O lecţie de retail, cu Diverta

work_hard Octavian Radu, patronul Diverta, plânge într-un articol din ZF că e falit. Nu mai are bani, nu mai face vânzări, nu cumpără nimeni nici una dintre companiile sale. După cum probabil ştiţi, eu sunt fan Diverta, şi cele 400 de comentarii ale acestui minunat articol despre cum se munceşte la Diverta semnalizează că şi alţii sunt.

Care e lecţia pe care criza i-o administrează domnului Radu?

Simplu.

Nu poţi plăti prost sclavii de care depinzi şi aştepta ca ei sa îşi dea interesul. Pentru că, surpriză, ei îşi vor băga picioarele şi vor trata clienţii cu fundul, rezultând vânzări foarte mari. Pentru concurenţă. Ultimii doi ani ar fi trebuit să fie o trezire la realitate pentru toţi oamenii care lucrează în retail.

La Altex e la fel. Nu ştiu dacă au încărcătoare, nu ştiu cât ţine bateria la laptopul ăla, nu ştiu să vorbească, dar şefii lor vor ca ei să facă vânzări.

Şi la FanCourier. Nu e nimic greşit sa îmi trimită puştani la uşă, dar când moldoveanul e prost, nu ştie sa salute şi nici să vorbească, îmi mut businessul la alţii, că e plină piaţa.

Marketingul şi produsele bune nu mai sunt de ajuns ca singure strategii pentru o vânzare de succes.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

33 comentarii

  1. corect, media galaxy e folosit doar ca showroom si loc de comparat preturi. merge lumea sa vada camera foto, sa o tina in mana, apoi o comanda de pe net ca e mai ieftina. daca ar avea un vanzator bun, jumatate din cei care fac treaba asta ar zice „macar raman la astia ca diferenta de pret e mica si stiu ca ii gasesc si peste un an aici pentru garantie”. in situatia de fata, cine are un pic de timp si chef sa se uite pe net si da o fuga si in media galaxy ( e doar un exemplu, orice magazin mare de electronice e la fel) poate doar sa plece cu o impresie proasta despre toate (preturi, oferta de produse, angajati)

    00
  2. mah de ce folosesti teremenul de moldovean mereu in sensul rasist? E plin de cocalari in jurul tau in Bucuresti da` tu tre sa fii interesant si sa-i numesti moldovenit. Nu zic ca sunt multi din Moldova veniti acolo dar aveti si voi autenticii vostrii. Ai impresia ca toti sunt din Moldova? Aproape tot guvernu vine din zona „non-cocalara” si uite ce bine ne merge

    00
  3. eu am lucrat intr-o firma care detinea 3 magazine mari in oras, erau genul celor de la altex, dommo sau flanco(ma refer la marfa), patronul firmai de acolo nu a auzit in viata lui de target pentru vanzari. Cand cineva i-a propus sa ne dea un target de atins, el a zis asa:
    – daca faceti vanzari de peste 1,2 miliarde lei(vechi)/magazin va dau 1% din vanzari sa impartiti intre voi(adica 3 insi/magazin) dar daca nu faceti targetul va iau cate 100 ron din salariul fiecaruia. Tin sa precizez ca suma de 1,2 miliarde de lei putea fii atinsa doar in lunile cu sarbatori(paste si craciun) in rest se zbatea undeva in jurul celei de 1 miliard. Ah? super stimulare pentru angajati, faci target – iti iei bonus, nu faci target – o sugi.

    00
  4. p.s – am vazut greselile, nu va deranjati sa-mi atrageti atentia.

    00
  5. Am citit si articolul cu cele multe comentarii. Ca de obicei, adevarul e undeva la mijloc, fiecare is baga „*” in ceva( angajator in angajat, angajat in angajator etc).
    Am vazut pe careva ca zicea ” bah, nu iti convine , pleci”- asta este pt cei cu minim 5 ani de munca intr-un domeniu pe care sa il stapaneasca pt ca altfel ala de la diverta se muta la altex apoi la real apoi nu stiu unde si cand respectivul o sa aiba 30 de ani si 10 ani de munca, tu o sa scrii pe blog despre el ca e angajat degeaba.
    . revin- in 80% din cazurile in care are cineva se plange vis a vis de angajati- din ce o fi ala, diverta, real, cora puii mei- angajatii aia abia au terminat liceul, au 18-25 ani. De unde pana mea marketing/ crezi ca pe ei ii intereseaza ceva la locul de munca?- conditiile sunt de tot cacatul- salariu mic in locatiile respective plus ca ei au treaba sa termine combinatia inceputa la cheful dat cu ocazia notei 5 luate la mate la bac. si daca nu iese si ii prinde seful si ii da afara, mare lucru, e tanar, se angjeaza la concurenta unde va avea aceleasi conditii si tu ca si cumparator, la fel.
    ps. pt cei care cred ca totul e alb sau negru intr-o firma privata- luati de aci- acu` vreo 8-10 ani, o fabrica din romania a decis in regulamente interioare ca la pauza de masa, toti angajatii trebuie sa fie prezenti in sala de mese. Mare scofala, ce daca? poate nu mananc fix la ora aia- ehh asta e problema ta ati putea zice. Da, problema mea- eu foloseam timpul ala de pauza sa fac un dus pt ca lucram munca grea, fizic( transpiratie, praf etc). Nu se poate bah, in sala de mese a zis stapanul sa fii. Nu vrei, ai alta treaba- taiem bonuri, taiem 5% din salar la fiecare abatare de genul asta, taiem pana te conformezi sau iti dai demisia si pleci unde nu esti „persecutat”.
    Scuzati lungimea comentariului,ma antrenez si eu in acest sport traditional romanesc( vorbitul am`boulea). Nu uitati- in magazinele gen diverta, real, carefour, cora chiar se practica” nu iti convine , pleci, is 10 ca tine la usa care abia asteapta sa vina pe postul tau” .Pt aia cu nevoie de traducere-10 ca tine=> 0 interes pt client din partea fiecaruia- patron sau angajat.

    00
    • @Some: banuiesc ca exista un program de training ceva. sau macar un sef competent, care sa stea cu ochii pe ei. practic, oamenii se caca in brandul lor angajand pustani si platindu-i prost.

  6. @zoso tu chiar vreo ca „mogulii” sa dea din buzunarul lor sa invete pleava sa vorbeasca. Ei nu le dau salarii decente, atunci cum vor ca oamenii sa se autostimuleze si sa fie mai receptivi si servialbili …

    Sa nu vorbesc de un simplu traning vis a vis de cunoasterea propriilor produse si funcionaliteata lor … sau lucurile de baza pentru un on in vanzari, traning-uri care le faci pe banu tau … ca mai rar gasesti firma care sa te trimita la traning … mai ales pe partea in care iei contact cu clientul.

    Octavian Radu e inca un „sarac bogat” – cred ca suntem unici pe pamnatul asta cu cei mai „saraci bogati”.

    00
    • @Razvan: pai si atunci de ce se plang ca au scazut vanzarile? ca n-au scazut, au ajuns la nivelul la care trebuiau sa fie, in conditiile in care marfa a scumpa si angajatii prosti si incompetenţi.

  7. Nenea Radu sa nu uite ce MEGA EXTRA SUPER salarii aveau sefii care frecau menta toata ziua ( la doi trei oameni era si seful ) si subalternii care faceau toata munca aveau NIMIC in comparatie cu seful lor. O diferenta imensa care „toanta asta blonda are 000000 Euro si nu stie sa lege doua cuvinte si eu 1200 ron, bag p&%a si sa se descurce ea” Simplu :)

    00
  8. NOU
    #10

    Zoso, desi citesc de mult blogul tau, am ales sa nu comentez pana in acest moment pentru ca de cele mai multe ori nu sunt de acord cu tine, insa acum ai dreptate.
    Octavian Radu este un fel de cocalar priceput la toate si la nimic. Cunosc un caz concret in care atunci cand ii mergea bine oferea bugete de vreo 100.000 euroi pentru firma unei tipe pe care o voia la el in pat (nu ca nu ar fi fost asta metoda de lucru a femeii – insinuari, ademeniri, bla bla). Poate a facut-o doar cu ea, a avut omul o slabiciune, poate nu. Oricum, nu iese bine. La fel stiu de la cineva din domeniu cum angajatii de la diverta de la Eva se duceau peste drum la Carturesti sa faca poze la cum isi aranjeaza cei din urma marfa (un fel de spionaj economic, ha). Asta este si motivul pentru care nu aveai sau nu ai voie sa fotografiezi in incinta la Carturesti fara aprobare de la conducere. Cei care sunt atat de idioti sa creada ca diferenta dintre diverta si carturesti sta doar in cum isi aranjeaza si asaza cartile tot de el sau de oamenii lui sunt angajati. (Nu am vreo simpatie pentru cei de la carturesti, dar din alte motive. Ei macar stiu sa isi aleaga angajatii care vor sa vanda carti, nu care vin la librarie ca la buticul din statia de autobuz).
    Aici nu mai este vorba de vanzatorii cu care avem noi contact cand intram in magazin. Este o intreaga cultura a incompetentei, a ipocriziei si a veleitarismului care se perpetueaza printre oamenii astia „de succes” din Romania (nu pot sa nu observ cu ce manusi e tratat in ZF). E cumva normal ca daca le sufla toata lumea in dos sa inceapa sa se umfle si sa se creada mai mult decat sunt.
    Despre Altex si subsidiarele, din cate cunosc, am asa, o impresie, ca nici ei nu sunt departe. Mai stie cineva de unde a plecat Altex? Cine e Ostahie? Cum se comporta el? Angajatii cu care are contact vreun posibil client sunt alesi pe criteriul pretului celui mai mic. (Faza reala, patita de un prieten – a trebuit sa le explice unora de acolo care e diferenta dintre un mouse optic si unul cu bila. La un training. Dupa ce acestia fusesera angajati la IT. Intra intr-un magazin si cere un cablu de wireless, heh).
    Ca ei se plang ca le-au scazut vanzarile este ca si cum s-ar plange un copil ca i-ai luat jucaria cu care plecase in buzunar de la groapa de nisip.
    Ceea ce vreau eu sa spun este ca acesti oameni trebuie sa moara si inca pe mana lor. Ei, si nu doar cei doi pomeniti in discutie, trebuie sa dispara in flacari si cu o mare ciuperca distrugatoare in jurul lor. Sper eu ca prin experienta lor de 20-30 de ani (inca le mai dau ceva sperante de viata) si esecul lor se poate face educatia economica si etica (a muncii) de care am fost privati vreme de 50+ceva de ani de comunism si alte neclaritati. Alte popoare au invatat din cursul lucrurilor cum merge treaba, se pare ca la noi nu se poate invata acelasi lucru decat cu morti si cu sange (chiar si metaforice).

    00
  9. Eu, acum vreo luna. Cautam niste semne de incepator, pentru cineva.
    Ma duc in DIVERTA din Mall Plazza si cat credeti erau niste semne? Ziceti asa un scor.
    NU.

    Era 17 lei BUCATA! Si incepatorul ia doua, da?

    Am luat dintr-un magazin de cartier cu piese de schimb. Scorul?
    5 lei amandoua.

    00
  10. Incepe sa l-i se infunde si asta nu e rau. Poate incet incet nvata sa ne trateze.:)

    00
  11. sa nu vorbim de preturile de la diverta…sunt retaileri mai mici care isi permit sa vanda sub pretul diverta si asa le sufla clientii…

    00
  12. @camionagiu: gaseai la cora cu 2.9 lei

    00
  13. Diverta si-o fura pe toate partile. Au deschis acum in Sun Plaza si au 2 angajati cred, nici preturi pe produse nu au . Am luat o jucarie cu star wars pentru cineva – 3 mil. era cam 30 lire pe net. Au deschis un imens magazin pe magheru si bate vantu si in ala.
    Intelesesem ca luase Radu si tipografia REAL , asa o fi ? Si-a facut si unitate protejata, tot prost ii merg afacerile?

    00
  14. offtopic: ai fi uimit sa afli ca sunt si moldoveni de calitate.

    numai bine.

    00
  15. iar dai lectii de economie si de identificarea problemelor unor afaceri de zeci de milioane de euro? ALE ALTORA? Fa tu ma daca le stii asa bine:D

    00
  16. Nu nepriceperea angajatilor e problema la Diverta ci adaosul comercial absolut nesimtit (in unele cazuri, preturile sunt mai mari decat in Franta spre exemplu)
    In alta ordine de idei, cu toate ca se declara falit, d-l Octavian Radu nu prea pare afectat, ci, din contra, pleaca intr-o mica croaziera pe marea Baltica. Buna strategie de reorganizare, n-am ce zice. Ba mai si iroseste banii creditorilor pe croaziere…

    00
  17. Cei din interiorul grupului stiau de aceasta „criza” inca de prin Feb. Domnu’ Radu doreste sa bage in faliment cateva firme din grupul sau ca sa nu isi mai plateasca furnizorii. Chiar isi doreste sa le falimenteze. Apoi o sa faca alte firme cu datorii 0.. E simplu. Asa s-a imbogatit si el si multi alti „oameni de afaceri” de pe la noi.

    00
  18. O lectie de bun simt, cu Zoso

    Salut Zoso,

    Oare nu ti se zgarie timpanul cand citesti ce ai scris: „dar când moldoveanul e prost, nu ştie sa salute şi nici să vorbească” ?
    Mie da!
    E asa simplu sa crezi ca o intreaga zona si respectiv toti oamenii din acea zona sunt vinovati pentru necivilizatia ce te inconjoara.
    Din fericire, sunt convinsa ca nici macar tu nu crezi ceea ce scrii.

    As fi vrut sa inchei cu „Cu respect”, dar as minti, si deci:
    Cu speranta ca macar in viitor o sa si citesti ce scrii si o sa si gandesti ce scrii iti urez o zi mai buna,
    Gabriela

    00
  19. RTC, om de afaceri? Pai el are banii de la nemtoaica de nevasta-sa, bani care i-au ajuns cam pana acum.

    00
  20. NOU
    #22

    De ce tot injuri moldovenii? Miticii tai sunt cu ceva mai buni?

    00
  21. Pentru Gabriela.
    Eu de fel sunt oltean, pripasit prin Bucuresti de 7 ani. Si pe seama mea s-au facut glume. Foarte multa vreme nu am avut idei preconcepute despre moldoveni/olteni/bucuresteni/ardeleni. Dar ultimele experiente m-au facut sa-mi schimb in rau parerea despre moldoveni. Am avut un coleg de apartament moldovean. Baiatul a parut ok, lucra pentru o multinationala. Imputit si lenes. Cara toate farfuriile curate din bicatarie la el in camera, unde putea efectiv si calcai printre resturi de mancare. Aparusera timid si gandacii, asa ca pe molvovean l-am pus dupa 4 luni sa-si ia zborul. Urmatorul coleg de apartament s-a nimerit tot moldovean. In 3 luni nu a spalat niciodata vas de toaleta, chiuveta, gresie. venea acasa, ma gasea facnd curat si pleca repede. Evident, a zburat.
    Acum cu femeile: un prieten si-a luat colege de apartament 2 moldovence, studente. Stateau amandoua in camera. prietenul mi s-a laudat ca intr-o saptamana le-a ars pe amandoua. Nu l-am crezut. M-am dus in vizita pe la el, am baut cateva beri cu el si ele si am dat si eu o buca.
    Acum am idei preconcepute despre moldoveni

    00
  22. AlexA a explicat in fix 5 randuri cum sta situatia de la Diverta. Asta in timp ce toata presa economica de la noi se face ca nu stie micul secret al lui Polichinelle.

    00
  23. eu astept sa apara roboti pe post de vanzatori dat fiind ca m-am saturat sa tot vad priviri tampe de fiecare data cand intreb ceva despre un produs sau daca au un anumit produs. exemplu: am fost la diverta o data si am intrebat-o pe una din tipe „aveti tratat de entomologie?”, ea zice „stati sa caut pe calculator”. ma uit la ce cauta si vad ca scrie la campul de autor „”tratat de entomologie” si zice „imi pare rau, n-avem”. Merita sa-i dau in cap cu niste carti poate se prindea care e dinstictia intre titlu si autor.

    00
  24. E dezastru în retailul românesc, am lucrat vreo doi ani în Media Galaxy și pot să spun că e nasoală rău treaba. Dacă la privat e așa, ce pretenții să mai am de la stat. E adevărată faza cu dacă vrei să pleci pleacă pt. că sunt alți zece dornici să vină în locul tău. Ceva traininguri am apucat să fac pe acolo doar că ce am învățat acolo aflam și printr-o simplă căutare pe google. Problema e că se angajează total aiurea oameni fără niciun pic de aptitudini sau interes în domeniu așa că oricâte traininguri ar face tot în zadar ar fi. Eu am lucrat pe IT și am avut un client care vroia să cumpere un cablu wireless(mi s-a întâmplat personal, nu vb. din auzite), altul care credea că se află în Mega Image și un altul care întreba de un televizor Sony Bavaria. Aaa, cel mai tare a fost unu care a venit la service reclamând că i s-a stricat tăvița de cafea de la calculator care de fapt era tray-ul de la cd-rom :)) Treaba e că pentru așa clienți așa angajați iar până la urmă pe patroni îi interesează sa vândă și atât. E adevărat și că mulți clienți vin doar să vadă produsele și apoi le cumpără de pe net, mi-a confirmat un client. În cazul meu a fost primul job, asta prin 2006 în perioada sărbătorilor de iarnă când am depășit targetul vreo patru luni la rând. Mi-a prins foarte bine experiența întrucât de la un angajat nou care nu prea avea habar de vânzări am ajuns în câteva luni să vând de 20.000-30.000 ron pe zi și chiar să fac training angajaților mai noi (neoficial bineînțeles) doar că în cazul meu incentivele veneau direct de la client și asta mă motiva mai mult. Problema vine de la șefi, cum de pildă un big boss din firmă (moldovean) m-a îndemnat să le citesc ce scrie pe etichetă (adică mai nimic) iar apoi am fost penalizat cu 10% la salariu de același big boss pt. că mă uitam pe net în timpul programului că să-i arat unui client mai multe detalii despre un produs, detalii pe care altfel nu aveam cum să i le furnizez și pe care acesta mi le ceruse. Am demisionat prin 2008 iar acum mă aflu în Spania și văzându-i pe angajații de pe aici și nu mi se par mai presus. De ex. în Media Mark, etalonul din domeniu, angajații sunt ceva mai amabili dar referitor la cunostințe tehnice despre produse sunt mult mai deficitari. Și sunt mai amabili că așa sunt spaniolii de obicei spre deosebire de românii ceva mai posomorâți. Sunt multe de spus pe tema asta, discuții mai găsiți pe blogul lui Piticu unde la o postare de prin 2007 încă se mai scriu comentarii. Link

    00
  25. Legat de fancourier. Am avut si eu cateva neplaceri din partea lor. La fel, a venit curierul la usa si sictirit mi-a intins coletul. Intamplator, nu aveam bani fix cat trebuia sa platesc pentru ca era 1 decembrie si nu ma asteptam sa vina coletul. Cand a vazut ca nu am fix” Pai tu de ce crezi ca ti se zice dinainte cat costa ? Ca sa ai bani la ficşi, nu ? Eu nu am sa-ti dau rest, cauta magazin sa-ti schimbe.” Norocul meu a fost sa gasesc un magazin pe strada mea care era deschis.
    Alta intamplare, acelasi netrebnic. S-a intamplat o data sa vina si sa nu ma gaseasca acasa, intampinandu-l bunica mea, care nu stia despre ce e vorba.
    Ma suna curierul si imi zice ca unde sunt, ca nu-l intereseaza ce si cum, ca tre sa isi ia banii. Ne-am inteles intr-un final sa ma duc la depozit sa iau coletul, acolo alta tarasenie. ” De ce nu ai stat acasa cand stiai ca vine curierul ? Ca baba aia nu stia nimic si n-a vrut sa-mi plateasca.” Numai cacaturi…
    De atunci chit ca ajunge mai tarziu, iau cu Posta Romana.

    00
  26. NOU
    #28

    La Altex te intreaba daca doresti ceva, daca pot sa ajute. Si vei fi socat, dar in Altex-ul de la Obor, chiar stiau ce laptop e venit nou si trebuie promovat la client.
    Nu de alta, dar sunt verificati de catre patronul cel mare, care mai face vizite incognito se pare.
    Diverta isi merita soarta, au oamenii pe care si i-au ales.

    00
  27. NOU
    #29

    Referitor la preturile din MediaGalaxy, verificat pe Xperia X10 pretul din magazin cu pretul de pe PcGarage, si magazinul castiga cu cativa lei pentru cateva produse Logitech.
    Asa ca nu spuneti ca intotdeauna e mai ieftin pe net.

    00
  28. Ovidiu ar trebui sa fii mai explicit la cine ai dat buca….ca eu inteleg ca prietenului tau care era tot oltean.
    „Nu l-am crezut. M-am dus in vizita pe la el, am baut cateva beri cu el si ele si am dat si eu o buca.”

    00
  29. NOU
    #31

    asta nu e nimic , sa vezi la reprezentantele cosmote din provincie ,ce este !!,numai „retardati” !!!!

    00
  30. Cunosc propunerea de asociere a lui Radu cu alt lant retail si apoi sa falimenteze impreuna! Discutia este de notorietate in mediul IT, nu-i asa domnule Radu sau domnule Furnica?

    00
  31. Cat de ***** sa fii sa nu modifici cuvantul „moldovean”? Cat de ******* sa n-ai cap si bun simt sa-ti dai seama ca rasismul e doar pt. cei cu mintea ingusta? Faceti-va ma granita si separati-va, hiene cu spume la gura ce sunteti. Ardelenii deja vor cu disperare sa se rupa, poate ne faceti si pe noi sa ne dorim asta candva, ca vad ca tare multi va mai straduiti… Cumplit, de la un „blogger profesionist” chiar nu ne asteptam… :(

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.