Biciclist vs. mașină: pe unde devansăm?

Nenea ăla căuta parcare. Eu am zis, cu capul meu, că e riscant să trec pe lângă el prin dreapta, că poate trage de volan și nu e bine. Așa că am luat-o prin stânga și, în timp ce treceam pe lângă el, i-am zis că nu e ok ce face. El a accelerat, a lăsat geamul jos și mi-a zis că de fapt el se trăsese stânga ca să îmi facă mie loc, că și el e biciclist. I-am zis că greșește, că nu așa se face. Scorul a fost indecis.

Voi cum o vedeți? Trebuia să țin banda mea și să risc să tragă de volan și să dea peste mine? Sau e bine cum am trecut de el?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

61 comentarii

  1. Ai facut bine ca l-ai depasit pe partea stanga, dar „în timp ce treceam pe lângă el, i-am zis că nu e ok ce face.” !?
    Pentru ca s-a dat putin mai spre stanga nu cred ca era cazul sa ii atragi atentia.

    00
    • NOU
      #2

      conform legislatiei in vigoare, in cazul de fata exista doua posibilitati:
      1) te opresti in spatele lui, astepti sa parcheze, iti continui apoi drumul
      *cat mai aproape de bordura din dreapta sau de masinile parcate pe dreapta in cazul de fata
      2) avand in vedere ca auto semnalizeaza de mult, intorci capul usor spre stanga spate, observi traficul, calculezi daca ai timp sa depasesti prin stanga, semnalizezi intinzand bratul stang si te bagi astfel incat sa nu-i deranjezi pe ceilalti participanti la trafic si fara sa pui viata ta sau a altora in pericol
      *daca constati ca NU poti sa depasesti in siguranta te opresti
      *sorry insa in cazul de fata ai obligat dubaita alba (ford cred) care venea din spate sa treaca pe contra sens ceea ce nu este corect pentru ca trebuia sa dai prioritate fix ca atunci cand ai fi cu masina

      *faza cu „atrasul atentiei” in timpul unei depasiri pe care nu o semnalizezi corespunzator si ii determini si pe ceilalti prin incetinirea ta sa treaca pe contrasens = o combinatie de prostie si tupeu inutile

      00
  2. in oras cand vad motocilcist sau biciclist ca vine din spate si vrea sa treaca, ii fac loc prin partea unde este el deja.

    00
    • @Raul – tu zici foarte corect, dar aici omul din masina chiar semnalizeaza intentia de a parca pe dreapta. Iar in general atunci cand cauti un loc de parcare paralel cu trotuarul, privirea cumva e in fata, mai putin in oglinda. Aici a fost un caz fericit in care omul chiar s-a uitat, cum poate te uiti si tu. Dar in general, e bizonareala – a vazut locul si jap! dreapta din scurt.

      00
    • Nu prin dreapta, si ii si atentinez cand trec prin dreapta. Ma refer la motocicilisti.

      Si eu cu bicicleta / trotineta tin dreapta.

      00
    • @Andrei, inteleg ce zici. aici in bucuresti nu ne uitam dupa locuri de parcare, o lasam in drum si nu e pericol sa tragem in fata unuia :))

      00
    • Da, am vazut ca in Bucuresti le lasati in drum. Eu vin de la Ploiesti si o bag la cu plata, la Universitate. De fiecare data vad 3-4 masini ale localnicilor, lasate in gura parcarii. Mizerabil. Mizerabili.

      00
    • @leo: ete hai, ieri la pranz mai erau sub 10 locuri la universitate pe fiecare etaj si in apropiere pe la palatul universul se ridicau masini parcate de-a-n pulea (victima un megane 2 cu nr. de constanta).

      Om fi noi cu ciunga in par, da nici chiar asa.

      00
  3. Nu inteleg de ce i-ai zis ca greseste.
    Dar de procedat si eu as fi facut la fel in situatiile in care vad clar ca masina din fata semnalizaeaza sa parcheze sau sa faca dreapta.
    Altfel sta situatia cand se merge incet sau se sta in coloana, la semafor.

    00
  4. Eu zic ca ai procedat corect. Nu pare sa fie banda de bicicleta intre parcare si banda 1, deci e mai ok sa devansezi prin stanga, practic tu circuland tot pe banda 1, ca si el. Si chiar daca era banda speciala marcata, riscul era destul de mare ca daca vedea un spatiu liber sa traga tare dreapta.
    Ai gandit-o rapid si romaneste si asta iti salveaza viata, dincolo de ceea ce scrie in cartile velo din Olanda. Sau Danezia.

    00
  5. Bucata aia dintre locurile de parcare si linia discontinua e pista de biciclete?

    00
  6. mult sange-n instalatie sa mergi pe drum, langa masini, pe bicla, pe drumurile din Ro care-s campioane la accidente mortale in UE.

    pe stanga, pe dreapta, ce mai..

    00
    • Nu chiar. E ok ish (cel puțin în orașele mai mici) cu bicicleta cât timp:
      Ai ceva mai multa experienta ca sofer sa poți estima corect mișcările celor din jurul tău.
      Nu ești visător și poți sta atent tot drumul.
      Mergi de la premiza ca toți de pe strada, nu doar ca nu le pasa de tine, dar vor sa te și omoare câteodată.
      Aaa și nu te lua în gura cu șoferii, nu fa semne obscene, etc.

      Dar da, sunt deacord ca ai șanse mai mari sa mori la noi decât la nemți, danezi și francezi (pe aici am mai mers cu bicicleta).

      00
  7. Plm, singurul lucru rau este ca i-ai atras atentia. Puteai sa iti vezi de drum si toata lumea era ok.

    00
  8. Ai făcut bine. Știu că tu îți ții cursul de mers, că ar fi obligat să te lase să treci, apoi să parcheze.
    Dar după cum ai zis tu in alt video: chiar daca ai prioritate, cu picioarele rupte nu ai ce face cu ea.
    Mai bine in siguranță decât cu atele.

    00
    • Nu este obligat sa te lase sa treci. Confom legislatiei in vigoare depasirea se face pe partea stanga, astfel nici un biciclist nu are dreptul legal sa te depaseasca pe dreapta.

      Biciclistul are 2 variante:
      1. Astepta in spatele masinii pana parcheaza si apoi merge mai departe.
      2. Depaseste pe partea stanga si isi vede de drum, nu se opreste pe banda doi ca sa incurce traficul.

      00
    • @Andrei G biciclistul nu schimba directia, el merge conform codului rutier pe partea dreapta a carosabilului, soferul este cel care schimba directia prin manevra de parcare.
      Depasirea presupune iesirea dintr-un sir de vehicule, ori atata timp cat tine dreapta nu se considera ca biciclistul ar depasi, abia atunci cand trece prin stanga masinii putem vorbi de o depasire.

      00
    • Biciclistul merge pe partea dreapta, in spatele autoturismului.
      Daca vrea sa depaseasca, trebuie sa execute manevra prin partea stanga, la fel ca orice vehicul participant la trafic.

      Ar fi corect ceea ce spui tu doar in cazul in care pe partea dreapta ar exista pista separata pentru biciclete.
      In cazul de mai sus inclusiv autoturismul era incadrat pe banda din dreapta, deci nu avea nici o obligatie sa permita altui vehicul sa il depaseasca prin dreapta.

      00
    • Biciclistul nu face nicio manevra, el merge inainte, nu scrie nicaieri in lege ca pe o banda incape un singur vehicul, poti foarte bine sa ai doua vehicule in paralel, d-asta apare termenul de siruri de vehicule in cod.
      Schimbarea directiei nu e acelasi lucru cu schimbarea benzii, poti sa schimbi directia si daca ramai intre cele doua dungi care delimiteaza banda. In filmarea lui Vali se vede ca el pastreaza o distanta relativ constanta fata de dunga de vopsea din dreapta. In cazul unui accident orice politist l-ar fi scos vinovat pe sofer pentru ce am scris mai sus.
      Un argument in plus, de ce semnalizezi dreapta cand faci manevra asta de parcare daca nu schimbi directia?

      00
  9. Se interzice conducătorilor de biciclete:

    p) să circule pe alte benzi decât cea de lânga bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor în care, înainte de intersectie, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;

    00
  10. Și eu as fi procedat la fel. Depășirea prin dreapta te expune tot timpul la pericol, in principiu pentru că oamenii nu sunt obișnuiți să vina cineva pe acolo. Mi se pare rezonabil ce ai făcut tu. In alte situații similare chiar merita sa te oprești și să aștepți să vezi ce face omul ăla.
    Te apreciez că porți și casca. Am văzut destui bicicliști fara, unii chiar echipați cu haine speciale de bicicleta. Asfaltul nu devine mai moale pe măsura ce te dai mai bine.

    00
  11. este bine asa , am vazut si biciclisti batrani (cu experiență) făcând la fel,

    00
  12. Daca erai baiat , opreai si il ajutai sa parcheze , cereai 5 lei de cafea si aia era..

    00
  13. um naiba sa depasesti prin dreapta o masina care semnalizeaza ca face dreapta!? Ala e biciclist cum e Badea luptator de MMA.

    00
  14. Ai facut bine. Si eu fac la fel, ma uit in spate si daca e liber ma bag in depasirea celui oprit prin stanga. E riscant sa treci pe langa el prin dreapta, ca nu stii ce are de gand sa faca. Poate iti deschide o usa in fata, poate face brusc dreapta si vine peste tine.
    Totusi, eu nu i-as fi zis nimic, nu ti-a facut nimic in mod special, doar oprise ca vaca pe mijlocul benzii.

    00
  15. Vali, ce camera folosesti?

    00
  16. Pentru mine e simplu. Cand ii depasesc/devansez pe stanga, cand sunt devansat sa fie tot prin dreapta nu de alta dar e mai usor de urmarit in oglinda soferului

    00
  17. Si eu sint biciclesc prin BV, in locul tau as fi ramas in spatele lui pina isi punea intentia in practica, e periculos sa te apropii de masini care nu e clar ce vor sa faca. Putea sa se razgindeasca si sa demareze.

    00
  18. Eu as fi facut la fel, omul avea semnalul pus. Nu e o idee buna sa presupui ca te-a vazut si ca o sa astepte sa treci tu.

    00
  19. In situatiile de genul raman in spatele lui la distanta ok pana termina manevrele.

    Mergi la devansare prin stanga, ala nu gaseste loc de parcare, accelereaza, tu ramai blocat intre el si cealalta banda pentru ca vin alta masini din spate pe ambele benzi. Poate mai ai si ghinion sa te ia pe bot ca accelereaza cand te reincadrezi pe banda si nu te-a vazut.

    00
  20. Dacă nu a ieșit cu cafting, cu înjurături sau alte manele e bine. Înseamnă că ați discutat. Între un mitic manelist bos și un biciclist isteric progresist, nu ai cum să alegi.
    Oricum ar fi, grija celui din mașină pt biciclist trebuie apreciată în fond.

    00
  21. Eşti participant la trafic chiar dacă eşti pe bicicletă. Decizia corectă era să aştepţi, să vezi ce intenţie are şi în niciun caz să-l depăşeşti umpic pe contrasens. Omu’ a văzut loc, a dat semnal dar a văzut după că e interzis şi pun pariu că nici nu a văzut că are în spate un biciclist vitezoman.

    00
  22. Eu nu recomand depășirea prin dreapta, între trotuar și mașina. De două ori era să iau o ușă un față. Plus că dacă ești la volan și ai in dreapta trotuarul nu prea te gândești să te asiguri in partea aia.

    00
  23. Nu ai de unde să știi ce avea de gând. DAR vezi că semnalizează dreapta. Te gândești că n-ai vrea să fii în dreapta lui când hotărăște el să intre în locul de parcare. Consider că nu există altă opțiune pentru biciclist decât să depășească/devanseze prin stânga.

    00
    • Actiunea se numeste depasire.
      Devansare ar fi fost daca biciclistul se afla deja pe banda 2 si a trecut pe langa autoturismul care circula pe banda 1.

      00
  24. Eu nu va fac loc deloc, stati in plm la rând ca toți oamenii ….

    00
  25. Mah, voi sunteti sanatosi? Trebuia sa incetineasca / stea in spatele masinii pana era clar ce facea ala din masina. Orice altceva e periculos, si pt el, si pt soferul masinii.

    00
    • Never mind, sunt miop, abia a 2-a oara am observat ca sunt 2 benzi pe acelasi sens. You did good, son, depasire pe stanga dupa ce au trecut masinile de pe banda 2.
      Copii, repetati dupa mine: indiferent de vehicul, nu facem depasire prin dreapta. Chiar daca e pista delimitata si tu doar iti continui drumul, daca e evident ca ala din fata va trage de volan, nu treceti.

      00
    • „indiferent de vehicul, nu facem depasire prin dreapta” – sa nu exageram, totusi (tramvaiele si masinile care s-au incadrat si semnalizeaza ca o iau la stanga se depasesc prin dreapta)

      00
    • și ce faci dacă vatmanul trage de volan?!
      exact.

    • simplu, tragi si tu de volanul bicicletei si sunteti chit

      00
    • Vatmanul trage de volan doar daca tu esti Mircea Lucescu.

      00
  26. tu nu ai nicio banda acolo, banda ta e si banda lui. Cel mai safe era sa depasesti cum depaseste orice masina care ar fi fost in spatele lui.

    00
  27. n-am inteles cu ce gresise conducatorul auto.

    00
    • A stat oarecum prea in stanga… putea sa se duca mai aproape de marginea din dreapta a drumului ca sa ii faca loc biciclistului.

      00
  28. e m-as fi oprit si l-as fi lasat sa parcheze. plm. instinct de conservare.
    ca la trecerea de pietoni – dupa ce pupi asfaltul nu esti sigur daca mai apuci sa-i demonstrezi ca ai dreptate

    00
  29. Din experienta proprie: strict in acest caz, as fi oprit in spatele masinii cateva secunde, sa vad daca isi clarifica intentia, apoi depasire prin stanga, cu asigurarea ca nu vine nimic periculos din spate. In general, din cauza traficului si indiferentei soferilor, pedalez cu gandul ca sint aproape invizibil si trebuie sa am grija singur de pielea mea: nu merg tare in zone aglomerate (asta dupa ce era sa indoi o portiera de logan, intr-un sens giratoriu, eu inscris regulamentar, loganul nu a asteptat, gandind ca sint pe bicicleta si merg incet, am franat la 10 cm de portiera lui si tot el vocifera), tin dreapta la bordura pe cat posibil, nu traversez pe rosu chiar daca e liber, semnalizez orice intentie de schimbare a directiei. O exceptie pentru tinutul la dreapta langa bordura – nu intru intre bordura si masini mari (autobuze, camioane, dube), exista riscul sa nu te observe si sa te preseze in bordura si e greu de iesit teafar din asa ceva. Prefer sa merg in spatele masinilor mari, la distanta sigura, in caz de frana brusca. Chiar si asa, nu recomand transportul pe bicicleta in orase mari si aglomerate, decat ca sport extrem. Stiu, trebuie sa existe o masa critica pentru a forta schimbarea legislatiei si crearea de infrastructura, dar asta e alta discutie… Pentru fitness&leisure, avantaj orase medii si mici, unde in 2-3 km esti pe sosea in natura.

    00
  30. Ai facut bine, doar ca ai depasit cam la risc, ala dupa banda a 2 a parr ca te-a evitat la mm. Daca aveai banda de biciclisti trasata pe marginea drumului atunci aveai prioritate iar cel cu masina era obligat sa te lase sa treci prin dreapta lui.

    00
  31. În București ți-ar fi fost greu să depășești prin stânga, mai ales pe un bulevard circulat. Eu sunt întotdeauna atenta la semnalizări, dacă semnalizează dreapta nu depășesc în niciun caz prin dreapta, prefer să mă opresc și să aștept să-și finalizeze intenția. Mai nasol este atunci când șoferul nu semnalizează dreapta și face dreapta. Am pățit-o, eu eram cu bicicleta și am fost aruncat cât colo pentru că, ghici ce, dacă nu a semnalizat dreapta nici nu s-a uitat în oglindă.

    Pe scurt, mai bine încetinești decât să depășești, nu merită niciun risc doar pentru câteva secunde.

    00
    • Ghici ce, nu era obligat sa verifice daca vii tu prin dreapta fiindca legal nu aveai ce cauta acolo.
      Aiurea este ca nu a semnalizat… asta este problema multor soferi (parca le este frica sa nu se arda becul ala).

      00
  32. Ce dobitoc e Andrei G. Bicicleta nu depaseste, se cheama devansare si da, e ultra legala. Nu prea stiu cum e cazul asta, in care ala semnalizeaza de mult, dar Andrei G e dobitoc. Si mai si semnalizeaza.

    nu prea aveai de ce sa te iei de sofer. Nu facea nimic gresit. E complicat de spus ce e corect sa faci. Cel mai sigur e ce ai facut tu, pentru ca la fel, nu stii ce face omu, se uita dupa pizde si trage de volan fix cand esti langa el.
    Cel mai amuzant a fost cand mi-am inchis o data oglinzile sa ii fac loc unui biciclist si ala s-a oprit langa mine si mi-a deschis oglinda. Am vrut sa ii rup capu

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube

Alte articole

Alte linkuri (mostly NSFW)