Dilemă cu maşini şi legi

seful-internetuluiTeoretic, abia de la 1 noiembrie sunt obligatorii anvelopele de iarnă. Numai că pe aici ninge şi eu aş cam avea nişte drumuri de făcut prin ţară. Să fiu român şi să dau din umeri, sperând să nu mă prindă ninsoarea sau să îmi pun naibii de acum anvelopele de zăpadă şi lanţurile în portbagaj?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

46 comentarii

  1. Daca ninge pune-le pe cele de iarna. O sa se uzeze, dar macar esti safe.

    Oricum… mai bine ti-ai fi cumparat cauciuri all season pentru inceput, ulterior sa treci la cele de iarna.

    Depinde de zona, de vreme, de toate.

    00
  2. si un sac cu nisip in portbagaj e bun. creeaza downforce si sta masina mai bine in curbe :)

    00
  3. Sunt prea multe variabile la mijloc. Eu “vara” am la pneuri un profil sport adica pe zapada profilul sinucigasului ;) plus ca ieri cum s-a umezit un pic praful de la ploaie la prima pornire in tromba de la semafor mi s-a aprins in bord becu’ controlului de tractiune. Pe de alta parte cu cele de iarna am fost in martie pana in .bg si am prins temperaturi de 20C de ma simteam in masina ca intr-o barca. Delicat.

    00
  4. Du-te de pe acum si urca-le pe alea de iarna. Asa le ai just in case si nu mai stai la coada pe 30 oct, cum o sa stea tot romanul.

    00
  5. Eu am deja anvelopele de iarna, nu strica sa fii pregatit.

    00
  6. Eh. Și eu am o dilemă. În București a fost cald și frumos până azi. Se anunță cald și frumos și săptămâna viitoare mai pe final. Săptămâna viitoare o să fie o săptămână de groază pentru mine cu program de ajuns noaptea pe acasă. Duminica viitoare trebuie să ajung în BV. Să aștept și să sper că se topește zăpada sau să fac pe dracu-n patru și să-mi pun gumele de iarnă ?

    00
  7. Momentan pe aici este vreme misto, probabil intr-o saptamana si ceva imi fac ‘cadou’ niste all season. Chiar nu tin mortis sa blochez balconul cu 8 anvelope (2 masini), doar pentru ca niste destepti au decis ca eu trebuie sa folosesc asemenea anvelope. Inainte sa sariti de fund in sus, daca ninge, oricum nu ies cu masina. deci voi da vreo 1200-1400 de lei pe 4 anvelope AS, in conditiile in care cele de pe masina au abia 20.000 de km. Multumim partidului iubit.

    00
  8. După cum arată vremea ar cam fi cazul să le punem, da’ am mai văzut zăpezi la sfârşitu’ lu octombrie şi 20 de grade în noiembrie, şi cuciucurile de iarnă chiar nu se simt bine pe asfalt cald…

    00
  9. pune-i schiuri.

    00
  10. pune-i patine

    00
  11. BTW, pentru @Dojo si restul cu gume toate sezoanele: Sunt “ilegale”. Si amenda se da doar daca incurci circulatia si ai gume de vara sau AS. Daca nu incurci si nu provoci accidente & stuff e ok. #pesurse.

    00
  12. Am trecut pe penurile de iarna. Si ce daca o sa fie mai cald. Si ce daca se vor uza mai repede. Siguranta e pe primul loc.

    00
  13. NOU
    #13

    @Radu: e bine că te-ai gândit ce bine ajută sacul ăla de nisip la downforce. Totuși nu îmi e clar cum e cu forța centrifugă și fugitul fundului în curbă.

    00
  14. Ne pui sa deschidem fereastra si afara ploua.

    00
  15. pai trebuie sa le hotarasti de ce le pui: ca sa respecti legea sau ca sa fii in siguranta. eu am sa le pun saptamana asta…

    00
  16. Va veni din nou vremea buna,… sunt curios daca vom avea peste 20 de grade dupa intai noiembrie tot ne vor obliga la anvelope de iarna ?

    00
  17. Acu’ doua zile erau 30 de grade si ma uitam dubios la cauciucurile de iarna proaspat cumparate… Parca vad ca peste 2 zile iar vor fi 25 de grade sau ceva de genu’.

    00
  18. Vezi ca in noua lege nu mai sunt obligatorii din 1 nov, sunt obligatorii cand drumul e acoperit cu zapada/polei/gheata :P

    00
  19. Mai bine aştepţi puţin până la mijlocul lunii,şi vezi ce şi cum,dacă are rost sau nu.

    00
  20. Merg de 3 ani DOAR cu cauciucurile de iarna. Cred ca mai merg lejer 2 ani. Fac pe an cam 12.000 km. Nu am avut probleme de rulare nici vara nici iarna si nici nu s-au uzat foarte tare. Bridgestone Blizzak – de iarna, nu all season.
    In ultima vreme (1 an) s-au scumpit toate marcile.

    00
  21. Merg doar pe iarna de 2 ani si nu am avut nicio problema. Nu-i inteleg pe indivizii care se simt in barci cand merg cu anvelope de iarna la 20C. Daca masina are probleme tehnice se transforma in barca indiferent de anvelope. Am mers cu 130-140 pe autostrada in august in concediu nu s-a intamplat absolut nimic.

    00
  22. 99% din cititori nu stiu cei aia retorica

    00
  23. 99% din cei care cred că ştiu sensul cuvantului “retorică”, nu ştiu de existenţa cratimelor!

    00
  24. @Gabi – ai mers cu 130-140 pe autostrada, cu anvelope de iarna…woow. Probabil a fost pentru prima oara cand i-ai dat a 5-a. :-)
    Daca mergi incet, n-ai probleme nici cu anvelope de iarna incaltate vara, si nici cu cele de vara in iarna, atata timp cat nu e zapada. Cand o calci putin, sau cand dai de curbe, gen drumuri de munte, atunci vezi diferenta, si la model, profil, latime, etc.
    In lunile astea doua, oct. si nov. e cel mai greu de anticipat ce gume sa-ti pui pe masina, mai ales daca faci multi km.
    Eu merg pe vara pana cand ninge, sau se ajunge la zero grade (temp. minima) la mine in zona.

    00
  25. dacă ai deja pneurile, schimbatul durează maxim o jumătate de oră.

    00
  26. Inainte sa-ti spuna legea sa faci ceva, mintea proprie ar trebui sa-ti zica sa-ti pazesti dosul propriu cu anvelope de iarna, chiar daca nu e sticla pe jos. Plus ca matale ai tractiune pe spate!

    00
  27. cat rahat manaca oamenii in postul asta. A incercat cineva allround cauciucuri de vorbiti atat ? Sunt cea mai proasta inventie posibila, dar daca nu ai testat nu poti stii.

    Eu zic sa lasi rotile de vara, sa iti bagi in portbagaj lanturile, o lopata si niste nisip. Gandeste cum vei merge mai mult, pe o portiune care ar putea avea nisip sau una de asfalt curat. Daca zapada este mai multa, schimba de acum rotile.

    00
  28. Bloghita, saru’mana de detalii. Deci, cum dojomobilul NU circula pe zapada, as putea sa stau in banca mea si sa folosesc spatiul din balcon pentru ceva mai bun. Butoiul de varza de pilda :D

    00
  29. NOU
    #30

    @dojo ai spus ca daca ninge nu iesi cu masina…
    Asadar poti sa pastreze in continuare anvelopele de vara si sa lasi masina in garaj.
    Doar nu o sa dam satisfactie “partidului”.

    ps: daca afara sunt 30 de grade si soseaua este uscata nu esti amendata ca nu ai anvelope de iarna

    00
  30. @bezmetique: ai o inteligenţă şoferească demnă de Zoso însuşi. Cauciucurile de vară (depinde de profil, V-urile şi semi-slick-urile merg prost chiar şi pe timpul unei ploi uşoare de vară) pot rula şi pe asfalt uscat, dar rece, sau pe ploaie, lapoviţă etc cât timp anticipezi reacţiile maşinii şi nu forţezi prea tare curbele. Ceea ce nu pot face, mai ales în cazul unei maşini moderne, cu motorizare ceva mai demnă de secolul XXI decât bătrâna Dacie, e rularea pe zăpadă afânată. Nici în ruptul capului. 5 cm de zăpadă pe jos, şi o maşină cu un cuplu motor “mai aproape de Mustang decât de Logan” e imobilizată. E probat, nu poate înainta nici măcar o palmă. Dacă a reuşit cineva, avea un cuplu motor “mult mai aproape de Logan decât de Mustang”.

    De asta textul legii stabileşte precis condiţiile în care se folosesc anvelope de iarnă: “pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei”. N-ai anvelope de iarnă, n-ai avut timp să îţi iei, sau bani de ele, circuli cu autobuzul până se îndepărtează zăpada de pe drum.

    ~Nautilus

    00
  31. Apropo de chestia asta cu anvelopele de iarna.

    Eu am, mi-am luat de anul trecut dinainte sa fie vorba de legea aia imbecila.

    Mai nou, am auzit pe la radio cum ca legea zice ca anvelopele respective trebuie AUTORIZATE RAR si se aplica numai la cele de IARNA, iar cele ALL SEASON nu vor vi “valabile” cum ar fi sa zica…

    Ce pla mea?

  32. @zoso – sunt obligatorii doar daca e zapada/polei/gheata pe strada. Treaba cu 1 noiembrie – 1 martie a picat de ceva vreme.

    @znuff – daca au insemnele mentionate in directiva 92/23 nu e nicio problema. Confuzia pleaca de la faptul ca nu toate gumele all-seasons sunt si pentru zapada ci doar cele care au inscriptia M+S.

    Si ca sa nu se mai intrebe careva – trebuie gume pe ambele axe, nu doar pe aia cu tractiune.

    00
  33. @dojo Unele firme ce-ţi vând cauciucuri ofera şi depozitarea lor, la preturi modice (vs pretul cauciucului). 20-30 ron / cauciuc. Şi poţi pune varză.

    00
  34. @Znuff: aşa ar vrea “unii” să fie.

    Numai că, legal, “cauciuc de iarnă” înseamnă “cauciuc omologat conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.” (Lucru demonstrat prin marcarea cauciucului cu literele M+S sau cu un simbol: fulg, munte etc. Cauciucurile pot fi exclusiv de iarnă sau all-season, adică “merg în orice sezon la fel de prost”.)

    Ceva mă face să cred că nici RAR şi nici Ministerul Transporturilor nu au cum să fie mai tari decât CE şi nici decât CEE-ONU. În afară de cazul ipotetic în care Ministrul Transporturilor ar fi Chuck Norris şi preşedintele RARului Gaddafi în persoană :P

    ~Nautilus

    00
  35. @Nautilus
    Ai dreptate cu combinatia cauciucuri de vara + zapada afanata. Si nu 5 cm ci un cm e de ajuns.
    Am avut o experienta penibila pe langa Iasi, pe dealul Bucium. Era jumatatea lui octombrie si a inceput sa fulguiasca usor. Drumul nu era foarte circulat si pe asfalt se pusese doar o boare de zapada. Pe la jumatatea pantei masina (motor 2 litri, 140 CP, super cauciucuri de vara Yokohama) n-a mai vrut sa urce. Am decuplat controlul tractiunii si a fost mai rau. S-a asezat de-a latul drumului. Cum un Tico venea urcand bestial dealul am turat cat am putut ca sa o intorc macar de tot, spre vale. Drept care am luat-o inapoi spre Iasi si apoi pe drumul de Bacau, ca era mai circulat si se dusese zapada. Cum am ajuns in Bucuresti mi-am pus cauciucurile de iarna.

    Concluzia e ca daca drumurile pe care le faci te pot duce in zone cu zapada/polei cauciucurile de iarna sunt sfinte si, daca circuli moderat (adica nu foarte agitat…) nu se uzeaza chiar asa dramatic pe cat se spune chiar daca circuli si la 20 de grade cu ele. Mai curand imbatranesc stand in balcon…

    00
  36. @Nautilus
    Exagerezi.
    Cu Michelin Pilot Sport PS2 de exemplu pleci rezonabil din zapada afanata. ESP off, a 2-a, blana, 90-100 pe vitezometru, 3 km/h real si aia e. E drept, masina mea (310 Nm) are cuplul maxim mai apropiat de Logan 1.6 16v (148 Nm) decat de Mustang GT 5.0 (529 Nm). Chiar daca vrei sa pleci normal, ai optiunea sa folosesti treptele 2-3, sa calci foarte usor acceleratia, sa patinezi ambreiajul, incat cuplul mai mare sa nu fie o problema.
    Si in cazul tau, daca pleci la 1000 RPM cand turbina abia are 5000 RPM, cat cuplu sa si aiba un 1,8 aspirat cu raport de compresie mic ?

    00
  37. Intotdeauna ma amuza comentariile “inteligente” de la articolele despre cauciucuri de iarna de pe blogul lui zoso. Azi, premiul se duce la Bloghita si Dojo. Imi pare rau, e numai unul, bateti-va pe el!

    00
  38. E simplu, pui setul de iarna. Daca dai de zapada si frig e bine, daca nu aia e.
    Cat de prost sa fii sa nu mergi cu masina daca e zapada pe jos? De ce ti-ai mai luat masina, sa mergi doar cand e frumos afara ffs?

    00
  39. “În cazul meu”, după cum spunea însuşi Zoso, nu se pune, fiindcă eu nu am maşină, ci doar o fantezie, un vis, eventual un vis cu Bentley Continental Flying Spur (sau cu orice altceva, depinde de calitatea etnobotanicelor…) Doar nu-l vom contrazice noi pe Zoso chiar pe site-ul lui, nu? :)

    ~Nautilus

    00
  40. @Nautilus – pentru tine are sens intrebarea asta: “Si in cazul tau, daca pleci la 1000 RPM cand turbina abia are 5000 RPM, cat cuplu sa si aiba un 1,8 aspirat cu raport de compresie mic ?” ?
    Turbina se invarte de 5 ori mai repede decat turatia motorului la un motor aspirat? :))

    00
  41. Eu zic sa astepti sa se puna un strat de zapada de juma’ de metru. Sau mai bine, abtibild dinala cu muntele pe el, ca si asa ai scris despre el. Da-i dracu’ pe guvernanti, si-asa e hoti :P.

    Ma distreaza toti care se dau cu curu’ de pamant ca vezi doamne, nu-s obligati cu cauciucuri de iarna numai pe zapada, asa ca nu-si pun pana nu ninge. Deh, se uzeaza cica. Dar simt eu ca au dreptate si pun pariu ca toata iarna cand pleaca cu masina undeva, au cu ei si setul de cauciucuri de iarna. Nu de alta, dar daca ajung intr-o zona cu zapada le pun repede pe alea de iarna, daca e asfalt uscat hop cu alea de vara si tot asa.

    Eu am circulat toata vara cu cauciucuri de iarna. Nu s-au uzat excesiv, n-am derapat si nici barca n-a fost masina – ca tot zicea bezmetique ceva. Da, n-are nici pe dracu’ daca folosesti chiar si vara cauciucurile de iarna. Numai ca na, romanul daca nu se vaita ca-l obliga guvernul asta rau (sa intre in normalitate) parca nu e roman.

    00
  42. @D4nutz: dacă avea sens, aş fi comentat ceva. Aşa, îl las pe Zoso, care bineîneţeles că le ştie pe toate şi îi merge mintea mai ceva ca bemveul lui, s-o analizeze. La un whisky Chivas Regal cu Red Bull.

    ~Nautilus

    00
  43. Tipica romaneasca intrebarare mai Zoso.

    Raspunsul nemtesc este ca trebuie sa le pui de cand temperatura scade sub 10 grade. Si nu din cauza legii sau pentru ca s-ar putea sa ninga, ci pentru ca cele de vara sunt varza deja la temperaturi asa de mici.

    Altfel legea aia cu 1 noiembrie, e buna ca sa protejeze pe altii, dar altfel ca si cu avertismentele de pe tigari – mai bine fara si lasam pe Darwin sa isi faca treaba :-p.

    00
  44. uauauiua! Amu am citit si ceva comentarii cam varza. Pai ma baieti:

    • pe experienta, am rulat vara/iarna un singur set de iarna 4 ani si vreo 70.000 Km. Le-am dus de la 7mm la 4mm. Kleber parca erau, deci nimic fancy.
    • faceam constant 190Kmh intre Berlin si Stuttgart, in siguranta. Erau desigur garantate pana la 240Kmh, asa ca o calci si te apuca frica ori ai masina varza, ori te-ai zgarcit la Speed Rating https://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code#Speed_rating). In Germania este obligatoriu sa te lase motorul inainte sa treci peste Speed Rating pe cauciucuri.

    • la cele de iarna uzura minima iarna este de 4mm, adica 50%. Asta nu e cat zice vreo lege, ci sub care nu mai sunt efective daca ninge. Oricum, cand ajung cu ele la 4mm le-as schimba

    • oricum, la cat tin si cum imi place sa conduc, pe ala de iarna le cam schimb mai mult din cauza DOT-ului. Se coc si nu prea vreau sa risc sa imi plezneasca unul pe fata la >100Kmh.

    • mituri All-Season – sunt foarte bune si alea, mai ales daca mergi putin si nu apuci sa uzezi 2 seturi inainte sa se coaca de vechi. Doar trebuie sa aiba M+S (mud&snow) pe ele. Am vazut si “actzibilde” de falsificat, dar na, te risit pe pielea ta.

    @zoso: ziceam desigur sub +10 grade. Acuma na, dimineata, la amiaza, seara… ce conteaza. Numai ce mi-am luat niste Hankook faine de vara, asa ca probabil o sa le mai tin pe astea pana ajunge la +5 grade dimineata. Dar admit ca deja ar fi mai bune alea de iarna, doar lenea e mare sa le scot din pivnita.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link sau de la PCGarage prin acest link.

Top articole

7 zile