Te închini la sași și la UE că #ceausescu nu mai e în trending

Voiam să scriu asta de săptămâna trecută, dar iar sărea lumea că mă iau de ăla că-i sas și am ceva cu el. Dar acum trebuie să-i punem un pic la colț și pe ăia care punctează conversațiile cu câte un „sașii, dom’le, ăia au făcut treabă”.

Băi, simplu spus, nu e nicio diferență între ăla care-l regretă pe Ceaușescu și ăla care-i regretă pe sași în Ardeal. Sau pe unguri. Faptul că ăia au făcut civilizație acolo nu înseamnă că tu ai fi dus-o bine. Tu tot sclav la un boier sas erai. Sau grof. Ăia nu-i considerau oameni pe români, ce mama dracului. Sigur, au făcut castele și piețe frumoase și lucrări de infrastructură, dar nu e ca și cum tu aveai acces la ele. Te uitai mai mult de 10 minute la castelul lui Matias Corvin din Cluj și erai omorât cu halebarda de gărzi.

Sașii te călcau în picioarele cailor de la caleașcă dacă cereai chestii. N-au trecut nici 150 de ani de când niște rumâni ca tine, cu simț politic, au cerut drepturi pentru ei, ca oameni, și au fost băgați în pușcărie pentru trădare. Dacă ți se pare cunoscut e pentru că așa făcea și Ceaușescu cu ăia care aveau impresia că au drepturi. Sigur, era bine, dar era bine pentru ei, nu pentru tine. Și nu-ți închipui că dacă ești ungur sau sas o duceai mai bine „pe vremea sașilor”. Statistic vorbind, mult mai multe șanse să fi fost slugă la vreun grof sau jude de oraș pe trei felii de pâine pe zi, nu stând într-un conac și bând cafea bună adusă de la Viena.

E ca logica aia cretină pe care o au toți activiștii de duzină când vorbesc de cum românii au ținut suedejii în sclavie. Ești beat, dacă erai român când erau suedejii robi în 99% din cazuri asta înseamna că aveai voie să mănânci la aceeași troacă cu ei. Erau 15 bogați care aveau sclavi, nu tac-tu sau bunicu’ lu’ ăla la care țipi tu. Ăla n-avea nici canapea, te-ai uitat prin casele alea de la Muzeul Satului?

Să nu-ți închipui că atunci când bagi cu „pe vremea sașilor” cineva mai atent nu descoperă că te închini la un alt fel de Ceaușescu și ești la fel de simpluț ca ăla. Tu vrei un stăpân care să te facă sclav, să poți construi castele pentru el. Când te minunezi la castelele din Ardeal uită-te la Casa Poporului. Ți se pare puțin lucru? La fel au fost construite și una și alta, tot cu sclavi.

Și-ajungem acum la sclavul de tip nou, sclavul superior, cel care se închină la UE. Îl știi pe ăla, tipul care vine și explică cum „UE ne-a zis”, „UE cere” și cum trebuie să înghiți pe nemestecate tot ce se întâmplă în UE, și tot ce zice UE e sfânt. Băi, nu, nu e chiar așa. Țara asta, bună/rea cum e ea, ne-a adus până aici. Pentru ea milioane de moldoveni au plecat cu arma în mână prin frig că ei credeau pe undeva că e o idee bună să ai țara asta. Are și vreo sută de ani, lasă-mă un pic să mă gândesc dacă vreau să mă arunc în cap în UE. Da, știu, e mișto, dar am mai văzut de-astea, la un moment dat am avut pe un tip care era un fel de șef al unui fel de UE de-asta. Am văzut cum s-a terminat și să mor io, chiar nu e vina noastră tura asta, da? Tot mecliștii ăștia de nemți au început. Nu-mi spune că s-au schimbat acum, eu n-am tras drogurile pe care le bagă ăștia pe nas să fi uitat că acu’ 3 ani i-au prins că omorau lumea cu gazul de eșapament. Old habits die hard, no?

Sigur, mergem, discutăm, negociem, dar de la egal la egal. Că am deja în țară oameni care se închină la sași și Ceaușescu, mi-ajunge. Vedem dacă ne convine, dacă se potrivește, dacă se pupă cu ce cred eu în țară la mine și mai vedem. Gen, de-asta avem democrație, să decidem după capul nostru și să suportăm consecințele. Sigur, acum sunt câțiva speriați care credem că ne ducem dracului, dar nu e așa. La scară istorică, nu uita, că istoria se scrie cu cifre mari, România o duce tot mai bine. Chiar dacă i-am alungat pe stăpânii ăia buni la care te închini tu.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

169 comentarii

  1. okay. acum spune si 10 cerinte nedrepte ale stapanilor UE si argumenteaza de ce sunt nedrepte si cum ni le impun stapanii UE.

    00
    • 50% din ce e în GDRP ți-ajunge?

    • @Eftimie: Ok, deci GDPR ar fi unul… Si ce e in GDPR de avantajeaza UE?

      00
    • GDPR e naspa pentru caaaa …. ?

      00
    • mda. ai scris textul asta bazat pe ceva, presupun, nu doar asa sa te afli in treaba ca e rea stapanirea. spune cat de rau ti-a facut stapanirea, arata cifrele, explica. explica 50% din ce e in gdrp si cum afecteaza gdrp-ul romania, pe tine, pe var-tu. povestile astea cu sclavi si stapani nu tin loc de argumente, de explicatii, de nimic – doar cresc putin pipotele in unii si in altii.

      00
    • ce a vrut sa zica autorul in textul de mai sus?

      cand autorului i s-a cerut sa numeasca ceva nasol despre stapanire, singurul lucru care i-a venit in minte a fost „50% din GDPR”

      vietile „sclavilor” au fost profund afectate de „50% din GDPR”

      sa facem o revolutie..zic

      00
    • cauta pe google „Lista lui Barroso”, avea vreo 10 puncte.

      00
    • Gdpr… First world problems.

      00
    • Pai te contrazici.. GDPR e doar naspa fiindca e directiva si fiecare tara o implementeaza separat.

      Si e de cacat, ca in Romania GDPR e folosita doar cand isi amintesc smecherii.. Cu ce e UE de vina pentru asta? Vezi tu, problema e tocmai ca noi suntem stapanii..

      00
    • @Xxx GDPR e bun pentru că …? Umple buzunarele birocraților și mă face să dau un clic inutil de fiecare dată când intru pe un site? E cineva chiar atât de naiv încât să creadă că GDPR îi oprește pe Google, Facebook, Uber, Yango etc plus NSA și chinezi să facă matrapazlâcuri?

      00
    • @BMW : ca fiecare text pe care-l scrie este bazat pe „filme” ! Habar n-are sau nu vrea sa tina cont de istoria exacta sau ce insemna cu adevarat influenta imperiilor din vest pentru noi da’ le toarna ca Vadim sau si mai exact ca Mircea Badea(asemanarea in limbaj&mentalitate este aproape de 100%) !

      De ce ar stii un asemenea „influencer” care se lauda ca scrie la doua publicatii ca romanii aveau deputati in parlamentul de la Budapesta(Stefan Cicio Pop daca a auzit de el este unul dintre ei) pe vremea cand el spune ca pe stapanire o dure-n basca de romani! De ce sa ai in parlamentul imperiului trimisii „sclavilor” ? Cat de babalau sa fii sa scrii fara minim de informatie? Fiecare dintre noi aveam bunici care ne povesteau ce si cum era(si nu era mereu roz) da’ apoi apar ilustrii ca acest „geniu” care in afara istorie predata de comunisti sunt precum bramburele si pedaleaza pe subiecte despre care habar n-au. Nu pot sau nu vreau sa faca legatura cu vremurile de atunci,ideile sau conceptele dupa care se baza Europa.
      El atat stie ca erau stapani…mai tre’ sa scrie de daci si suntem in trend!

      00
  2. Ma inchin la sasi pentru ca am obiectivitatea sa recunosc ca ne-au fost superiori si avem ce invata de la ei.

    Ajuta si ca nu am avut razboaie pe termen lung cu ei. Fata de dusmani e mai greu cu obiectivitatea.

    00
    • Verifică odată când ai timp să afli de ce au fost deportați părinții lui Herta Muller. Mai exact taică-su. Să vezi dacă am avut sau nu meciuri cu ei.

    • Aia-s svabi, nu sasi :))

      00
    • Nu știu cum sunt șvabii la tine în sat, dar ăia la care făceam referire sunt „de etnie germană”.

    • taica-su a fost Waffen SS.

      Asa, si?

      Am fost aliatii lor 2 ani,
      apoi am fost dusmanii lor 2 ani.

      Scorul e egal, nu a durat foarte mult. Plus imaginea buna a sasilor, de dinainte, a fost mai bine stabilita.

      00
    • Hahahaha, asta îi retorică de 2 bani: „„de etnie germană”.
      Recunoaște că ai greșit și fii demn.

      00
    • „Să vezi dacă am avut sau nu meciuri cu ei.”- asta numești tu meciuri? Că unii au fost deportați?
      Dar românii deportați din Banat de către români?!
      Ești total pe lîngă.

      00
    • parintii „lui” herta muller erau nazisti, mai ales ta-su si au fost deportati dintr-o tara iubitoare de evrei, tara care a macelarit evrei cu prima ocazie apoi a dat vina pe nemti. de aici rezulta, clar, ca etnicii germani sunt rai, romanii sunt buni, 50% gdrp e rau, ue este stapanirea rea, romanii sunt sclavi, drepturi egale, grofi, sasi, svabi, ceausescu, demnitate etc.

      bravo, eftimie.

      00
  3. Ue e alta discutie. Contributia lor e inca minora. Daca ma duc in Germania, Germania e tare pt asa a fost si pana acum. Anglia, Franta, Suedia, Elvetia la fel.

    00
    • Păi da, dar nu e niciuna tare că se închina la foștii stăpâni. Olandezii, gen. Sau prusacii. Sau ăia fostul teritoriu normand Marea Britanie.

    • Asta era valabilă discuția acum 100 de ani.
      Arată-mi unde există iobagi în Ungaria, Austria sau Slovacia acum.Că doar nu au existat pînă acum 100 de ani doar iobagi rumâni.
      Sau în țările spuse de macgregor.
      Hai să vedem cînd au zis alți intelectuali români că a fost o greșeală unirea RO cu Ardealul și Banatul.

      00
    • Pai prusacii sunt tot germani. Gen cum nu vor ardelenii sa se închine la valahi, poporul de genii care ni l-a oferit pe Ceaușescu, Iliescu…

      00
    • @mac gregor La toate tarile enumerate de tine, furtul e furt doar daca furi din interior, tot ce furi sau controlezi afara se numeste business…Inca nu ati inteles ca totdeauna apa mai mica merge in aia mai mare? Ati avut 30 de ani la dispozitie si nu ati inteles? Romanii sunt asa pe prosti ca nu stiu nici sa fure fara sa fie prinsi…Si peste 200 de ani, Caragiale tot s-ar potrivi de minune…ce bine a putut sa vada Caragiale Romania…

      00
    • @George: Caragiale o fi văzut bine doar la vremea aceea erau doar românii de la sud de Carpați.
      Problema este că de atunci a fost transferată în toată RO.

      00
    • @Eftimie
      Care sunt fostii stapani la care ne inchinam stimabile? Vin boierii sa ne ia pamanturile? A inviat Franz Josef?!?
      Tot nu s-a-ncetat cu datul din labute vad. Mai ciupim coarda nationalismului pe tasta xenofobiei, mai bagam o sparla…mai luam fata la prosti.

      Nu de alta, dar daca punem batista peste diferenta dintre aristocratie si democratie ca regimuri de conducere si peste faptul ca noi facem parte din organizatiile la care AM ALES sa aderam CA EGALI, avand REPREZENTARE si PRESEDENTIE prin rotatie, atunci putem sa spunem orice, oricat de decerebrat.

      Ce mai conteaza ca organizatiile astea au fost gandite si create de acelasi curent care a impins inca de prin secolul 19, dar fundamental dupa catastrofa primului Razboi Mondial, ideea de „State Natiuni”, fara de care, in loc de pacea si prosperitatea de acum ai fi avut un dezastru asemanator cu cel din Estul Mijlociu, sau alte „razboaie de 30 de ani” tot odata la 2 generatii.

      Ce mai conteaza ca alternativele unei tari de dimensiunile si capacitatile noastre, in pozitia geopolitica a ma-sii nu tin nici pe departe de independenta si mediere ci ca in 1940 de impunerea cedarilor teritoriale si principiul „ma alatur celui care taie din mine mai putin”?
      Ucraina iti suna cunoscut? De Lebed care ameninta in ’90 ca in doua zile e la Bucuresti ai uitat?

      Ce conteaza ca UE si NATO sunt rezultatul unei gandiri care a tinut pana acum lumea in relativa pace, pe fundalul unui avans tehnologic care ar fi avut in alt context capacitatea de-a ne sterge de pe fata pamantului ca specie?
      In Crimeea „separatistii” au ras in 2 minute cateva batalioane ucrainiene. Scurt asa vreo mie de oameni. Crezi ca-i tinem la distanta cu armele secrete ale lui Coanda sau fugim prin tunelurile de sub Carpati?

      Trecem peste toate de mai sus, stimabile….Au aparut gandacii de dupa tapet cu lozinci de anii ’50-’90
      Sunt fostii stapani! Vin Boierii! Nu ne vindem Tara!!!

      Pe cei care mai au dubii ii rog sa repete de 10 ori ce inseamna UE si Nato in varianta simplificata: Apes… Together…. Stong!

      Ce mama dracului….

      00
  4. aceste cuvinte ne doare.

    00
  5. Nu oi fi eu un cititor fidel al acestui blog, dar sigur postarile lu eftimie le voi trata precum cele a lui fluture. Ignore

    00
  6. Opaa, Olguta a luat cheile blogului. Maine toata lumea scrie cu tastatura tricolora cu holograma cu Vadim

    00
  7. „Urmăresc cu atenție și, recunosc, cu un pic de îngrijorare , evoluția acestui blog” . Semnat . UN SAS .

    00
  8. Domnule Eftimie, acest blog nu a ajuns la traficul actual fiiind un blog cu posturi foarte elevate. Ca nu ai de unde sa strangi cititori. In momentul cand vii cu niste chestii mai fine, nu ar trebui sa te mire ca oamenii nu pricep. E de admirat insa curajul.

    00
  9. Aaaaaah, trolling de mijloc de saptamana. Deci daca vrei sa accezi la un grup, de state, de oameni, de plm, un club ceva, si trebuie sa respecti regulile acelui grup/club, la care si tu îti dai cu parerea despre reguli te face automat sclav?! Comparatia cu sclavii de secol xix si UE e precum comparatia aia dintre mere si pere

    00
    • „Când te minunezi la castelele din Ardeal uită-te la Casa Poporului. Ți se pare puțin lucru? La fel au fost construite și una și alta, tot cu sclavi.”
      De acord, dar discuția nu este despre material ci despre etică, morală, bunăstare pentru toți, respect, deci exact ce pretinzi tu că faci de obicei.
      Articolul ăsta este demn de A3 sau Vadim.

      00
    • Casa poporului e urata. Sclavi, dar degeaba :)

      00
    • mere cu pere? sunt fructe amandoua, pe acolo. aici e vorba de ciorba de sfecla si bosonul higgs…

      00
  10. Ok, in traducere, ce vrea sa spuna autorul e ca ar trebui in UE sa ne comportam demn, ca un membru cu drepturi egale cu ceilalti, sa ne urmarim interesul national, pentru ca asta fac toate tarile din UE si sa nu fim doar o continuare a expresiei „capul plecat, sabia nu-l taie”. Ce nu va convine la asta?

    00
    • Doar complexații nu vor sa recunoască ca alții sunt mai buni decât ei. Când chiar sunt.

      00
    • „sașii, dom’le, ăia au făcut treabă”-aici trebuie să spui „cei din vest „.Că doar nu balkanii sau rușii au înființat UE.
      Sau mă înșel eu și vă uitați spre Est?

      00
    • Asta e interpretarea ta. Ce treaba are UE cu mândria nationala? Îti urmaresti interesul sa aderi unui grup ca sa nu iei bataie de la celalalt grup. Daca esti portar în echipa de ce vrei sa fii si atacant, de mândrie?!

      00
    • S, si recunoasterea se face doar daca te faci pres in fata acelei persoane mai bune? Nu poti ramane demn, cu drepturi egale, sa iti urmaresti interesul propriu SI sa recunosti in acelasi timp ca altii sunt mai buni? De ce lumea intelege automat ca fiind demn, cu drepturi egale si sa iti urmaresti interesul propriu inseamna automat ca esti un arogant care se crede superior tuturor?

      00
    • Suferim mult cu gandirea asta in extreme. Ori esti un arogant care se crede superior tuturor ori un om care se face pres. Nu mai exista nimic intre cele doua stari. Pentru ca daca esti, pentru toti ceilalti faci parte din cealalta extrema. In ce hal ne-a adus extremizarea asta in gandire din ultimii ani.

      00
    • @andrei
      Pana acum cel mai preș ne-am făcut în fata comuniștilor si în fata lui Ceaușescu.
      În rest, cine se face preș în fata UE? Cu ce? Io vad ca suntem prea demni și ca să le luăm banii :)

      00
    • @S: sînt românii cei capabili despre care vorbește Eftimie.Privește în jurul tău.
      Ei au fost în Consiliul UE, în Parlamentul UE, în comisii dar nu au făcut decît să fie stăpîni în RO și noi slugile lor.
      Deci, mai bine slugă aici decît în Olanda.Sau UK.Sau Danemarca.

      00
    • Ce treaba are UE ca respectivii s-au considerat stăpâni în romania?

      00
    • Nu am fost clar, scuze.
      Românii „au fost în Consiliul UE, în Parlamentul UE, în comisii dar nu au făcut decît să fie stăpîni în RO și noi slugile lor.”

      00
    • Mândri că ce? Că am trimis specimene ca Grapini, Dancila și Eba in PE? Cum ar putea un roman sa vorbească de la egal la egal cu un net legat de infrastructură de exemplu, noi facem 10km pe an și furam 1000.

      00
    • „Cum ar putea un roman sa vorbească de la egal la egal cu…”. Nefiind unul din românii ăia. Fiind unul din românii buni, că avem și de-ăia.

  11. La descrierea romanilor din Ardeal, e vorba de anii 1600 sau de anii1800+? Ca se face asa un mix ciudat.
    Parca ungurii și germanii nu aveau și ei muncitorii lor care sa construiască toate clădirile alea. Erau toți boieri.
    Si draga Eftimie, eu am văzut. Lumea pe aici regreta sașii aia pe care i-a cunoscut personal, nu e vorba de cărți de istorie. La aia nu a fost nimeni sluga. Dar na, e bine ca în atâtea sate au rămas doar suedeji, ce bine ca au plecat sașii care ii civilizau. Ce sa spun…E foarte bine ca ne-a plecat un segment de populație care avea o anumita disciplina și cultura. De ce brazilienii și americanii, în sec 19 și rusii, în sec 18 și ungurii, în sec 12, au încurajat sa le vina coloniști germani nu pot sa înțeleg. Sigur erau mai prosti decât Eftimie.

    00
  12. Și dacă tot pretinzi că trebuie să fii egal cu toți:
    1.Ai persoanele capabile pentru așa ceva în țara asta?
    2.Ia pune aici un articol despre reala descentralizare care nu s-a făcut în țara asta să nu mai depind eu de pixul unui ratat/șpăgar/politruc/ de la Bucale și cum evoluează o țară care are descentralizarea făcută de 7-8 ani-Polonia?
    3.Ai reperele morale, etice, disciplină pentru a crește oamenii la alt nivel decît dîmbovițean ca și pînă acum?
    4.Oare de ce au plecat oamenii din RO în ultimii ani chiar dacă au crescut salarii și pensii?

    00
    • „Ai reperele morale, etice, disciplină pentru a crește oamenii la alt nivel decît dîmbovițean ca și pînă acum?”. Da. E suficient să te uiți în jur și vei vedea sumedenie de oameni capabili.

    • Problema este că de 30 de ani mă tot uit.
      Or fi, nu neg, dar de ce în 70 de ani nu au condus acest popor?
      Mai ales în ultimii 30?
      De fapt, dacă nu aveam Vestul spre care să ne uităm eram Ukraina II.
      Și cînd crezi că vor ajunge să conducă cei capabili din RO?

      00
    • Și cînd crezi că vor ajunge să conducă cei capabili din RO?

      Când cei capabili vor înceta să facă gargară și se vor apuca de treabă. Mai puține petiții online și mai multe chestii gen ce făcea Vlad Voiculescu. Ăla a văzut o problemă și a încercat să o rezolve.

      Uite, ai un om. Nu e singurul.

    • Repet: 30 de ani pentru o mînă de oameni?Dar restul unde sînt acum?Mi se pare că prin Germania ca slugile.
      Problema este că și țăranii au plecat de la stăpînii RO.

      00
  13. Aia cu moldovenii e amuzanta. În contextul în care milioane de moldoveni, aproape jumătate din totalul de Moldovei, prefera sa aibă tara cea mai săracă din Europa decât sa se unească cu România.
    Si aia de demult au fost trimiși sa lupte de politicieni. Mai ales în primul război mondial, când România s-a gândit sa atace imperiul austro-ungar, nu vice-versa.

    00
    • Asta doare la Eftimie și la mulți alții.
      Adevărul este că la 1879 Moldova era peste Munteania.
      Unde este acum după Unire?

      00
    • I-au făcut cum au vrut pe moldoveni. Ce contează ca erau alertați de dinainte? Vezi personajele sudiste din Coana Chirița, de exemplu. Sau cum au dat înapoi rușilor județele din sudul Basarabiei, în schimbul Dobrogei. Ca doar erau moldoveni aia, whatever.

      00
  14. reductio ad hitlerum…felicitari

    00
  15. Băieții de pe aici nu știu cum s-a făcut disciplinarea socială a sașilor cu biciul câteva sute de ani. Nu știu ei că până la 1848 la Brașov era în vigoare o lege care îți zicea cum să te îmbraci în funcție de meserie și statut social și că te lua garda de pe stradă dacă purtai pălărie neconformă. Sau că divorțul s-a inventat la sași pe la 1860, mai înainte fugeau la București, că în Valahia divorțul era permis și pentru adulter erai decapitat în Piața Sfatului.

    00
    • Altul care confunda secolele.

      00
    • @S Ca idee, tu puțoi semidoct pe net dar foarte combativ, l-ai contrazis pe un doctor în istorie și specialist în paleogermanica care a studiat un cincinal în arhivele de la Brașov.

      Cam atât de vizibilă e prostia organică ce te mână în luptă.

    • Dacă v-o cereți, ce sa va fac? Ieșiți de pe net și tăceți din gura. E o soluție simpla, zic eu.

      00
    • Asta cu „v-o cereți” are două tăișuri, înțelegi? Nu, că ești prost, dar dup-aia o să fii și prost și nervos, când îți voi șterge comentariile. Și știu că vei fi nervos, că gen eu am puterea să fac asta, tu nu.

  16. Nimic despre cum oamenii neamtului Carol I l-au sifilit pe Eminescu pentru ca scria despre cat de mult umfla unchi-su costurile de constructie a cailor ferate? iu chen do betar!

    00
  17. Oricum, lasă-i dom’le în pace pe sasi, ca și pe ei i-au mai asuprit austriecii si ungurii (nu din aceleași motive, bineînțeles).

    00
  18. Nu stiu asta cu inchinatul la sasi, e o chestie mai recenta? Ca eu mai mult decat ca aveau case frumoase n-am auzit.

    Cat despre EU, treaba e asa: Romania e parte din EU, nu e pe baricade opuse cum transmit unii politicieni iresponsabili. In orice e naspa cu EU romanii fie au contribuit activ, fie pasiv, dar cu EU Romania e partenera, nu vasala.
    Si sa nu uitam ca inainte de aderare romanii erau atat de capiati de foame incat erau gata sa-l puna pe Vadim presedinte (gurile rele zic ca chiar l-au si pus, doar ca niste oameni responsabili s-au pisat pe democratie, ca mai trebuie ocazional si asta, mai ales in tarile capiate de foame).

    00
  19. Treaba cu sașii mi se pare o non-problemă.

    Ăia care-i „regretă” pe sașii din Ardeal au deja o vârstă și se referă la cei de la firul ierbii, nu nushce conducători. Îl iau pe bunicul meu drept exemplu. Fiindcă crescuse și printre copii sași, înțelegea cam tot ce vorbeau. Inginer fiind, a avut mulți subalterni sași. Știa că trăgeau cu ai lor aproape cu fiecare ocazie, știa că mai bârfeau români pe săsește. Ce „regretă” sunt disciplina și etica muncii. Ca el mai sunt mulți alții, care au muncit și conviețuit alături de ei și care au o părere similară. E ceva specific generiției lui și probabil generației părinților mei. Generația mea nu are nici cea mai mică treabă cu subiectul ăsta.

    00
  20. si cand te gandesti ca daca nu murea coana Ecaterina, prusacii ar fi fost niste sarmani polonezi

    00
  21. care e scopul acestui articol? de informare nu prea pare, sa fie un indemn la rascoala?! :))
    dupa comentariile de pana acum e clar ca oamenii prefera oricand un topor cinstit decat un articol bun sa mobilizeze asistatii social impotriva monstrului imperialist UE

    00
  22. NU sunt eu mare istoric sau macar mic istoric, dar am mai citit una alta, poate le mai si amestec si cu siguranta si gresesc, dar:
    1. imperiul austriac si apoi imperiul austro ungar, au fost un fel de UE la vremea ei, si Transilvania a facut parte din acel „UE”. Muntenia si Moldova erau la cheremul Imperiului Otoman sau a celui Tarist. Transilvania, care facea parte din „UE”, pe vremea aia a avut parte de transfer de tehnologie, organizare si legi, sisteme de taxe si impozite, drumuri, aveau pana si CADASTRU! Cu ce au contribuit otomanii sau imperiul tarist la dezvoltarea Munteniei sau Moldovei ?
    2. au fost si chestii naspa pt Ardeal in acele vremuri, din ce am citit, de exemplu, ungurii si sasii nu au fost prea bucurosii cand au venit austriecii, pentru ca nu mai erau chiar de capul lor. Un rol important ar fi avut si biserica ortodoxa, care cica nu ar fi infiintat scoli in limba romana, atitea cate ar fi promis imparatului, etc.
    3. Imperiul din care a facut parte Ardealul, era o zona multiculturala, care cumva au reusit sa o tina la un loc destula vreme astfel incat sa conteze pana in ziua de azi. Imnul imperiului se canta in 12 limbi !
    Ce am apreciat eu la sasi, in mod deosebit: foarte constiinciosi, organizati si punctuali si aveau o atitudine de natie superioara, in sensul smart, cei mai multi dintre sasii, vorbeau maghiara si romana. Adica, ca sa intelegeti, la un moment dat, pe timpul imperiului Austro Ungar, in scolile romanesti trebuia sa se predea si limba maghiara, dar nu prea a reusit asta din cauza ca nu erau prea multi invatatori/profesori romani care sa vorbeasca maghiara !
    Nu sunt sas si nici ungur si nici macar nu sunt nascut in Ardeal ! Si sunt perfect de acord ca nu trebuie sa te caciulesti in fata nimanui pe motiv ca esti roman ! Important este sa poti admite ca uneori poti sa pari prost si alte ori poti sa fii prost !

    00
    • 1. Sistem administrativ (altă filosofie, dar nu contează asta), libertate de religie, recunoașterea ca națiune (că în imperiul AH nu eram recunoscuți).
      2. Episcopul Andrei Șaguna de la Brașov a înființat 1000 de școli. Nu e că n-a înființat suficiente, dimpotrivă, cam asta i se reproșa, că e prea activ.
      3. Dar nu în română.

      Presupunerile tale despre școli românești sunt bizare, trebuia să se predea în maghiară pentru că ăia erau șefii. Și toți românii bungheau maghiara pe atunci, din același motiv. Ce spui tu aici e doar cea mai rămas din propaganda ălora. Ești beat, unde ai văzut tu sas punctual, ai observat că sasul care a ajuns președinte întârzie constant la propria conferință de presă? Eu am cunoscut și sași și unguri, nu ca mincinoșii ăștia din comentarii, nu-s chiar așa de magici cum cred ăștia.

    • Lucrurile astea sînt grele pentru naționaliști.
      Adevărul doare.Cadastru la 1880?SF pentru cei din afara imperiului.
      Limba română în biserici nu exista în Muntenia, dar asta nu este o problemă gravă, nu este o problemă de raport stăpîn-slugă în țara românească.
      Dar, ce să zic, vine acum unul Efitimie și proclamă că sașii au condus imperiul atunci.
      Și o mai dă cu muci pe aici că el a făcut studii de paleogermanică.

      00
    • Ca să fiu constructiv, spune „Limba română în biserici nu exista în Muntenia” după verifici ce-a făcut Badea Cârțan la viața lui, cam care era activitatea lui principală. Sau Diaconu Coresi din Târgoviște.

    • ”Important este sa poti admite ca uneori poti sa pari prost si alte ori poti sa fii prost !”
      nu stiu daca poate admite, dar le-a reusit perfect pe amandoua, simultan!

      00
    • @Eftimie: Asa cum ziceam, nu consider ca sunt nici macar „MIC ISTORIC” :) Da, e posibil sa am pareri bizare, dar serios tu chiar crezi ca vreau sa ma „bat” cu cineva pe tema asta ?
      Nu nu sunt BEAT si am cunoscut multi sasi (nu zic ca stiu mai multi ca tine sau ca altcineva) si ca idee generala erau punctuali. Da si zic despre oamenii care ii cunosc eu, nu ma refer la sasul etalon, de care zici tu !
      Nu am zis si nici nu cred ca sasii sunt magici, adica ca personajele din povesti ! ;)

      PS: auzi, tu cand ai zis ca sunt beat era un compliment sau ai vrut sa imi oferi o scuza pt vreo prostie debitata ? :)

      00
    • Da, dar poate am exagerat și eu.

    • Ai citeva inadverente:
      1. Muntenia si Moldova erau la cheremul Imperiului Otoman sau a celui Tarist si atit. Turcii se multumeau sa puna un domnitor pro-turci si sa incaseze pescesu’. Cele doua tari nu au facut parte din imperiul otoman. nu au avut administratie otomana. Spre deosebire de Transilvania, care era parte a imperiului…unde armatele imparatesti trebuiau sa se deplaseze pe drumuri adecvate (de aia ai avut transfer tehnologic), administratia trebuia sa stie de la cine sa incaseze impozite si cit, in functie de proprietati (apropos, stiai ca in Ardeal romanii aveau voie sa isi spoiasca casa doar cu culoarea albastra?..doar ca sa poata fi usor identificabile de catre ANAF-ul vremii…sasii si secuii fiind privilegiati..https://ro.wikipedia.org/wiki/Diploma_andrean%C4%83).
      Fun fact: 12 noiembrie 1884, ziua în care Timișoara devenea primul oraș iluminat electric din Europa…asta a fost experiment, nu transfer de tehnologie.

      2. Biserica ortodoxa era cam neputincioasa intr-o anumita perioada. Li se permitea sa construiasca doar biserici de lemn (ca sa poata sa le dea foc mai usor, nu pentru arhitectura admirata azi). Franz Josef a promis el multe in vizita lui prin Transilvania, dar l-au cam sapat nobilii maghiari care-si vedeau periclitate interesele ca urmare a educarii plebei.

      In rest, cu sasii, sa, sint de admirat unele calitati.

      00
  23. Eu imi fac o gasca la care vrei sa aderi si tu. Noi, in gasca noastra, functionam dupa niste reguli care credem noi ca ar fi bune pentru toti. Nu perfecte, dar acceptabile pentru majoritatea si necesare pentru buna functionare a gastii. Gen mai usor cu coruptia pe scari, sa facem o economie reala, sa planificam o agricultura, ca ar fi culmea sa produca toti intr-un an ulei de cocos, sa facem una alta, sa ne fie bine tuturor.
    Logic e ca fiecare sa respecte regulile alea, nu inseamna ca sunt sclavi cei ce le respecta. Da, sunt negocieri, ca de aia ne si lasa pe noi sa facem micii cu bicarbonat, dar asta depinde de pulifricii aia care ii trimitem acolo. Ca doar nu sunt nemtii de vina ca noi i-am trimis acolo pe EBA si pe Gigi Becali. Si, sa-mi fie cu iertare, dar nemtii nu-si vand votul pe un mic si o bere si au autostrazi si ciocolata Milka. Si lucreaza 8 ore din 8 si platesc si impozite. Daca ii admir pentru asta, inseamna ca sunt sclavul lor?

    00
  24. unul dintre cele mai xenofobe și, deci, tâmpe articole pe care le-am citit în ultima vreme. clișee, sofisme și naționalisme de doi bani în câteva rânduri

    00
  25. jean claude Junker să-mi sugă p..a și C̶o̶u̶d̶e̶n̶h̶o̶v̶e̶-̶K̶a̶l̶e̶r̶g̶i̶ Merkel să se uite. Uite-așa. măncameatz p..a

    00
  26. Discurs de Liviu Dragnea.

    Hai că șeful are bagajele pregătite să vină
    https://www.imf.org/en/About/senior-officials/Bios/jeffrey-franks

    00
  27. Ce enervant e cand lumea nu intelege ca UE e doar o serie foarte lunga si complicata de intelegeri comerciale si sociale intre state si nu e o terta institutie care dictateaza.
    Pai ce egalitate vrei daca tu o trimiti pe EBA in parlamentul european?

    Zi-mi si mie cu ce sunt celelalte 27 de state ca noi primit directiva si n-o transpunem inteligent in tara noastra? Sau ca nu contribuim la directiva respectiva?

    00
  28. La cat de prost si nedocumentat este articolul acesta, ma duce cu gandul la trolling intentionat. Nu poti sa scrii chiar asa fara sa vrei sa faci trolling. Citesc blogul de multi ani iar parerea mea este ca acesta este cea mai proasta postare. Sunt sigur de asta!
    On-Topic – nimic! Este atat de aberant incat nu merita sa argumentez de ce este asa.

    00
  29. wtf did i just read

    tu ai timp pentru mânie de genul asta in 2019? nu mai bine un antrenament de box, ceva?

    00
  30. 25 ianuarie 2016
    Ziua Unirii, președintele Klaus Iohannis și premierul Dacian Ciolos in hora cu romanii.
    Dupa aia are loc urmatorul dialog:
    Localnic: ”Iohannis, ai ajuns sluga americanilor!”
    Klaus Iohannis: ”Decât a rușilor, tot e mai bine așa!”
    Faptul ca insusi presedintele nostru priveste relatia cu alte state in paradigma de stapan/supus spune multe despre noi. Iohannis e roman 100% chiar daca e sas :)

    Offtopic: vad ca multi sunt opariti ca se mai critica si partea „corecta, dreapta si spalata ( si alte epitete cool)”.
    /Caracterul unui om se cunoste dupa cat de mult adevar suporta./ Parafraza dupa Nietzsche.

    00
  31. Bai Eftimie, ce kkt am citit, o iei pe aratura ? :(
    Paralela dintre dieselgate si gazatul, cu „old habits die hard”, e cam la nivelul lu Olguta Vasilescu, cand a zis despre Iohannis ca fiind neamt n-ar tb sa vorbeasca despre gazare…

    00
  32. Parerea mea este ca partea cu etnicii germani e exagerata.
    Pe vremuri, toti boierii (romani, unguri, sasi, turci, etc.) profitau la maxim. (nu ca acum ar face altfel, doar ca nu se mai cheama la fel).
    Un punct bun pentru sasi ar fi ca, daca treci prin satele lor din Ardeal, vezi cam peste tot case frumoase si bine ingrijite, ceea ce arata ca si oamenii de rand sunt gospodari.
    Eu l-am votat pe Iohannis ca nu am avut pe cine. Nu sunt indian sa ma inchin la o vaca :D

    Referitor la UE, gandind lucid, e clar ca toata lumea trage sa obtina un avantaj.
    Sunt lucruri bune ca implementarea drepturilor omului si reducerea coruptiei, dar si lucruri unde fiecare tara incearca sa obtina avantaje la maxim (gen comertul fara taxe ce duce la profitul celor mai industrializati, cu preturi mai mici sau cu subventii mai mari).
    Atata vreme cat se tine un echilibru decent, acest sistem functioneaza (totul ca o singura tara, dar pastrand specificul local). Din pacate, periodic se ridica nationalistii si, profitand de mintile slabe, iau puterea pe ici-colo si in cateva luni distrug ani de munca.

    00
  33. Eu zic sa mai citesti istorie. Romanii din Transilvania au dus-o mai bine ca cei din Moldova si Tara Romaneasca in evul mediu, nu exista discutie aici. Motive sunt multe: impozite mai mici, drumuri mai bune, negot mai bun, acces la scoli(da da), organizare mai buna, mestesuguri mai bune, etc. Austro-Ungaria a sistematizat tot pamantul in Transilvania cand restul de romani descopereau remediile din balega. Da, au fost si rascoale si ale romanilor si ale ungurilor. Dar tine cont ca sunt documentate cu procese, cu legi, cu judecatori, etc. Ce ai in zona „crepusculara” ? Boieri ce schimbau domnitori ca pe ciorapi si uneori se domnea in paralel ? Tatari ce furau si futeau ce apucau ?

    00
    • Eu zic să citești istorie, fo’ real. Absolut tot ce spui acolo e fals, cu excepția sistematizării pământului. Și da, erau documentate, de-aia știu că ce scrii tu sunt greșeli.

    • Recomanda, bre, ca n am gasit nimic ok cand am gugalit ”istorie fo’real”.

      00
    • Nivelul de educație în Ardeal, Moldova și Țara Românească conform sursei Gabriel:

      http://www.analizeeconomice.ro/2019/11/care-era-rata-analfabetismului-in.html

      Mai pe scurt:
      Banat 28% din populație
      Transilvania 32%
      Bucovina 34%

      Oltenia 50%
      Dobrogea 46%
      Basarabia 61%

      Per orașe: Brașov13%(sic), Sibiu 15%, Odorhei 15%, Timiș 20%
      Capitala cu 30% alfabetizare nici măcar nu intra in TOP 10.
      Pe cum ne deplasăm spre vestul imperiului Austro-Ungar crește bogăția și cultura.

      Deci, la țară în Ardeal oamenii erau mai citiți, cultivați, deschiși spre cultură decît cei din Capitala București.
      Acum, trecem spre Vest și vedem că după 100 de ani de Românie toate țările sînt mai bogate și culte decît RO.
      Care o fi cauza?Nivelul de educație?Cultura?

      Conform sursei Vechiul Regat PIB-ul per capita era cam la 90% din Transilvania, Banat și Moldova.Mare diferență, corect Grigore?

      00
    • @Gabriel: mai caută în zona aceea și spune cît a crescut PIB-ul de la 1866 pînă în 1914 pe durata domniei habsburgului Carol I.

      00
    • @ Sly
      corect, rata analfabetismului era mai crescuta in TR si Moldova comparativ cu Ardeal si Banat.
      Cu toate astea, nivelul de urbanizare era mai crescut in Vechiul Regat, cat priveste PIB/ locuitor este exact invers respectiv provinciile alipite erau sub nivelul Romaniei Mici, citez: „Regiiunea Transilvaniei avea un PIB pe cap de locuitor de 16,6& (90% din valoarea PIB-ului pe locuitor din Vechiul Regat)”.
      Invatamantul rural era mult mai bine pus la punct in Ardeal dar trebuie precizat daca motivele tineau de un propensiune a populatiei spre lectura, cultura, deschidere sau pentru ca este un instrument de asimilare sau rezistenta la aceasta.
      Si comunistii au scazut mult nivelul de analfabetism dar invatai sa citesti inganand lozinci cu lumina care vine de la Rasarit.

      00
    • @ Gabriel: nu ai răspuns unde sînt acum dpdv economic, social și cultural cei asupriți de Austro-Ungaria(cei care făceau parte din aceleași unități teritoriale împreună cu Timiș-Torontal) față de cei din Noul Regat RO sau cei din Slovacia.
      Este evident, mult mai departe de noi.
      Unde ar fi fost cei din fostele teritorii care făceau parte din AU-HU dacă ar fi rămas în aceleași granițe ca acum 100 de ani?Da, spune clar.

      De asemenea, nu ai răspuns: cu cît a crescut PIB-ul în anii domniei primului habsburg.
      Eee, vezi asta e greu să admiteți.
      După ce vei afla trimite-i și lui Eftimie statistica să o rumege.

      00
    • @Sly
      cred ca ceea ce faci este o eroare de logica (https://ro.wikipedia.org/wiki/Mutarea_%C8%99tachetei) subiectul in discutie nu era despre diferentele de azi ci despre situatia de atunci si mai ales despre cum este perceputa acum situatia din sec. trecute.
      Nici domnia lui Carol I (Hohenzollern, nu Habsburg) nu face obiectul discutiei.

      Cu toate ca te simt cam agresiv in ton/scris am sa incerc sa-ti fac pe plac si sa raspund punctelor ridicate de tine.

      1.” …unde sînt acum dpdv economic, social și cultural cei asupriți de Austro-Ungaria(cei care făceau parte din aceleași unități teritoriale împreună cu Timiș-Torontal) față de cei din Noul Regat RO sau cei din Slovacia.”
      Admit ca-mi este greu sa inteleg exact ce vrei sa spui cu „cei asupriti de Austro-Ungaria…”. Concret te intereseaza o comparatie intre Transilvania/ Banat si Slovacia sau Transilvania/ Banat – Romania?
      uite niste date:
      http://www.analizeeconomice.ro/search?q=judete
      http://www.analizeeconomice.ro/2018/06/cum-arata-topul-judetelor-dupa-gradul.html
      Nu vad unde este evidenta ca sunt mult mai departe, ar fi de ajutor daca ai furniza niste indicatori si date comparative.

      2. „Unde ar fi fost cei din fostele teritorii care făceau parte din AU-HU dacă ar fi rămas în aceleași granițe ca acum 100 de ani?Da, spune clar.”
      Modul asta de a pune problema se numeste istorie contrafactuala, greu de spus ce se putea intampla. Momentan nici specialistii in istorie nu-i dau de cap, poate dl. George Damian sa te ajute cu niste referinte solide in acest domeniu.

      3. Legat de PIB-ul din vremea domniei lui Carol I mai jos niste cifre
      http://www.analizeeconomice.ro/2019/09/contrar-perceptiei-cresterea-economica.html

      Daca te intereseaza subiectul comparatiei intre Romania si tarile europene recomand aceasta lucrare. Personal o gasesc foarte interesanta, din pacate nu am gasit o dezbatere asupra ideilor prezentate de autor.
      Bogdan Murgescu – România și Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010)

      00
    • 1.subiectul in discutie nu era despre diferentele de azi ci despre situatia de atunci si mai ales despre cum este perceputa acum situatia din sec. trecute.

      Aduce în discuție exact trecutul de dinaintea lui 1918, cel care îți determină prezentul, iar tu spui că diferențele de azi au apărut de la făurirea RO mari?

      2.Nici domnia lui Carol I (Hohenzollern, nu Habsburg) nu face obiectul discutiei.

      În continuarea ideii tale zici că este despre situația de atunci dar habsburgul nu era pe atunci prezent?!Nu e vorba de „sasul” la care zice autorul că ne închinăm?

      3.E cam mult spus contrafactual cît timp ai 2-3 zone situate una lîngă cealalta și le poți observa evoluția în timp fiecare în dezvoltarea ei.
      Să vedem:
      Ungaria a pierdut în 1919 mai mult de jumătate din teritoriu, RO cred că și-a dublat suprafața.
      Cehoslovacia a luat ființă.
      Toate au avut o dezvoltare mai bună decît RO în 100 de ani să zicem în aceleași sisteme politice.
      Cred că diferența stă în oameni.
      Aceste diferențe au un substrat care s-a păstrat în Ardeal, Banat, Bucovina.
      Să vedem realitatea după 100 de ani:
      https://cursdeguvernare.ro/nu-vorbeste-nimeni-despre-asta-decalajele-de-dezvoltare-dintre-regiunile-tarii-dar-si-dintre-judetele-aceleiasi-regiuni.html
      1-Banat, Transilvania-32% în PIB RO, 2-Moldova, Dobrogea și Oltenia 40% în PIB RO.
      Populația 1- 6.800.000, populația 2-11.600.00 (http://www.recensamantromania.ro/noutati/volumul/)
      Dacă regiunea 1 ar avea aceeași populație cu regiunea 2 atunci reg.1 ar contribui cu 54% la PIB RO.
      Deci, chiar dacă am fost în aceleași granițe timp de 100 de ani, chiar dacă regiunile din sud au avut un 10% mai mult acum 100 de ani, așa cum ai arătat, Ardealul și Banatul sînt peste cei de peste Carpați.
      Această dezvoltare înseamnă că unii sînt mai capabili decît ceilalți iar rădăcinile sînt exact acelea pe care le hulea autorul.
      Tot din sursa respectivă:
      după 1989 pib-ul RO era cu 44% sub Ungaria, cu 22% sub Bulgaria.http://www.analizeeconomice.ro/2019/10/cum-s-situat-economic-romania-fata-de.html

      4. Pentru punctul 3:
      PIB la preluarea Regatului de către Carol I – 481USD
      PIB în 1914 la moartea lui – 1054 USD.
      De 4 ori mai mult decît la 1862!
      http://www.analizeeconomice.ro/2016/03/cum-evoluat-productivitatea-romanilor.html

      Toate celelalte regiuni aflate sub AU-HU s-au dezvoltat mai mult decît RO în ultimii 100 de ani.
      Asta este problema și puțini recunosc acest fapt.
      Nimeni nu discută despre o descentralizare reală fiindcă îi țin pe toți din scurt, vorba autorului, ești ca un sclav.
      Să vedem dezvoltarea regiunilor după descentralizare și vorbim.

      00
    • Băi Gabriel, parcă Țițeica spunea despre statisticieni că ei spun că dacă stai cu o bucă pe o plită încinsă și una pe o bucată de gheață în principiu te simți bine.

      Ia refă statisticile astea și cu câți din ăia era statistic români. Că din ce țin eu minte, în Brașov, parexamplu, pe la 1930 erau doar 30% rumâni.

      Iar ideea cu centralizarea a avut o logică, iar logica era să fie bine pentru rumâni și nasol pentru ceilalți. De ce? Altă discuție, dar în principiu am simțit nevoia să jefuim foarte mult un teritoriu care a fost controlat de altă putere decât noi vreo 800 de ani. Teritoriu care, din punctul nostru de vedere, ne aparține.

      Și nu mai vânturați rahat cu „rumânii o duceau bine” în Ardeal că nu-i așa, serios, sunt sute de mii de documente.

  34. Si uite asa crapam fara sa stiu ca exista un razboi intre sasi, simpatizantii lor si…Eftimie. Well, eu as fi zis sa te opresti la articole cu Picard si recenzii de Galseava pe Cer, sau ce mai faci tu acolo, dar, nah… nu te caci in frustrarea omului.
    In orice caz, sper din suflet ca primesti asistenta psihologica de specialitate.

    00
  35. Mi s-au lungit urechile de cand astept episodu XI

    00
  36. Nimic nu se compara cu mândria de român că atunci când ieși din bloc și calci in cacat de câine, și ți-e sila sa speli pantofii că n-ai apa calda de o luna. Toate astea pentru că aia rai de la UE nu o lasă pe Fifi sa fure, drept urmare, nu se mai face nimic. E rai aia, vor sa ne civilizeze, dar noi pe manele și mici tradiționali.

    00
  37. Ceasca avea sclavii sai, o altfle de sclavie, putin mai moderna. Pe langa bataie ai primit un loc de munca, un loc de dormit, o mica industrie, relatii internationale bune cu africa/china/etc, taieti de curent, taieri de alimente si desigur, zero datorii. Momentan iti permiti curent, alimente(relativ proaste) si cam atat. Datorii avem, cu asta ne putem mandri.
    A da, ciolanis ala e o facatura de neamt. Faptul ca locuiesti in sibiu nu te face neamt.

    00
  38. NOU
    #113

    Domnu autor, nu mai trageti plumb de la placutele alea pe nas, ca provoaca saturnism…

    00
  39. ce e cert e că, după articolul ăsta, vali va pierde multe contracte și, deci, mulți bani. asta așa, ca să înțelegem că prostia pe net chiar are consecințe (iar singura vină a lui vali e că i-a dat voie unui nimeni să zburde pe moșia sa)

    00
    • Te alinți foarte mult, Vali îi înjură pe ăia din publicitate care i-ar da contracte de 10 ani. Ăia deștepți îi dau în continuare, ăia triști fac campanii cu Lola Fufezela sau ce prostituată mai e la modă acum pe instagram în timp ce dau emoționale pe internet despre cum e România de căcat că nu-i apreciază. Acum, că veni vorba, ai cinci minute să vorbim de Robert Tiderle?

    • am ratat infotrip in coreea cu samsung. infotrip in tokyo cu glenfiddich. infotrip in china cu huawei. plâng. dorm și plâng.

    • ei, problema va fi cu ăia deștepți, pentru că nimeni din categoria celor deștepți nu acceptă găzduirea unei mizerii ca cea scrisă de tine. ține minte asta!

      00
    • @berenger: „nimeni din categoria celor deștepți nu acceptă găzduirea unei mizerii ca cea scrisă de tine” :) Bre, asta e cocalarism de cea mai joasa speta:

      1. Deci presupui ca esti in casta celor „destepti”,
      2. „elita” asta trebuie sa accepte sau nu ce scrie cineva pe blogul unui prieten
      3. Deja o califici ca „mizerie” pt ca nah, tot boborul stie ca „berenger”e mega-asesor/critic de eseuri/bloguri ro.

      Blog unde cititul e free + poti sa nu citesti/comentezi daca nu-ti convine. Chiar nu vezi cat de departe de realitate esti? :)

      00
    • @DanC 1, cred că m-am exprimat greșit puțin. „categoria celor deștepți” se referea strict la cei care finanțează industria asta în care activează vali.

      mă rog, asta nu-ți scuză nici ad personamâul, nici deraierea de la temă

      00
    • personam-ul

      00
    • @berenger: Care ad-personam? Am facut doar analiza pe textul matale. Iar „cei care finanțează industria asta în care activează vali” – probabil glumesti, nu? Are blog platit pe net la un provider + contracte de advertising/sponsor etc. Nu e nimeni care sa „finanteze” „industria” blogurilor personale de limba romana. Si de ce le-ar pasa astora de un text oarecare cu un set de idei ok putin altfel?

      00
    • nu-i așa că tu nu înțelegi cum face bani vali, nu-i așa?

      00
    • hai, încetați. berenger, ai dreptate doar un pic. dacă publicitarilor le păsa de ce scriu bloggerii, moisescu cerșea acum la romană și eu eram milionar.

    • Mi se rupe de „cum face bani vali” :) Da’ ok ca discutie si din ce-am vazut in ultimii ani: face bani pt ca e hard-working (pune content nou aproape zilnic), are ceva talent la scris si isi asuma riscul sa puna si chestii ne-ortodoxe. Restul (contracte, sponsorizari etc) presupun ca vine dupa.

      00
  40. Bai, ce articol de toata jena. Parca a fost scris de Gheorghe Funar.

    00
  41. Ba nu stiu cum sunt sasii, dar stiu cum sunt nemtii. Cand am lucrat o vreme pentru un patronake de asta neamt, cand venea la supervizat sclavi ca noi, ridica un deget in sus, si fluiera deodata. Era semnalul pentru ceea ce am numi „hai la munca, sclavilor”. Aveam impresia ca doar ala e un bulangiu care nu stie sa strige pe nume un angajat, pana cand am ajuns la alt patronake, care avea aceeasi formula de strigare a sclavilor. Facea buzele rotunde, ridica degetul, si dadea drumu la semnal. De atunci pot spune ca am capatat o repulsie automata la fluierat. Ma simt urmarit toata viata de umilinta traita in mediul ala si as sari chiar la bataie daca cineva fluiera langa mine.

    00
    • Asta se intimpla pentru ca uneori ne setam niste asteptari prea inalte, doar pt ca e neamt (sau orice altceva, legat de nationalitate), dar este adevarat, ca uneori nemtii nu sunt cei mai politicosi sau cei ma diplomati! De exemplu, vorbeam cu niste amici austrieci si ei cred despre nemtii ca sunt asa, mai tarani! Sau nemti care cred, ca englezii (se refereau la colegii lor, din sediul din UK) sunt mai putini eficienti pt ca pierd prea mult timp cu politeturile! :)

      00
  42. Numai vă drogaț

    00
  43. Wow, nu pot sa cred, cat de logic… not.

    00
  44. Xenopol, Iorga, Parvan, Djuvara, Eftimie

    00
  45. Iar s-a umflat gogoasa patrioata in noi…!?
    Bine ca avem noi romanii nostrii verzi dacici si ortodoxi care dau pe afara de cinste, bunatate si corectitudine…si la care nu esti sclav.

    00
  46. Ce crezi TU nu conteaza.

    00
  47. Primul gând după ce am citit articolul e Pruna de la USR cu al ei liberalizarea preturilor la energie electrică și e vina pesede.

    Acum in UE se pot face diverse, daca in trecut românii nu erau oameni Acum propria prostie, ego etc ii tine pe ultimul loc in UE!

    La momentul acesta nu imi aduc aminte de nicio idee de a face o hidrocentrala sau centrala nucleara. Da n-avem industrie, dar in viitor masinile alea electrice cu ce se incarcă ?! Pretul e dat de cerere si ofertă.

    Apropo de ego si prostie, oare Ciucu pnl chiar nu intelege ca el nu e Klaus, cum pune egal intre rezultatele obtinute de K si candidatura la Primaria Bucureștiului?

    Vlad Vioculescu la fel, ce te recomanda?

    Cand vezi ca unu chiar a mai miscat ceva in ultimii 10 ani prin București si e cel mai bine cotat in sondaje, apar cel putin 2 isteți care cred ca ei merită! Care o fi logica ăstora?

    In trecut a fost nea plici, Perdoiu locu 3 și totusi nimeni de la Pnl nu intelege care e treaba? Sau e doar foamea care le curge prin vene, precum consilierilor locali care din cand in cand voteaza alaturi de pesede?!

    00
    • Oare decat sa castige ND mai bine castiga Firea pentru ca se poate fura si se poate striga Psd fura sa distrugem pesdee etc?

      00
  48. Wow! S-au nervozat „elitele” 😂
    Experienta personala: nemtii sunt de cacat! Maxim! Nu generalizez, dar chiar sunt de cacao! Me: love Brexit!

    00
  49. Am fost în Germania, Austria și Elveția. Am vizitat grădinile zoologice, am vizitat provinciile (ruralul), am vizitat centrele de cultură, am fost și vizitat casele la niște vecini, am văzut orașele, am văzut clădiri monumentale construite acum 200-250 de ani în urmă… Rămâne să vin și să prind bine vizitele prin Franța, Olanda, Britania și chiar Italia. Nu cred de pe acum că va fi diferit.

    România e ca Belgia, mult mai nespălată & dezordonată. Ceaușescu cu cei din eșalonul II comunist și securiștii (care unii ajung să vândă cărți, pupați în cur de subalterni) mi-a făcut familiei mele mai mult rău decât neamțul.

    Măcar atât lucru știu și eu: când au luat armele moldovenii aceia să lupte, înainte de asta, au cerut pământ ca să aibă pentru ce să lupte, nu după. Au făcut asta fiindcă multora le-a rămas în cap ce s-a întâmplat în 1907 și 1888.
    Securiștii spun că Securitatea au inventat-o rușii, dar uită să spună că, după 1907, s-a format Siguranța, precurosrul Securității, care avea același rol sinistru ca atunci, în comunism, și acum.

    Nu ai dreptate…

    Și oamenii îți vor da cuvântul lor de onoare, dacă asta face parte din planul băieților cu ochi albaștri să creeze agitație prostească a pseudoimaginii pentru ”neolegionarism”, să emulăm (din motive care nu le înțeleg de ce) pe italienii, francezii și englezii plătiți de Putin, exponenții nu vor avea un sfârșit liniștit în viață.

    Vestul a creat România, când și-au dat aportul să se creeze unirea. România e marcă înregistrată și îndatorată Vestului; nu iobagilor, nu boierilor (care și așa își trimiteau copiii afară), nu voievozilor și domnitorilor, ci a Vestului și a străinilor pe care-i demonizezi.

    00
  50. Mie-mi place mult scriitura lui OEftimie. Cam de prin 2010 aşa.
    In timpul ăsta, am observat câteva frustrări ale autorului. Cea mai mare dintre ele e – probabil – cea legată de faptul că Sibiul se pişă pe Braşov.
    Adică un orăşel de nici 200k oameni supraperformează, in timp ce Braşovul natal subperformează în aşa hal…
    Nu-i nimic, Eftimie. Mai vin câtiva migranți in Bv(vezi Zoso) şi in cativa zeci de ani, copii lui Zoso vor misca ceva şi pe acolo

    00
    • În ultimii 10 ani am învățat că la Sibiu nu se predă matematica de se tot compară ăia cu orașe din ligile superioare.

