De ce scade natalitatea #2

Asta era una din problemele medii de la un test de capacitate. Erau unele și mai grele. Și copiii de 10-14 ani trebuie să știe chestiile astea, dar să rețină și toate datele istorice, să gândească critic, să bage fizică și chimie și asta în timp ce se feresc de profesori prădători sexuali sau abuzivi.

De drag să faci copii cu care nu poți face teme. Și nu pentru că nu vrei sau ești obosit, ci pentru că tu, adult funcțional care te-ai ferit de analfabetismul funcțional, nu știi matematica asta amuzantă pe care copilul trebuie să o învețe. Că așa trebuie.

Țineți minte asta la următoarea grevă a profesorilor.

matematica-clasa8

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

152 comentarii

  1. Dacă la 20 de ani de la susținerea examenului de capacitate eu încă știu să calculez ce dai tu ca exemplu va fi greu să validez opinia ta deși cu spiritul general ai ideii sunt de acord.

    Indecis. Tu ce zici?3152
    • ti-ai luat minusuri pentru simplu fapt ca 99.99999% din ecuatiile alea nu iti folosesc la nimic in viata de zi cu zi dupa ce termini scoala fabrica de diplome and so on… cel mult cand te roaga clientu „cu de toate” sa calculezi diametru shawormei si cat o strangi cand ii pui punga sub ea sa nu sara maioneza.

      75
  2. Problema e doar de atenție, nu de cunoștințe: un copil de cls. 8 ar trebui să nu aibă probleme în a converti toți coeficienții în fracții, care apoi se simplifică.

    Comentariu apreciat.27074
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 38107
    • La fiecare discutie despre scoala si sistemul de invatamant Vali joaca cartea cu „prea multa matematica”.
      Vali, inteleg ca ai facut jurnalism si ca matematica nu a fost chiar punctul tau forte in scoala, dar calculul ala e pistol cu apa, chiar si pentru copiii de clasa a 8-a

      Comentariu apreciat.26637
    • claudiu, înțelegi, dar nu prea. te pun acum să citești un text și să faci o analiză pe el și nu poți, ca să te iau în barca mea că prea e prea multă materie?

    • @Vali, nu toti elevii stiu sa faca o analiza pe text perfecta, la fel cum nu toti elevii stiu sa rezolve exercitiul de mai sus.
      Si asta este in regula, pentru ca asa reusim sa diferentiem copiii care au inclinatii catre domeniul real de cei care au inclinatii catre domeniul uman.

      Nu ai cum sa concluzionezi daca materia este prea incarcata sau nu doar analizand dificultatea unui exercitiu de matematica.

      Comentariu apreciat.1259
    • Nu se vede ultima variantă dar cred că nici nu trebuia să faci calculele: aduni puterile (ai numai înmulțiri) semnul e minus așa că eliminai din prima orice raspuns care dă pozitiv sau nu e y la a 6-a.
      Un exercițiu simplu de logică ascuns sub calcule aparent stufoase.

      Comentariu apreciat.11410
    • lumea se învârte pentru că unii aplică matematici, cei care fac analize pe texte doar o frânează sau, în cel mai bun caz, nu au nici o influență, pierd vremea

      Comentariu apreciat.7723
    • Wtf? Nu poți folosi netul sa afli cum se face perioada ?!

      919
    • >> Wtf? Nu poți folosi netul sa afli cum se face perioada ?!

      Nu, dar n-ai avea net fara aia care stiu.

      Comentariu apreciat.445
    • Nu Vali, eu de exemplu am acceptat desi am avut probleme grave la materiile numite generic desen (nu ala tehnic) sau muzica.

      Pentru mine erau pierdere de vreme, dar niciodata nu am pus la indoiala utilitatea lor pentru altii. Stiu ce e ala un arpegiu, stiu cum se pun notele pe portativ dar daca ma pui sa cant, e un risc asumat.

      La fel am avut probleme si la analiza pe text pe care o bagi tu aici pana am dat de un nene meditator care mi-a explicat matematic si logic cum poti construi un comentariu pe text fara sa il inveti ca papagalul doar ca sa iei examenul. La fel, nu ma plang de inutilitatea acelor comentarii in viata de zi cu zi. Sunt convins insa ca acele exercitii de gandire m-au ajutat sa fiu omul care sunt astazi.

      La fel ar trebui sa functioneze exercitiul de mai sus pentru tine, sa te invete sa gandesti abstract. Ti s-a dovedit mai jos ca ai facut icter degeaba vazand multe semne, cifre, paranteze; este extrem de simplu, e practic o adunare de exponenti.

      La fel cum tu ai avut dreptul sa iti cladesti cariera pe scris, la fel au avut si altii dreptul sa devina ingineri, fizicieni, economisti, chiar daca simti ca v-ati mancat timpul unii altora cu materii inutile.

      Toata lumea iti lauda capacitatea de sinteza si sincer stau sa ma intreb daca aceasta calitate a a ta nu vine exact de acolo de unde te astepti mai putin, exact de la matematica pe care ai invatat-o. Fiindca asa cum tu esti in stare sa simplifici 10 pagini de text in 2 paragrafe, stiu altii sa reduca cei 6 termeni ai inmultirii din exemplu la adunarea a 3 exponenti. Am dubii ca aceasta capacitate de sinteza ai dobandit-o facand analiza pe text, ai aplicat indirect logica din matematica.

      Diferenta este ca acum creierul tau nu mai e antrenat sa recunoasca pattern-uri abstracte, atat. Noi astia care inca mai lucram zilnic cu cifre, bani, variabile prin cod, recunoastem imediat genul asta de informatie.

      Comentariu apreciat.1417
    • rumbu, are sens ce zici tu. vremurile s-au schimbat însă. ce era valabil acum 25 de ani nu mai e valabil azi. sigur, matematica rămâne aceeași, necesitatea ei la clasa a 8a o discut eu.

    • Mie mereu mi s-a parut analiza pe text foarte asemanatoare cu matematica, chiar si in scoala tin minte ca aia buni la Mate eram buni si la partea asta de Lb. Romana. `Invers nu. Problemele apareau ca profesorii voiau un stil mai frumos la comentarii, compuneri etc. si nu o insiruire logica. Am avut surprize pe partea asta ca desi la clasa nu ma scoateau din 5-6 cand am ajuns la examene (in liceu profu’ chiar a zis el da scris ca eu nu iau bacul) am luat 9+ fara meditatii si fara sa invat ca papagalul, ca aia corectau dupa barem si n-aveau timp sa simta esenta stilului meu barbar.

      Comentariu apreciat.366
    • Amuzant e ca e destul de simpla rezolvarea, odata ce ai acumulat anumite „automatisme” in a rezolva fractiile. M-am lovit de astfel de exercitii la temele lui fiu-meu in clasa a 5-a.

      209
    • Utilitatea matematicii la clasa a VIII-a e aceeasi cu utilitatea limbii romane la clasa a VIII-a. Teoretic, cam pe la clasa a III-a ar trebui sa stii suficient ca sa poti sa te exprimi oral sau in scris.

      Eu stiu ca tu ai vrut sa subliniezi ceva aici, dar la fel de bine puteai sa pui unul din subiectele de la lb. romana, alea cu „enunt asertiv”, „complement indirect”, „propozitii subordonate”… suna la fel de chinezeste pentru unii ca exercitiul de mai sus. Si au exact aceeasi arie de utilitate in viata uzuala ca ecuatia de gradul II.

      Ca om trecut cu adolescentul din dotare prin febra examenului de liceu, indraznesc sa spun ca nu programa e problema ci sistemul de admitere care nu discerne intre real/uman.

      Taie aripile prin lipsa de acces la un liceu decent unor potentiali ingineri care nu sunt capabili sa inteleaga „ce a vrut sa spuna autorul” in nu stiu ce poezie dubioasa sau unui potential scriitor de geniu care nu e capabil sa inteleaga de ce a²-3=0 are doua solutii posibile in multimea numerelor reale.

      Media ciclului secundar ar trebui complet ignorata, iar exemenul de admitere ar trebui diferentiat pe uman/real. Cel putin la Bucuresti, accesul la un liceu decent depinde de cateva sutimi, ceea ce nu este deloc corect.

      Vrei real, dai examen la mate/fizica. Vrei uman, dai literatura/gramatica. Vrei stiinte, dai biologie/chimie.

      Presiunea de asta e mare pe elevi, ei trebuie sa performeze la *toate* materiile, in special la doua care se afla la capete opuse, mate si romana. Altfel isi rateaza sansele de a intra la un liceu decent. Daca viitorul scriitor si-ar permite sa ia 5 la mate, nu ar trebui sa rezolve exercitiul ala deloc.

      Programa e buna, pana cand copiii nostri se hotarasc catre ce domeniu doresc sa vireze, trebuie sa primeasca toata educatia disponibila si asimilabila la 14 ani, indiferent ca e vorba de romana, matematica sau biologie sau orice altceva. Doar ca nu trebuie sa exceleze la toate cum se intampla acum obligati de sistem.

      Comentariu apreciat.776
    • @Rumbu ma bag si eu in discutie, imi cer scuze in avans.

      Am aproape 40 de ani, de cca 25 de ani sunt developer din care 20 sunt cariera cu care mi-am castigat painea. Nu ma consider un tip prost, pot sintetiza idei foarte rapid si eficient. Dar vezi tu, am fost un elev submediocru. Am pus mereu vina pe mine, ca poate sunt lenes, poate sunt prost iar ce dimprejurul meu au avut mereu ceva de spus pe tema asta intr-un mod critic si foarte descurajant. Pentru cea mai buna parte din viata mea m-am simtit oaia aia neagra care mereu avea ceva de demonstrat. Am devenit acid, sarcastic, distant si taios. Inca se vede in interactiunea mea cu „colegii”.

      Toti au fost „mai destepti, mai corecti, mai inteligenti” si nu stiu cum pizda ma-sii se face ca in final tot eu am ajuns nerd-ul de serviciu si life-coach-ul pulii.

      Am fost un individ suicidal / depresiv din clasele primare, presiunea n-a ajutat deloc. Am devenit o recluza inainte sa ating pubertatea. La 17 ani am aflat cuvantul „depresie” si mi s-a dat cu el in cap cu fiecare ocazie. La 20 am aflat ca nu e chiar normal sa fii ultimul trist si sa am memoria unei musculite de otet. Urmatorii 10 ani i-am petrecut foarte aproape de linia de plutire ba pe sub ba on top. La 30 am descoperit definitia ADD/ADHD si incet incet am inceput sa ma inteleg pe sine, sa inteleg diferentele dintre mine si cei dimprejur. Am fost la cativa psihiatri si am zis „hai sa facem o evaluare”, am primit inapoi: muiut, mergi in viata, daca erai copil discutam.

      Acum ma uit in urma si vad ca aveam nevoie de niste ajutor iar acel ajutor a fost blocat de oameni care la vremea respectiva nu erau cu mult peste ideea de „incompetenti”. Dar au tinut sa imi explice cum ca ceea ce expun / gandesc e fundamental gresit.

      Astazi se intampla cu ADD/ADHD acelasi lucru care se intampla cu depresia. Se ascunde sub pres, se eschiveaza am boulea pe baza unor preconceptii cretine.

      Asa cum eu am fost tratat ca un cretin pentru faptul ca nu pot memora fara sa leg ideile intr-un tablou mai mare si coerent, asa ma astept sa se simta in special generatiile noi si sa li se refuze „exceptiile” ca fiind „mofturi” / „fite” / „ce pula mea te crezi ma asa special”.

      Tot ce am invatat am invatat singur, in ritmul meu. Mi-a pasat de istorie abia la 20 de ani, am invatat sa apreciez o poezie cand intradevar a rezonat cu mine. Am citit destule cand am fost intradevar captivat. Am invatat matematica abia cand am inteles unde si cum e aplicata.

      Nu suntem trasi la xerox, nu suntem la fel. Daca spune cineva „du-te ba specialule” despre mine sunt ok, asta am si facut oricum. Dar sa-l vad ca spune asta despre copilul lui si apoi vine cu pretentii. Am imprejurul meu cazuri unde la 22 de ani au cedat presiunii si rezultatele sunt psihotice / suicidale.

      Toti vor performanta, de la toata lumea. Tot ce pot sa le spun este: muie! nu suntem toti rockstars! Daca ceva e simplu pentru tine, altceva poate fi simplu pentru mine si ar fi ok sa descoperim asta fara a ne distrugem motivatia in timpul procesului.

      Comentariu apreciat.375
    • Rumbu, nu e prima data cand explici ce am vrut si eu sa spun, dar intr-un mod mult mai matur. Multumesc

      180
    • 0,4 = 4/10, asta deduci
      3,(3) = 10/3, pentru asta trebuie sa fii un picuț tocilar
      apoi da, se simplifică fracțiile, se păstrează semnul iar exponenții se adună fiind înmulțire

      63
    • @Rumbu apoi după ce ai terminat un liceu de prestigiu și o facultate pe măsură te angajezi gazetar la ziarul lui Ciucă sau inginer pe 6000 de lei la firma de construcții a lui Ciolacu.

      Realitatea e că odată ajuns la facultate tot de niște sutimi depinde succesul tău, mai ales dacă nu ai pile și nu te pricepi la networking. Fie ești student de nota zece, și așa devii asistent de laborator și poate îți face lipeala profesorul la ceva. Fie dai din coate să faci networking.

      Și prin vest sunt destui cu stofă de inginer sau scriitor de geniu care îți servesc cafeaua din spatele tejghelei unui Starbucks sau hamburgerul la McDonalds.

      74
    • Propun implementarea de medalii pentru comentarii. Vreau să-i dau Gold lui Rumbu!

      60
    • @Rumbu – ti-ai pus problema ca poate sistemul romanesc este complet gresit? Ma uitam cum arata sistemul in Ontario de Canada. Copiii termina 8 clase si apoi se duc la liceu exact la fel cum s-au dus si la scoala, in functie de zona, fara examane de capacitate, fara admitere, pur si simplu. Dupa aia termina liceul si pe baza de dosar intra la facultate si abia in facultate se triaza din ei sau daca nu atunci termina si piata joburilor ii va tria.

      De ce ti se pare fireasca presiunea din sistemul romanesc, unde copilul trebuia sa tremure minim 4 ani ca urma admiterea la liceu sau ca fiecare media conteaza in admiterea in liceu si ca daca ratezi admiterea in X liceu viata ta este terminata?

      Oare exista studii sa se vada cum este afectat un copil de 10-12-14 ani de presiunea respectiva, cand parintii ii spun in fiecare zi ca este musai sa intre la liceul X si ca daca nu ia 10 nu are sanse si o sa ramane muncitor etc?

      De ce trebuie facuta acea triere cat mai timpurie? De ce acea presiune? Unii fac fata si performeaza, insa restul?

      82
  3. Trebuie sa scrii numerele ca fractii si se reduce tot. 0,4 e 4/10, 3,(3) e 10/3.

    Doar un pic de gandire laterala, chiar in cazul asta special nu inteleg smiorcaiala.

    Comentariu apreciat.14544
    • Mda, așa e și în viața reală, hai sa nu punem stânga -dreapta la fiecare X sute de metri stâlpi cu tăblițe cu viteza maxima legală pe drumul ăla, să i lăsăm pe șoferi să și amintească că merg pe ce drum merg și să știe „din legislație ” cât să -i de-a” !

      Indecis. Tu ce zici?2837
    • N-ai voie, am fost intrebat la o sedinta cu parintii de o problema la matematica, si am spus uite se rezolva asa asa si pe dincolo. Stii ce mi-a raspuns profesoara? GRESIT! Trebuie rezolvat folosind moteda SHM….Asa ca gandirea ta laterala nu e acceptata

      Comentariu apreciat.748
    • Da, daca incerci sa rezolvi cu sisteme de ecuatii problemele la clasa a IV-a in loc de metoda segmentelor, nu e ok, pentru ca ei nu au mintea formata pentru sisteme de ecuatii.

      Dar la capacitate, 14 ani, sa transformi niste numere in fractii nu e rocket science.

      Nu iau apararea sistemului, invata multe tampenii. Exercitiul asta e mai mult de creativitate matematica. Mie mi se pare frumos.

      Comentariu apreciat.9411
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3382
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1285
    • Este 3,3333333333 la infinit. (3) inseamna “3 in perioada”.

      Daca imparti 10 la 3, de exemplu, iti da 3,33333333333333333……3333… la infinit.

      Comentariu apreciat.762
    • Merci, uitasem ca se noteaza asa perioada

      Comentariu apreciat.334
    • NOU
      #31

      Rezultatul e (a), usor de facut mental chiar. Dar pentru copii e mai greu, e normal sa fie asa.

      186
    • @Warcloud, in exercitiul respectiv este corecta folosirea parantezei rotunde. Elevii de gimnaziu invata ce inseamna parantezele si cum se folosesc, asadar nu este nevoie sa foloseasca o paranteza patrata. Confuzii pot aparea doar in cazul nostru, a celor care am terminat scoala acum cateva zeci de ani si nu ne mai aducem bine aminte toate regulile.

      232
    • Alin, in ce clasa esti?

      202
    • mi-a luat vreo 5 minute sa-l fac in cap si incercand sa-mi aduc aminte toate alea.

      si n-am fost campion la matematică niciodata.

      pentru un copil care tocmai a trecut prin materia respectiva si a rezolvat in clasa sau acasa inca cateva mai mult sau mai putin asemănătoare ar fi trebuit sa dureze maxim 30 de secunde.

      pentru cei neatenti repet. un copil care a prin materia respectiva. asta exclude tiktok-ul in timpul orei sau batutul profesorilor in timpul aceleiasi ore.

      223
    • Sa nu stii conceptul de perioada, care e la fel ca radicalul sau puterea, dar sa vii sa te smiorcai si sa injuri dupa aia…mai da-te dreq de sclavete basit.

      Daca era ceva cu modulo cred ca faceati apoplexie, sau o dadeati pe vrajeala cu real, umsn, utilitate practica.

      Toti corigentii din generala au azi opinii, caca–ne-am pe opiniile lor.

      Indecis. Tu ce zici?2314
    • Dupa o vreme, uiti ceea ce nu folosesti, nu mi se pare o catastrofa si nu spune nimic despre inteligenta cuiva.

      Acum vreo 3-4 ani m-am ciondanit online cu un tip care a ras arogant de mine cand am spus ca nu mai tin minte relatiile de rezolvare a ecuatiei de gradul al doilea.

      Intre timp, am inceput o facultate de inginerie, am avut examen de analiza matematica si apoi de matematici superioare, le-am luat cu 10, fluierand.

      Daca prinzi jocul matematicii la 10-14-18 ani, mecanismele raman pentru toata viata, chiar daca uiti unele detalii intre timp.

      Faptul ca Alin nu tine minte cum se simbolizează perioada, nu spune nimic despre inteligenta lui. Celalalt baiat, ala arogant, in schimb…

      62
  4. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 772
  5. Nu toata lumea a terminat profilul real… Unii sunt specialisti in litere/cuvinte, altii sunt in cifre/formule.

    Indecis. Tu ce zici?2422
  6. Ai înmulțiri. Y e la puterea a 6-a. Semnul este negativ.
    Dacă mai ai un răspuns cu -număr x Y^6 fie dai cu banul fie îl alegi pe celălalt că perioadă (3) nu se simplifică.

    Indecis. Tu ce zici?1914
    • Ce trebuie reținut: prima linie și că lipsa de atenție poate să ducă la greșeli ca în finalul celei de-a doua linii.
      La fel când mă mai grăbesc și postez fără să verific și greșelile de ortografie și de punctuație.

      Iar atenția e ceva ce ar trebui antrenat în primii 10-14 ani din viață. E de folos în restul de 60 de ani.

      162
    • Se simplifica :) asa cum e raspuns mai sus. 3,(3) este 10/3

      91
  7. Nasol nu e cand te intreaba copilul cum se rezolva subiectele de genu ci nasol e cand te intreaba copilul la ce il va ajuta in viata sa stie sa rezolve chestii din astea cand visul lui e sa devina orice altceva decat politehnist.
    Cum iti minti copilul in cazul asta?

    Indecis. Tu ce zici?3735
    • Te duci la bancă și te fut ăia de îți iese pe nas. Acolo îți trebuie!

      Comentariu apreciat.4213
    • Pai il ajuta la gandire, ii dezvolta creierul.

      Comentariu apreciat.398
    • @Fisherman am citit in graba si iesise scenariu de film pt adulti „te duci la banca si le f**i pe alea de iti iese pe nas.”
      Si eram la modul: ok that escalated quickly.
      Altfel da, daca nu intelege calcule dintr-astea simple ca mai sus, e mancat mai tarziu apoi il auzi „sa vina statul sa ma apere de alegerile facute”

      Indecis. Tu ce zici?2910
    • @Psionics, unele exercitii sunt ceva mai dificile ca sa se poata face diferenta dintre cei care vor sa devina politehnisti (a.k.a. ingineri) si cei care vor sa devina psihologi, jurnalisti, etc.

      Poate si cel care vrea sa ajunga la Politehnica se intreaba de ce are el nevoie sa invete cine este Mihai Eminescu sau cu cine a luptat Mircea cel Batran la Rovine.

      Acum unde tragem linia? La ce varsta consideram ca un copil stie deja care este drumul lui in viata si incepem sa ii predam doar materii care sa il ajute sa se dezvolte in directia respectiva?

      Comentariu apreciat.324
  8. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 579
    • Ca să ajungă la artilerie în loc de infanterie.

      Comentariu apreciat.991
    • Sa nu intre retardati acolo. Aia respinsi se duc la subofiteri la Campina.

      Comentariu apreciat.694
    • Pai in primul rand ii trebuie sa intelega la ce foloseste chestia aia numita „inaltator” de la pusca.

      Comentariu apreciat.661
    • Ca sa nu fie prost atunci cand il va intreaba copilul ce e ala triunghi echilateral.
      Sa nu se mire ca cei de mai sus care intrebau ce e paranteza aia.
      Ca sa stie cum deviaza un glont de exemplu.
      Exemple mai sunt.
      Fizica si geometria iti sunt folositoare mereu in viata de zi cu zi ca altfel calci pe grebla si ti rupi gura.

      Comentariu apreciat.725
    • Ca in armata daca nu-ti iese problema de geometrie greseala are niste kile de explozibil la capat:)))
      Acum serios, de la navigatie (declinatie, cartografie) la artilerie si trageri de precizie (balistica and co), aviatie…si cam orice altceva, pe oriunde ai nevoie de geometrie si trigonometrie.
      In plus geometria are marea calitate de a fi intuitiva.

      Comentariu apreciat.562
    • @Andrei, acum poti sa te duci la colegul ala al tau si sa-i explici de ce are fii-su nevoie de geometrie la liceul militar.
      Si poti sa-i dai si lui Vali o bere pe Patreon pentru ca ai invatat ceva util de pe blogul lui.

      Comentariu apreciat.315
    • Ca să calculeze unghiul de tragere sau sub care aruncă bomba ca să pice pe inamic și nu în sat.

      Pzm, la capitolul armată „știu” doar ce-am citit în cărți și „la ce-i folosește geometria în armată?” mi se pare o prostie cât casa poporului.
      Dacă se duce la liceul militar, probabil se va duce la academie, va fi ofițerul care spune altora ce să facă, nu soldat Pulicel căruia îi spun alții tot ce să facă, în afară de „inspiră/expiră”.

      Și să zice merci, că la West Point se cere latină, ca să citească „De bello galico” de Caesar în original.

      Comentariu apreciat.374
    • Doar ca sa stie ce e ala un spatiu de unde s.ar putea sa se salveze? Sau ce perete sa darame ca sa nu.i cada toata cocioaba in cap? Fa.l militar atunci, toata armata romana e plina de.alde astia….ba trec aiurea prin spatele tancului,ba nu s.au legat la sireturi cand trebuia, ba se impusca ca chiorii unul pe altul ca asa au zis si ei, ce plm ne freci ma atata cu geometria vietii?

      20
  9. NOU
    #67

    exercițiul este chiar ușor ….
    dacă nu ești la filologie

    Indecis. Tu ce zici?3816
  10. Toti vorbesc de formule ca de copii doar de bine.

    Pai mai nene la ce sa ma gandesc la natalitatea vreounei tari, sa port de grija capitalismului ca n-are carne de tun sau mai stiu eu oricarui alt scenariu.

    Viata trece, vine pensia, altele sunt grijile.

    95
  11. Vali, tu ești roacker umanist. La real și la muzică nu te pricepi. Lasă așa

    exercițiul e banal, un copil asiatic de 5 ani îl rezolvă

    Comentariu apreciat.637
    • Un copil asiatic de 5 ani il rezolva in timp ce face un adidas.

      Comentariu apreciat.605
    • Apropo de adidas, ati vazut careva subiectele la matematica de la olimpiada satelor (faza e judet, clasa a 5-a)? Iata subiectul 3:

      Problema 3. (7 puncte)
      Moș Cizmă le propune celor patru nepoți un joc matematic de echipă. Le dă fiecăruia
      un bilet cu numere. Sandală are pe bilet 2 ∙ 𝑛 + 1, Pantof are pe bilet 3 ∙ 𝑛 + 2, Adidas are 4 ∙ 𝑛 + 3, iar Nike are pe bilet 6 ∙ 𝑛 + 1, unde 𝑛 este număr natural prim.
      Moș Cizmă îi provoacă să determine numerele naturale 𝑛, pentru care cele patru
      numere sunt prime în același timp. Puteți să-i ajutați? Dacă da, care sunt numerele 𝑛?

      172
    • Pot să ajut, da nu vreau!

      71
    • @None: frumos, chiar mi-a luat cam 10 minute s-o rezolv.
      n=2,3 nu sunt solutii. n=5 este solutie!
      orice alt n prim are ultima cifra 1,3,7 sau 9. pt fiecare din ele 3n+2, 4n+3, 2n+1 si respectiv 6n+1 au ultima cifra 5 si sunt mai mari ca 5, deci nu vor fi prime.

      51
  12. Ea: Da-ti drumul înăuntru!
    El: e -y^6 sau y^?
    Ea:A….nu stiu
    El: Greșit! Închide ochii!

    Comentariu apreciat.653
  13. Aia e o problema chiar simpla daca e de examen de capacitate. Puterile s-or fi invatand in clasa a 5-a, dar daca atunci cand termini clasa a 8-a asta tot problema medie e buba-i alta.

    1710
  14. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 444
  15. De aia e bine sa faci copiii imediat dupa ce termini liceul ca sa ai toata materia invatata pe de rost proaspata in minte :)

    Comentariu apreciat.822
  16. Natalitatea scade ca joburi sunt in orasele mari si competitive, unde e viata foarte scumpa si standardele ridicate (trebuie 15 pregatire, pian, vioara, inot). Copii se fac ideal pe la 25-30 de ani. Pai atunci deabia termini facultatea si dai si tu de bani ca sa ajungi putin la standardul din social media (brunch, 2-3 vacante, o masinuta cv. )
    De asemenea femeile moderne sunt mai muncitoare si serioase ca barbati si aleg cariere in care dureaza pana dupa 30 de ani ca sa poti spui ca ai reusit. Apoi daca ai tras mult pana pe la 30 si ceva de ani posibil sa nu mai gasesc barbati la nivelul tau si sa nu mai poti biologic sa faci mai mult de 1 copil. (nu judec, doar explic)
    Nu cred ca exista tara din lume care sa fi oprit scaderea natalitatii. Nici indienii nu mai fac asa multi copii.

    Comentariu apreciat.425
    • femeile moderne sunt mai muncitoare si serioase ca bărbații

      Șefule, fii serios și lasă jos femeia modernă c-a început să măcăne :D

      Poate doar prin satele uitate de lume, unde bărbatul e în comă alcoolică jumate de zi se aplică asta.

      25
    • Acum serios, motivul pentru care pare uneori că femeile fac mai multe este că în primul rând bărbaților le-a cam fost tăiată macaroana ca să aibă loc și femeile în domeniile alea.

      37
  17. Nu e nevoie sa te creieresti cu fractiile alea, e suficient sa stii ca minusul se pastreaza (minus cu plus e minus, minus cu minus e plus), si sa aduni puterile (2 + 3 + 1 adica 6) – rezultat final -y la a 6-a.

    Si daca nu stii ca produsul puterilor se face prin adunare si nu prin inmultire, tot 6 ti-ar da (2 ori 3 ori 1).

    213
  18. gresesti. nu trebuie sa stii sa rezolvi asa ceva a adult. daca esti profesor de matematica atunci trebuie sa stii. am stat 10 ani prin anglia si italia iar pe aia nu ii intereseaza decat sa fie profesionisti in munca lor, orice altceva ce nu are legatura cu meseria lor atunci nu ii intereseaza si sunt retarzi. am cunoscut oameni care chemau electricianul pentru un simplu bec ars in casa. i-am resetat o data unui vecin italian din meniul masinii senzorul de presiune roti pentru ca ii tot dadea eroare dupa schimbul de cauciucuri. italianu m-a crezut geniu ca am stiut sa fac asta desi nu sunt mecanic, el se ducea la reprezentanta . asta e cultura lor, sa si stie meseria iar orice altceva nu ii intereseaza

    Indecis. Tu ce zici?2411
    • Chestia asta o sa rezulte mereu in minusuri de la romani, ei nu pot concepe ca exista viata fara mult iubita „cultura generala” si o groaza de notiuni, desi nimeni niciodata nu iti poate spune concret unde se aplica exercitiul de mai sus in viata de zi cu zi.

      Si totusi multe tari nu invata aceeasi cantitate de materie si o duc mai bine decat noi, e ceva magie la mijloc.

      93
  19. Semnul este -.
    Arunci cu banul dacă să fie 5 sau 6.

    75
  20. Povestea asta cu la ce-mi trebuie sa stiu adun niste puteri, ori sa rezolv un sistem de ecuatii trebuie sa dispara. La modul cel mai simplu daca tu ca si copil(testarea nationala se da parca la 14 ani) iti pui intrebarile astea inseamna ca nu esti vreun mare geniu si ca probabil o profesionala sau muncile agricole sunt de tine. Fara suparare, dar la varsta aia trebuie sa ai un minim de curiozitate spre a vedea in ce se folosesc chestiile alea si acum o poti face foarte usor daca ai acea curiozitate. Nu ai acea curiozitate, probabil ca viata o sa devina mai grea incolo.
    A doua chestie care deja ma deranjeaza este fix exercitiul ala ca fiind mediu. Pur si simplu incepem sa glorificam mediocirtatea si apoi incepem sa ne intelegem de ce se intampla anumite chestii in societate si-n tara?

    Comentariu apreciat.4414
    • da, da, doar ca acum toti viseaza sa ajunga trapperi sau youtuberi:

      Nu mă opresc, n-am frică de cădere,
      În ritmul meu, prin viață merg cu putere.
      Exponentii nu prea ma ajuta,
      Dar ce conteaza, in cartier toata lumea ma saluta.

      223
    • In principiu nu imi place de Funeriu. As zice deloc. Are un articol pe Hotnews care se cheama ” La ce mi-au folosit intergralele”. Mie unul mi-a placut. Cred ca asta cu profilul real vs uman este ca aia cu gay vs straight. Daca esti de o anumita parte il intelegi greu pe cel care este pe partea cealalta, sau, nu intelegi de ce ala se uita ciudat la tine.
      Asa e Vali cu realul vs uman. Treaba e ca baiatul ala de la Nvidia a zis ca mai bine uman pe viitor, ca de „real” se ocupa AI. Ceea ce m-a uns pe suflet, initital, doar ca dupa a zis ca le doreste tuturor o supercriza economica, ca cica crizele dezvolta caracterele. A uitat ce caractere puternice a dezvoltat super criza din 29-33, si cu situatia politica din Germania de dupa.

      124
    • @N
      Ca sa fi trapper sau youtuber nu este nevoie de scoala sau de 10 clase obligatorii. Ca unii isi vor frange acest vis si vor descoperi muncile agricole prin Spania este alta poveste. Scoala este obligatorie, dar nu va putea niciodata sa garanteze ca daca intri prost vei iesi vreun mare destept.
      @septimiu
      Discutia asta cu ce m-a ajutat sa stiu chestia X invatata din scoala este gaunoasa. Pur si simplu vine sa glorifice mediocritatea ca sa nu zic prostia unora.Pe langa asta inteleg ideea de a pune la indoiala de ce ar invata copii in scoala diverse chestii, ori ca este prea multa materie, atata timp cat este facuta la un mod inteligent.
      Ori in toate discutiile astea nu am vazut prea multe solutii ci mai degraba extrem de multa plangeri cu privire la ce se intampla. Un fel de sa se faca, dar nu incepand cu mine….

      47
    • Este exact povestea cu hainele invizibile ale imparatului. Mi se pare interesant ca nu s-a facut un studiu comparativ cu ce invata copiii in Romania vs Franta, Italia, USA sau alte tari.

      Eu iti spun ca in Canada de exemplu ce fac aia in clasa a 8-a romanii fac in a 5-a sau a 6-a si in a 8-a nu au auzit de functii, de trigonometrie, etc.

      Si stii ce e culmea? Universitatile canadiene sunt mult mai sus decat ale noastre, firmele lor sunt mai sus decat ale noastre – cum explicam atunci super scoala romaneasca?

      121
  21. Inteleg ca legatura dintre natalitate si problema aia e ca vrei sa ai copii care se descurca in viata si daca nici scoala nu ii ajuta si nici tu mai bine nu-i faci? Ce inseamna sa se descurce? Care-i limita? Ca sa dea dracii daca nu pe planeta asta fac copiii si aia care traiesc in triburi aproape de Polul Nord si aia de la Ecuator si aia cu miliarde si aia de n-au ce manca si au facut asta de zeci de mii de ani. Crezi ca suntem mai breji? Ca aia nu se bucura de viata? Ca stau mereu sa se sinucida ca e frig si n-au apa curenta si se caca afara si n-au cont pe finestore sau emag? Noi n-am fi aici daca s-ar fi gandit bunicii sau strabunicii nostri ca au fost vremuri grele, razboi, foamete.
    Pare o gandire de snowflake arogant. Copiii se fac si atat, cu cat mai multi cu atat mai bine.

    227
  22. Nu m-am gandit niciodaca ca natalitatea scade pentru ca matematica e grele.

    Comentariu apreciat.352
  23. Nu trebuie sa stii ecuatii de gradul 3 ca sa rezolvi exercitiul ala. Materia de clasa a VI-a e suficienta. Fractii, inmultirea in multimea Z, puteri.

    Ai un singur factor negativ, deci rezultatul va fi negativ. Deja ai de ales intre doua raspunsuri. E clar ca y este la puterea a 6-a, adunand puterile. Gata.

    Bonus poti sa inmultesti si numerele alea, dar chiar nu e nevoie, sigur dau 1 fiindca trebuie sa te incadrezi in optiunile respective.

    204
  24. exercitiul asta testeaza urmatoarele:
    – ca stii sa transformi din fractii in zecimal si/sau invers – clasa a 4-a sau a 5-a
    – ca stii sa faci operatii cu puteri (clasa a 5-a)
    – ca stii sa faci o inmultire intre numere pozitive si numere negative (clasa a 5-a sau a 6-a?)

    Nimic mai mult de atat.
    La ce iti trebuie asta?
    Pai sa intelegi diferenta dintre 0.3 si 0.(3). E o diferenta de peste 10% intre o treime si treizeci la suta. Ar fi bine sa poti sa faci diferenta asta cand semnezi un contract cu o banca.
    Sa intelegi operatii cu puteri iti trebuie daca vrei sa faci orice ce necesita un pic de algebra sau analiza matematica – adica orice in inginerie si probabil multe cazuri in economie.
    Sa intelegi ce se intampla cand inmultesti un numar negativ cu unul pozitiv nu cred ca mai trebuie sa explic de ce e necesar:)

    Comentariu apreciat.336
    • Din punctul meu de vedere ai perfecta dreptate. Exemplul pus de Vali, e un exercitiu in care copii inteligenti si adultii cu ceva experienta gasesc raspunsul prin logica, ceilalti il gasesc, sau nu, prin munca.
      Cred, din pacate, ca multe din problemele/exercitiile primite de elevi in RO, nu sunt de genul celor de mai sus.

      65
  25. pe langa ca e simplu de rezolvat il poti considera si de logica. te uiti putin pe rezultate si iti dai seama cam care poate fi ala bun. deci zic eu ca ajuta si la logica copiilor.

    165
  26. Nu inteleg ce este dificil la problema aceasta.
    Si in plus, de asta renunta lumea sa ma faca copii, doar pentru ca nu vor lua acestia nota 10 la examenele de la matematica?

    188
  27. NOU
    #108

    Foarte folositoare ecuatia din poza in viata de zi cu zi, este formula de baza ca sa castigi purcoaie de bani si sa ai o viata usoara.

    Indecis. Tu ce zici?1025
    • Da, formula respectiva este foarte utila in viata de zi cu zi.

      Fara matematica nu ar fi existat inginerii care au descoperit electricitatea, inginerii care au creat calculatorul/telefonul de pe care comentezi tu acum, inginerii care au facut planurile pentru casa in care locuiesti, etc.
      Fara matematica probabil ca ai fi locuit acum intr-o pestera, ai fi trait din vanatoare si te-ai fi imbracat in piei de animale.

      Dar na, continua sa te intrebi la ce este buna matematica in viata de zi cu zi.

      Indecis. Tu ce zici?2510
    • In primul rand dovedesti tu de ce este folositoare. Tu nici macar nu stii ca nu e o ecuatie. Este o simpla inmultire. Poti sa pui „caramizi de oiro” in loc de „y”, tot inmultire ramane.

      Dupa aia dovedesc majoritatea antevorbitorilor care s-au concentrat pe inmultirea inutila a unor numere desi aveau raspunsul sub nas.

      Practic exercitiul e de atentie si logica, nu de matematica, iar amandoua te ajuta sa intelegi lumea din jur.

      217
    • NOU
      #111

      @AndreiG @Rumbu
      Tineret mandria tarii din astia nascuti gata obositi si care la terminarea liceului NU STIU SA SCRIE SI SA CITEASCA au de a face cu aceasta inmultire/ecuatie/exercitiu/problema??? Haideti sa-i invatam ceva practic gen o meserie, nu simbolurile alea din poza care pentru generatia z sunt luate din chineza. Hai mai bine sa-i invatam cum sa scrie corect, cum sa socoteasca in mod corect aritmetic (tabla inmultirii de exemplu), cum sa mearga corect cand ies de la scoala, cum sa se comporte civilizat intr-un tramvai, etc. Cei carora le place acest exercitiu sigur vor merge pe calea invataturii mai departe, haideti sa ne ocupam si de astia care nu pricep nici pe departe ce trebuie sa faca sa rezolve exercitiul, prea vrem ca toti sa iasa astronomi, inventatori, matematicieni, aviatori, etc. Pentru unii (mai ales din mediul rural) acel exercitiu este o pierdere de timp pentru ca oamenii din acel mediu au alte prioritati, de exemplu umplerea unei farfurii cu mancare pentru ziua respectiva.

      Indecis. Tu ce zici?1121
    • @Unchiul Vanea, vezi că în multe meserii cunoștințele de matematică sau fizică sunt chiar utile.

      64
    • @Unchiul Vanea, nu vrem sa iasa toti astronomi, inventatori, matematicieni, aviatori. Tocmai de aceea la examene exista mai multe tipuri de exercitii, unele mai dificile si altele mai usoare. Si tocmai de aceea a existat candva conceptul de scoala de meserii.

      Este normal ca unii nu vor fi capabili (sau nu vor dori) sa devina matematicieni sau ingineri. Dar daca nu le explici materia asta, cum iti dai seama cine este capabil si cine nu?
      Daca ii inveti pana in clasa a 8-a numai tabla inmultirii (pe care teoretic trebuie sa o cunoasca din clasa a 2-a) cum ajungi sa ii selectezi pe cei potriviti pentru liceu si facultate?

      Nu mai bine le dai o serie de exercitii de diferite dificultati, cei care iau note bune se duc la liceu, iar cei care abia reusesc sa se apropie de un 5 se duc la o scoala profesionala?
      Mai departe cei care nu iau nici macar nota 5, care pana in clasa a 8-a nu au reusit sa stapaneasca tabla inmultirii nici nu trebuie sa se mai complice cu scoli profesionale. Se pot duce direct sa se angajeze ca ajutor de cioban, culegatori capsuni, etc.

      Atentie: doar ajutor de cioban, ca totusi pentru a fi un cioban complet este nevoie sa poti sa numeri cate oi ai, sa poti sa calculezi cati bani iei pe un miel de X kilograme, cu cat vinzi kilogramul de branza, etc.

      10
  28. Este dificil pentru că deși cer doar rezultatul îți spun să efectuezi calculele.

    86
  29. Oh, iată geniile cum s-au adunat.
    Ăia care zic uite ce ușor e…și au rezultate diferite.

    1214
  30. … problema aia e de clasa a 8-a, nivel maxim mediu.

    Se fac fractii de pe a 3-a pana pe a 11-a, asta ca alta idee…

    0,4 * 3/4 * (-3,(3)) = 4/10 * 3/4 * (-10/3) daca le scrii sub forma de fractie, e fractie de a 5-a si se simplificat tot, regula semnelor e max de a 6-a si ramane -1… y la puterea 3 + 2 + 1 e de clasa a 5-a regula cu puteri…

    rezultat -y^6 …

    …eu prost ca a mai descris cineva mai sus.

    in plus de asta puteai merge prin eliminare la rezultate… doar din regula puterilor pica varianta 2 si 3 si probabil din regula semnelor pica si varianta 4… dar fie.

    In fond asta e marea problema, ca in loc sa faca la scoala cateva chestii de baza cum sunt astea de mai sus se fac 100 de chestii si faci o varza in capul elevilor.

    93
  31. Si eu cred ca split-ul in scoala pe competente trebuie inceput mai repede, chiar de prin a 5-a sau a 6-a. Sa o poti lua spre uman, real, etc si capacitatea sa fie la fiecare diferita in functie de profil. Binenteles ca asta ar obliga mai departe elevul sa poate merge mai departe la liceu doar pe profilul din care a ales la capacitate.

    59
    • Cam asta este problema, ca in clasa a 5-a, adica la 12 ani, copilul nu prea stie ce vrea sa faca in viata. Nu stie daca vrea sa devina medic, inginer, scriitor, istoric sau youtuber.
      Sau poate ca in generatia actuala majoritatea viseaza ca vor deveni youtuberi si decid sa aleaga specializarea scolara considerata cea mai simpla. Si uite asa se trezesc blocati pe o directie in care nu vor putea realiza nimic in viata pentru ca le lipsesc skill-urile necesare.

      132
  32. băi, deci alea de pe margini nu-s matrici unidimensionale ?

    /s

    212
    • Sunt doar numere scrise de un filolog, care știe că după virgulă se pune spațiu.

      220
    • Deci nu doar mie mi s-a părut notația aia un pic ciudată… Dar parca matricile se fac la liceu, deci elevii de clasa a 8-a nu au ce să încurce.

      106
    • e drept, da’ tot mai găsești măcar un rebel care să întrebe „Doamna, mulțimile alea cu două elemente ce caută în ecuație?”

      112
    • Matrici unidimensionale, vectori linie. Sau tuple.

      Bun comentariu, credeam ca numai pe mine ma zgarie spatiul ala lasat dupa virgula (si lipsa inainte de „y”).

      80
  33. Mie nu mi-e clar daca sunt numere zecimale sau matrici, din felul in care e scris.

    85
  34. Asta e exercițiu de a 5 -a

    53
  35. Din screenshot arată ca un test de la Brio. Dacă am dreptate, ăsta e banal, au ținut recent un concurs, LuminaMath, am văzut niște probleme la a VI-a de m-a luat cu capul (și aveai cam 3 minute de întrebare).

    Există copii și copii, unii fac chestia asta în 0.2 secunde, în cap, alții n-o vor înțelege niciodată. Unii o vor învăța și o vor uita după ce fac 20 de ani, alții o vor folosi toată viața.

    Dar titlul e ilar, fix de aia scade natalitatea, că nu știi la o adică să-ți ajuți copilul. Eu nu știu cum am reușit noi să facem toate astea, în condiții mult mai rele, tot fără ajutor de la părinți, cred că eram niște supraoameni /s.

    182
  36. E clar, putem sta liniștiți. Toată lumea de pe aici a demonstrat că a terminat măcar 8 clase… /s
    That’s not the point. Vali a vrut să spună altceva: cred (că nu citesc gânduri) că problema pusă se învârte în jurul sintagmei „gândire critică”. Or, tocmai aici școala noastră cea vestită stă rău.
    Matematica aici nu te poate ajuta. Înveți niște șabloane de rezolvare (unele mai eficiente, altele mai puțin) și cu astea te duci la faimoasele examene de Evaluare și Bacalaureat. Gândire critică s-ar putea dezvolta de exemplu la istorie, dar tocmai acolo intervine (și nu numai la noi) politicul, așa că totul se duce de râpă.
    Pe vremea mea (anii 80) aveam 6 ore de matematică pe săptămână. Matematică-fizică, pentru cei mai tineri un fel de mate-info din zilele noastre. Singura chestie cu aplicabilitate practică mi s-a părut analiza matematică din treapta a II-a. Acolo ni s-a deslușit, printre altele, misterul formulelor de la fizică, băgate pe gât cu doi ani înainte la capitolul mecanică.

    813
    • Tocmai asta este problema, ca exercitiul acesta te ajuta sa gandesti logic. Nu trebuie sa cunosti formule avansate de matematica pentru a-l rezolva, este suficient sa nu te panichezi si sa iei fiecare element in parte.

      Spui ca analiza matematica ti s-a parut singura chestie cu aplicabilitate practica. Acum, daca te gandesti logic, ai fi inteles analiza matematica fara restul informatiilor primite?
      Crezi ca cineva care nu intelege exercitiul din articol ar fi putut sa inteleaga restul formulelor avansate din liceu?

      10
  37. Ce plm e așa greu pentru un copil de 14 ani să transforme totul în fracții și să desfacă parantezele alea și să înmulțească niște numere? Pur și simplu ăsta e un test de alfabetizare matematică, dacă poate să înțeleagă și să aplice niște reguli simple.

    107
  38. Comentariile de genul „la scoala e greu, hai sa simplificam” arata de fapt ca populatia se tampeste.

    162
  39. Natalitatea scade pentru că oamenii nu mai sunt obligați să facă copii și nici nu mai au beneficii din asta. In trecut ori nu existau metode contraceptive ori se foloseau copiii ca sursă de venit sau forță de muncă în gospodărie.
    Acum tinerii nu mai au decât sula socială în coaste, adică familia care-i presează să le ducă numele mai departe, de parcă i-ar chema Brâncoveanu sau Cuza și s-ar stinge faptele de vitejie ale neamului fără încă o progenitură abandonată în fața ecranelor.
    In rest, contraceptionale la discreție, între 20 și 30 de ani se clădește cariera, se fac vacanțe, ani sabatici, se copilărește, se regăsesc pe interior, se cumpără gadgeturi scumpe, mașini. Se trăiește viața, nu se fac copii. După 30 cuplurile se despart. 😄
    Și o iau de la capăt. Altă relație, alt inceput, alte planuri, curând vine 40-ul și femeile mai ales intră în panica ceasului biologic iar bărbații în panica de șoareci prinsi în capcană.
    Copiii vin greu, târziu și fără nicio legătură cu problemele de matematică.
    Am mai scris altă dată, in Soarele gol, romanul vizionar al lui Asimov, societatea nu mai face copii la modul clasic ci în mod artificial, copiii sunt rezultatul combinațiilor genetice optimizate, eliminandu-se bolile și anomaliile genetice, selectandu-se cele mai reușite combinații pe bază de optimizări. (Matematică superioară by the way). Ei sunt crescuți și educati in instituții separate gen scoli cu internate, aparțin societății în totalitatea ei, nimeni nu-și cunoaște părinții sau copiii , sunt educați de roboți pentru a se elimina factorul de bullying uman. Și adulții nu mai au dureri de cap, au doar munca pe care o desfășoară conform înclinațiilor fiecăruia și plăcerile pe care le cultivă că pe hobby-uri. Dacă nu face între timp Putin sau altul vreo nefăcută, cam așa va arăta natalitatea peste 100 de ani.

    163
    • Avem și în zilele noastre oarece cetățeni care-și folosesc copii ca surse de venit. Ce să vezi, tocmai respectiva categorie stă cel mai bine cu natalitatea.

      121
    • O nota: nu toata societatea umana traieste asa in Naked Sun ci doar aia de pe planeta respectiva.
      Eu tind sa cred totusi ca nu vom ajunge asa. In primul rand suntem prea prosti ca sa devenim o specie interplanetara :). Apoi sunt niste proiectii matematice facute (asta apropo si de articolul lui Vali de zilele trecute cu decaderea Europei/Vestului) care spun ca Europa va fi majoritar musulmana in 100-200 de ani iar musulmanii au cea mai mare rata a fertilitatii dintre toate religiile. Si asta mi se pare un scenariu optimist in care „civilizatia” totusi nu se pierde pentru ca totusi stam intr-un echilibru destul de fragil (privind la scara macro) si nu e asa greu sa ajungem iar in Dark Ages sau mai rau.

      31
    • „Natalitatea scade pentru că oamenii nu mai sunt obligați să facă copii și nici nu mai au beneficii din asta.” – o mostră de inteligență vie. Ambra fă-ți altar că vin să… te… mă închin.

      513
  40. am citit ce a scris, am citit o mare parte din comentarii (și m-am minunat), oameni buni, Vali nu vă dă exercițiul să-l rezolvați… ci vă pune să faceți legături… { așadar, oamenii nu mai fac copii pentru că se gândesc că se vor lovi de acest mega dinozaur numit sistem educațional, sistem care e supra încărcat, supra solicitat, invechit, capușat de toate mafiile… e un cancer care ne mănâncă copii și pe noi odată cu ei} … copiii se fac din dragoste, într-o lume ideală așa ar fi… eu zic cam așa… după ce vin de la școală iubiți-vă copiii… dacă le va plăcea vor învăța, daca nu le va plăcea… puteți voi să stați și în cap… nimic bun nu va ieși.

    117
  41. fix de aia nu mai fac oamenii copii și scade natalitatea, nu fac fiindcă trăim cele mai bune vremuri. E mai ușor fără responsabilități și nu te obligă nicio împrejurare să-i faci, spre deosebire de altă dată. Bineînțeles, totul e un miraj, se vor lovi pe la 40-60 de ani de zidul regretelor când vor observa că cei mai buni prieteni/ rudele lor au copii, iar ei au rămas pe dinafară, se vor simți prost când ies cu ei și apoi vor merge la psiholog și ăla le va spune că depresia e o boală.

    79
    • … iar multi din aia cu copii or sa le recite urmasilor poezia cu cana de apa si nu vor intelege ca copiii pentru care „s-au sacrificat” nu sunt obligati sa le sufle in fund sau sa faca ce vor ei pentru ca „v-am facut”

      95
  42. De ce scade natalitatea? Pentru că indivizii nu mai vor copii. Nu vor să aibă copii. Femeile nu vor să aibă copii.

    Pentru că pur și simplu multi oameni din zilele noastre nu își doresc copii. Pentru că, pentru aceasta categorie, societatea/statul și socialul sint un chin.

    Natalitatea scade, afirma autoritățile pe toată planeta, deși populația a ajuns la 8 miliarde.

    Că dam vina pe sărăcie, pe bogăție sau pe ecuații matematice, n avem decât.
    Statistica spune că milioane de bipezi de pe planeta nu își doresc copii, nu au acest instinct de reproducere/conservare a speciei. Nu vor. Punct!

    Că nu i creșă, că n ai locuri, că ai lipsuri… Sint calcule pragmatice. Și f bine faci. Sa nu aduci pe unul aici sa l chinui cu astfel de calcule și multe alte chinuri, pe lângă faptul că lumea în care îl aduci e toată plina de răutate, impuneri, exploatare și dictatura.

    Religioșii toarnă plozi pentru că popa ii amenință cu tot felul de texte religioase, altfel ii bate zeul la care se închină. Își văd utilitatea prin copilul lor și speră că dumnezeul lor e multumit de ei pentru cum îl aduleaza (pe zeu). Și, așa le o spune și „materialul” propriu, deși unii vor să aiba copii ca sa se folosească de ei, nu pentru că nu mai pot de dragul lor. Dar asta e alta mancare de peste.

    Putem sa nu mai căutăm justificări/motivații pentru natalitatea scazuta?
    Pur și simplu , in sfârșit, multi cetateni din zilele noastre, nu se supun atacurilor societății care pe vremuri te considera util daca te chinuiai in căsnicie și turnai plozi pe banda rulanta. Că așa era programul lor de robotel. Si nici nu sunt dominați de zicala „un copil, o casă și un copac” realizate până să moara.

    Sunt femei care nu au vrut copii, căci nu aveau nici o tangenta cu maternitatea, dar au avut copii pentru că au fost obligate.

    Și în sfârșit vedem la curat, aceasta chestiune legată de „dorința femeilor” de a avea copii care a fost mult exagerata in societatea patriarhală.

    Pur și simplu, oamenii nu vor copii. Atacul acesta că nu au copii, a scăzut față de anii ’60-70. (Nu mai spun de anul 0 sau evul mediu în care o femeie era considerată un nimic și folosita pentru reproducere) .

    Comunismul a obligat femeile sa aibă copii, că vor, că nu vor. In ideologia asta , băgasera legal și o taxa pe celibat. Capitalismul le lasă posibilitatea oamenilor să nu aibă, mai ales femeilor.

    Intelectul nu are nici o legătură cu reproducerea. Sunt intelectuali care au copii, intelectuali care nu au. Intelectualii care nu au copii nu vad sensul în nimic și preferă să viețuiască pentru cariera și ceva plăcere până mor. Asta e materialul lor.
    Unii dintre intelectualii fara copii și-au dedicat vietuirea unui anumit domeniu în care au excelat și au ajutat oamenii în general – medicina, de ex. Asta era misiunea lor. No instinct de reproducere.

    In India reproducerea in sărăcie a fost la mare rang. In China a fost la fel. Pentru că așa sunt ei! Pentru că așa au în instinct, in material. Simplu. Și se pare că și „materialul” lor chinez a început să se modifice in sensul de a nu mai dori, per total.

    Comparațiile între diferite epoci nu au nici o relevanță. Populații diferite, libertăți diferite, atacuri mai mult sau mai puțin diferite.

    Statele prospere au avut bani sa și mituiască cetatenii de atunci in a avea plozi (cu instinct de perpetuare pentru continuitatea afacerii de familie) cu salarii și pensii mari, pentru că s au întemeiat pe jafuri/ crime în colonii și au distrus statele in curs de dezvoltare transformându le in piata de desfacere. Era logic ca asta duce la sărăcie pentru cei din urma. Dar tot sărăcia a produs copii după războaiele mondiale în care au decedat sute de milioane de bipezi. Cetățenii nu au avut nici o problema de calcule pragmatice atunci. Își doreau copii pentru că asta le dicta vehement „materialul”. Căutăm motive precum „datorie”, „, cauză”, „patrie”?. Daca nu simti sa aduci o ființă aici, că nu vrei/nu i treaba ta, pur și simplu, expectorezi pe orice „cauza” ți ar baga o la înaintare careva. Poate îl iei și la bătaie (verbal) daca insistă.

    Totul în jur e un război. Și mulți vor dispărea în acest război vizibil sau invizibil.

    Războaiele mondiale care au fost , sărăcie/ industrializare, beneficiile sociale primite din partea c.urvelor politice – adică mita, nu contează (exceptăm anumite etnii care asa sunt clădite tot în gena de le place „stimulentul”) pentru cei care nu vor copii.

    Daca as fi bogat și cu studii superioare, nu vreau copii, daca sunt sarac din clasa mijlocie și cu studii superioare, tot nu vreau copii. Nu contează câți bani îmi dai, ce mită îmi oferi. Nu mă interesează.
    De asta scade natalitatea in general.

    Contează ce spune „materialul clientilor”. Și acum trendul ne arată că „materialul” multora spune vehement „nu”. Simplu!

    Așa cum planeta asta a fost populata cândva doar cu câteva sute de milioane de bipezi – anul 0 , apoi au ajuns la un miliard în jur de anul 1900, nu i nici o problema daca se întâmplă similar. Nu i nici o drama in asta.

    83
  43. e simplu, exact cum numara Becali oile. Numara picioarele si imparte la 4

    100
  44. @Marcos, niste obiceiuri se perpetuează.
    @nxs nici musulmanii nu mai sunt ce au fost. Treptat, natalitatea scade și datorită poluării și factorilor de mediu în general. Deci nici dacă vrei, e posibil să nu mai faci copii atât de ușor. Cât despre specia umană, predicțiile sunt sumbre într-o notă realistă, dar na, noi avem o privire de nivel de mușuroi, cei ce văd în ansamblu sunt departe de noi.
    @Laur, „Ambra fă-ți altar că vin să… te… mă închin.” Mișto argument, ai mai făcut o postare cu miez, poți să te culci.

    84
  45. O constatare de pe vremea mea: copiii buni la matematica se descurcau bine si la celelalte materii.
    Poate ca scopul real al exercitiilor cu formule si al calculelor abstracte e fix asta, sa te invete gandirea critica si logica..

    51
  46. Văd că e ceva discuție pe tema perioadei din test. Cum că trebuie să fii tocilar/geniu. Nu, doar că trebuie să fii puțin atent la școală și să înveți METODA. Că dacă mâine îi dau 46,(23), să știe fracția și la aia.

    Pe scurt. Notăm valoare cu x, înmulțim cu 10 la puterea numărului de zecimale, scădem și aflăm fracția. Pare complicat dar nu e:

    3,(3) = x
    33,(3) = 10x
    33,(3) – 3,(3) = 30 = 9x
    x = 30 / 9 = 10 / 3

    De aici vine, nu e magie, nu trebuie să fii ”tocilar”, @vosidit98 !?!

    46,(23) = x
    4623,(23) = 100x
    4623,(23) – 46,(23) = 4577 = 99x
    x = 4577 / 99 (asta nu cred ca se simplifică)

    41
  47. ‘Tu-i mama lui de clickbait. Natalitatea nu scade in Romania pentru ca tie nu ti-o placut matematica, fizica, chimia si biologia in scoala. Si m-am ferit sa bag comentarii la genu asta de articole dar deja observam un „trend”. Deci dude. Toate materiile astea isi au rolul lor. Matematica ar trebui sa te invete sa abstractizezi o problema, fie sa generalizezi o solutie fie sa aplici o solutie pe un caz particula. Fizica si chimia ar trebui sa te invete cum functioneaza lumea asta. Biologia cum iti functioneaza corpul. Lucruri de baza ca sa devii un adult functional si sa nu umblii pe site-uri de „revelatii” care iti spun ca vindeci cancerul cu ceai de coada soricelului. Daca inveti fizica elementara, de exemplu, nu mai razi ca proasta-n *beep* cand vezi o masina deformata pana la parbriz in urma unui impact frontal. Nu mai explic si de ce, probabil 3 sferturi nu pricep ce vreau sa zic. Luasti cartea de fizica de clasa a 7-a editia din anii ’90. Nu garantez ce contin versiunile mai noi.
    Ah, si ca tot o dai cu textul si analiza pe virgula. Eu nu inteleg, de exemplu de ca drac in scoal atre sa fac beletristica. Tot liceul am citit cacati de autori romani. Pentru ce? Vrei sa inveti copilul gandire critica? Da-i un text util sa citeasca si sa invete sa il rezumeze in 3 fraze. Nu capitolul 4 din padurea spanzuratilor. Spanzura-i-as pe aia de or facut programele de limba romana pentru profilul real. Na, fiecare cu lumea, si problemele lui.

    76
    • dacă in loc să scrii comentariul ăsta învățai să înțelegi ce citești, eram departe. amândoi.

    • De dragul polemicii, continuam. Pot spune ca exercițiul dat ca exemplu folosește cunoștințe predate la clasele 5-8 la aritmetică. Aspectul “complicat” are scopul de a verifica capacitatea dobândită, sau nu, a elevului de a înțelege o notație abstractă. Nu e nimic ieșit din comun. De partea cealaltă a preferințelor intelectuale, poate îmi explică și mie ce o vrut să zică autoarea Hortensia Papadat-Bengescu în Concert din muzică de Bach. Și la ce m-a ajutat în viață o lectură într-o limbă învechită și o carte cu subiect imbecil pentru un elev de liceu? Și acuma o poveste de la mine: am încercat să-i citesc lu’ fiică-mea poezii “clasice pentru copii” românești. 15-20% din cuvinte nu le înțeleg pentru ca-s arhaisme și nu te ajută la nimic în viața de adult (funcțional sau nefuncțional) în anul 2024. Poți spune ca problema e simetrica. Pe unii nu îi ajută integralele, pe alții nu îi ajută limba lui Topârceanu. Și tot nu văd care e legătura cu natalitatea. Tot încerc să mi-l imaginez pe Giani în discuție cu Maricica. “Tu fată tu, știi ca copii învață fracții în clasa a 6-a? Eu zic să nu ne mai futem”.

      10
  48. Nu asta m-ar deranja. Disclaimer: sunt un fost olimpic la fizica, eram top 3-5% in liceu, luat admiteri la facultati grele etc. Dar am avut si caderi etc etc.
    Stii ce m-a deranjat? Ca dupa ce am intrat la facultatea aia grea unde visa toata lumea, cu coada, am ajunsa sa trebuiasca sa traiesc din 60 de dolari pe luna, fara sa pot visa la o carte de specialitate, fara sa pot sa imi permit un banal detartraj sau un ulei mai acatari din supermarket (nici nu existau pe atunci, de fapt abia aparusera). Din stapanul Universului ajunsesem ultimul paria. Ultimul corigent facea mai mlti bani ca mine din vanzari de parfumuri sau taximetrie. Asta deranjeaza. M-am reprofilat, evident. Ca traiam ca ultimul pensionar din ziua de azi, cu echivalentul a 600 de lei pe luna. Nu traiai nici din fasole cu banii aia. Un salariu era cat jumatate de chirie de garsoniera in Bucuresti…
    Zici de scoala… evident ca scoala ar trebui sa fie grea, sa poata ajunge sus doar oamenii foarte buni. Ca daca nu… se intampla ce vedeti acum: ajung profesori, medici politicieni toti mediocrii. La munca multa si bani putini, disrespect social etc un om de valoare nu se duce. Sau se duce cativa ani si pleaca. Problema in Romania nu e atat ce spui tu (hint: totdeaujana scoala a fost grea, profesori abuzivi au fost mereu) ci faptul ca nonvalorile pot ajunge relativ sus iar oamenii buni ajung sa traiasca prost, in anonimat, sa isi rezolve viata in bula lor (mici afaceri etc etc) si unde nu pot fi vazuti. Oameni foarte buni care au terminat facultati grele ajuns sa vanda mobila, caci nu pot lucra in breasla lor (coruptie, salarii etc) (cu salariile s-a mai rezolvat, dar totusi…)

    70
    • Care e sistemul de valori de spui de unii ca-s valori si altii non-valori si ca valorile traiesc prost si non-valorile bIne? Cum masori o facultate grea? Crezi ca e mai greu sa faci o facultate d-asta sau sa fii vidanjor sau taximetrist sau sofer de tir? Crezi ca exista o valoare intrinseca a lucrurilor pe care le facem?
      Nu crezi ca problema e in asteptarile pe care le avem noi si nu la ceilalti?

      21
  49. @Adrian

    Astia care mai scrieti pe aici, cititi de doua ori (macar) ceea ce a scris Adrian ! nu stiu daca am ADHD, n-am fost la nicio testare pana acum dar ma recunosc maxim in comentariul tau. Atat de mult s-a fixat ideea in capul tuturor de a ne compara unii cu altii incat am ajuns niste zombi pe toate planurile, fie personale, fie profesionale. O sa va dau un exemplu care pe mine ma doare rau, e despre un tip genial, perfect din toate punctele de vedere care a sfarsit intr-un ospiciu, singur, bolnav, parasit inclusiv de familia lui. Parintii lui erau profesori universitari si au recunoscut geniul, l-au stimulat intens, i-au impus cele mai inalte standarde iar copilul nu i-a dezamagit, era perfect in toate. In jurul varstei de 25 de ani, dupa niste lucrari remarcabile pe care le-a publicat, a inceput sa se manifeste un pic ciudat, gen depresie, halucinatii, nu se putea odihni caci creierul lui era mereu in priza. Mama lui a ignorat simptomele, apoi, la presiunea colegilor din universitate (da, atat de idioata era, nu-si dadea seama ca fiul ei era foarte bolnav), l-a dus la medic si diagnosticul a fost devastator, schizofrenie paranoida! cauza: un stress imens, caci pe linie genetica nu avea de unde sa mosteneasca. La serviciu nu se mai putea concentra si l-au dat afara. In loc sa-i asigure tratamentele si convinsa fiind ca medicul a gresit diagnosticul, l-a lasat singur. In final l-a internat intr-un ospiciu unde a murit cativa ani mai tarziu. Concluzia o trageti singuri…

    10
  50. Numai eu zic dupa aproape 30 de ani de la terminarea liceului, nu cls 8, ca n.am vazut asa ceva la mate? Si am fost si in clasa de real! Da faceam si analiza matematica si trigonometrie si algebra in liceu…ne manca draq’ sa nu stim ceva…dar tampenii de astea cu fractii combinate cu puteri si perioade n.am vazut neam. La ce clasa se da exemplul asta?

    11
  51. Scoala a fost mai rea decât o pușcărie: stăteam nemișcată 6 ore. După ore, după o scurtă pauză, treceam la teme pana noaptea tarziu. Ziua liberă era doar Sâmbătă, ca Duminica învățai pentru Luni. Orele erau plictisitoare, temele erau grele si multe. În școală nu exista dialog! Nimeni nu te întreba, dar tu ba animalule, ce părere ai despre subiectul ăsta? 18 ani ! Nimeni nu m-a întrebat tu ce parare ai! Din contră, ma penalizau dacă începeam să pun întrebări sau sa aduc alte explicații. Trebuia doar sa memoram si să redăm întocmai lecțiile. Scoala e îndobitocire! O iluzie a educației! Dezumanizantă! Dupa 18 ani de școală, ca si masteratul trebuia musai, a trebuit sa intru în sfârșit in viața reală. Nu știam nimic, nu înțelegeam cum funcționează societatea, viața. Trebuia sa am idei proprii, inițiativă, sa învăț sa rezolv probleme împreună cu alti colegi, nu doar singură. Ani m-am chiuit sa scap de „educația” primită în școală: sa-mi fie teamă sa discut problemele sau sa propun soluții. Venita din școală, indentificam managerul cu profesorul pe care nu trebuia sa il întreb nimic, ci doar el trebuia sa vorbeasca si sa ia decizii.

    De asta nu se fac copii sau se fac tarziu. Cand scăpăm de școală avem 24 de ani si nu ne cunoaștem pe noi înșine. Suntem niste umbre lipsite de inițiativă, care așteaptă sa li se spună ce să facă. Pana ne dezmeticim si prindem încredere in noi, pana alegem un partener cu adevărat potrivit nouă, pana avem suficientă încredere in noi sa facem un copil, trec ani. Si dacă avem noroc, unii ajung la 35, 40 sa facă un copilaș. Din păcate unii depășesc criza de identitate fără sa realizeze ca de la anii de școală li se trage lipsa de încredere in ei înșiși si isi trimit copii in același sistem de învățământ debilizant, convinși fiind ca are sistemul probleme lui dar uite ca ei au ajuns bine.

    11

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube