O mică soluție pentru apa caldă în București

Dacă e oprită apa caldă în București, nu ar fi cazul/motivul să înceapă să fie gândite niște chestii de felul celor din poză, destul de eco (?), care să ajute?
Bucureștiul e un oraș la câmpie, cu destul de mult soare, iar a crește temperatura apei cu câteva grade nu e ceva care ar trebui să fie foarte greu.
Câte chestii din astea au apărut pe blocurile din București de când s-a oprit apa caldă și până azi?
Bineînțeles, un acoperiș plin cu din astea nu poate deservi un bloc întreg, dar ar ajuta puțin. Chiar și 10% din oraș dacă ar fi rezolvat (un etaj dintr-un bloc de 10 etaje, asta înseamnă 10%), eu zic că ar fi ceva în plus.
În afară de scandal, a făcut ceva bucureșteanul pentru a-și îmbunătăți situația?

Valabil și pentru restul țării.

De ceva timp mă gândesc și la un mic proiect cu niște țevi puse pe exteriorul clădirilor, care ar absorbi căldura care vine pe clădiri, vara. În loc să-ți încălzească pereții, să te coci de căldură în casă, soarele ar încălzi apa din țevi, astfel având și răcoare în casă, și apă caldă. Mai mulți iepuri dintr-un foc: factură mai mică la apă caldă, factură mai mică la curentul consumat cu aerul condiționat, mai puțină energie consumată = mai puțină poluare.
Iarna ai goli sistemul, lăsând țevile goale (eliminând pericolul de îngheț).
Ceva aproximativ la fel cum e cel din poze, dar pus pe/în pereți, nu pe acoperiș.
Un sistem care ar merge mai puține luni din an, dar… 30-50% din an e mai ok decât 0% din an.
Dacă s-au obținut fonduri europene pentru „anvelopări”, oare acest fel de proiecte nu ar obține și ele fonduri?

Sunt destul de multi ingineri pe aici. E posibil să se adapteze astfel de sisteme la blocuri?

 

Later edit: se menționează în comentarii „preîncălzirea apei care intră în RADET, pentru a reduce consumul de energie”.
Aplicabil în București, un oraș unde vara e foarte cald? ;)
Un clip de acum 10 ani, din… „țări cu apă caldă”.

 

 

Pentru asta au avut deadline 6 luni:

https://youtu.be/_qNz3F0hgQ4

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

158 comentarii

  1. Care ar fi etajul ala (1/10) cu apa calda gratis ? Se da cu banu’ ? Locatarii nu se inteleg sa monteze un interfon si pe ala il folosesc toti.

    00
    • Am vrut sa scriu in articol, dar ma temeam sa nu rada lumea prea tare: Cat de cald e in balconul vostru, vara? sa pui ceva pe exterior, un sistem de tevi proiectat sa stea pe exteriorul balconului, lipit de peretele exterior al balconului, cu vas in balcon (100 de litri nici nu e mare vasul), iar apa sa fie pompata… macar in bucatarie, sa zicem.
      Stiu, e chin. Dar finalul e ca ai apa calda.

      Bineinteles, nu vorbesc de favele, ci sa fie proiectat pe bune, inclusiv „cu design”.

    • Am avut câteva mici proiecte de apă caldă prin București: electrice și cu gaz.
      Foarte simplu: unde se vrea electrică, diferențială separată cu sârmă dedicata pentru boiler și câțiva metri de țeava de cupru trași unde fu nevoie.
      Pe gaz e mai complicado un pic. Coturi, furtunuri, bla bla.
      Oamenii care vor și nu dorm, pot avea apă caldă.

      00
    • Bravo Cristici, ai idei bune dar proaste, practic vrei sa inventezi apa caldă. Soluții există deja la aceasta problemă: emag.ro/search/instant+dus

      00
    • Teodor, practic, am vazut instalatiile astea care functioneaza, gata inventate, si le supun discutiei publice.
      Sora mea are boiler (nu are centrala termica, nu e racordata la vreo retea de apa calda). Stii cat ii vine factura la curent electric? 600 de lei pe doua luni, pentru 3 persoane. Adica, apa calda costa 100 de lei de om, pe luna. (calcul empiric)
      In poze sunt chestii de 1000-2000 de lei (bani pe care ii platesti o singura data), si poti deservi 3-4-5 persoane (scrie in reviews si in comentarii). Daca se pune o duda din asta la o familie cum e a surorii mele (3 persoane in gospodarie), se amortizeaza in jumatate de an, numai economisind banii de la plata facturii de curent.

    • Vorbim de soluții temporare care să funcționeze la bloc, în cartierele unde nu e apă caldă. Soluție definitivă e centrala, alte chestii sunt nepractice sau prea scumpe pentru utilizare în masă.

      00
    • @cristici, 100 de lei/persoana doar pentru apa calda la dus este destul de mult.
      Iar legat de sistemul ala cu tevi pe experior, bazin de 100 l in balcon si asa mai departe sunt cateva probleme destul de mari:
      1. Aspectul exterior al blocului (va fi nevoie si de autorizatie de la Primarie pentru un astfel de proiect);
      2. Costurile destul de mari (in cat timp iti amortizezi investitia);
      3. Aspectul interior (o sa ai niste tevi in plus in plus care trec prin casa);
      4. Spatiul ocupat de bazinul din balcon + boilerul sau instalatia suplimentara ce trebuie montata in baie/bucatarie.

      00
    • Pensionarul care are subvenție și votează cu psd pro plua nu numai că nu vrea centrală de bloc/ap și nici să facă alte cheltuieli, DAR îți bagă și bețe în roate ca să nu cumva să schimbi ceva in bine, chiar dacă e vorba de tine și e finanțat de propriul buzunar!

      00
  2. @Cristici nu mai știu pe unde am citit dar sistemul asta de răcire exista prin CCCP… Nu mai gasesc

    00
  3. Dude, alea cand sunt fierbinti refuleaza, nu exista un sistem de siguranta pentru ele, ori cunsumi apa ori iese prin supapa !
    2 .La cata apa calda nu au astia in bucuresti, o sa arate blocurile alea ca in favelele braziliene.
    3.Sistemul cu tot cu astea si instalatiile te duc la 3000 de lei, astia nu au banii astia pentru o centrala termica, tu-i mai pui si la munca ?

    00
    • Se numeste „vas de expansiune”, si exista in proiect. ;)

    • N-au bucurestenii 3000 lei ? Sa mai vanda o masina din alea 4.

      00
    • @ovidiu bucureștenii n-au voie sase debranseze, cum ar putea să-și pună centrala termica 8n condițiile astea?

      00
    • @Ovidiu, un astfel de sistem cu tot cu montaj costa minim 3000 de euro (nici pe departe nu este 3000 de lei).
      Gandeste-te ca pentru a acoperi toata suprafata apartamentului si nevoie de minim 30-40 de mp de panouri care sa inconjoare apartamentul.
      In plus, cred ca o anvelopare buna cu polistiren izoleaza mai bine de caldura exterioara decat toate tevile de apa posibile.

      00
  4. Păi în sistemul curent ar trebui câte un panou la fiecare apartament, ca să se măsoare individual (deci câteva sute de țevi pe afară la fiecare bloc, care să ducă pe acoperiș) sau un sistem de panouri la tot blocul, conectat direct la țeava principală de apă caldă.

    Sistemul din poză funcționează ok pentru o familie. Funcționează pe ideea că nu face toată lumea baie în același timp și că știi să estimezi câtă apă caldă ai folosit (de obicei se folosește în tandem cu un boiler electric, posibil cu serpentină de schimb de căldură, caz în care bagi antigel în sistemul de pe acoperiș și îl poți folosi și iarna, iar unele au rezistență internă, ca să ai niște apă caldă și când nu e soare).

    Acum gândește-te cum ar fi chestia asta la un bloc românesc de 10 etaje, uzual 4..6 apartamente pe etaj:
    – cu țevile individuale nu prea merge din cauza numărului (60 de apartamente = 120 de țevi + nu e chiar așa de mare acoperișul să încapă 60 de de-alea)
    – cu conectarea la țeava de apă caldă a blocului, dacă face unul baie o oră, s-a dus toată apa caldă din rezervor; apoi trebuie să ai boilerul electric undeva + certat cu vecinii, bătut în țevi, urlat pe scară „băăă, care mănâncă apa poporului?”…
    – mult succes să obții aprobarea și banii de la toți proprietarii

    00
  5. >>În loc să-ți încălzească pereții, să te coci de căldură în casă, soarele ar încălzi apa din țevi, astfel având și răcoare în casă, și apă caldă

    Izolatia e solutia, nu sefeul asta :)

    00
    • Intr-un oras in care te coci de caldura vara, apa calda se obtine arzand carbuni si gaz.
      Nu e ceva in neregula aici?

      Cat de grava e situatia cu lipsa apei calde?
      Suficient incat primarul sa piarda alegerile.
      Ca doar nu crede cineva ca s-a desteptat bucuresteanul. Daca era apa calda, Firea ramanea primar. :)

    • Man, multe chestii sunt gresite, dar ce zici tu nu prea se poate, poate ca teoretic si tehnic merge, dar gandeste-te la costuri, nu numai de instalare, dar si de intretinere.

      00
    • Doar zic, nu dau cu paru’, s-a gândit careva la greutatea apei din țevile de pe exteriorul blocului/balconului. La cum arată blocurile din București, nici nu mai trebuie cutremur să cadă, le îmbraci în țevi cu apă. Chestia e valabilă la orice bloc, de oriunde, dar am zis să păstrez zona.

      00
    • Tot romanul avea butoaie cu varza in balcon, sute de kile eventual, calorifere din fonta (acum goale?)…

      Tevi de apa calda deja sunt in loc, nu-i asa? Cum ar fi sa se faca ce mai scrie lumea pe-aici, un sistem cu rezervor la subsol. Sa se capteze caldura de pe bloc, „mutand-o” in subsol?
      Ar ajunge 800 de litri?

      REZERVOR ACUMULARE APA CALDA CU DOUA SERPENTINE WOODY PR2 800 LITRI
      Pret: 3100,00 Lei
      „Rezervoarele de acumulare WOODY sunt destinate a fi utilizate in sisteme de incalzire, pentru acumularea de caldura. Protejeaza cazanul in functionarea lui in stare de cald/rece, ceea ce conduce la cresterea considerabila a duratei de viata. Poate fi racordat la sisteme de incalzire inchise, fara aport de oxigen, respectiv la sisteme solare.”

    • @cristici, vorbeste de lucruri diferite si le amesteci.

      1. Sistem cu tevi pe fatada blocului pentru a capta caldura care ajunge in apartamente
      – dificil de tras tevi de la fiecare fatada catre subsol, deci ramane ca fiecare sa foloseasca apa „produsa”;
      – nu pot fi folosite tevile existente, fiindca acest sistem nu poate acoperi tot necesarul de apa calda, asa ca este nevoie sa fii in continuare racordat la Radet;
      – izolarea cu poilstiren este mult mai eficienta si mai ieftina pentru a pastra o temperatura scazuta in apartament.

      2. Sistem cu panouri solare pe bloc
      – se poate trage o teava de pe acoperis pana la subsol (dar lucrarile sunt destul de costisitoare);
      – ramane problema cu utilitatea limitata (nu poate furniza intregul necesar de apa calda, asa ca este nevoie in continuare sa ai tevi separate pentru Radet);
      – cum se impart costurile initiale cu instalatia? Nu se poate face o impartire egala la toti locatarii fiindca unii vor consuma mai multa apa, iar altii nu vor beneficia deloc de acest sistem (daca eu ma trezesc mai tarziu, nu mai am deloc apa in bazinul de la subsol).

      Un bazin de 800 de litri este foarte mic pentru necesarul de apa calda al unui bloc.
      Sa presupunem ca avem un bloc de 4 etaje + parter (adica 20 de apartamente).
      Iau ca punct de reper consumul de la mine din bloc care este undeva pe la 6 mc/luna.
      Rezulta un consum lunar de 120 mc, adica 4 mc/zi. Majoritatea fac baie dimineata sau seara, asadar ai nevoie de un bazin de minim 2000 litri.

      00
  6. Cristici, hai fii destept cu ce te pricepi te rog, cam cata expansiune crezi ca suporta butoiasul ala rosu, cam trei zile plecat de acasa la 30 de grade afara crezi ca suporta, ca tot de aia are si ala supapa

    00
    • „fii destept cu ce te pricepi te rog”.
      Chestiile astea sunt de vanzare. Banuiesc ca au trecut niste teste, au anumiti parametri, aprobati de niste insitutii.
      Multe sunt folosite pentru case de vacanta, le vad pe la mare, pe la munte.
      Fii si tu destept: spune-ne tu cum sta treaba cu expansiunea. Ce stii tu, mai mult decat toti aia care vand asa ceva?

    • Fiti destepti amandoi. Se acppera elementii cu o husa speciala. Daca uiti, esti belit ( patita la tara cu 12 elementi)

      00
    • Statz ca m-ati atacat la fizica! Care e problema? Ce e aia expansiune? Dilatare? Abur? Nu ma prind ce nu se rezolva cu o supapa…

      00
    • @Cristici asa ceva nu este fezabil in romania, pe scara larga, daca nu este complet automatizat. Panourile solare nepresurizate le-as exclude din start pt. ca trebuie golite iarna; pe langa asta daca apa nu este folosita aceasta incepe sa fiarba. Ma indoiesc ca se vor urca oamenii pe acoperis sa le acopere… Vasul ala de expansiune de care ai auzit tu are un anumit rol pana incepe apa sa fiarba; dupa acea este eliminata prin supapa de siguranta. Problema 1: cum evacuezi in siguranta apa aia fierbinte de pe un bloc? Problema 2: e ok consumul suplimentar de apa cauzat de fierbere si evacuare?
      Singura solutie ok pt. blocuri ar fi cea cu panouri solare cu antigel si puffer separat (+ automatizarile de rigoare) dar asta implica multe costuri suplimentare.

      00
    • Stai linistit ca nu fierbe apa in vasul acela. Iar inafara de vasul de expansiune se pot monta si supape de refulare in caz de presiune prea mare, daca chiar e cazul.

      00
    • Vin si eu, tarziu, cu o completare. Am 3 panouri de apa calda (panouri plane, nu tuburi), care n-au avut nimic timp de 3 zile cand mi s-a blocat pompa de circulare a agentului termic, ziua ajungea temperatura din panouri la 140 C si nu a scos nimic pe la nicio supapa, a facut fata vasul de expansiune.

      00
  7. dude, bati campii. deja au zis mai multi vad. eu nu am lift renovat. cum crezi ca o sa conving 24 de pensionari ra puna bani? ah stai. sa zicem ca vreau doar sa-i conving sa ma lase sa trag tzeava??

    00
    • NOU
      #31

      Câmpii tu ii bați . Cine este proprietarul terenului pe care s a construit blocul comunist? De ce ar trebui ca pensionarii ăia care nu vor să…să tot continue ei să decidă. De ce trebuie sa tot păstrăm obiceiuri sovietice, balcanice, orientale când toți ne uitam cu jind spre Vest? De ce nu puneți odată piciorul în prag și să admiteți că pentru confort și civilizație trebuie să plătești. Astea nu sunt pentru toți.

      00
    • Domnule Brown, va angajez eu. daca ii convingeti sa schimbe liftul trecem la lucruri serioase.

      00
  8. N-a adus (inca) Nicusor „apa calda”?!?…

    00
  9. Pentru blocurile cu pana in 4 etaje ar merge. Si sunt destule.

    00
    • Am scris in text: macar etajul 10 din 10, si deja s-ar rezolva problema a cel putin 10% din locuinte. Cu putine tevi instalate.
      Dar vad ca oamenii nu citesc asta.
      Pui din asta pe bloc, cei de la 10 (poate si de la etajul 9, daca e intelegere) au apa calda. Macar atat. Daca apa calda nu urca pana la 10 cand era RADET, macar acum, pe criza (si dupa) sa aiba o solutie.

    • @cristici: pai stai asa. De ce să-i dau eu, de la etajul 4, aprobare ăluia de la 10 sa aibă apa calda gratis (doar el) folosindu-se de acoperișul care e comun (ca dacă se strica acoperișul și-i ploua lui în casa, plătește toată lumea)

      00
    • @mmm pt ca nu esti muist si nu te pui cu curu in drum. sunt destule articole pe tema asta chiar pe blogul asta.

      00
    • Cristici, ai vreo idee ce inseamna sa adaugi greutate suplimentare sau modificari structurale la un acoperis de bloc ? Studiu de rezistenta, modificare acoperis, proiect, costuri ?

      Sau e ok, iei 50 de dracii, le montezi, cel de sus cu mila in caz ca pica in case la ultimul etaj ?

      00
    • 1. nu incap 50 de „dracii” pe bloc, nu am scris sa se puna cate una pe apartament.
      2. daca iau 30 de grasi si ii urc pe bloc, eventual ii pun sa danseze acolo, afectez structura blocului? Pentru ca un butoi poate fi si la 100-140 de litri. Plus restul… cat sa fie? Cunosc oameni de 140 de kg. Zici tu ca, daca iau 20 din aia si ii urc pe un bloc, deja e o problema? astia cum au reusit?

    • E ok, nu sti despre ce vorbesti, las-o balta. Ti-au mai zis si altii.

      00
    • @Cristici, grașii nu stau și dansează pe acoperiș 24/7/365. Drăcia asta da.

      00
    • grasii nu se urca pe acoperis.

      00
  10. Cristici, ala e un sistem de incalzire simplu, direct, am unul montat la tara, daca locuiesti permanent acolo, faci dus si speli vase zilnic e ok, cand nu sunt acolo vine un vecin sa*l goleasca in zilele insorite deoarece refuleaza, este practic o oala sub presiune asezata la soare.
    Este ieftin si o foarte buna solutie pentru cei care locuiesc vara undeva si nu vor boiler electric sau nu au posibiliatatea de centrala.
    Exista sisteme centralizate solare pentru blocuri dar sunt foarte scumpe si cum spuneam mai sus ei nu au bani de centrala termica….

    00
  11. Nu e S. F. chiar există, căutați după „solar cooling building envelope” sunt sute de articole cu dare concrete.

    La blocuri comuniste merg puse pe bloc panouri cu tuburi vidate fara boiler încorporat, toate conectate la un boiler (pufer) central, eventual pus in uscatorie.
    In Brașov chiar a fost sistem de panouri solare, pe timpul lui Ceaușescu, mintat pe un bloc din Noua, se vad si acum fiarele rămase.

    Dar nu prea se merită investiția cand sunt gaze ieftine, eu de exemplu platesc vara 30 lei/lună și nu fac economie de apă caldă, mă lafăi. (eu am consumul de apa rece record in bloc, 16 m3/lună, sunt apartamente care consuma 2 m3)

    00
  12. Nu, nu va face nimeni asa ceva. Vor baga in priza 2-3 calorifere electrice, ia foc instalatia din casa, sare siguranta de la bloc si o sa stea 2-3 zile pana vine cineva sa rezolve macar sa aiba lumina. Sau se muta la rude, prieteni cu centrala pe gaz.
    Cum se face:
    https://metaefficient.com/hot-water-systems/90-of-israel-homes-have-solar-water-heaters.html

    00
  13. La ultimul tău articol primul comentariu l-ai șters. Cam avea dreptate omul acela😋
    Rezolvare a 10% din „problemă”. Plm … are sens ?
    Descentralizarea e soluția. Să se facă centrale de bloc pe banii ăia din care se subvenționează gigacaloria în București. Să se permită instalarea centralelor individuale de apartament de către firme private în parteneriat cu primăria. Toate supuse reglementărilor și verificărilor, rigorilor unor hotărârii de consiliu local😉. S-ar putea face, dacă s-ar dori chiar și de către primărie cu eșalonarea costurilor acolo unde nu își permit propietarii, cu o eventuală ipotecă pe apartament. Norme metodologice ca în alte țări cu apă caldă, respectate cu sfințenie, nu ocolite cu măiestria caracteristică nației noastre.
    Românului îi place doar să fie propietar, uitând că din această calitate derivă și niște obligații.
    În fine, mă scuzi, era doar o reacție aiurea la un articol ce propune o non-soluție. Have fun!

    00
    • Nu stiu despre ce comentarii sterse vorbesti, eu nu sterg comentarii. Nici nu stiu cum sa le sterg, de fapt. In plus, sunt adeptul liberei exprimari, asa ca puneti tunurile pe… pe cine? Pe un necunoscut care scrie (uneori) prostii. Chiar, de ce as sterge comentarii? lol.

      „un articol ce propune o non-soluție.” Celor care au comentat si spun ca au deja sistemul asta, ce le poti spune?

      Fix deasupra comentariului tau e un link: „90% Of Israeli Homes Have Solar Water Heaters” July 3, 2008
      Articol scris cu mai bine de 10 ani in urma.

    • Descentralizarea nu e soluția deoarece ai 4 cet-uri care vrei nu vrei produc apă caldă. Pe ele nu poți să le închizi ca îți dau curentul pt oraș. Costul de producție a curentului ar crește dacă nu ai vinde și caldura reziduală. În plus dacă descentralizezi încălzirea dar ai o iarnă grea nu ai destule gaze în București și pt cet-uri și pt centrale și din păcate populația și-o ia că cet-urile sunt legate la linii de înaltă presiune de gaz, nu derivații de joasă presiune.
      Deci soluția e grea și de durată: modernizarea sistemului.

      00
    • Ninge destul de rar în Israel, poate de-aia.

      00
  14. Panouri solare ca in poza adică depresurizate au ai mei pe casă de vreo 10 ani deja. Vara se încălzește tot boilerul ăla care are 150 litri aproape la 100 grade, chiar și în septembrie am făcut 4 persoane duș după o zi însorită.
    La un bloc ar merge un sistem de panouri presurizate pe acoperiș, cam 20 de tuburi de apartament care să încălzească un puffer mare din care să consume locatarii.

    00
  15. Nu gasesti pe nimeni sa-ti faca cele mai banale lucrari cat de cat bine si tu vrei ca cineva sa implementeze sf-uri din astea in Romania ? Si sa se si intelega la bani locatarii ? Ahahahaha, naivitatea ta e adorabila, mai bine se spala in lighean 10 de ani de acum inainte.

    00
  16. Deci eu daca stau la 1 trebuie mai intai sa plimb apa pana la etajul 10 pentru a ajunge inapoi la mine un pic mai calda? O sa fie interesanta mentinerea presiunii apei in conditile in care tu vrei sa transformi toate blocurile de 10 etaje in blocuri de „10 etaje de etajul 10”.

    Genul asta de sistem este util doar pentru cei care stau la etajele superioare.

    Mai bine pui panouri fotovoltaice, curentul sa ajunga direct la distribuitor si sa fie scazut din factura celor care locuiesc in blocul respectiv.

    00
    • Daca stai la 1 nu beneficiezi de sistemul asta. Nu beneficiezi, dar nici nu platesti pentru el. E un sistem viabil pentru cei de la ultimul etaj, poate si pentru cei de la penultimul etaj.
      Am scris atat de alambicat incat nu se intelege?
      Cu ce difera chestia din articol de o centrala de apartament? Costuri reduse pe termen lung, poluare mai putina – pentru ca e „eco”. Taie rusul gazul, macar 10% din aia din bloc au apa cat de cat calda.

    • Daca nu faci ceva pentru tot blocul atunci nu o sa primesti aprobarea de la ceilalti locatari. Apoi cum se imparte factura la apa calda? Eu din cate stiu la bloc factura este la comun si este impartita la nr de locatari (nu stau la bloc), nu stiu cum o sa functioneze „semi-bransarea asta”. Asta e partea usoara, partea complicata este datul gaurilor pentru conducte separate in fiecare apartament, daca nu ai circuit separat in apartament e si mai bine. Toata aceasta bataie de cap ca intr-un final sa iti faci dus cu apa calda mai putin cand o consuma vecinii, atunci trebuie sa iesi din dus plin de sapun sa schimbi dupa panouri solare pe radet.
      Daca ai centrala de apartament nu mai esti dependent de radet, asta e diferenta principala.
      Daca tot mergem pe varianta eco, de ce sa nu montezi astfel de instalatii in apropierea cet-urilor? Consumi mai putin combustibil sa ridici apa de la 50 grade la 80 decat de la 15 grade.

      00
  17. „În afară de scandal, a făcut ceva bucureșteanul pentru a-și îmbunătăți situația?”

    Da, a sunat un prieten.

    00
  18. Ideea nu e de azi de ieri, au fost facute pe vremea lui ceasca sisteme de tevi absorbante impanzite pe tot acoperisul. N-a mers. Dupa o iarna au crapat toate din lipsa de intretinere. Dupa 90 au venit suedejii si au curatat tot. E usor sa ai grija de un panou sa-l intretii, dar sa tii unul colectiv nu prea e usor. Astia vor si la baie si la bucatarie si sa-l aibe si pe celelalt in paralel. Complicata treaba. Chestia merge la centralele de scara sa ai cateva panouri si sa obti o preincalzire, castigi la consumul de gaze iar proiectarea trebuie facuta din start. Poate se va face in viitor la blocuri noi, asta daca ii obliga, ca nu prea vad pana acum la niciunul sa foloseasca panouri solare pe acoperisuri. Iar ideea de a pune pe balcon un panou ca sa faci apa calda e prea disconfortabil, mai degraba te descurci cu un boiler simplu de 20 l, sau cu ligheanul pe aragaz. :)

    00
    • like pentru: „au crapat toate… din lipsa de intretinere(!)”; „sa ai cateva panouri si sa obtii o preincalzire, castigi la consumul de gaze”.
      Vrem mai putina poluare, mai putine masini, mai mult oxigen… dar nu intretinem ce se face.
      Un RADET cat polueaza? Cat polueaza obtinerea apei calde pentru un oras de milioane de oameni?
      Asta pe langa problemele cu kilometrii de tevi prin pamant, sparte.
      La mine in oras nu mai exista centrale mari tip CET. Toti au centrale de apartament. Care e viitorul Bucurestiului?
      Lighean pe aragaz, in 2020, in capitală europeană…

    • @cristici: Viitorul nu e cu ligheanul dar nici varianta ta nu e viabila. Suntem milioane de bucuresteni in blocuri mari, nu 3 gospodari in blocuri cu 2 etaje ca in alte parti.

      00
    • La casa e de munca, la bloc e ”mai comod”. Nu zic ca toti de la bloc stau la bloc din comoditate, dar sunt o paturica destula pe care n-o sa ii poti convinge ca trebuie sa si munceasca la ceva pt blocul in care stau. Mai degraba or sa inteleaga solutia lighean+aragaz, decat vreo rotatie de facut ceva la intretinerea panourilor.

      00
  19. Sunt curios daca ai cele mai mici cunoștințe de inginerie. Apoi daca ai cunoștințe juridice. Cum împărți tu apa aia? Pe ce criterii? Iarna ce faci? Că vara te mai speli cu apă mai rece, dar iarna e crunt și atunci e problema mai mare. Ai luat în calcul daca acoperișul blocului susține n chestii din astea?

    00
  20. Tu nu zici rau dar parca n ai nici un contact cu realitatea româneasca.

    00
  21. Am un sistem din asta simplu pe casa, 120 de litri, facem dus cu el 3 persoane zilnic aprox 250 de zile pe an. Pentru restul avem boiler electric. La munte. Ca sa nu inghete iarna am imbracat si izolat tevile expuse. Pentru o presiune decenta apa trebuie sa aiba mai mult de 70 de grade. In martie si septembrie, in perioada de echinoctiu, probabil din cauza unghiului tevilor si a soarelui, apa ajunge la 100 de grade. Atunci iese abur din tub supapa tubului. Totul ptr 2400 de lei, inclusiv montaj si service, acum doi ani. Acum am vazut ca un sistem asemanator e pe la 1500 de lei, DIY.

    00
  22. Sanchi, apa calda! Trei sferturi dintre ei au aflat de la stiri ca n-au apa calda! Cand te duci sa f*ti ceva te intreaba ce masina ai, nu daca ai apa calda!

    00
  23. Cred ca este o idee ce poate fi pusa in practica, sa deserveasca toate apartamentele, prin intermediul unui puffer. Dupa cativa ani in care s-ar amortiza investitia, ar scadea factura la apa calda. Ca si downside vad faptul ca e trebuie acordul tuturor locatarilor

    00
  24. Apa calda o mai rezolva cu un boiler dar caldura ?

    00
  25. nu mai veni ma cu idei, crabii romani oricat de IQ cu 3 cifre sau 4 ar avea tot crabi romani sunt. plm de asta nici nu prea mai comentez pe aici decat in gluma, ce plm intreaba-l pe selly vine el repede cu o idee platita de un sponsor =)) ca daca-l intrebi pe hâtz jonule sigur iti vinde baterii descarcate pe post de termocentrala

    00
  26. Ne mutam in Domnesti. Case closed.

    00
  27. a sunat jules verne si isi vrea retardul inapoi. macar fluture pe chestii tehnice are logica. ai avut de ales intre articolul asta si altul cu fierbatoare gigantice bagate in fiecare cada?

    00
  28. La mine-n bloc sunt 40 ap (20 de 3 cam si 20 de 4 cam). In total sunt 69 de persoane la intretinere si un pic sub jumate din apartamente sunt goale.

    1) Cine se duce sa ia semnaturi de la toti pentru asa ceva? Administratorul e o firma externa. Il doare la bascheti. Sa presupunem ca ma duc eu …

    2) Cine imi da semnatura? Baba de la 2 care-a recunoscut cu nostalgie ca ea oricum se spala-n lighean ca sa nu consume apa. Ca asa facea si-n copilarie la tara la Moldova.
    Sa presupunem ca imi da …

    3) Cu aia care nu-s in bloc ce fac? Nu-i pot contacta ca n-am datele de contact. Administratorul nu mi le da ca GDPR. Sa presupunem ca fac rost …

    4) Care proprietar de apartament gol e dispus sa plateasca suma necesara pentru instalare. Orice suma?

    5) In fiecare luna sunt restante la intretinere de 4000-5000lei. Cine nu e-n stare sa-si plateasca intretinerea si nu sta acolo sigur o sa plateasca pentru panouri solare.

    6) Dar daca se strica terasa, dar daca se inunda, dar daca ….

    Cam aici am ajuns acum vreo 10 ani cand am incercat sa misc lumea sa punem centrale pe gaz cu diferenta ca la 6 era: Dar daca sarim in aer? Platesti tu daca se-ntampla ceva?

    Post-mortem:
    Ce CACAT comun ai vazut tu sa fie intretinut. Cand stau la casa stiu ca daca nu am grija de panou curge de la supra-presiune si se sparge iarna daca uit apa in el.
    Daca EU nu fac astea, raman fara.
    La bloc, nu e-al meu. S-a stricat …
    Cand stai la curte, vrei nu vrei, iti dai zapada de la usa pana la poarta si eventual in dreptul curtii. La bloc pe cati ai vazut ca ies la dat zapada din fata intrarii, ca sa nu mai zic de pe aleea de langa bloc.

    Bonus:
    La un moment dat au descoperit ca unele apometre sunt stricate. S-au inlocuit pe cheltuiala comuna. Dupa 2 luni „s-au fost stricate” apometrele la aceasi.
    Pana la urma platim pausal.

    Mama Omida:
    Daca continua asa, spalatul o sa fie cea mai mica problema. Unde pot cumpara actiuni la fabrica de plapumi si pullovere?

    Sad sad truth!
    1) Probabil ca o sa-mi cumpar un instant electric. Calorifer electric am de cand erau copiii mici.
    2a) N-o sa mai pot lucra de-acasa ca or sa sara sigurantele in draci daca toti gandesc ca mine. Am totusi mari sperante in baba de la 2. Ori face frigul, ori da coltul. Win-win either way.
    2b) Caut vreun ex fotbalist-wanna-be jegos care face case in white picket fence-urile Bucurestiului: Bragadiru, Popesti, Berceni, Domnesti sa-i bag banul la chiloti si sa iau o casa facuta prost si unde fosa trebuie golita lunar.

    00
    • La bonus trebuia sa ii lasati pe cei cu apometre „stricate” sa imparta frateste si pausal apa necontorizata.

      00
    • E bun comentariul.
      So, bucuresteanul se plange in loc sa caute solutii reale. Bine ca a fost subventionata gigacaloria pana acum.
      Nici n-as fi scris textul de mai sus daca nu citeam peste tot prin presa centrala cum sufera bietul bucurestean. De fapt, nu sufera, doar se plange. Daca ar fi suferit cu adevarat, ar fi cautat solutii.
      Comentariul tau ridica niste probleme pe care nu mi le-am pus, recunosc. Mea culpa.
      In aceste conditii, nu vad prea curand rezolvarea situatiei cu apa calda pentru marea masa a populatiei din Bucuresti.

    • Vezi că la instant îți trebuie siguranță de 25 amperi.
      Am întrebat eu.
      La robinet cu încălzire, gen delimsno, nu scoate apa la mai mult de 30 de grade

      00
    • Dragoș. Diferențială RCBO de curbă B, 16A ajunge să îți faci rachetă.
      Un instant de maxim 2000 W ajunge pentru apă caldă. Vezi în comentariile mele de aici ce soluții am implementat.
      Costul real cu tot cu manoperă, cu apă caldă la bucătarie este de 800-1000 de lei în funcție de pretenții și materiale:450 de lei boiler, 200 de lei țevi, robineți, un ștecher, dibluri, alte fitinguri.
      Se mai pot adăuga câțiva metri de cablu de 3×2.5 mm2, o diferențială de 130 de lei, un pic panou pentru ea de 10 lei, o priză bună de 16A la 40 de lei.
      Soluții există. Și nu ia nimeni foc, nici nu rămâne pe întuneric.
      Acum dacă vrei boiler electric de 100 de litri și 5kw, calculul tehnic e altul: 4mmp secțiune la cablu, diferențială de 25A, cutie de conectare dedicată pentru cuptoare/plite electrice, fără ștecher. Direct cu cleme wago.

      00
    • Ionut, solutia ta merge ca exceptie. cand faci o chestie de genul universal iti bubuie centralele electrice zonale, asta daca nu ai noroc sa se topeasca instalatia generala a blocului pana atunci.

      00
    • NOU
      #81

      Nuu, comentariul nu e bun . Deloc. Nu face decât să ne spună DE CE NU MERGE NIMIC. nu ne spune ce ar putea să se facă pentru binele comun. Știm foarte bine de ce nu numerg lucrurile în București si in Romania de zeci de ani. Pentru că nimeni nu se implică cu adevărat să schimbe ceva macro. Voluntariat? Adunati vă în asociații, propuneți legi dure etc etc. Cine nu plătește își pierde proprietatea. Nu e normal sa ai un apartament în proprietate și să nu îți pese de acoperiș. Nu ai bani pentru administrația comună, pierzi apartamentul. Nu e normal sa și aceeași infrastructura rutiera de 50 de ani. Loc plătit cu țăruș pe el. Rable pe trotuar. În parcări . Pe marginea drumului. Etc etc etc. Dacă nu o sa vă treziți odată veți muri tâmpiți de la Gâdea las Fierbinți talent, ferme și standup comedy

      00
    • NOU
      #82

      Băi Ionuț, ești electrician autorizat? Dacă nu, și nu cred că ești, nu mai da sfaturi . Tu înveți oamenii să cârpească! Articolul e despre idee în sine. Macro. Nu cârpeli.

      00
    • Băi Anthony, autorizație ANRE nu am.
      Dar am o diplomă de tehnician electrotehnist, vreo câțiva ani de experiență pe teren in automatizări industriale și pe rezidențial.
      Vezi că ce ți-am zis eu acolo mai sus nu sunt improvizații.
      Dacă eu îți propun o soluție, nu îți zic și să o faci tu, dacă nu ai cunoștințele necesare și experiența, pentru că riști să iei foc.
      Repet, nu e improvizație. Normativul i7/2011 te obligă să pui priză dedicată, protejată cu siguranță dedicată pentru un consumator de peste 2000W.
      Ți-am răspuns ca să verifici ceea ce ți-am zis, să înțelegi pentru tine.

      00
    • NOU
      #84

      Ionute, am 16th, 17th, 18th edition și zeci de ani de experiență în Vest. Da? Nu mai da sfaturi d astea ptr apartamente de blocuri comuniste că ia foc blocul cu totul. Lasă firme specializate sa isi facă treaba de la zero. Fă-ți tu acasă la tine și nu mai spune nimănui. Te las pe tine să-ți dai seama unde ai greșit in comment ul tau.

      00
    • Am înțeles unde bați. Instalații subdimensionate dpdv constructiv pentru tipul ăsta de aplicații, instalații pe aluminiu de la contor la siguranțe.
      Închis subiectul.

      00
  29. Nu imi dau seama daca esti sarcastic sau vorbesti serios.

    Aceast „mica solutie” este de fapt o mare problema. Sau o serie de mari probleme, batai de cap, costuri. Si toate pentru un non-rezultat.
    Este o non-solutie.

    Pentru idei asemanatoare cauta si citeste ce au facut chinezii cand au decis ca vor face otel in gospodariile individuale.

    E halucinant ce am citit in acest articol, zero simt practic.

    Imi pare rau pentru ce am scris mai sus, nu cred ca am criticat vreodata un autor de pe acest blog dar chiar nu ai cum sa vorbesti serios.

    00
    • With no personal knowledge of metallurgy, Mao encouraged the establishment of small backyard steel furnaces in every commune and in each urban neighborhood. Mao was shown an example of a backyard furnace in Hefei, Anhui, in September 1958 by provincial first secretary Zeng Xisheng. The unit was claimed to be manufacturing high quality steel.

      Huge efforts on the part of peasants and other workers were made to produce steel out of scrap metal. To fuel the furnaces, the local environment was denuded of trees and wood taken from the doors and furniture of peasants’ houses. Pots, pans, and other metal artifacts were requisitioned to supply the „scrap” for the furnaces so that the wildly optimistic production targets could be met. Many of the male agricultural workers were diverted from the harvest to help the iron production as were the workers at many factories, schools, and even hospitals. Although the output consisted of low quality lumps of pig iron which was of negligible economic worth, Mao had a deep distrust of intellectuals who could have pointed this out and instead placed his faith in the power of the mass mobilization of the peasants.

      Moreover, the experience of the intellectual classes following the Hundred Flowers Campaign silenced those aware of the folly of such a plan. According to his private doctor, Li Zhisui, Mao and his entourage visited traditional steel works in Manchuria in January 1959 where he found out that high quality steel could only be produced in large-scale factories using reliable fuel such as coal. However, he decided not to order a halt to the backyard steel furnaces so as not to dampen the revolutionary enthusiasm of the masses. The program was only quietly abandoned much later in that year.

      00
    • Nu doar autorul nu are simțul esteticii sau al ridicolului, dar și cititorilor acestui blog le place foarte mult țigăneala, sclipiciul, „soluțiile-minune” și plecatul pe fentă. E un articol scris pentru un anume target, o nișă din miile de cititori zilnici. Restul, care știm cum stă de fapt treaba, ne uităm de pe margine și ne abținem să intrăm în polemici cu comentatorii fideli. Să le explici care este realitatea este doar risipă de resurse. Nu îi poți salva pe toți, unii trebuie să mai și moară.

      00
    • „E halucinant ce am citit in acest articol, zero simt practic.”
      Este amuzant asta, cititind comentariile. Care sunt impartite in doua: „o idee de cacat,. nu are cum sa mearga”, si „mi-am pus deja, am de cativa ani, merge foarte bine.”
      Nu e amuzant?
      Ce inseamna „zero simt practic”, daca citim comentariile celor CARE AU DEJA?

    • Cristici, te plângi că lumea nu citește bine. Nici tu. Aia de au zis că au deja stau la casă. Da, și ai mei părinți au. Dar e integrată cu centrala pe lemne. E un sistem relativ complex. Merge, nimic de zis. Oamenii spun că nu merge la bloc. Cum faci separarea la robinet, cum faci atunci când ai și apă caldă de la primărie? In fine.

      00
    • @cristici care dintre cei care au zis că și-au pus au zis că au pus LA BLOC! La casă da e soluția perfectă și deja numărul de sisteme montate este vizibil mare in toate localitățile. La bloc sunt alte probleme legate de traiul la comun expuse mai sus.

      00
    • Deci vorbesti serios.

      In acest caz nu am o problema cu articolul in sine .. care ar putea fi un inceput pentru a studia problema in detaliu etc.

      Problema apare in combinatia TITLU – ARTICOL, moment in care te plasez undeva intre brosurile de supermarket si tabloide.

      Cand tu pui titlu cu „solutie apa calda in Bucuresti” si pe urma bagi articolul asta o sa ai comentariile pe care le vezi.

      Pentru ca eu comentez legat de titlul tau, solutii pentru Bucuresti nu pentru 2 case 3 blocuri sau pentru blocuri/case noi.

      Asta inseamna zero simt practic. Zero simt practic legat de problema.
      Acum tu incerci sa adaptezi problema in functie de solutia ta.

      Pai nu ai cum, poate doar sa dai afara din Bucuresti 99% din locuitori si sa ramaneti 3 insi care aveti tevi pe bloc.

      Zero simt practic legat de numerele mari cu care se confrunta Bucurestiul.

      Daca spuneai „solutie pentru apa calda la casa sau in cartiere noi de blocuri mici” aveai un articol beton.

      Dar tu practic faci seo spam cu nerusinare.

      00
    • Zero simt practic in legatura cu titlul „solutie apa calda Bucuresti”.

      Ar merge ca articol separat „cum sa ai apa calda la casa cu costuri mici”.

      Dar nu, trebuie sa facem seo spam.

      00
  30. @zoso idee: buton de like/dislike per articol (macar pt. astea scrise de colaboratori).

    00
    • @Julian: E deja implementat. Zoso stie cat like si dislike produce fiecare din articolele lui (sau alea ale colaboratorilor) ca vede numarul de ctitori. E singurul care are nevoie de informatia asta.

      00
    • Cred că dacă se putea da downvote la comentariile lui cristici nu mai apărea nici unul.

      00
  31. Au mai spus și alții mai sus:
    Sistemul asta nu poate fi pus pe blocuri deoarece greutatea in plus nu-i neglijabila ( nu-s doar aparatele alea in sine ci si bazinul cu apa incalzită). In plus costul asigurării o sa crească ( ca minunile alea mai pleznesc si inunda tot blocul).
    Pe de alta parte, celule fotovoltaice se pot pune iar surpusul de energie se poate impărți echitabil intre colocatari. Rămâne doar sa găsești asociații care sa suporte costul inițial al investiției. Sau sisteme de finanțare cu ajutorul primăriei.

    00
  32. Mesaj pentru Cristici. Sef, Romania este singura tara din lume care nu are nevoie de paza in iad. De indata ce unul de-ai nostri incearca sa paraseasca incinta ….imediat ceilalti il trag inapoi.

    Astfel ca cel care nu locuieste la ultimul etaj ar vrea si el (chiar daca nu vrea pe bune si nici nu are bani pt asta). In cazul asta pentru a fi egalitate intre vecini : nu isi pune nimeni.

    Cel care nu locuieste la ultimul etaj o sa invoce intotdeauna faptul ca se poate strica acoperisul (acoperis cu ale carui costuri de reparatie nu e de acord intrucat nu este afectat in mod direct de posibilele infiltratii).

    Cristici, fara suparare dar mi-ai adus aminte de varul Brian https://youtu.be/pT6Dqc5OVJU?t=9

    Enjoy.

    00
  33. Daca nu v-ati prins hai ca va traduce fratele vost din romana in romana:Pana nu demult er firea de vina. Acum sunteti voi ca nu aveti un minim de initiativa sa va montati cacarii din-alea pe blocuri si tevi!? Pe fatade!? V-ati prins? Gata. Ciocu mic si la muncă,baieti! lmfao

    00
  34. Deci cum? Minunatul, mirificul, extraordinarul București, capitală europeană-n 2020 se spală la lighean? Ai de pula mea…
    Ah, am uitat, aveți teatre, Centrul Vechi, d-astea simandicoase. Sunteți brici, că soponele…numa’ la lighean. :D
    Zi tipică-n Bucale:
    -Mărie pune ligheanu’ pe aragaz că vin acasă. Facem un duș amandoi, îl spălăm și p-ăla micu-n ce rămâne, că vă scot pe promenadă la o înghețată.
    :D :D :D
    P.S. Dacă nu ar fi existat legea aia care obligă ca toate firmele mari să-și facă sediu-n Bucale, acest minunat sat se ducea de mult pulii de suflet.
    Mint, ajungea Galați 2. :D

    00
    • Ce nr are legea si din ce an e?

      00
    • Google it! ;)
      Exemplul perfect de: Ah, să ni se dea, să ni se facă! :D :D :D
      Stai să piș, c-o s-aibă și Bukake apă caldă. :D :D :D

      00
    • Nu am ce sa caut, am intrebat retoric. Legea aia nu exista, vorbesti prostii.

      00
    • @Victor: da, așa e.
      D-aia București e orașul cu cele mai multe subvenții. Mâine-poimâine vă dă subvenții la apă și săpun. Ups, încă n-aveți apă. :D :D :D
      Meștere sunteți aproape 2 milioane acolo și n-ați fost în stare să fiți călare pe primării să facă ceea ce trebuie??? Mie mi-ar fi jenă.
      P.S. Când am locuit în România, am stat pe-o stradă(cu dublu sens) care era mai mult folosită drept parcare. Am frecat primăria cu e-mail-uri, scrisori și audiențe la primar până au făcut parcări în zonă și strada e acum cu sens unic.
      Când mi-am rugat vecinii de scară și de bloc să mă susțină s-au târât pe cur. Când s-au făcut toate alea, cine avea gură mare că vrea loc de parcare??? Ei, putorile.
      Eu am plecat de-acolo, dar am lăsat ceva-n urma mea. O stradă cu sens unic și parcări civilizate.

      00
    • marsten, sper ca faci diferenta intre bugetul local si bugetul de stat si anaf-ul local si anaf-ul central (din careface parte si bucatica aia cu marii contribuabili). newbie hint, anaf-ul central are sediul in bucuresti dar nu este acelasi lucru cu anaf bucuresti.

      00
    • @John Temple

      Te lansezi in niste presupuneri si afirmatii abracadabrante despre mine dupa care te lauzi ca tu ai plecat dar ai si facut.

      Nu trebuie sa fiu din Bucuresti ca sa stiu legile tarii si sa am un bun simt juridic.
      Eu te-am intrebat numarul legii si anul. Tu ai pesedit raspunsul si te-ai dat ofensat ca vezi doamne imi este lene sa caut.

      Tu te-ai bagat in seama cu minciuna cu legea sediilor, o inventie stupida care e demontata de orice scolar.

      Esti un mincinos pe subiectul respectiv, nu ma intereseaza alte minciuni sau manipulari.

      Intamplarea face ca momentan nici macar nu sunt in tara dar mi-a fost bine si in Bucuresti. Nu te alearga hingherii pe strada sa te oblige sa locuiesti in blocuri de kkt, poti sa iti alegi unde locuiesti.

      Iar asta cu subventiile e tolerata de parlament. Daca tara nu vrea de ce parlamentul permite primariilor din capitala sa faca mizeriile astea.

      Hai sa iti spun un secret: chiar daca sediul in Bucuresti .. majoritatea covarsitoare a parlamentarilor nu sunt votati de bucuresteni.
      Faci niste confuzii de copii mici, serios.

      E asa o boare de „ne fute Bucurestiul dar noi tot trimitem tampiti in Parlament” dar voi nu faceti legatura. Ca trimite si Bucurestiul tot tampiti sunt de acord dar Bucurestiul trimite cateva zeci .. nu 600.

      Voi dati vina pe Bucuresti cum dadeau britanicii vina pe Bruxelles .. ei avand drept de veto pe toate alea si fiind sefii echipelor de negociere pe multe probleme.

      Toate astea daca nu esti troll. Ca „… util” sigur esti.

      Poate vrei sa reluam conversatia dar fara jigniri si alte basini. Repet:

      „Ce nr are legea si din ce an e?”

      00
    • @Marsten: e altceva in articolul ala. Nu obliga nimeni firmele sa isi mute sediul in Bucuresti. Incadrarea in alta categorie muta firmele in „grija” echipei de la Bucuresti.
      Echipa care are expertiza pe contribuabili mari si cunoaste mai bine metodele posibile de fraudare.
      Impozitele tot asa se impart, autonomie locala alea alea.
      Dar na, avem motive sa urlam ca din cauza capitalei asa si pe dincolo.

      00
  35. Sisteme de genul ăsta se montasera pe vremea lui Ceașcă pe unele blocuri. Eu le-am prins nefuncționale. Asta apropo de întrebările dacă suportă blocul greutatea instalației. Suportă.
    Totuși, tehnologia era la nivelul anilor 60, cred. De automatizări nu putea fi vorba.
    Dar, cred ca ori sistemul ăsta, ori panouri fotovoltaice pot fi montate la blocuri ce se constituiesc. În felul acesta se elimină necesitatea obținerii acordului proprietarilor.

    00
  36. o sa vin eu cu meschinăria. in conditiile descrise as vota ‘nu’ fara discutii sau sensibilitati. ala este spatiu comun si nu aveti cum sa faceti ceva pe el fara acordul meu.

    hai sa explic si de ce. toti proprietarii din acel bloc au ocupate diverse spatii comune. pe mine m-au votat sa eliberez pentru ca motive. nu il foloseste nimeni in nici un scop acum. de asemenea m-au votat sa platesc liftul desi stau la parter si nu il folosesc aproape niciodata (o data la 3 luni si atunci impreuna cu altcineva cred ca ar fi o exagerare). de asemenea blocul a stat nereabilitat 10 ani pentru ca trebuiau sa renunte 2 3 ani la un pachet de tigari pe luna. iar 3 din 4 locatari de la 10 au votat firea si negoita. si in conditiile astea eu ar trebui ca din banii si pe spatiul meu sa le imbunatatesc viata? sugeti ba. ori punem toti bani, ne folosim de spatiul comun si beneficiem toti ori ramanem toti in sat. pardon, ramaneti, ca eu m-am descurcat, pe banii si spatiul meu 100%,sa am apa calda chiar si cand voi nu aveti.

    ajungand si la solutia tehnica, probabil exista si si mai probabil ar trebui implementata 7nainte de izolarea termica. ar mai fi de luat in calcul masa instalatiei si mai important a apei care va sta pe bloc. in al treilea rand ar trebui conceput un sistem de consum echitabil, pentru ca evident se vaintampla cum zice mai sus, va veni unul mai smecher/dobitoc, o sa faca baie cu nevasta, puradeii, cainele, pisica si bunica, o sa consume 95% din apa si restul or s-o suga la rece, la propriu.

    ah, si ar trebui conceput si un sistem de plata a mantocariei astfel incat sa ii oblige sa scoata banul si pe aia care platesc intretinerea din an in paste, si atunci doar cat sa nu intre in executare.

    cu alte cuvinte solutii tehnice exista dar, ca orice tehnologie moderna, are nevoie de oameni, nu de animale.

