Degeaba dăm noi vina pe copii că nu învață…

Aș vrea ca toți ăștia care se plâng într-un fel sau altul că generațiile astea tinere sunt pline de idioți funcționali să pună mâna pe un manual de fizică, de biologie sau de istorie de generală, să vadă ce învață copii. Așa, de control.

Că eu am făcut-o.

Nu voit, mai mult de necesitate. Învățam cu juniorul la biologie, în caiet notase lecția pe care o preda profesoara. Apare o frază care n-are logică, apelăm la manual. Manualul este vai morții lui. Întâi, pentru că structura a ce predă profesorul e diferit de ce e în manual, lecția nu mai are logica și cursivitatea pe care o știam eu din manualele mele. Și probabil ea predă după cum știe să predea, dar manualul a fost băgat pe gât prin vreun șmen cu editura, că știm că se practică.

Bun, caută fraza sau ceva care să-mi explice ce a notat copilul. Nu e. Bun. Hai pe grupul clasei, cer acolo ajutor. Primesc 3 screenshoturi cu ce au notat alți 3 copii. Diferite între ele!!!! Așadar, 4 copii au scris 4 lucruri greșite. Vede cineva o problemă aici? Că înțeleg de ce au făcut-o, sunt termeni grei, leucocite, sanguine, din astea. Dar dacă 4 copii nu au scris corect, e o problemă.

Și mai e ceva aici: dacă au notat greșit, câți părinți se uită pe ce notează și câți părinți pot corecta cu copilul greșelile? Câți vor și câți pot?

Mai departe. La istorie învăță zeci de date istorice. Zeci. La fiecare lecție. Și trebuie să le rețină, că dau lucrări și teze. La geografie zeci de înălțimi și suprafețe. Pe care trebuie să le rețină.

La fizică învață formule. La fel, fiecare pagină e plină de formule. La clasa a șasea. ȘI NICI UN EXEMPLU!!! Nu au exemple în carte. Ce plm e aia forță de frecare? Învață naibii definiția și lasă prostiile! Ce e aia corp elastic? Păi nu scrie în carte, prostule, de ce mă deranjezi?! Hai, că n-am timp, că începe Bravo ai stil!

Ultima: toate lecțiile astea funcționează cu termeni pe care copiii nu îi cunosc. De exemplu, scrie în manual că Petru cel Mare a făcut reforme. OK. Ce sunt alea “reforme”? La fel, am întrebat pe grup. Nu li s-a explicat. Să meargă dracului la dicționar să afle de acolo, că sigur asta îi ajută!

De ce sunt copiii analfabeți funcțional? De ce nu înțeleg ce li se spune? Că fundația pe care e construită educația lipsește. Da, nu a venit niciodată vorba de reforme în conversația cu copilul meu, ca să îl învăț eu acasă ce e aia. Da, nu am discutat niciodată despre importanța porturilor la Marea Neagră cu copilul meu. Dar conform școlii trebuia să o fac.

Simplificați naibii materia!!!! Explicați copiilor termenii! Fie predați-le ca în manual, fie dați-le manuale conforme cu ce predați! Unde naiba folosește un copil de clasa a șasea formula forței de frecare?!?!

Sincer, îmi vine să zic dă-o naibii de școală, învață pentru un 5-6-7 la tot și vezi după aia ce-ți place să faci. Că în mod sigur nu o să prinzi drag de fizică dacă tu basculezi formule de la 12 ani!

 

invata-la-scoala

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

136 comentarii

  1. Vorba cantecului: pune degetul pe harta, oriunde… si pleaca!

    00
    • Test de comentat prin replică la comentariul cuiva

      (comentez și nu prea apare. Sau poate doar in reluare.)

      Bun de șters, in caz că apare.

      00
    • Ne-a zis odată un prof. de geografie că un elev de-al lui nu știa să arate unde e Italia pe hartă:

      – Hai, mă, hai…
      – … nu știu, domn’ p’fesor…
      – Unde lucrează mă-ta…
      – …

      00
    • Mor pe astia care au ca unica problema la absolut orice se intampla in Romania plecatul.
      Bun, pleci, dar unde te duci? Oriunde ai merge, in lumea civilizata, competitia este tot mai acerba si imigrantii tot mai multi iar localnicii nu prea mai au de multa vreme intelegere si empatie fata de venetici.

      Sunt pline tarile astea cu apa calda de romani plecati la civilizatie care fac foamea si dorm cate o ceata intreaga intr-o camera de maxim 2 persoane.

      Mai terminati prostia asta cu „pleaca” pentru ca de mult nu sunt caini cu colaci in coada in afara si nu toata lumea este doctor, inginer sau IT-ist cu experienta ca sa aiba cautare aproape oriunde ar merge.

      00
    • @Cristi plecatul e una din solutiile existente de a pune presiune pentru a schimba si imbunatati ceva, cu avantajul ca e mai rapid si mai usor. Varianta e cu greva si manifestatii pentru desfinatarea Inspectoratelor Scolare, dat afara profesori, schimbat legi electorale, voluntariat si tot dureaza cativa zeci de ani.

      00
    • Ai grija sa nu fie harta romaniei.

      00
    • „plecatul e una din solutiile existente de a pune presiune pentru a schimba, imbunatati ceva, cu avantajul ca e mai rapid si mai usor.”
      Clasa politica si veche si noua: „hahaha , auzi ei pun presiune bah … nu ati mai pleca mai repede odata ca sa aducem etiopieni, vietnamezi si alte natii sa lucreze pe salariul minim, apoi dam drumul la propaganda ca nu e ok sa fii rasist, xenofob cand zici ca chiriile si imobiliare sunt tot mai sus, dar salariile cresc cu procente infime si din cauza saracilor care lucreaza pe cozi de seminte.”

      00
    • @Cristi, nu de la prima problema nene, de la a mia problema, de 30 de ani numai probleme, singura mica perioada de progres a fost aia din jurul lui 2007 cand ne pregatea UE de aderare. In rest numai batem pasul pe loc.
      Pt mine deja e prea tarziu ca sa ma mai bucur de viata in alta tara, pt copii ma duc, sa nu se chinuie si ei aici cum am facut eu. Si nu din lipsa banilor plec, stai linistit, tocmai ca muncesc din greu ca sa-mi fie bine si societatea se opune cat poate.
      Gen groapa de gunoi care arde gunoaiele strainilor noaptea si polueaza juma de bucuresti, sau sistemul medical de stat care ma tine pe holuri cu orele, sau sistemul medical privat care nu stie decat analize si nasteri, sau scolile cu 35 de elevi in clasa si materiile de care se vorbeste mai sus, sau centura aia unde in 30 de ani nu au fost in stare sa o faca cu doua benzi, etc.
      Cum rezolvi tu astea in timp rezonabil? Sau sa se sacrifice si copiii mei poate, poate, se mai imbunatateste ceva?

      00
    • E si asta o idee, daca doresti sa incerci, pleaca. Se poate si dincolo.

      Big, pleaca linistit. Nu e dracu atat de negru in strainatate, mai ales daca nu esti impiedicat. 99% sanse sa ii fie mult mai bine copilului altundeva decat in Romania.

      Materia … nu doar in Romania este proasta, educatia are micile ei hibe cam peste tot. Sunt chestii pe care le poate invata copilul la scoala (ceva educatie financiara, chestii de sociologie, educatie sexuala), dar sa nu uitam ca scoala NU este familie si nu e treaba invatatorului sa il invete pe micut chiar tot. Ca de aia se zice ca are 7 ani de acasa si ca pana la urma familia trebuie sa ii ofere educatia aia serioasa.

      La scoala invata „academic”, nu cum sa se stearga la cur sau sa se poarte ca un om normal, nu ca un tampit. Romanii uita de multe ori ca familia este responsabila cu EDUCATIA, scoala baga niste materii (asa cum se poate).

    • Câți ani ai Big, de curiozitate și dacă nu te superi?
      Întreb pentru mine ca să văd pe unde mă situez.

      00
    • Am 40. Copiii au pana in 10 ani.

      00
    • Mulți înainte!
      Și tu la 40 te consideri bătrân???

      00
    • Aproape… am fost crescut mai mult de bunici asa ca stiu mai bine sa fiu batran decat adult :D
      Lasand gluma la o parte estimez ca in cazul unei plecari o sa-mi ia circa 10 ani sa ma integrez, deci o sa am 50 pe atunci. Nu sunt genul sa ma duc prin cluburi in Ibiza la varsta aia, asa ca ma gandesc ca sunt prea batran ca sa beneficiez din plin de noua viata.
      La copii estimez 5 ani ca sa se integreze, deci numai bine sa prinda adolescenta intr-o tara calda, semicivilizata si sa mearga la paja cu metroul :D
      Numai de droguri si de diversitate ma tem, ca alea sunt mult mai raspandite ca la noi…

      00
  2. Se predă cu ghiotura (multă informație, prost structurată, și fără să existe o bună corelare intre materii – cum ar fi să știe pruncul, de la lecțiile de română, ce e aia reforma de la istorie). Manualele sunt caricaturi, profesorimea este (de foarte multe ori, nicidecum mereu!) o tagmă de nechemați cu pretenții de ‘telectuali.

    Directorii, inspectorii – zbiri incompetenți ce cei de jos, mielușei și păpușele cu cei de sus. Plus incompetenți (tot așa: „de cele mai multe ori”), am mai zis? Numiți politic, cu doctorate mișto (facute „pe genunche”, de multe ori). Miniștri catastrofali.

    Copii (n-o să-i numesc „loaze”) dezorientați, atrași de lucrurile facile și atractive din viața lor (devices, social media, sclipiciul influențărimii) – școală de ce n-ar fi atractivă (și nițel mai ușoară)?

    Mult prea mulți copii intr-o clasă.

    00
    • Deci prea proști profesorii, dar și prea puțini. Pun pariu că și dacă li se mărește salariul să devină meseria asta mai atractivă, te văd cum protestezi:”cui dăm, dom’le, salariile astea mari? Proștilor ăstora?”

      00
  3. Educație sexuală cu adolescenți imbibati de hormoni, pentru care reproducerea la iepure era motiv de tavaleala timp de 2 zile… Yeah, right!!
    Din celelalte eu am mai făcut câte ceva la cultura civica și sanitarii pricepuți.

    Cu dezvoltarea propriilor idei am avut norocul (scurt, de 1 an) de a avea un profesor de română care asta voia de la noi. Eram atât de „instituționalizați” Încât ne-a luat juma de an sa ne dăm seama că omul ala nu-i nebun și știa ce sa faca cu noi. Din păcate a ieșit la pensie și am revenit la „invata comentariul”

    00
    • „Educație sexuală cu adolescenți imbibati de hormoni, pentru care reproducerea la iepure era motiv de tavaleala timp de 2 zile… Yeah, right!!” – arata’ne aici, pe papusica, pe unde te’a atins nenea cel rau.

      00
    • Păi tocmai, pe adolescenții îmbibați de hormoni trebuie să îi înveți cum să ajungă să nu aibă copii la 14 ani.

      00
    • @radu, dacă ești urat/urâtă… Este cea mai bună educație pe care o poti primi!
      Te ferește de o sarcină nedorită mai rău ca prezervativul!!

      @lazy cat WTF!!!

      00
    • „Păi tocmai, pe adolescenții îmbibați de hormoni trebuie să îi înveți cum să ajungă să nu aibă copii la 14 ani.”

      Stai linistit ca aia cu „insarcinate sub 15 ani” sunt doar niste povesti de adormit copiii. Defapt Iohannis a primit niste ordine de la aia care le plac steagurile curcubeu si a trebuit sa le arate ca incearca sa le execute. Cautati un pic in google „educatie sexuala standardul pt europa pdf” , ghid facut de organizatia mondiala a sanatatii.

      Acolo o sa vezi ce vor sa ii invete defapt inca de la gradinita: beneficiile masturbarii timpurii, identitatea de gen, despre familiile cu parinti de acelasi sex, etc.
      Bineinteles chestiile astea sunt „strecurate” printre asa zis chestii utile. O sa le arate cum se trage un prezervativ peste o banana cand defapt adevaratul scop al intregii sarade este ca sa ii invete de mici pe copii ca isi pot schimba sexul daca vor, ca famiile in care „mami” e defapt un barbat sunt ceva foarte normal, etc.
      Scopul este spalarea pe creier, nu prezervativul tras pe banana.

      00
  4. Realitatea e asa:
    Ce am invatat la scoala?
    Nimic.
    Ce mi-as fi dorit sa invat la scoala?
    Nimic.

    Cel mai important ar fi ca termenul de ‘invatat’ sa nu-i genereze copilului o stare de frica. Sa mearga copilul la scoala cu pofta de a cunoaste lucruri noi, nu cu sila si cu frica.
    Cuvantul invatat sa fie inlocuit cu „cunoastere”.

    Scoala romaneasca inca din prima zi genereaza frica. La fiecare deschidere de an sunt invitati popi si politisti, adica ceu care au grija de ordine in cer si pe pamant, in loc de oameni care au reusit in viata datorita scolii.

    00
    • Vrei să vină maneliști și interlopi că din ăștia erau prin curtea școlii, și ei tot copii, evident? Și, dacă stăm să comparăm, cred că putem spune că sunt oameni care au reușit în „veață” și mă gândesc că fiindcă veneau la școală.

      00
    • @Crimsonware
      Nu zic ca popii is manelisti dar stiu sigur ca politistii sunt interlopi sau au legaturi cu interlopii.
      In orice comuna sau sat primarul, popa si politistul sunt sfanta treime. Astia 3 sunt invitati la fiecare inceput de an. De astia le e frica tuturor, de la copilul de 6 ani la pensionarul de 80.
      Ia(sau oricare din voi) o comuna la intamplare din Romania. Pune harta Romaniei si da cu o sageata de darts. Du-te in cea mai apropiata comuna si intreaba lumea cine si cum conduce comunitatea acolo. Vei vedea ca am dreptate!

      00
    • Tu ai vrea sa fie invitati cei care au reusit in viata, dar la nivel de comuna/orasel de provincie cine a reusit in viata ori nu vrea sa mai auda de locul ala, ori e deja in sfanta treime (functionar public, primar, politist etc), sau are propria afacere si de multe ori e in clinciuri cu primarul, politistul sau alt angajat la stat obisnuit cu colectat atentii.

      De aceea la nivel de comuna vine primarul, popa si politistul, fiindca ei sunt cei mai realizati dintre cei realizati, peste toata p*limea comunei. Iar in rural banii la romani nu prea se fac din afaceri curate din pacate, ca altfel nu i-ai mai avea.

      00
  5. Fizica, clasa a VII-a. Materia prezenta si in caiet si in carte. Explicatii si experimente „ca pe vremea mea”, cate o formula noua introdusa per lectie. 10/10

    00
  6. Sistemul educațional românesc este absolut execrabil, iar majoritatea profesorilor complet incompetenți. Emigrarea e singura soluție pentru o educație decentă.

    00
    • Q: Am emigrat in Germania dar copilul tot de 5 e. Sa emigrez mai departe in Norvegia?
      A: Ati incercat sa lucrati cu el acasa lectiile la care are dificultati de intelegere?

      00
  7. Nu stiu daca in afara scoala e la fel de inutila, dar aici este. Parerea mea este ca si 8 clase e prea mult. Stii sa scrii si sa citesti, terminat cu teoria, teste de aptitudini si trecut la lucruri practice care te ajuta sa fii un adult integrat si ok socioeconomic
    Exista teste de aptitudini in licee dar nu are cine sa le interpreteze :-)
    Sa nu incepem discutia cu invatamantul „superior”

    00
    • Greșești. Școala ar trebui să te ajute să afli la ce ești bun, ce ar putea să-ți placă sa faci intr-o viață.

      Să te pregătească (un bagaj nu mare, dar consistent) pentru oricare domeniu ai descoperi (pe la vreo 16-18-20 de anișori) tu că e atrăgător.

      La vârsta „maturității” (18 ani, sfârșit de liceu, drept de votat/condus/baut/sex) să fii in măsură să-ți alegi, in cunoștință de cauză (și eliberat de constrângerile mediului din care provii), viața pe care vrei (și ești apt) s-o trăiești.

      Despre asta ar trebui să fie școala (ca etapă din viața ta) și învățământul (ca instituție fundamentală a societății).

      00
    • scoala e de ‘exercitiu’ si ‘spalare pe creier’ sa crezi ca reusesti doar daca muncesti ca omul corect, cand realitatea ne arata complet inversul, cel mai bun ar fi sa se studieze in scoala manualul lui unabomber

      00
    • Corect. Pe la 12-13 ani majoritatea colegelor mele visau sa devina cantarete precum Andre. Ce faci in situatia asta, le lasi doar ore de dans si canto?
      Sau istoria, unde probabil nu intereseaza pe mai mult de 10% ce domnitori au existat in trecut. Dar ce facem, ii lasam pe toti sa creada ca Stefan cel Mare este bulevardul ala care trece pe langa stadionul lui Dinamo?
      Nu mai spunem de toti pustanii din ziua de astazi care vor sa fie gameri profesionisti sau influenceri.

      Problema nu este ca se predau lectii din toate categoriile de „stiinte”. Problema este ca totul se bazeaza pe teorie foarte multa, fara sa existe si partea practica.

      00
    • Greșit, grupa mică de la grădiniță e suficientă să te descurci în viață. Care scris sau citit, dom’le? Dacă treci strada fără să pici în fund sau să te calce mașina ești pregătit pentru viață

      00
    • Școala ar trebui să-ți furnizeze un minim de informații clare în multe domenii (da, și biologie și chimie și fizică) și obișnuința de a gândi/raționa.
      Fără un minim de informații clare, reale și adevărate, cantitatea de antivaxxeri, flat-earth-eri, mediciniști oliviști și alții de genul va exploda într-un mod care face exponențialul să fie de grupa mică.
      Faptul că știi să scrii și să citești nu te face să înțelegi concepte complicate dacă nu știi baza acelui domeniu, nu ai niște informații minimale și simpliste, dar reale științific din acel domeniu.
      Și aceste informații minimale și simpliste, dar corecte și reale ar trebui să le ofere școala.

      Inclusiv spanacul ăla cu forța de frecare, explicat corect, ar trebui să ne informeze că din spațiu cad pe pământ o grămadă de corpuri cerești și dacă dispar nu se întâmplă pt că le face Doamne-Doamne să dispară pt că ne-am rugat, ci pt că din cauza vitezei lor foarte mari și a faptului că se freacă de atmosferă în cădere ajung să ia foc și să ardă de tot înainte să ajungă pe pământ. Că exemplu ultra-simplist.

      00
    • @florinel – ce misto suna utopiile astea.
      Din ce stiu in foarte putine tari sunt sisteme de invatamant care tind spre asa ceva (gen Finlanda, Germania oarecum).
      In rest sistemul de invatamant e protectie sociala pentru inepti si day care pentru copii astfel incat parintii sa poata plati taxe.

      00
    • Testele de aptitudini sunt fix notele. Dacă de-abia iei 5 la matematică poate că inginerie sau alt domeniu „real” nu e de tine. La fel și cu 5 la română. Poate că n-ar trebui să scrii cărți precum Becali sau Cristi Borcea.

      00
  8. Al cui job in prezent nu are nici o legatura cu profilul/scoala facuta, mana sus.

    Scoala romaneasca e total superficiala si nu mai indeplineste de mult rolul ei esential, de a pregati copilul pentru viata.

    Personal, nici jobul meu si nici al sotiei nu au nici o legatura cu studiile facute. Nimic. Zero.

    Cum sa dezvolti o minte cand Orice testare e bazata pe toceala si invatat mecanic, nu pe logica si creativitate?

    Din toata scoala facuta, am ramas cu 5% din cunostinte, asta cu indulgenta.

    Sa scriu si sa vorbesc coerent, un pic de matematica, engleza foarte avansat – cel mai mare castig.

    00
    • sunt curios, ce lucrati?

      00
    • Subestimați școala și sunt mulți ca dumneavoastră. A zis Vali în articol de leucocite, a trebuit să căutați în dicționar să vedeți ce sunt ălea? Nu, că știați aproximativ. De udne știați? Din școală.

      Vă zice cineva că Moldoveanu e mai mare ca Himalaya și dumneavoastră o să îi ziceți că e prost. De unde știați că nu e așa? Din școală.

      Pune unu mai multe becuri în serie și lumina e foarte slabă. O să îi ziceți: Pune-le bă boule în paralel dacă vrei să ai lumină bună! De unde știți de serie și paralel? Din școală.

      De fotosinteză, H2O, carbon, Decebal, Islanda de unde ați auzit? Din viața de zi cu zi? Tot la școală le-ați auzit prima dată. 5% e exagerat de puțin oricât de proastă ar fi școala din ziua de astăzi.

      00
    • fără școală știai 0.5%, deci tot e un plus. Faptul că jobul vostru nu are legătură cu studiile făcute poate să fie și din vina alegerilor voastre slabe, v-ați lăsați influențați de alții. Cum crezi că devii tu creativ, de la școală? e ca și cum te-ai plânge că nu te învață sportul să îți dublezi viteza.

      00
    • maxp – in online amandoi, vanzari
      Studii: chimie si informatica :)))

      stdanc – si cu ce te ajuta in viata ca stii ce sunt alea leucocite? Din cauza gandirii de genul asta suntem la coada vacii

      Si acum stiu forta Lorentz la fizica. Si undele electromagnetice. Cu CE MA AJUTA?

      Scoala ar trebui sa activeze creativitatea in copii, apoi sa ii ajute sa isi croiasca un drum – sa aplice programe moderne si CONTEMPORANE care sa ii poate forma pentru joburi de durata. Nu toceala.

      La noi e doar toceala, 17 materii in liceu sa fie, apoi SPIRU HARET – toata lumea economista, in timp ce instalatorii sunt mai greu de gasit ca lampa lui Alladin, electricieni buni exista legenda ca ar exista dar nu ii gaseste nimeni s.a.m.d.

      Nu avem nevoie de scoala (numai) pentru cunostinte generale. Nu ala e rolul scolii. Scoala ar trebui sa ofere un drum (catre) o formare profesionala eficienta.

      00
    • @Andrei – jobul nostru e CEA MAI BUNA alegere facuta vreodata, exact CONTRAR parerilor celorlalti („hai mama mai fa o facultate sa fie”).

      Iti dai cu parerea prost, doar ca sa te afli in treaba.

      Majoritatea cunostintelor generale sunt acumulate in ultimii 10 ani, mult dupa scoala.

      Am redescoperit multe din chestiile pe care LE-AM URAT IN COPILARIE (manuale vechi si invatat pe de rost), acum la studiez cu drag pentru ca resursele sunt altele.

      Nu devii creativ de la scoala? :)))
      Stai jos.

      00
    • @Corcoran, locul tau de munca poate ca nu are legatura cu cei ai facut la facultate, dar cu siguranta aplici unele dintre informatiile dobandite in scoala generala sau in liceu.

      00
    • @stdanc singura chestie enumerata de tine pe care o stiu din scoala este fotosinteza.

      Nici de aia nu sunt sigur, in rest se numeste cultura generala, de la tata, de la bunicu’, din citit.

      Cred ca de fapt astea sunt unele din putinele lucururi utile pe care le inveti oricat de infecta e predarea: scrisul si cititul.
      Apoi cu ele mergi mai departe.

      00
    • stdanc, probabil mi s-a zis la scoala succint si de alea si de multe altele. nu ma interesau mai mult de cateva minute in pauza dinainte, cat sa nu iau 4.

      in schimb ai mei mi-au agatat de pereti harti nenumarate, aveam vreo 3 atlase geografice diferiote, scria prin ele si despre economie, si despre istroie si despre limbile vorbite. le citeam din scoarta in scoarta si cand terminam o luam de la capat. asa cred ca am citit despre istoria aproape a fiecarei tari din lumea asta (evident ca erau si fake-uri, ca romania comunista era pe podiul la productia si exportul de orice, de la cuie la frcute de mare). aveam un „mic dictionar explicativ”. un cartoi de vreo 7 8 kile cu care stateam in brate de fiecare data cand aveam vreo nelamurire. si nu de putine ori dupa ce ma lamuream, fascinat fiind de conceptul acelui cartoi, deschideam la intamplare si mai citeam cate o defintie. iarasi geografie, iarasi istorie, alti oameni. mi-a pus in brate niste carti de asimov si de george gamow. citeste daca iti plac. avea si cartoiul ala a lu’ george calinescu. cand a fost momentul, a tras cablu si mi-a pus discovery pe primul post. cand s-a inventat internetul si pe la noi nu a comentat cand veneam factura la telefon mai mare.

      in tot timpul asta scoala era bau bau , tine minte anul, suprafata, batalia, formula, demonstratia. da-o in ma-sa de demonstratie, ca nu sunt eu la fel de destept ca gauss. sta bine in carte acolo. zi-mi ce dracu calculez cu ea. am gasit pe internet.

      ps liceu teoretic, deci practic pregatit pentru nimic. facultatea de geodezie. primul job a fost in domeniu. vreo 4 5 joburi si 15 ani mai incolo inca nu l-am parasit.

      00
    • @AndreiG

      Eu: din ce am invatat la scoala folosesc vreo 5%
      Tu: cu siguranta aplici unele din informatiile invatate in scoala.

      I got nothing.

      00
    • @Corcoran, sa recapitulam putin ce ai scris initial:

      „Al cui job in prezent nu are nici o legatura cu profilul/scoala facuta, mana sus.”
      „Personal, nici jobul meu si nici al sotiei nu au nici o legatura cu studiile facute. Nimic. Zero.”

      Faptul ca ai fost capabil sa citesti si sa semnezi un contract de munca, arata ca folosesti mai mult decat zero din ce ai invatat la scoala.
      Sau ca reusesti sa citesti cati bani primesti in cont. Sau poate faptul ca stii sa calculezi cate zile de CO mai ai in fiecare an si tot nu poti sa spui nu ai folosit „nimic”, „zero” din ce ai invatat la scoala.

      Aia cu 5% era legat de cat mai tii tu minte din ce ai invatat, nu cat folosesti la serviciu:
      „Din toata scoala facuta, am ramas cu 5% din cunostinte, asta cu indulgenta.”

      Dar na, vrei sa-ti sustii ideea, asa ca incerci sa-ti rastalmacesti propriile afirmatii.

      00
    • din ăștia ca corcoran sunt cu duiumul în România. Becali ar zice ceva asemănător, te apucă râsul când vezi cu câtă tărie susține că „Din toata scoala facuta, am ramas cu 5% din cunostinte, asta cu indulgenta.”, el practic nu realizează că ne zice că are adhd sau nu îl interesa sau nu prea avea cu ce. E ok, dude, fiecare cu capacitățile lui, dar asta nu e vina școlii că unii nu pot să țină pasul sau că nu sunt atenți. Băi nene, fără școală nu ai fi știut cum să înveți singur sau să te informezi cât de cât.

      00
    • Ce se chinuie corcoran si restul sa ne explice, constient sau nu, este cat de inteligenti sunt ei, cum ei le au invatat pe toate singuri si au cel mai tare job in ciuda scolii si a tuturor.

      „cu ce ma ajuta, cu ce ma ajuta?”

      Te ajuta sa nu fii prost de bubui in plm, sa poti sa porti conversatii, sa iti deschizi orizonturile, sa mai existi ca persoana si in afara de job si nevasta, nu sa te identifici cu ce sclavagesti pe la munca.

      00
    • @corcoran, eu n am ridicat mâna. Sigur sant mai mulți. Faptul ca nu activezi in domeniu tine de o alegere făcură in viața nu de școala neaparat.

      00
  9. bunicamiu avea o vorba : cand ai zis ca te lasi de scoala te-a lasat ea demult!
    este pacat ca se preda prost, manualele sunt prastie (am gasit in manualul de comunicare de clasa I pusa aiurea cratima sau nepusa), dar, ca sa iau exemplul tau, inveti azi formula fortei de frecare, ca peste ani sa-ti ramana in cap, sau macar sa intuiesti, de ce te duci blana cand franezi pe nisip/zapada. atat. nu ai cum sa iti stabiliesti sa inveti de 6-7 pt ca practic vei lua 5 si vei ajunge sa-ti curga scuipat din gura. nu poti sa zici ca „lasa ma ca invat cat sa trec dar la 20 ani o sa-mi fac o afacere de succes”, n-o sa poti, n-o sa ai destule circumvolutiuni pe creier. ce putem face este sa punem presiune pe sistem sa se schimbe in bine.

    A avut fimea la scoala, cls I, o pb de genul: intr-o cutie sunt 10 bile rosii si 10 bile albe, catre extrageri minime trebuie facute pe nevazute ca sa fi sigur ca extragi cate una din fiecare culoare. Raspunsul invatatoarei, pe care il notasera toti copiii pe caiet: 2 :|

    00
    • Vezi că îți lipsesc cel puțin 2 cratime.

      00
    • Asa era in manual.

      00
    • licenta poetica, fimea si bunicamiu, mi le asum cu buna stiinta

      00
    • si „ca sa fi sigur” e probabil tot licenta poetica

      00
    • Intrebarea e una cretina, cel putin pt nivelul clasei 1. In primul rand, ca sa inteleaga asta, are nevoie de intelegerea statisticilor si cum in worst case scenario are nevoie de 11 bile.

      De fapt scoala romaneasca se ocupa sa ne invete sa avem grija la formulari dubioase, nu sa invatam termeni…

      00
    • Raspunsul era corect .. extrageri MINIME (formularea lasa de dorit) adica 2

      worst case scenario era extrageri MAXIME .. adica 11

      Buey ce de talente in statistica pe aici !

      00
    • @Trl, nr minim de extrageri ca sa fii sigur, cum esti sigur ca scoti cate una din fiecare culoare daca faci doar 2 extrageri?

      00
    • Presupunand ca prin „sa fii sigur ca extragi cate una din fiecare culoare” de fapt se intelege „cel putin una din fiecare culoare”, bineinteles ca raspunsul este 11. De la 2 la 10 extrageri, exista mereu o probabilitate mai mare sau mai mica sa extragi numai bile de aceeasi culoare.

      00
  10. Lasa, bine ca la Religie e totul clar.

    00
  11. Nici o legatura, dar absolut nici o legatura.
    Inspectoarea de la Timis premiind copii cu rezultate la invatatura.
    https://youtu.be/GZwyZAQGRKg

    Aveti grija ce spuneti! E de la PSD si e infractiune sa criticati PSD.

    00
  12. Poza aia atasata la post am vazut-o acum ceva timp pe linkedin…si am ramas asa cumva cu ideea ca e scrisa dintr-o exaltare corporatista. Pentru ca fix d’aia ai terminat sociologie si lucrezi pe casca in call center, pentru ca ai invatat in clasa a V a despre daci si despre romani.

    00
  13. Traduceri proaste, facute de prosti, predate de prosti.

    Sa am copil as proceda in felul urmator:

    Pentru mate si fizica, meditatii din partea unui inginer cu experienta. Ca acolo ai de dezvoltat sensibilitati abstracte.

    Pentru limbi straine ii dai sa consume chestii in limbile alea, eventual ii cauti parteneri de discutia sau tabere afara.

    Pentru restul ii cumperi un abonament la encyclopædia britannica.com.

    In rest l-as lasa sa fie copil…

    00
    • Asta pana afli ca media din V-VIII contează la admiterea la liceu.

      00
    • Adică să plătești un car de bani pentru că sistemul educațional oricum e la pământ. Nu, emigrarea e singura soluție. Am multe cunoștințe în diverse țări și încă mă minunez când aud cum se abordează educația în țări cu apă caldă. Sunt la ani-lumină de noi. Sunt scârbită de România, abia aștept să plec.

      00
    • Da du-te odată, nu mai anunță atata. Nu uita ca după, să părăsești definitiv și blogurile românești, nu de alta dar fiind atât de scârbită de tine însăți, mă-ta, tac-tu și restul gloatei care are nenorocul sa te cunoască și întreaga nație, chiar nu ai motive sa te mai prefaci ca exista tara asta pe glob.
      Nu știu cum se face că nu te-ai sinucis pana acu. Zău ca nu stiu cum te suporți sa te știi româncă…

      00
    • Aud peste tot cum oamenii aleg sa se mute din Romania definitiv si nu inteleg cand o sa inceapa exodul asta. Adica eu tot astept sa pot cumpara o casa la preturi rezonabile.

      00
    • Poa’ să fie inginerul ăla Anghel Saligny, dacă nu are un minim de psihologia copilului, cunoștințe pedagogice și altele din domeniul ăsta, e absolut degeaba.
      Faptul că el știe, și știe bine niște chestii, nu înseamnă automat că știe să le transmită mai departe altuia. Faptul că știe matematică n-o să-ți facă copilul să știe matematică prin osmoză, sau enunțarea unor informații sau fluturând o baghetă.

      00
    • @rumbu pentru ‘o suma modica’ poti oricand sa-l transferi la liceul pe care-l vrei =))
      @AndreiG continua sa visezi, faptul ca pleaca oameni din tara nu inseamna ca preturile imobiliarelor vor scadea dramatic, corelatia cu ‘exod’ pretul imobiliar e extrem de mica, dar poti oricand cumpara ceva casa ieftina intr-un sat un pic mai departe de un oras potent

      00
    • @NIX, nu exista o corelatie pentru ca oamenii astia care tot ameninta nu prea vor sa plece de fapt. Sau daca pleaca, majoritatea isi planuiesc sa fie sclavi pe acolo vreo 10-15 ani si apoi sa se intoarca in tara asta de care le este scarba si sa traiasca din banii pe care i-au economisit. Si din cauza asta nu isi vand casele de aici.

      Eram doar ironic la adresa Deei, stiu si eu ca piata imobiliara nu va scadea semnificativ in urmatorii ani indiferent ce se intampla.

      00
  14. Mi-as fi dorit sa invat la scoala cum sa invat.

    Si cum sa lansez o colectie de NFT.

    00
  15. reforme- reforma in invatamant…trebuie sa cunoasca descrierea acetui cuvant.
    invatamantul se bazeaza pe ce a invatat elevul anterior, deci nu descriem fiecare cu vand de fiecare data cand se foloseste. daca nu stii ce inseamna cuvantul, ridici mana si intrebi ce sunt alea, cu ce se mananca :)

    00
  16. Educatie sexuala se face in scoala. Chiar si la liceul meu f slab cotat (agronom) am facut educatia sexuala si anatomia cu profesor de microbiologie

    00
    • Da, se face. Și eu am făcut și am aproape 30 de ani. Nu e materie obligatorie cu notare, nu rămâi corigent că nu știi să pui prezervativul pe banană, dar nici nu cred că ar avea sens să fie așa

      00
  17. Există o ”programă” (alcătuită de minister). Ei îi sunt subordonate și manualele și predarea. Teoretic, un părinte de cca. 40 de ani ar trebui să cunoască înlănțuirea asta. Dacă înjură profesorii pentru conținutul materiei, e clar cum a trecut prin școală…

    00
    • Eu ii injur pentru modul in care aleg sa predea acea materie: dictat definitii si formule si cam atata.
      Ar putea sa faca un mic rezumat pus pe Teams (si dat ca tema scrierea acelui rezumat in caiete, daca e musai), iar la ora sa vina cu exemple, cu explicatii, cu filmulete de pe youtube. Ar putea multe …

      00
    • Copiind, ca toti din generatia nea :))

      00
    • VIM, n-am cuvinte.

    • Foștii proști ai clasei devenind cadre didactice și profesori universitari.
      În sensul acesta, nu V.I.M. ?

      00
    • @ V.I.M.
      Începi așa: Există o ”programă” (alcătuită de minister).
      Chiar tu pui între ghilimele un cuvânt, recunoscând că e o făcătură. Apoi, în paranteză distrugi orice îndoială că ar fi ceva serios.

      00
  18. Stai să vezi într-a șaptea.

    00
  19. Fii-mea a mare este fix in clasa a sasea la o scoala care se vrea foarte buna din Suceava. Problema este ca, pentru multi dascali, „scoala buna” inseamna sa cocosezi copchilul cu tone de teme in fiecare zi.
    Asta mare are dorinta de a invata (nu stiu pe cine mosteneste) si chiar ma cert cu ea noaptea sa mai lase dracului cartea aia si sa se duca la somn (invata dupa amiaza, p*la are vreme libera – dimineata trebuie sa bage meditatie la matematica – da, din clasa a sasea pentru ca atat de priceputa este profesoara ei, de altfel cotata foarte bine in zona).
    Nu sunt pe grupul parintilor pentru ca i-as fi dat dracului instant, la prima milogeala sau adunare de bani pentru „doamnele”. Sotia e mai pasnica, ea da doar „seen” la conversatii si se face ca are treaba.

    Singurul lucru care chiar ajuta sunt documentarele si filmuletele de pe YouTube, facute multe chiar in romana (sau titrate) care te ajuta sa intelegi altfel si istoria si fizica si asa mai departe. Laboratoarele sunt, ca si pe vremea mea, chestii de tip muzeu pentru elevi.

    00
    • Ca idee, google-ul mai nou are traducere automată în ce limbă vrei la clipurile de pe youtube. Nu e perfectă, dar e de ajuns cât să înțelegi.

      00
  20. Am patit la fel la fizica, la clasa a VI-a. Manualul inutil, in caiet are doar niste definitii si formule.
    Am stat cu el sa ii explic inertia, densitatea, forta elastica – cateva cuvinte, cateva exemple si a inteles. Saptamana asta trebuie sa ii explic despre temperatura.
    Acuma, daca ma duc la scoala, ma ponteaza si pe mine pentru orele astea in care le fac lor treaba?

    00
    • Și ăla de a VII-a e la fel. Nepoata s-a declarat mulțumită de vechile manuale de fizică și chimie, alea comuniste. Respectau programa, aveau experimente explicate și parte de probleme rezolvate – învăța cum să rezolve probleme de tipul ăla.

      00
    • merci de idee. Am sa caut manualele vechi – cred ca sunt pe manualul-punct-info

      00
    • Am alte două comentarii in spam cu link-uri către un site cu manualele scanate. Sunt și cele de profil – cele de tehnologie – astea-s utile și pentru cei mari.

      00
    • nu le văd.

    • Unul din ele apăruse deja mai jos. Cel de al doilea avea două link-uri unul către site-ul cu manuale, cel de al doilea link era către un magazin cu materiale didactice – o posibilă explicație pentru lipsa experimentelor fiind lipsa acestor materiale didactice. Kiturile pentru fizica liceu și gimnaziu plecau de la 2000 și ajungeau și la 12000 de lei kit-ul complet. Ca absolvent de liceu industrial la trecerea de la un regim la altul îmi aduc aminte că pe partea de fizică în gimnaziu am avut parte de experimente atît la mecanică cît și pe partea de electricitate magnetism. În liceu, profil industrial electric, doar pe la chimie prin clasa a IX-a. Compensam prin laboratoarele de profil și săptămînile de practică. În clasa a X-a făceam la practică, la atelierele din liceu, celule pentru compensarea energiei reactive. Pana mea – taiat la bomfaier, plilit, găurit, filetat, grunduit și vopsit, pozarea cablurilor în tablouri. Sigurul lucru care nu-l făceam – nu ne lăsa să sudăm. Asta făcea doar maistrul.

      00
  21. Citind despre fundamentul lipsa pe care ar trebui sa se bazeze educatia, mi-am amintit ca in copilarie am fost trimis mereu la DEX sa caut cuvinte noi, dupa ce am fost invatat cum sa il folosesc, in loc sa primesc o definitie posibil eronata mura in gura de la parinti. Si poate din curiozitate (dobandita sau innascuta) nu puteam continua o lectura cand intalneam un cuvant necunoscut fara ai ii afla mai intai sensul. Mai tarziu a venit Wikipedia prin liceu si facultate, unde puteam afla mult mai multe despre un anumit termen.

    Sa fii autodidact a fost mereu un plus, consider ca scoala e necesara dar nu suficienta pentru a deveni un adult functional. Vali a binevoit sa imi publice o poveste mai lunga pe aceasta tema aici: https://zoso.ro/scoala-generatia-selly-atat-diferita/

    00
  22. Am pus mana pe un manual adresat profesorilor pentru examenul de titularizare, treapta ceva. Am retinut o perla (cam asa era tot manualul): ”corpul profesoral reprezinta o resursa inepuizabila…” in rest era copy paste din diverse manuale de acum 50 de ani. Era socant frazarea, gen era prezentata ca inovativa technica „Brainstorming in colectivul intreprinderii”. In fine e o experienta kafkiana, va recomand.

    00
  23. Din tot ce a zis Vali aici, importantă e doar partea cu lipsa exemplelor și utilizarea termenilor care nu sunt explicați în prealabil. În rest, cam totul e greșit. Le luăm pe puncte:

    1. Copiii învață X dar își doresc să învețe Y. Și? De multe ori, adulții știu mai bine ce trebuie să învețe copiii. De puține ori copiii știu mai bine ce e bine pentru ei. Dacă îmi întrebam colegii în clasa a 6a, ei voiau să învețe maxim cum să facă hackuri la jocuri și cum să nu mai miroasă a țigară după ce au fumat, să nu îi prindă părinții. Eu mă bucur că am înțeles algebric și geometric ce inseamna vectorii proprii. În liceu cam aveam aversiune pentru asta, era chiar în afara programei școlare și nici nu am prins vreo problemă pe la olimpiadă unde să aplic asta.

    2. Să presupunem (de dragul conversației) că dacă vor copiii să învețe Y, trebuie să învețe (și) Y. Hai că le luăm pe puncte:
    – time management: școala (și facultatea) te învață indirect asta prin teme, proiecte, etc. Cine are nevoie de materie separată pentru așa ceva e nebun
    – educație sexuală: am făcut la școală (am aproape 30 de ani), atât la biologie, cât și la orele opționale ținute de ONG-uri care făceau treaba asta în zeci de licee din București
    – empatie: am discutat despre asta la religie și psihologie
    – educație financiară: am învățat la economie. Numai Selly crede că nu se face educație financiară, că el chiulea de la ore să facă vlog. În realitate fix de asta există materiile de economie, educație antreprenorială etc.
    – orientare profesională: am discutat la toate materiile, la dirigenție, la psihoogie. Cam orice profesor era dispus să dea sfaturi dacă cereai
    – acordarea primului ajutor: 4h îți ajung să înveți tot ce trebuie, există doldora de resurse să înveți asta. Ar fi ok să se facă în școli, dar nu mi se pare crucial
    – mental health și self care: parțial acoperită de biologie și psihologie. Pentru cum te machiezi și cum te epilezi inghinal ai alte surse
    – despre relații: foarte vag, CE să înveți despre relații?
    – cum funcționează guvernul și de ce e important să votezi: educație civică

    Tldr: dacă nu te uiți pe pereți și nu ai un liceu de 3 lei, profesorii ar fi trebuit să te învețe asta. Deci vina e a profesorilor sau a elevului mai mult decât a programei

    3. Vai, ce inutilă e toceala. Cine a călcat vreodată într-o clasă de olimpici (nu neapărat la ICHB) știe că toți au memorie extrem de bună. „Working memory” e crucial pentru a rezolva sarcini complexe, iar memoria pe termen lung e bună și ea. Sigur, având în vedere timpul limitat, mai bine ne concentrăm pe ÎNȚELEGERE decât pe MEMORARE, dar memorarea per se nu e un lucru rău, dimpotrivă.

    4. Unde îți trebuie forța de frecare în a 6a? Raționamentul e similar cu a întreba de ce se face la matematică mai mult decât procente și serii geometrice pentru calcularea dobânzii. În primul rând, informațiile tehnice formează gândirea tehnică. În al doilea rând, fără informații de genul ăsta nu poți nici măcar să visezi la competiții internaționale (care, dacă nu ai bani sau voluntariate, sunt elementul sine qua non intrării într-o facultate de top de afară). Eu în clasa a 6a încercam să văd de ce un ciocan aruncat în aer învârtindu-se cade mai probabil (concluzie pur empirică) cu partea metalică în jos. Ceream ajutor de la profesori, pe net, vedeam care e frecarea cu aerul, cum e cu forța centrifugă, gravitația șamd. Nu e vina sistemului că un copil se gândește doar la CS:GO, alcool sau machiaje.

    Puține sunt lucrurile (foarte) greu explicabile din materia de generală și liceu. Restul poate fi explicat logic legat de cum a fost derivat și unde se aplică. Nu programa școlară inhibă profesorii către a avea o abordare mai orientată către înțelegere. Într-un liceu bun profesorii sunt mai buni, elevii sunt mai buni, iar predatul se face la alte standarde

    00
    • „„Cine a călcat vreodată într-o clasă de olimpici”
      Și eu am fost olimpică*, și Loredana Groza și Nicușor Dan.

      Dar în același timp avem 30% analfabeți funcțional după 8 ani de școală. Nu zic că Ghiță n-o fi prost de la mama lui, poate și Maricica. Dar când ai 30-40% așa, poate n-or fi toți proști grămadă. Poate e problema în altă parte. Vali nu zice neapărat că școala e de vină, doar manualele proaste, programa supra-încărcată, profesorii slabi pregătiți și inspectoratele aservite politic.

      * și olimpică și corijentă, la aceeași materie în doi ani diferiți de liceu. Și sunt mândră de ambele realizări.

      00
    • muricane, ai scris frumos dar pe langa :(

      00
    • @Bea, și părinți pe care îi doare la banană, asta dacă nu își împiedică activ și deliberat copiii să se ducă la școală.
      Taică-meu predă într-o școală „la mahala”, duce discuții aprinse cu părinții ca sa-și trimită copiii la școală. În anno domini 2022.

      Și copiii care se visează Gigi Becali și cum-o-cheamă Drăgușanu, „ăștia n-au învățat domn profesor și au mai mulți bani ca dumneavoastră” și „cum-naiba-îl-cheamă-pe-ăla-că-îmi-scapă s-a lăsat de școală și acum e în primele 10 averi ale lumii”, lăsând deoparte că ăla s-a lăsat în anul 2 de Harvard, având pe mă-sa cu bani și relații în spate, nu din clasa a vii-a de la școala nr 4, dintr-un orășel de care n-a auzit nici dracu, cu părinți muncitori șomeri, cu 8 clase sau poate școala profesională.
      Nu poți învăța pe cineva care nu vrea să învețe.
      Nu o să neg vina școlii, a programei, a profesorilor, a ministrului, dar nu sunt singurii vinovați.

      00
  24. Eu în liceu (acum mai mulți ani) am avut o experiență și mai interesantă: când s-a schimbat profesorul la română și a venit cineva care punea accent pe citit cărțile și nu comentarii pe de rost s-a trezit cu proteste de la părinți și elevi că „nu le-a dat nimic de învățat și ei nu știu ce să învețe”. Asta deoarece făcea câte o ”ascultare” la oră înainte de a preda comentariul și era mai mult o discuție liberă despre ce ai înțeles sau ce ți-a plăcut din carte / poezie (partea interesantă a fost când la poezia aia cu emirul i-am spus că a murit degeaba în deșert și nu mi-a pus nota patru; probabil voia doar să vadă că m-am uitat pe ea). De obicei la discuția despre carte se puneau doar note mari și scăpai de memorat comentariul că aveai deja notă.

    00
    • „Citiți cartea x, poezia y” nu e temă?!
      A fost enunțată chiar atât de complicat în atât de mulți copii să nu știe „ce să învețe”.

      Acum foarte mulți ani, când eram a X-a pe profa mea de română au apucat-o într-o zi dracii. Deși „dăduse temă”: citiți nuvela „Călin, file din poveste”, „Călin nebunul” sau cum se chema ea, chestiunea nu părea să fi preocupat pe prea multă lume.
      Așa că a dat lucrare „povestiți nuvela”. A umplut catalogul de 2, cei mai mulți nu citiseră nici măcar rezumatul din manual.

      00
  25. NOU
    #97

    A venit odată proful de mate in liceu si a zis:
    Astazi facem integrale.
    A pus toate formulele pe tabla si a zis sa le învățam.
    Nimeni nu știa ce e aia integrală.

    00
    • Am învățat despre integrale în clasa a13-a, în Italia (liceu Electronică și Telecomunicații), și ne-au spus: nu învățați formulele! mergem în laborator. avem simulatoare.

      00
    • Apoi am venit la facultatea de Electronică și Telecomunicații, în România. A trebuit să o abandonez… wait for it… pentru că nu știam integralele (și alte treburi de astea) pe de rost. Știam electronică și telecomunicații. Am terminat liceul cu cea mai mare notă din clasă. Am lucrat practic la o tonă de proiecte în liceu. N-a contat. în România tre’ să știi frățică formule pe de rost. Atat.

      00
  26. Dupa 2 ani de analiza matematica cate 5 ore pe saptamana, la sfarsitul liceului nu stiam sa dau un exemplu concret unde se foloseste si la ce e buna. Dar stiam sa rezolv toate exercitiile abstracte cu formule. Nu s-a schimbat nimic.

    00
  27. E bine de stiut ca scoala romaneasca tot pe cantitate in loc de calitate merge.

    Nu ne mai facem bine cum mai zice lumea pe aici.

    00
    • La ce te astepti cand in mintea guvernantilor, Ministerul Educatiei = Ministerul care apara drepturile si interesele profesorilor, si nu ale copiilor ?!

      00
  28. eu prin clasa a 6a descoperisem destul de bine forta de frecare si o aplicam des, la fel si cu mecanica fluidelor

    00
  29. Întrebarea de 1 milion de dolari. Câți dintre comentatorii acestui blog ar vrea să fie profesori? Să zicem că s-ar pricepe la una sau alta, cât pentru a instrui copii de clasa a 5-a. Ai vrea să îți câștigi traiul din asta?

    De aia e educația muci.

    00
  30. Manualele comuniste erau foarte foarte bine structurate. Acum 10 ani când invatam pentru olimpiade, citeam din ele si intelegeai mult mai repede. Vezi poate ajută. Mulți profesori incă le au.
    Absolut toate sistemele de stat din Romania sunt intr-o stare continua de colaps si doar se peticește constant. Orice mică criză pune totul in genunchi. In lipsa acestor sisteme, in Romania se dezvoltă și se vor dezvolta alternative private. Ai bani? Ai educatie, sanatate, apărare etc. N-ai? Ghinion. Emigrează, săracule.
    Am avut o sanșă să cu USR să schimbăm ceva, dar n-au inteles în ce țară trăiesc și au dat-o prea elitist.

    00
  31. NOU
    #112

    Aia cu ce face guvernul și parlamentul se învață la școală!

    00
  32. As remarca doua probleme ale invatamantului romanesc:

    1. Se preda ca sa fie acoperita o programa scolara impusa de minister. Nu se urmareste progresul copiilor si intelegerea celor studiate. Sunt profesor de matematica la baza, cum pot eu sa predau functii injective, bijective, functia exponentiala, logaritmica sau mai stiu eu ce notiuni abstracte unor elevi din licee industriale care nu au reusit sa ia nota 5 la „Evaluarea Nationala”. Nu stiu calcule simple, sa calculeze o arie sau un volum. Dar, programa ma obliga…

    2. Calitatea manualelor este execrabila, rigurozitatea a disparut aproape de tot. Exemplu de problema de clasa a patra: ” pe o strada sunt plantati 13 pomi. Distanta dintre al 7-lea si al 10-lea este de 21 de metri. Care este distanta dintre primul si al 13-lea”. I-am spus fiica-mi sa spuna ca sunt 243 de m si sa o contrazica invatatoarea! Nu spune niciunde in problema ca distanta dintre pomi ar fi egala…

    00
  33. Exceptând țările nordice, unde oricum sunt îndopați de antidepresive, hygge life, alcool, totul e perfect, etc, și unde țările sunt bogate, deci no stress legat de viitorul copiilor, nemulțumirile sunt peste tot în raport cu sistemul de învățământ din tarile respective (doar că mulți români nu pricep ce și cum, trăiesc într-o bulă, sau sunt puri și simplu ignoranți și nu reușesc să perceapă subtilități). De aceea nu mai visați cu ochii deschiși emigrare și nu stiu ce viață pentru copii, daca nu ajung pe la 5 ani să priceapă limba nativ, să o vorbească fară accent, fie vor suferi un stres suplimentar toți anii școlii, fie vor sfârși în mediocritate- excepțiile confirmă întotdeauna regula.

    Dacă în România lumea se plânge de nivel scăzut, pai să vezi în vest, unde deja sistemele de învățământ sunt cocoșate de emigranți-deci adaptăm de la materii, până la ținute vestimentare, sărbători (sărbătorești Crăciun , dar să nu uitam de sfârșitul Ramadanului, etc), unde sunt diferențe astronomice între școala din cartierul x și școala din centru, unde se plâng copiii că nu are logică să studieze istorie geografie, unde trebuie să iți alegi un profil, real sau uman pt bacalaureat, și cam acolo se termină opțiunile universitare, unde competiția e sugrumată între copii la scoală, dar atent cultivată în particular, prin meditații. Și există și în vest, pentru cei ce le pasă, o goană după bani pentru a asigura niște opțiuni universitare decente copiilor, așa cum există și multe probleme în mediul universitar vestic, multe agresiuni sexuale, violențe, consum de droguri, care sunt mușamalizate pentru a nu strica prestigiul instituției de învățământ.

    Idem, eu consider chiar clasamentele universităților mincinoase, nu sunt atât de rele unele universități romane față de omoloagele vestice, da, sunt de acord, partea practică nu se compara, cum nu se compară corupția/șpaga din Romania,au studenții o oarecare rigoare fata de cei români, însă eu am văzut tineri ingineri din diverse țari, Asia, America Latină, Ucraina, Romania, Europa de Vest, lucrând împreună, cam primul job pentru toți, și nu pot spune că am fost dat pe spate de cei de la universități de renume, că Ecole Politechnique.

    Nu înțeleg de ce aruncați cu noroi în profesorii români, ei reprezintă nivelul societății, sunt la fel de buni sau rai că și politicienii, polițiștii, medicii, magistrații, patronii, IT-istii, inginerii, samd……nu o să se schimbe școala până nu se schimbă societatea.

    00
    • boss, eu am trait vreo 9 ani prin Finlanda si nu prea am auzit de colegi sau prieteni sa fie pe antidepresive, dar se mai intampla sa isi ia concediu medical sau sabatical pe probleme cu depresia/mentale, nu cred ca medicatia se da asa de usor ca in state, de exemplu.

      iar cu alcoolul cam ai dreptate, de aia l-au facut cam scump.

      00
  34. Cer imperativ o reforma in invatamant prin care sa se explice cuvantul reforma.

    00
  35. De la cap se impute…
    Ma uit la Campeanu si ma gandesc ca doar cineva care deliberat vrea sa distruga invatamantul l-ar numi pe asta ministru.
    O combinatie mai periculoasa de incompetenta, ticalosie (povestea cu plagiatele) sub o spoiala de minima educatie (omul e limitat sever in exprimare, uitati-va la interviuri) eu nu am mai vazut.

    00
  36. „Pe vremea mea” la unele materii se facea si laborator. Fizica, chimie, biologie.
    La desen, istorie, geografie teoretic aveam „cabinet” adica clase special amenajate unde ar fi trebuit predate materiile astea.

    Fizica e fantastica daca o inveti facand experimente. Ce e aia forta de frecare? uite asta e, trage de aici si zi ce simti. Ce e ala dolomit? Uite, asta e. Pune mana pe el!

    00
  37. NOU
    #119

    Am fost olimpic la fizica in generala si liceu(2009-2013). Manualul era de forma, dar am avut noroc de 2 profesoare ok. Invatam materia dar trebuia sa mai invat si lucruri din afara ei; Si toate astea le faceam din manuale de pe vremea parintilor mei ( arhicunoscutele manuale de Hristev) imprumutate de la profe. Tot dintr-un manual adunat de prin podul bunicii am invatat la matematica tot ce tine de derivate ca erau mult mai bine explicate.

    Anul trecut m-am uitat prin manualele de acum ca faceam un set de intrebari pt un trivia night (sunt in format pdf pe un site public toate variantele aprobate). Sunt de-a dreptul deplorabile, am gasit si greseli, iar tot ce tine de organizarea in capitole si in pagina e dureros de urmarit.

    00
  38. Ok, sunt unul care a tintit note cat sa treaca anul si mi-am vazut de alte chestii. am muncit din primul an de facultate. Sigur, asta mi-a dat un start fata de alti colegi dar poate ca era mai ok daca puneam mai multa atentie, desi vorba unui comentator, nu stiu la ce ma ajuta analiza matematica. Dupa un timp, mi-am dat seama ca mi-ar fi placut sa tratez scoala mai serios. e varsta cand n-ai prea multe alte chestii de facut ai ai energia si timpul sa inveti. Nu eram prostul clasei dar tinta mea era 7-8, aveam alte preocupari. Insa, mergeam mult pe la biblioteca orasului si citeam ce imi placea.

    Sunt de acord cu materia inutila si lucruri farq exemple practice insa as vrea sa mentionez si alte lucruri:
    1. Atitudinea noastra, a studentilor fata de acoala e gresita dim start. Cand ideea ta e “nu ne place scoala, ne place chiuleala”, cand mergi cu scopul da copii sau sa impusti un 5, sa bati profesorul sau sa asstepti sa se inchida anul, poate sa-ti predea si Elon Musk ca tot degeaba.
    2. Copilul trebuie invatat sa se duca sa ceara, sa intrebe. Exact asa, “ok, concret, in viata reala, explica-mi forta de frecare”. Sa ia initiativa, sa traga de profesor. Nu doar la scoala deprinderea asta va fi folosita, ci in toata viata
    3. Noi, adultii (parinti sau profesori) trebuie sa avem mare grija sa nu jignim copilul cand pune o intrebare, indiferent daca e buna sau proasta. Sa ne educam copiii ca nu e okm sa rada de altii cand pun intrebari. E foarte important ca la varsta aia aia copilul sa inteleaga ca e ok sa puna intrebari. Sa clarifice ce se doreste de la el. Altfel, daca la prima intrebare cineva ii da in cap, copilul ala nu va mai avea curaj sa intrebe.
    4. Parintele trebuie sa discute cu copilul sa vada cum copilul intelege, ce a inteles de la materia aia si sa mearga la scoala, sa discute cu profesorul, sa-l roage sa explice pe intelesul copiilor, cu exemple specifice.
    5. Parintii trebuie sa incurajeze copii spre extra activitati.
    6. Scopul este sa inveti deprinderi, nu materia in sine. Sa inveti sa faci asocieri, sa inveti sa rezolvi prin mai multe metode si sa cauti metoda cea mai eficienta, sa inveti sa sintetizezi, sa iei notite, sa umbli cu un microscop, sa faci un plan de lectie, sa faci un proiect, sa iti gestionezi timpul, sa inveti sa prezinti.
    7. Trebuie lucrat cu copilul la construit increderea in sine
    8. Trebuie inteles ca nimeni pe lumea asta nu te invata pe tine Gigel, NTF sau cryptocurrency sau dezvoltarea aplicatiilor pe Android FireTv. Asta inveti singur. Pana se introduce aia in scoala, s-a dus trendul respectiv.

    Da, poate scoala noastra nu e cea mai ok dar trebuie luata in considerare si atitudinea noastra fata de acoala, salariile profesorilor si costul scolii compariv cu ce e in alte tari. Apropo, ati fi dispusi sa faceti un credit de 100.000 dolari sa faceti scoala la Harvard sau sa dai copilul la Oxford?

    00
    • Oxford si harvard costa mult mai mult.
      Dar in tara asta de genii intrau maxim 20 de copii pe an la Oxbridge (pina la Brexit) si pina in 20 la Yvy League.Si ne credem geniile galaxiei.

      00
    • Da, stiu cat costa Oxford si Harvard. Am impartit la 3 ca sa nu existe discutii de genul “da dar stii cat sunt salariile in tarile alea?”

      00
  39. copiii nu voteaza, profesorii da

    00
  40. Imi pare rau – dar cred ca prima pe lista ar trebui sa fie „critical thinking”.

    00
  41. Tata, prof de matematică mi-a zis că școala nu e făcută pt ca să utilizăm cele învățate în școală în viața de adulți, ci pt crearea de sinapse.
    Un bebeluș se naște cu aproximativ același număr de neuroni ca un adult căruia nu-i curg bale din gură. Un bebeluș are creierul ca o foaie albă, un adult, ca o foaie pe care ai imprimat vreo 100 de texte diferite, eventual în culori și fonturi diferite.
    Nu ne naște cu sinapse, ele se formează. Se formează, apar în urma învățării de chestii, de la „cucubau”, „ăsta e năsucul”, „uite vaca, ea fa „muuu” și ne dă lapte”, până la „luceafărul” și integrale.
    O cantitate mai mare și diversificată de informații formează mai multe sinapse.
    Imaginați-vă creierul unul bebeluș ca pe o găleată cu bile. Învățând chestii apar niște firicele care leagă bilete între ele. Ideea e să faci să apară legături între fiecare bilă și cât mai multe alte bile.
    În plus toate acele informații se înmagazinează. Nu realizăm că folosim chestii învățate în școală pt că pur și simplu 1. Nu mai realizăm când am înmagazinat o informație și 2. Procesul de acces la informație în timpul „gândirii” este atât de rapid, încât nu-l conștientizăm.

    Bine, situația prezentată în articol, cu formule tocite, fără a fi aplicate, fără explicații, ani tocați la istorie d-apulea, nu e normală și cred că e o chestiune care ține de profesor.
    Dar per ansamblu, școala nu e ca să-ți ofere doar informații utile în viață, ci ca să-ți dezvolte creierul. Și de ce nu, să-l obișnuiască cu munca, cu…. nu știu cum să zic, să fie folosit și să livreze chestii.

    00
  42. În generală, istoria mi-a fost predată cumva într-o schemă logică, mai întâi ceva foarte scurt cu ce se întâmpla în lume și ce influență avea situația din lume asupra „României”, ce se întâmpla în „România” și importanța acelor fapte, inclusiv ce au produs ele mai târziu.
    Anii în care se întâmplau chestii erau pe ultimul loc pe lista intereselor profesoarei. Situația a fost similară în liceu.

    La biologie am început cu botanica în clasa v-a, apoi zoologie, anatomie și, cred , cu clasificări, cu explicații, cu specii și subspecii, care era caracteriza principală care clasifica o plantă sau o altă creatură intr-o specie sau alta. De exemplu, o balenă era animal, nu pește, deși trăia în apă, pt că năștea pui vii.
    Ah, și ni s-a spus că biologia înseamnă „știința vieții”, de la bios-viată și logos-știință.
    Partea destul de amuzantă e (sau mi se pare acum) că profesoara din generală era bisericoasă și probabil creaționistă. Nu a predat creaționismul și, deși nu-mi amintesc să fi predat explicit darwinismul, e posibil să fi amintit teoria, și deși nu cred c-a spus-o textual, prin definirea animalului ca ființa vie care naște pui vii, precum și includerea anatomiei la biologie, strongly inplied :) că omul e un animal.
    Profa din liceu a tranșat problema spunând textual tot, în afară de chestiunea creaționistă.

    Fizica și chimia sunt într-o ceață extrem de densă în generală, dar a fost vina profesoarelor. Tata (era director pe vremea aia) mi-a povestit acum câțiva ani că m-a întrebat despre nu știu ce, eu picam de pe lună. A întrebat-o pe profă, „nu mai e în programă „, a întrebat un prof de la altă școală, „cum să nu fie în programă”. După tărăboiul de rigoare, după 2-3 săptămâni nu mai picam din lună când eram întrebată despre ceva-ul ăla.
    Eu personal îmi amintesc doar de aplicarea d-amboulea a unor formule și apoi calcule matematice, cu pixul pe hârtie până îmi exploda capul.

    00
    • Te rog să cauți în dex (sau pe google, unde vrei) „animal” și după aia „mamifer”. Vezi dacă e vreo diferență!?

      00
    • ai dreptate. mulțumesc.
      termenii ăștia voiam să-i folosesc de fapt, dar era o confuzie la mine-n cap care spunea că mamiferele ar avea 4 picioare. și balenele sigur n-au picioare. :)

      poftim, balena e mamifer pt că naște pui vii. și omul e mamifer (și animal, pt că toate mamiferele sunt animale, dar nu toate animalele sunt mamifere).

      ps. de încadrarea ca homo sapiens sigur la școală am auzit. :)

      00
  43. Principala problemă e că școala ar trebui să se adapteze timpurilor din prezent și mai ales, nevoilor. E mai mult vorba de „imaginea” profesorilo, mai știu eu ce și a părinților, decât a odraslelor în sine. Important e să ne punem bine cu directorul, diringintele, profesorii, femeile de la curățenie, portarul, cele de la cabinetul medical, vânzătorul de la chioșcul școlii s.a.m.d., decât cu ce rămân copiii după 12 ani de școală, ori 10, după caz. Școala e un moment propice pentru părinți și profesori să epateze, nu alta. Să se vadă SUV-ul, hainele, telefonul, hainele, că asta e important…Fi-mi-ar scârbă să-mi fie.

    00
    • Școala ar trebui să reprezinte o rampă de lansare, însă nici măcar atât nu e, la noi… Măcar la liceu, dacă ar fi profesorii cu adevărat interesați de ce vor să devină elevii, în viitor. Orele alea inutile de pseudo-educatie civică, religie, dirigenție, ori muzică, ar putea fi folosite în scopuri mult mai bune.

      00
  44. Exemplu real – clasa a 3-a Germania. Fata mea da test (dupa ce au invatat la scoala) din caracteristicile votului si procedura de votare. Exemplu practic: votarea sefului clasei. In germana – https://imgur.com/a/wCk1Q7R.

    00
  45. cum era aia…”nu am sa las scoala sa imi strice educatia”

    00
  46. Copiii ar trebui sa invete ce decid oamenii de top. Cei care au terminat scoli de prestigiu cu note mari. Elitele invatamantului.
    Elitele o sa stie de ce ai nevoie sa inveti ca sa ajungi atat de bun cum sunt ei.

    Nu sa decida toti repetentii sau mediocrii ce trebuie sa invete copiii.

    00
    • C te faci totusi cand oamenii din ‘top’ nu sunt elite intelectuale ?

      Raspuns: invatamant in stil romanesc, amorf si cu reforme interminabile

      00
  47. >> Simplificați naibii materia!!!!

    Eu cred ca ai si tu o parte de subiectivitate aici (cum e firesc). Nu prea ti-au facut fizica sau realistele, este?

    Eu am prins anii 80-90, suntem de-o varsta. Manualele nu aveau multe explicatii, erau pline de formule, erau bicolore, aride. Aveam probleme la o materie d-asta in liceu, de nici parintele meu nu stia sa le faca (era ceva de genul: probleme la chimie nu le stia face proful de fizica, de exemplu). Si asa m-am dus la meditatii, m-am pregatit, am luat ceva olimpiade, concusuri etc etc. A inceput sa-mi placa, dar, fratica, am bagat cateva mii de ore, adica nu era pauza nici in vacante. Si acum as lua un bac, cu nota mare. Dar in afara de mine, erau dezastru la materia aia, nu a fost nimeni la bac.

    00
  48. Poti, te rog, sa dai niste linkuri cu cateva exemple ca sa intelegem exact la ce te referi?(10-20 de pagini din 2-3 materii or so). Thanks.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube