despre plăţi online româneşti

Am participat astăzi la conferinţa ePayment organizată de Gecad. În calitate de blogger, alături de jurnalişti din presă. Din păcate, toată conferinţa a fost  plicticoasă şi pentru puţoi (adică pentru ziarişti) care habar n-au de internet sau de computere. Pentru că altfel nu îmi explic desele informaţii aiurea sau incoerenţele în exprimare sau agăţarea/comparare de/cu offline-ul.

Concluzia a zis-o la final Radu Georgescu (proprietarul Cecad): oamenii cumpără după ureche. Când o să aibă ei chef să cumpere online, o s-o facă.

Până atunci, degeaba aşteptăm o „piaţă care va creşte de 3 ori până la sfârşitul anului”.

Dacă Gecad nu îşi asumă şi nu îşi controlează oamenii cărora le acordă încrederea, degeaba creşte. Nu e o crestere organica, ci una falsă. Ei aleargă după clienţi (sunt fericiţi şi plini de ei că au 85% din piaţă, cu 5 milioane € tranzactionaţi anul acesta, în 150.000 de tranzacţii) şi fac rabat de la calitate. Unul din vorbitori a rdicat din umeri, de unde să ştie ei ce facturează oamenii ăia acolo cu taxele lor ascunse? Adevărul e că, fiind firmă de plaţi online, le e greu să testeze sistemul. Comoditate românească si „nu suntem noi de vină”.

Una din fazele amuzante pentru mine a fost că ei sunt împotriva păstrării cardului asociat clientului. Amazon, Dreamhost, AllPosters şi alţii sunt nişte fraieri, trebuie să vină încoace să îi înveţe Gecad cum se face treaba.

O altă fază de Stan şi Bran a fost că lumea se plânge că sunt taxele mari. Păi, dacă vrei să vinzi seminţe sau să ai un profit de 500€/lună, atunci nu îţi permiţi. În felul ăsta triezi afaceriştii cu 300€ în buzunar, care au auzit ei că se face bani pe internete.

 Nu mă deranjează că mi-am pierdut 2 ore din viaţă pentru a asculta nişte nimicuri, mă deranjează că o firmă care ar trebui să fie mai responsabilă şi mai inteligentă face asemenea gafe. Or fi ziariştii proşti (şi majoritatea sunt), dar dacă ei nu înţeleg, nici cititorii lor nu înţeleg.

ps: n-am stat la fursecuri, dar am primit o umbrelă de plajă personalizata cu sigla lor.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

47 comentarii

  1. Hia sa fim seriosi ! Asta cu controlatu’ suna a monopolizare sau a maniplare. Cei de la Gecad, tre’ sa inteleaga ca vanzarile on line, vor creste odata cu gradul de educatie al poplatiei si cu gradul de pregatire. Daca vor sa investeasca in asa ceva, sunt liberi. Pana atunci restul e in zadar si vamzarile vor creste greu. Parerea mea !
    Andrei… ;)

    00
  2. NOU
    #2

    Ce vrei sa spui prin „Gecad nu isi asuma si nu isi controleaza oamenii”? Dar prin „o agatare inexplicabila de offline”?
    Poti da mai multe date despre conferinta (de presa?)?

    Scuze ca te agasez cu intrebarile dar este primul feedback care-l vad de acolo…thx.

    00
  3. mai tre sa mai aibe rabdare si sa ami lucreze oamenii de la Gecad. Piata RO creste, dar creste greutz ca si puterea de cumparare e mica, momentan. Parerea mea !

    00
  4. in sensul ca spun ca multi fac fraude sau isi inseala clientii, dar nu se uita ope site sa vada daca si cum se face sa ajunga la ei.

    plus, m-a distrat o faza, ca am zis de fungift ca imi pastreaza cartea de credit, ei cica „nu e bine asa”. ai dracu, amazon si dreamhost si altii se inseala!

  5. Catalin…. nici macar sa faci spam nu esti bun

    00
  6. S-a grabit sa scrie, sa nu-l prinda zoso in flagrant :D

    00
  7. N-am luat niciodata de pe FunGift, dar daca iti cer si pastreaza chiar ei (ca simplu magazin virtual) cartea de credit, nu mi se pare ok. Daca-i sparge cineva, te-ai ars. Amazon sunt mai mult decat online store, au sisteme proprii de procesare plati online verificate de Visa, Mastercard & Co, ceva mai greu de spart). Din cate stiam, FunGift foloseste DotCommerce ca procesator. Tot rolul procesatorilor astora este sa preia ei riscul si raspunderea tranzactiilor online, ca sa nu mai fie date legate de carti de credit stocate in orice baza de magazin virtual. Daca treaba e facuta corect, pagina in care dai datele cardului nu ar trebui sa fie in situl magazinului ci pe un server specializat (de exemplu Romcard).

    00
  8. Eu cred ca totul vine de la cartile de credit/debit emise de banci. Majoritatea cardurilor de la noi emise de banci sunt doar ca sa-si ia lumea salariu de la bancomat si bancile comisioane. Pentru cele visa sau mastercard sunt comisioase mari, modalitate de acordare greoaie, lipsa de informare din partea bancilor. La noi, unde majoritatea au internet pentru a „lua” filme, muzica, chat pe YM si domneste ideea ca daca introduci datele de pe cartea de credit poate sa-ti fure cineva banii, este foarte grea „educarea” romanilor sa cumpere online. :) (eu am cumparat online) :)

    00
  9. Nu se intreaba nimeni de ce totusi sistemul oferit de Gecad e atat de rudimentar si slab, cand ei l-au facut destul de recent in comparatie cu altii. Daca nu voiau sa dea banii pe consultanta la o firma din domeniu, macar intrebau cativa integratori. Acum poate ma insel, dar nu din cate m-am interesat la cleitnii carora le-am implementat acest sistem de plati, nu au nici un cont unde se pot loga sa urmareasca tranzactiile si starea lor (for a double check). Pai? stam la mana sistemului alambicat pe care il ofera? pentru cei care nu stiu, de la clickul lu cumparatoru pana la banu in contu lu furnizorul se mai intampla vreo doua clickuri (adica banii stau si pe la ei un pic).

    00
  10. La metodele de plata din romania se mai poate scoate in evidenta:

    1. faptul ca banii iti intra in cont dupa o perioada mare de timp timp in care daca se dovedeste ca cel care a cumparat a folosit un card furat ramai cu paguba pentru ca procesatorul nu iti va da banii.
    2. comisioanele, personal le consider cam mari

    00
  11. NOU
    #11

    nu mi se par mari comisioanele la master sau visa in romania. cel putin comparativ cu exteriorul ( la societe generale franta un card visa in plus pt cont este 40 eur pe an :) ). multi nu isi fac, prefera carduri de debit simplute, ca sa isi ia salariul pe ele (sau asa li se da)
    acu ceva timp la o fabrica pe langa titan, am uitat numele….. stii de fiecare data cand se da salariul, este usor observabil, toti muncitorii care ies fac o coada imensa la unicul bancomant din zona.

    cat despre cumparatul on-line, sa ne rugam sa nu ajungem la nivelul frantei, unde sistemul e intr-un cacat total, uita sa iti livreze, iti livreaza prost, te factureaza idioti, serviciul de clienti e la pamant la majoritatea firmelor, si SINGURA metoda de a discuta cu cineva e sa platesti gen 50 centi minutul, cu o perioada de asteptare de minim 30 minute. de altfel poti sa iei de la mancare pana la case. practic….. numai biletele de tren/avion poti sa fii siguri ca sunt in regula, nu au cum sa greseasca prea mult :D. de altfel si in romania singurele plati on-line facute au fost la avion si totul a fost ok

    asa ca sa nu plangem sistemul de acu ci sa speram ca nu va ajunge ca la astia

    00
  12. Domnilor,

    Ca sa fie clara treaba cu retinerea cardurilor la fungift si problema ridicata de zoso: omul a declarat ca fungift retine datele de card ale cumparatorilor. Nici o problema pana aici. Amazon o face, nu? Doar ca aud pentru prima data de treaba asta in Romania. Ce tot bagi tu strambe cu „au zis aia de la GECAD ca nu e bine”. Daca incerci sa inchizi niste vorbe care umbla prin piata trebuie sa subliniezi mai ales partile bune. Faptul ca pe solutiile din Romania nu se stocheaza datele de card este o realitate care trebuie subliniata presei, ca sa dea vorba mai departe. Este un plus de incredere adus platilor cu cardul. Liviu Taloi (siteaudit.ro) a dezmintit chiar el in timpul discutiei ca fungift nu stocheaza datele de card.

    Zoso, poti sa detaliezi tu putin faza cu „controlat oamenii” pls. Cine te-a deranjat si cu ce? Poate nu am explicat noi indeajuns de clar. Chiar vroiam sa discutam dupa, dar ai taiat-o rapid.

    00
  13. sunt si multi habarnisti in zona. De aici si ‘marile’ opinii… deficiente de comunicare… unii stiu, altii cunosc… dar nimic nu merge cu cardu’ (prietenii stiu de ce).
    Nu cred insa ca invidia e cea care te indeamna sa ‘putzuleshti’ jurnlastii.

    00
  14. NOU
    #14

    pay pal o face si nu am auzit cineva plangandu-se pana acum…….
    dar poate nu am ascultat destul……..

    00
  15. NOU
    #15

    Piata de e-payment este inca mica, si din straini nimeni nu are incredere in noi din cauza marilor „hackeri” romanesti care fura de pe net si se mai dau si mari :| Usor, usor, om’ intra si noi in randul civilizatiei, dar cred ca mai e de asteptat….

    00
  16. Apropo de PayPal…Procedura de activarea a conturilor in Romania este foarte greoaie..Faxuri peste faxuri de confirmare!
    Pana cand Romania nu va mai fi pe lista neagra internationala a platilor online, tot solutiile autohtone vor avea cel mai mare impact.

    00
  17. NOU
    #17

    Da, asa e, PP rocks, abia astept sa ne ofere si noua servicii full si suport calumea sa fim si noi ca tot omu’…

    00
  18. black, sorry, am o toleranta subtila fata de tampenii.
    si voi acolo asta spuneati.
    am inteles, eram prea specialist, in comparatie cu geniile din sala.
    si, nu cred ca vrei sa iau punct cu punct ce ai spus.

  19. nici mie nu mi se pare normal ca magazinu online sa-ti pastreze cardul, nici la dreamhost care e ditamai animalul numi se pare ok, si chiar nici la Amazon. Nu e o practica buna.

    00
  20. NOU
    #20

    Sa aduc o clarificare: FunGift.ro NU retine niciunfel de date cu privire la card in momentul platii online. Dar este extrem de comod pentru mine cand cumpar de pe amazon sau godaddy sa ma autentific si atat…

    00
  21. marius, dar cine le retine? dotcomerce?

  22. Imi pare rau Zoso, dar scrii forme fara fond (cel putin in acest post). Pe ce te bazezi cand spui ca nu este o crestere „organica” ci una falsa? Numarul de fraude? Ai date privind numarul de fraude pe e-commerce in Romania? In orice caz, nu as evalua cresterea unei piete de procentul de fraude inregistrate. Daca folosesti fraze care suna „smart” nu inseamna ca si continutul lor este pe masura decat daca este sustinut de argumente.

    00
  23. ma refer la faptul ca, din ce au prezentat ei, ei habar n-au pe ce lume sunt si vorbesc de cresteri astronomice.

  24. Tocmai am verificat la GoDaddy si Amazon. Paginile de introducere date card sunt pe servere de-ale lor, ergo fiecare are Payment Gateway propriu – care-i sigur certificat de Visa + Mastercard altminteri n-ar merge. Deci nu-i costa nimic in plus sa-ti retina cardul, pentru ca daca cineva le sparge sistemul de procesare (nu front end-ul), esti in galeata oricum. De PayPal ce sa mai vorbim, astia au chiar mai multe sisteme de procesare.

    00
  25. NOU
    #25

    Din cate stiu eu nimeni nu iti retine datele. Nu cred sa ti se fi intamplat asta la comanda pe FunGift.ro. Cumva e de vina un google toolbar cu AutoFill-ul activat? (e doar o banuiala).

    As dori sa ma exprim si eu cu privire la problemele atinse de tine:
    – la FG cresterea acestuia an (se pare ca) va ajunge la 200% comparativ cu anul trecut. Deci avem o crestere de 3 ori.
    – taxele NU sunt mari. Sunt suportabile. Mi-as dori sa pierd acei 4-5% din fiecare tranzactie dar sa fiu sigur 100% ca clientul exista si isi va ridica coletul.

    Ma bucur ca se intampla aceasta aplecare spre educatia publicului (pietei) si faptul ca noi vorbim acum vorbe este cel mai fericit exemplu.

    00
  26. NOU
    #26

    p.s. vreau si eu umbrela cu sigla Gecad. M-o iubi cineva de la ei? :)

    00
  27. Si emusic stocheaza datele cardului, precum si alte magazine online pe care le frecventez. Nu prea stau cu frica pentru ca am fost la banca la care imi iau salariul si am cerut crearea inca a unui cont cu card atasat lui, pe care il folosesc pentru plati online, asa ca oricine imi ia datele de la el, ia o mare teapa daca-si inchipuie ca gaseste mare lucru de ciordit.

    In alta ordine de idei, in romania nu platesc cu cardul online, atata vreme cat la onor magazinele noastre „pe stoc” sau „in stoc” inseamna „daca avem chef sa va aducem”, „daca mai gasim la furnizor”, „ne-a fost lene sa modificam situatia stocului pe site” si altele. Adica tu platesti ca prostul si dupa aia fugi dupa bani sa ti-i recuperezi. O singura data cred ca am platit cu cardul in Ro si asta atunci cand am luat bilete la Duran Duran.

    00
  28. NOU
    #28

    „atata vreme cat la onor magazinele noastre „pe stoc” sau „in stoc” inseamna „daca avem chef sa va aducem”, „daca mai gasim la furnizor”, „ne-a fost lene sa modificam situatia stocului pe site” si altele.”

    Daca nu ne-ai fost client mai Loredana… :)

    00
  29. Eh, cu voi n-am lucrat, dar sa stii ca imi facea cu ochiul ceva pe USB :) Taman inainte sa raspund la ce-ai zis tu m-am uitat. Poate ma risc, dar momentan mai tare imi face cu ochiul un PSP.

    00
  30. Ca de obicei, plin de aberatii. Toata lumea isi da cu parerea..

    Visa/Mastercard nu permite procesatorilor din .ro sa stocheze datele cardurilor. Ceea ce e un lucru pozitiv, daca stam sa ne gandim la cate site-uri sunt sparte afara, doar ca sa le fure baza de date de clienti. Exista de multi ani un protocol de securitate (SET) in care nici vanzatorii nu au acces la datele cardului dar nici banca (procesatorul) la datele despre comanda. Din pacate, implementarea lui la scara larga a tot fost amanata. Detalii aici https://en.wikipedia.org/wiki/Secure_electronic_transaction

    00
  31. Am fost si eu la Duran Duran, a fost super. Cred ca mai toata lumea care cumpara de pe net cu VISA/MASTERCARD are un cont in care depoziteaza banii si apoi cumpara. Foarte putini au si credit la conturile respective. :)

    00
  32. 1. amazon, paypal ier oricum din discutia cu salvarea datelor. cum a subliniat cineva mai sus, ei proceseaza si platile.
    2. este comod sa iti pastreze anumite date de card. adica eu pe siteuri de pariuri online, am in cont salvate datele cardurilor folosite. dar niciodata nu salveaza CVV … Oricum, si aceste siteuri au sisteme proprii de procesare.

    cat despre platile online in romania, sunt sigur ca or sa creasca din ce in ce mai mult, dar la nu la vanzarea de bunuri (pentru ca aici omul prefera sa plateasca ramburs, sa vada el monitorul la usa :) ), ci la plata de servici, concerte etc…

    desi in afara platesc frecvent cu cardul orice prind, mai nou si prin paypal, in romania ma cam abtin de la plati cu cardul dupa ce am incercat sa-mi cumpar memorie la calculator de la o firma maricica de la noi si de doua ori mi s-a spus plata refuzata (!) pe nush ce motiv, dupa care m-am dus in magazin pt ca aveam nevoie in ziua aceea, dau sa platesc cu cardul si vad fonduri insuficiente. sun eu la banca si ce sa vezi? cele doua tranzactii refuzate erau efectuate de fapt la banca. si stiti cat se asteapta in romania pt o verificare si recuperare a banilor? pana la 30 de zile …

    cat despre taxe sunt absolut ok (cam pe acelasi nivel din afara). acum dc gecad sau dotcomerce vin la inceput si-ti spun de un 6% cine ii crede? totul e negociabil, conteaza ce volum de plati ai etc, poti ajunge si la 2-3% maxim. apoi, comerciantii care vand online isi permit un -3-5%, pt ca evident taxa nu se adauga la cumparator (cel putin asa ar fi normal), deoarece nu platesc o chirie, angajati etc pt produsul x sau y.

    00
  33. Pe procesatorii mari de afara ex. http://www.ogone.com taxa este un fixed fee care variaza evident in functie de volum. Am o implementare la un client care plateste sub 0.4 euro per operatie asta in conditiile in care tranzactiile sunt de sute sau chiar mii de euro. Daca i-ar cere cineva 4% i s-ar parea de neconceput.

    „Explicatia mioritica” este simpla. Taxele in .ro sunt mari pentru ca e o piata ridicol de mica. Daca s-ar stabiliza la o suma modica per tranzactie (ca afara) ambii playeri ar da faliment imediat. Mai avem de asteptat cativa anisori.

    Dixit.

    00
  34. Adrian, 0.4 Euro este taxa pe care o ia Ogone insa procesatorul clientului tau ia cu siguranta undeva intre 2 si 3%. Mai intereseaza-te.

    Dupa ce am citit acest post, am tras aceeasi concluzie pe care o resimt mereu: romanii se „pricep” la toate; de la reparatii Dacii in fata blocului pina la instalatii calorifere. Trist…

    00
  35. Daniel, cunosc problema :) Ogone vireaza direct intr-un cont bancar dedicat pentru comert electronic (VAD). Banca gestioneaza singurica luand un comision de virament electronic care evident la volume mari se poate negocia. La cateva milioane de euro pe luna acest comision se poate trage pana un pic sub 2%, depinde si de banca etc.
    Sa mai spun ca banii apar in max 48h in cont in loc de a 15-a zi a lunii urmatoare asa cum procedeaza ghiciti voi cine ?
    Hai, ca nu mai spun. V-am pupat.
    „Caloriferistul”

    00
  36. … 48h eh cu exceptia AMEX la care dureaza ceva mai mult de o saptamana. Ca sa nu ma mai trimita lumea „sa ma informez”.

    00
  37. Adrian, acum esti mai aproape de adevar, da :) Cam asa se intimpla (ai o banca, un procesator si un integrator, toti luandu-si comisionul lor). Deci daca la citeva milioane lunar ai un pic sub 2% (si evident ca nu ai toata gama de servicii pe care le primesti de la un procesator specializat), atunci ce oferta crezi ca ai primi tu cind vei bate la usa unei banci sau procesator?

    Cum spunea si Zoso…o problema prost perceputa aceasta a comisionului.

    00
  38. Daniel, nu e o problema neaparat prost perceputa. E un cerc vicios. Pur si simplu nu s-ar supravietui in acest business in Romania daca s-ar lucra la comisioane mici si marje la lama de ras. Ce sa spun, contribui si eu la cifra de afaceri a gecad-ului cu un mic biznes „de cacao” si am depasit de mult faza … sa-i spun resemnare ? Asta e, asteptam sa mai creasca volumele … sa se schimbe mentalitatile … mai avem pana atunci.

    00
  39. NOU
    #39

    Cum spunea un antescriitor (sau antescriitoare) discutia despre plati online, piata din romania etc este absolut fara sens daca unii comercianti trateaza clientii asa cum trateaza (comanzi, platesti, „dar nu-i pe stoc”, „pai pe site e”, „am uitat sa actualizam”,”cand aducem”, „nu stiu, mai incercati”) sau cum un card pierdut intr-un oficiu postal e afisat cu toate datele la vedere sa-l recunoasca pierzatoru („lasa dom’ne ca astea are pin”) (poveste adevarata auzita de la cineva :) ).
    Despre retinerea datelor de card (poveste care nu o cred si sunt sigur ca nu se intampla Ro, cel putin nu oficial) – am cumparat (si voi cumpara in continuare) online din Romania si sincer nu m-as simti in siguranta sa stiu ca un „afacerist online” (scuze pentru generalizare) imi tine mie datele de card.

    00
  40. iulian, daca te simti…

  41. NOU
    #41

    Zoso,

    Putoiul care statea in fata ta la conferinta, langa Radescu, iti multumeste. Ai fi un bun jurnalist din ce vad aici, pentru ca ai vazut doi-trei debili care puneau intrebari idioate prin sala si te-ai grabit sa tragi concluzia ca toti care au participat sunt retardati. Exista dobitoci si printre jurnalisti, ca in orice breasla. Iar sesiunea de intrebari si raspunsuri are loc, in general, la finalul unei conferinte de presa. Final de la care tu ai lipsit. Si care, la randul sau, te-a lipsit pe tine de cateva informatii inainte de a trage concluzii.

    Cu respect,

    Iulian Enache

    00
  42. Marius, stii foarte bine, ca exista rezervat intotdeauna un loc special pentru tine sub umbrela Gecad-ului, care sa te adaposteasca de fraude si fraudaci :)….Apropos, ai primit mail-ul meu ?

    00
  43. NOU
    #43

    Mail primit. Umbrela n-am primit. ;)

    00
  44. Si eu sunt in cautarea unei umbrele. Pana atunci citesc raportul fraudelor din Statele Unite: .

    00
  45. oameni buni, va rog, fi-ti destepti……este o situatie politica…suntem tinuti aici ca asa trebuie..adica…piata romaneasca este deschisa total occidentului si oricui dar noi prin modalitati e-commerce macar, nu avem acces la piata lor…………e simplu.

    00
  46. He, he! Piata va creste de 3 ori pana la sfarsitul anunlui, pentru ca de acum e mai usor sa faci plati online. Si sa primesti bani online. Iti poti deschide gratuit un cont aici: http://www.starturl.com/plati-online

    00
  47. Cred ca paypal e cea mai buna metoda de plata online momentan in romania

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.