Educația nu are nevoie de mai mulți bani…

2,5% din PIB. Dar țara X are 3%. Și țara Y are 6%. De aia suntem noi în urmă, că trebuie să alocăm mai mulți bani. Ați auzit discursul ăsta sterp. E cel mai imbecil și în același timp cel mai ușor. Am rezolva problema asta cu educația și analfabeții funcționali dacă am da mai mulți bani.

Din nou, e ușor să acoperi așa problemele reale, cum ar fi:

  1. sifonările de bani de la renovări. totul e la suprapreț la școli, de la lavabilă la copiatoare la banala fibră optică.
  2. sifonările de bani la dotări. s-au luat laptopuri pentru cadrele didactice? ce tare! doar că sunt mizerii cu Celeron și 4gb de ram la preț de i9. tablete pentru copii? sunt mișto, dar se încing după o jumătate de oră de apel video, deci nu pot fi folosite pentru școala online.
  3. inspectorii școlari.
  4. lipsa responsabilității pentru rezultatele bune și pentru rezultatele proaste.
  5. examenele de titularizare pe care unele cadre didactice le pică și apoi se întorc la catedră.
  6. presiunea de a nu lăsa repetenți.
  7. întrebați un cadru didactic ce pățește dacă nu acceptă în clasă câți elevi i se repartizează.
  8. încărcarea programei școlare cu ore pentru a avea profesorii serviciu

Și altele pe care nu mi le amintesc acum. Problema nu e de bani, e de cum sunt cheltuiți și unde. De ce credeți că toate partidele își pun oamenii lor la inspectoratele școlare și la conducerea școlilor? Câte școli sunt conduse de oameni care nu sunt membri sau țuțeri de partid?

Depolitizarea e soluția. Că altfel, incompetenții iau decizii pentru buzunarul lor și al partidului, nu pentru copii.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

71 comentarii

  1. Nu stiu daca exista alt sistem in Romania care ar trebui reconstruit de la zero. La sistemul de sanatate mai faci ceva, cu transporturi iarasi, dar nu si cu sistemul de invatamant… de la zero, regandit total.

    00
    • Miliția. Toate tipurile.

      00
    • Poliția:E plină de încrengături cu interlopii.

      ANAF: 90% sunt la țigară, 10% stau cu munți de dosare pe birou.

      Ministerul Sănătății: 99% din dezinfectanți erau la un moment dat apă de ploaie si un singur om a plătit. Dacă tu crezi că oamenii ăia nu au și alte combinații active pe acolo ești naiv.

      Administrarea locală: ar trebui desființate o grămadă de sate, comune, pline de angajați degeaba care au 100% și peste din buget strict pentru salarii.

      CNADNR: Plină de pile si relații, 90% din activitate cred că e (estimez) facerea si refacerea de studii de fezabilitate.

      Mai adăugați care mai știți.

      00
    • Manu, esti in urma. CNADNR nu mai exista, a renascut in CNAIR prin contopirea CNADNR si CNAIR + angajari in plus 10% din personal.

      00
    • Si politia e pe acolo, dar totsui cred ca daca mai dai afara oameni mai schimbi procesele un pic se poate face ceva in contrast cu sistemul de invatamant unde chiar trebuie regandit de la zero, de la inspectori scolari pana la examene samd.

      00
  2. Treaba cu banii de renovari trebuie rupta de cea cu banii de fibra si tablete.
    Directorul are in pix mai mult partea cu tabletele, nu poate decide directorul scolii cine si ce lucreaza la spoit prin salile de clasa. De lucrari raspund primariile si respectiv primarii.

    00
    • Și asta îmi pare un pic stil românesc. O ciorbă veritabilă în care se ajunge să nu fie nimeni responsabil cu nimic.

      Ori ar trebui directorul să fie responsabil de școala aia de la A la Z (că de-aia e director) ori primăria. Pe termen lung nu faci nimic cu organizare din asta amestecată, ne trezim apoi că fiecare ne poate zice că nu e de competența lui.

      00
    • Primăriile plătesc școlile. Banii pentru scoli vin de la bugetul local. Primăria are un serviciu tehnic, un arhitect. Primăria e ordonator de credite și e cea controlata de Curtea de conturi. Echivalentul Anaf-ului pentru Stat. Eu consider normal ca aia sa decidă pe ce dai banii. Primarul e ales de cei din comuna/orașul respectiv.. Directorul de școală e numit politic „de la centru”. E ușor sa dai sfaturi și sa zici ca nu e bine. Analizează puțin și vezi ce preferi. Sa decidă un Catu sau unul ales de oamenii locului.

      00
    • Înțeleg ce spui dar tot nu are logică.

      Școlile nu pot fi controlate de curtea de conturi ca orice altă instituție? Dacă ăsta e motivul e stupid.

      Iar legat de arhitect, serviciu tehnic, nu e ca și cum toate investițiile într-o școală țin de construcții de clădiri. Iar pentru renovări nu cred că ai nevoie de arhitect.

      Cum se vor putea dezvolta școlile dacă depind de primărie care poate are tot interesul s-o țină subdezvoltată și să aloce banii la altă școală de VIP-uri să zicem? Așa mai poate lua un credit, mai poate renova, mai un proiect pe fonduri europene, mai poate dota un laborator, ceva, ca să se dezvolte.

      Ai dreptate că directorul nu ar trebui numit politic, asta e o mizerie care trebuia demult să dispară, și directorul nu îl văd ca și cum ar trebui să fie numit democratic neaparat, e un job ca oricare altul. Bugetul ar trebui să fie uniform pe țară în funcție de numărul de copii din școală, plus altte nevoi (gen la rural unde ai și transport). Cum cheltuie banii ține de el și de curtea de conturi.

      Eu zic doar că dacă vrei să se miște lucrurile, trebuie să pui responsabilitate pe omul care e zi de zi în școală, nu oameni random din primărie care văd școala aia doar în poze.

      La fel ca la drumuri, aici e drum local, ăla e național, dar partea aia e județean, până la urmă nu e nimeni responsabil și nu se face niciodată.

      00
  3. NOU
    #10

    Si umblat un pic si la părinți, majoritatea cu copii care cer lucruri bune, sunt aia care in perioada lor vroiau sa “se facă si ei Gigi becali”… asa si cu profii, cei mai slabi din generație sunt profi acum… a si Moș hader ala de apare pe la ciutacu, o alta F1 produs de școala românească. 😀😉🙈

    00
  4. Trebuie bani mai multi pentru salarii
    Salarii mici => concurenta 0 => oferta de N ori mai mica ca cererea => profesori care abia iau 5 sunt acceptati => profesori slabi pregatiti => elevi slabi pregatiti

    00
    • sunt de acord sa dai banii de salarii dar fa-o pe criterii de competenta si nu doar prin faptul ca ai prins loc pe post (titularizare la sat un an apoi detasare la oras) si ti-a crescut barba la catedra.
      Daca din clasa ta nu trimiti niciodata copii la olimpiade si concursuri nu mai primesti 100% marirea daca acei copii n-au niciodata rezultate pe nicaieri (niciun premiu sau nicio absolvire sau nicio nota de trecere la baremuri nationale) atunci iar nu mai primest tot si tot asa astfel incat sa fie un interes mutual: eu sa te platesc pentru ca esti bun iar tu sa-mi pregatesti copii ca sa pot sa beneficiez eu de pe urma lor.

      00
    • da si nu …
      bani mai multi -> tentatia de a intra in invatamant pentru „easy cash”-> sistem de spagi si pile si mai si la angajare, a se vedea mediul universitar din romania , pentru mai multe detalii de cum se ajunge.
      Solutia e complexa si cere timp:
      – salariu decent
      – penalizarea meditatiilor private clandestine ( pentru a descuraja innebunitii dupa bani )
      – cat mai multe beneficii non-financiare : stabilitate a job-urilor , access gratuit la cursuri de specializare ( cica oamenii se fac cadre didactice din dragoste pentru invatare ), programe nationale si europene de schimburi de experienta etc. (sa nu ne mai minunam toti ca profesorii sunt inchisi la minte cand vine vorba de chestii evident , gen vaccinare) , cresterea sigurantei cadrelor didactice ( pedepse maxime pentru atacuri asupra cadrelor didactice etc. ), imbunatatirea conditiilor de lucru in clase ( atat echipare cat si confort in timpul serviciului ) .
      – si mult timp pentru a se face selectia noii generatii de profesori/invatatori care apreciaza beneficiile mentionate mai sus si care chiar vor sa fie profesori/invatatori .

      00
    • Citat 1 – „Trebuie bani mai multi pentru salarii”. Citat 2 – „lipsa responsabilității pentru rezultatele bune și pentru rezultatele proaste”.
      Salarii diferentiate in aceeasi „anvelopa” salariala? Si dupa aia mai vezi cum se modifica pe ici, pe colo… Si mai modifici si tu…

      Citat 3 – 3 „dacă” si 5 „poți” – astea-s la viitor – „dacă ai bani la buget, poți să faci meseriile din învățământ atractive, și pe de alta parte poți avea o arie de selecție mai mare pentru cadrele didactice, poți să îi formezi mai bine, poți impune cerințe mai mari, poți reduce numărul de copii în clase
      -chiar dacă pentru unii e ceva de neconceput, poți avea bani pentru programe, de exemplu, în mediul rural, să comasezi școli mici , să asiguri transport,și să crești calitatea învățământului rural, să dotezi școlile
      -poți avea bani pentru integrarea și susținerea în sistemul de învățământ a păturilor defavorizate: copii săraci, diverse etnii
      -poți avea bani să stimulezi diverse programe naționale, cum ar fi practicarea sportului”

      00
    • @un om
      ma bazez pe competitie atunci cand cresti veniturile si vin foarte multi candidati.
      daca vin acum 5 canditati pentru 10 posturi nu prea mai conteaza ce nota iau ca au nevoie de toti
      daca vin 20 de candidati pentru cele 10 posturi sunt sanse mari sa intre doar cei cu note bune(vezi sistemul de admitere la facultati ca medicina)…asta daca nu sunt toti 20 praf
      ca ai sau nu elevi care merg la olimpiada nu mi se pare criteriu de competenta, mai mult de performanta(eventual sa primesti un bonus). dar sunt de acord cu criteriile de competenta atunci cand treci clasa elevi care nu pot sa ia niciun examen national sau chiar si atunci cand lasi repetenti peste 50% din elevi….poate ca esti doxa pe materia predata dar ca pedagog esti 0.

      00
    • In mediul rural chiar e nevoie de bani dar si de supraveghere. Acolo se naruiesc scolile peste elevi. Nu mai vorbim de budele atat de vechi incat elevii risca sa cada in hazna de fiecare data cand merg la toaleta.

      OK, toaleta in curte, dar hai s-o reconstruim ca ultima a fost facuta in ’80 pe vremea lu Nea Nicu si o mana de var, si aia data de spoiala, nu o sa repare defectele structurale.

      00
  5. Fosta mea dirigintă a ajuns directoare, susținută de profesori și fiind total apolitică de la început.
    Primele 6 luni au fost horror întrucât și PNL și PSD voiau să o coopteze, au încercat să o dea jos prin inspectori însă a fost susținută de prea mulți profesori fiind cea care a renovat de 2 ori toată școală prin proiectele scrise și implementate.
    Și oricât de duși ar fi profesorii, nu și-au mai dorit să se țipe la ei și să fie umiliți cum făcea fosta directoare.
    Acum, primește de la buget local pentru o școală cu 1000 elevi (sau ceva de genul) cât școala din sat cu 100 elevi.
    Și e lăsată-n pace din ce zice în ultima vreme.

    00
    • Aveti perfecta dreptate.Putinii oameni cu har care mai sint in sistem sint supusi la tot felul de presiuni,in special politice.Ce premonitie a avut acum aproape 30 de ani textierul de la Sarmalele Reci cu”Tara te vrea prost”.

      00
  6. Sa nu uitam ca partea de logistica a scolilor (renovari etc) tin de autoritatile locale, nu de Ministerul Educatiei. Presupun ca si la nivel de buget se reflecta asta.
    Cei x% din PIB sunt doar pentru procesul educational.

    00
    • Probabil ca partea de renovari tine de Primarie, dar conteaza foarte mult cat se implica si directorul si cate solicitari face in acest domeniu.
      La mine in cartier sunt 2 scoli generale la distanta de maxim 500 de metri una de cealalta. Ai presupune ca ar trebuie sa aiba un nivel de dotari similar, doar ca nu este deloc asa. La una dintre scoli este o directoare foarte implicata care a reusit sa renoveze scoala in totalitate, sa inlocuiasca gardul care inconjoara curtea scolii si sa monteze gazon artificial pe terenul de fotbal.
      Si la cealalta scoala se fac lucrari de renovare, dar intotdeauna la distanta de minim 3-4 ani. Este clar ci diferenta apare din implicarea directorului, nu din cauza Primariei.

      00
    • De acord, e nevoie de personal implicat din scoala. Eu vorbeam din perspectiva responsabilitatii alocarii fondurilor.
      Vad foarte des urlete catre Ministerul Educatiei „in secolul 21 sunt inca scoli cu wc in curte!! cade scoala pe copii!” cand de fapt urletele trebuie sa fie catre conducerea scolii si catre autoritatile locale.

      00
    • Andrei G, e posibil ca directoarea aia foarte implicată să fi obţinut banii necesari de oriunde din altă parte în afară de Primărie: dus la firme cu jalba-n băţ şi obţinut sponsorizări, făcut dosare pt bani de la EU, naiba mai ştie.

      00
    • @AB, este posibil sa fie cum spui tu, nu stiu. Tot ce stiu este ca din 2 scoli similare ca marime una este mereu renovata si are toate dotarile necesare, iar cealalta este intr-o stare mult mai proasta (nu se pot compara). Din punctul meu de vedere asta arata ca se poate face treaba si in Romania daca cei din conducere se implica si isi dau silinta sa obtina fonduri.

      00
  7. Depolitizarea e soluția. Că altfel, incompetenții iau decizii pentru buzunarul lor și al partidului, nu pentru copii.

    Cine?

    00
    • Nu, nu; cine să facă depolitizarea?
      Iar dacă o faci, ce garanții există că externul (statele UE, NATO, Consiliul Europei ș.a.) să acuze de distrugerea democrației, din moment ce totul e legat de politic, că altminteri nu există democrație reprezentativă?

      00
    • Nu cred că Germania, Spania, Franta sau SUA dau jos toți directorii tuturor școlilor din țară la fiecare 4 ani și-i înlocuiesc cu alții numiți politic din partidul câștigător

      00
  8. Nu e chiar așa:

    – dacă ai bani la buget, poți să faci meseriile din învățământ atractive, și pe de alta parte poți avea o arie de selecție mai mare pentru cadrele didactice, poți să îi formezi mai bine, poți impune cerințe mai mari, poți reduce numărul de copii în clase
    -chiar dacă pentru unii e ceva de neconceput, poți avea bani pentru programe, de exemplu, în mediul rural, să comasezi școli mici , să asiguri transport,și să crești calitatea învățământului rural, să dotezi școlile
    -poți avea bani pentru integrarea și susținerea în sistemul de învățământ a păturilor defavorizate: copii săraci, diverse etnii
    -poți avea bani să stimulezi diverse programe naționale, cum ar fi practicarea sportului

    00
    • Bani sint suficienti.Nu sint bine folositi.
      Din cite stiu in mediul rural ar trebui desfiintate citeva sute de scoli,din lipsa de elevi.
      Dar ar dispare mii de posturi caldute,ocupate de niste incompetenti cu figuri in cap….

      00
    • Cum spune si @caposu, comasarea scolilor mici cred ca ar duce la economisirea unor bani. Doar ca daca faci asta, deschizi usa pentru a fi sifonati bani pe alta parte. Se vor fura bani la licitatiile pentru autobuze scolare, la licitatiile pentru motorina sau pentru serviciile de reparatii.

      00
    • Pentru Andrei G.
      Ai dreptate doar ca licitatiile alea sint rare in schimb incompetentii iau bani multi in fiecare luna.
      Daca vezi bugetul de salarii aferent unei scoli 1-8 cu 100 de elevi mori de inima.

      00
    • @caposu, cam cat de mare este bugetul de salarii?
      Ma gandesc ca ai asa:
      – 1 persoana pentru curatenie;
      – 2 invatatoare;
      – probabil in jur de 10 profesori (dintre care o parte cu jumatate de norma);
      – probabil 1 paznic;

      Am ratat ceva?

      00
    • Director,director adjunct,secretara,4 invatatori si cel putin 20 de profesori(trei sferturi fara pregatirea necesara).
      Asisten medical,paznic.

      00
    • dacă toate şcolile cu 100 de elevi au asistent medical eu mă rad în cap şi-mi mănânc părul.

      00
    • @caposu
      – director, director adjunct – chiar si in scolile de marime medie functiile astea sunt ocupate de persoane care si predau anumite materii; deci poti sa tai 2 persoane de la profesori;
      – corect, sunt 4 invatatori, cate unul pentru fiecare clasa; poate chiar 5 invatatori fiindca ai si clasa pregatitoare;
      – nu ai de ce sa ai 20 de profesori fiindca nu ai 20 de materii de predat; exista cate un profesor pentru fiecare materie si cum spuneam multi dintre ei fiind cu jumatate de norma; sa spunem ca undeva pe la 15-16 profesori dintre care 9-10 nu au mai mult de 8 ore pe saptamana;
      exemplu: sport, istorie, geografie, fizica, chimie, religie, biologie, latina, etc.
      – cu siguranta in scolile astea de la sat nu exista asistenta medicala permanenta.

      00
  9. După congres se reface mai pe fata mai pe blat USL. Dar reformele nu se opresc. Vor continua până în 2024 când vine PSD și atunci se fac alte reforme.

    00
  10. 9. Strategie pe termen lung (vezi „România educată”!) pentru acordarea/restructurarea programei școlare cu piața muncii.

    _________________________
    Hooooo, am glumit cu aia a lu’ dulapu’!

    00
  11. Descentralizare.

    Imparti cei 2,5% din PIB la numarul de studenti/elevi. Fiecare parinte primeste un voucher aferent si cu el se duce la ce scoala vrea muschiul lui. Iar fiecare scoala se va baza doar pe ce va primi de la parinti.

    Deci daca scoala nu produce performanta, mai putini parinti vor veni cu vouchere la ei deci venituri mai scazute, deci buzunarul lor direct afectat.

    Pentru ca secretul aici este. Trebuie cumva sa legi performanta muncii tale de castigul tau direct. Daca reusesti sa faci legatura asta, dupa aceea lucrurile se vor rezolva de la sine. Depolitizarea nu e suficienta. Poti sa pui un om care nu e membru de partid, daca indiferent de rezultatele scolii el primeste aceiasi bani, ce stimulent are el sa fie mai bun? Nimic. Dar daca veniturile tale cam depind destul de mult de cat de multumiti sunt parintii care iti dau voucherele alea, o sa cam pui osul la treaba.

    PS. Solutia propusa este simpla, eleganta si foarte eficienta. Dar in acelasi timp imposibil de implementat pentru ca probabil nimeni nu o vrea. Deci am vorbit si eu ca sa ma aflu in treaba.

    00
    • Este buna propunerea, doar ca apare o alta problema: fiecare scoala va incerca sa atraga din ce in ce mai multi elevi si nimeni nu va mai lasa un elev corijent sau nu ii va da note mici pentru a nu pleca in alta parte.
      Ar trebui si la fiecare 2 ani sa se faca un fel de evaluare a elevilor si in functie de rezultate, voucherul sa fie mai mare sau mai mic.
      Si uite asa motivezi inclusiv parintii sa caute o scoala mai buna unde copilul sa invete mai bine,

      00
    • Presupunerile sunt gresite. Daca atragi mai multi copii si mai mult, ii lasi pe aia prosti in clasa, nivelul de performanta va scadea. Si asta va duce la parinti care isi vor lua copiii din scoala aia. Deci nu merge. Vor fi nevoiti sa mentina un nivel de performanta ridicat. In plus, vor putea sa ceara si bani pe langa voucher, daca sunt asa de buni si lumea e dispusa sa dea.

      00
    • În Suedia există și funcționează sistemul ăsta fix așa, deci ar trebui văzut la ei cum au evitat cazurile de genul în care îi trece pe toți ca să dea bine.

      00
    • @Andrei, daca faci un sistem in care scolile sa poata cere bani suplimentari pe langa acele vouchere, toata lumea va cere bani (mai multi sau mai putini). Adica se va transforma intr-un sistem de invatamant privat subventionat partial de stat unde vor ajunge sa aiba acces la conditii bune de invatamant doar cei cu bani.

      00
    • Alta presupunere gresita. Foarte multi parinti nu-si vor permite sa plateasca in plus pe langa voucher. Deci vei avea pe piata o cerere de sute de mii de oameni cu vouchere gata sa plateasca. Sigur va parea si oferta pe piata. Economie de baza.

      00
    • In plus, doar scoilele cu adevarat bune isi vor permite sa pune pret mai mare decat voucherul. Pentru ca va fi bataie pe ele. Cerere mare, oferta mica, pretul urca. Din nou, economie de liceu. Numai ca, probabil vei spune, vai, dar atunci numai aia cu bani vor ajunge acolo. Probabil. Dar numai aia cu bani dar si scolari buni. Nu lepre. Ca leprele vor duce la scaderea nivelului de performanta, adica scaderea cererii, deci nu vor mai putea cere mai multi bani decat voucherul. Sigur, acum ca vor exista 1-2-3 exceptii de lepre, posibil, dar nu conteaza oricum. Ba mai mult, sunt destul de sigur ca si scolile astea scumpe vor avea cateva locuri rezervate scolarilor care nu-si permit sa dea mai mult decat voucherul, dar care sunt foarte buni. Ii ajuta atat la mentinerea nivelului de performanta, da bine si la PR, poate fi marketatata destul de bine.

      00
    • Până să ajungem să ne punem problema copierii sistemului școlar din Suedia trebuie rezolvată problema deschiderii ușii directoarei „cu capul” la țară pe unde încă se mai practică.

      Dacă adulții ar fi responsabili și copii ar fi la fel. Ei sunt niște mici bureți care în cea mai mare parte copiază ce văd la adulții din familia lor.

      00
    • @Andrei, acum este interzis prin lege ca scolile de stat din Romania sa ceara bani de la elevi si cu toate astea peste tot se cer diverse contributii din partea parintilor. Tu spui ca in cazul in care ar deveni legal sa ceri bani suplimentari, ar mai exista vreo scoala care sa te accepte doar in baza voucherului?
      Nu, toate scolile ar cere ceva in plus si parintii ar fi nevoiti sa cotizeze. Sau ar fi nevoiti sa-si inscrie copii la scolile alea de la periferie din partea opusa a orasului unde sunt 2 profesori betivi care predau 3 sferturi din materii.

      00
    • Corect. Singura solutie. Aceasi ca la magazinele de paine. De ce nu au crescut la sute de eur pretul/paine brutariile? Exact. Pe tru ca este concurenta. La fel ar fi si cu scolile daca oricine ar putea sa isi faca scoala privata clientii ar alege cea mai buna scoala la cel mai mic pret. Exact cum stiu sa isi aleaga o paine sau un frigider comparand si intreband.

      00
    • @alexnicolae, nu stiu ce sa spun. Stiu ca prin Statele Unite de exemplu sunt foarte multe universitati private. Si din cate am auzit tarifele tind sa creasca de la an la an, nu sa scada. Chiar daca exista concurenta.
      Sau sistemul medical care este in mare parte privat. Cum sunt tarifele acolo? Au scazut datorita concurentei sau pur si simplu au crescut la un nivel nesustenabil pentru o mare parte dintre cetateni?

      Un alt exemplu, de data asta din Romania, ar fi turismul si voucherele de vacanta. Angajatii de la stat au primit vouchere. Cum au evoluat serviciile in pensiunile si hotelurile din Romania? A crescut calitate? Sau pur si simplu orice spelunca a crescut preturile in conditiile in care serviciile oferite erau la pamant?

      00
  12. 5. Sancționarea practicii de a ascunde diverse posturi pentru pile, pentru ca ierarhia de la titularizare să se respecte și la atribuirea posturilor
    7. Cred că de anul ăsta e ceva lege sau ordin care interzice depășirea numărului de elevi
    9. Respectarea regulii cu privire la proximitatea școlii de domiciliu. Sunt nenumărate exemple cu clase deja pline înainte de a se înscrie copiii cu domiciliul în zona respectivă. Bineînțeles, sancțiuni dure dacă nu se respectă.

    00
    • Sunt posturi „la vedere” blocate pentru inspectori, concedii medicale prelungite (si nu prea OK), diversi atarnatori de prin inspectorate, chiar sindicate.
      7 – Glumesti cu respectarea ordinului.
      9 – Idem 7

      00
    • Este foarte urat asta cu proximitatea fata de scoli. Ar trebui ca fiecare scoala sa primeasca sa spunem pana in luna Iulie doar dosare ale copiilor din zona si apoi, daca mai raman locuri disponibile, sa primeasca dosare si de la copii care nu locuiesc in cartierul respectiv. Daca sunt mai multe solicitari decat numarul de locuri sa se faca o selectie:
      1. Prin tragere la sorti pentru clasele 1-4 unde nu exista note si este greu de facut departajarea;
      2. Prin departajare in functie de rezultatele din anii anteriori pentru clasele 5-8;

      00
  13. Ai si nu ai dreptate… eu cred ca mai multi bani ar rezolva din probleme, dar totodata mai multi bani dati pe mana directorilor sau salarii mult mai mari pentru profesori n-ar rezolva nimic.

    Am tot scris chestia asta, pe aici si peste tot… am putea sa consideram de dragul discutiei ca rezultatele educatiei s-ar calcula in IQ-ul mediu al natiunii, nu-i cea mai buna varianta dar daca e sa ne uitam global, sistemele educative cele mai bune ridica IQ-ul mediu de fiecare data…. deci e ok.

    Romania are IQ mediu 91… deci daca in 5 ani il ridicam cu 5 puncte inseamna ca reformele pe care le-am facut in educatie + reformele sociale au creat ceva benefic natiunii…

    Ca sa cladim pe o fundatie solida, am avea nevoie in primul rand de programe sociale de incluziune… de genul „O masa calda pentru fiecare elev”… avem 200.000 de copii care se culca flamanzi zi de zi… doua fucking sute de mii… deja de aici ridicam un 2-3 puncte IQ-ul lejer… si tot asa ar trebui dezvoltat.

    PS: Eu as merge pe o reimpartire administrativa masiva a localitatiilor si creat campusuri scolare, stiu ca e utopic, dar pare singura iesire din bezna mintii in care se afla momentan invatamantul… o scoala sa aiba arondate satele din jur pe o raza de 20 de km + internat pentur situatii izolate. Ai o scoala cu 500-1000 de elevi altfel se face educatie… se reduc costurile semnificativ + in scolile din satele si comunele patriei… s-ar putea face centre de educatie, biblioteci si alte alea…

    00
  14. Best of the best: 3+6+7.

    00
  15. cred ca ar trebuie prima oara sa incepem cu Reforma statului nu se poate face cu corupți și coruptibili , dar inainte de toate..cu noi

    doar ca si cu noi e o problema..suntem prea putini si cred ca din ce in ce mai putini la cum vad cum isi cresc unii copii sau ce invata de la parinti, respectiv din comportamentul lor(al parintilor).

    eu propun ceva mai bun: toti cei care vor civilizatie sa plece din tara. simplu. sa ramana doar leprele aici sa se descurce. :)

    00
  16. Solutia la problema educatiei (si de fapt la toate problemele din Romania) e o justitie puternica si independenta. Dar cine sa ceara o asa justitie, rumanii care-si iau sfaturile medicale de la niste mascarici (ma gandesc la garcea si dan bittman)? Rumanii care ei insisi se pisa pe cele mai simple reguli? Rumanii aia care-s atat de imbecili incat merg pe contrasens pe autostrada?

    Romania e cu adevarat tara romanilor; romanii au tara pe care o merita.

    00
    • eu ma gandesc daca plecam toti care vrem si incercam mereu sa fim cat mai civilizati si ok..ce s-ar alege de tara asta…nu pe bune…pleaca toti acum, de maine cum merg lucrurile? stii ce zic…cine mai munceste? se fura unii pe altii sau cum ?

      00
    • Pai, nu mai e treaba noastra. Sa ramana o tara a leprelor, treaba lor.

      00
  17. Este mai usor de controlat si manipulat o populatie needucata

    00
  18. Politizarea a aceasta meteahna comunista de care nu stiu daca vom scapa prea curand. Alt caz de politizare, dar nu din invatamant: nevasta-mea are un unchi care lucreaza la un sanatoriu din Sapunari (de langa Lehliu). Sanatoriul ala e aur curat pentru locurile de munca din zona – oameni de serviciu, infirmieri, personal auxiliar, toti sunt din zona.

    …dar mai e un catch – toti sunt pe pile. Omul asta lucreaza acolo de foarte multi ani (angajat pe bune), dar de cativa ani incoace absolut orice post se ocupa politic. A incercat sa o angajeze pe nevasta-sa ca infirmiera la alta sectie cativa ani buni. A reusit doar in momentul in care s-a lasat ales consilier la primarie din partea PSD (omul nu a votat in viata lui cu PSD si nu l-a interesat prea mult politica). Anul trecut a dat DNA-ul buna ziua pe la ei prin sat, din toata primaria doar el si inca un coleg au fost curati.

    Depolitizarea e un mit, ca si lustratia – toti se bat cu pumnul in piept ca ar trebui facuta, dar nimeni nu o face pentru ca ar inseamna pierdere de ciolan.

    00
    • Uite cum apar si comentarii din viata reala.In Romania angajarea la stat devine visul a peste 50 la suta din populatia activa.

      00
  19. Iohannis a deblocat postul ăla de profesor?

    00
  20. Foarte bine spus! Ce trebuie să înțelegem este că nu va veni niciodată un ministru pe un cal alb să spună „Gata, întoarcem foaia!”.

    Ah, că vom putea noi, cândva, cumva, să impunem asta, e altă poveste…

    00
  21. Mai lasati-o jos cu nr de ore si materii ca suntem in top 3 UE ca si vacante scolare. Au la timp liber de nu se poate, avem cei mai „nestresati” copii: teme in general putine, pana in clasa a 4-a toti au FB, nu mai ai voie sa te uiti stramb la copil ca „s-au schimbat vremurile” e bine sa fii copil acum(o sa fie mult looserism in viitor dar acum e bine). Sa fii profesor este iarasi extraordinar, ai timp liber de doar pensionarii ii mai intrec. Daca imparti salariul la ore lucrate+concediu bat la cur si IT-isti si manageri de multinationala. PB mare nu e bugetul ci slaba pregatire a elevilor prin lipsa de responsabilizare a copiilor in primul rand si asta se va vedea peste ani. FB in 1-4, zero corigenti la gimnaziu si liceu. Bacul e deja o gluma. Facultati avem puzderie dar au ajuns pe locul 434343 in lume… deci e clar. Sfat pt cei cu copii: nu va bazati doar pe ce fac la scoala ca o sa fie prosti ca noaptea.

    00
  22. Da , asa este si inca un sfat util : pregatiti-va copiii pentru plecatul definitiv in tari civilizate, investiti in educatia lor , pentru ca aici in Romania nu au absolut nici un viitor.Daca vreti sa-i faceti bugetari / politicieni atunci e ok si aici.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.