Mic ghid de ”dat” cu motorul (mai) în siguranță

Nu de alta, dar poate vrei să ajungi acasă. Zic și eu, nu dau cu pietre.

După ce l-am văzut aici pe băiatul care era la Kafea și a coborât de pe trotuar, cu spatele (!) la trafic, m-am întrebat: oare cum merge cu motocicleta în rest, dacă pe jos nu pare să aibă un spirit de conservare prea pronunțat?

Dar, înainte, cine căcat mi-s eu, corect?! Nimeni special. Am carnet de categorie A din 2013, când aveam 32 de ani, și în nouă sezoane am strâns aproximativ 180.000 de kilometri, cu patru motociclete diferite, dintre care mai am trei. Cu voia lui Allah, o să am mai multe până-mi vine rândul să dau iama în cele 72 de virgine promise de fratele Tate, dar asta-i altă poveste.

Nouă sezoane, pentru că pe unul l-am stat pe bară, ca urmare a unor vaci lăsate de capul lor pe drumul Poienii și a lipsei mele de experiență. M-a costat o claviculă, care s-a vindecat relativ repede și mai mult am absentat din lipsa banilor necesari pentru reparație, decât din cauza unor sechele. +7 Luck la mine.

Experiența asta m-a făcut ca, încet-încet, să caut soluții pentru a evita, pe cât se poate, situațiile de acest gen. Cred că mi-a fost benefic faptul că n-am început acest hobby încă din 1999, când mi-am dobândit permisul de categorie B. Mersul pe două roți este, în sine, un demers ilogic și periculos. Nu face casă bună cu siguranța în trafic, oricât variezi tu, motociclistul, datele problemei ca să convingi pe cineva.

Pe de altă parte, are extrem de multe părți bune – nu, nu e viteza în principal –, dar nu (mai) sunt dispus să le ating cu orice preț.

Așadar, să începem direct cu concluzia, că doar suntem țara lucrului bine făcut și n-avem timp de prostii: orice acțiune pe care o faci pe un motor, să fie conștientă, gândită. Nu vă dați ”la noroc”. Just, îndrăzneala chioară poate fi foarte eficace într-un context anume. Poate trec 30 de ani și tu tot ”rupi” asfaltul zi de zi, ca un adevărat Rossi de România. Dar poate ziua următoare tot crăpi ca mulți alții înaintea ta. Și poate iei cu tine și pe alții, victime colaterale. Neplăcut.

Bun, acestea fiind zise, să vedem chestii concrete. Mai telegrafic, pentru că e prea mult de discutat, unu la mână, și, doi la mână, oricum e un proces continuu, care nu se învață instant că citim ceva pe budă, cât ne ascundem de muncă. Dar poate unii dintre așii ghidonului încep să mai și gândească un pic.

Înclini sau nu?

Eterna discuție: n-ai marginea pneului tocit, ești de căcat. Eu prefer să mă mișc pe motor și să iau orice curbă cu un minim de înclinare. De ce? Cu cât mai dreaptă motocicleta, cu atât șansele să piardă aderența sunt mai mici, mai ales pe ploaie și/sau drum murdar. Restul e doar măsurat de organe inutil.

Ce facem în curbe?

În cele de dreapta, stăm cât se poate de mult pe interior. De ce? Curba ta de dreapta e stânga pentru cel din sens invers. Și curba de stânga ”se taie” – alt prilej de fală pentru cocalari. Așa că mă gândesc că v-ați prins. Evident, treaba nu e chiar așa de simplă. Dacă ești prea în dreapta, poți să ratezi ieșirea din curbă, pentru că nu vezi destul din ea. Mai mult, pe drumuri de munte, interiorul curbei poate fi plin de pietriș, bolovani chiar și/sau alte fainoșaguri.

În viraje cu deshidere medie, stai mai mult în centrul benzii tale; ai mai multă vizibilitate și te ajută să evaluezi corect trasa necesară. Începem curba și mai din stânga, doar dacă avem o vizibilitate excelentă și suntem siguri că nu dăm bot în bot cu vreun Gigi Galli.

În cele de stânga, începem virajul cât mai din dreapta posibil. Ne deschidem câmpul vizual semnificativ și minimizăm riscul de a tăia curba. Este înfiorător de mare numărul motocicliștilor care încep un viraj de stânga, fără vizibilitate, lângă sau deja peste marcajul despărțitor. Și vine camionul sau autocarul, care nu poate lua virajul ca o mașină mică, și, hop, o punem de o decapitare sau altele.

Deprinderea de a te poziționa corect nu apare peste noapte, evident. Trebuie studiată (Youtube e prietenul tău), exersată. Dar deja când ții cont de astfel de lucruri și nu te prăvălești în curbe ca melteanul, înseamnă că există un licăr de speranță pentru tine.

Controlul vitezei este liantul care leagă toate astea. Dacă ”slow in, fast out” e bun la raliuri, o să fie OK și pentru tine, crede-mă. Mergeți foarte tare doar când vedeți că nu e nici un pericol imediat, direct sesizabil. În rest, stați pe curul vostru și judecați pe baza a ce vedeți (de exemplu, drumul e murdar) și ce nu vedeți (recte ce e după curbă). Ideal adaptați viteza astfel încât să aveți CEL PUȚIN 3 secunde în care puteți să reacționați în vreun fel, deși 5 secunde-s evident mai bune de avut la teșcherea.

Nu mai puțin important: ”te duci unde te uiți” e o chestie cât se poate de adevărată, deci asta facem non-stop. Și dăm gaz (mai) puternic doar când fața motocicletei este poziționată în direcția corectă în situația dată. Nu bruscați motorul, totul trebuie să ”curgă”, nu mergeți tare încordați. O să iasă nașpa.

Cum ne rupem în figuri în oraș, în MAXIMĂ siguranță?

Nu se există așa ceva. Tocmai, că în oraș nu ne rupem în figuri. NICIODATĂ. Recomand o atenție înzecită, tratarea fiecărui partener de drum ca pe un potențial pericol și reducerea vitezei sub cea legală, pentru a vă da și mai multe șanse de a evita un pericol. Evident, că exact opusul se întâmplă și toți merg ca niște descreierați, încercând să impresioneze te miri pe cine.

Deci:

  1. Tratăm fiecare intersecție/sens giratoriu ca o ocazie ca cineva să-ți taie calea (cauza MAJORĂ a accidentelor ce implică motocicliști).
  2. Păstrăm distanță cât mai mare față de cei din fața, spatele și lateralul nostru (fii ÎNTOTDEAUNA atent la ce se întâmplă în jurul tău).
  3. De fapt, evităm la maximum să mergem în paralel cu orice alt vehicul, când drumul are mai multe benzi, darămite unul de tonaj mare; devansați pe oricine este în stânga sau dreapta voastră cât mai repede sau reduceți viteza ca să treacă ei de voi. Dacă nu se poate, poziționați-vă astfel încât distanța laterală dintre voi să fie cât mai mare. Câteodată, ăia zece țanti contează infinit mai mult decât cred femeile…
  4. Când depășiți camioane, la fel, stați cât mai departe de ele; căutați pe Youtube ”explozie pneu camion” și vedeți ce vă poate paște.
  5. La fel și pe drumurile cu o bandă pe sens: vine camionul, te tragi cât mai în dreapta.
  6. Nu mergem printre vehicule aflate în mișcare. NICIODATĂ. Când e coloana oprită, fie, dar extrem de încet și ai grijă să nu fii lângă ceva cu gabarit mare când o ia din nou din loc. Stickerele alea cu unghiul mort nu-s degeaba pe ele, kois…

Dacă toate astea tocmai te-au ajutat să scapi de un accident, nu te agita ca un Pepsi. Nu te du după ăla, nu fă scandal. Scopul tău e să eviți, nu să chichirești gâlceavă. Dai peste un prost care te calcă la propriu și tot ca… prostul mori. Ideea e să fii tu în control, inclusiv asupra emoțiilor și adrenalinei tale. Repet, orice facem, facem că am gândit așa, nu că tocmai așa ieșit de data asta.

Eh, oraș, mă leși. Eu sunt regele naționalelor, îi fac pe toți.

OK, dacă e așa, bine, deși concurând voit cu toți tot nu e idee bună. În schimb, dacă o mașină merge cam la fel de tare ca tine și nici unul dintre voi n-are un avantaj clar, lasă-l să treacă. Plus că au cocalarii câteodată niște rachete de 700-800 de cai, de stă mâța-n coadă. Știu, ești zmeu, doar că o să descoperi că nu. Este cea mai nasoală poziție în care te poți pune cu mâna ta. Merg des pe Pădurea Bogății în ultima vreme. Marea majoritate a mașinilor pe care le ajung din urmă, vor să se întreacă. Și eu nu stau ”la aspirație”, nu-i presez.

Orice intersecție al unui drum național se tratează la fel ca cele din oraș. Te aștepți întotdeauna la ce-i mai rău. Ieșirile din benzinării, parcări, etc. – la fel.

Vezi un animal, reduci SEMNIFICATIV viteza și nu treci aproape de el. E animal, nu știi niciodată cum reacționează (de obicei nașpa pentru tine).

Mă piș pă amândoi, eu decât în noroaie mă dau

Da, off-road-ul poate fi și mai captivant, de acord. Doar că acolo tot ce aplici pe asfalt nu prea mai e valabil. Pentru început aș zice doar două lucruri absolut esențiale:

1. Nu te duci niciodată singur în off-road!

2. Nu te duci fără echipament complet, mai ales cizme enduro, din material tare. Începătorii cel mai des își fac picioarele praf în lipsa echipamentului adecvat. Taman ce am căzut acum 2 săptămâni pe coclauri și abia am putut ieși singur de sub motor, așa o poziție proastă a fost. Bașca mi-a prins piciorul la tobă și a topit parte din plasticul cizmei. Deci, dacă aveam ceva șoșoni de hipster, pe lângă că-mi rupea piciorul în vreo trei locuri, mi-l și prăjea frumos de tot în alea cinci minute cât am stat țintuit.

Restul se poate învăța de pe Youtube, cu mult exercițiu.

Puține lucruri mi se par mai plăcute decât să ajungi seara cu prietenii într-un camping mișto, pui cortul, faci ceva de mâncare și bei o bere bună. Așa că fac tot posibilul să se întâmple așa de fiecare dată. Încearcă și tu. Cel mult n-o să-ți placă la cort și data viitoare te duci la 5 stele. Dar te duci și mai și ajungi. E o mică-mare diferență.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

93 comentarii

  1. Cu voia autorului as mai adauga:
    1. Referitor la punctul 2 – o masina franeaza mai bine/repede/scurt decat o motocicleta
    2. Mai ales in oras, eu preferam sa merg pe trasa rotii masinilor (fie stanga, fie dreapta, in functie de caz) ca sa evit orice pata de ulei care apare de obicei pe centrul benzii
    3. Nu trece razant pe langa alta masina. Nu sti cand evita o groapa si trage usor de volan
    4. Nenoricirile de marcaje, in special cele de treceri de pietoni sunt foarte alunecoase la orice umezeala
    5. Sinele de tramvai, cat mai perpenticular cu putinta. Sinele de tramvai ude… zero aderenta
    6. (mai proaspat) la cati idioti trec pe rosu, nu pleca in tromba primul pe verde de la semafor. Asigura-te ca ceilalti au oprit la rosu.
    7. Poarta echipament si in oras. Te imprastii pe jos la 30 la ora, te cam epilezi un pic. Te imprasii la 50, deja e distractiv. Vorbesc strict de dat cu fundul de asfalt, nu sa te lovesti ce ceva (stalp, masina, bordura etc), doar sa te prelingi pe strada ca ai pus mobra pe jos din cvasi motive.
    8. Radem, glumim, dar daca ai casca integrala, poate ar fi bine sa nu mananci ceapa sau ustoroi inainte de a porni la drum

    Comentariu apreciat.972
    • @Cristi Salut, punctul 6: am vrut să-l pun, am uitat. :) Și, da, să mergi fără echipament e iar o prostie mare.

      211
    • 2bis… urmaresti intotdeauna una din rotile masinii din fata si pentru ca soferii au tendinta sa evite gropile sau gurile de canal luandu-le intre roti.

      stai pe mijloc si in cel mai bun caz o sa-ti dardaie dintii, in cel mai rau e caz de virgine. printre, o sa fie de reparat roti, amortizoare si ce o mai fi.

      101
    • Mai am eu una pentru începători. Nu vă băgați pantalonii în ghete pe timp de ploaie. Nu o să simțiți umezeala pentru că apa alunecă în ghete picătură cu picătură și se încălzește de la căldura corporală,dar la oprire o să aveți ghete cu 2 kile mai grele decât la pornire și o să aveți nevoie de încălțăminte de schimb.😋

      Comentariu apreciat.271
    • Sine de tramvai sub zapada = și automobilul derapează (au fost cazuri) așa că…

      45
    • – Pozitia pe banda trebuie sa fie cat mai pe mijloc si sa ocupati banda astfel incat un vehicul care doreste sa va depaseasca sa o faca iesind complet pe sensul opus ca si cand ar depasi o alta masina.
      Nu stati pe dreapta benzii ca biciclistii, masinile care vor sa va depaseasca vor incerca sa o faca fara sa mai iasa complet pe sensul opus, inghesuindu-va si expunandu-va la risc. Daca masina are si gabarit mare iar depasirea se produce la peste 80-90kmph apar curenti turbionari si de suctiune puternici care va pot destabiliza.
      – In RO o mare problema sunt sleaurile de roti care se formeaza in asfalt. Cand ploua e locul unde apare imediat pelicula de apa. Stati intre sleauri si reduceti viteza. In viraje reduceti si mai tare. Pe uscat, tot intre sleauri. Pe asfalt neted stati de-o parte sau alta a mijlocului benzii care poate fi cu uleiuri si alte scurgeri.
      – Niciodata nu opriti in coloana pe mijlocul vehiculului din fata. Stati fie pe coltul stang, fie pe cel drept al masinii din fata, la min 1.5-2m distanta, in viteza 1, cu stangul jos, dreptul pe frana, gata sa demarati daca din spate un destept cu ochii in telefon esueaza sa franeze la timp.
      – Sinele se traverseaza in unghi cat mai drept posibil. In tot cazul, ca traversarea sa fie cat mai sigura evitand alunecari, luati mana complet din gaz sau macar reduceti cat mai mult INAINTE de traversare si tineti cat mai constant pe traversare.
      – Nu inclinati in viraj inainte ca drumul sa va oblige sa o faceti (adica prea devreme). Incercati sa minimizati inclinarea reducand viteza si/sau mutandu-va centrul de greutate la interiorul virajului (mutati c*r*ul) atat cat e necesar. Virajele rapide inseamna iesire rapida, nu intrare rapida. Folositi forta bratelor si greutatea corpului sa inclinati/indreptati mobra cat mai rapid (dominati mobra, n-o lasati pe ea sa va domine). Cu schimbarea imediata a pozitiei/greutatii pe mobra si control fin al franei fata, fiti gata sa schimbati brusc, amplu dar cursiv pozitia pe banda in timpul virajului fara vizibilitate astfel incat sa nu fie nevoie sa franati brusc in mijlocul manevrei din cauza unui obstacol nevazut (unde merg eu frecvent am zeci de biciclisti, solitari sau in grupuri de 2-8 care iti apar intr-un viraj rapid mergand cot la cot cu 10-15kmph si ocupand toata banda).
      – Evitati pe cat posibil mersul pe ploaie. E neplacut indiferent ce costum si protectii ai si e mereu periculos.
      – Niciodata mers dupa caderea noptii, in special inafara oraselor. Ziua de dat cu mobra se incheie inainte de asfintit.
      – Evitati sa va dati (in special drum mai lung) daca sunteti obositi sau intr-o stare proasta (fizica, psihica, suparari, socuri, etc).
      – Cand opriti in vederea stationarii (parcare, benzinarie, etc) coborati cricul IMEDIAT, chiar daca nu coborati imediat de pe mobra. Altfel puteti uita, o dati pe jos si n-o sa intelegeti imediat de ce. Stan patitul :-)
      – Parcati pe mijlocul locului de parcare (daca e parcare auto si nu moto dedicata) cu mobra cat mai in fata sa fie imediat vizibila pentru cei care cauta loc de parcare si cu fata spre intrarea pe loc (mai ales daca e in usoara panta si mobra e grea/incarcata).

      Or mai fi multe altele.

      197
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 045
    • @badnews: din păcate nu. Suprafața de contact a pneurilor tale te dezavantajează clar comparativ cu o mașină. Sunt miliarde de clipuri despre asta.

      213
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 041
    • NOU
      #10

      @Alex: e alegerea personală fiecăruia. Am niște echipamente de vară destul de OK zic eu. Niște pantaloni Klim care ventilează pe toată suprafața lor și cică-s foarte rezistenți la rupere, respectiv o geacă mesh Dainese, care pare destul de OK și ea. Așa, e destul de suportabil. Singurul lucru la care nu renunț indiferent de disconfort, este apărătoare spate heavy-duty, care m-a salvat și la întâlnirea cu vacile vieții.

      162
    • @Cocco Bello corect, e alegerea fiecaruia dar pana la urma nu trebuie sa fim mai catolici decat Papa. Am permisul de vreo 18 ani si suficienti km cat sa pot sa zice ca ‘simt’ traficul si pot identifica oarecum din timp situatiile periculoase. In oras port de putine ori echipamentul. Vara mai deloc. Il consider incomod si imi reduce din placerea plimbarii. In momentul asta sunt 38 de grade in Bucuresti si daca e sa stai pe la o terasa ceva te coci in ghete si pantaloni. Conduc calm, relaxat, nu raspund la provocari si nu am avut incidente pana acum. Sper ca si de acum inainte sa fie la fel.

      117
    • @Cocco Bello, n-am incercat niciodata sa franez de urgenta de la 200 la ora (nici nu poate mororeta atat), dar vrei sa zici ca mint daca zic ca pot sa opresc cel putin la fel de repede ca o masina (daca nu mai repede) la viteze de oras? La viteze mici am si testat si pot sa iti dau scris ca opresc mai repede ca o masina de la 60km/h. Arata-mi, daca stii, si un video unde se explica stiinta franarii moto vs masina.

      018
    • @badnews aici sunt mai multe aspecte. Depinde ce motor ai tu si cu ce masina de compari. Ca poti lua o sportiva si sa o compari cu un Logan si atunci sportiva iese in avantaj si poti compara si un chopper cu un M3 si atunci nu mai este motocicleta in avantaj. Si nu in ultimul rand mai este si skill-ul riderului.

      70
    • NOU
      #14

      Factori și aspecte și eu nu te-am făcut mincinos. Nu intenționat, în orice caz. Ce zic eu e că e vorba de fizică acolo, iar aia e mai greu de contrazis.

      60
    • In concluzie, luand in considerare factori si aspecte, enuntul ca o masina franeaza mai scurt ca o motocicleta (la modul general) este fals. Eu raman la argumentul meu cu masa si cu inertia. Trebuie sa ne ajute domnul Presura sa o lamurim.

      113
    • NOU
      #16

      @badnews Ai dreptate. M-am repezit ca găina la muci. Aveam eu în cap un comparativ între ceva Superbike și nu mai știu ce mașină de curse (și nici nu găsesc clipul acum, bineînțeles), unde concluzia a fost că deși motorul bate mașina pe linii drepte, pierde timp pe frânare. Dar ăla era un comparativ special, iar situațiile de zi de zi sunt altele: https://www.youtube.com/watch?v=loaJVp4ARZA

      21
    • Pe la clasa a șasea, parcă, se învață niște chestii din care rezultă că distanța de frânare nu depinde de masa mașinii.
      Cele mai importante sunt viteza și coeficientul de frecare.
      Asta așa, pentru discuții pe bloguri.

      63
    • @badnews:
      nu e doar fizica, masa, forta etc, sau pilotul, soferul etc. Clar depinde si ce compari cu ce. Una e sa iei o dacie 1300 si ultimul motor din targ cu abs si alte nebunii, alta e sa fie fix pe dos.
      Simplist vorbind, masina are de obicei, 4 roti care pot (sau nu) participa toate la procesul de franare. Pierzi aderenta pe o roata, nu e prea grav, undeva, candva, tu cu masina ta, te opresti, mai drept, mai stramb. Plus ca masinile din ultimii 20 de ani (cred, aici poate sa intervina un expert in istoria automobilismului, mecanici etc) cam toate au abs si alte electronice pe ele sa nu o ia razna. Deci, cum necum, te opresti. Acum, la motoare, e un pic diferit. Daca ai pierdut aderenta pe o roata cand franezi, deja ai o problema. Daca ai pierdut-o pe spate, poate mai dregi busuiocul, poate, dar daca ai pierdut-o pe fata te opresti in functie de forta de frecare a echipamentului de pe tine vs asfalt. Iar cum soselele si strazile din orasele noastre nu sunt tocmai curate, mai un santier, mai o baltoaca, mai un pic de noroi pe ici pe colo, ai o combinatie mirifica de factori care te pot aduce cu fundul la pamant.
      Pe scurt, poate nu e bine sa te iei la intrecere cu masina din fata ta care franeaza primul pentru ca nu sti cand apare niste nisip/ala/marcaj sub roti, sau poate masina tocmai are anvelope noi si si-a schimbat lichidul, discurile si placutele de frana.
      Da, poate teoretic sunt simlare, dar practica ne omoara.

      50
    • badnews, in anumite conditii extreme, de genul anumite modele de motociclete contra anumite tipuri de masini, fiecare cu pneuri in conditii particulare, la anumite viteze si conduse de anumiti piloti/soferi, da, e posibil ca o motocicleta sa franeze mai repede ca o masina in conditii de siguranta. dar astea sunt doar cazuri extrem de particulare.

      generic insa, cazul pe care ai 99.9999% sanse sa il intalnesti pe strada este cel prezentat de autor/coco bello (presupun ca sunt aceeasi persoana).

      anukoi, masa conteaza. o data ca iti aduce inertie, crescand distantele de franare, si alta data ca iti creste forta de frecare dintre pneu si carosabil, scăzând distantele decfranare.

      cum exact se factorizeaza insa e mult mai complicat de explicat/calculat si tine iarasi si de multe alte caracteristici fizice si nu numai ale masinii/motocicletei.

      10
    • @thebblack La mișcarea uniform variată, deoarece energia se conservă, masa nu are importanță în calculul distanței de frânare. Asta se învață la școală, parcă în clasa a șasea.
      ”cum exact se factorizeaza insa e mult mai complicat de explicat/calculat si tine iarasi si de multe alte caracteristici fizice si nu numai ale masinii/motocicletei.” Aici ai dreptate. Chiar pentru studiul frecării există o întreagă disciplină, tribologie, care este destul de complicată.

      12
    • @anukoi, cum sa nu conteze masa? Un TIR franeaza mai repede ca o masina la viteze similare? Ca doar are cauciucuri mai multe, mai late, contact su asfaltul mai mult, mai multa frecare.
      @Cocco Bello, no problem. M-a umplut lumea de minusuri pentru ca am lasat impresia ca ma iau la intrecere cu masinile care franeaza mai repede, probabil. Bineinteles ca,atunci cand franezi de urgenta cu motorul, cum mult mai multe lucruri care pot sa mearga prost vs masina. Bineinteles conteaza si experienta/priceperea motociclistului. Bineinteles conteaza si ce masina compari cu ce motocicleta. Dar in cazurile de zi cu zi prin oras, un motociclist ar trebui sa poata frana mai repede decat o masina, de la viteze similare. Diferenta de masa e prea mare.

      14
    • @anukoi: intre 2 obiecte de mase diferite, care se misca cu aceeasi viteza initiala si au aceeasi suprafata de contact si coeficient de frecare, care se opreste mai repede? Explica-mi ca in clasa a sasea.
      Video-ul ala in care motocicleta franeaza mai repede e pe drum drept, asfalt uscat si curat. Schimbati unul sau mai multi din acesti parametri si mai discutam.

      10
  2. În sfârșit, m-am prins – ăia de pârțâie prin oraș la ore imposibile nu sunt pârțari-pârțari, sunt doar pârțari-motocicliști!

    Indecis. Tu ce zici?3631
  3. Motociclistii sunt aia cu biciclete mari si puturoase care fac zgomot noaptea si se baga ca soarecii printre masini la semafor? Chiar ma intrebam daca se cere permis de conducere, haha, par sa nu stie nici o regula.
    Mai nou ii gasesc pe strazi in grupuri de cate 8-10, mergand incet si intinsi cate doi doi pe cateva lungimi de tir. Ia si depaseste asa ceva.

    Indecis. Tu ce zici?4834
    • Se baga ca soarecii si printre masini care merg in paralel pe 2 benzi, in mers, ceea ce-i mult mai periculos, il agati / se agata prostul, cade, si in secunda 2 e calcat.

      231
  4. NOU
    #26

    Iute zic si eu cateva practice din experienta proprie:
    Casca cu vizor suplimentar de soare- foarte comoda cand te trezesti cu soarele in mutra dupa o curba
    2 randuri de manusi la drum lung- cea mai mica ploaie iti uda manusile si iti ingheata degetele chiar si cu mansoane incalzite
    Manusi de calitate- daca au si o bucata de cauciuc ca de stergatoare de parbriz pe degetul mare din stanga e si mai bine- stergi vizor cu ea pe ploaie
    Incaltaminte de calitate- minim ghete mai sus de glezna- cele de calitate iti permit sa mergi confortabil.
    Despre echipament ar mai fi o gramada.

    Despre mers, eu intotdeauna incercam sa ma pozitionez pe banda cam unde as fi situat daca as fi soferul intr-o masina, adica pe urma din stanga de pe banda si atent fata-spate. Sa nu uitam ca moto are frana de motor puternica si nu se aprinde becul de frana, asa ca cel din spate poate fi luat prin surprindere. De multe ori, in oras, desi nu aveam nevoie, apasam pedala de frana spate doar ca sa se aprinda becul pt cel din spate. In rest nu trecut peste altceva decat asfalt decat daca nu se poate evita si atunci cat mai vertical si roata sa „atace” cat mai perpendicular, niciodata razant.
    Pe ploaie, daca nu poti evita, mai bine pe ploaie mai puternica decat pe o ploicica mica. Prima spala, a doua coaguleaza praful in noroi si aduce petele de ulei la suprafata.
    Ar mai fi multe despre mersul in grup.

    211
    • Eu nu recomand bucata aia de cauciud pentru curatat viziera. Eu mi-am zgariat viziera astfel. Cand mergi pe ploaie iei pe viziera si nisip si praf de pe drum nu doar apa.

      00
    • NOU
      #28

      @Alex- nu neg ce zici tu. Eu am mers odata de la Timisoara pana la Brasov, insotit de ploaie pana la Fagaras, iar pe segmentul Deva -Sebes pe ploaie torentiala- daca nu aveam bucatica aia de cauciuc probabil ca ma lasam chiar in ziua aia de motociclism!

      20
  5. Fascinant de adevărat, din păcate puștanii care tocmai isi iau A-ul putine șanse sa dea peste articolul asta. Mai este un lucru important, care merita menționat zic eu (scuze anticipat dacă mi-a scăpat vreo referire chiar și indirecta): motorul accelerează mai repede ca automobilul, dar cu frâna sta de obicei mai prost. Mai ales dacă sunt reci anvelopele.
    Pentru referință
    https://www.aradon.ro/romania/video-motociclist-mort-in-urma-unui-accident-de-circulatie-in-timisoara-avea-permisul-suspendat-1741650//

    21
  6. Sa la dau mumu la toti offrodistii care circula ca bezmeticii prin parcuri nationale, care polueaza si deranjeaza cu partaitoarele lor natura si orice om. Cu voia autorului includ aici si toti cocalarii cu puta mica care fac concursuri in oras noaptea si toți idiotii care depasesc un numar de decibeli. Toti astia au cele mai bune ganduri din partea mea.

    Adaug aici si fratii lor cu ATV-uri si alte coji de toyote din 1900 toamna cu care afuma si deranjează padurile si pasunile.

    Creier de copil retardat in cap de adult. Barbatii ploii

    Comentariu apreciat.9011
  7. Eu as sfatui pe oricine se apuca de motociclism (inclusiv pe autorul articolului) sa faca rost de cartea „Proficient Motorcycling: The Ultimate Guide to Riding Well”, si in fiecare iarna/primavara sa o citeasca si sa bage la cap ce scrie in ea.

    Explica mult mult mai bine multe concepte legate de mersul in siguranta pe motocicleta decat se poate acoperi intr-un post pe blog.

    210
  8. La punctul 6: lane splittingul e legal in Ro? Ca parca stiam ca nu.

    74
    • Când mașinile sunt oprite, se poate trece printre ele. Dar când se pun în mișcare ar trebui ca motoarele să revină pe bandă.

      92
    • Nu e nimic reglementat cu subiect si predicat, iar legislația care există e foarte ambiguă și interpretabilă. Teoretic, dacă nu ieși de pe bandă și se aliniază mai multe astre, ar fi legal… un răspuns de la IGPR fix pe tema asta aici: https://motociclism.ro/uploads/monthly_05_2018/post-11807-0-40196900-1525867892.jpg
      Ceea ce nu înseamnă că e și foarte sănătos, mai ales dacă mașinile sunt în mișcare. :) Practic, dacă o faci când coloana stă sau merge cu viteza melcului, și o faci civilizat, fără viteză și fără să forțezi inutil, e o chestie tolerată. Cred că am trecut în ultimii 2-3 ani pe lângă cel puțin 10 mașini de la Rutieră ce stăteau în coloană, și nu a avut nimeni treabă cu mine. Ba vreo 2 mi-au făcut și loc…

      12
    • @Sans Hosen Nu, în România cel puțin acum (să mă corecteze cineva dacă nu sunt la curent), motocicletele sunt autovehicule și nu au voie să depășească coloana oprită la semafor: Codul rutier, Articolul 100, alineatul 3, punctul a.

      Dacă mai și trece de pe o bandă pe alta când face, există și Articolul 54, indice 1, alineat 2, punctul a. Poate fi încadrat la conducere agresivă:
      „deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens”.

      Dacă e coloană de tip DN1 în weekend, unde nu e semafor sau barieră la nivel cu trecerea cu calea ferată. Motocicliștii au voie să depășească coloana cât timp nu intră pe contrasens/nu depășesc axa drumului (Articolul 120, alineatul 1, litera K).

      Bicicletele teoretic au voie să facă asta întrucât sunt încadrate ca vehicule.
      Acum, eu nu sunt nici biciclist nici motociclist, dar cred că ar fi un pas înainte dacă am merge pe modelul unor alte țări care permit filtrarea traficului la semafor + reguli privind responsabilizarea prin culpă unde există neglijență pentru motocicliști care fac asta.

      @GuestStar în mers, în România ai voie să depășești coloana, numai că e un pic cam periculos IMO

      83
    • Acum, mă aștept să-mi iau mumu și minusuri de la motocicliști. Dar rog să fiu contrazis pe articolele respective din codul rutier dacă nu le-am intepretat eu corect.

      12
    • @George. e în textul pus de tine: circulă. Alea care stau nu circulă.

      04
    • @GuestStar, la partea cu condusul agresiv am zis că poate fi interpretat.
      Dar ce spui de Codul rutier, Articolul 100, alineatul 3, punctul a. Din care n-am mai citat că dacă ai carnet ar trebui să-l știi:

      (3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul sau tramvai a următoarelor fapte:

      a) depăşirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;

      10
    • Dacă nu s-a înțeles. Poziția mea e că motocicliștii ajută la fluidizarea traficului și ar terbui ca legislația să fie modificată în ideea în care e legal sub anumite condiții să poată filtra și traficul oprit la semafor.

      Articolul de lege este mai mult dedicat celor care depășesc coloana pe linia de tramvai. Sau dacă e coloană de încadrare la stânga vine prin dreapta și se bagă în față. Pentru astea ar trebui să rămână așa. Pentru partea de filtrat trafic cu motociclete ar trebui o completare cum a fost cea cu condusul agresiv din 2022.

      Dar se răspândește un mit similar celui cu parcatul pe trotuar dacă lași un 1m (chiar în lipsa indicatorului care permite asta) și la treaba asta cu filtratul traficului.

      40
    • @BB, Este foarte reglementat. Vezi articolul 100, am dat alineatele in thread mai sus.

      Nu știu ce a fost întrebat în sesizarea dată de tine, dar răspunsul cu articolul 120 se aplică la coloane cât timp nu există semafor sau trecere la nivel cu calea ferată (adică o coloană de tip DN1 în weekend). Este ce am explicat și eu în acest thread. Când e semafor, se aplica prevederile articolului 100.

      00
  9. Părerea mea e că mersul pe motocicletă nu e pentru toți.
    Da, dacă le întreb pe cojones ele vor spune că vorbesc tâmpenii, poate să fie așa greu.
    Am avut trei tentative să încerc și toate s-au sfârșit la orizontală. Drum închis fără trafic, cât să plec de pe loc să mă deplasez un pic și să mă opresc. Pentru că sunt inimaginabil de prost, prima dată eram cu echipament superprofi : maieu, șlapi și bermude. Motocicleta a fostului cumnat ceva Yamaha de 700. Plec, merge boss, dau să întorc, bag gaz fuge spate, pică motocicleta pe mine.
    Peste mine mai corect spus. Mai ieși singur de sub motor.
    Au mai urmat încă două tentative, la fel poc și am spus pas.
    Ieftin nu am ieșit, că de fiecare dată i-am plătit la om reparațiile.
    Nu au fost grave, dar tot au fost.

    Comentariu apreciat.394
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 539
    • Pentru că mai sănătos să verifici dacă ai niște abilități.
      Sunt oameni care nu reușesc să meargă pe bicicletă, să înoate sau să conducă o mașină.
      Nu e poveste urbană, cunosc pe cineva care a dat de nenumărate ori pentru permisul de conducere, mereu pica la proba practică. Nu dotat multă minte, a făcut rost de ceva permis nașpa.
      Și a făcut în câteva zile un accident din-ăla de Need for Speed.
      Sau oameni care își cumpără mașini sau motociclete înainte de a lua permisul de categorie.

      Comentariu apreciat.311
    • @Paco, nu te sui fara permis si nu direct pe 700.

      71
    • @Sans Hosen Pe o proprietate privată sau drum privat (dacă ai acordul proprietarului să fii acolo) poți urca pe orice autovehicul fără a deține un permis.
      Nu este indicat să faci asta fără cineva care să-ți explice ce ai de făcut din motive evidente.

      Cred că până și în poligon ai voie chiar și fără instructor. Poți învăța cu cineva înzestrat dpdv didactic cât timp nu ești pe drumuri publice.

      Dacă am înțeles bine din alte comentarii, Paco își duce viața undeva prin zona iberică. Nu sunt sigur de regulile de acolo, dar cred că similare.

      60
    • O fi vreun motiv pentru care la scolile moto decente incepi cu 125cc si urci usor usor spre 600 sau 1000 … :)

      Eventual de diverse tipuri de moto, sa vezi diferentele dintre ele…

      21
    • @George: poti dar asta nu inseamna ca e o idee buna.

      BTW, s-a inventat si la noi A2-ul sau se suie pustanii direct pe rachete?

      22
    • Paco, nu te supara, ce ai facut tu nu e ca ti-ai demonstrat ca nu ai abilitati, ci ca ai fost lasat sa semnalizezi si ai semnalizat. Prostia nu e ca ai cazut de trei ori cu una de 700. Prostia e ca nu ai inceput cu un scuter mic de 50 cc, si sa fi urcat treptat.

      50
    • @F, ulterior am avut un scuter de 49 cmc.. Atât s-a putut.
      Am semnalizat prostia de trei ori, fostul cumnat a fost polițist la rutieră, inclusiv agent motociclist.
      Am ,, semnalizat ,, greșit și am renunțat. În loc de bravo, un prost mai puțin pe străzi cu o motocicletă , eu acum simt o rușine că nu am insistat să fiu prost.

      70
  10. NOU
    #54

    Chiar daca nu este o idee rea virajul dreapta cat mai pe interior, la fel cum foarte multe din sugestiile tale sunt de prevenție in traficul din minunata noastră țară, as zice că e posibil să găsești oameni parcați in curba, parțial pe carosabil, care in situația asta pot deveni greu de evitat. Până la urmă e important sa ai controlul pe moto in orice moment.

    200
    • NOU
      #55

      Clar. E vorba să variezi poziția în funcție de nevoi și să-ți dai cât mai multe șanse nemergând cu viteze mari unde nu vezi. Subiectul e departe de a fi epuizat. Dar poate ajută pe cineva.

      80
  11. “urmare a unor vaci lăsate de capul lor pe drumul Poienii și a lipsei mele de experiență”

    Ce s-a intamplat?

    81
    • Cainele de pe marginea drumului te vede venind si exact atunci va voi sa treaca. Cea mai mare greseala e sa incerci sa-l feresti, va face si el acelasi lucru ‘in oglinda’ si va intalniti.

      Vaca te vede ca vii, face 2-3 pasi si ti se opreste in mijlocul drumului, cu spatele. Eventual trage un ‘muu’.

      Poti sa claxonezi in ambele variante, e degeaba. Daca n-ai franat ca sa opresti, esti mancat.

      142
    • NOU
      #58

      Le-am văzut târziu, am frânat mai tare cu spatele (motor fără ABS), mic drift, high-side. N-am nimic cu vaca în sine, dar dacă rupea motorul una dintre ele, poate aflăm și cine e idotul care le lasă libere pe drumul Poienii. Așa, Poliția a dat din umeri și s-au dus înapoi în boscheți.

      140
    • eu stiu pe cineva care a dat peste un porc mistret pe autostrada. el cateva luni de spitalizari si tratament, mobra in sacosa. ouch.

      41
  12. Io am inteles un singur lucru: astia de se dau cu motocicleta ar trebui sa semneze un disclaimer cand isi iau carnetul – activitate periculoasa care poate duce la deces in multe moduri.

    210
  13. Mulțumesc. Drumuri bune.

    31
  14. Pot recomanda din ‘scoala’ pe care am facut-o pe Youtube:

    – MotoJitsu – exercitii si sfaturi practice
    – DanDanTheFireman – Comentarii situatii din trafic + exercitii / conducere preventiva
    – MotoControl – tehnica si exercitii
    – FortNine – mai mult de fun, dar si util + cinematografie faina

    Mai puneti si voi daca mai aveti recomandari.

    Altfel, conduceti preventiv, consider ca vorba aia cu ‘nu e suficient sa stii sa conduci, trebuie sa stii sa te feresti si de altii’ si aplica cu atat mai mult la moto.

    72
  15. NOU
    #64

    Pana la urma „loud pipes saves lives” sau nu? Sau e doar cocalareala de neam prost ca sa poti merge cu viteza mai mare prin oras si sa te fereasca altii? Ca mie mi se pare ca se aude mai tare in spatele motocicletei, nu in fata ei.

    72
    • NOU
      #65

      Nu se aude cum cred unii că se aude, cică. Așa că mai bine mergi cu capul, decât să te bazezi că scoli morții.

      62
    • De fiecare data cand opreste la semafor un intelept din asta cu toba modificata, el TREBUIE sa tureze motorul pentru ca – scrie si in manualul producatorului – scade performanta motorului, daca nu il turezi de fiecare data cand ai ocazia. De fiecare data cand se intampla simt nevoia sa ii fac cadou o portiera unui jeg din asta

      102
    • E doar legenda si justificare pt imbecili.
      O toba prea zgomotoasa si neoriginala te poate lasa fara talon, cu drumuri la RAR, etc.
      Si nu te ajuta in trafic cam deloc caci concurezi cu zgomotele de rulaj, motor si cele ambientale fiind suficient de puternice ca sa acopere toba ta.

      30
  16. Imi permit câteva cugetări pe tema:
    1. Cand te sui pe motor trebuie sa presupui ca toti ceilalti participanti la trafic vor incerca sa te ucida.
    2. O proportie minuscula de motociclisti mai exerseaza manevre la viteze mici dupa ce au luat carnetul. E usor sa bagi mana in gaz pe drum drept, skilul se vede la viteze mici. Si da, e bine si cu youtube si almanahe, cum zic colegii mai sus, dar practica ne omoara (aici ne salveaza). O parcare goala la kaufland si bagi opturi si opriri/mers la pas, etc pana ti se face foame.
    3. Degeaba e cald, „dress for the slide, not for the ride”. La contactul cu asfaltul se duc 3mm de piele per metru de alunecare.
    4. Cineva zicea mai sus sa tragi de ghidon, sa domini motorul…. Asa eram eu la primul poligon, pe care l-am picat. A venit politistul la mine, si mi-a tras efectiv cu pumnul peste antebrate, eram blocat pe ghidon. Mi-a zis: „Daca nu lasi mainile moi poti sa dai testul si de 10 ori, tot degeaba”. Echilibrul si postura se regleaza din corp/fund/genuchi. Cu mainile doar dai directia. Nu folosi mainile sa te sprijini de ghidon, pentru ca vei lupta cu echilibrul natural al mobrei (aici trebuie discutat despre giroscop, etc)
    5. Cand simti ca trebuie sa bei o cafea, e timpul sa te opresti. Cafeaua doar iti va da senzatia ca nu esti obosit.

    151
    • mi se parea si mie ciudat ce a zis omul, de ce sa te ‘lupti’ cand efectul de giroscop este stabilizator pe traiectorie ? Ah da dacă ai luat trasa gresit in curbă, ghinion.

      30
    • Cand iei trasa gresita e cam naspa si cei mai multi se blocheaza, si se intampla cele 7 greseli in lant pe care le fac cei mai multi.
      Nu le mai stiu nici eu pe toate, dar, printre altele, riderul:
      – se panicheaza
      – blocheaza/incordeaza mainile pe ghidon
      – ramane cu gazul pornit/sau – mai rau – si accelereaza
      sau
      – franeaza din instinct si fac un low-side (situatia „fericita”),
      sau
      – franeaza cu spatele si face un high-side (poate sa iasa urat)
      – fixeaza cu ochii copacul/parapetul/ce e in fata lui si uita sa priveasca capatul curbei…
      => ratarea curbei e garantata

      Daca ai mainile lejere pe ghidon, chiar daca ai intrat un pic mai tare in curba, poti sa impingi mai mult mana unde mai trebuie sa virezi si motorul se inclina mai tare, scurtand raza virajului (bine, trebuie sa fii pozitionat corect, sa privesti unde trebuie, tehnica privirii e cea mai importanta, cred; e o tona de teorie si de practica si de „aha moments”)

      20
    • Nu ati inteles sau nu m-am facut eu inteles.
      Nu tragi, ci impingi motorul cu corpul si cu mana in viraj atunci cand initiezi sau iesi din inclinare.
      Tu domini motocicleta nu invers. Nu puneti botul la tot ce vi se spune in scoala. Acolo mergi cu viteza mica, nu ai reflexe formate, nu esti familiarizat cu mobra, ai o teama inerenta. Dar ulterior cand te relaxezi incepi sa ai reflexe formate, cunosti mobra si comportamentul in diverse regimuri, mana si corpul tau initiaza toate miscarile si le controleaza pana la urmatoarea schimbare a miscarii. A nu sta crispat pe comenzi nu are nicio legatura cu actionarea ferma a motocicletei cand e nevoie. Si da, nu strangi ghidonul in general si frana in special niciodata si nu le bruschezi. Mobra se tine intre genunchi.

      20
    • @sebybv

      2. E de aur. F rar bag opturi in parcari, dar: primele 10-15 min de mers exersez „jaloane” (imaginare) in viteza 40-60kmph unde culc motocicleta stg/drpt succesiv, apoi miscari bruste de evitare a gurilor de canal, succesiv, pe 1-2km. Astea sunt cu „aruncatul mobrei” brusc stg/drpt cum ziceam mai sus. Si apoi accelerari cu franari de urgenta, cateva. Ma incalzesc si eu se incalzeste si mobra.
      Atat cat permite drumul (mie imi permite, am cca 3km de drum cu 2 benzi aproape liber mereu pana intersectez drumul principal).

      Sesiunile de manevrabilitate la viteza mica sunt nu doar necesare dar si un deliciu cu care am ramas marcat pozitiv din scoala.

      40
  17. @Cocco Bello – poti pune si o lista de echipament pe care l-ai recomanda? Sau ce ai / folosesti momentan.
    Acusi imi iau motor si as vrea sa imi iau un echipament bun pana atunci si ma tot uit la marci si tipuri. Piele vs material, casca fixa vs flip-up – zeci de pareri.
    Am primit multe recomandari de la „cel mai bun e cel mai scump” pana la „e ok, daca ai grija nu trebuie sa iti iei cine stie ce”.
    Intreb pentru ca ziceai ceva de echipament de vara.
    Vreau sa fiu cat se poate de in siguranta, nu vreau sa merg ca tipul din postul lui arhi.
    Inca nu am fost in magazine sa probez insa voi merge incepand cu saptamana viitoare.
    Multumesc mult!

    11
    • NOU
      #74

      Dainese Air Crono 2 – geacă de vară, ventilează bine, dar să ai la tine ceva de ploaie sintetic, ca să iei peste tine când se răcorește, că îngheți și nu e bine pe termen lung

      Klim Marrakesh – pantaloni de vară, ceva material nou, care ventilează pe toată suprafața (confirm) și, susține Klim, cu rezistență mare la rupere. Culmea, are și o minimă impermeabilitate, deci la o ploaie mai mică, timp de vreo 10-15 minute ai șanse să rămâi cu oole uscate.

      Ia-ți neapărat o apărătoare ca lumea de spate – Super Shield am eu. Nu știu modelul, e veche.

      Căști flip-up nu recomand. Odată pici cu ea deschisă, consecințele pot fi dezastruoase. Circula o poză acum vreo 20 de ani cu unul care a rămas fără jumătate de față…

      Ghete am unele Forma, Adventure Low.

      În genere, chestiile mai scumpe vor fi mai de calitate, dar unele prețuri sunt chiar exagerate – e un subiect greu și ăsta.

      La abraziune piele e cea mai bună, dar te ia dracu intr-adevăr dacă nu mergi pe ceva naked ca să te bată vântul.

      Dar cu ce am enumerat mai sus eu sunt mulțumit pentru vară. La frig e altă poveste.

      50
    • Pana raspunde autorul, pot sa iti spun ce mi-a recomandat instructorul meu:

      E buna si casca flip-up, insa atentie la protectia la mandibula. Vara mai ajuta cu caldura, dar e un compromis.
      Stiu sigur ca o casca shoei i-a salvat viata unui prieten, care a ajuns din alunecare sub autobuz si datorita formei rotunde a castii, roata nu a putut sa i se suie pe cap.

      40
    • Avantajul lui flip up nu e ca mergi cu ea deschisa si te ventilezi. Asta e o licenta periculoasa.
      Avantajul este ca nu trebuie sa o dai jos din cap cand tre sa vorbesti cu cineva, sa bei apa sau sa iei o crantanea in gura, la intalnirea cu politia, la trecerea de frontiera sau in anumite tari la anumite benzinarii (tre sa iti poata citi fata camerele video din incinta).
      In conditii de rulaj normal, casca sta inchisa altfel iti cumperi desch8sa, de scuter si scutesti o groaza de bani cu riscul mare aferent.

      10
    • nu-ti lua casca flip. te va manca in cxr constant sa stai cu ea deschisa si e un mare risc sa musti de o bordura cand ti-e lumea mai draga. cu full face, e always on pana te opresti ca nu ai cum sa umblii la ea.

      daca ti-e prea cald ia una de adv / cross, care nu are vizier + ochelarii speciali de protectie. Intotdeauna trebuie sa iti protejezi ochii (un bondar luat la 50 km/h e ca o piatra).

      31
  18. Azi m-a depasit unul prin dreapta, pe pista de biciclete, eu semnalizand si aproape facand dreapta. Nu, nu mergea cu viteza unei biciclete si nici nu avea pedale.
    Da, stiu, nu sunt toti asa.

    71
  19. punctul 0: daca vreti sa nu o patiti cu motocicleta, nu va mai urcati pe ea.

    62
  20. Eu o mai iau pe carari (drumuri forestiere, drumuri de ATV-uri). Nu in Romania, dar cateva sfaturi sunt general aplicabile:
    – nu pleci singur, sau macar trimiti traseul si ora la care ajungi la destinatie cuiva ca sa stie de tine in caz de vreun necaz.
    – exersezi ce inseamna sa ramai fara aderanta pe roata spate pe un drum apropriat de asfalt. Intotdeauna cu echipament moto full (pt ADV cizme peste glezne, cat mai rigide, pantaloni kevlar si geaca textila cu protectii la umeri, coate, genunchi si solduri). Am cazut la 15 km pe piatra macinata si desi impactul l-a luat armura, tot m-am ales cu road rash pe coate). Fiind aproape de asfalt a fost usor sa revin catre casa dupa cazatura.
    – nu pleci pe coclauri fara anvelope in stare decenta. Minim 80/20 ca profil asfalt/offorad, ideal cat mai mult inclinate spre off road. Eu merg pe Dunlop Trailmax mission 3
    – stai plantat pe peguri, picioarele nu trebuie sa coboare de acolo decat in situatia in care ai supraestimat cat de stransa e o curba. Caz in care ridici un picior in aer un pic si hover deasupra drumului sa poti sa pui un calcai jos in caz ca pierzi un pic de control (vezi ce pozitie au cei de la motocross cand iau curbe)
    – trusa de prim ajutor, tire repair kit, o pompa cu tine, straps (chingi) in caz ca trebuie sa scoti moto din vreo mlastina plina de noroi.
    – baltile se iau cu un pic de moment cat mai pe lateralele lor, inclinat un pic astfel incat moto sa ramana cat mai perpendicular pe „peretele” baltii. Asta daca nu sunt foarte adanci, caz in care incet pe mijloc sau prin trasa lasata de alt motor si facut cruci la dumnezeu sa nu scapi moto in apa peste genunchi.
    – mergi subturat ca sa nu reactioneze violent moto daca pierzi echilibru si tragi de acceleratie
    – te uiti in fata la 20 de metri si in intervale scurte la 5 metri. Nu faci target fixation pe bolovan ca pe ala il iei direct.
    – ideal, moto are un scut pentru filtre / esapament caci roata fata iti arunca pietre fix in astea.
    – stai sus pe pegs si nu pe fund daca situatia devine mai nasola (centru de greutate cat mai jos ajuta). Stai flexat si nu te lupta cu ghidonul care vrea sa o ia in toate partile pe griblura, il tii relaxat dar intr-o limita de +-10 cm
    -daca vezi patch de nisip, sus pe pegs, tragi de ghidon spre tine sa scoti greutatea de pe fata si accelerezi un pic
    -3 degete pe acceleratie, 2 pe frana fata. Faci pre-loading la frana inainte de curba si strangi usor si controlat de frana. Cat mai mult frana de motor in aceeasi viteza, daca faci un downshift la momentul innoportun (prea turat), pierzi aderenta pe spate instal.
    – PRACTICE! Ideal cu inca un amic dupa tine. Ia-o progresiv cu carari batute, invata sa intorci in 3 puncte pe drum de piatra, intodeauna asigura-te ca moto e stabila cand pui standul jos.

    Momente faine:
    – eu cu amicul amandoi alunecand in namol peste glezne, incercand sa scoatem moto din balta. Cand ridicam, moto aluneca in orice directie. Noroc cu straps legat de moto si tarata pe crash bars pana am reusit sa o scoatem de acolo. Noroi din cap pana in picioare.
    – Depasit de camionul de lemne care mergea cu 90km/h pe drum unde la fiecare 1 minut ma luptam sa nu imi alunece roata fata. Imaginati-va camioanele americane ( Ice road truckers) cu 2 remorci full de lemne depasindu-te.
    – Peisaje inaccesibile cu masina, camping in pustietate, mancare la conserva si niste whiskey pentru vremuri bune.

    30
    • NOU
      #81

      Sună bine. Tot aștept după camarad să-și termine casa, poate incepem odată să mergem des în off-road…

      00
  21. Când mă duc să mă dau pe serpentine, mai întâi fac o recunoaștere a bucății respective de drum, la viteză de croazieră.

    Astfel încât să îmi aduc aminte:

    – unde sunt gropi
    – unde a scăpat Dorel basculanta cu nisip
    – de unde a ieșit nea Pandele cu tractorul (plin de pământ) în drum
    – care sunt curbele care încep larg și se strâng mai mult pe măsură ce intri în ele (am scris cur-BE, da?)

    După care fac bucata aia de drum în sus și-n jos până mă plictisesc.

    Nu merg niciodată la limită. Hai să zicem că pe Cheia n-or fi prea multe cirezi de vaci, dar vaci mai vezi și la volan uneori. Dacă vrei să mergi la limită, există Adâncata sau alte circuite.

    52
  22. NOU
    #86

    Felicitari autorului pentru recomandari. Toate de mega bun simt si la obiect. As mai adauga, evitarea „grup rides”, ca incepator.

    00
  23. NOU
    #87

    Bun, foarte bun chiar articolul.

    13
  24. Și încă un lucru esențial, care a scăpat pana acum. Cam 40% din accidentele de motor se întâmplă cu riderul alcoolizat.. mai mult sau mai putin. Echilibrul contează imens, pe motor nu-ți permiți sa faci cum sunt unii șoferi de pică grămadă când ies din mașină.

    03
  25. autorul incearca sa impiedice selectia naturala.

    00
  26. Exista doua tipuri de motocicliști: cei care au căzut și cei care vor cădea 😁
    Referitor la mersul în oraș: echipament musai. Transpirația se duce cu un duș, julitura sigur nu.
    Asfalt uscat!

    30
  27. Nu sunt motociclist, dar gândesc. Deci, fain articol. Felicitări.

    00
  28. *Motocicleta. Motorul e doar o parte a motocicletei.

    00
  29. observ ca inca nu a fost folosit termenul ”donator”!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.