6 ca să primești verde.

    80
  31. O mare parte din problema poluarii ar disparea daca ar iesi din trafic masinile care nu respecta normele de poluare ale clasei/anului sale.
    Am senzatia ce 50% din diesalarii de sub 2015-2016 au umblat la DPF-uri, pute in spatele lor constant – mult mai nasol fata de … o fabia din 2008 sau cam orice benzinara cat de batrana o fi ea..

    82
  32. Romania 2023: aplaudam taxele de fraieri.

    Faptul ca se interzice euro X in oras nu o sa iti elibereze orasul. O sa forteze oamenii saraci sa stranga si mai rau cureaua iar guvernul nu va face nimic cu banii aia.

    20
  33. Sa vezi surpriza când am primit mașina de schimb de la Toplac în București o Toyota cu anvelope chinezești, sunling sau ceva. Companie serioasa și lăudată care umbla cu mizerii din astea, trist.

    30
  34. Sa strang bani pentru o masina mai scumpa e absolut ultimul lucru pe lista mea de prioritati. Pur si simplu nu ma intereseaza decat sa ma duca de la A la B si as da banii pe un miliard de lucruri inaintea unui cotet cu 4 roti.

    O sa-mi iau masina de peste 10.000 dupa ce voi fi calatorit in toate tarile din lume, eventual si pe Luna.

    51
  35. eu zic sa nu mai papati maro, daca vorbim de accidente vorbim in general de oameni iresponsabili, cei care fac depasiri aiurea, au senzatia ca sunt piloti de raliuri, se cred semizei, ca sa nu mai zic de alcool si substante…
    avand asta in vedere sincer nu cred ca sta in picioare scuza cu „nu am bani pentru…”, iar daca ma iau pe mine exemplu, nu castig in asa masura incat sa pot sa pun deoparte, nici nu am investitii cretine in telefoane sau alte fite de ultima ora si nici nu am credite de platit, insa de exemplu trebuie sa-mi schimb caseta de directie la un Hiunday i30 din 2010 si asta imi scoate din buzunar 2500, in conditiile enumerate mai sus este enorm.
    in concluzie nu mai mergeti pe fente din astea ieftine.

    10
  36. Boss, am o Octavia 1.9 TDI din 2005. Nu bate, nu troncane, revizii cand trebuie, cauciucuri de vara/iarna. Asigurare care ustura mai nou (Multumim din inima partidului). De ce sa fac un efort de 20-30-40-50k de euro, daca asta e foarte ok pentru ce imi trebuie?PS: nu am nici urgente, e adevarat. Pentru treburile de zi cu zi folosesc o trotineta sau transportul in comun, nu imi cade rangul.

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube