Despre plățile între companii

Victor a pus pe tapet o discuție de pe la colțuri: termenele de plată absurde din relația clienți-furnizori, care ajung de multe ori să depășească 90 de zile.

Discuția e delicată și stufoasă, dar o putem împărți pe câteva căprării.

Servicii lunare și OTO

De multe ori aud discuții despre plăți întârziate la contracte one time only. Adică eu am contractat o firmă să îmi facă un acoperiș, dar amân plata. Nu fac acoperiș la fiecare 3 zile, de aceea orice om normal presupune că ai banii înainte de a contracta această lucrare, pentru a putea realiza cât de mult te poți întinde. Așadar, amânările de plată în astfel de situații sunt pur și simplu mizerabile. Nu plătești acoperișul din salariul pe care îl iei mâine sau din banii pe care îi încasezi de la unul care are de încasat de la altul și totul depinde de rubla rusească.

La fel și cu serviciile one time only. E stupid să contractezi o campanie și sa spui plata la 90 de zile, pentru că…nimic. Nu există scuze. Cum ar fi ca eu să mă apuc să îmi fac încă două etaje la casă și să spun că plătesc când încasez de la alții? Doar în servicii se întâmplă asta, pentru că nimeni nu are facturi acum, ci la 90 de zile.

Serviciile lunare sunt o chestie separată.

Demnitate vs. salarii

Acum 7-8 ani lucram cu plata la 90 de zile. Rulajul era mic, aveam salariu, erau niște bani de care nu depindeam. Când situația s-a schimbat, am început să accept mai puține campanii de acest fel. Acum, doar la 30 de zile. Cine nu vrea, poate merge în altă parte. E modul meu de a ține lucrurile sub control.

Știți cine se plâng de termene mari de plată? Milionarii. Ăia care au renunțat la demnitate și la orice fel de coloană vertebrală pentru că vor să devină sau să rămână milionari. Ăia care latră pe la conferințe că trebuie să facem lucruri mișto și apoi se duc la birou și fac numai rahaturi. RaduIoneștii și MugurPătrașcii lumii.

Asta e tot. Ai o problemă cu termenul de plată? Nu lua contractul. Ah, trebuie să îl iei, că n-ai de unde da salarii și moare firma și nu mai ai bani de avion și cățărări? Shut the fuck up!


E o non problemă. Ăia plătesc când vor ei pentru că li se permite. Dacă bat la poarta a cinci agenții și sunt trimiși la plimbare să lucreze cu SC Boschet Advertising SRL, se vor gândi la o soluție. Dacă unul din aia cinci cedează, tot cercul se rupe. E la fel ca la Ghidul de Pitch: cineva va trăda și vor muri toți.

 

film-Be-Cool

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

30 comentarii

  1. Eu am cu un client termen de plata 730 zile. Si merita. Depinde si de contract :)

    00
    • Nu cred ca este un articol despre camatari

      00
    • @dax, esti idiot. Pe serviciile B2B pot exista angajamente si termene de plata de +3 ani. Am contract cu o multinationala (prestari servicii) care are termen de plata 365 zile convenit, si inca 365 termen de gratie.

      00
  2. In lumea nou-corporatista (adica care se finanteaza (vinde) pe plan local desi patronatul e in alt colt al lumii) a aparut de cativa ani un nou soi de monstru: CFO-ul. Eh, astia vor intarzia platile doar din condei chiar daca au cash in banca, pentru ca nu-i asa, micii furnizori trebuie sa nu se obisnuiasca cu binele. Cateodata se intind prea mult si se rupe elasticul (pleaca furnizori buni sau intra in insolventa aiurea – vezi cazul Carrefour) dar de obicei micul furnizor mioritic pleaca capul, apoi fu..e la randul lui furnizorii lui. Ar fi binevenita obligativitatea ca firmele sa factureze automat penalitati atunci cand se depasesc termenele de plata, ar fi interesant atunci pe unde mai scot camasa capetele alea financiar-luminate…

    00
    • as a ex CFO.. :) cam asta e treaba lui, sa maximizeze..minimizeze… Sa ii ramana cat mai multi bani in banca, din diferenta de bani incasati de la clienti-bani de dat la furnizori, bani care aduc dobanda (*). Pentru o firma mica nu are sens, dar cand din diferenta aia de 3 luni ai 5 mil EUR in banca pentru care primesi dobanda 3 luni cateva mi/zeci de mii de euro.. impui standardul asta cat de mult te tine plapuma.

      (*) bani pentru care nu platesti dobanda daca ii investesti, multiplici, valoarea lor creste, se dubleaza in alea 3 luni

      00
    • In cuvinte mai putine:
      1. Incasezi cash pe cat posibil
      2. Platesti la 90-120-180 de zile

      00
  3. Vorba aia „cum tragi asa jungi”
    Nu poti sa obligi pe cineva sa munceasca altfel decat stie si poate.

    Din cauza asta in piata vor exista oameni care castiga bani si oameni care pierd bani.

    00
  4. eu am cedat in 2011, dupa aproape un an de mizerii d-astea de bani munciti, facturati si neincasati. lasat asociatul cu firma, 2 luni pauza, angajat la o firma care nu are clienti in .ro . Rockin’ it everysince

    00
  5. NOU
    #9

    Piata asta de PR e moartea pasiunii.
    In toate sensurile posibile.

    00
  6. Trebuie inteles ca peisajul asta trist, unde prestezi un serviciu si vezi banii in 3 luni, a fost pus la punct (voit sau nu) de jucatorii mari. Cand mergea treaba bine, erau multi clienti si conturi grase, prea putin conta ca se platea asa de tarziu, se intercalau termenele si veneau bani buni constant. Nu conta ca se plangeau agentiile mici si medii de ani de zile ca li se ingreuneaza activitatea, nu poti sa comentezi prea mult.
    „Adica nu-mi face figuri multinationala si imi faci tu, buticul de creatie? Hai s-avem pardon!”

    Ei, acum cand s-au uscat bugetele si baietii mari nu mai inoata in conturi pe alese, vad ca se organizeaza evenimente, se discuta pe plan national ca nu se mai poate, ca tine de demnitate, de etica, de rahat. De abia acum se intreaba daca a fost sau nu bine sa invete clientii prost?

    Intr-un fel, asta s-a intamplat si in blogosfera, dupa cum explici si tu mai sus. Cand nu depindeai pe mult de venitul din blog, permiteai mai multe clientilor. In acelasi timp, clientii aia s-au invatat prost si si-au luat-o, in felul asta, si bloggerii mai mici. „Daca zoso e ok cu plata la 90 de zile, imi vine un putzoi ca tine si-mi cere plata luna viitoare? Lol.”

    Cu cat mai mare pe piata, cu atat are mai multe urmari fiecare decizie pe care o iei.

    00
  7. Si inca o chestie, ca e important de mentionat: sa nu se astepte careva de la companiile platitoare sa faca primul pas inspre imbunatatirea lucrurilor. Pentru manager, are tare mult sens sa plateasca peste luni de zile, ca apuca sa tina banii respectivi in contabilitate cat mai mult, firma ii investeste, ii ruleaza, scoate adaos comercial de pe urma bunurilor luate cu banii respectivi etc. Prost sa fie managerul care decide sa nu-si inmulteasca banii aia timp de doua-trei luni, daca agentiile/bloggerii ii permit lucrul asta fara prea multe comentarii.

    00
  8. Nu merge pus in contract o clauza de intarziere? Penalizare x% pentru fiecare zi de plata intarziata peste 30 zile?

    00
    • ăla îți dă bani și tu il penalizezi? nu e frumos.

    • Nu-i frumos dar, pe piata din Romania, e util.

      00
    • Asta e si motivul pentru care vor exista mereu practici bizare in piata.
      Dar e si normal sa-l penalizezi cand isi bate joc de contract sau de „politica firmei”, implicit de tine.

      E ca si intr-o relatie, atata timp cat esti dispus sa suporti orice, vei avea o relatie dubioasa. De care nu ai dreptul sa te plangi pentru ca alegi de buna voie sa stai in acea relatie.

      00
    • Merge pus orice in contract, da’ cine ti-l accepta/semneaza? :)

      00
    • păi da, dar tu vrei să il păstrezi pe ăla de client, iar noi suntem grecizați, deci așa ceva nu se face.

    • Ce plm de argument e „ala iti da banu si tu il penalizezi?”.
      nu, il penalizezi tocmai pentru ca nu iti da banu

      00
    • Pai nu, clientul imi da banii pentru un serviciu pe care-l execut la timp si respectand cerintele cerute. Pe anumite proiecte informatice, exista numitul caiet de acceptanta, prin care se verifica daca acele cerinte au fost implementate, apoi se poate face plata daca clientul semneaza acel caiet. Pe scurt, daca ala imi cere sa-i aduc o rosie in 10 zile, iar eu ii aduc o portocala la Craciun, pe langa faptul ca ala nu-mi va plati, poate sa ma dea si in judecata pentru intarziere si pentru faptul ca i-am incurcat planurile. Din acest motiv, se pot introduce clauze in contract de ambele parti, pentru ca implicit vom fi constransi sa ne respectam angajamentele.

      Acum, referitor la faptul ca „ala da bani”, stiu ca ai zis-o in gluma :D dar totusi ca sa o explic (probabil rescriu ce ai zis tu in articol :) ), depinde si tu la ce nivel esti. Daca esti in top 1% la nivel de valoare adaugata pentru serviciile oferite, deci deja ai trecut de mult de stadiul de creat portofoliu si brand pe nisa ta, asta inseamna ca esti destul de ocupat, deci cel care decide esti tu si nu clientul. In conditiile astea, clientul daca a venit deja la mine, si stie ca sunt undeva la 1%, asta imi spune atat mie cat si lui ca urmeaza niste conditii pe care el ar fi dispus sa le accepte, binenteles daca alea nu-s absurde. Ca in box, vezi cazul Mayweather.

      00
    • Nu cu penalizare. Pui „Discount 3% pentru plata la 15 zile”.

      00
    • cate facturi cu penalitati de intarziere plata nu am generat (bine, programul meu a generat, clientul fiind cel care le trimitea el clientilor lui).
      Dar cine stie, poate in zona de imobiliare lumea merge altfel, unde altfel inseamna ca oamenii respecta niste contracte

      00
  9. Aici și pentru ca mereu se trezește un pulete de manager care spune ” Lasă ba ca o sa ne facem concedii din banii ăstora. ….dar lesne vreo 5 luni” , termenul de plata e în 90 de zile, dar flamanzii care îl îndeplinesc primesc banii în 150 de zile, ca, confirmări, plăți, înțelegeri. …

    00
  10. @zoso stai sa vezi in piata farma conditii tampite.
    Plata la 30 zile de la vanzarea produsului de pe raft :)

    00
  11. Termenele de plat s-au lungit considerabil si nejustificat cam peste tot – nu numai in zona ta de business…
    Am ajuns la concluzia ca multi platesc tarziu din principiu – nu pentru ca au probleme de cash flow.

    De exemplu, imediat dupa criza, in Franta s-a dat o lege ( sper sa nu gresesc) cu care practic obliga pe toata lumea sa plateasca la maxim 45 de zile ( sau 60 ). Cine nu o respecta – e cam nasol… In felul asta s-au limitat blocajele financiare care pot duce la insolventa/faliment artificial.

    Extrema cealalta – Italia. Termene de plata cum ar fi 120 de zile ( End of Month) te omoara cu zile…

    In concluzie, e la latitudinea fiecaruia sa accepte sau nu – insa de cele mai multe ori accepti pentru ca altfel te limitezi atat de mult incat nu mai are rost sa continui…

    Problema principala – dupa mine cel putin – nu este neaparat asta ci intarzierile la plata. Adica -ok , 90 de zile , dar de ce plm dupa 90 de zile tot nu esti in stare sa platesti prompt? Chestia asta iti fute cashflow-ul grav de tot.
    Daca lumea ar fi de cuvant, macar ai avea o predictibilitate pe care sa te bazezi – asa, n-ai nimic de fapt…

    00
  12. Cand o sa invete si bancile de la noi Commercial Papers….

    00
  13. Si eu am de la furnizor termen de plata 90 de zile, pe care il garantez cu bilet la ordin. Practic, cel mai devreme la 90 de zile furnizorul isi ia banii, eu stiu ce plati am de facut – predictibil si fluid…

    00
  14. Legea nr. 72/2013

    Art. 3. Determinarea dobânzii
    (3) Dacă termenul de plată nu a fost prevăzut în contract, dobânda penalizatoare curge de la următoarele termene:
    a) după 30 de zile calendaristice de la data primirii de către debitor a facturii sau a oricărei altei asemenea cereri echivalente de plată;
    b) dacă data primirii facturii ori a unei cereri echivalente de plată este incertă sau anterioară primirii bunurilor sau prestării serviciilor, după 30 de zile calendaristice de la recepţia mărfurilor sau prestarea serviciilor;
    c) dacă legea sau contractul stabileşte o procedură de recepţie ori de verificare, permiţând certificarea conformităţii mărfurilor sau serviciilor, iar debitorul a primit factura ori cererea echivalentă de plată la data recepţiei sau verificării ori anterior acestei date, după 30 de zile calendaristice de la această dată.
    (4) Procedura de recepţie sau verificare prevăzută la alin. (3) lit. c) nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data recepţiei bunurilor sau prestării serviciilor. Prin excepţie, părţile pot stipendula în contract un termen mai mare de 30 de zile calendaristice, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă, potrivit art. 12.

    Art. 5. Termenul contractual de plată
    (1) În raporturile dintre profesionişti, termenul de plată nu poate fi mai mare de 60 de zile calendaristice. Prin excepţie, părţile pot stipendula în contract un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă, potrivit art. 12.
    (2) Părţile pot conveni efectuarea plăţii în mod eşalonat, în acest caz, dobânzile penalizatoare şi celelalte despăgubiri prevăzute de prezenta lege se calculează prin raportare la suma scadentă.
    (3) Părţile nu pot conveni cu privire la data emiterii/primirii facturii. Orice clauză prin care se stipulează un termen de emitere/primire a facturii este lovită de nulitate absolută.

    Art. 9. Cheltuieli pentru recuperarea creanţei
    Creditorul poate pretinde daune-interese pentru toate cheltuielile făcute pentru recuperarea creanţei, în condiţiile neexecutării la timp a obligaţiei de plată de către debitor.

    Art. 10. Daune-interese minimale
    (1) Fără a aduce atingere drepturilor prevăzute la art. 9, dacă sunt întrunite condiţiile întârzierii la plată, creditorul poate pretinde debitorului plata contravalorii în lei la data plăţii a sumei de 40 euro, reprezentând daune-interese suplimentare minimale.
    (2) Obligaţia de plată a sumei prevăzute la alin. (1) este scadentă de la data la care curge dobânda penalizatoare, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) şi (3) sau, după caz, ale art. 8 alin. (2).
    (3) Suma prevăzută la alin. (1) este suplimentară cheltuielilor aferente unei eventuale proceduri de executare silită.

    Art. 12
    Practica sau clauza contractuală prin care se stabileşte în mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul, termenul de plată, nivelul dobânzii pentru plata întârziată sau al daunelor-interese suplimentare este considerată abuzivă.

    Art. 13. Calificarea clauzelor şi a practicilor abuzive
    În determinarea caracterului abuziv al unei clauze sau practici, instanţa ţine cont de toate circumstanţele cauzei, în special de:
    a) abaterile grave de la practicile statornicite între părţi sau de la uzanţele conforme ordinii publice sau bunelor moravuri;
    b) nerespectarea principiului bunei-credinţe şi a principiilor de diligenţă în executarea obligaţiilor;
    c) natura bunurilor sau serviciilor;
    d) neprevederea motivelor obiective de derogare de la termenele de plată sau de la rata dobânzii, potrivit prezentei legi;
    e) poziţia dominantă a cocontractantului în raport cu o întreprindere mică sau mijlocie.

    Art. 15. Sancţiuni
    (1) Clauzele abuzive sunt lovite de nulitate absolută.
    (2) Răspunderea patrimonială pentru prejudiciile cauzate de clauzele şi practicile abuzive este atrasă potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.

    00
  15. LOL, in campanii pe bloguri se plateste la 30 de zile? Pai sa-l intrebam pe… ma abtin, acolo unde sunt sutele de milioane, in TV, daca e OK la 120. Cu intarzierile de rigoare.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.