    00
  37. Ce a facjt bucuresteanul in afara de scandal? Eu mi-am pus boiler. O solutie ieftina si rapida. Cand nu e apa de la Rader invart 3 robineti si apas un buton. Intr-o ora fac un dus perfect. E o solutie f buna daca vrei sa iti rezolvi problema simplu si fara a face pe artistul ecologist. Dar e si ecologic ca eu consum doar energie eoliana :)

    00
    • o sa ai o surpriza cand si restul de bucuresteni vor face la fel.

      00
    • @Ionut: ce optimist ești. În orașul lui „să ni se dea, să ni se facă”, tu vrei ca oamenii să facă ceva pentru ei? :D :D :D

      00
    • Serj, bravo ție.
      Băiat isteț.
      Eu am montat niște instante pe gaz. Merg foarte bine.
      Am pus și electrice. Recomand pentru cine citește boilerele electrice de la Ariston. Se găsesc la Dedeman, in jur de 450 de lei cu putere mai mare.
      Asta daca nu vor să se complice cu furtunuri de gaz, coșuri de evacuare, etc.
      Consumă puțin, sunt compacte și ușor de montat.

      00
    • „artistul ecologist”… banuiesc ca esti unul din aia care spune ca biciclistii sunt „hipsteri”?
      E plin de „hipsteri” pe la tara!
      La fel si cu „ecologisti”: e plin pe la tara de „ecologisti” care isi incalzesc apa la soare. Fraieri!

      Romanul e rupt in cur, se plange zilnic ca „moare de foame”, plange pe la TV ca ii taie subventia la gigacalorie, pute pentru ca n-are apa calda de juma’ de an (sau poate pentru ca nu vrea sa se spele) si plange prin presa, dar hei!, nu e ok cu „artisti ecologisti”.

    • Cristici ma dău si eu cu bcicleta.
      Hipsteri mi se par doar aia care umbla cu pantaloni cu cur de maimuta si cu tricouri pline de branduri desi nu ii plateste nimeni de zici ca trece turu Frantei prin sat.
      Si aia care vor sa salveze ruinele insalubre…

      00
  38. Cartierele din Nordul capitalei aveau un astfel de sistem pe timpul lui Ceausescu. Nu imi amintesc daca mai functiona sistemul si dupa 1989 dar apa mai curgea din el pe casa scarii. Tevile veneau de pe acoperis pe casa scarii si intrau in subsolul scarii si de acolo era o conexiune cu apa ce venea de la CET si apa ce venea de pe acoperis. Cred ca schimba un vecin intre ele cand era prea rece sau… incalzeau apa la aragaz caci imi amintesc si asta.Pana in 99 m-am tot jucat prin panourile de pe bloc de sticla si fier ruginit. Au disparut vandute de administratorii blocurilor sau au fost taiate o data cu reabilitarea blocurilor. Deci un sistem de incalzire solara colectiv a existat si inainte . Problema era ca pana ajungea apa la cel de la etajul 4 dura ceva si s-a renuntat la idee(plus primavara costuri de intretinere ) .La fel cum nici apometrul nu este o idee buna pentru cel de la etaje superioare. Ei platesc ca sa incalzeasca toata teava de apa. Deobicei in Bucuresti unde s-au montat apometre de apa pe scara , cei de la etajele superioare si-au montat imediat si centrale pe gaz. Eu ma gandesc ca niste panouri electrice solare ar merge mai bine pe fiecare bloc. Atunci nu prea exista tehnologia asta fiind si scumpa.

    00
  39. La mine în sat avem gaz, nu mai avem încălzire centralizată de 20 de ani, toată lumea a migrat pe centrale de apartament.
    Scara blocului a fost zugrăvită ultima dată pe vremea comunismului, am strâns cu chiu cu vai 300 de lei de apartament ca să zugravim parterul si etajul 1 (parter inalt cu spații comerciale) și sa mai aranjam una-alta.
    Toate bune, săptămâna trecută le am schimbat liniile de curent (care erau niște fire căcăcioase trase aiurea pe pereți) și le am montat becuri led cu senzor la parter, scara blocului și în fața liftului.
    A ieșit scandal. De ce? Fiindcă ledurile au lumină rece. Vorbesc serios, am avut reclamatii ca mi am batut joc de banii lor, că becurile normale cu halogen erau mai bune și că ledurile astea noi au lumină albă, îi dor ochii.

    00
    • Le-a fost frica sa spuna adevarul: ledurile au cip. Instalandu-le, ai invitat oculta modiala in scara blocului ;-)

      00
    • Ha ha. La ședință le am transmis că pun camere de supraveghere pe banii mei. Toată gașca a fost de acord cu propunerea. Mai mult, având în vedere că totuși sunt vreo 200 de metri de cablu peste tot și pun speed dome uri deci nu pot pune orice sârmă de 2 bani, lucrarea nu e gata fiindcă nu fac bani la imprimantă, tre să i strâng ca să iau cablu mai solid, linie de 220 siliconată și tratată UV, un hard disk mai de doamne ajută și să fac niște suporți de colț ca să nu le fwt izolația exterioară. Am fost întrebat așa cumva la perpulis, când pun camerele că le am zis acum o lună jumate că le pun.

      00
    • Raider, respect :). la noi cand a propus o prietena camere (2 incidente dubioase, unul implicand-o pe ea, unul pe fie-sa, cu indivizi care au facut cale intoarsa din scara blocului cand ea a sunat la mine la usa, eu stau la parter la 1 metru de lift, iar in spatele fetitei a aparut vecinul de palier si un al treilea cu idiot care a lovit 2 masini in parcarea de resedinta din fata blocului si disparut ca magarul in ceata) a rasarit un vecin care a zis ca incalcam legea (sic!) gdrp. intrebat exact ce incalcam, nu a stiut sa explice nici acronimul. stia el ca e ceva ca nu ai voie sa ii faci poze fara acordul lui scris. inca nu avem ca omul nu semneaza desi i s-a explicat cu monitorul oficial in mana ca e vorba de cu totul altceva.

      00
    • @RAIDER te complici. Cablu ftp e 1.5-2 lei/m si alimentarea o faci prin acelasi cablu. In plus, cablul fiind usor nu ai nevoie de cine stie ce prindere. Incearca sa nu arunci cu bani in camere aiurea, trebuie sa filmeze la maxim 10m distanta nu la 50m. Hdd, eu am un wd purple de 2 TB (sau 1TB? Nu mai tin minte), tine 6 camere si in 3 ani nu am avut probleme.

      Dupa ce dai drumul la camere trebuie sa montezi si afise cu „obiectiv supravegheat video” la intrarea/intrarile in bloc. Daca blocul are o curte, la intrarea in curte.

      00
    • Condiții:

      Tre sa ai statut de operator date cu caracter personal. Deci, pui sistemul de supraveghere pe asociație care surpriză, e fix ce trebuie. Ai nevoie de 50%+1 semnături pentru o hotărâre de gen.
      Dvr ul să fie instalat în spațiu comun, să nu fie accesibil de pe internet, să maschezi în așa fel încât să prinzi doar părți comune ale asociației, să fie doar 2 persoane care să aibă acces la sistem, orice persoană dorește înregistrare din sistem să facă cerere în scris pentru data și intervalul orar necesare și să se prezinte cu ea și cu reprezentantul unui operator de date cu caracter personal care va folosi înregistrarea (aka poliția). Mai trebuie să existe un minim de proiect (există, le am făcut până și calcul energetic) și instalarea făcută de personal autorizat (sunt).
      Acuma, nimic din ce am scris mai sus nu se respectă in 99% din cazuri. Sugestia mea e să strângeți 50%+1 și să aduceți o firmă specializată. Filmare în casa scării și lift (…cu liftul e mai tricky fiindcă autorizație de acces în puțul liftului) plus locurile de parcare. Iese GDPR dacă filmezi pe domeniu public și faci laba la înregistrări cu studente care umbla pe trotuarul primăriei, altfel nu are nimeni treaba cu tine, nici macar poliția. La băieții de la ordine publică chiar le convine.

      00
    • @gc: camerele le am deja, sunt 3 speed dome Vido 50X optic pe care le am luat din recuperări, cu sursă 220 inclusă. Deci musai să mă duc cu 220 direct la ele.
      Blocul e cu 2 scări și suprafața e măricică, minim de traseu e 30 de metri, maxim e cca 90 și latura orientată spre sud vest e bătută de soare 70% din zi. Scara e pe interior, nu pot ieși cu cabluri din scară, trebuie să fac trasee pe exterior și să traversez pe la mine prin casă.
      Întâmplător m-am ocupat cu sportul ăsta 10 ani, crede mă că varianta aleasă e singura care stă în picioare.

      00
    • Cablul de 220 e 7 lei pe metru, ftp ul e 1.52 la metru, TVA inclus. Toate astea le bag in copex și pâna la parter am 7 etaje (ca inaltime in metri
      etajele 1, 2 și parter sunt spații comerciale) cobor pe exterior fără ancoraj intermediar) deci ieșire pe pat de cablu curbat.
      Având în vedere că terasele de pe spațiile comerciale sunt folosite de locatarii de la primul etaj al blocului trebuie să ocolesc. E tricky, trebuie să fac totul ca la carte, să evit să taie Vasilică cablurile, sa evit soarele, să evit să taie vreun Dorel linia de alimentare și să moară acolo… și dacă se enervează cineva, să mai fie și maxim de legalitate.
      Da, știu că i mult de lucru da’ aia e…

      00
  40. Pe principiul asta poate si statul sa gaseasca alte surse de finantare in afara taxelor mele. Sa fie si ei inventivi, sa faca ceva.
    My friend, nu stiu ce vecini ai tu dar la mine iese cu scandal si cand se schimba becul de pe scara, toti au impresia ca ii fura administratorul. Daca stai la casa si nu iti rezolvi problemele esti chiar bou, da intre a ma certa cu 50 de „am constrit tara asta, respecta-ma” si o centrala pe gaz, guess what?

    00
  41. NOU
    #128

    Doamne câți cretini care bântuie pe aici. Deci Omul ăsta vine cu o propunere de bun simț. Nu zice nimic de costuri , de greutatea cu care s ar implenenta un asemenea proiect etc… Va spune doar atât : „în 2020 când vorbim de AI, de tesla, virgin galactic, etc etc, Bucureștiul se topește vara de căldură și tot ard cărbuni ptr apă caldă. ” Ce îi răspund deștepții: nu merge domne, habar n ai, sefeuri etc etc… Baaa, va meritați pesedeul!!!

    00
    • NOU
      #129

      De parcă ar trebui sa ai aprobarea lui Tanța de la 3 sa tragi țeava de apă caldă . Bă, păi dacă sunteți proști, ardeți mă gaz. Faceți mă legi cu care sa o obligați pe Tanța. Adunați va mă în asociații, schimbați mă ceva daca vreți să aveți. Voluntariat ceva ??? Aaaa, e confort încă la tine.. bă ce oameni.

      00
    • Mi-ai luat vorbele din gura!

      M-am abtinut pâna acum sa raspund eu. Nu-mi place cum e linsat virtual Cristi. Oamenii astia care comenteaza, in mare parte, sunt aia care se cearta la sedintele de bloc.

      Aici nu suntem toti INGINERI, e un blog, Cristi isi da cu parerea, nu spune ASTA SIGUR AR MERGE. Vin oameni suparati si-l baga-n… corzi. Cu o inversunare care spune mai mult despre ei decât despre ideea lui Cristi.

      PS. Daca era postul meu, stergeam jumatate de comentarii. Pentru exprimare.

    • NOU
      #131

      Poate că e ok sa i lase. Așa știm și noi care este de fapt cauza ptr care PSD ul ( și nu numai) încă ia procent mare in capitală. Uită te la ăștia .. doamne ferește. Eu cred că nu mai e speranță.

      00
    • Imi dau cu parerea pentru ca… la dracu’, ca nu am terminat articolul cu turismul rural!… imi dau cu parerera pentru ca am vazut pe la tara, prin diferite locuri din Romania acest sistem. Rudimentar, MULT mai putin eficient, dar functional.
      De la campingul lu’ tanti Elena din Vama, unde femeia mai pune cate o duda din asta pe an (banuiesc ca nu o duce capul, de asta mai extinde asta cu apa calda inclazita la soare), pana la tara in Teleorman (in sudul tarii) – butoi ridicat si pus in soare (atat, nimic mai mult), trecand pe la bunica mea la tara (in nordul tarii) – care lasa apa in ligheane, in soare, sa avem cu ce sa ne spalam seara cand veneam de la joaca.
      Practic, in 1985, la bunica la tara, aveam mai multa apa calda decat bucuresteanul din 2020. :)

      Despre comentarii: am mai scris ca sunt unul din adminii unei pagini de facebook cu 45.000 de oameni. Sa vezi acolo mui. Aici e parfum. :)
      Sunt „comunist”, „prost”, „increzut”, „nu stiu nimic”… dar numarul de „abonati” creste.

    • NOU
      #133

      Oamenii s au tâmpit de la atâta las Fierbinți și gadea

      00
    • „Bucureștiul se topește vara de căldură și tot ard cărbuni ptr apă caldă.”
      Exact acesta e scopul articolului, sa ridic aceasta problema: Cum sa nu ai apa calda, frate, cand efectiv faci ochiuri pe asfalt in unele zile?
      Nu am mai scris de solutii de tipul „stocarea caldurii in parafina”, ca radea lumea prea tare, banuiesc.
      Dar un comentariu de aici e foarte bun: de ce nu se preincalzeste apa, direct la RADET? Sa se faca pe camp niste instalatii. Din astea… https://youtu.be/LMWIgwvbrcM
      Visuri, nu?
      Ce vorbesc eu aici, ma? Noi importam zahar din Germania, mere din Austria, sapun din Franta. Iar in loc de a pune niste oglinzi in soare, plangem ca nu avem apa calda… in orase unde lumea moare (uneori la propriu) de cald.

      P.S.: clipul din link are 10 ani vechime.

    • NOU
      #135

      Nimic nu se poate schimba fără măsuri DURE.

      00
    • autorul nu e linsat, e luat la suturi pentru un articol. In articolul viiitor o sa fie mai putin luat la suturi. Totul e in functie de articol.

      Linsaj virtual exista in America, unde leftistii vaneaza oameni pe net pentru ce au spus acum 30 de ani.

      00
  42. Se poate face. Cu bani europeni și ceva voucher pt cei cu venituri mici pentru aia 10% ce trebuie puși lângă banii europeni. O schema de tipul asta exista deja la ministerul mediului. Guvernul ar putea sa facă ce făcea Băsescu pe unde ajunge. O echipa 100% dedicata pe atragerea de fonduri. A făcut la transporturi cat a fost, a început la primărie dar a stat prea puțin. Romanilor e mai simplu sa le arati mura în gura cum se face. Panouri vidate, puffer mare în beci, pompa de căldură chiar și aer aer pentru vara. Aer aer vara faci răcoare și încălzești apa. Iarna faci exclusiv spa calda. E o lege noua Nzeb care obliga clădirile noi ale statului sa fie near zero energy building. O sa vedem mai multe din astea în viitor.

    00
    • Nu stiam de nZEB, am aflat acum. :)
      Multumesc. Pentru asta e articolul, acesta a fost scopul, sa comenteze lumea cu idei, opinii, posibile solutii.
      Cine stie, poate cineva vrea sa-si faca o casa noua, si ii mai face cu ochiul un comentariu. :)

    • NOU
      #139

      Tot respectul Septimiu

      00
    • Nu merge cu bani europeni, că nu se pot fura. „Luăm din buget”. Exact ca și cu spitalele regionale promise de Arafat și pesede-n 2008. Cel de la Iași este-n „stare avansată se proiect”. 🤣🤣🤣

      00
  43. Da boilerele nu merg? Pana la solutii din astea foarte complicate care necesita mult optimism si bani care nu prea vad de unde sa vina. Aveam o idee mai spre gluma pe vremea mandatului Firea…tot dadea ea cu vouchere in orice. Sa fi dat vouchere la boilere.

    00
    • Este ieftin un boiler electric: 150-350 lei.
      Problema nu este boilerul in sine, pe langa el mai ai nevoie de o priza cu impamantare, instalatie de tevi etc.
      Pretul boilerului probabil reprezinta mai putin de un sfert din totalul cheltuielilor de instalare.

      00
    • Interesul duamnei era oprirea debransarilor pentru a nu falimenta complet sistemul de termoficare.
      De ce ar fi dat vouchere pentru metode alternatie de incalzire a apei?
      Apa fiarta in oala de ciorba si turnata in cada cu dop, ca pe vremea lu nea Nicu’ asa pentru nostalgici.

      00
    • Daca boilerul este greu de instalat, instalatiile astea cu panouri solare sunt aproape imposibil de montat. Ai un sistem de 2-3 ori mai complex.

      00
  44. Este mai viabil la blocurile cu 4 etaje care au în jur de 15 apartamente pe scară.

    00
    • NOU
      #146

      Imaginează ți. Implementezi niște proiecte beton ptr tipul ăsta de blocuri. Să vezi după cum se activează și ceilalți dinblocuri mari … Cum vor și ei … dar e mai simplu sa tragi patura mai sus iarna, în timp ce schimbi la Gâdea sa vezi ce mai zice când e publicitate la ferma.

      00
  45. Panourile solare sunt o solutie optima pentru case, si vad ca se utilizeaza tot mai des . In special in judetul Cluj . Sunt avantaje si dezavantaje cu panourile solare care incalzesca apa cu ajutorul soarelui .
    Avantajul este ca , aproximativ 6 luni din an ai apa calda gratis, ziua .
    Dezavantajul este ca celelalte 6 luni stau degeaba panourile solare.
    Insa in Bucuresti cea mai buna solutie este un boiler electric, daca stai la bloc in special . Ai de investit niste bani, dar o faci pentru tine, nu pentru nea gicu de la primarie …

    00
  46. a wild VW appears youtu.be/vMhD2CS_MJE

    E foarte tare tipul, a reinventat decarbonizarea.

    00
  47. Nu are rost, daca ar fi destepti bucurestenii si-ar pune centrala proprie la bloc, agent primar-agent secundar… lenea e mare dar aici mai este o problema. Vei avea marea mirare ca daca jumatate de bloc nu foloseste apa calda aceasta se va scumpi. Cum suntem noi adica… soacra plateste 28 de lei mc de apa calda, noi am ajuns deja la 32.5… sa ma fut in el de bolojan sa ma mance de pula ca nu mai elibereaza primaria autorizatii de construire la imobile cu posibilitatea racordarii la gaz, nu nene, obligatoriu cu apa de la cet.

    00
  48. La noi, pe aicişa, am trecut de la încălzirea centralizată ineficientă de la CET, încet, încet la centrale proprii pe gaz. De ce în Bucureşti nu se poate face la fel ? Trebuie început cumva de undeva.
    Şi ca să nu avem vorbe, CET-ul nostru este la vreo 4 km de oraş şi poate livra apă caldă şi căldură dar problema este reţeaua şvaiţer dintre blocuri şi în blocuri . Problemă cu care primăria a preferat să se spele pe mâini, şi a dat liber la debranşări şi fiecare a făcut ce a vrut muşchiul lui de proprietar.
    Ca să nu fie niciun dubiu, noi nu mai avem asociaţii de proprietari.

    00
  49. Eun zic că ar fi pretabile oriunde.

    00
  50. Eu cred ca toti batem campii aiurea cu sisteme de incalzire/racire ce trebuiau instalate din constructia cladirii. Blocurile astea comuniste nu mai pot fi modernizate fara costuri destul de mari pentru blocatarii decrepiti ce reprezinta majoritatea. O simpla avelopare costa pe la 1200-2000 lei, dincolo de veniturile unor pensionari ce sunt deja restantieri la intretinere.
    Apoi vine partea tehnica, blocurile sunt facute conform filozofiei comuniste, prost, inghesuit, fara posibilitatea de a face modificari ulterioare, dependente de utilitatile furnizate de stat. Numarul de etaje si suprafata disponibila pe acoperis sunt improprii adaugarii oricaror sisteme alternative. Pina si instalatia electrica este subdimensionata, pentru ca proletarul comunist nu avea nevoie de mult curent electric, in fara de un frigider, tv si iluminat. Masina de spalat rufe/vase, AC-ul, nu intrau in calculul de putere instalata si coeficient de simultaneitate (0.2 sau 20%) din anii 60, cind au fost proiectate blocurile romanesti. Puterea electrica instalata la bloc este cam 32A*230V=7360W pe apartament. Cineva optimist in anii 60, vreun inginer facut inginer la apelul bocancilor (dintr-un fost maistru) a stabilit ca puterea maxima folosita de toti locatarii este 20% din maxim instalat, adica 1500W. Vara cam 75% din apartamente folosesc AC-ul, ce incarca sistemul electric cu 1000-1500W in plus pe apartament simultan, dincolo de calculul de putere simultana. Oricum, statiile de transformare au fost modificate treptat dupa revolutie, sa faca fata consumului crescut, datorat aparatelor electrocasnice suplimentare, ce nu existau in comunism. De aia au fost probleme in verile trecute, din cauza consumului suplimentar al AC-urilor. Unde sa mai pui panouri solare? Mai degraba radet sa foloseasca enegia solara pentru a fierbe apa, cu centrale solare, dar unde sa pui asa ceva, ai nevoie de hectare multe, iar asta pune o centrala solara in afara orasului, apar pierderi uriase sa trimiti apa calda km.
    Blocurile comuniste sunt o abominatie acum, iar politicienii stiu asta, face votantii captivi. Cum zicea cineva mai sus, daca nu avea problema cu apa calda, Firea iesea primar iarasi. Stati sa vedeti injuraturi in iarna ce-si ia Nicusor, cand se sparge iarasi prima teava.
    Solutia? Exista, dar e radicala. Demolarea treptata a blocurilor, incepind cu cele vechi. Cum poti face asta? Nu stiu cum. Oamenii considera ca o cladire este vesnica, nu ia unul in calcul ca o cladire de 50 de ani e aproape de finalul vietii, mai ales la calitatea constructiei din comunism si la modul cum a fost intretinuta de romani. Cum ar fi o legislatie care sa permita statului sa declare o cladire demolabila incepind cu data cutare, peste 10 ani sa zicem. Nu ar mai exista tranzactii ale apartamentelor din momentul ala, ca nimeni nu ar mai cumpara. Ce impact ar avea asta asupra pietei imobiliare? Ce fac oamenii aia cind vine termenul si trebuie demolata? Ii despagubeste statul? Ei, aici e nitel de lucrat. Pretul unei cladiri tot creste, cind de fapt ar trebui sa scada in timp datorita degradarii.
    Concluzia: nu se poate face nimic, schimbarile pentru a eficientiza termic actualele blocuri comuniste sunt imposibile practic.

    00
    • Anveloparea e gratuită pentru pensionarii ăia. Dacă vor termopane la balcon, se plătește separat dar anveloparea e gratis.
      Am 120 mp anvelopați pentru care plătesc 800 ron/an timp de 10 ani, nu se adaugă la cheltuieli, trebuie plătiți odată pe an. Vecinul care are aceeași suprafață, aduce mașini din Germania si nevastă sa care e asistent medical pe minim pe economie la privat, au un copil, nu au mașină (pe numele lor), nu plătesc nimic. Zero, nada, canci money.
      Pensionarul de la 4 care stă la 2 camere și are chiriaș clandestin, mănâncă doar meniul zilei și își stochează caserolele goale la ușă întru propășirea unei noi rase de libărci, la fel, nu plătește nimic.
      Mai vrei exemple?

      00
    • Putem sa le daramam pe rand, ne lipsesc doua chestii esentiale: vointa si bani.

      Nu prea vad cum rezolvam cu proprietarii actuali, cum ii convingi sa se mute sau sa vanda?

      Nu stiu cat de corect e fata de restul tarii daca vine statul si le reconstruieste gratuit blocurile.

      Sa spunem ca maine ai presedinte si 55% din parlament + consiliul local + toti primarii.

      Cum suna legea care va duce la reconstruirea blocurilor comuniste? Sau macar la repararea lor?

      Multi chiar nu au venituri care sa le permita asa ceva. Adica ei nu pun bani sa instaleze niste cabluri si camere video.

      Avem cateva variante aici:
      1. asteptam sa moara si speram ca cumpere cineva cu mai multi bani – dureaza zeci de ani
      2. ii convingem sa se mute, cu impozite mari in oras – e un pic imoral dar ar putea merge
      3. plateste statul consolidarea/refacerea (anveloparea a inceput deja dar ma refer la probleme mai mari gen instalatii electrice etc) – aici o sa ai probleme cu restul cetatenilor, de ce sa primeasca subventii de consolidare oameni care au proprietati imobiliare scumpe in buricul capitalei
      4. varianta castigatoare (dar care va genera multe suparari) cred ca e o combinatie de norme de siguranta reale care devin obligatorii pentru blocuri, cu inspectii de la autoritati. Asta ar obliga prin lege asociatiile sa repare, sa consolideze etc., ducand la cresterea costurilor lunare de intretinere. Daca nu initiaza asociatia lucrarile de reparatii sa poata primaria sa inceapa dupa care prin lege sa se mute datoria pe asociatie. Daca nu vrea primaria .. sa amendeze autoritatile centrale primaria dupa care sa inceapa lucrarile sub coordonarea unei institutii centrale.

      4 e foarte putin plauzibil sa se intample din lipsa de sprijin politic. 3 deja a inceput cu anveloparea, poate mai da statul ceva bani fara sa supere prea rau cetatenii care nu beneficiaza.

      Cel mai realist deznodamant este ce se intampla deja: cine poate si isi permite se va muta in alta parte lasand in blocurile respective o majoritate si mai puternica de proprietari care nu vor sa schimbe nimic.

      00
    • @victor
      Asta am concluzionat si eu. Nu e posibil sa-i fortezi prin lege si pecuniar pe locatarii captivi si faliti, atat timp cat exista un psd/pnl ce va oferi alternativa: subventii la caldura, subventii la anvelopare, toate pe banii celor ce vor schimbare. Pina la urma ajungem sa dam dracului tot, sa lasam saracii si idiotii sa se certe intre ei. Am un apartament de doua camere, sunt mutat la casa de 4 ani. De 5 ani asociatia tot incearca sa anvelopeze blocul, dar sunt vreo 20 din 150 de apartamente care nu vor, pentru ca E PE BANI. Nu au dat spaga, nu s-a putut gratis, costa 1200 anveloparea, plus extra pentru termopane si inchis balconul, total cam 5000 ron. Decrepitii aia nu au bani de bautura, ca la intretinere sunt restanti. Au spus ca sunt de acord cu o singura conditie: sa nu-i coste nimic, ei nu au bani de figuri din astea, anvelopari si termopane, fite ca sa creasca pretul apartamentelor pentru cei ce vor sa vinda si sa se imbogateasca. Treaba e ca astia ce nu sunt de acord trebuie sa plateasca suma maxima, 5000 ron, ca nu au termopane, nu au balconul inchis. Proiectul prevede ca lucrarea sa fie unitara, adica toate balcoanele inchise, toate apartamentele sa aiba termopan, deci nu merge sa iasa caroiaj. In discutiile avute cu locatarii la o sedinta am lansat o idee simpla: oameni buni, luati credit de la banca 5000 roni, ca pentru un tv bun si faceti o treaba pentru voi, se recupreaza banii din scaderea facturii la caldura si confort termic. Mai bine ii injuram simplu de mama, asa intelegeau ce vreau sa le spun. Au sarit toti ca sunt al dracului burghez, ca ce inseamna sa ia credit, adica sa se bage slugi la banci, ca ce bine era daca mai era CAR, sau Ceausescu, ca nu se ajungea aici, ca un cacat cu ochi sa le spuna sa intre in faliment luind bani de la banci. Aici se ajunge cand toti cacatii nestersi la nas isi dau cu parerea, ca daca era Ceausescu nu faceam eu git, ca ma dadeau la militie ca le tulbur linistea si ca in definitiv fac ce vor ei, nu vor anvelopare, na, asta e, nu va convine, plecati de aici. Imi pare rau ca nu am dat drumul telefonului sa inregistrez tiradele prostilor, faceam senzatie pe internet.

      Astept un virf de pret si dau altuia problema, ca nu ma pot lupta cu idiotii. Oamenii astia merita ce e mai rau pe lumea asta, la cit rau fac prin incapatinarea lor de a ramine ancorati in trecut.

      00
  51. ti-a spus Septimiu mai sus ce solutii exista.
    Sistemele astea exista de peste 100 de ani pe piata, prin tarile din sudul europei si sudul Californiei. Intre timp au mai evoluat si apa nu mai circula prin tuburile respective. Sistemenele instalate pe blocuri inainte de 89 erau rudimentare si aveau nevoie de multa mentenanta.
    Sistemul CSP cu oglinzi e folosit de prin anii 80 in unele tari, cu avantaje si dezavantaje, e mai ieftin cu photovoltaice si vant.
    Romanii nu inteleg ca ei traiesc in comunitati, asteapta ca altii sa faca, cate blocuri au becuri cu led si senzori de miscare, care e cea mai ieftina solutie si nu se gasesc bani si cine sa le instaleze, dar la lucruri mai complexe.

    00
  52. Acum am văzut la IGLDCC că Dna Armand are pompă de căldură cu COP4 și panouri solare pentru apă caldă, deci se poate!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile