sursa FOTO
Facebook a ajuns să fie cea mai populară rețea sociala din lume, cu peste 200 de milioane de utilizatori. Are succes datorită faptului că îmbină ceea ce oferă myspace, cu elemente de linkedin – social networking și business networkong. Tocmai din acet motiv, trebuie să învățăm să personalizăm contul de facebook astfel încât arătăm ceea ce vrem cui vrem să le vadă, ținând secrete datele personale.
Dacă ați citit articolul despre blogging (i)responsabil, comportamentul pe facebook e cumva similar ca și cel rcomandat pentru blogging.
Profilul personal e pagina ta principală de prezentare, în care poți să introduci detalii de la muzica preferată, hobby-uri, contacte sau interese, pe care vrei să le faci cunoscute prietenilor tăi. Interesele sunt în mod special importante când cauți prieteni noi sau grupuri în care poți să dezvolți teme importante pentru tine.
Gândește-te că organizarea profilului poate fi comparată cu organizarea biroului. Va lăsa același tip de impresie, prin indiciile lăsate de tine acolo – poze, lucruri, reviste, unelte, aparate, etc. Afișează doar informații, poze și elemente cu care ai fi confortabil să stai și pe birou. Nu pune ceva ce nu ai vrea să vadă șeful tău sau colegii de la birou.
Un exemplu de bună practică e să ai un profil profesional și unul personal:
Profilul Profesional | Profilul Personal |
|
|
Contactează-ți prietenii care sunt deja pe facebook sau invită-i pe cei din afară. Caută foști colegi de liceu și facultate, rude, prieteni cu care lucrezi, nu există limită pentru numarul de prieteni pe care poți să îl ai.
În acelaș timp, e destul de simplu să cauți prieteni noi în rețea, cu interese similare, care lucreaza în același domeniu sau cu care pur și simplu ai o pasiune în comun sau jucați același joc pe site. Facebook oferă chiar o aplicație specială ”Friends you might know”, care se folosește de prietenii prietenilor pentru a-ti sugera persoane pe care ai putea să le cunoști.
Facebook nu oferă însă suficient control asupra gradului de apropiere în relațiile interumane de pe website. Astfel, ai nevoie să îți construiești tu un sistem de referință pentru relații. Un exemplu de ierarhizare ar fi:
Toată lumea e necunoscut la început. O rețea e un grup de oameni cu o caracteristică comună (școală, oraș sau firmă). Prieteni sunt cei care au luat la cunoștiință faptul că se cunosc unul pe altul.
Un alt mod practic de a-ţi sorta prietenii e să îi incluzi în grupuri în funcţie de cât de mult vrei să le arăţi din viaţa ta online – prieteni apropiaţi, colegi de servici, cunoştiinţe, colaboratori, clienţi. Te va ajuta la momentul în care îţi setezi nivelurile de intimitate pe fiecare grup. De exemplu cu siguranţă vei publica poze de la petreceri pentru prietenii intimi, însă pentru clienţii vei publica doar cateva poze mai profesionale cu tine în posturi decente.
Vei primi cereri de a deveni prieten de la mai multe persoane. Vei cere la rândul tău acordul cunoscuților de a deveni prieteni pe facebook. Ai grijă să o faci intr-un mod cât mai personal, arătând interes față de persoana cealaltă. După ce devii prieten cu cineva care are o rețea foarte vastă, începi să primești cereri de prietenie și de la oameni pe care nu ii cunoști. Ia-ți 5 minute și citește-le profilul și/sau website-ul, încercând să afli cine este și ce afinități are persoana respectivă. Te va ajuta să iei o decizie argumentată când răspunzi pozitiv sau negativ cererii de prietenie.
Adaugă prieteni selectiv pe facebook. Nu e o competiție de colecționat contacte. În final, poți avea o experiență cât de cât completă doar cu câteva zeci de persoane la un moment dat. Creează o parte a profilului limitată pentru marea majoritate, accesibilă doar cercului intim de prieteni. E cel mai bun mod de a-ți păstra confidentialitatea față de celelalte contacte.
Facebook are peste 2000 de aplicații dezvoltate. De la jocuri, la imagini de pus pe profil, de la teste, la instrumente de interactiune, practic acum există aplicații pentru aproape orice tip de activitate posibilă online. Însă trebuie să ai grijă ce tip de aplicaţii foloseşti – evită cele care îţi irosesc timpul. Citeşte cu grijă descrierea aplicaţiei şi ce date din profil va accesa, ca să ştii cu siguranţă la ce tip de interacţiune să te aştepţi. Când selectezi o aplicaţie, gândeşte-te la fel ca şi în cazul pozelor sau a informaţiilor : „Sunt confortabil ca şeful sau colegii mei de birou să vadă alpicaţia?”. Daca răspunsul e nu, mai bine nu o accesezi.
În același timp ai și un perete pe care prietenii pot să îţi lase diverse comentarii sau mesaje, dacă nu vor să o facă în mod privat, în căsuţa poştală internă. Ai grijă însă cine ce publică pe peretele tă, pentru că unii din prietenii tăi s-ar putea să nu folosească facebook în mod profesional. Poţi să restricţionezi accesul la peretele tău doar unui grup de prieteni, păstrând pe cei reclcitranţi departe de el.
Protejează-te de pozele sau filmele compromiţătoare, cu numele tău pe ele. Pozele şi filmele marcate cu numele tău pot ajunge în faţa tuturor persoanelor din lista ta de prieteni şi pot distruge cariere, relaţii, căsnicii, poţi pierde clienţi datorită unei nopţi în care te-ai simţit puţin prea bine. Totul se poate rezolva prin setarile de la „Photo tags of you”, din meniul „Privacy”, personalizând nivelurile de acces pentru etichetarea pozelor si filmelor – ideal e să setezi ca doar tu şi nimeni altcineva să poată eticheta poze, putând aşa să controlezi tot fluxul de materiale cu tine.
Albumele foto pot fi la rândul lor protejate prin setarea vizibilităţii fiecărui album în parte, în cadrul meniului „Photo privacy”. În felul acesta poţi să te asiguri că doar anumite persoane vor mai vedea albumele respective.
Stirile nedorite despre tine pot fi schimbări ale stării relaţiei în care te afli sau pur şi simplu un rezultat ciudat al unui test făcut de tine printr-una din cele 2000 de aplicaţii. Politica mea personală şi a mai multor experţi facebook e să nu afişez deloc starea relaţiei mele intime. Nu e deloc placut să vezi schimbări săptămânale de relaţii sau să îţi înrăutăţeşti o despărţire făcând’o în văzul tuturor. Cel mai simplu mod de a păstra ascunse schimbările acestea e să deselectezi căsuţa „Remove Relationship Status” din cadrul „News Feed and Wall Privacy”, împiedicănd publicarea oricărei modificări.
Starea relaţiei se află în câmpul de informaţii personale, putând fi usor eliminată de acolo.
Cealaltă mare ameninţare, publicarea rezultatelor unei aplicaţii în ştirile emise de tine poate fi împiedicată mergând la setările private şi modificând urmatoarea setare:
Beacon Websites
Don’t allow Beacon websites to post stories to my profile.
Astfel blochezi orice aplicaţie care încearcă să publice automat ceva despre tine.
Trecând la lucrurile bine de făcut, grupurile sunt un mod bun de a îţi lărgi reţeaua de contacte din industria ta, de a-ţi dezvolta pasiunile şi de a cunoaşte oameni noi. Fiecare grup funcţionează ca o comunitate, cu spaţiu public de dezbatere, loc de propunere a unor teme de discuţi, spaţii pentru poze şi filme. Uită-te în principal la grupurile din care fac parte prietenii tăi.
Pune întrebări cu ajutorul aplicaţiei My Questions. Poţi profita în felul acesta de inteligenţa colectivă şi de faptul că poate altcineva s-a mai lovit de problema ta şi are deja o soluţie funcţională.
Caută evenimente, ca oportunități de networking, înâlniri față ăn față și șansa de a găsi clienți noi. Majoritatea evenimentelor de online de exemplu sunt promovate prin facebook.
În final, cred că cele mai importante lucruri de reținut sunt următoarele:
- nu da altcuiva sub nicio formă datele de acces ale contului de facebook
- ai grijă să reglezi setările de intimitate astfel încât să ai o experiență confortabilă
- fii atent ce informații publici pe profil
- raporteaza utilizatorii care nu respectă termenii de utilizare
- blochează utilizatorii care îți trimit mesaje nepotrivite sau nedorite
- există doar – prieteni, profil limitat, rețea, necunoscuți sau blocați
- mesajele private sunt mai bune decât publicările pe perete
- elimină afisarea momentului exact al publicării statusului
Pentru părinți, aveți grijă la comportamentul online al copiilor pe facebook, raportând orice abatere de la termenii de utilizare.
Spor la comunicat social pe online!
Fara suparare, cine l-a mancat pe bietul „PE care”?
Am zis si o repet. Orice om este liber sa foloseasca twitter, facebook, hi5 etc dupa cum are chef. Acest articol este un punct de vedere, dar nu 100% se poate pune si-n aplicare. Cazurile difera.
cel putin de 20 de ori ai folosit „care” in loc de „pe care”
Am corectat cele 2 omisiuni ale pronumelui relativ ”pe care”. Dacă mai găsești geșeli, te rog să le transmiți, pentru că așa devenim cu toții mai buni.
Merita sa fie folosit
sall,am nevoie de ajutor,am facut un cont pe facebook s am adaugat un singur prieten s la al 2-lea nu imi mai da voie ce pot sa fac,va rog sa ma ajutati,multumesc.
ok.