Orice discuție pe tema jurnalismului auto din România nu poate începe fără acest articol biblie. În el, un om care lucrează cu publicul explică de ce și cum au pierdut revistele auto fix publicul.
Jurnalismul auto înainte de criză
Creditarea duduia, leasingul la fel, toată lumea era fericită și foarte puțini băgau de seamă că circulația și calitatea scade. Studiile BRAT și SNA arătau bine, toate lucrurile stăteau bine.
Importatorii își frecau mâinile bucuroși, făceau service în doi peri și se făceau că nu văd micile probleme (dispăreau din mașină tot ce se putea, de la bricheta auto la triunghiul reflectorizant). Dar treaba mergea, deci nici o grijă.
Jurnalismul auto în criză
A venit criza, piața s-a contractat de la an la an și s-au întâmplat cele două chestii nasoale: oamenii au realizat că revistele auto au o calitate la genunchiul broaștei și au început să nu le mai cumpere (unele dintre ele dispărând, altele funcționând în regim de avarie) și importatorii au început să dea mai puține mașini la teste. Partea asta a fost neplăcută pentru jurnaliștii obișnuiți cu testele și cu benzina asigurată de importator. S-au uitat în stânga și în dreapta și au început să caute vinovați. O dată nu s-au oprit să se gândească la ce pot face ei pentru a reține cititorii sau pentru a atrage alții noi.
Jurnalismul auto pe online
A început să prindă avânt odată cu criză, pentru că, spre deosebire de jurnaliști, importatorii s-au prins că acolo există un public nou, neatins, care cumpără. De ce credeți că absolut toți au ofertele cu prețurile în format PDF și nu afișate pe site? Ca să fie descărcată și să rămână pe desktop, ca reminder asupra ofertei.
Primii care s-au prins că online-ul e viitorul au fost cei doi mari: auto.ro, automarket.ro și promotor.ro. Primele două au primit tot suportul (citește spam) trustului (care e separat, știu, și n-au legătură unii cu alții, doar că au), ultimul aflat într-o continuă schimbare și prins la mijloc între războiul online-print. Ceilalți, gen mașini.ro, au fost mereu prea mici ca să conteze și la prima boare de criză au început să taie cheltuieli.
Momentul azi
Să ridice mâna cine crede că, după cinci ani, lucrurile s-au schimbat în presa auto! Stați jos, aveți doi pentru azi, n-ați învățat nimic. Dar nimic. Tot se sting țigările pe bordul mașinii, tot se scutură țigara de fum pe scaune, tot se fură covorașele de piele, tot se aduce mașina pe minim la combustibil, tot se fut mașinile dacă a doua zi trebuie să fie date unor bloggeri, tot se cer mașini pentru concedii de două săptămâni, tot se fură husa de la rezervă, tot se bagă mașina de oraș pe arătură, tot se fură lichidul de parbriz și câte și mai câte.
Și da, aceeași grijă zero pentru a prezentat fapte și caracteristici cât de cât reale cititorilor, pentru că nu ei sunt importanți, ci viteza cu care este prostit importatorul să dea o mașină în teste și să cumpere reclamă în revistă. Cititorii nu sunt importanți.
Nu neaparat legat de subiectul articolului, dar sa-ti dau exemplu la reprezentanta Nissan (dealer). Mi-am luat o masina de la ei si explorez ideea unei a doua masini. Fac programare la test drive si ma loveste vestea: ca pot sa tin masina maxim 15 minute si ca n-am voie sa ies din zona unde au ei parcul auto. Le-am urmat grabnic faliment si foarte probabil masina a doua n-o sa fie Nissan.
Ce parere aveti de emisiunea auto „Masini, teste, verdicte” pe TVR1 cu Giurgea si Bratu ( Autograma pe fb si Automarket parca) ?
Câtă înverșunare! Să dea faliment!
Te-ai gândit să încerci la alt dealer Nissan? Sau să le zici, din nou, că vrei să achiziționezi ceva în viitorul apropiat și de acest drivetest poate depinde alegerea? Că na… oameni sunt și aia, din vânzări trăiesc.
@nwradu: exista un singur dealer Nissan in oras si 2 in tara. Mi-a explicat neoficial nenea de la care am luat prima masina ca ei nu mai au masini de test-drive si le dau pe cele aflate pe stoc (de aia nu ti le lasa mai mult, pentru ca ar face km prea multi si nu le-ar putea vinde ca noi).