Mașini: mă scot eu din acte…

Merg să văd un SQ5 (dont judge me) adus din Doiciland. La prima vedere totul ok, mici imperfecțiuni, motorul părea în regulă. Omul, bine îmbrăcat, în stil business casual, se uită pe mine și apoi avem următoarea discuție halucinantă:

– Plata cash, da?
– Poftim?
– Cash plata?
– Nu, prin bancă, cine umblă cu 35K după el?
– Ah, nu pot, prefer cash.
– OK, lăsați, o zi bună…
– Dar de ce? Scoateți banii și mi-i dați mie…
– Nu e asta. Dar presimt ce urmează să-mi ziceți.
– Ce?
– Să vă scoateți din acte și să facem un contract între neamț și mine.
– Da. Ce e în neregulă?

Am zâmbit și m-am cărat. Schema merge în continuare. Dacă nu mai mergea, oamenii se opreau din a o propune.

ps: pentru cine nu știe cum funcționează, explicația e aici. când auziți de percheziții sau dosare cu neplata impozitelor auto, la asta se referă. 

masini-peugeot

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

71 comentarii

  1. Care e schema?

    Si parca orice tranzactie mai mare de 10k de euro trebuie sa treaca prin banca. Astfel, ce pui in contractul de vanzare-cumparare? Ca a costat 9999 euro?

    Comentariu apreciat.10310
    • Rate la dezvoltator :))

      Comentariu apreciat.568
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1144
    • @Rumbu: ce știi tu e adevărat, dar e vorba de altceva.

      186
    • „Tranzacțiile cash între persoane fizice vor fi plafonate la 50.000 lei/tranzacție”

      242
    • În România e planofată. În Germania poți merge bine mersi la om sau reprezentanță și să plătești cash 50k euro, dacă așa ai chef.

      Până nu demult se putea și la noi, dar pentru combaterea spălării bla bla bla, acum omul de rând nu mai poate.

      Desigur, nu a venit nimeni să zică „uite ce multe am rezolvat de când am pus plafon, s-a redus la jumătate spălarea banilor”(haha)

      Încă o restricție pusă și atât.

      Indecis. Tu ce zici?2814
    • Legea cu limitele de plată 70/2015.

      20
  2. Recunosc ca nu nici eu nu stiu care e schema, dar e dubios sa refuze o tranzactie prin banca. E dubioasa si faza cu acel contract in care o alata persoana este implicata. Din start reject, nici nu are rost sa stai la discutii.

    Comentariu apreciat.945
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1947
    • Păi ce schemă să fie, samsarul nu mai intră pe lista de venituri de la ANAF iar cumpărătorul o ia în buză cu poliția cu plata în cash de sume peste pragul legal. Asta cînd mașina are toate actele în regulă și nu mai e și altceva dubios cu ea.

      Comentariu apreciat.353
    • Stai linistit, sunt destui bombardieri amatori de chilipiruri, carora nu le pasa de implicatii legale si pe care evident nu-i cauta ANAF ca nu se face..

      263
  3. pentru naivi, el se scoate din acte și vine anaf să întrebe dacă s-a plătit impozit pe tranzacție, iar tu nu ai acte cu el, ai acte cu neamțul.

    • Sunt naiv fiindcă sunt paralel cu vehiculele…

      Neamțu’ fiind cine…
      a) Colaborator de schemă, german din Doicilend?
      b) Victimă din Doicilend, care s-a trezit dimineața fără mașină în parcare?
      c) Persoană fictivă, german, Rudolf Mustermann?

      Fiindcă tot paralel voi rămâne, cu mașinile & contractele pe mașini, dacă el se scoate și-l bagă pe neamț pe foaie, agentul ANAF-ului nu-ți face nimic? La ITP, iarăși, e in regulă și dacă nu dai șpagă?

      Undeva tot se rupe firul, repet, eu fiind paralel cu mașinile, vehiculele. Fraer, ce să fac…

      Comentariu apreciat.1059
    • subscriu. si eu vreau sa stiu care e teapa, cum functioneaza, care e valoarea pagubei.

      Comentariu apreciat.592
    • Nici eu nu inteleg, sa-mi bat copiii.

      Se arde contractul initial de v/c, se face unul fals si samsarul (macar era bine imbracat) semneaza pentru vanzatorul neamt? Se vorbeste la telefon cu neamtul si se ajunge la un acord cu el sa semneze la distanta un contract nou cu beneficiarul final? :D

      De ce ar accepta vreun cumparator orice varianta din asta sau alta posibila? Ce plusvaloare am daca ii dau unui gigel 35k de oiro pe o masina si primul pas e sa fac un fals grosolan in acte?

      Comentariu apreciat.644
    • Nu stiu ce ar fi de înțeles, cum poți sa faci contract cu o persoana absenta ? Varianta a 2-a de mai sus (mașină ‘dispărută’ din parcare) este cea mai nasoala zic eu, dar sigur nu singura problema potențială. Dacă nici nu ai datele celui care ți-a vândut real mașina, ești în pom.

      224
    • @Vali, scuza-mi ignoranta, ce impozit sa platesti pe tranzactie? Adica de ce ar plati cumparatorul? La noi, din cate stiu, nici macar vanzatorul nu e intrebat de sanatate daca nu e samsar…

      1013
    • Schema este în felul următor – vânzătorul, care nu vrea să apară deloc în actele din România (din cauză că, dacă este persoană fizică, trebuie să obțină de la ANAF un „Certificat privind atestarea plății TVA”, iar mașinile de foarte multe ori sunt importate prin firme „bidon” din țară sau din afară, la prețul net, TVA fiind datorată, din punct de vedere legal, la vânzare, o vânzare pe care, după cum vom vedea, în acte nu va avea loc), va propune cumpărătorului să „simplifice” procedura dându-i un contract „în alb”.

      Acest contract este între persoana din actele mașinii (neamțul, în speța dată), în calitate de vânzător, și un cumpărător (rubricile privind persoana acestuia se vor completa cu pixul la momentul perfectării actelor). Or, intermediarul care vinde de fapt mașina nu va apărea pe nici un document. Iar dacă există vreo problemă cu acea mașină (de la furt, la înșelăciune privind kilometrajul sau alte vicii ascunse), cumpărătorul nu are cui să se îndrepte pentru că nu a făcut nici un act cu vânzătorul real al mașinii.

      De ce ar accepta cineva să facă o asemenea schemă atunci când cumpără o mașină? Pentru că nu înțelege nimic din nimic, pentru că e tentant un preț sub media pieței, pentru că practica asta este întâlnită extrem de vast (inclusiv la birourile de acte ți se poate completa, fără obiecțiuni, un CV din ce țară este nevoie între tine și cel din actele mașinii), pentru că nu a auzit nimeni de dosare penale pentru persoanele care au făcut astfel de falsuri în acte ș.a.

      Am întâlnit la Biroul de Înmatriculări o scenă halucinantă în care un cumpărător dintr-ăsta de „bună credință” a dus nonșalant un contract de acest tip, iar când a fost întrebat de plăcuțele de înmatriculare din țara de origine a spus că nu știe, că el a luat mașina din țară. S-a concretizat totul într-un dosar penal? Nu. S-a răstit persoana de la ghișeu și l-a trimis pe acest individ la parter să ia o declarație cum că autoturismul a intrat pe platformă în țară.

      P.S. De anul trecut este obligatoriu ca autoturismul să aibă CIV-ul obținut de la RAR de către vânzător, iar pentru aceasta, persoana care a importat autoturismul, trebuie să se prezinte la RAR cu contractul sau factura de achiziție, care vor fi transmise mai departe la ANAF. S-a rezolvat ceva? Absolut nu, atât timp cât oamenii merg cu contractele fictive spunând că au cumpărat ei mașina de la neamț din fața casei.

      Comentariu apreciat.1632
    • Care neamț? In anii trecuți era la modă următoarea schemă. Românul muncea într-o țară UE, a se citi Germania, Spania, Italia. Patronul jegos de acolo nu-i mai dădea bani pe o perioadă de timp și, silit totuși să-l plătească pe român, îi dădea o mașină cu procură pe care românul o trecea în România și o vindea de câteva ori până își pierdea urma. La câteva zile după înmatriculare, străinul o dădea furată ca să-și ia banii pe asigurare. Până se dovedea șmecheria, fraierul la care se găsea mașina rămânea fără mijloc de transport pentru foarte mulți ani. A se observa parcul auto degradat din curțile poliției de frontieră.

      Comentariu apreciat.409
    • Frauda cu TVA nu poate fii aici, daca neamtul este o persoana fizica. Cum ar putea vinde netto? Ca daca era firma, nu se facea contract, iti trebuia factura de la firma din Germania.

      Inca o chestie care nu o inteleg. Daca masina era adusa din Germania, si avea numere provizorii, adusa pe roti, brief-ul mic trebuia sa fie pe numele romanului care a cumparat-o si s-a prezentat sa scoate numerele de acolo. Deci cum s-ar mai exclude persoana respectiva din afacere? Daca te duci la inmatriculari si vede careva de acolo brieful mic pe alt nume, garantez ca iti va cere un fiscal de la ala.

      Multe pareri dar probabil nici una apropiata de realitate.

      1711
    • @Calin, există n situații ipotetice – nu am spus că această practică este exclusiv pentru evitarea plății TVA. De la situațiile mai rare și foarte grave în care mașinile sunt (raportate ca) furate, la situații în care vânzătorul din România nu poate să mai scoată din evidență o mașină de la primăria de care aparține (ori să îndeplinească ceilalți pași legali în vederea vânzării fără probleme a unei mașini aici), la situații în care nu o face din cauza unor probleme grave care ar putea să îi atragă răspunderea civilă sau, după caz, penală, la evitarea plății TVA ș.a.m.d.

      Mergi de la prezumția (momentan) eronată că dacă în Germania se face contract de vânzare-cumpărare sau o factură, automat aceasta va ajunge de la fiscul german la fiscul român, deci nu vei putea să păcălești ducând un alt document. În multe cazuri, vânzătorul mașinii nu va apărea pe brief pentru că nu este necesar – deci degeaba mașina este vândută de un parc auto de acolo, că nu este obligatoriu ca acesta să o înregistreze mai întâi pe numele său. Iar apoi cu numerele de tranzit, pur și simplu mașinile se pot transporta pe trailer, fără a se scoate numere provizorii (chiar dacă vânzătorul pune numere de zoll în anunț, ălea de multe ori nu sunt ale mașinii, iar dacă sunt, asta nu înseamnă că trebuie să fie pe numele lui Geany – inclusiv vânzătorul sau dealerul le pot scoate pe numele lor sau se poate apela la un intermediar de acolo, care se va ocupa de acest aspect).

      Deși tu garantezi, Biroul de înmatriculări nu-ți cere niciun fiscal din Germania, ei nu verifică așa ceva. Verifică, în schimb, dacă ai luat mașina în evidență la primărie (iar la primărie nu îți cere fiscal pentru autoturisme din afară – nici nu am întâlnit așa ceva -, ci doar pentru cele din țară, iar cum tu în acte nu ai luat mașina din țară…).

      Iarăși, pentru evitarea plății TVA nu este musai să apeleze la contracte în alb. Mai fac facturi de pe firme „bidon”, la sume nereale (plata sumei reale făcându-se cash), aplică regimul special al TVA pentru bunurile second-hand („la marjă”), chiar dacă mașina a fost achiziționată în regim de taxare inversă etc.

      Și, da, cumpărătorul „de bună credință” care acceptă asemenea mizerii, poate avea surpriza ca, de exemplu, la RAR, ăia de la ANAF să zică „nu”. Se fac, dar greu, pași în direcția combaterii mizeriilor ăstora, dar deocamdată suntem destul de departe din păcate.

      P.S. Mă fascinează cum, în majoritatea cazurilor, atunci când aud cumpărătorii că le spui plata se face doar prin bancă, dau doi pași înapoi și cred că e o combinație la mijloc. Și este mai bizar cum se întâmplă așa ceva la sume unde nu ar fi legal nici între persoanele fizice să vinzi cash. La fel cum dau înapoi și când aud că mașina este vândută de o firmă, cu suma reală scrisă pe factură, cu certificat de atestare fiscală și toate actele necesare. Pentru că este greu să ne informăm dinainte care este modalitatea legală, pentru că la birourile de acte nu se atrage atenția că nu-i frumos față de vânzător, pentru că ne place să fentăm legea, pentru că lasă că întreb eu un prieten care știe că și-a luat mașină acu’ 15 ani și se pricepe la astea ș.a.

      143
  4. Saracia din ce mai profunda a societatii face sa revina in actualitate tepele anilor ’90 si 2000. Asa cum zice si autorul: nu faceti nimic fara sa verificati temeinic in prealabil, fara acte si fara bani prin banca.
    Nu conteaza cat este comisionul bancii, comisionul intermediarilor, faptul ca se ciupeste la cursul BNR sau alte din astea.
    Mai bine mai sarac cu 100E decat cu 10.000 sau in cazuri si mai nasoale si cu banii luati si cu bunul confiscat.

    Comentariu apreciat.944
    • Nu mai bine facem o revoluție, în loc să acceptăm totul de la sine, ca și cum sunt/ar fi?

      Indecis. Tu ce zici?238
    • Dacă ai ”șansa” ca mașina să fie furată și la vînzare să-ți dea numai o cheie originală mai e și posibilitatea să stai după zăbrele…

      91
  5. Avand in vedere ca pe mobile un SQ5 din gen2 (2018) este la minim 37-38k…pretul era primul semn de intrebare. Banuiesc ca temele erau facute si te-ai dus sa afli care este combinatia.

    149
  6. Iti dai seama ce tzeapa….plus ca masina (cel putin in poza) nu e un SQ5 dar seamana

    Comentariu apreciat.713
  7. Banuiesc ca masina nu este inmatriculata. El evita RAR-ul + DITL, adica niste costuri in plus de maxima 3-400 euro. Atentie mare cand cumparati o masina si va arunca o factura de Bulgaria fara TVA. Factura este buna numai ca deja ANAF-ul este pe fir si s-ar putea sa va pune poprire pe conturi si sa va opreasca TVA-ul.
    P.S. … iti pot aduce eu de pe ADESA cu factura si tot ce vrei :)

    Indecis. Tu ce zici?2616
    • Daca evita RAR-ul, poate ca nici nu exista un neamt, faci contract de vanzare-cumparare pe cine stie ce date fictive => masina poate fi furata. Lucru care ar putea ‘sa te ia prin surprindere’ cand te duci la RAR.

      Cand scoti masina din Germania, trece cineva pe la inmatriculari si ti-o scrie tie pe nume, iti da numere temporare – da, vei plati si un mic impozit in Germania. Dar faptul ca ai masina pe numele tau, lucru verificat de autoritatea germana, conteaza.

      Cand luati o masina, mergeti frumos la reprezentanta marcii cu ea si cereti o revizie, cu acte. Nu vrea vanzatorul? La revedere.

      Comentariu apreciat.393
    • @hash – nu trebuie sa mergi neaparat la reprezentanta. Daca o iei din Germania poti merge la orice centru TUV sau Dekra sau ADAC. La noi mergi la orice service in care ai incredere.
      De cand cu GDPR samsarii nemti si reprezentantele s-au prins ca iti pot da cu flit daca le ceri istoricul masinii (reprezentanta ti-l da doar daca mergi de manuta cu fostul proprietar si isi da ala acordul). Drept urmare eu mi-am adus masina din Suedia unde ai istoricul full online (inclusiv adresele de domiciliu ale fostului proprietar :D ).

      Comentariu apreciat.434
    • Evita si plata impozitului. Daca nu face contract fals intre tine si neamt, trebuie sa fie trecuta la taxe si impozite pe numele lui. La motor de 3000, e 3400 lei impozitul. Plus ca na, se vede si la taxe si impozite daca inscrii zeci de masini pe an. Cu banca, la fel, se raporteaza la ANAF tranzactiile de genul. Asa ca omul prefera evaziunea.

      205
    • @hash. El face contract pe bune cu neamtul pana ajunge in tara. Odata ajuns in tara cumparatorul ca sa introduca masina in circuit trebuie sa faca numere rosii + asigurare minima pe 3 luni (cost incepand de la 200 euro daca masina are motor mare si asigurea poate se poate dubla ) dupa omolagare RAR care este 549 lei si dupa RAR vizita la DITL.
      Samsarul evita acesti pasi. Ajunge in tara si „uita” de contractul cu neamtul si face unul nou intre neamt si client si delega pasii de mai sus catre cumparator iar el scapa de cheltuilei si evidenta DITL. Riscul cel mare al cumparatorului este sa nu treaca de RAR- de la jante neomolgate la deficiente la sistemul de franare sau poluare sau chiar serii de sasiu inteligibile din cauza ruginii. Vorbesc din cunostinta de cauza ca ma ocup ca „hobby” cu importul si vanzarea de masini (5-6 pe an) si de fiecare data vad la RAR oameni disperati sau aud ce combinatii mai fac baietii …

      Comentariu apreciat.466
    • Vorbesc din cunostinta de cauza ca ma ocup ca “hobby” cu importul si vanzarea de masini

      n-ai nevoie de un învățăcel? :D

    • @Razvan, ia vezi de un A4 3.0 Sedan Quattro 2011+ , automat, piele si ideal webasto din fabrica si da un semn ;)

      115
    • @vali am eu nevoie, scrie-mi pe e-mail dacă vrei :D

      51
    • @zoso – ai mailul meu :)

      11
    • nu faceti voi un guest post in care sa explicati cum faci sa eviti majoritatea tepelor? eu recunosc ca habar nu aveam de asta

      Comentariu apreciat.371
    • @mathub urmaresc Audi A4 Avant 3.0 TDI Ambition – Diesel – Automatic – 245 hp – 2014 142.740 km si incerc sa il scot la 12000+tva

      38
    • daniel, e un articol pe tema asta https://www.google.com/search?hl=ro&lr=lang_ro&q=zoso+masina+germania&sout=1

      răzvan, alex, facem bani?! :)

    • @vali , am vouchere de fidelitate aici -20% , nu ?
      @Razvan – sedan

      41
    • @babu – de la dealer sau persoana fizica? As avea nevoie de niste informatii despre achizitie auto din Suedia

      22
    • @Razvan: „import și vânzare” sau „import” și „vânzare”?
      Adică vinzi doar mașini cumpărate de afară?

      M-ar interesa un preț real pentru un 320i din 2010 (E90 facelift), cumpărat de nou din Ro, cu 100k km reali.

      12
    • Experienta mea, ca vanzator, cu Porsche Bucuresti Vest, cu o masina abia iesita din leasing si care fusese ingrijita, a fost sub orice asteptari.
      Cumparatorul a platit cam 300 lei acum cativa ani, ca sa primeasca doar un deviz de piese, fara niciun fel de descriere, din care reiesea ca trebuie schimabte discuri, placute filtre samd. Mers la un alt service, al unei cunostinte in care aveam incredere, nu era nevoie nici de discuri nici de placute, si chiar daca le schimbam, scoteam per total la cca 30% din cat cotase PBV cu tot cu piese si manopera.

      62
    • @Dani – dealer.
      Poti face inspectia tehnica la Sok (un fel de TUV) pentru undeva pana in 50Euro
      https://dekra-bilbesiktning.se/sok-station/?q=stockholm

      Ce difera de Germania este ca iti trebuie RCA romanesc (RCA in vederea inmatricularii) daca vrei sa o conduci pana in tara. Altfel o aduci pe platforma.

      Si plata o poti face in Euro la multi dealers, la pf probabil doar SEK asa ca mai pui niste comisioane de schimb/transfer. Transferul EURO prin SEPA poate dura 1-2 zile pana il vede dealerul in cont, plus inca vreo 2-3 zile pana obtii talonul. Dar ai ce vedea timp de o saptamana in Stockholm. Asta daca mergi vara, iarna nu vreau sa stiu cum e :D

      31
    • @babu – multumesc pentru raspuns! Urmaresc piata din Suedia de cateva luni dar nu am nicio informatie din Romania despre achizitie. Mai am cateva intrebari/curiozitati dar nu as vrea sa spamez aici.
      Poate ne face Zoso legatura daca e in regula.

      00
    • @dani – sigur.
      Că pentru guest post nu cred că reușesc să-mi depășesc lenea ;)

      00
  8. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1348
  9. Scheme încoa si încolo…

    Unul dintre cele mai stresante/ neplăcute lucruri din viața mea este cumpăratul si vânzarea unei mașini.

    Comentariu apreciat.482
    • Tocmai din acest motiv eu prefer sa cumpar masini inscrise in RO cu propietari samsari. Iau una cu istoric de service, o verific si aia e. Stiu, daca o iau din Germania scutesc 1,2k E dar cand aud de tot felul de combinatii de genul asta mi se taie tot cheful de a avea masina dorita

      Indecis. Tu ce zici?273
    • Te duci tu in Germania si-ti iei masina, nu trimiti izmene pe calator. Bine, trebuie sa stii limba.

      1011
    • Cat de des o faci, ca sa aiba loc asa sus in top? :)

      73
    • @hash
      Mi-am luat eu golful 5 din Germania de la autohuspunctde și în afară de ”ich liebe dich” nu știu o boabă germană. Ba chiar aveau un inginer moldovean pe acolo, pentru vorbitorii de română (bine, n-a fost cazul, eu deja mă hotărîsem ce și cum, dar a insistat omul ca să-i crească bonusul). Dacă știi engleză și ai banul pe tine nu întîmpini nici o problemă.

      222
    • Mi-am luat eu golful 5 din Germania de la autohuspunctde și în afară de ”ich liebe dich” nu știu o boabă germană.

      ăia de la autohus.de și de la autohausuri au prețuri mai mari decât „giani” sau „ahmed”, nu place la români.

    • @unsarb: merg foarte mult si de aceea le schimb cam la 2 ani, in al treilea le schimb ptr ca sunt deja prea folosite.

      21
  10. Romanii aceasta specie de oameni care-s capabili sa gaseasca smecheria de doi lei in orice situatie, dar nu-s capabili sa scoata capul din cur si sa nu mai saboteze tara asta longrun cu toate kkt-urile alela… vai pot salva 100 de lei cu riscul ca in viitor sa pierd 1000… lasa ca astia 100 ii am acum aici.. lol

    Comentariu apreciat.316
  11. întrebare de naiv, dacă nu-ți permiți o mașină nouă de ce ai lua-o second?

    315
    • că nu vrei să pierzi 30% din valoarea ei in primul an?

    • În cazul meu – îmi permit o mașină nouă, dar sunt zgârcit :D
      Una din regulile mele e că trebuie să pot cumpăra aceeași mașină mâine încă odată fără să mă apuce sughițul.
      Și prefer să dau 60k pe o mașină sh decât 120k pe una nouă – așa pierd 20k în 2 ani în loc de 40k.
      În plus o mașină sh o poți tuna fără să te doară capul că pierzi garanția.

      47
  12. Eu am luat mai multe masini din germania pt mine, toate cu cash. Am luat acum 3 sapt o masina pt tata pentru mers la pescuit si alte treburi, un renault kangoo ( 6k euro ). Am platit o prin banca fara sa o vad si am adus o pe platforma ca ma costa prea mult sa ma duc eu dupa ea,numere…..
    1. Daca iei masina din germania cu numere rosii de 30 de zile e imposibil sa facu kaufvertrag intre cumparatoru tau si neamt pentru ca numele tau apare si pe briefu mare si pe briefu mic si pe asigurarea de la numerele rosii. Tu esti obligat sa i faci rar-ul si sa o iei in evidenta la impozite. O vinzi cu fiscal de romania…
    2. Daca o aduci pe platforma atunci poti sa faci cate kaufvertrag-uri vrei cand vrei sa o vinzi. Se face asta nu pt tva sau alte taxe, se face pt ca in romania nu poti sa vinzi mai mult de 3 masini sh pe an pe numele tau. Daca vinzi mai multe te cauta anafu sa platesti impozit ca faci afaceri cu masini si castigi bani din asta…..

    61

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube