got a site?

Ai un website? Vrei să scoţi ceva bani din el? Nici o şansă!

Acum ceva vreme scriam de trilulilu că nu va fi o poveste de succes. Cred în continuare asta.
În ultima vreme, mai mulţi oameni mi-au atras atenţia că folosesc siteul după ce l-am criticat. Şi am şi eu vina mea. Folosesc trilulilu pentru că are câteva atuuri în comparaţie cu alte siteuri de streaming. Uploadează şi procesează mai repede decât youtube şi decât orice alt site. Viteza e bună pentru că e metro şi procesarea pentru că nu au mare trafic.

Am făcut introul asta pentru că am ajuns să discut pe ym cu Sergiu, project managerul siteului, şi să împărtaşim câteva idei. El ştie şi înţelege. E treaba lui cum acceptă critica mea. Nu asta e important.

Webmasterii/creatorii de websiteuri fac din pasiune şi din ideea că, la un moment dat, voi putea să trăiesc de pe urma pasiunii de a întreţine acest site. Ei pun suflet în ceea ce fac. Şi asta se vede. Corporaţiile însă, pentru ei totul e o afacere, o monetizare cât mai rapidă a unui proiect adesea prost şi fără suflet.
Sergiu îmi mărturisea că vrea să pună reclama pe trilulilu şi nu găseşte ce. Fiind începător, nu ştie cu cine să vorbească, nu ştie ce, nu ştie cui. Nu găseşte adrese de email, nu găseşte telefoane, nu găseşte siteuri, nu i se răspunde la una-alta.
În situaţia lui sunt zeci de proprietari de siteuri.

Ieri, la Forum, l-am întrebat pe Călin Fusu (Neogen) dacă publicitatea contextuală e profitabilă. Răspunsul lui a fost că este, dar decât pentru agenţie şi client. Să generalizăm un pic. Publicitatea în general este profitabilă pentru agenţie. Pentru client. Nu pentru website.
Bani câştigaţi (neîncasaţi în ultimele 3 luni) – 201.95(RON), cam aşa arată profilul din neogen la omfg.ro. Care are 30-40.000 de afişări pe zi.
Veţi zice că sunt supărat că nu câştig bani din el şi mă răzbun, scriind răutaţi la adresa neogen. Aş vrea să fie aşa. Dar nu e.

Toată industria e aşa. Publicitatea în România nu funcţionează. Dacă ar funcţiona, aţi vedea mai mulţi oameni dornici să facă siteuri bune. Nu avem siteuri de conţinut pentru că nu le putem plăti pentru că nu explica nimeni clienţilor de ce un cpm (cost per mia de afişări) costă 3€ pe gsp şi 10 € pe analize-financiare-la-zi.ro (siteul este generic, mă refer la orice site care îşi permite să aibă 3-4 angajaţi care să producă lucruri originale, adresate unui public avizat). Să încerce Dragoş să vândă cpmul cu 7€ pe metropotam şi toată lumea îi va râde în nas.

The point is că 3-4 agenţii conduc jocul publicităţii pentru că nu există şanse să te vinzi singur, indiferent cât trafic ai. Hei, până şi neogen s-a înclinat şi si-a luat agentie de publicitate. Si neogen are 100.000 de unici pe zi in reteaua lor. Asta ca sa va dati seama de imprejurari.

La rechinii din industrie adăugaţi cultura internetului. Nimeni nu e dispus să investească sau să educe. Românii nu au o cultură a internetului, la noi e un fel de vest salbatic, fiecare face ce vrea, cum vrea şi dacă nu îţi place, ei bine, te f*t în gură!
Zilele trecute mă uitam în spamul de pe omfg.ro (care merge pe motor de wordpress, tot cu akismet instalat). Cam aşa arată România. Omul a scris 5 comentarii la rând, le-a scris repede, a 6-lea (cel de jos) a intrat în moderare, fiind considerat spam. Cele două din mijloc sunt reacţia lui, la 1 minut după ce a văzut că mesajul nu îi apare pe site. Explicaţia pentru astfel de fenomene se găseşte aici, aici, aici sau aici…

Avem un drum lung şi anevoios şi haiducia nu o să mai meargă mult. Abia când va veni şi la noi cineva serios care va trata webmasterii decent se va merita să faci siteuri. Până atunci, le facem ca să fie acolo.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

29 comentarii

  1. Hmm deci esti client Neogen… poate ca nu trebuia sa-i critic tocmai la tine pe site? Ba, la urma urmei, de ce nu? Ce citesc aici imi lasa impresia ca n-am gresit prea mult scriind despre asta.

    00
  2. „…Publicitatea ?n Rom?nia nu func?ioneaz?…”
    Publicitate la…CE? La pravalii care au produsele „in vama”? „primim miine”?
    Publicitate la tzepe de toate felurile – in toate domeniile? De la hotele la
    restaurante? De la afaceri la legaturi amoroase?
    Ma refer la cui faci reclama in .ro…
    Altfel, poti face cu incredere reclama la amazon.com – aia macar sint
    seriosi…
    Faci reclama la firme/etc, ROMANESTI? Fuga la doctor…

    00
  3. Cred ca nu trebuie sa te bazezi pe altii daca ai siteul tau, pur si simplu. Mai multe nu vreau sa spun.

    00
  4. Normal ca nimeni nu e dispus sa educe sau sa investeasca, aceea care ar putea investii in educarea romanului pe internet prefera sa investeasca in afacerea lui si sa scoata profit.

    De ce? Pentru ca daca investeste in roman nu castiga nimic, poate chiar pierde, poate I se arunca si replici cum ai primit in comentariile pe ofmg, totul pentru ca a incercat sa faca un bine si sa il ofere gratis.

    Eu unul stiu ca un site cu lucruri interesante, stiri si evenimente culturale (din diverse domenii) e nul pe langa unul care creeaza si intrein scandaluri, pornografie sau limbaj vulgar. Dar nu e numai la noi asa, la toti le place sa vada nebunii.

    Mai avem mult de lucru…

    00
  5. Stau si ma gandesc cate comentarii ai avut la postul cu driverul pt SATA ( parca ) si cate comentarii ai aici.
    Asta ar trebui sa iti spuna ceva despre vizitatorii tai.

    Ca sa nu mai zic de comentarii la alte posturi mai…light.

    00
  6. Zoso, pe omfg.ro daca ma uit la cat de bine ti pozitionat banner-ul de la neogen … nu stiu ce sa zic … dar imi cam dau seama de ce castigi asa de putin.

    Nu zic ca ai castiga mai mult daca ai schimba pozitia banner-ului dar oricum numarul click-urilor efectuate pe bannere va creste cu siguranta daca ar fi mai vizibil. Zona unde ai pus banner-ul e cam moarta zic eu la design-ulul site-ului.

    Referitor la neogen … mda, plateste cam putin. Nu prea merita.

    In momentul in care ai sarit de 500-1000 de vizitatori la site-ul tau deja ar trebui sa optezi pentru o agentie de publicitate gen boom, mediacafee, arbomedia, etc. Eu zic ca se castiga mai mult la ei.

    Cu toate astea eu nu sunt adeptul strategiei de a lucra cu agentii de publicitate pentru a-ti vinde spatiile publicitare de pe site. Este buna si metoda asta dar doar pentru o anumita pe timp. Dupa ce se devolta site-ul e mai bine sa iti vinzi singur spatiile. Si stati linistit ca va vor gasi advertiserii.

    E ca si in viata. Nu e bine sa te obisnuiesti cu un anumit salar de la patron, din diverse motive, ca faptul ca partronul castiga mai mult de pe pielea ta si plus de asta nu iti vor creste veniturile asa cum iti doresti. E bine sa te gandesti si la propria afacere, cat de mica dar e a ta :) Cu multa ambitie, si vointa vei creste.

    00
  7. Oo, de cand nu am mai vazut un post atat de lung, bravo. Nu comentez prea mult publicitatea online, nu cunosc subiectul, altceva vroiam sa remarc: chiar atat de prosti sa fie australienii? Ma intreb acolo ce oameni stau pe net, daca la noi se lasa cu atatea injuraturi :D

    00
  8. Daca aduci o chestie noua, cuantificabila d.p.d.v. target, si bati la usi cu ea, iti raspunde cate o „secretara promovata – hehehe Nina!” cum ca „cum cuantificati exact expunerea”. Peste doua minute iti arunca in treacat ca ei „marketingu’ de la client, deh!” au metodele lor exacte de cuantificare (a reclamei outdoor, de exemplu, pe fiecare locatie in parte!). Asa ajungi la agentii, unde piesa e una, doar vocile difera: discount imens ca sa te bag in campanie! Lasa ca ei vand dupa aia ce-i al tau la mai mult decat cereai tu initial.

    00
  9. @Cosmin: … daca asta e parerea ta atunci dute tata’ si canta-i la vecina, joacate, mananca, ce stiu eu … fa ceva. Da lasa-ne pe noi sa traim si noi cum putem/vrem.

    „less talk more action” ? uite ca poate unii au nevoie de putin talk inainte de action.

    Poate vrem sa facem putin brainstorming :) Ai auzit de asta ?

    00
  10. o ardeti aiurea si vorbiti aici in loc sa faceti ceva…

    less talk more action

    00
  11. aia dastepti fac saituri cu continut in engleza si il vand afara.

    00
  12. Intr-o luna am ajuns sa pun cap la cap toata „industria” de publicitate online din .ro . E un oligopol in toata regula (toata piata e impartzita intre 4 firme care fac jocurile cum vor ele) exact cum a scris zoso. Degeaba sunt 10+ firme „de publicitate online” pentru ca intr-un fel sau altul tot la alea 4 ajungi. Daca vrei sa ajungi la o firma de publicitate online NU vei gasi un numar de telefon sau mai rau … un SITE! Partea mai grava e ca ajungi sa semnezi cu o firma anume (sa zicem Boom) insa Boom nu te va vinde pentru ca ii vor vinde prima data pe 220.ro si acasa.ro pentru ca sunt ai lor. „NU SUNT AI NOSTRI!!”. Eh pe dracu! Trebuie doar sa mergi la rotld.ro si cauti boom.ro si acasa.ro veti gasi cu „stupefactie” ca au sediile in acelasi bloc din Cipru (!!??!!), Nicosia. Trebuie doar sa ai IQ-ul peste 70 si sa te intereseze subiectul ca sa poti face o schema logica cu ce se intampla in „industria de publicitate online din Romania” care aduce x milioane de euro pe an … impartit in 4

    00
  13. shi cine vinde acasa.ro ?

    00
  14. boom.ro si acasa.ro apartin unor firme diferite, detinute de acelasi fond de investitii (nch advisors)

  15. in fine, cred ca e destul de clar in ce relatii sunt fiecare cu fiecare si cat de inchis e cercul

    00
  16. acasa.ro apartine de MPI nu de Boom, din cate stiu eu, firme concurente

    00
  17. acasa.ro apartine vodanet.
    acasatv.ro apartine mediapro

  18. Mi se par geniale socotelile cu advertisingul din online. De parca schimbi tara cand intri pe net…

    Conceptul de reclama e simplu: ai un produs sau un serviciu pe care vrei sa il vinzi si doresti sa cresti numarul de cumparatori. Reclama este mai eficienta in momentul in care este adresata unui anumit grup de oameni (studenti, pensionari, femei casnice, oameni de afaceri, persoane intre 25-45 de ani cu venit peste mediu, etc), iar grupul tinta trebuie sa fie ales cat mai bine astfel incat sa reprezinte un procent cat mai mare de potentiali cumparatori.

    Pana aici e destul de simplu si nu ai nevoie de diploma de la ASE ca sa intelegi aceste concepte.

    Acum, daca eu as avea firma si as vinde o serie de produse as face reclama pe internet? Raspunsul este nu pentru ca un numar foarte mic de persoane cumpara online (nu exista un suport pentru tranzactii electronice, distributia dureaza mult, etc.)

    In momentul in care vor fi oameni care cauta pe net altceva decat warez, cracks, pr0n si altele din aceeasi gama, atunci reclama online va fi mai valoroasa pentru cei care detin site-uri. Pana atunci…

    00
  19. zoso: si asta nu intareste ce am zis mai sus? si anume ca e un cerc inchis?

    Andrei: tot aia care cauta pr0n si cracks iti cumpara tie deodorantul sau te miri ce din magazin … sa nu crezi ca-s altii :)

    00
  20. Ok, si deci care e concluzia ?
    Ca nu putem decit sa asteptam sa vina ” cineva serios care va trata webmasterii decent”…
    Cam trist…
    Alti au asteptat sa ne integram in UE :-)

    00
  21. O alta concluzie ar fi ca siteurile bune sunt facute din placere, ambitie si pasiune si ca nu se castiga niciodata din ele in Romania.

    00
  22. @Sergiu Biris: Una e din magazin si alta e online. In plus, nu sunt foarte convins ca exemplul cu deodorantul e chiar cel mai fericit.

    00
  23. De ce nu faci bani din reclame pe siteuri?

    Pentru ca romanul stie daca da click pe reclama tu primesti bani…

    00
  24. Cred ca sunt si foarte multe situatii win-win in publicitatea online si va dau exemplul personal.
    Am un magazin cu articole de nisa si fac promovare pe un site (care se adreseaza segmentului meu de clienti) cu trafic mare, printr-una din cele 4 agentii mentionate mai sus.

    Un banner mic doar in forum costa 600 Euro/luna, dar imi aduce 3000 de vizitatori unici pe siteul meu de prezentare(nu fac vanzari online).
    E suficient sa am 2 clienti/luna din cei 3000 (si am mai multi) ca sa imi scot cei 600 Euro.

    Eu castig, agentia castiga…ce castiga siteul?
    Inainte de a apela la agentie am incercat sa negociez direct cu ei si intr-adevar cereau mai mult, aproape dublu.In 8 luni de cand i-a „preluat” agentia au scazut fortat tarifele, dar si bannerele din forum s-au inmultit de la 2 la 10!…ca sa nu mai zic de home page.

    Asa ca hai sa vedem si partea plina a paharului…

    00
  25. NOU
    #26

    Markymark: frumos ce zici, dar faptul ca esti anonim neaga tot ce spui.

    00
  26. daca tot omu ar avea cc’u ar fi altfel traba cu reclamele, dar ce rost are reclama cand majoritatea tranzactiilor se fac tot prin banca cu OP , confirmare, fax, etc.. labareala de te doare capu. Mai nimic nu poti cumpara din romania cu cardul … de aia nici nu ma intereseaza sa fac vreodata clic pe vreo reclama chiar daca ma intereseaza subiectul. Prefer sa cumpar de afar! dhl nu e chiar asa scump :)

    00
  27. Zoso a scris articolul in februarie 2008.
    De atunci si pana in prezent nu cred ca s-a miscat mare lucru pe piata castigurilor publicitare pentru webmasteri.
    In ultimele 5 luni mi-am construit (din pasiune) 3 situri.
    Am pus reclame contextuale de la neogen si de la google adsense.
    Rezultatul ?
    Am investit aproximativ 200 de euro pe domenii si hosting.
    Am la google vreo 40 de dolari si vreo 5 euro la neogen.
    Nu trebuie sa fi matematician eminent ca sa iti dai seama ca e nerentabil.
    Oricum, siturile le-am facut din pasiune, deci nu-mi pare rau.
    Succes Zoso , imi place cum gandesti. Da-i bice ca esti pe drumul cel bun :)

    00
  28. Sunt in asentimentul lui Tiberiu 100%. Dupa 4 luni si o investitie de 150 euro am la AdSense vreo 30 de euro. Oare cand voi ajunge sa scot din publicitatea macar atat ca sa nu mai platesc serverul din buzunar!?

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.