Despre marketing și start-up-uri

Ce zice un nene după o conferință din astea cu începuturi de firme:

3. Un start-up in Romania inseamna de cele mai multe ori 3-4 geek youngsters, care duduie de cunostinte de IT si tehnice, in general, dar care au nevoie de sales, marketing, mentorat, etc. La Demo Day de luni mi-au placut baietii de la werit.ro: 4 pusti ieseni, cu un start-up de tech in fashion. Foarte buna ideea, dar pana la un MVP si un business e cale lunga. I-am intrebat cu cine din domeniu au stat de vorba si mi-au zis despre cativa bloggeri de moda din Iasi, si ca din Bucuresti „nu prea le-a raspuns nimeni”. Oameni buni, mergeti la evenimentele astea si ajutati-i pe tinerii astia sa creasca! (sursa)

De ce se întâmplă asta și de ce nimeni nu îi poate ajuta să crească?

Pentru că, de cele mai multe ori, oamenii nu înțeleg valoarea împachetării și vinderii ideii și nu pot trece de “avem o bilă de metal, e cea mai tare invenție din lume, toată lumea ar trebui să o cumpere”. OK, o cumpără, ce face cu ea? Împachetează ideea cumva.

OK, de multe ori ciocnirile cu oameni de marketing nu sunt tocmai plăcute, mai ales cu cei din companii, pentru că par niște piedici puse în calea progresului și normalului. Da, de acord, dar…

Credeți că exagerez când spun că am întâlnit fondatori de start-up-uri care nu știu să vorbească cu alți oameni? Serios, ei știau ce fac, știau ce produs au, produsul era bunicel și atât. Ce facem cu el, cui îl vindem, cum obținem o finanțare, cum obținem vizibilitate, toate astea erau necunoscute pentru ei, ei așteptau să îi găsească lumea și să le dea bani.

Unor băieți le-am găsit o fată, studentă ca și ei, ca să le facă marketing. După câteva încercări să pună cap la cap măcar o prezentare, fata a fugit. Ăia nu voiau să discute decât tech specs și atât. Cum poate face produsul viața bună, ce aplicabilitate are în lumea reală, absolut nimic. Și apoi s-au mirat că au rămas cu ideea în brațe și au fost nevoiți să își găsească de muncă.

Ciuda mea cea mare e că văd reversul medaliei: unii care ar trebui să tacă se laudă cu toată gura că fac și dreg și nu își mai încap în piele, adesea pe nimic.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

20 comentarii

  1. „Unor băieți le-am găsit o fată…” ai intrat pe nisa asta de business ? :)

    00
  2. NOU
    #7

    poate ca daca gaseai 2 studente, mergea treaba

    00
    • Una in dreapta, una in stanga. Blonda si bruneta. Nu mai conteaza ce arati cum arati ce topoare ai in mana.. Te vom urmari atenti la ele :)))

      00
  3. Salut Vali, ai avea putin timp sa discutam despre aplicatia din link? Ar fi o zona de interes pentru tine?

    00
    • da. o să moară pentru că e împotriva logicii. eu (și 90% din oameni) nu știu ce are mașina până nu o duc la service. și logic că o duc la unul de încredere. nu mă plimb cu mașina pe la service-uri, cerând prețuri.

    • Multumesc pentru feedback.

      00
    • @Tudor, de ce nu gasesc toti anii de productie pentru masinile din lista?
      Exemplu: pentru VW Passat, VW Golf gasesc numai varianta pana in 2013.

      00
    • @Andrei, folosim o baza de date mai veche pentru masini.
      Exista posibilitatea de a adauga manual marca, model si an.

      00
  4. Sau poate ca 99.9% din idei sunt useless ?

    00
  5. „După câteva încercări să pună cap la cap măcar o prezentare, fata a fugit”.
    Și în urma ei, cei trei băieți cântau:
    Poți să fugi, poți să fugi, că o-ncurci, o-ncurci.
    Oricum te-alerg, te prind, te sparg la buci!

    00
  6. Lucrurile stau altfel. Un produs nu trebuie sa pornească de la soluție, ci de la problema – care trebuie bine înțeleasă. Vezi despre metodologia denumită Design Thinking. O resursa buna sunt high resolution pe YouTube cu cele 25 de interviuri (in progress).

    Altfel zis, nu marketingul va creste un produs, ci Product Market Fit. La care nu ajungi cu marketing.

    Vezi și https://www.startupschool.org.

    00
  7. S-a facut si un serial pe tema asta: Silicon Valley.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube