Rândurile de mai jos nu se aplică oamenilor care vor să cunoască mai bine fenomenele internet, social media, new media sau mobile media. E pentru cei care sunt conectaţi, care ştiu cel puţin 3 siteuri americane de ştiri şi 3 directori de online din România.
Am fost invitat la tot felul de conferinţe în ultimul an. Am ales să evit multe dintre ele, precum şi să refuz câteva ocazii de a fi vorbitor. De vorbitor nu sunt bun, sunt alţii care bălesc să se bage în seamă, e ok.
Există doua tipuri de vorbitori la conferinţe.
Vorbitorul străin de internet.
-
Vorbitorul străin de internet care vine de la o companie care fie e pe moarte, fie nu are nici o aplicabilitate în România. Îmi pare rău, nimeni de la Yahoo nu mă poate învăţa nimic, dat fiind că ei sunt în găleată de vreo 2-5 ani. L-am ascultat pe Jerry Yang acum 2 ani, nu au nimic în cap, au ajuns unde sunt pentru că au avut noroc. Idem Twitter sau, într-o mică măsură, Hi5. Ok, pe twitter nu ştim cum să facem bani, momentan facem volum, iar pe hi5 nu ştim ce să vindem.
-
Vorbitorul străin care vorbeşte despre cai verzi pe pereţi. La noi în Anglia penetrarea internetului…la noi în US…la noi în Silicon Valley… Rahat pe băţ. Nu mă ajută cu nimic să ştiu că ecomerţul va depăşi retailul clasic în Marea Britanie. România e o piaţă cu particularităţile ei, 95% din ce a mers acolo nu se aplică aici (vedeţi cum au reuşit să strice autovit.ro sau cum au dat chix cu iwiw.ro…). Da, suntem în continuare cu doi ani în urmă.
Vorbitorul străin de orice altceva.
-
Omul care vorbeşte cu pasiune despre ceea ce face şi spune chestii interesante, cu umor, cu elocvenţă, cu dedicaţie. Speakerul antrenat. Grant McKenzie e un exemplu bun, habar n-am de marketingul berii, dar omul spune ceva cu pasiune.
-
Beleuzul. De obicei, din partea sponsorului sau aterizat acolo pentru ca e de la o companie mare, are un discurs monoton şi trist, la care lumea cască şi pleacă din sala. Manuela Necula.
Mă uitam la cine a vorbit la “How To Web”. Vlad Stan, da, model, Marius Ghenea, da, Alex Almajeanu, da, Alexis Bonte, da. Emi Gal? Nu. Vladimir Oane? Nu. Amândoi sunt în postura în care eram eu în 2005, am instalat un soft, ce fac acum cu el? Am o idee, am făcut un site, cum scot bani? Stăm de doi ani cu mâinile în buzunare, vorbim despre succes, cumpărăm articole publicitare in Financial Times şi ne prefacem că nu înţelegem când suntem intrebaţi cât credem că o să ţină jocul de-a cartoful fierbinte.
Same bullshit la RoNewMedia. Ce o să spună tipul de la Facebook? Da, vrem să ne extindem, vrem să avem birou aici, vrem să avem cât mai mulţi useri. Scopul final? Nu ştim încă. Dar ala de la Google? Păi, am făcut searchul, care e succes, după aia am făcut şi adsense şi gmail, şi o lăbărim de 5 ani în căutare de altceva, timp în care toată lumea urlă că ar trebui să curăţăm spamul din rezultate, dar pe noi ne doare în fund, că din el facem bani. De baiatul cu IE9 nu ma iau, e destul el bătut de soartă.
Şi ca să vedeţi că vorbesc prostii, ascultaţi-l pe Mike Butcher de la TechCrunch (interviu găsit după ce am scris textul). România are potenţial, România e o piaţa interesantă. Normal, ce plm să spuna? Sunteţi o ţara moartă, nu ştiţi nici măcar câţi utilizatori aveţi, totul se bazează pe piraterie, furt şi spam, nu aveţi transparenţă sau cuvânt, am venit aici pentru că m-au plătit.
The point is că puteţi afla în juma’ de zi ce vor spune oamenii ăştia citind techcrunch sau techmeme. Ideea e, cum ziceam mai sus, degeaba citeşte Fusu zeci de articole în presa internaţională despre cum se fac banii afară dacă el fură designul de la alt site şi vrea să îşi angajeze country manager pe 1.500€. Internetul e acelaşi. Mincinoşi ca Raluca Georgescu, dobitoci ca Gusti Roman, spammeri ca Seceleanu, băieţi cuminţi ca Rotăruş, tupeişti ca Magda Zander, ciorditori, ţepari şi spammeri ca Siminel…
eu am vandut bine pe hi5 produse avon. cu buget infim.
adevarul e ca decat sa arunci 200 euroi sa-i asculti pe nenii aia cum au mutat ei muntii in/din online, mai bine il scoti pe Zoso la un Leffe si afli chestii concrete din „new media”
web sex free ca parte a reclamei turistice. ar fi mii de hituri, ca sa nu mai vorbim de potentiali turisti…..
exact…se face treaba buna…la fel si eu am vandut produse oriflame sau infiniti pe hi5..bani frumosi nu gluma..
Desi cred ca nu e bine sa observi de pe margine si sa critici, de data asta trebuie sa iti dau dreptate.
Stateam la masa cu un american azi si vorbeam despre cultura „cash” din Romania. Despre ce dracu’ vorbim cand vine unu’ din California si isi da cu parerea despre Internet in Romania unde … in aceasta seara, administratorea de la bloc ma intreaba atunci cand i-am spus ca ma duc sa iau bani de la bancomat si revin in 10 minute: „de unde iei dumneata bani acum, seara, la ora 9”
Eu i-as duce pe „speakerii” astia prin Bucuresti sa vada fibra optica din copacii din Piata Dorobanti spre exemplu, ca sa vorbim de centru …
nenea, zi- tu lu nenea de la google, ca romanii nu pot sa publice pentru android. poate face ceva util.
partea 2. ai comple(c)ta dreptate: sunt n-spe mii de conferinte de kkt in ro. care dupa ce trece o saptamana nu mai stie nimeni nimic de ele. vorba ta: a ramas cineva cu ceva dupa how-to-web?
apoi. proiecte? vlad stan? a bagat bani in 3 proiecte. 2 sunt ale prietenei lui. si unul a esuat (adica clona aia de ghelir) iar despre oane? ce sa zic.. pai ei castiga proiecte..frate-sau castiga partea de publicitate, ah ce chestie ..tot vlad stan la mijloc. bine frate..e netu’ lui..
sa-mi de-a si mie 10000 daca are maruntis.
ah…. urmeaza internetics. sa ne amintim cum s-au impartit banii anii trecuti?
cu vanzarile pe internet e destul de greu… am o mica experienta in acest sens… daca vrei sa vinzi ceva pe internet in primul rand trebuie sa nu fie perisabil, sa fie usor de impachetat si sa nu cantareasca prea mult. daca nu indeplinesti conditiile astea iti complici viata degeaba…
Las-o pe Necula.
La Timisoara, de exemplu, Grant Mckenzie a fost foarte tare si a vorbit frumos. In schimb, gagicile Avon si-au facut reclama la Connects si au plictisit sala.
Din punctul meu de vedere la partea de vorbitori pe partea de internet (sau, ma rog, la „oferta” autohtona de „experti” in online) totul se reduce (la fel ca in cazul pietei fizice) la lipsa de educatie a consumatorului roman.
La noi consumatorii (indiferenta ca sunt consumatori de internet sau de cascaval) nu sunt suficient de educati incat sa fie capabili sa sanctioneze practicile de rahat sau produsele de kkt. Chiar daca stiu sa le identifice ca atare.
Ca sa dau niste exemple, LePost a patit-o in Franta cand a pus pe site niste bannere flash care se bagau peste text. Userii au reclamat situatia, ziarul s-a facut ca ploua. Intr-o luna a ramas fara trafic. Oamenii pur si simplu au ales sa citeasca esenta de pe agregatoare si i-au bagat in plm pe LePost. Asa ca astia si-au pus cenusa in cap si au remediat problema, dar le-a luat alte luni bune sa-si revina. La noi asa ceva nu se intampla, desi vezi atatea critici legate de servicii prost facute, dar oamenii revin, fac trafic asa ca pe proprietari ii doare undeva.
Aplicam inductia matematica pentru tot felul de alte probleme de online.
Nu prea inteleg ideea de conferinte, dastea la noi in tara deoarece, multe lucruri care au prins in strainatate la noi nu vor prinde, prea curand. Totusi daca este sa vorbim despre tendintele al web-ului mioritic, o zic cu parere rau facem copy-paste la tot si speram sa castigam ceva bani din asta. La ora actuala sa-ti faci un blog e o banalitate, un cont de facebook, la fel, lumea nu mai vrea reclama si e satula de toate rahaturile astea americane, care ni se baga pe gura zilnic.
Ce se cauta acum este calitatea continutului si nu briz-brizuri. Cu toate acestea nu prea aud spunandu-se lucrul asta clar si raspicat. Facebookul a adus componenta sociala intr-o perioada in care erau la moda hi5 sau myspace si a avut de castigat, numai din cauza faptului ca s-a plecat cu un continut de calitate combinat cu faptul ca hi5 incepuse sa se cocalareasca……
Si continut ca lumea in .ro, gaseste foarte greu si in general nu dureaza mult pana cand nu incepe goana dupa bani si brusc aparitia briz-brizurilor. Iar la asa continut asa speakeri….
BRAVO. MERCI! sincer imi e cel mai placut articol scris de tine in ultima luna(sau poate chiar mai mult).
nenii care au facut bani au facut pt. ca se jucau si au nimerit sau au nimerit si lumea credea ca se jucau.
sa nu mai cautam „calea”, sa ne cautam „calea” catre succes sau ce vrem.
simplu, oamenii tot caini raman si pana cand nu suntem altceva continuam sa fim ce suntem.
Ai omis intentionat Feizbuc din lista celor unde „nu stim sa vindem”?
Butcher si restul care au zis ca rromania (salut, Arhi!) e o piata interesanta vor cei 7.5m de useri (sau cati naiba sunt). Vorbim de cifre, de largirea portofoliului, consolidarea user base-ului, cum vrei sa-i zici.