O să încep cu TLDR/concluzie: CTR dă impresia că a fost proiectat de unii care nu au vrut doar sa umple un gol în paleta de produse al brandului. Cine apreciază poziția balanței raportată la compromisuri și deciziile tehnice făcute o sa se bucure foarte mult timp de mașină. Pe de altă parte nu e pentru toată lumea. Pentru detalii citiți mai departe.
Am cumpărat mașina acum aproximativ 2 ani, nouă, cu 37k EUR și am făcut aproape 30k Km de atunci. Singura opțiune de ales la varianta cumpărata (GT) a fost culoarea (asta depinde probabil de regiune, dar în general nu se aplică modelul de opționale ca la mărcile premium germane, unde absolut totul e opțional).
=== Aspect ===
Sa discutăm scurt despre aspect, pentru că e polarizant și am impresia că unii care sunt în piață pentru așa o mașină vor sări peste CTR pentru că li se pare că din cauză că arată ridicol și imatur, se și conduce așa. Realitatea este invers, după cum o sa explic imediat.
După 2 ani m-am obișnuit așa de mult, încât acum mi se pare că poate arată prea discret… Hot hatch-urile au arătat întotdeauna semi-ridicol, așa că mă bucur că Honda a continuat „tradiția”.
De aici reiese faptul că mașina arată într-un fel aparte, care o face specială din acest punct de vedere. Cel puțin o dată pe săptămână cineva mă abordează în parcare la supermarket, la benzinărie etc. să mă întrebe diverse chestii. Într-o mare de mașini care arată majoritatea la fel, unii ar spune că e un lucru pozitiv.
Chiar dacă pare, nu prea sunt elemente fake la aspect. Nu intru în detalii că ăsta e review, nu somnifer.
== Date tehnice ==
- Motor: 2L turbo, benzină, 235kW (320PS), 400Nm
- Greutate: 1433Kg
- Cutie de viteze: manuală, 6 trepte
- Viteză maximă: 272Km/h
- 0-100Km/h: 5.7s
- Tracțiune: punte față, cu LSD („limited splip differential”) mecanic
== Dotări ==
Cam tot ce vă așteptați de la o mașina (asiatică) la prețul ăsta: faruri LED, adaptive cruise control, lane keep assist, climă automată, airbaguri față/spate/laterale/cap, cross traffic monitor, auto hold, cameră+senzori parcare, navigatie, tyre pressure monitor, suspensii adaptive, collision mitigation brake system, senzor de ploaie, wireless charging pt. telefon, Apple Carplay, Android Auto, etc.
== Întreținere ==
Concret, costurile în general sunt la fel ca la un Civic normal, adică mici. O singura excepție: cauciucurile. Datorită performanței și al LSD-ului, cauciucurile au tot timpul de lucru. Dacă conduceți semi-sportiv (exclud aici mersul pe circuit), o să le schimbați după maxim 2 ani. Prețul unuia e cam 220 Euro. Pentru iarnă, eu am făcut downsizing la 18 inch. Oricum nu se prea găsesc cauciucuri de iarnă pentru roțile originale.
Uitându-va la discurile de frână mari, găurite ați zice ca sunt extrem de scumpe: nu e așa, sunt poate doar cu 10% mai scumpe decât cele normale.
Plăcuțele de frână sunt dintr-o mixtură care favorizează performanța în detrimentul zgomotului, și costă la fel ca oricare altele de calitate. Exista tot felul de variante. Fiind sistem monobloc, schimbul de plăcuțe durează maxim 3-4 minute, inclusiv dat jos roata. Nu exagerez deloc: multă lume care merge pe circuit schimbă plăcuțele înainte, în parcare, iar la plecare se pun înapoi cele „de stradă”.
== Performanță ==
E evident că aici s-a dus tot bugetul. Restul ce trebuia pus pe mașină au luat din ce aveau pe undeva gata făcut (vezi infotainment).
Motorul e excelent. Așa se face un motor turbo: aș vrea sa pun accent pe tuning. Prin tuning mă refer la designul și setările a tot ceea ce ține de motor (turbină, injecție, valve, etc.), nu neapărat la puterea dezvoltată. Sigur, 320 cai e bine, dar cel mai impresionant nu e asta: e liniaritatea cu care se dezolvtă puterea până la linia roșie unde se taie alimentarea. Cine a condus mașini cu motoare aspirate măricele, și spre comparație mașini cu motoare turbo „econo” știe exact despre ce vorbesc. În plus, avem VTEC la evacuare (care se aude foarte insistent în cabina de la 5500 de rpm în sus).
Nu exagerez deloc cand spun ca genul asta de setări/comportament nu am vazut nici la mașini de 60k EUR.
Următorul punct forte e suspensia, mai exact suspensia din față. Cei 320 de cai utilizabili tot timpul arată ca o lecție de cum sa faci mașini cu tracțiune față. Nimeni nu prea face asta, pentru că sunt prea multe compromisuri. Suspensia e complet diferită față de Civicul normal, de asta ies și roțile mai mult în afară.
Cel mai bine se vede diferența când te duci la limită: sub compresie, geometria se schimbă astfel încât poți să mergi ȘI MAI TARE. Reversul este că are un diametru de viraj cam cât o barjă medie supraîncărcată cu lemn furat.
În plus avem 3 moduri de setări la amortizoare, la răspunsul motorului la accelerație, și la volan: comfort, sport (care e default de fiecare dată cand pornești) și +R; +R e cam exagerat pentru stradă mai ales din punct de vedere al amortizoarelor, nu are sens să mergi așa tot timpul.
Diferențialul blocabil mecanic din față tranformă un potențial dezastru într-o plăcere.
Frânele sunt foarte bune, chiar daca zgomotoase la inceput sau când sunt reci.
Cutia de viteze e excelentă. Hot-hatchurile cu automate sunt fake news. Cine a condus S2000 știe cam pe unde e baremu.
În caz ca ați uitat, mașina costă sub 40k EUR (adică 4 passat-uri tdi euro 2 ful?).
== Practicalitate ==
Las doar o poză cu deschiderea din spate. Am cărat canapele, moloz, mașini de spălat. E impresionant. M-am mutat recent și le spuneam prietenilor că am cel mai rapid pick-up pe circuit.
Eu folosesc mașina aproape în fiecare zi; merg la cumpărături, la munca, duc copiii la grădiniță, etc. Nu e o jucărie de weekend.
== Infotainment ==
Aici ne dăm seama ca toți banii s-au dus pe motor și suspensii. Avem un infotainment de generație trecută, care probabil rulează Android v1.0.
Dotările, pe hârtie, există și funcționează și în realitate, dar atât.
Ăsta e unul din cele mai mari minusuri, și cine vrea neapărat cel mai nou tip de infotainment o să fie profund dezamăgit.
Pe mine nu mă deranjează foarte mult pentru ca nu pentru asta am cumparat mașina. Are DAB, Bluetooth, chestii standard. Sunetul e cel mult ok.
Foarte enervant este volumul, clima, etc. accesibile doar prin touch screen. Dupa ce s-a plâns toată lumea, au pus butoane pe modelul refresh. Eu am rămas cu țeapa.
== NVH (noise, vibration, harshness) ==
Și aici stăm destul de prost. Datorită profilului absolut ridicol al cauciucurilor (245/30ZR20) combinat cu foarte puțină antifonare în general, habitaclul e mult mai zgomotos decât alte mașini în gama asta de preț.
De exemplu, capota e din aluminiu și nu are nici un fel de antifonare (cred ca și la Dacia ultra-basic ai o cârpă sub capotă?).
Cu toate că m-am obisnuit, când circul cu mașina partenerei am impresia că sunt într-o capsulă la 10Km sub ocean în comparație cu CTR.
== Interior ==
Plasticele sunt ca la orice Civic, adică cum vezi la o mașină economică. Nu e nimic premium aici.
Scaunele din față arată foarte racing și dure, în schimb sunt extrem de confortabile, mai ales la condusul de zi cu zi.
Nu există încălzire în scaune la CTR.
== Consum ==
Cel mai important lucru pentru românul de rând (după cât bagă maxim).
Corect ar fi „depinde”. Rolul motorului e să transforme combustibilul în lucru mecanic. Daca vrei repede-repede, acum, și motorul poate să livreze, o sa consumi mai mult. Fiind un motor mic, dacă conduci normal o să consume normal.
Două exemple:
Mers normal, jumate/jumate autostrada/oraș: 8L/100Km.
Pe autostradă cu multe porțiuni fără limită de viteză, traseu de ~500Km, trafic moderat, mers cu 230Km/h sau mai sus mult timp, am consumat în medie aproape 12L/100Km.
Dacă mergi constant cu 130Km/h, e probabil sa consumi sub 8L/100Km. Nu știu, nu am încercat încă. Nici nu cred că se poate sau are sens să încerci. Șeful echipei care a lucrat la proiect o sa vină nopatea și o sa-ti facă un hitler (https://www.youtube.com/watch?v=NfPExTbBfUk) pentru ca ți-ai bătut joc de munca lor.
== Recomandări ==
Faceți măcar un test drive, și lăsați haterii să se zbată
O să încerc să răspund la întrebări concrete în comentarii.
Și cel mai important: Honda Civic Type-R este cu totul altă mașină, aviz amatorilor cu Civic standard, care încearcă și ei să se îmbete cu apă rece.
Detin un Civic Sport Plus 2019 cutie manuala si I FUCKING LOVE IT e tot aceeasi treaba cu Type R mai putin puterea si faptul ca nu topaie la drumurile semi-proaste de la noi. Daca citeste autorul, sa schimbe jantele cu ceva pe 18 si sidewall mai mare, alea standard arata bine dar pe drumuri publice e cam nasol la fundulet.
Cum devii „raicer”, simplu, iti iei un Civic ca mine si inafara de condusul prin oras sau cand nu-i aglomerat restul e o placere. Schimbi la 6500 no whories, intri pe autostrada ii dai maxim pana la 180-200 trage fara probleme si poti merge chiar si pe circuit doar ca e nevoie de cateva upgrades. Pentru aia care vor depasiri, a 3-a trage bine cand ma repliez am deja 140. Nu sunt fan depasiri, dadeam doar exemplu, daca e aglomerat stai acolo ca oricum nu ajungi mai repede.
Ai drum cu serpentine, e o placere masina in curbe.
Mers lejer pe autostrada, checked, ai ACC cu lane keep assist.
Fac revizii odata la 10k de km (in bord imi zice pe la 12k dar fac la 10k sa fie in regula), cei de la reprezentanta sunt foarte seriosi, imi place ca imi verifica absolut tot ca la carte.
Ma bucur cand vad alt civic ca al meu, de obicei ne salutam printr-un simplu flash. Am observat ca la noi sunt 2 categorii de cumparatori, cei pasionati si femeile care au vrut o masina faina (de obicei e modelul rosu).
Sunt tanar (<25) si am avut norocul (si munca) sa am bani si sa-mi pot cumpara Civic-ul acesta. Urmatorul va fi Type R cu siguranta si sper sa fie cat mai curand. Mi-a placut din prima si am fost la reprezenta 100% sa-l cumpar fara ezitare.
Inteleg pe oricine are Civic si se crede racer!!! Ca are Type R sau nu! Singura data cand mi-a placut mai mult a fost cu un Porche Cayman.
„e același lucru cu Type R mai puțin puterea”
Meh, de la 180 CP la 320 CP e o diferenta destul de mare, motorul, sistemul de frânare, cutia, funcția R de pe Type R e cu totul altceva.
Dar da, dacă ar avea și eleronul de Type R cu rotile pe 20 la o prima vedere Sport Plus ai zice ca e Type R.
@amator cu civic, si aici primesc flashuri de la CTRuri, ceea ce e cool. Suntem cam ca cei cu Trabanturi din punctul asta de vedere
Referitor la downsizing si sidewall: rotile fac parte din designul trenului de rulare, sidewallul mic ajuta la agilitate/etc. In plus, aici nu sunt gropi.
Dar ai dreptate, pe drumurile patriei 18″ cu balon mai mare e recomandat.
In automotive totul e un tradeoff (oricine poate sa faca o masina foarte scumpa). Daca cumperi Porsche ai toate avantajele, dar platesti, pentru ca daca vrei sa stai la geam, dai cu banu.
@amator cu civic – nu e mare istorie ca ajunge la 140 in treapta 3. A mea trece de 150 in treapta 3 si 190 in treapta 4. Service reprezentanta sunt priceputi doar sa schimbe uleiul si cam atat.
Honda-s idioti ca nu mai vand Accord in Europa.
2 turbine?
Doar 1.
Aveau vreo doua la dealer lângă mine anul trecut, una roșie și una neagră. Mie styling-ul asta de ricer Tokyo Drift 3 țevi de eșapament două mai mari una mai mică (???) nu știu cum să zic…nu ca nu îmi place, că mă uitam după ele… doar că parcă ceva nu se leagă (gen autocolant cu doua dungi albe pe capotă). Altfel ce să zic, dacă aș avea buget, nu aș zice nu. E tot pe acolo cu un Megane RS Trophy pe lista de dorințe. Nu prea știu cum merg 300 de cai pe tracțiune față dar nah, cred că e fun.
Se dau aia de pe banda 2 pe banda 1 cand te aud?
Si aici sunt melteni care merg pe banda din mijloc sau pe cea din stanga.
Am uitat sa vorbesc despre toba: e destul de silentioasa, multa lume se plange de asta. Pe de alta parte, aftermarket-ul oferta o gramada de variante. Eu am ramas la stock.
nu mai puneai si tu niste poze?
Sorry for that, nu am avut timp. In plus masina e super murdara. Daca vrei poze la ceva ce nu gasesti pe net imediat, happy to oblige.
Presupun ca nu locuiesti in Romania, nu? Pentru ca combinatia aia de cauciucuri + gropi e fatala pentru jante.
Consum mixt autostrada/oras, nu cred ca e la noi :))
Corect. Rotile sunt foarte usor de zgariat la borduri, si imi imaginez ca la gropi serioase e usor de distrus roata.
Cum se comporta la gropi/drumuri proaste? Am testat un civic din 2014, f bine întreținut, km cam 55k anul trecut și nu mi-a plăcut neam suspensia. Am renuntat la achiziție în final deja stiam masina și de la cine o cumparam și am ales un golf 7 aproape nou pana la urma.
Nicio legatura cu masina asta.
„Chiar dacă pare, nu prea sunt elemente fake la aspect.” Eh hai, „gurile” de ventilatie din fata (cele cu proiectoare) din care doar o parte mica e intradevar reala? Sau cele de pe spate? Poate difuzorul din spate sa faca ceva desi masina nu are burta complet plata.
Ma surprinde un pic consumul, dar tind sa cred ca nu locuiesti in Romania/Bucuresti.
Asa este, plasticele negre de langa proiectoarele de ceata sunt decorative, la fel cele din spate. Diffuserul la fel e doar de aspect, ca la toate masinile de strada.
Faina masina! In zona de Golf R care e mai scump.
„Cutie de viteze: manuală, 6 trepte”
You’ve come to the wrong neighborhood mofo.
pentru engleza am dat -… las-o frate in ro… la fel de inteligent mesajul
Cum e cu borhotul?
@Geo, i-am dat eu plus sa compensez. Ce motiv stupid de suparare… You mad bro?
Faina mașina. Drumuri lungi fără evenimente sa ai!
Manuala în 2021? Și o mai și lauzi… Se supăra proprietarul blogului.
La inceputul lui 2021 mi-am schimbat masina iar CTR rămăsese în top3. Cu un copil și încă unul coming soon, am zis că mai bine stau în banca mea și-mi iau ceva familist. După ce am citit review-ul ăsta mă gândesc serios să dau octavia înapoi și să o iau.
Ai scris de mă furnică tălpile – foarte mișto.
Din pacate m-ai pierdut la partea cu 320ps si tractiune fata, total aiurea. O fi buna doar de mers in linie dreapta, pe un circuit cred ca si un 320d iese mai bine. 0-100 iar e dubios pentru greutate si cai. Rezulta ca un 330i G30 e mai rapid. Nu sunt fan bmw, nu am detinut niciodata bmw.
Gresit, uite-te la review-uri cu teste pe circuit. Am vorbit de suspensie si LSD, astea fac diferenta.
Dar o masina cu tractiune spate va fi tot timpul mai rapida in general, pentru aceleasi date (putere, etc.).
Legat de 0-100 in linie dreapta: acolo pierzi intr-adevar la tractiunea fata, nu ai cum sa folosesti puterea. De la 100Km/h in sus nu mai e asa o problema tractiunea pentru ca intervine frecarea cu aerul ca factor limita.
Doar ca 330i e cu 7000 E mai scump fara sa mai adaugi dotari. CTR costa cat un seria 3 chel line.
@Saragea – Sper că vorbești de E46 320d, da? Doar toată lumea știe că ăla e BMW-ul suprem.
Cât despre 0-100… In primul rând G30ul e (in majoritatea cazurilor) automat, probabil are și Launch control. Iar dacă cunoaștem puțină fizica știm că în momentul în care accelerezi încărcarea se mută pe spate generând aderență suplimentară pt RWD, respectiv aderență mai redusă pt FWD. Asta pe lângă dimensiunile anvelopelor și geometria suspensiei și alți factori.
Daca tot te pricepi la Beamve-uri, vezi ca G30 e seria 5. Cat despre Honda asta, mi-a aratat odata un baiat ce poate ca si tinuta de drum. Am fost uimit.. nu mai presupune tu ca toate masinile cu tractiune fata sunt Logan-uri.
De ce ‘ Hot-hatchurile cu automate sunt fake news” ? nu intreb ironic , sunt curioasa. multumesc
E un fel de gluma. In general, hot hatch-urile sunt masini usoare, cu motorizare mai buna, practice si la un pret accesibil. Cutia manuala e mai ieftina si mai usoara, si contribuie la placerea de a conduce.
Pentru ca ideea e ca hot hatch-ul e masina sport, de distractie, o cumperi pentru placerea de a conduce. Iar cutia automata sugereaza relaxare, lipsa de batai de cap.
Cutia automata are rolul ei, dar daca vrei masina de distractie, de ce sa nu mergi pana la capat? Nici eu nu intreb ironic.
Manuala de pe TypeR este una dintre cele mai bune și mai precise cutii disponibile, in contextul ăsta afirmația autorului are mai mult sens.
În rest, e a alegere ce tine de preferințele și bugetul omului, cât și regimul de utilizare al mașinii.
riiiight, sunt sigur ca posesorii de A45 si RS3 plang cand se gandesc ca puteau sa aiba o manuala.
400 Nm la 320cai? 🤣🤣🤣🤣🤣
Un C klasse 2143 cmc diesel 190 cai are 400Nm.
Dar da, benzina rulz. 🤣🤣🤣🤣
Io ca mașină de oraș am un căcat de Opel Astra sedan benzină 1.4 care la 140 cai abia are 100 Nm.
Acceleratia si performanta sunt date de cai, nu de cuplu. Cuplul e un factor, dar puterea conteaza la final.
Sigur ca un diesel o sa aibe cuplu mai mare in general, la aceeasi cilindree, dar un benzinar se tureaza mai sus si nu ramane fara aer.
992 GT3 are doar 470Nm… Niște incompetenți inginerii ăștia, o să îi facă băieți cu c200d la semafor
Ai de fasole, ce performante pe mertanul ala. Inseamna ca eu cu 180CP si 480NM pe un Mondeo amarat le dau clasa la aia cu Ferrari.
Frumoasa și cu performante de invidiat. Felicitări pentru alegere!
Misto masina.
Undeva pe acolo cu i30 N in clasa asta, cred ca e o placere de condus.
Puletii cu bwm-urile si mertanele cu cel mai mic motor diesel posibil sunt rugati sa isi vada de treaba.
Vorbim de masini nu de tractoare, Nm aia produsi de muschiul diesel sunt buni la arat.
Da, i30N e cam pe acolo. L-au facut un pic mai ieftin, dar nu pentru ca sunt tampiti; e doar o pozitionare in piata.
Nu are LSD (modelul nou o sa aiba), putere mai putina si dimensiuni mai mici. Nu e o alegerea rea in orice caz. Toba suna mai agresiv, dar trenul de rulare nu e asa rafinat.
@guest, te contrazic, i30N are LSD doar ca nu e mecanic, e electronic.
Cam toate masinile au „e-LSD” – adica dai in frana pe roata care fuge mai tare, si tai din alimentare in acelasi timp. LSD-ul mecanic (sunt mai multe feluri) e la fel, mai putin „frana”, adica folosesti toata puterea. Putem intra in detalii, dar ideea e ca e o diferenta mare nu doar pe circuit, ci si la condusul de zi cu zi.
Simplificat, cand ii dai blana dupa ce ai trecut de jumatatea curbei, te trage mai repede prin curba. Incearca si o sa vezi
Type-R-ul are cutie cu rev matching. E intre manuala si automata.
Are intr-adevar rev-matching dar asta nu tine de cutia in sine, ci ce programare. E definitiv manuala.
Da.
‘What do you do for a living ?’ de ai dat 37 000 euro pe o masina, fie ea si noua ? Locuiesti in Romania ?
Dupa nr este din Fetesti. Cred ca e primar in F…
Cred ca nu trebuie sa fii detectiv ca sa deduci din text in unde locuiesc
Faptul ca am cu asa ceva nu demult îmi dă dreptul să afirm că mașina este demențială, mai ales partea cu revmatch-ul pe cutie manuala.
Cele 3 eșapament, contrar așteptărilor mi s-au părut foarte docile la mers, dar înțeleg ca principiul lor este unul studiat (cel mic, central absoarbe aer, nu evacuează pana la o anumita turație).
Super alegere!
Ideea e ca cel mic ajuta (reduce) la zgomotul de fond, la condus normal, pe autostrada. Se poate, dar din cauza rotilor nu as putea spune ca e un factor decisiv.
Ce e important e ca arata cool
Honda Civic, ugly as fuck.
Bai, frumoasă. Asa, de un adolescent târziu care a dat de bani si si-a luat o jucărie nouă.
De ca frast au făcut-o așa urâtă ?
Foarte bun review ul din toate punctele de vedere. Felicitări.
Masina e o bijuterie, motor, aerodinamică, forță si-apoi nu e făcută pentru d-ăia care se simt zmei dacă pleacă de la stop cu fum la roți si peste 300 de metri scot fum la frâne, că deh, vine stopul.
Bine-ar fi să comenteze cei care știu „cu ce se mănâncă” Honda !
Mi se pare prea scumpa pentru o Honda Civic.
nu fi idiot.
Din 2004 doar Honda Civic conduc si le schimb la fiecare 4 ani. Banuiesc ca stiu ce vorbesc.
Poate ca autorul ar trebui sa ofere si un alt “ deliciu” doritorilor de hot hatch-sa le spuna,franc,cit costa asigurarea pentru o astfel de masina.Nu pentru ca-i scumpa,ci pentru ca firmele de asigurari stiu exact pentru ce sint folosite astfel de masini.Si daca virsta ti-e si intre 20-40 de ani,ai pus-o la liability and life coverage.Spun asta pentru ca am avut,in tinerete,o Mazda 3 Speed si un Golf R.Ajunsese rata la asigurare mai mare decit rata pe care o plateam la banca.Am zis pas,prea multi bani pentru o masina mica lipsita de confort si utilitate.
Casco e 950 de euro, cu franciza de 100 de euro, iar RCA-ul e 1400 de lei la Generali. La Allianz e similar.
Atât am plătit eu pentru un Civic Type R care o sa fie livrat saptamana viitoare. Inmatriculat ca proprietar, nu e luat in leasing sau persoana juridica, ceea ce ar face prețul sa scadă.
32 de ani, permis de 14 ani, 0 daune minore sau majore în toți cei 14 ani, o suspendare de permis pentru viteza și un atestat de pilotaj (licență FIA).
Pentru Meganul 3 RS din 2016, pe care tocmai l-am vândut, plăteam casco 850 de euro pe an.
Poate masina de spalat de jucarie. Cutia de viteze manuala e praf, agata etc, e scandal pe tot netul, in toata lumea. N are cutie automata ceea ce inseamna ca e un junghi, Ferrari de exemplu, nu mai fac decat masini cu automata, mainile tre sa stea pe volan, nu altundeva, exista padele.
Dar unde sunt ăia care spun că motorul e forțat?