Învățăturile patriarhului Eftimie către tinerii români

Eftimie de aici vă învață de bine, dar un vreți să-l ascultați când zice de biserică și creștinism. E foarte simplu de aflat cine e creștin: știe Crezul? E creștin. Nu-l știe? Nu e creștin. Tot Crezul spune exact cu ce se ocupă Biserica și creștinismul în general, fiecare cuvânt de acolo are sensul lui (nu zice nimic de marketing pentru guvern). Și e mișto că trebuie să crezi, de-aia îi zice Crezul, nu se demonstrează, crezi sau nu.

Dar să revenim la Eftimie, nu ăsta de aici, celălalt, patriarhul de la Târnovo (1325-1402). Puțini știu că patriarhul Eftimie își scria scrisori cu Nicodim de la Tismana (1320-1406, un băiat care a caligrafiat cel mai vechi manuscris păstrat din Țara Românească). În general Nicodim îi scria lui Eftimie de chestiuni teologice, dar una din scrisori atinge niște aspecte practice, respectiv viața sexuală a tinerilor de pe plaiurile românești din acea perioadă.

Nicodim zicea – și eu înclin să cred că era la curent cu realitățile vremii – că tinerii români își începeau viața sexuală în jurul vârstei de 14-15 ani, băieții și fetele în egală măsură. Până la căsătorie lovea fiecare pe unde apuca după placul inimii și posibilități, însă în general după căsătorie românii își erau fideli (cu excepțiile de rigoare). Tot din scrisoarea asta aflăm că atunci când nu aveau cu cine, românii preferau să ia problema în propriile mâini și să o rezolve și că existau și unele cazuri de sodomie. (Una peste alta românii de la sfârșitul anilor 1300 par niște oameni întregi la cap.)

Problema lui Nicodim nu era să stârpească aceste obiceiuri, cred că era conștient că nu avea șanse, problema lui era că nu prea găsea candidați pentru călugărie și preoție în condițiile date, așa că îi cerea patriarhului Eftimie niște îndrumări. Patriarhul Eftimie – om întreg la cap la rândul lui – vedea chestiunea în termenii următori: dacă te apuci de creștinism atunci trebuie să te lași de malahie și sodomie, la călugărie trebuia să renunți și la umblatul sub buricul altuia/ alteia. Era acceptată o singură greșeală pentru călugări și preoți în direcția asta, la a doua trebuiau să se lase de meserie. Dar altfel nu zice nimic de pedepse pentru civili, arderi pe rug etc. (Că veni vorba, în spațiul medieval românesc este atestată o singură ardere pe rug, iar cel ars a fost un episcop din Moldova sub acuzația de sodomie, în realitate s-a opus regimului fiscal al lui Ioan vodă cel Cumplit, parcă așa are sens și porecla ăstuia).

De la popimea grecească din Constantinopol (care zicea de Mircea cel Bătrân că era un destrăbălat și pârlea tot ce-i ieșea în cale) până la călătorii străini ajunși pe aici inclusiv în secolul XX (ceva spion britanic era să moară de exoftalmie când a văzut în 1939 că româncele făceau nudism la Mamaia), toți ăștia au fost oripilați de atitudinea relaxată a românilor față de viața sexuală. Moldova nu e plină de numele „Amariei” fără motiv. Problema străinilor ăstora era că veneau din societăți constipate și când ajungeau pe aici nu prea înțelegeau ce se întâmpla și repede „româncele sunt curve”, „românii sunt obsedași sexual” etc. Biserica a fost relativ tolerantă, reglementările au rolul de a evita generalizarea conflictelor în societate, că atunci când poftește altul la nevasta ta îți cam vine ideea să-i crăpi capul.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

48 comentarii

  1. nu degeaba e vorba aia din popor: „orice zi fara sex e o zi pierduta”.

    00
  2. „când poftește altul la nevasta ta” e de bine bre .. inseamna ca ai bunaciune – fi bucuros ! .. iar daca nu-i faci fata asta este – imparte-o ! :)

    00
  3. Deci vorba aia cu “o data nu se pune” vine din timpuri imemoriale!

    00
  4. NOU
    #11

    Si boom! vine comunismul si romanii se masturbeaza la Adesgo si Studio X in alb-negru, cu purici SI dublat in bulgareste…

    00
  5. Prima labă făcută cu abnegație se poate considera începutul vieții sexuale, sau nu se pune ?

    00
  6. deci practic biserica ortodoxa de pe plaiurile noastre era mai progresista pe la 1300 decat acum. frumos

    00
    • Și biserica de acum este extrem de toleranță. Problema e că mulți citesc și aud doar ce vor. Când apar 2-3 lacheți precum Calistrat și sunt promovați că fiind imaginea și poziția Bisericii, impresia e că a noastră biserica ortodoxă este o instituție medievala, înțepenită in timp. Au fost câteva episoade, au fost scandaluri și probleme, ca in orice corporație mare, dar fața de alții, ai noștri sunt niște sfinți.
      Nu am cea mai buna părere despre BOR, cum nu am o părere bună despre mormoni, bătuții ăia in cap de adventiști și alte secte neo-protestante. Da ortodocșii cel puțin, nu te excomunică și nu te pedepsesc, nu te reneagă clanul, fiindcă nu te-ai supus unor reguli imbecile, ori pentru că nu ai dat pizdă vreunui pastor degenerat.

      00
    • Pe vremea respectivă mai în sud erau unii cu altă religie care voiau și ei adepți așa că singura soluție a fost să accepte obiceiurile locale și să le integreze (valabil și pentru restul bisericilor ortodoxe din zonă). Altfel cred că dispăreau de mult.

      00
    • Ce va mai place sa mancati turkish delight, mama mama. Ati uitat (in frunte cu autorul) sau va faceti ca nu vedeti cum se opune BOR educatiei sexuale in scoli. Foarte toleranta corporatia asta cu acronimul BOR, dar mai mult pentru cei de la mid level management in sus (providerii).In rest, ramane cum am stabilit, marca taxa de protectie mirene si poti face orice deoarece vei mosteni plaiurile intinse ale vanatorii.

      00
    • @Andy

      Sa nu uitam nici de referendumul urii, unde BOR s-a bagat pana la gat in promovare. Toleranta ce sa zic, cand vrea sa impuna (prin lege) intregii populatii ce cred ei ca ar trebui si ce nu. Ca sa le zica doar in biserica crestinilor e prea putin pentru pretentile lor mizerabile.

      00
    • Ai uitat de sectiunea de lenjerie intima din Neckermann

      00
    • @ D4n. Biserica Ortodoxa Romana stie ca toleranta nu este o valoare si eu sunt de acord.

      Uite o declaratie oficiala a Patriarhiei romane „Toleranța nu este o valoare în sine. Din punct de vedere creștin toleranța este o slăbiciune pentru că te pune în situația de a nu pune capăt răului și de a-l păstra lângă tine sub forme mai mult sau mai puțin benigne. Din punct de vedere creștin lucrurile stau altfel. Fermitatea în fața răului e recomandată. Nu în fața persoanei, repet, persoana niciodată nu e discreditată în creștinism, oricât de păcătoasă ar fi ea, dar răul pe care îl propagă în spațiul public, și nu numai, trebuie stopat. Așadar toleranța nu este o valoare”

      00
  7. Cum Romania e numarul 1 in europa la victime ale traficului de carne vie, poate spune autorul daca Biserica Ortodoxa Romana se considera vreun pic vinovata de chestia asta avand in vedere ca se opune cu obstinatie re-legalizarii prostutiei

    00
    • Dacă răsfoiești cu atenție, găsești de futut inclusiv în pliantul de la Kaufland. Ce prostituție vrei legalizată?

      00
    • Nimic nu poate opri traficul de carne vie decât educația. Sună fumat și răsfumant dictonul ăsta, dar ăsta e adevărul.

      În momentul când toți copiii sunt înscriși la școală și îți dispare brusc o fată de 13 ani din evidențe poți începe investigația automat. Dar dacă sunt comunități unde nu sunt școli, unde nu se vine la școală, unde n-ai habar ce se întâmplă, nici dacă ai cea mai bună pusă la punct poliție nu prea ai ce face.

      Iar educația rezolvă și probleme ‘soft’ gen, să știe că a merge la lucru în Germania la ca fată la 14 ani n-o să mergi să culegi cartofi și sparanghel, mai ales dacă nu mergi cu mama și tata ci cu Romeo Fantastic de pe facebook. Dar dacă nu-i educație, tot ce zboară se mănâncă, mai ales la vârsta aia.

      Problema cu educația e că e în conflict cu scopul politicienilor de a avea cetățeni ușor de manipulat. Și atunci suntem în impas. Cu cât scad oamenii de genul celor pe care-i caută la interviuri ăla de la Vax Populi de pe Youtube, cu atât știu și politicienii că scad și furtișagurile pe măsură ce alți oameni mai capabili vin din urmă și intră în politică cu anii.

      Și nu suntem singura țară cu problema asta din păcate.

      00
    • @manu144x – eu cred ca ideea cu liderii vor oameni prosti pentru ca sunt mai simplu de manipulat e gresita. Mai iute nu intereseaza pe nimeni ce se intampla, nivelul de profesionalism din tara si tot ce conteaza este sa isi puna prietenii in functii de conducere de unde se poate fura putin. Uita-te la reportajele de la Recorder cu PNL care pune oameni nepregatiti la paduri si la ape. Poti concluziona ca PNL-ul vrea sa aibe sisteme slab pregatite cand vin inundatiile sau ca vor sa aiba oamenii lor ca sa poata controla si fura?
      Si la fel este si in educatie si in aparare si peste tot, nu se pun profesionisti ci oameni de incredere iar treaba lui zilnica este sa fure un leu in plus nu sa cladeasca un lucru.

      00
    • Legalizarea prostitutiei in RO nu ar opri cu nimic proxenetii care momesc fete tinere, de cele mai multe ori minore, cu promisiuni in Europa de Vest.

      00
  8. „știe Crezul? E creștin. Nu-l știe? Nu e creștin.”

    deci am stabilit ca poporul roman e crestin in proportie infima. sa sugerez implicatiile, in special cele financiare?

    00
  9. Doi englezi la o bere:
    – Man, cred ca nevasta-mea a murit…
    – Cum adica „crezi”? Pe ce te bazezi?
    – Pai, in pat e la fel, dar incep sa se adune vasele nespalate in chiuveta….

    00
  10. După vorbă, jupâne, pari maestru căutător al Școlii, iar dacă știi ce-i asta știi și că obiceiurile româneților s-ar putea să țină de faptul că sunt urmași ai soldaților romani. De unde și apucăturile cazone.

    Așa pățăști când nu iei exemplul de la vecini care se pretind urmași ai împăraților romani. Poate dacă făceam așa aveam ne spărgeam și noi în figuri mai elevate.

  11. Crezul ortodox este traducerea formularii de la primul si al doilea Conciliu ecumenic (Niceea si Constantinopol). In opinia mea, este o afirmatie a pozitiei Bisericii, referitor la Sfanta Treime si la Isus, in special, declaratie menita sa ii puna la punct pe adeptii unor diverse secte crestine si mai putin o rugaciune. Singura rugaciune adevarata provenita direct de la Isus este Tatal Nostru. Si daca se analizeaza textul celor doua rugaciuni, se poate observa ca Tatal Nostru are cuvinte simple (accesibile oricui, indiferent de educatie) si o ritmicitate, despre care s-a si scris, iar Crezul are o structura artificiala, nu atat de accesibila precum Tatal Nostru.
    Iar crestin este in primul rand cel care „marturiseste printr-un botez”, iar in al doilea rand il primeste pe Isus in inima sa. Daca este in stare sa retina Tatal Nostru si alte rugaciuni, este si mai bine. In acest sens, mi se pare edificatoare povestea lui Lev Tolstoi despre cei trei calugari

    00
  12. Despre subiectul asta, atitudinea romanilor fata de sexualitate, recomand cartea doamnei Constanţa Vintilă-Ghiţulescu, „Focul amorului-despre dragoste şi sexualitate în societatea românească – 1750-1839″ foarte bine scrisa si documentata, aparuta in 2006. Inainte de asta, a mai publicat in 2004 cartea: ” În şalvari şi cu işlic. Biserică, sexualitate, căsătorie şi divorţ în Ţara Românească a secolului al XVIII-lea”.
    Asta ca sa vedem cum au evoluat lucrurile de la 1300 incoace.

    00
  13. Secolul 14 romanesc pare dominat de comportamente sexuale si matrimoniale carateristice spariului nord-atlantic de secol 21: viata sexuala timpurie pt ambele sexe, casatorie la maturitate cu fidelitate conjugala majoritara, divort obtinut cu usurinta…

    00
  14. Misto.
    Dar aia cu „crede si nu cerceta” nu exista in Biblie, ci a fost nascocita de adversarii crestinismului, ateii.
    Totusi, gasim in Scriptura un pasaj cu acest indemn, dar dat in alt duh decit cel invocat de atei si de liber cugetatori: „Cele mai grele de tine nu le cerca si cele mai tari decit tine nu le cerceta. Cele ce ti s-au poruncit tie, acestea cugeta, pentru ca nu-ti sint de treaba tie cele ascunse. Intru prisoseala lucrurilor tale nu iscodi, pentru ca mai mult decit intelegerea omului s-au aratat tie. Caci pre multi au inselat gindul lor, si in socoteala rea au lunecat cugetele lor.” (Intelepciunea lui Isus Sirah, III, 20-23)

    Mai mult decat atat, stiind ca suntem limitati in cunoastere si usor de pacalit, Sf. Ioan Teologul ne indeamna sa cercetam duhurile, adica esenta tuturor lucrurilor, punandu-le in lumina adevarului: „Iubiţilor, nu daţi crezare oricărui duh, ci cercaţi duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulţi prooroci mincinoşi au ieşit în lume. ” ( I Ioan 4:1)

    Asadar, indemnul „Crede si nu cerceta” nu apartine Bisericii, ci din contra, Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie contin impreuna multe indemnuri menite sa-l determine pe om sa se apropie mai mult de Dumnezeu si sa-i sporeasca credinta, prin cercetare aprofundata si cunoastere adevarata.

    00
    • “ nascocita de adversarii crestinismului”
      Trebuie sa admiri înțelepciunea când i găsești, dar aici e de negăsit.
      Maestre, pentru toate sectele și religiile oricine nu e cu dogma e împotriva ei, adică un adversar. Dar e ok, sunt sigur ca interpretarea data de tine unor texte biblice care au fost retraduse din ebraica veche e fix ce a vrut sa zică autorii.
      Și când vorbim de cunoaștere, nici nu poate fi vorba ca prin dezvoltarea ei sa ne apropiem de o dogma și toate supozițiile prezente in ea.
      PS: stai liniștit ca nu îți asediază ateii dogma, la ce putina valoare are nici ca ar merita.

      00
  15. Nush cum sa spun dar articolul pare.. neterminat ;)

    00
  16. Mulți știu Crezul, puțini îl înțeleg.

    00
  17. Lasati ma baieti ca incepe sa creasca numarul de inceli si pe meleagurile noastre. Ad labam.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.