      N-auzi pe ăia din Mizil să facă asemenea declarații.

  51. Brânza de Sibiu Superioară se obţine din lapte de oaie cu şapte ţâţe păzite de manageri de oi şcoliţi la facultatea celor şase saşi care vindeau brânză Superioară fără taxe şi impozite.

    00
  52. Doamne ferește, 127 comentarii și e lumea agitată foc.
    Chill man, că un AVC își freacă mâinile de bucurie când vă vede și parcă nu e funny când rămâi paralizat cu băluța în colțul gurii.

    Btw, gluma cu salam săsesc s-a spus? 😀

    00
  53. bai oameni, cititi articolul! evident e gresit sa ii urcam pe un piedestal pe toti aia, singura varianta corecta e sa ne consideram egalii lor si sa actionam in consecinta.

    00
    • Vrei să știi care e problema cu a te vedea egal cu alții? Realitatea.

      Când realitatea demonstrează contrariul, cu un derapaj de patru sute – o mie de ani diferență, percepția egalității devine o iluzie.

      00
  54. 500 de comentarii in curand.

    00
  55. Poate am pierdut eu ceva, desi citesc destul de des articole pe aici, dar tu nu cumva esti fluture? Scrii foarte dezlanat de la o vreme.

    00
  56. Tocmai m-am uitat la Irishman… Il împart în două părți…

    Dar până acum am aflat că toți oamenii îl au pe Tony-ul lor… (toată lumea are un șef. Numărul și mărimea frimiturilor este importantă)

    00
  57. Ba milogule, pana una alta tara asta a tradat AXA (nu asigurarile), nu altii! Hai sictir cu trezirea spiritului de roman vajnic si curajos!
    Ba traistă, lasa deoparte gargara jeftină ca in orice situatie, daca era sa fie pe bune, nici un roman cu acte in regula n’ar fi intrat in UE dupa nici o regula de bun simt! Ba, pana una alta, nu fi carpaci! Ca mai degraba ai tu nevoie de Europa decat Europa de tine! Sa stii ca sentintele viitorului nu s-au dat la tine pe imas băi gâgă,de asta suntem noi nație ca oricare alta (ca sa nu zic de duzină) si nu vreun imperiu!
    Eftimie, ai luat locul aluia din franta si nu stim noi?
    Hai că vad ca ai scris textul asta la 2 sticle de bere! (si erai rangă deja!).

    00
    • AXA ne-o lasat zalog la rusi inainte sa „tradeze tara asta….. pactul ala..Ribbentrop- Molotov il faci uitat ca rusii, nu?

      00
    • @Irod
      Uitashi taica si de Dictatul de la Viena cu sutele de mii de romani refugiati, Traznea, Ip, Moisei, etc.?
      Stai slab la istorie, atat pot sa zic, ca sa nu fiu mai rau.

      00
  58. Romania e de facto controlată de serviciile secrete, și tu vii cu lălăieli din astea. Avem cele mai multe servicii secrete pe cap de locuitor, și la mine pe scară avem serviciu secret al asociației care se asigură (mai subtil sau mai direct) că nu facem prostii.

    Și pe lângă că avem servicii secrete de nu mai încap în sedii, trebuie să le facă altele, nu se vede nimic de pe urma lor.

    Dacă mergem pe linia naționalistă din articol, avem pădurari morți pentru că își fac datoria, în timp ce se exportă masiv și ilegal lemn în românia. Nimeni nu intervine. Jumătate din sistemele strategice de electricitate și gaz sunt vândute străinilor, și nimeni nu-i oprește, mai subtil sau mai direct…

    Eu nu înțeleg în afară de business-ul și combinațiile lor, ce fac agenții ăștia prin birou 8 ore pe zi, în afară de faptul că așteaptă pensia?

    Toți marii afaceriști sunt conectați într-un fel sau altul, iar dacă cumva ai succes de unul singur și crești prea tare, te vizitează băieții imediat. De oamenii din presă nu mai zic, o grămadă sunt de-ai serviciilor, acoperiți.

    Suntem încă o țară retardată din punctul ăsta de vedere, și ne merităm soarta. Avem o clasă socială invizibilă care face ce vrea, când vrea, cum vrea, influențează lucruri care n-ar trebui să influențeze (gen presa) și li se rupe de chestii de care n-ar trebui să li se rupă.

    00
  59. @Boros-„Am fost în Germania, Austria și Elveția. Am vizitat grădinile zoologice, am vizitat provinciile (ruralul), am vizitat centrele de cultură, am fost și vizitat casele la niște vecini, am văzut orașele, am văzut clădiri monumentale construite acum 200-250 de ani în urmă… Rămâne să vin și să prind bine vizitele prin Franța, Olanda, Britania și chiar Italia. Nu cred de pe acum că va fi diferit”
    Acum doua secole noi eram teren de joaca intre turci si rusi. Dupa ce fusesem teren de joaca intre turci si austrieci. Compari Romania cu Vestul? Arhitectura, infrastructura, civilizatie, civilitate? Oare de ce tarile la est de Dunarea sunt inca vai mama lor? Suntem urmasii unui popor minor dar incapatanat, care a inteles mai presus decat orice ce trebuie sa faci pt a supravietui. Nu avem monumente arhitectonice vechi pt ca inca de la fondarea celor doua state feudale romanesti atat am reusit sa facem-sa supravietuim intre altii mai mari si mai tari. Noi, sarbii, bulgarii si intr-o oarecare masura si ungurii(al caror stat dispare de facto la 1526 si reapare la 1867).
    Mentalitatea de sluga o avem pt ca asta am fost-slugi. Chit ca le mai dadeam cateodata cate o scarmaneala stapanilor. E o minune ca nu vorbim turceste, ruseste sau germana.
    Romania nu a fost inventie occidentala de la 1859. Romania era deja o realitate de care Franta doar s-a folosit-sa aiba un aliat , oricat de rural, in curtea turcului amic cu perfidul Albion.
    Artistocratia romana, da, boierii aia cu caftane, a pastrat vie o identitate nationala fara de care 1848 sau 1859 nu ar fi fost posibile. Fiii boierilor plecau la Paris si se intorceau mai romani decat inainte sa plece.

    Moldovenii (si muntenii si ardelenii refugiati in Moldova) au pus mana pe arme la 1917 pt ca altfel ar fi fost game over. Li s-a promis pamant, nu au cerut pamant. Si l-au primit. Pt ca Marasesti, Marasti, Oituz si lectia data ungurilor in 1919. Ca adendo-unirea de la 1918 s-a facut mai mult cu arma decat cu plebiscitul. Talpa tarii a batut pe ungur, nu declaratiile de la 1 Decembrie.

    Turcii, rusii, nemtii- ce au lasat in urma? Gastronomie, ura pt rusi(pt ca nu ai cum altfel) si niste orasele si sate care dau bine in poze. Ce au luat in schimb? Demnitatea, sensul normalitatii si resurse materiale.

    Vestul nu ma impresioneaza. Au avut cateva secole de liniste in timp ce descultii din Balcani haleau omorul de la tatari, turci si rusi. Nu pt ca noi doream sa aparam crestinatatea. Ci pt ca doream natural sa supravietuim. Incasand, slujind si cateodata dand cate o cafteala bulangiilor. Oricand de lozincard ar suna adevarul este ca vesticii aveau timp pt agricultura, mestesuguri, comert si arhitectura. Pt ca nu trebuiau sa fuga in munti la fiecare cativa ani.

    Nu cred ca Eftimie a demonizat pe vestici. Vesticii au profitat de noi, de un popor minor vesnic intre imperii puse pe cafteala.

    00
    • Tovarășe plimbă-te altundeva, preferabil în Siberia, China sau Coreea de Nord.

      00
    • @Boros-eram sigur ca nu vei intelege. Nu detest Vestul. Spun ca nu ma impresioneaza pt ca stiu cum a ajuns la stadiul actual tehnologic si civilizational. Munca, creativitate, timp liber ŞI prin exploatarea celor slabi.
      Dar pt noi raul cel mai mare a fost si ramane in Est-citeste mai bine ce am scris despre rusi.
      Protocronismul istoric comunist a indus ideea exceptionalitatii romanesti si demonizarea strainilor- absurditati. Dupa comunism am inceput sa balim la realizarile Vestului si lucrurile s-au schimbat. Preamarim exceptionalitatea Vestului si ne ocaram propria identitate. Nu sunt adeptul nici unei vizuni de mai sus. Ambele sunt extreme. Suntem un popor minor care inca isi cauta identitatea.
      Nu ai inteles si nu, nu ai umor.

      00
    • Tovarășe, îți repet fraza cheie anterioară cu adaos: oamenii îți vor da cuvântul lor de onoare, dacă asta face parte din planul băieților cu ochi albaștri să creeze agitație prostească a pseudoimaginii pentru ”neolegionarism”, să emulăm (din motive care nu le înțeleg de ce) pe italienii, francezii și englezii plătiți de Putin, exponenții anti-Vest nu vor avea un sfârșit liniștit în viață.
      Din motive care-mi lipsesc, Ovidiu a făcut asta și va regreta textul de mai sus (nu e problemă, poate face un addendum și-și cere iertare), tu și cei ca tine o veți păți urât pentru dictaturi comuniste anti-Vest pe motiv că „nu te impresionează” (rămânea să spui că e decadent și încăpeai lejer într-un cadru specific).

      Iar dacă ești d-ăla care muncește la birou pentru băieții cu ochii albaștri, îți vei semna sentința eliminatorie fără să vrei, în timp ce boșii cu stele pe umeri vă vor băga sub tir la prima ocazie să scape ei cu familiile lor.
      Nu ai de ce să duci lupta asta pentru ei. Vizitează Vestul, trăiește printre oameni, vei pricepe imediat de ce e bine să fii sărac acolo decât bogat aici.

      Iar când Putin moare, toți pionii lui vor păți nasoale, soră cu moartea.
      Te sfătuiesc să nu lupți chestia asta, chit că poate ai primit ordin pe unitate, sau nu.

      00
    • @Boros-eu vorbeam de conditionarea istorica a unui popor, to o tii langa cu securisti, Putin si conspiratii.
      FYI-sunt ofiter de marina de 18 ani si am vazut mai mult Occident decat tine(si Asia, Africa , Australia, America de Sud) ca sa inteleg ca nu e nicio rusine sa spui ca esti nascut in Romania.
      Inteleg ca esti prost si ai dreptate. Prostul detine mereu adevarul.

      00
    • Tovarășe, îți urez să ai parte de oameni ca tine, problema e că nu o să apuci bătrâneți fericite dacă vei continua aria epoleților.

      00
  60. Trebuie sa recunosc, Eftimie a facut piftie 90% din cititorii acestui blog si imi place, parca ii simt lipsa lui fluture

    00
  61. „Sigur, au făcut castele și piețe frumoase și lucrări de infrastructură, dar nu e ca și cum tu aveai acces la ele. Te uitai mai mult de 10 minute la castelul lui Matias Corvin din Cluj și erai omorât cu halebarda de gărzi.” Chestia asta era valabila din Japonia (numai ca te omorau cu katana) pana in Portugalia. Nu are treaba cu etnia conducatorilor sau cu asezarea geografica. Aia era epoca si mentalitatea.
    E problema ca boierii din Ardeal erau sasi sau unguri? Pai cu ce i-a ajutat pe regateni ca boierii de la ei erau romani? Sau de ce n-au ramas romanii cu nostalgii „Ce bine era pe vremea grecilor… ” pentru perioada fanariota? A, e chiar invers? Ciudaaaaat.
    Cu memorandistii faci intentionat un abuz, n-am auzit sa se fi chemat „Imperiul Austro-Saso-Ungar”, plus ca la ora aia deja sasii nu mai erau considerati egalii ungurilor.
    Vezi putin cine a fost Stephan Ludwig Roth si cum s-a luptat inclusiv pentru drepturile romanilor.
    Nimeni pe aici (Sibiu) nu regreta stapanirea saseasca/ungureasca/whatever, regreta ca le-au plecat prieteni si rude (familiile mixte chiar erau o treaba).
    Disclaimer: mi-a zis un prof. doctor de istorie ca as fi urmas de sasi, numele de familie e posibil sa sugereze asta, dar nu ma simt, si nici arborele genealogic facut pe vreo 5 niveluri nu arata asta.

    00
  62. vreau sa dau sho un share si nu gasesc butonu’. ba eftimie, imi place la tine ca vii asa cu niste argumente, da’ fara sa le prezinti ca litera de lege. doar ne aduci aminte ca ba, alo, fiti numa atenti. atat. bravo, esti smecher

    00
  63. Eftimie, nu e prima dată când dai cu mucii în fasole.
    1. NU existau boieri în Transilvania sau Banat. Boieri au fost dincolo de Carpați
    2. NU exista sclavie – a se înțelege legare de glie – în Transilvania sau Banat. Exista iobăgime. Iobagii erau atât unguri, români, cât și sași. Aveau anumite obligații față de nobilime, ce se concretiza prin taxe și muncă. Dar asta până la Revoluția din 1848, după care regimul respectiv s-a desființat.
    3. Economic vorbind, dar și din punct de vedere al accesului la educație sau libertate politică, românii din Transilvania și Banat o duceau infinit mai bine decât peste Carpați. Sunt nenumărate dovezi scrise despre asta. Dar tu le ignori și păstrezi narațiunea tâmpită a istoricilor români crescuți în spiritul ”noi suntem stăpâni”.
    4. De unde p**a mea ai scos-o pe asta cu ”Sașii te călcau în picioarele cailor de la caleașcă”? Și tu ai învățat istoria din filmele lui Sergiulică?
    5. Îmi pierd vremea cu tine.

    00
    • Nu-mi place disperarea cu care se încearcă separarea asta pe regiuni a României.

      Există o diferență clară de mentalități odată ce ai trecut Carpații. E indiscutabil asta. Oricine a locuit în ambele regiuni vede asta.

      În orice țară sunt influențe în funcție de diverși factori istorici, și Italia e practic separată în două, Belgia la fel, încă aia au și 2 limbi oficiale, francezii la fel, de nemți nu mai zic că ăia au fost rupți în două cel mai brutal.

      E greu să accepți diferențele astea și atunci dacă tu ești jos și nu ești în stare să te ridici, măcar dai la picioare la cei care-s mai sus.

      Tot articolul ăsta e doar o lălăiala la adresa Transilvaniei că prea se crede superioară regatului și că de fapt noi acum 150 de ani am fost sclavi ca și ei. O fi adevărat, nu contest istoria, dar asta nu neagă realitatea de azi.

      00
    • @Zsolt Observ și la tine ca la mulți oameni nervoși pe-aici o lipsă a capacității de conceptualizare, suferiți de o boală similară cu nazismul gramatical.
      1. Nu existau boieri, existau grofi, care făceau cam același lucru.
      2. Nu exista sclavie prin ce vrei tu să înțelegi din sclavie, de-aia schimbi definiția.
      3.
      4.
      5. În principiu, ca să nu mă tot repet, tu ești ăla care zice că nu e homosexual, pentru că nu-și introduce penis uman în fund ci un făcăleț de fildeș.

    • Aha, deci matale ”conceptualizai” pe aici, turnând niscaiva minciuni și noi, plebea nu ne prindem…. Yeah right!

      00
    • @manu144x: Belgia are 3 limbi oficiale. Pentru acuratete…un fel de minimiiucomplitmi :).

      00
  64. Zici așa:
    „Pentru ea milioane de moldoveni au plecat cu arma în mână prin frig că ei credeau pe undeva că e o idee bună să ai țara asta.”
    Am îndoieli că țăranii ăia erau pătrunși de patriotism, de înalte idealuri naționale. S-au dus la război fiindcă s-a sunat mobilizarea, au fost obligați să lupte, obligați să moară. Dac-ar fi fost cu zici, când erau luați la oaste n-ar mai fi plâns în hohote „luptătorii”, nici nu s-ar fi tăvălit pe jos de durere rudele.

    00
    • @George .s -Daca ai citi memorialistica legata de Primul Razboi Mondial ai observa ca numitorul comun al participantilor la campaniile din 1916, 1917 si mai ales 1919 a fost ideea de supravietuire peste care s-a pliat si sentimentul national. Bataia data Armatei IX-a Germana la Marasesti (um exemplu) nu a fost data de o armata de taranoi plangaciosi. Campania din iulie-august 1917 a fost dusa de o armata romana cu un moral ridicat, o armata de analfabeti determinati sa traiasca in propria tara.
      Trei strabunici au dat omor nemtilor la Marasesti si erau tarani care isi lasasera familiile in Muntenia in 1916 constienti ca doar asa pot lupta in continuare pentru eliberarea caminului ocupat de nemti. Taranii au luptat pentru microcosmosul familial, apoi si pentru pamantul promis de Regele Ferdinand la a doua mare mobilizare din martie 1917. Sentimentul national al taranilor a venit ca o reactie la invadarea Munteniei in 1916 si promisiunea unui viitor mai bun. Dupa 1 Dec 1918 este o alta poveste. Ardelenii romani au dorit unirea, iar armata aia de tarani plangaciosi (care avea si foarte multi ardeleni romani)au facut-o fapt istoric in 1919. Opincile alea agatate pe Parlamentul Ungariei au apartinut sergentului Iordan din Craiova care a luptat de la Jiu din august 1916 pana in august 1919 la Budapesta.
      Recomand cu incredere un autor britanic -Glenn Torrey-daca autorii romani sunt nefrecventabili-https://www.goodreads.com/book/show/13345928-the-romanian-battlefront-in-world-war-i

      00
  65. @sly: În Ungaria ta iubită cum e? Ai văzut ce a făcut Viktor Orban pe acolo că la justiţie, corupţie, drepturi, libertate, presă s-au întors ca înainte de 89? Eşti total pe dinafară.

    00
  66. Imi place emanciparea asta fata de UE. Noi suntem printe ultimii in orice clasament, pana si bulgarii au inceput sa ne depaseasca, dar UE sa tina cont de ce zicem noi. Incepi sa suni ca pesedistii inainte de alegeri.

    00
    • Da asta nu înțeleg din toate sentimentele astea anti UE. Normal că nu e nimic gratis și mai profită și ei. Mai o bancă, mai o firmă de construcții, mai una alta. Ba că ne-au făcut piață de desfacere.

      Să ne aducem aminte după 89 când au vrut străinii să investească în fabricile falimentare românești cum am urlat că noi nu ne vindem țara.

      Ne uităm acum la Dacia care face câte exporturi? Ce fain era dacă aveam așa și la celelalte? La Aro? La Electroputere Craiova. AutoCamioane Brașov.

      Suntem rupți in cur de foame, n-am fost în stare de nimic productiv dar pe noi străinii ne țin jos domne’.

      Nu avem nimic de învățat de la străini, nimic de admirat, nu nu…noi suntem Daci drepți, cei mai viteji dintre Traci.

      Mari realizări istorice avem…

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile