Infrastructura, politica și sănătatea mintală

Credeți, în adâncul sufletului, că o autostradă (sau două) este o garanție a fericirii voastre? A împlinirii voastre ca persoană?

Credeți că o autostradă, sau o mai bună infrastructură, este o garanție că vă veți educa copilul mai bine? Că îi veți transmite valori mai bune? Că va citi sau studia mai mult, mai bine? Așa, folosindu-mi flerul, imaginația și observațiile personale despre societate, aș spune că nu. Și dau un singur exemplu, total neintuitiv pentru majoritatea comentatorilor care vor sări, iar, puțin mai jos.

O autostradă bună, o rețea de șosele mai bune, îi face pe oameni să folosească și mai mult (și, bineinteles, de multe ori chiar inutil) mașina. Asta chiar e un fapt cunoscut. Faci o autostradă, în timp ea se va aglomera, se va construi în jur, oamenii vor cumpăra mașini iar statul va trebui să găsească iar soluții să decongestioneze traficul, adică alte drumuri/autostrăzi, alte… adică cercul vicios.

„Acum am autostrada la doi pași, e păcat să nu-mi iau o mașina” zice cel care n-are. „Avem șosele bune, e păcat să nu-mi iau o mașină mai bună” zice cel care are. Mai multi kilometri, mai mult consum de combustibil, uzură mai rapidă, poluare etc. Alt cerc vicios.

Ce sunt banii dați de stat – adică tot de noi! – pe autostrada asta plus banii cheltuiți de fiecare individual în parte pentru a cumpăra/schimba și a folosi mașina? Sunt miliarde de EUR care nu se vor duce niciodată în, zic la nimereală, EDUCAȚIA copiilor pentru care ne tăvălim în chinuri groaznice când statul se mai preface că îi educă un pic.

Continui să cred că la nivel individual – în ziua de astăzi, nu vorbesc de comunism sau alte bălării de acum 30 ani – nu trebuie să ne bazăm viața pe stat și pe politicile acestuia. Chiar și atunci când politicile acestuia sunt bune. „Bune” fiind, bineînțeles, ceva total subiectiv. Să zicem că par a fi în beneficiul majorității populației. Sau în sensul cerut de această majoritate.

Acțiunile statelor din ultimii 20 ani, să zicem, au avut ca efecte vizibile următoarele: creșterea consumului, a poluării, a depresiei, combinate – cea mai proastă combinație – cu scăderea nivelului de educație.

În SUA, douăzeci și șase la sută (26%) din cetățenii ei suferă de ceva legat de sănătatea mintală. Plus un procent mare și în creștere de copii (viitorii adulți!) dislexici, analfabeți etc. SUA, țară-exemplu, democrația absolută, visul a miliarde de oameni de pe planeta asta. Chiar și fără studiu sociologic, pot afirma asta: creșterea infrastructurii, a nivelului de trai, a politicilor îndreptate spre cetățean, au dus la scăderea nivelului de educație și la creșterea accelerata a problemelor de sănătate mintală. De poluare și, iar, avalanșa de boli declanșată de aceasta, nu mai zic nimic, că azi sunt generos.

Pare că oamenii trăiesc mai mult – cel puțin în țările civilizate – dar sunt mai depresivi și copiii lor mai needucați. Asta înseamnă, din punctul vostru de vedere, politici bune?

Și, revin: trebuie să (încercăm măcar) să ne organizam viața în afara sistemului politic, să facem în așa fel încât el să aibă o influență vecină cu zero asupra vieții noastre. Știu că politicul – ca orice factor extern noua – este o scuză aproape perfectă pentru lipsa acțiunii din viețile noastre. Pe ai noștri nu i-au lăsat comuniștii – și s-au revoltat 0,1% dintre toți aceștia într-o zi din decembrie ’89 – pe noi nu ne lasă PSD, PNL, USR sau AUR. Dar așa cum regimul politic nu ne influențează la achiziționarea mașinii(lor), la fel de bine nu ar trebui să ne influențeze la tipul de educație pe care vrem să-l dăm copiilor noștri.

Imaginați-vă pentru o clipă utopia următoare: în loc de un leasing pe 5 ani la o mașină de 40.000 EUR, să bag toți banii ăștia în educația copilului (cursuri diverse, tabere lingvistice, stagiu de sudură etc). Cum ar fi? În loc de plasma aia de 150 cm pe singurul perete liber din casă, să trag o bibliotecă cu cărți reale, imprimate. Știu, avem jdemilioane de volume pe Kindle și oricum „e mai mișto să citești pe telefon”, dar tot Netflixul și YT sunt baza. Plus Facebook. Nu, nu e o garanție că copilul va lua vreo carte din biblioteca respectivă. Nu e, dar televizorul e o garanție că va petrece mult timp în fața lui.

Unii dintre voi o să ziceți că aveți deja bibliotecă, că ați băgat deja mai mult în educație decât în mașină. Știu că mințiți, știu că vă mințiți, e ok, e felul fiecăruia de a se considera un părinte bun. Hainele pe care i le cumpărați, mobila din camera copilului, ghiozdanul și mâncarea pe care o puneți pe masă nu sunt educație!

Alții veți spune că aveți mașină doar de 10.000 eur sau doar Logan SH de 6.000 EUR. Și, că, oricum, mașina e absolut necesară. Și educația e absolut necesară. Aș spune chiar că educația e mai absolut necesară pentru copii decât mașina cu care-l duceți la Mall sau la IKEA sau în Grecia sau la Mamaia.

Și, știți ce? Chiar și dacă n-aveți copii sau „sunt la casa lor”, chiar și pentru voi, adultul revoltat și responsabil, o bibliotecă și o mică terasă sunt MEREU mai bune pentru voi și pentru ceilalți decât mașina parcată pe trotuar în fața porții. Și asta nu ține, în nici un fel, de politica statului în care vă aflați.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

129 comentarii

  1. Yeats spunea: „Educatia nu este umplerea unei galeti , ci aprinderea unei flame”
    Da, e ok sa iti inveti copilul cat mai multe, dar cel mai bine e sa tanjeasca el sa invete si sa fie doritor dupa cultura…
    Si asta se face acasa, din primii ani…

    00
    • Well, daca in primii ani din viata obiectul cel mai „prizat” de familie e chestia cu ecran mare din sufragerie si discutiile interminabile despre achizitia, reparatia, intretinerea, casco-ul, RCA-ul si (ceilalti) nebuni in trafic, cam aia e…

      Si, la cât de articulate sunt review-urile de masini pe aici, la cât de inflamati sunt comentatorii (MULTI) la ele si ce vedem când punem un picior in afara curtii noastre, cam stim care e interesul real pentru masini in societatea de astazi.

  2. 1.si daca autostrada se plateste te mai plimbi de-ampulea pe ea?
    2.si daca umblam putin la impozitul pe auto vechi va cumpara romanul 1 masina ‘noua'(pana in 6 ani) cu motor mic dar cu impozit aproape zero de tot sau 2 rable de 10 ani de 2000cm3 cu impozit mare?
    3. Si mai avem nevoie de autostrada ca sa unim naibii Moldova cu restul europei. Sa scoata Iasiul ingineri care sa ramana in Moldova nu sa plece la Bucuresti, cluj, sibiu sau in strainatate. Trebuie sa se dezvolte toata tara nu doar Ardealul si Bucurestiul.

    00
  3. Ce contorsionare de logica! Deci nu ne trebuie infrastructura ca ne prostim ca aia de au deja autostrazi. Pe logica asta Africa centrala si Siberia e plina de genii ca nu au infrastructura.

    00
  4. As argumenta ca prezenta unei autostrazi sparge tocmai nevoia de a te baza pe stat pentru educatie. Infrastructura (si vorbesc aici de o tara ca RO) duce la aparitia de noi oportunitati si concurenta, cu efect direct a cresterii veniturilor cetatenilor din zona aceea.
    Deci avem venituri suplimentare care se vor duce spre nevoile complexe. Daca pentru X sau Y educatia copilului este o nevoie complexa, e cu totul alta discutie. Dar totusi, sunt atatea locuri unde educatia copilului este oprita de lipsa veniturilor familei.

    Acum, daca autostrada este facuta intre nimic si nicaieri, nu va ajuta cu nimic.
    De exemplu Bucuresti Ploiesti, este suficient de departe de satele de pe DN1 si cu iesiri atat de putine incat am impresia ca nu s-a dezolvat nimic acolo. Avem doar parc logistic la intrarea de Bucuresti si trebuie sa vedem daca forta de munca din acele sate ajunge acolo. Dar, pe baza acestui exemplu, raspunsul este eu zic ca este nu, beneficiul nu se duce la edicatia copilului.
    In alte zone, raspunsul este da. Autostrada – > parc industrial -> liceu tehnologic -> cel putin partial educatie mai buna.

    00
    • „Deci avem venituri suplimentare…” deci vom consuma mai mult, si, in niciun caz (dupa cum se vede in alte parti) educatie.

      De 30 ani PIB-ul României creste. Cu sau fara infrastructura, cumva am reusit sa avem venituri suplimentare. Parcul auto a crescut si el, foarte mult. De bine de rau, s-au facut si niste sosele. Acum spune-mi tu, ai impresia ca educatia a avut de câstigat din toata ecuatia asta?

    • Să nu lăsăm realitatea să strice niște filosofii degeaba.

      E ca și faza aia cu turistul care merge în satele noastre subdezvoltate și se bucură de cât de natural e totul, dar nu poate trăi mai mult de o săptămână acolo că totuși, îi trebuie o baie, un duș, un drum asfaltat că altfel când plouă îi trebuie tractor să meargă la cumpărături, nu poate trăi doar cu aceleași 3-4 feluri de mâncare 24/7, pentru că, ce să vezi omul are nevoie de diversitate.

      00
    • manu, in majoritatea satelor din România, majoritatea populatiei de la sat, are mai multa apa calda decât au avut 3 milioane de bucuresteni iarna asta. Asa ca, cu toata infrastructura bucurestiului (sau a altor orase), acestia nu sunt nici mai spalati si as spune nici mai educati, dar ce stiu eu, ca eu merg rar in Bucuresti.

    • daca mergi rar in Bucuresti cum de stii cam cata apa calda au avut bucurestenii, ca ansamblu? Daca iti era asa de bine cu infrastructura asta inapoiata, de ce te-ai dus in Franta si nu ai ramas aici?

      00
    • In discutia asta sint suta la suta de acord cu fluture.Nivelul de trai a crescut,infrastructura s-a dezvoltat in timp ce educatia a regresat.

      00
    • NOU
      #14

      @Fluture. Educatie fara bunastare nu se poate. Este o conditie necesara dar nu suficienta. (astept de 20 si ceva de ani sa folosesc expresia asta.)
      Deci, eu as zice ca se beneficiaza in mod indirect. Sunt oameni care „investesc” parte din acea bunastare in educatie. Toti? Nu. Mai multi decat intr-o tara fara bunastare? cu siguranta.

      00
    • @fluture, am vrut să completez, dar un comentator mai jos a scris sintagma perfectă. E o condiție necesară, dar nu suficientă.

      Dacă faci un pic 2 pași în spate, o să observi ceva: țările educate au autostrăzi. Țările cu educație slabă nu au.

      Evident, există și țări cu autostrăzi și educație slabă. Dar nu există țări cu educație bună și fără infrastructură. Însă și acolo, excepțiile gen Arabia Saudită care are autostrăzi, dar își trage din resurse bunăstarea, nu din cetățeni.

      Este un concept interesant, blestemul țărilor cu resurse, sunt ceva clipuri interesante pe youtube despre astea. În linii mari, ideea e că acolo unde nu sunt resurse naturale, se investește în cetățeni, pentru că altceva n-ai. Gen Coreea de Sud, care după separare, toate resursele naturale fiind în nord, au avut o perioadă destul de nasoală, iar azi unde sunt.

      Au băgat tare pe educație, și ghici ce, au construit infrastructură, pentru că ziceau ei că trebuie să poată ajunge copiii la școală. Trebuie să poată ajunge la liceu. La universitate. Nu poți pierde 2 ore pe jos mergând și venind de la școală. După 4 ore de drum zilnic nu mai dai același randament.

      La fel, oricât de intelectual ai fi, nu poți face 2 ore spre servici, și alte 2 spre casă. Ce randament și productivitate ai? Și românia chiar stă prost la toate tipurile de infrastructură.

      Autostrăzi nu. Zici ok, las mașina acasă, iau trenul. 45 grade în tren, fără AC, viteze de 20 km/h. Zici ok, las trenul, iau microbuzul. 90% au ITP-ul luat pe nevăzutelea, cazi din ele. Zici ok, mergi cu bicicleta. Dacă nu te lovește careva pe drum, pentru că nimic nu e amenajat, sau e amenajat la standardul românesc ‘merge și-așa’, ajungi la birou transpirat, trebuie să faci duș, haine de schimb, nu te poți prezenta în întâlniri puțind ca un porc.

      Eu înțeleg ideea ta. Ideea de a nu ne baza mereu pe stat, să așteptăm ca el să ne rezolve toate problemele, sunt lucruri care depind și de noi. Corect. Dar până la un punct.

      Dincolo de o linie (care e subiectivă și discutabil, depinde cât de mulți bați spre stânga/dreapta) oricât de cetățean cu bibliotecă plină de cărți citite ai fi, nu poți trece.

      00
  5. Spui ca mai bine educatie in loc de autostrazi, ca si cum astea doua ar fi in stransa legatura. Nu sunt!
    E nevoie si de una si de alta.
    Si ca sa-ti dau eu o legauta adevarata, ambele salveaza vieti, in felul lor.

    00
    • Educatia salveaza vieti, da.

      Autostrada nu. Stiu, tu zici ca da, dar nu. Indiferent de ce zici tu. Nu. Nu insista. Ramâne „NU” :-)

    • „Autostrada nu. Stiu, tu zici ca da, dar nu. Indiferent de ce zici tu. Nu. Nu insista. Ramâne “NU” 🙂”

      Zi-le astea alora de prin sate sleiti pe asfalt in fiecare saptamana pentru ca drum judetean facut peste fosta ulita de vaci.

      00
    • Basil, Zarax, fanii mei :-)))

      Basil, cum ar fi sa ai o autostrada de la locul accidentului tau si pâna la usa spitalului ultradotat si sa nu fie niciun medic in el? Sau, si mai grav, sa fie un medic dar sa fie ocupat cu „altceva” in acel moment, sa zicem niste videoclipuri pe YT.
      Hai ca e simplu, chiar si pentru voi…

    • @fluture, spune-le tuturor celor care au cunostinte decedate in accidente pe E85 ca autostrada nu salveaza vieti… Dar nu online, ci privindu-i in ochi.

      00
    • Iti spun tie, privindu-te online in ochi: nu stii sa citesti, nu intelegi aproape nimic din ce citesti, dar ai 2000 de comentarii inutile aici.
      In trecut te-am mai sters, si stiu exact de ce. De aia. Cred ca o sa-mi reiau igiena in ceea ce te priveste.

    • @fluture, am zis sa mai incerc.. dar ca si in trecut, ajungi la atacuri personale. Poti sterge. Spor la treaba.

      00
    • Educatia ar salva vieti. Dar nu vb. de educatia aia pt aptitudini, cunoastere…vorbesc de aia sa inveti sa te comporti. Daca ai comportament civilizat si nu esti un taran salbatic cu masina premium de 15 ani vechime, ai sa circuli cu grija, respect si atentie fata de ceilalti.

      00
    • Zarax, zic sa mai incerci, dar nu prea faci progrese. Vezi un logoped, ceva. Faptul ca tu incerci e laudabil, acum treci la faza la care sa intelegi de ce nu intelegi ce citesti.
      Ciao.

    • Nu inteleg partea cu „autostrazile nu salveaza vieti”, cand este studiat si re-studiat ca asta se intampla, autostrazile sunt mult mai sigure decat restul tipurilor de drumuri

      https://www.npr.org/2009/11/29/120716625/the-deadliest-roads-are-rural?t=1625061279584

      Locuiesc langa drum european care trece prin zeci de sate, aproape la fiecare poarta sunt victime de la tiruri.

      Gandim putin sau doar ne cenzuram pe cei care ne contrazic?

      00
  6. Cred că e relevantă revolta oamenilor față de aglomerația de pe Valea Prahovei versus revolta cvasi-inexistentă față de sistemul de învățământ.
    Practic mulți oameni needucați (sau cu o educație precară) ar trebui să-și dorească să aibă copii educați. Probabil ar fi o idee ca planul să înceapă de la ultimul paragraf, să ne mai educăm noi adulții ca la rândul lor să-și dorească copii educați.

    00
  7. Parintii mei au primit o mostenire de $100k la mijlocul anilor 90. Irelevant ce, cum, etc. Au avut o alegere: sa sparga banii pe o casa mai mare (stateam intr-un apartament mic, dar central), masina (nu aveam masina) si televizor (aveam un televizor alb-negru).

    SAU

    sa-si completeze biblioteca (injumatatita de cutremurul din ’77) cu niste volume rare, sa faca excursii prin Italia, Spania, Germania (muzee si concerte de muzica clasica) si sa-si trimita copilul la scoala internationala in strainatate.

    Au ales varianta a doua. Nici pana acum nu au masina, si stau in acelasi apartament. In schimb au o biblioteca de care sunt mandri, si pe care am parcurs-o si eu de cateva ori. S-au plimbat, mi-au aratat Europa inainte de intrarea in uniune in 2007, au incercat sa-mi deschida perspectiva ca mai tarziu sa nu ma fixez *exclusiv* pe partea materiala a lucrurilor.

    In rest, sper ca am ajuns suficient de bine acolo unde sunt -nu intru in detalii pentru ca ideea postului e despre parinti- incat sa justific sacrificiul si, sa spunem asa, riscul; pentru ca intotdeauna e un risc in genul acesta de investitie ‘intangibila’.

    00
    • kahlua, poti sa le transmiti parintilor tai felicitarile sincere ale unui anonim. Nu valoreaza ele mare lucru pentru dânsii, dar e mai mult decât un metru de autostrada :-)

      Referitor la „investitia intangibila”, eu as spune ca daca vrem sa vedem lucrurile strict economic, investitia in masina/casa este tangibila, dar nu este durabila. Educatia, desi comporta riscuri, e ceva cu adevarat transmisibil.
      „Riscul” investitiei in educatie este INTOTDEAUNA de preferat riscului (real) de investitie in parcul auto, daca pot spune asa.

    • Jos palaria pentru parintii tai.Nu cred ca au facut nici un sacrificiu .Ei au facut ce au crezut ca e mai bine pentru familia voastra si ii mai felicit inca o data.Ma bucur sa aud de astfel de oameni.

      00
    • Pentru alti oameni a-si lua o casa sau o masina inseamna fericire.
      Nu inteleg de ce avem atata grija de ce fac altii cu banii lor?

      De ce trebuie toti sa ne raportam la aceasta „normalitate”, ca trebuie sa ai o masina ieftina si o casa modesta si sa investesti in „anumite” lucruri?

      Unuia ii place sa citeasca, unuia ii place sa viziteze, unuia ii place la mare, unuia ii place la munte, unuia ii place berea, unuia ii place whisky.

      Oamenii sunt diferiti si trebuie sa acceptam asta si sa facem ce ne place noua, fiecaruia dintre noi si sa ii lasam pe ceilalti sa faca ce vor ei, mai ales cu banii lor.

      00
    • Vlad, cu cine te certi, domne? Si, mai ales, de ce, asa, tam-nesam?

    • @ fluture & caposu – multumesc mult, chiar apreciez :)

      Am citit undeva ca una din caracteristicile culturale are iudaismului a fost determinata de faptul ca (istoric vorbind) evreii nu puteau detine pamant si/sau le era confiscat cam o data la 20-25 de ani – de unde a aparut aceasta preferinta pentru educatie ca un bun intangibil dar imposibil de confiscat, si deci considerat o investitie durabila si transmisibila. A bon entendeur, salut!

      @Vlad, nu inteleg ce te deranjeaza optiunea unor oameni pe proprii bani si propriul timp. Cum spui si tu, ‘oamenii sunt diferiti si trebuie sa acceptam asta’.

      00
    • Kahlua, interesanta caracteristica iudaismului. Trebuie insa sa recunoastem ca, mai apoi si-au dat frâu liber acestei dorinte umane de a poseda lucruri. Cred ca in mai toate orasele mari din lume putem gasi evrei proprietari pe blocuri intregi.
      Si, de fapt, cred ca exacta aceast caracteristica umana de a poseda lucruri + vanitatea, sunt sursa si, in acelasi timp, lupta noastra continua in viata. Cu ele luptam, cu ele avem o relatie de love&hate, pe ele le facem responsabile de depresie si de aproape toate relele pe care le facem in viata, noua sau altora. In fine, unii, nu perfectii nostri colegi-comentatori :-)

    • Complet de acord; nu exista popor perfect.

      Recomand Meditatiile lui Marcus Aurelius la cafeluta de dimineata, sau macar o data pe luna. Ajuta sa nu ne pierdem capul dupa toate prostiile si sa constientizam propria vanitate si dorinta de epatare: ‘Nu suntem toți nimic altceva decât niște bieți oameni, domnule Felix.’

      00
    • kahlua, coincidenta sau nu, acum câteva zile am dat peste dailystoic.com si am pagina deschisa de atunci, fix la Marcus Aurelius! La citatul asta:

      “Think of the life you have lived until now as over and, as a dead man, see what’s left as a bonus and live it according to Nature. Love the hand that fate deals you and play it as your own, for what could be more fitting?”

    • Pai si ce face mortul nostru daca n-are autostrada si masina de 40k in leasing? :D

      00
    • Intra pe zoso.ro si cere statului sa-i faca autostrada ca sa poata sa produca si el avansul la leasing!

  8. Gresesti in multe puncte. Zone intregi din tara au ramas subdezvoltate din cauza lipsei infrastructurii. Tu vezi totul dintr-o prisma mica in care eu Gigel ma dau cu 200 km/h pe autostrada si ajung repede la mare. Nu man, autostrada e importanta ca sa care camioane materie prima, produse finite si alte cele. O groaza de investitori au ocolit zone bunicele din Moldova in special pt lipsa drumurilor. Drumuri au trebuit mereu si civilitatiile au depins de ele. Ce folos ca am 5 pereti de carti daca copilul o sa ajunga tot cu vaca la pascut si subzistenta pt ca in zona nu are nici o posibilitate ? Drumul aduce fabrica, fabrica cere ingineri, cere constructori, cere scoli, cere invatatori, drumul/autostrada(drumul modern) iti face bunastare si universitati si ce iti trebuie. Si sa vb despre boli psihice ? Pai tu stii ca avem printre cele mai mari rate de alcoolism din lume ? De ce crezi ca bem, de fericire ? De cat de sanatosi „psihic” suntem ? Se bea de necaz si de depresie. Tu am impresia ca traiesti intr-o lume de vis in care canta pasarele, totul e verde si ecologic, citesti carti filozofice si asta … la tara :D … ca intr-o comedie franceza. Mergi la tara sa vezi ce este: copii subnutriti, betivi, scandaluri, lipsuri, iarna frig in case ca nu-si mai permit lemne, curvasaraie si toate astea sunt rudele saraciei… saracie data de politici proaste si lipsa infrastructurii.

    00
    • Clar, bem pentru ca nu avem autostrazi si infrastructura. Hai ca pe asta n-am auzit-o niciodata.

      Asa, ca idee, pe tine, Ciocanul, crezi ca o autostrada te-ar face un om mai implinit decât esti acum? Plec de la ideea ca esti deja un om fericit. Crezi ca autostrada va contribui la implinirea ta ca om, ca parinte, ca membru al comunitatii din care faci parte? Crezi ca aceasta autostrada te va face un parinte mai bun? Crezi ca iti vei educa copiii mai bine decât ai face-o in lipsa aceleasi autostrazi?

    • Da, cu siguranta m-ar face mai fericit si pe mine si pe altii de nivelul meu care e relativ peste medie. M-as duce mai des prin tara pt ca in loc sa merg cu 60km/ora cat e media drumurilor noastre nationale(daca nu mergi ca un cretin la risc) si sa-mi toc nervii as merge cu 130-160km la ora pe autostrazi si as ajunge mult mai repede si mai odihnit. Dar foarte fericit ar fi Gigel sa zicem care e acum sub nivelul meu si asta pt ca desi era la acelasi nivel intelectual/educatie/sanatate ca si mine a avut ghinionul sa se nasca intr-un oras mic in care singura fabrica s-a inchis. Din cauza lipsei de infrastructura(autostrazi) nu au venit investititori asa ca Gigel lucreaza afara in timp ce copilul e educat de bunici si de strada. El nu este un parinte bun pt ca trebuie sa lucreze 9-10 luni afara ca sa aiba ce manca copilul ala si cei de acasa si educatia copilului este precara. Deci da, cred cu tarie ca autostrada ar fi facut multa lume fericita ! :)

      00
    • „Da, cu siguranta m-ar face mai fericit si pe mine si pe altii de nivelul meu care e relativ peste medie.”

      E, vezi tu, siguranta asta care ii face fericiti si pe altii ca tine cu nivelul peste medie, face ca tot ce zici dupa sa fie „a nu se citi urmarea”.
      Bla, bla, bla, Gigel care…
      Astept, inevitabil, legatura dintre procentul de mame minore din România si lipsa autostrazilor. Sau cum Olanda a scazut numarul consumatorilor de droguri dupa ce a mai dat in folosinta doua autostrazi de la Amsterdam la Rotterdam.

    • Deci taranii beau si isi bat nevestele si copiii ca nu au infrastructura?Misto.

      00
    • O autostrada aduce beneficii imense la nivel macro, insa poate aduce beneficii si individuale, de la caz la caz.

      Nu vad nici macar un aspect negativ in a avea autostrazi.

      Ti-au dat oamenii de mai sus n exemple si tu o tii pe a ta.

      Te crezi mai destept, dar, DOAR te crezi.

      00
    • Eu nu-s genul de șofer care să mă enervez, din contră. Dar văd pe mine, după 12 ore de condus în România vs 12 ore în care ajung în Italia strict pe autostradă, e incomparabil. Efectiv nu se compară. Și când mă gândesc că alții fac asta zilnic în România…e trist.

      Cel mai direct i-ar face fericiți pe cei care lucrează în transporturi (nu puțini), care au salariile înjumătățite pentru că sunt plătiți la km, iar un neamț face în 8 ore de 2 ori mai mulți km în decât un român.

      Iar legătura cu alcoolismul poate pare absurdă la început, dar dacă stai și te gândești, dacă stai la volan 12-14 ore înjurând și stând la treceri de pietoni prin toate satele, în loc de 10 ore lejere pe autostradă, 90% pe pilot automat, poate e de-nțeles că oamenii sunt terminați psihic după o zi de genul și apelează la alcoolism. Cel puțin pe mine unul nu m-ar mira.

      00
    • Exact!
      Cum iesi de pe soselele principale, in satele noastre marginase e jale. Mergeti si uitati-va.

      00
  9. Mai Fluture, de ce am eu un feeling ca tu nu ai copii?

    00
  10. Pai si daca abia muti marfa de colo colo cum faci bani din taxe sa bagi in scoli? Ne apucam toti de videochat:)) ?

    Drumurile sunt primul pas catre dezvoltare. Apoi restul de infrastructura. Pentru ca pana sa apara scolile au aparut drumurile…

    00
    • Alt fan de-al meu. Alex, videochatistul expert in istoriografia infrastructurii.

      Sigur facultatile vechi si renumite din occident (imi vine in minte Heildeberg, hello @Dal) a fost facuta dupa aparitia asfaltului si a betonului. Abia dupa aparitia parapetilor de metal au reusit sa puna pe picioare facultatea de medicina. Asa mi-a zis mie cineva, un comentator bun de pe blogul lui Vali.

    • ah nu. Nu a fost niciodata nevoie de infrastructura. Pentru fluture infrastructura inseamna numa autostrada….Nivel de intelegere macro

      00
    • Alt fan, animaloo. Se activeaza când vede cuvântul „Fluture”. Pavlov de Suedia.

      3600 de comentarii, nimic interesant in ele. Dar Fluture…

    • e intersant ca nu comentezi la ala cu argumente. ti-e teama ca nu prea ai cum sa contracarezi amanunte d-astea cu cifre? Sau care e faza?

      3600 de comentarii, nimic interesant in ele -> apai, sa stai sa imi citesti toate comentariile te face putin mai fan decat iti sunt eu tie, nu ai impresia?

      00
    • animaloo, wordpress-ul are o functie simpla, care imi arata cât de dobitoc poate fi un nickname, in functie de numarul de comentarii. In dreptul tau scrie „animaloo a debitat pâna acum 3631 de comentarii, nimic interesant”. Nu am nevoie sa le citesc.

      Tu, insa, de fiecare data gresesti autorul si „voiam sa comentez la eftimie, crestinopatul”, dar nu te abtii, trebuie sa-mi spui nimic.
      Repet, ai rabdare, vine si review-ul la masina in care te poti umfla cu Volvo-ul personal sau ce masina ai.

    • Nope, sigur 100% facultatea aia a fost facuta la mult timp dupa ce au aparut drumurile spre orasul respectiv.

      D’aia in Romania facultatile au venit la sute de ani distanta fata de vest: atunci cand ai drum de pamant, n-ai nevoie de universitati :))

      Te-as sfatui sa citesti despre formarea imperiilor in fosta asie mica si motivele pentru care au ajus asa repede imperii.

      Si te-as sfatui sa fii mai relaxat, nu am absolut nimic cu tine :)) daca vii la mine in oras (se vedemin ip cred) stiu eu ceva sa te relaxeze cum trebuie :))

      00
    • alte sfaturi de la anonimi pe Internet, care tasteaza din saloanele de masaj…

      PS. Insisti inutil. N-a asteptat nimeni drumuri asfaltate sau betonate pentru a face o facultate veche. E nevoie de cu totul altceva ca sa faci educatie, nu tine de autostrazile pe care vor soferii de aici sa goneasca. Dar tu continua sa ma sfatuiesti pe mine…

  11. Cam intregul model economic mondial se bazeaza pe simplul fapt ca lumea consuma. Pentru asta ai nevoie de o infrastructura buna, niste servicii publice si implicit un sistem de educatie decent. Daca infrastuctura si serviciile publice sunt ceva tangibil povestea cu educatia e mai complexa. Odata ca dureaza mult timp s-o faci, iar rezultatele nu apar imediat si pe langa asta procesul in esenta este unul frustrant. Si trebuie s-o acceptam nu este pentru toata lumea oricat de incluzivi am vrea sa fim.
    Si in fond ce este mai simplu de facut: sa inveti sa rezolvi ecuatii diferentia, sau sa-ti cumperi un BMW sh din Germania?

    00
  12. „Credeti ca o autostrada, sau o mai buna infrastructura, este o garantie ca va veti educa copilul mai bine? Ca ii veti transmite valori mai bune? Ca va citi sau studia mai mult, mai bine?”

    Daca ar fi sa extrapolam, la fel se poate intreba: daca instalam mai multe cosuri de gunoi si intretinem curatenia pe domeniul public, este o garantie ca va veti educa copilul mai bine? Daca intretinem parcurile publice corespunzator, este o garantie ca va veti educa copilul mai bine? Daca construim sau extindem sistemul de canalizare/gaze/energie electrica, este o garantie ca va veti educa copilul mai bine? Daca renovam blocuri sau diverse alte cladiri istorice sau nu, este o garantie ca va veti educa copilul mai bine? Etc.
    Poate ca fiecare actiune luata in sine nu reprezinta ceva vizibil, important, insa luate impreuna fac diferenta intre un stat civilizat si unul in care domneste haosul si nepasarea.
    In ceea ce privesta aceasta afirmatie „Chiar si fara studiu sociologic, pot afirma asta: cresterea infrastructurii, a nivelului de trai, a politicilor indreptate spre cetatean, au dus la scaderea nivelului de educatie si la cresterea accelerata a problemelor de sanatate mintala.”, totusi trebuie avut in vedere ca unele din statele ai caror cetateni se declara cei mai multumiti/fericiti sunt unele in care nivelul de trai este ridicat – Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda, Tarile de Jos, Elvetia (https://www.forbes.com/sites/laurabegleybloom/2021/03/19/the-20-happiest-countries-in-the-world-in-2021/). In plus, unele state din Extremul Orient in care infrastructura este foarte dezvoltata au un adevarat cult pentru educatie – Japonia, Coreea de Sud, Taiwan, Singapore. Infrastructura dezvoltata poate contribui vizibil la dezvoltarea si evolutia societatii unui stat. Daca nu ai drumuri, autostrazi si vehiculele circula pe drumuri vai de mama lor crezi ca oamenii vor fi mai fericiti sau mai dornici sa invete?
    Si o observatie personala: datele statistice arata ca numarul de autovehicule inmatriculate creste de la an la an. Lipsa infrastructurii sau a locurilor de parcare nu pare sa incetineasca deloc acest ritm. Crezi ca este cineva care sa spuna „Vai, nu exista autostrazi sau drumuri bune, mai bine nu imi iau masina!” sau „Vai, nu am loc de parcare de resedinta, mai bine nu imi iau masina!”. Fiecare isi cumpara masina din diverse motive, unii ca vor sa arate ca au bani, altii sa se laude, altii ca au nevoie sa duca copilul, altii ca vor sa mearga cu masina la servici, cumparaturi etc. Chiar in zona blocului meu sunt o multime de posesori de masini care nu au loc de parcare de resedinta si in fiecare zi vaneaza cate un loc liber pe unde apuca. Nu i-a oprit nici acest lucru si nici infrastructura asa cum este sa isi cumpere masina.

    00
  13. De acord doar partial. Chiar si vacanta aia din Grecia sau in alte parti face parte tot din educatia copilului. Degeaba iti educi copilul cu cele mai cele carti, daca nu-l scoti din tara sa vada si alte civilizatii. Dincolo de concediu, educatia copilului tine si de plimbat ca sa nu ramana incuiat in casa. Nu, statul 12 ore la plaja pana ii iese soarele pe creier nu se pune. Noi spre exemplu combinam plaja cu vizitele – la castele, in natura, atractii locale, etc.

    Educatia se poate face chiar si cu televizorul in limita decente (vezi desenele Fixiki pentru copiii foarte mici) sau telefonul pentru a-si dezvolta si latura tehnica, se face si cu piscina din curte, se face si cu bicicleta, se face si cu animalele de companie. Daca tot ce faci e sa ii cumperi carti si vizite la tabere de lingvistica, vei avea un soricel de biblioteca usor rupt de lumea din jurul lui. Daca il inveti mai multe despre lumea care il inconjoara vei obtine cel mai probabil un copil dezvoltat complet. Da, sunt in mare parte adeptul teoriei celor 8 tipuri de inteligenta: intrapersonala, interpersonala, kinestezica, muzicala, vizual-spatiala, naturalista, verbal-lingvistica, logico-matematica.

    Asa ca nu faceti ca Fluture, investiti in educatia copilului, dar educatia care sa-i aduca cat mai mult din experientele care sa-i dezvolte toate laturile de inteligenta.

    00
    • m-ai pierdut la „vezi desenele pentru copiii foarte mici”. Nu exista nici un motiv, NICIUNUL, pentru care un copil foarte mic sa interactioneze vizual cu un ecran. Si nu o spun eu, o spun specialisti, oameni care studiaza asta de ani de zile, zilnic.

      Faptul ca tu aduci in discutie asta, e o justificare pe care tu ti-o dai pentru copiii tai. Sa-ti spui ca esti, totusi, un parinte bun.
      Sunt convins ca vrei sa dai educatie copilului tau. Si faci erori. Toti facem! Toti vrem sa le justificam. TOTI!

      Poate ca tu te duci vacanta in Grecia si ii faci copilului tau un curs magistral de mitologie greaca sau economie dupa intrarea in UE a Greciei sau ceva despre stoici, dar sper ca intelegi ca procentul celor care tine este infim. Oamenii se duc in vacanta sa frece duda. Iar in Grecia, pentru mare, apa si papa bun si (relativ) ieftin, in nici un caz pentru educatia copilului. Dar, na, daca tu vrei sa ai justificari (iar, justificari) ca sa spui mai apoi „noi te-am dus peste tot, te-am educat, tu de ce te droghezi”, sigur, de ce nu?

      PS. Stiu ca o sa te sochez, dar te poti duce in vacanta si fara masina. „Da, dar…” si aici astept alte zeci de argumente cum ca e mai practic, e mai bine, copiii mici, ne deplasam mai usor etc.

    • Fluture, e ok, esti si tu la randul tau soricel de biblioteca si te-ai atacat cand te-am numit asa. Specialistii au venit cu multe exemple cu care apoi s-a contrazis singuri, de la diete, la jocurile pe calculator la…. completeaza ce vrei tu aici. Nu vorbesc de copil de 1 an pe telefon, iar daca tu mergi in concediu doar sa mananci si sa freci duda…. treaba ta.
      Uite, eu la fiica-mea de 6 ani in grecia i-am explicat despre printesa Sissi cand am fost la castelul ei, i-am explicat despre palmieri, despre maslini si cum se culeg si se face ulei de masline, a vazut kiwi live in livada, a vazut bumbacul cum e cultivat si cules, a vazut cum arata un feribot si cat e de misto sa te plimbi prin el si sa experimentezi atat tangajul cat si vantul din plete motiv numai bun sa mai povestim despre barci + a avut ocazia sa mai vada niste delfini innotand pe langa ferry, am mers cu ea in zona de pistei de aterizare – motiv bun sa ii explic despre avioane si cum functioneaza ele (la cat intelege un copil de 6 ani) si sa simta ea puterea motorului unui avion in decolare pe deasupra ei + ne jucam de-a tracking-ul pe flightradar24 (tata, asta de unde vine? Unde e aia?), am vizitat manastiri si i-am povestit si despre asta cate ceva, am vazut apa de un albastru extraordinar (in care am facut si baie), am dus-o pe la X taverne unde s-a simtit bine si desi deocamdata e la faza de paste-pizza-paste-inghetata a avut ocazia sa deguste de la noi cateva feluri locale de mancare cu care sper incet sa o obisnuiesc in varietate, am vizitat un acvariul cu o gramada de tipuri de pesti. Am dus-o in locuri de joaca unde se jucau alti copiii din diverse tari cu care s-a imprietenit in ciuda barierelor lingvistice (nemti, americani, rusi, unguri, sarbi, etc). Asa ca te rog spune-mi cum eu m-am dus pt mare+apa+papa, ca aparent stii mai bine ca mine ce-am facut.

      E liber sa faca fiecare ce vrea cu banii lui, iar s-ar putea sa te sochez – eu ajung cu masina in 8-10 ore in 5-6 tari central si vest europene, dar am folosit si trenul si avionul ca sa ajung acolo sau mai departe. S-ar putea sa te socheze, dar sper ca in urmatorii 4-5 ani s-o duc in concediu si in SUA, ca si acolo ai multe de vazut si invatat. Stai linistit, nu iau masina pana acolo. Vezi? iar presupui chestii doar ca sa-ti justifici propriile tale limitari!

      00
    • Ah, ok. Aici voiai sa ajungi?

      Esti un tata minunat. Esti mai inteligent (emotional) decât mine. Asta cauti? Puteai sa spui de la inceput.

      PS. Nu mi-as impuia copilul de 6 ani cu toate astea pe care le-ai zis tu pe nerasuflate in comentariu. Si in pauze s-o las sa se uite la emisiuni BUNE de pe Youtube sau aiurea…

    • Apropo de soricelul de biblioteca rupt de lumea din jur – ‘Be nice to nerds. Chances are you’ll end up working for one.’

      00
    • Aha, mai devreme era „justificare”, acum e „impuiat”…. m-ai convins, ce sa zic?

      00
    • La „justificare” am vrut sa fiu finut. Dar tu ai tinut sa fii cocos. Asa ca am pus empatia la gunoi si te-am salutat cum se cuvine. Caci, da, aia, ce faci tu, se numeste pur si simplu „impuierea capului unui copil de 6 ani”. Pe care, desigur, ai tot dreptul sa o faci, e copilul tau, e treaba ta. Tu o poti numi educatie, dar oricine altcineva o poate numi altfel. Eu am ales sa o numesc „impuiere”. Cu siguranta vei gasi pe aici oameni care iti vor cere sa-i educi si pe copiii lor, ca pare ceva misto ce faci tu.

    • @ fluture: daca ii explici copilului cate o informatie de genul asta pe zi, ti se pare ca e asa de grav? Sau tu, in intunecimea ta, ai inteles ca astea toate s-au intamplat intr-o singura zi? Iti multumesc pentru amabilitatea si finetea ta, mi-a curs o lacrima.

      00
    • Arthur, bun, acum ia copilul si explica-i o juma de ora de ce ti-a curs o lacrima. Si maine vorbeste-i de canalele lacrimale etc.

  14. vezi ce insemana sa citesti prost. Am citit eftimie, la autor, si ma gandeam „ce plm s-a intamplat aici, de cand scrie eftimie aberatii care sa nu fie crestinopate”.

    „Chiar si fara studiu sociologic, pot afirma asta: cresterea infrastructurii, a nivelului de trai, a politicilor indreptate spre cetatean, au dus la scaderea nivelului de educatie si la cresterea accelerata a problemelor de sanatate mintala”

    hai sa iti explic, pe puncte. Poate realizezi ce prostii scrii
    1. Pe principiul tau, Romania ar trebuie sa ruleze fin. Pula autostrazi, deci suntem ai mai educati. Din pacate, realitatea tinde sa te contrazica, nici educati suntem, dar avem cel mai mare numar de morti pe strazi, din UE. Sa fie oare de la infrastructura? Nu are cum, stie fluture ca nu

    2. Dai exemplul SUA cu cei 26%, dar, in lipsa unui reper e irelevant. Care este gradul de boli mintale dintr-o tara fara infrastructura? Te-ai gandit ca in US faptul ca se cauta -> se gasesc? Bine, cazul SUA e mai special, ei servind la farmacie opiacee copiilor. Poate ai putea sa gasesti o legatura intre opiacee, viata fara de concediu si fuga dupa bani si boli mentale. Nu autostrazi

    3. Pare ca oamenii traiesc mai mult – cel putin in tarile civlizate – dar sunt mai depresivi si copiii lor mai needucati
    Pare. Corect. In sfarsit ai scris un lucru bun: pare. Poate cine stie, aia de prin africa nu au timp sa fie depresivi ca mor mai repede. Despre partea cu educatia tot nu ai venit cu o sursa. Alta decat „nu sunt sociolog, dar am io impresia bazata pe ca is fluture”

    4. Imaginati-va pentru o clipa utopia urmatoare: in loc de un leasing pe 5 ani la o masina de 40.000 EUR, sa bag toti banii astia in educatia copilului (cursuri diverse, tabere lingvistice, stagiu de sudura etc). Cum ar fi?

    Fara sa am copil, ma risc la doua raspunsuri.
    1. pare o prostie. Sinistra. Toti banii sa ii bagi in copil si sa uiti ca poate vrea si pula ta sa se simta bine. In plus, poate ar trebui sa ii mai lasi copilului si ceva timp in care sa frece pula. Fara cursuri, fara tabere, fara nimic. Ba copilule, ia ia pula si freac-o.

    2. de ce nu amundoua. De ce nu poti sa ai si un lizing la o masina misto si sa ai cursuri pentru copil, cursuri care evident sa nu uite partea de la punctul 1: sa ii lase timpi de respirat?

    un articol clasic Fluture: „nu conteaza ce face statul, tu esti de vina”.

    00
    • NOU
      #68

      Si eu am citit initial „Eftimie” si nu stiam de ce e Fluture asa de inflamat.
      Sau intr-adevar la inceput scia la autor „Eftimie”?

      00
  15. Nu scrii o carte? Iti sugerez eu titlul: compendiu de idei proaste.

    „Chiar si fara studiu sociologic, pot afirma asta: cresterea infrastructurii, a nivelului de trai, a politicilor indreptate spre cetatean, au dus la scaderea nivelului de educatie si la cresterea accelerata a problemelor de sanatate mintala. ”

    Tu poti afirma ce vrei, ca de aia s-a murit la revolutie. Nu inseamna ca e si adevarat ce spui tu. Cand compari aia 26% din sua cu ce ii compari? Situatii avem si Bangladesh, Coreea de Nord, kiribati, Danemarca, Germania, Elvetia.

    Tot asa pot si eu sa afirm ca in coreea de nord nu ai probleme de sanatate mintala, in Kiribati nici atat, cine sa le caute?

    Iti sta tie in gat focusul asta pe autostrazi. Sa inteleg ca doar infrastructura rutiera ne face rau.

    Canalizarea e buna sau rea? Da curentul/gazul? Internetul e bun sau rau? De ce sa facem pod cand avem bac? De ce cale ferata de mare viteza, tot acolo ajungi.
    Aeroport ne trebuie sau nu? Poti merge si pe jos pana in franta.

    Mie mi se pare ca tu faci hopuri logice sa revii la o prostie anterioara, aia cu politicul.

    00
    • Zic sa nu te mai agiti. O sa scriu o carte când o sa intalnesc mai multi oameni care stiu sa citeasca. Momentan, pe aici, doar foarte multi soferi.

      Norocul nostru e ca ceea ce afirmi tu este. Ceva.

    • alxzen – stai linistit. Sa intelegi sa discuti cu fluture e ca si cand ai incerca sa joci sah cu un pescarush.

      dupa ce iti darama piesele si se caca pe tabla iti explica cum ca oricum sahul si educatia nu au nimic in comun ca oricum esti prost si daca vrea iti sterge comentariu

      00
    • Baieti, zic sa mai asteptati putin, apare in curând un alt review la o masina, puteti perora linistit despre ambreiajul meserias de la Skoda voastra. Nu va fortati aici, stiu ce va poate creierul. Mai nimic.

    • modul tau de a dezbate o idee cam demonstreaza care iti este capacitatea mentala. Inteleg, ai facut bani, acum ai bani consideri ca ai dreptate in orice zici.

      Nu conteaza ca sarmana logica este violata de argumentele tale. Nu conteaza ca habar nu ai ce vorbesti. Nu conteaza ca la orice contraargument raspunzi cu insulte sau eventual stergi comentariul, ca deh, orgoliul tau de papagal nu poate suporta contrazicerile.
      Tu stii mai bine.

      00
    • Animaloo, pe blogul asta, eu m-am laudat MULT MAI PUTIN cu orice posesiuni as avea sau nu, decât ai facut-o tu in cele 3600 de comentarii. Asa ca, scuteste-ma cu asta.

      Confunzi „sarmana logica” cu „sarmaua logica” din capul tau. Hai, ca am suficienti comentatori idioti, n-am timp de inca unul. Vezi de comenteaza in alte parti, la Eftimie crestinopatul, la Cristici, la Alex, educa-ne tu pe noi ca tu esti miezul pulii si noi suntem prosti.

    • Faraoane, pana la urma ne inveti despre educatie din perspectiva de tamplar amator si crowdfundist ratat?

      Eu iti zic sa scrii o carte ca poate ai sanse sa faci bani de acolo.

      00
    • alxzen, sfaturi nesolicitate de la anonimi, exact ce-mi place.

  16. Copiii iau exemple din imediata apropiere. Văd conștiinciozitate și rezultate ale ei, se bagă. Văd curiozitate și rezultate ale ei, se bagă. Văd curățenie(de orice fel) și rezultate ale ei, se bagă. Văd disciplină și rezultate ale ei, se bagă. O reciprocă despre chestii negative este, desigur, valabilă.
    La faza cu iutubul, te pot contrazice. El satisface curiozitatea pe loc, atunci cînd ea e în toi. Copii/adolescenții de azi nu sînt nevoiți să aștepte seria de pe Discovery, Teleenciclopedia sau apariția revistei Magazin, ca să afle chestii.
    Crescuți cu exemple bune(chiar dacă în unele privințe necesită un efort) și cu ideea că trebuie să fie ei înșiși mulțumiți de viața pe care o duc, copiii pot ieși mișto.
    Acum ceva vreme eram pesimist, cînd mă gîndeam la generațiile ce vor veni. Ei bine… sînt plăcut surprins, nu sîntem chiar atît de varză, ca părinți. Am văzut destule exemple de bun simț, de copii cu voință, de copii educați, curioși etc.
    Exemple bune să aibă și copiii vor ști să își aleagă drumurile în timpuri pe care nouă ne va fi deja greuț să le înțelegem.
    Și da, evoluția infrastructurii este parte a evoluției unei societăți.

    00
    • Ai dreptate. In bulele fiecaruia dintre noi putem gasi exemple care sa ne „linisteasca” cumva pesimismul cu privire la educatie. Dar individualismul ne impiedica sa vedem mai departe, global. Vei ajunge mai târziu sa te plângi ca tu ai facut tot ce trebuia pentru copilul tau, „dar nu intelegi cum au fost educati ceilalti cu care copilul meu va interactiona”. Si atunci vei descoperi adevarat discrepanta dintre educatia din casa ta si cea din afara casei tale.
      Dar, hei, vei avea o autostrada nou-nouta de la tine de la usa pâna la… unde vrei tu.

    • De discrepanța despre care vorbești sînt conștient. Ea este luată în calcule. Ar fi haios să mă aștept ca progenitura mea să aibă o soartă croită la comandă. Ideea este că, per total… nu se va schimba nimic la nivelul întregii generații; fiecare categorie de om va fi reprezentată în aceleași procente ca și acum 3 generații. Dar hei, cei cu mașini vor avea autostradă nouă. Zic că e plus. N’est pas?

      00
    • pai hai tovarasul. Adu niste exemple concrete unde sa ai lipsa de infrastructura si educatie majora.
      Sau lipsa de infrastructura si un trai bun, fara boli mentale.

      Adu exemplul ala, sa ne dai peste degete.

      00
    • animaloo, vezi-ti de masina ta, cum spuneam. Sau de propriul analfabetism, ca eu ma descurc ok cu al meu.

    • Nu te mai uita la exceptii uita-te la medie.
      Ca exemplu a fost evaluarea nationala.Am ajuns la mate la 7 rezolvind mintal problemele in 10 minute.
      Azi s-au afisat rezultatele.35 la suta au luat sub 5.
      Sint un om care nu a mai rezolvat probleme de mate de anul trecut ,tot la evaluare.

      00
  17. Parcă era o corelație (ceva articole precedente) între lipsă autostrăzi/infrastructura precară și nr de morți în accidente rutiere.
    Dacă acceptăm corelația acceptam și faptul că autostrada poate salva vieți. Chiar cu aceeași șoferi imprudenți.
    Da, încurajează consumul (parcă ai mai avut un articol similar când era vb de trafic în general), da, dacă luam dintr-o parte dăm mai puțin în alta, dar de ce să investim în educație așa cum este ea concepută acum. Tot din banii noștri PIB – ul alocat educației a crescut an de an și procentual și mai ales valoric și nu se percepe nicio îmbunătățire.
    La nivel practic sigur mai bine investești întâi în educația ta (și a copilului tău) – dar unul dintre scopuri pe lângă cel de instrucție este și acela de a câștiga mai bine, pentru a trăi mai bine – în societatea actuală bazată pe consum. Tot mai mult consumi la final.
    Asta dacă nu cumva schimbăm paradigma către un alt tip de societate, și adaptam în context și procesul educational.
    Mai mult spre lucru manual, dar și spre digital.

    00
  18. Nu sunt de acord cu ce spui si am sa le iau pe rand:
    1. Afectiunile mentale: Conform articolului asta https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4059492/ si ca sa dau si un citat din abstract „The fact that the age-corrected risk of falling ill with schizophrenia has remained stable over many decades – wherever it could be investigated – does not point to a relation with variable environmental factors like industrialization, civilization or social order. In contrast with this disease in a closer sense, the rates of psychiatrically relevant forms of deviant behaviour – suicidal attempts, drug- and alcohol-related disorders – show rapidly changing upward and downward variations. Thus, they are more comparable to criminality rates that vary over time and culture. There is obviously a relation between changes in the frequency of deviant behaviour and changing patterns of values in society, such as the reduction of educational intensity and the commitment of adolescents to norms and convictions of their parents. This is why the most distinct changes in these rates occur at the age most accessible to contemporary or fashionable influences: in youth and younger adult age. Except for age-related changes, we do not seem to have become more ill than the generation of our parents, but more pessimistic.” Deci eu cred ca de fapt nivelul afectiunilor mentale s-a mentinut constant in timp, a crescut doar numarul de oameni care cauta ajutor.

    2. In legatura cu educatia, eu zic ca ea se imbunatateste o data ce economia creste. O data ce economia iti creste poti sa aloci mai multe resurse educatiei si o data ce nivelul de educatie iti creste, economia creste. Deci e un cerc virtuos. Cum obtii crestere economica? Pai niste studii spun ca infrastructura duce la cresterea economiei, printre altele. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/14136
    Citat din studiu: „The two robust results are: (1) growth is positively affected by the stock of infrastructure assets, and (2) income inequality declines with higher infrastructure quantity and quality.”

    3. In legatura cu numarul de oameni educati: El e in continua crestere din 1900 incoace: https://educationdata.org/number-of-college-graduates pentru US si
    https://ourworldindata.org/tertiary-education pentru intreg mapamondul. Niste remarci interesante din studiul pentru US: „In 1900, college graduates nationwide earned 27,410 bachelor’s degrees.”, „By 1940, 4.2 million or 4.6% of U.S. adults over 18 years of age were 4-year college graduates.”

    In concluzie cred ca afirmatile tale legate de infrastructura si boli mentale sunt false. Sunt nenumarate studii care dovedesc asta, poti sa le cauti singur pornind de la studile la care am facut referire in comentariu. Pe langa studii putem sa observam cu ochiul liber ca infrastructura dezvoltata duce la prosperitate economica: uita-te in vestul europei. Dupa cel de-al 2-lea razboi mondial Europa de Vest si-a reconstruit infrastrctura cu ajutorul US. Estul Europei nu a facut asta ca era sub cortina de fier si uite ce bine o ducem azi.

    00
    • Eu zic ca, in general, oamenii dau link la chestii pe care nu le-au citit sau inteles suficient.

      Si, in general, oamenii dau link (oriunde, link sa fie), doar atunci când vor sa contrazica realitatea in mod flagrant. Se numeste disonanta cognitiva. Au nevoie sa rezolve aceasta disonanta si atunci cauta orice element (link, studiu etc) pentru a rezolva aceasta disonanta. Iar multe, studii, cele mai multe dintre ele, trebuie citite cu multe betisoare. Iti trebuie mult mai multa informatie, educatie personala, cunostinte pentru a citi un studiu ca cel de la punctul 2, decât ceea ce spune el.

      Reciteste linkurile pe care le-ai dat, dar incearca, de data asta, sa le intelegi.
      Hint:
      1 vorbea mai mult de schizofrenie, apoi o da in diverse
      3 faptul ca in anul 1900 erau 50% oameni care stiau sa citeasca versus 90% in anul 2000 nu constituie EDUCATIE. E exact asta. Sunt mai multi oameni care stiu sa citeasca, proportional, fata de 1900. Nicio legatura cu educatia.

    • Atunci spune-mi, te rog, cum definesti tu educatia?

      Si daca iti trebuie mult mai multe informatii si educatie personala sa intelegi un studiu de genul, care sun calificarile tale sa faci afirmatile pe care le-ai facut in articolul asta? Adica unu iti da mura-n gura rezultatele unui studiu, unul care are educatia personala si informatile sa faca si sa dovedeasca afirmatile pe care le face si tu imi spui ca iti trebuie aceleasi lucruri sa intelegi. Ok, atunci iti trimit articole din american scientific sau the economist unde probleme astea sunt abordate pentru aia care nu sunt de specialitate.
      Si referitor la linkuri, cand faci o afirmatie trebuie sa o si susti cu niste cercetari/experimente/formule/analize etc. Cam asa se face peste tot in cercetare de exemplu, sa dai credit celor care au muncit inaintea ta. Cred ca fix tu negi realitatea pentru ca nu exista nici o baza la ceea ce spui tu. Daca exista, te rog, arata-mi referintele si promit ca-mi schimb parerea.

      00
    • Calificarile mele pentru a scrie ce am scris? Bai, serios, va luati prea in serios. Ti-a cerut cineva CV-ul ca sa comentezi aici? Ti s-a parut ca vreunul din autorii de aici posteaza articole ISI?
      Noi scriem – eu cel mai mult – balarii, voi de ce va luati asa in serios, incât vi se pare ca trebuie sa refutati balariile mele?

      Auzi, bai, nene, care sunt calificarile mele sa scriu aici. Palmface.

    • mircea – nu trolleaza. E pur si simplu full retard, nu a inteles ca niciodata nu te duci full retard

      00
  19. infrastructura si educatia au cel mult o corelatie, in nici un caz o relatie de cauzalitate. sunct chestii diferite la fel de necesare pentru dezvoltarea unei tari, a unui popor.

    si oricum te contrazici singur. la un moment dat, dar chiar si aici afirmi ca politicul nu ne afecteaza viata. decizia de a investi in educatie sau in infrastructura sau in ambele este esentialmente o decizie politica. care politica poate foarte usor sa influenteze decizia cetateanului ce masina sa isi ia (impozite, accize, tarife preferentiale pentru unii productaori, programe rabla, vouchere pentru electrice). si acelasi politic, prin decizii la fel de politice poate afecta major decizia asupra scolii pe care sa o urmeze un copil. ca poate nu sunt bani de camin, sau de masina, sau poate chiar de tren.

    si mai vii cu un argument iarasi gresit. „cu ce ma afecteaza pe mine daca statul face o autostrada la iasi”. cu nimic. cu absolut nimic. la fel cum nu ma afecteaza cu absolut nimic nici daca face o universitate si o biblioteca la iasi. sau chiar la mine in bucuresti. pe mine individual nu ma afecteaza cu nimic. dar ghici ce. statul nu are in vedere bunastarea lui thebblack. un stat ar trebui sa aiba in vedere bunastrea intregului popor. si pe aia o asiguri si cu autostrazi si cu educatie si cu multe altele.

    in final, observ ca tu ai o idee pe care o tot impingi in fata, anume aia cu minima dependenta fata de stat (corect in final) si marota cu „sa se faca”. da, sa se faca. statul sa faca ce trebuie sa faca un stat (drumuri, scoli etc.), ca de aia e stat, de aia sunt aia acolo. faptul ca noi avem un stat si e nasol nu e dinn cauza ca avem un stat ci ca la noi statul este disfunctional, este la limita inexistentei. ca aia care au avut un stat functional sunt departe, au si sosele, au si scoli.

    00
    • Ca doar n-ar fi prima oara când nu intelegi ce citesti. Si nici primul de pe aici.

      E incredibil de complicat ca oamenii, omul, cititorul de aici, sa vada intrebarea care i se adreseaza lui, in mod direct. El, comentatorul, thebblack in cazul asta, o ia direct spre niste „raspunsuri” care nu fac nici obiectul intrebarii puse de autor, si nici obiectul textului.

      „statul nu are in vedere bunastarea lui thebblack”, iar doua rânduri mai jos, acelasi thebblack continua sa spuna ca „statul trebuie sa faca, ca de aia e stat”. Daca statul nu are in vedere bunastarea lui TB, cam cum ar putea statul sa faca ce vrea TB? Asta pe partea de prostii debitate de TB in comentariu, prostii nelegate de postul autorului.

      Pe de alta parte, e extrem de greu pentru comentatorul alfa sa se intoarca inspre el si sa-si puna intrebari simple: continui sa mai astept chestii de la stat? Cât o sa ma mai plâng ca statul nu face aia si ailalta? Când o sa-mi iau viata in propriile mâini si o sa incetez sa ma mai lamentez ca „statul sa faca, ca de aia e stat”? Când voi incepe sa fiu fericit, IN CIUDA lipsei infrastructurii pentru care plâng pe la colturile internetului zilnic, de 20 ani?

    • Dar noi cetatenii nu avem nici o vina ca statul e disfunctional?

      00
  20. saracul fluture, parca-l vad cum sterge el comentarii de pe telefon :)))) se chinuie acolo cu deshtele lui de tamplar

    00
    • chapeau

      00
    • Ha ha ha. Uite, animaloo, aici poti sa comentezi si tu. Doar aici. Hai, vino, vei fi printre prieteni, nu-ti fie teama.

      Gamblin, de curiozitate: cât de inversunat sa fii sa vezi ca cineva iti sterge toate comentariile si, cu toate astea, tu sa continui sa comentezi? Adica, ce se petrece in cei doi neuroni care-ti ocupa cutia craniana? Intreb pentru un prieten, retorist.

    • E simplu, imi imaginez cum stergi comentarii pe telefon cu degetele tale boante taiate cu bomfaieru si imi da putere sa scriu alte comentarii.

      Cu aia doi neuroi ani tai nici nu iti dai seama ca nu-mi stergi toate comentariile, desi comentezi la un comentariu de al meu.

      00
    • Da, bai, Gamblin, ai dreptate. Inteleg ca te râcâie faptul ca, chiar si cu degetele-mi boante, reusesc sa articulez chestii pe care tu nici nu le intelegi.

    • singurele chestii pe care le articulezi is lemnele ma.

      dar, cum scriam si la comentariu pe care l-ai sters: ai dreptate. Tu ai stat in franta, tara cu multe autostrazi, deci da, in cazul tau analfabetismul a lovit brut

      Dar, de fapt tu esti destept, asimptomatic, si nu vrei sa te lauzi cu inteligenta, asa ca nu o folosesti niciodata

      00
    • uite, ma, animaloo, a venit la cutu-cutu.
      Ti-am zis, ma tin de cuvânt: aici, fix in firul asta, poti sa comentezi, iti dau voie, te las. Ai produs 10 comentarii la postul asta, te-am sters, ai produs din nou. Observ ca e important pentru tine – si pentru colegii tai – sa comentezi la un prost ca mine, la aberatiile singurului meu neuron. Da-i drumul. Dezlantuie-te. Nu asa vei rezolva problemele pe care poate le ai, acasa sau la job, stresul zilnic, dar, na, hit me.

    • vezi tarane ca minti?

      00
  21. Dar de ce să nu le am pe amândouă? Mașină de 40′ în leasing și educație? Sau bine cărți. Eu am avut undeva în jur de 3000 de cărți, biblioteca era mișto și pot să și mă laud că le-am citit aproape pe toate, mai puțin pe cele în Poloneză. De când am avut biblioteca „desfășurată” ne-am mutat de trei ori. Acum toți pereții exterior sunt din sticlă. Biblioteca am redus-o la 3,5m lungime pe 3 înălțime și 0,6 adâncime. 60 cm adâncime ca să încapă mai multe, în trei rânduri. Majoritatea cărților au ajuns în pivniță.

    Tatăl meu a murit de curând. Moștenirea sa principală fiind cărțile. Unde sa le pun, ce sa fac cu ele? Biblioteca din orașul unde locuia nu mai primesc cărți, de dat la hârtie cu kg nu dau bani pe cărți, le primesc și le reciclează ei – pe gratis. Din păcate, cu câteva mici excepții au ajuns la gunoi.

    Zi-mi tu acum că nu merită un kindle? Mie mi-e frică că schimbă conținutul cărților, sa facă ministrul educației din ele „Div și cei șapte puțin dezvoltați în înălțime”. Sau dispar cărți.

    00
  22. Bai fluture, tu iti dai seama cat poluezi stergand comentarii? Nu mai bine stateai pe prispa si te uitai la casa de peste drum.

    Chiar, altceva nu aveti de facut in sat acolo decat sa va uitati unu la casa altuia toata ziulica? :)))

    00
  23. Se intampla ca eu sa stau la 5 minute de autostrada.
    Ia sa ma gandesc daca imi aduce fericire sau nefericire:
    1. Cand ma duc sa iau copilul de la gradinita privata ( tot era vorba ca investim in educatie) sa fac 15 minute pana acolo sau 1 ora pe lung prin oras?
    +1 pentru autostrada
    2. Cand ma duc cu el la un Waterpark, sau sa stam o noapte in statiune, sa o iau pe o autostrada sau aiurea pe vrun DN unde conduc descreieratii cu 100+ la ora si depasesc ca niste imbecili pe contrasens?
    +2 autostrada
    Deci din experienta mea, autostrada nu afuce fericirea, dar o intretine

    00
    • Sa se dea câte o autostrada la toata lumea, sa ajunga la toti. Sa avem cu ce sa ne intretinem fericirea.

      EU. Doar EU. Da, dar EU… Da, MIE… Sigur, uite, EU, MIE…

  24. Mie imi place. Scrie Fluture un articol controversat, sare lumea in comentarii, se scriu siroaie de text, blogul face trafic, e Ok.

    Acum articolul in sine la o prima citire pare o tampenie, ce legatura au autostrazile cu educatia, dar daca privim dincolo de asta, ideea ce o deduc eu este ca decat sa investim in masini si sosele, mai bine investim in educatie. Corect, daca e sa le punem pe astea doua pe cantar, educatia ar trebui sa fie aia mai importanta, insa parerea mea este ca trebuie sa fie o cale de mijloc.

    Nu faci autostrada pentru nimeni in camp si scolile din satele pe langa care trece se darama. Faci un drum macar decent, si bagi si in scolile alea, la fel cum nu-ti iei masina de toti banii, iei de jumate din ei si restul ii investesti in carti si biblioteci. Nu e treaba alba sau neagra, e gri.

    Articolul e tendentios, duce ideea cu autostrazile si masinile sunt rele si cauzeaza analfabetism in extrem. Se poate si cu autostrazi si cu educatie. In Romania nu-i nici de una nici de alta. Prin vest sunt autostrazi, ca educatia desi e mai buna, e tot la pamant, si aici e de fapt cheia problemei: copiii si tinerii din ziua de azi nu mai invata, nu mai citesc, nu au atractie catre genul de cunoastere de tip devorat biblioteci de carti, vizitat muzee si mers la concerte de muzica clasica. Pe ei ii atrage TikTok-ul, Instagramul si jocurile. E foarte greu, aproape imposibil as zice sa motivezi copiii sa faca lucrurile astea „invechite”. Si atunci, poti investi tu cat vrei in carti, cursuri, activitati extrascolare si ce mai vrei, ca daca nu-i pasioneaza, e degeaba. Si in cazul asta, faptul ca-ti trece sau nu autostrada prin fundul gradinii, nu are nicio treaba.

    Teoria asta e valabila pentru cazul in care sa zicem parintii iau de la creierul copiilor cartile pe motiv ca-s scumpe, dar se plimba cu limuzine de lux, si daca pe astia ii vizeaza articolul, atunci nu zic ca-i prost, doar ca nu prea se intelege clar.

    00
    • A, n-am zis in text? O zic acum: autostrazile si masinile cauzeaza analfabetism extrem. Asta am vrut sa zic in text, dar apoi am uitat, m-am luat cu altele…

    • …eu ziceam asa: duce ideea cu „…” in extrem. Ideea e dusa in extrem, nu analfabetismul e extrem, dar na, extrem sau nu, asta e ideea, ca prea multa infrastructura si plimbat de masini duce la scaderea educatiei, deci analfabetism, si probleme psihice.

      Mie asta mi se pare putin extrem. Eu unul am o multime de autostrazi in jur, copiii nu invata nimic, sunt deprimati, si eu mai am putin si dau in depresie, deci confirm teoria articolului, cu o mentiune. Am aproximativ 3 metri cubi de carti, fa tu calculul cati metri patrati de perete acopera. Cand merg cu copiii (acum adolescenti) prin muzee, dureaza cam 30 de minute pana incepe circul ca e plictisitor si nu inteleg ce naiba gasesc eu interesant in muzeele alea. Am trait o singura exceptie: Ars Electronica in Linz. Acolo au stat copiii cu placere 8 ore si ar mai fi stat.

      00
    • adip, deci confirmi ce zic dar tot eu sunt extrem?

      vezi ca n-am zis nimic de copiii tai si sunt convins ca nici tu nu crezi ca sunt analfabeti!!

      PS. Acum imagineaza-ti ca in loc de aia 3 mc de carti ai avea un televizor mare, doua PlayStation si 1 metru cub de jocuri. E, cum iti vezi depresia, nu-i mai aproape?:)))

    • Poate fluture nu a fost foarte clar dar ideea este ca nu se investeste suficient in educatie(nu de stat ci si de noi parintii).Prea mult hate pentru o opinie pertinenta in opinia mea.

      00
  25. Doamne, fluture, câtă răbdare poți avea! să răspunzi cu atât calm…
    mulțumesc pentru radiografie.

    00
    • Ovidiu, sora-mea ma cearta de fiecara data cand mai pomenim (cu tot alaiul, cu coliva&stuff) pe vreun comentator sau vreun post: „eu, care te cunosc, gasesc ca esti RAU cu oamenii in comentarii, oare ei cum se simt, care nu stiu nimic despre tine?”. Deci, neprihaniti ai sortii, stati la locurile voastre, va apara sora-mea ori de câte ori vi se pare ca sar calu’ si ma rastesc la voi :-)))

    • it is more difficult to rule yourself than to rule a city.
      jb peterson.
      și nu sunt de acord cu sora ta :)

      00
  26. Asa e… Uită-te la Germania.. Rau au ajuns..

    00
  27. Daca Bucurestiul ar avea o centura completa ar fi mai putina aglomeratie si atunci parintii care isi duc copii la scoala ar fi un pic mai relaxati si poate ar avea mai mult timp limber si o minte mai linistata ca sa se gandeasca mai bine la educatia copiilor lor.

    Daca Bucurestiul ar avea si transport in comun functional atunci chiar ar fi locuibil.

    Daca societatea din Romania ar pune pret pe educatie am avea si autostrazi probabil. Asa este cel mai bine ca nu avem de nici unele.

    00
    • Daca locuitorii Bucurestiului, sau, macar 10% dintre ei, s-ar da cu curul de pamânt, zilnic, vreo 100 de zile, in fata primariei, in fata guvernului, in fata oglinzii lor, cu siguranta Bucurestiul ar putea deveni locuibil.

      Pot sa construiesc o Românie impecabila daca am suficienti „daca”.

    • Autostrazile si in general infrastructura de transport reprezinta un pilon indispensabil al dezvoltarii economice. Tu pui problema ca si cum educatia si autostrazile sunt doua utilitati concurente, dar ele de fapt nu sunt concurente. Ai dat exemplul SUA , pai ce ei s-au prostit din cauza autostrazilor? Ei cand aveau autostrazi noi aveam tramvaie cu cai in Bucuresti, si au fost generatii intregi de americani cu capul pe umeri. Cred ca pe ei i-a prostit in prima instanta televiziunea – in frunte cu MTV – si acum ca evolutie fireasca Internetul. Bine ca s-a interzis TikTok la ei ca erau in stare sa isi dea toti foc daca vedeau la vreunul pe TikTok asta.

      00
  28. @Fluture Cred că tema pusă în discuție e doar aparent simplă, de unde și grila de lectură predominantă și, în subsidiar, definițiile diverse și variate date educației. Pe de o parte cuvîntul ”autostradă” declanșează reacții pavloviene – zic pavloviene în lipsă de un termen mai potrivit – și orice apare pe lîngă devine neimportant. Pe de altă parte, dacă nu ai exercițiul reflecției, e absolut firesc ca educație să fie = alfabetizare, = școală privată, = bunăstare generală și autostrăzi la pachet.

    00
  29. Nu mai e valabil cu „șî eu”? Gata, a expirat? Am fost prosti atunci? Era valabil atunci dar s-a schimbat contextul între timp? Cu „vrem spitale nu catedrale” mai e valabil? Alegem in cele din urmă dacă vrem dezinsecție dar nu deratizare (prea mult am ignorat această alegere dură, dar necesară)? Eu vreau sa fiu implicat civic dar la naiba, nu pot fi atât de conectat cât ar fi cazul ca să știu ce am nevoie, și ce nu îmi folosește cu adevărat, și când să strig că așa nu se mai poate – afară cu mizerabilii, și când să strig că așa totuși se poate, și e chiar bine, și dacă cer să „ceva” condamn la ignoranta evului mediu copilașii. Mulțumesc, Fluture, că mai explici cum stau lucrurile cu adevărat!

    00
  30. Da’ nu ar fi mai logic ca intai sa te ocupi de educatia copiilor tai, atunci cand oi avea, daca oi avea, si pe urma sa ii inveti pe altii cum sa isi educe copii?

    00
  31. Răspunsul la problema pusă de Fluture este variabil in funcție de unghiul din care privim. Dacă ar fi sa răspundem strict la întrebare nu putem găsi o corelație directa între fericire, educație și infrastructura. Dar…. Cu siguranța avem suficiente argumente pentru a susține construcția de autostrăzi care pot ajuta in timp la creșterea nivelului de trai, nu neaparat al educației. Avem nenumărate exemple de genii in diferite domenii care nu aveau o situație financiară buna și totusi ai reușit. Evident ca un nivel de trai ridicat poate creste și nivelul de educație însă nu întotdeauna…

    00
  32. Sigur ca da, investiitile in om sunt cele mai importante. Daca am fi fost bine educati poate ca oamenii si tara asta ar fi aratat altfel. Am fi fost undeva. Toate sunt importante, e nevoie urgent si de infrastructura, drumuri, samd.

    Eu nu stiu daca mi-as da copilul la scoala aici. Cica ii zice „scoala”, si „educatie”. Aha.
    „Profesorii” nu se ocupa cu adevarat de ei. Putini sunt foarte bine pregatiti si buni pedagogi. Trebuie sa se ocupe de toti, de fiecare copil. Nu le poate face scoala pe toate, unii parinti nu isi fac datoria fata de proprii copii.

    Adevarul e ca nu prea te poti baza pe parinti, unii sunt pur si simplu tampiti. Dar daca fiul tau se apuca de „prostii” si e un dobitoc, cine e de vina? Tu esti de vina, nimeni altcineva. Nu prea are ce sa faca scoala si societatea.

    Dumnezeu ii va judeca pe parinti primul rand…

    00
  33. Eu nu inteleg cum se face o relatie de cauza efect aici intre educatie si autostrazi (sau infrastructura, in sens mai larg, fie), cand analiza cred ca ar trebui sa inglobeze mult mai multe variabile.

    00
  34. Timisoara – Viena 6h pe autostrada
    Timisoara – Munchen 9h pe autostrada
    universitati bune in ambele orase. pentru cei din vestul tarii care vor sa scape din romania si sa invete e foarte bun ciotul de autostrada.

    00
  35. Fain articolul! Multumesc! Sunt foarte curios despre detalii privitoare la originea si rafinarea ideilor expuse.

    00
  36. Hai Fluture ca eu sunt mai intarziat si nu am apucat sa citesc pana acum.. Hai sa te linistesc eu..

    In SUA aia au probleme de sanatate mintala fiindca 50% merg la psihiatru si drogurile faine se dau ca recomandari, ca numa’ saracii si republicanii se drogheaza pe strada si nu legal… restul cu d-alea faine de au si propria reclama la TV.

    Ia sa vina autostrazile alea si la noi sa facem un experiment, sa vedem, noi tot asa in depresie vom fi?

    Ca pana-n SUA eu vad ca Germanii sunt destul de fericiti…

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.