De ce să te chinui să fii foarte bun?

Pentru că nu câştigi nimic din asta, în piaţa din România.

De fiecare dată când mă întâlnesc cu oameni din piaţa de publicitate, ascult poveştile lor despre agenţiile de publicitate sau de online. Care sunt aşa şi pe dincolo. Şi ştiu că au dreptate, pentru că şi eu lucrez cu ele.

Agenţiile astea au găsit reţeta succesului şi se ţin de ea. Nu e nevoie să fim buni, să livrăm la timp, să oferim calitate, să oferim ceva durabil. Nu. Trebuie doar să fim un pic mai buni decât ăia de pe locul doi. În felul asta avem asigurate gloria şi banii.

De ce să ne pierdem timpul şi să ne tocim nervii să livrăm chestii elementare, de pildă, bannere flash cu linkuri în ele? Eh, dacă se întâmplă ceva, le refacem, nici o problemă, de aia avem client service.

Doar suntem români, nu?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

24 comentarii

  1. pai si aia de pe locul 2 de ce nu fac ceva sa-i intreaca pe cei de pe locul 1? si daca se lasa pe tanjeala cand ei sunt pe 1 normal ar fi sa vina cei de pe locul 2 si sa-i intreaca la randul lor si tot asa.

    00
  2. mda, din pacate asa e romanu, carpeste

    00
  3. nici pana acum nu si-a dat seama ca mai bine FACI CUM TREBUIE DE LA INCEPUT???????????

    00
  4. NOU
    #4

    Toti spun ca sunt cei mai buni, ca au cei mai multumiti clienti si cei mai tari creativi. Chiar nu este unul mai slabanog, mai putin talentat si ai sai clienti usor iritati uneori?
    Probabil se fumeaza ceva anume pentru a atinge nirvana multumirii de sine?

    00
  5. @adriana: tu te-ai dat singura de exemplu pentru postul asta. Nu ti-a iesit postarea cum trebuie de la inceput. Trebuie sa fie frustrant, nu? :P

    Ontopic: Ca sa ramai in joc, altfel esti aruncat la gunoi mai repede decat un prezervativ folosit.

    00
  6. Mda, și-au reparat ăia de sus banner-ul. E ceva.

    00
  7. NOU
    #7

    V.,
    Indeed ai atins un subiect sensibil dar mare atentie ca exista 2 parti al povestii:

    1. clientul needucat
    2. durerea in spate a programatorilor din RO

    Din pacate INDIA incepe sa castige teren si piata de web / design / advertising se localizeaza in loc sa se globalizeze. Poate gresesc si e doar impresia mea dar cred ca vina e de ambele parti, si agentiile si clientii, nu exista inca educatia si etica necesara pentru ca totul sa devina un mariaj de succes. Oricum sunt cateva agentii in RO care reusesc totusi sa atinga acest nivel si sa-si duca acolo unde trebuie clientii dar livrand rezultate memorabile.

    Marius Dosinescu
    Avantaj NET Interactive

    00
  8. NOU
    #8

    Da, e valabil pentru tot ce inseamna servicii si munca intelectuala. E o problema de stapanire a proceselor, un domeniu de preocupare complet strain pentru Romania. Doar cateva multinationale care au venit cu procesele de afara reusesc sa se miste cat de cat bine.

    00
  9. NOU
    #9

    @Marius: Indienii sunt beton la managementul proceselor deci si la managementul calitatii. Din trei „minti luminate”, care au scris despre domeniul asta, unul e indian.

    00
  10. Dragoş, ma bucur ca dai pe aici din cand in cand :)

  11. NOU
    #11

    @Dragos oho … e mai mult de atat, oamenii inteleg valoarea banului, dar oricum au si ei bubele lor care ii afecteaza din toate punctele de vedere dar noi nu stim sa profitam…
    bafta
    Marius

    00
  12. India? Sper ca macar pe advertising sa fie buni, ca lucrez eu cu ei pe partea de IT si-mi vine sa-i dau cu capul de monitor…

    Funny offtopic fact: stiati ca pentru un indian, „Yes” inseamna „Yes, I heard you”… si acum puneti asta in contextul: „Could you finish this by tomorrow?”
    Priceless!

    00
  13. @zoso nu e chiar asa …

    Esti o firma romaneasca, esti poplara, esti pe locul 1 totul e roz si bine

    Daca nu te inovezi, daca nu scoti „ceva special” care tina publicul tinta focusat pe inovatiile produsului/serviciului, scade interesul si implicit pierzi clienti/potentiali clienti pentru ca „esti fumata” ca firma sau servicii, deorece competitia este mai inovatoare.

    Parerea mea ca autodepasirea ca si target/firma in acoperire/calitatea serviciilor este benefica pentru firmele romanesti mici si mijlocii care sunt pe targetele lor pe primul loc/copentitie pentru 1 loc. Adica sa zicem ca esti e 1 loc si ai cota de piata 23%, competita directa 19%, respectiv 14% … si resul, ajungi sa te plafonezi, nu inovezi => dezinteresul scade … in timp si pana te trezesti ca scade nu prea ai ce sa faci.

    Insa inovatia asta este oarecum cu 2 taisuri pentru ca ajungi sa ai o cota de piata care duce la un oarecare monopol/consacrare, insa publicul tinta invatat cu inovatia va avea o oarecare „foame de „inovatie” care va trebui sa fie satisfacuta constan, nesatisfacerea poate duce la resemnarea pulicului tinta ori cautare de alternative in competitie.

    00
  14. Problema este ca si clientii si potentialii clienti s-au dezobisnuit de mult sa mai astepte calitate si cand o oferi sunt surprinsi foarte placut. Sau neplacut, pentru ca ei credeau ca vor plat doi nasturi, hai trei.

    Si pana la urma „de ce sa fiu asa-si-asa, cand alalalt uite, n-are nimic macar aproape de ceea ce vrei tu si-i merge foarte bine!”. Logica asta e greu de combatut.

    00
  15. NOU
    #15

    am lucrat ani de zile prin agentii de publicitate, pe partea de productie bineinteles fiind un „creativ” si sincer nu prea am intalnit nici clienti ideali nici patroni ideali. tot timpul ieea era ori clientul nu stie ce vrea, ori are idei si ideile lu snt cele mai bune, degeaba ii faci tu „cum trebuie” daca el asa simte ca da un ban cinstit si anume implicandu-se. Tu esti nemultumit ca iti strica ideea, el habar neavand, el nu e multumit ca tu nu intelegi ca el „se pricepe”, iar patronul firmei de adv nue multumit ca nu se mai termina odata proiectul respectiv si nu se incaseaza banii.
    Deci mai ia un client, si inca unu si tot asa, iar cei din productie nu mai fac fata si incep sa faca de mantuiala automat clientii si mai nemultumiri si tot asa.
    Get it?
    Nu exista caz ideal, mai ales la noi, poate doar in agentiile mari si care lucreaa cu clienti mari care inteleg ca o agentie trebuie sa fie lasata sa-si faca treaba si dupa aia daca o da de gard se pot cere explicatii…

    00
  16. Ar fi util un material despre „asa DA”, „asa NU”, agentii recomandate + recomandari legate de „bunele practici”. Publicitatea online functioneaza, dar parca lipsesc informatiile legate de acest domeniu.

    00
  17. Marius Dosinescu, is de acord ca indienii prind aripi, dar eu cel putin, cu aia cu care am lucrat, doar batai de cap am avut. In afara ca sunt exagerat de politicosi si te-ar pupa in fund, daca ar putea, in rest sunt multi vai de steaua lor.

  18. … problema indienilor e ca trebuie sa-i organizeze cieneva. Ce spunea Dragos e adevarat, dar marea masa de indieni ce salasluiesc in cubicule sunt vai de steaua lor …

    00
  19. On: @dojo … indienii … ii admir oarecum

    Nu te cunosc dar vad ai facut sau faci freelacing deci stii ce scoruri de nimic poarta indienii, pentru $30 muncesc la un job de 1 saptamana, dar sunt si unii care intradevar sunt buni si nu se „injosesc” sa strice piata.

    Insa ii admir pentru ca fac orice sa ii depaseasca conditia care din cate stiu este execrabila … ca l-am vazut pe unul ca facut 10k de conturi de gmail pentru $20 din care ramanea cu $15 …

    Off : Cum ziceam si mai sus, autodepășirea noua ne lipseste iar lipsa ei duce la colaps mai devreme sau mai tarziu … totul depinde de publicul tinta.

    00
  20. Razvan, depinde de site. Pe RAC e plin de lowballers, asta e clar, pe Elance de pilda unii indieni se vand pe bani frumosi. Depinde si de om. Oricum si eu in general ii admir pe cei care incearca sa fuga de saracie, ca nici noi nu facem altceva :)

    Am vazut intradevar niste biduri ciudate la viata mea, is de acord cu tine. Exista piata si pentru asta.

  21. NOU
    #21

    @Razvan : yup esti right!Imi place punctul de vedere.
    Piata se misca,oricum realistic vorbind India+China o sa fie monopolul :)
    On topic : Noi o sa fim ca restul europenilor,sa vina emigrantii sa ne faca munca. Ca noi deh deja…avem nazuri,fitze si procent de munca activa fix ciuciu.
    Jenant ..am uitat cum era cu inghetata Polar.

    00
  22. Pe langa clienti si alte realitati ale pietii de publicitate (fie ea online sau offline) te vei lovi si de comoditate, de oameni care-s de X ani in agentii si prefera sa lase totul sa mearga in regim de tipografie/regie. Creativitilor le convine : vin, fac o munca de rutina si apoi se lauda ca ce job misto au ei. Nu le cere nimeni performanta, premii sau macar executii faine. Clientul are satisfactia ca ” se ocupa altii”. DTP-ul face aceeasi chestie la infinit, programatorii & artii la fel…toata lumea-i fericita , mai putin fraierii aia de 20 si ceva de ani care chiar pot sa vina cu ”idea” si pot livra la timp. Dar cui ii pasa ? Aia-s juniori/mici…oamenii care carau lazi in 91 stiu mai bine in 2010 cum se face publicitatea online decat aia nascuti cu calcul in bot.

    00
  23. În funcție de cerere, avem și oferta. În domeniul publicității, puțini clienți știu ce să ceară de la agenții. Singura explicație plauzibilă, în afara prostiei decidenților, e clar că unele comenzi se dau pe șpagă și nu mai contează calitatea prestației.
    Cazuri mișto în Bacău.
    – cam toate instituțiile statului dau bani pe reclame într-o publicație, Deșteptarea, despre al cărei tiraj și distribuție nu se știe nimic. E ordin de la partid să bage bani în curul neauditat al lui Sechelariu.
    – mari clienți, ca Romtelecom, Vodafone etc, baga bani în reviste cu nume de București, dar cu tiraje de 300-400 buc., în Bacău, fără să controleze eficiența.
    – am și eu o revistuță (momentan suspendată), pe care la un moment dat am auditat-o. Zic să fiu profi, nu contează banii cheltuiți. Or să se întoarcă sigur daca ofer calitate. Ce mi-au zis cei de la Arbo? Că degeaba muncesc. Să pun mâna să o închid, să iau franciză 7Seri și-mi dau reclamă, chiar neauditat, indiferent de tiraj. Bun, am zis, dar clientului ce-i spui, tu, agenție? Îl minți? Nu e cazul, se plătește brandul, nu verifică nici dracu.
    – deci, pentru ce m-am agitat să ofer calitate? Majoritatea clienților mi-au venit pentru că i-am convins eu, iar marii clienți de publicitate pun botul la mediaplanurile făcute de agentii dupa metoda copy-paste. Unde-am dat ultimii 10 ani? Acolo dăm și acuma, nu conteaza că piața s-a modificat. Dă-l în pizda mă-sii de client!

    00
  24. Trebuie doar să fim un pic mai buni decât ăia de pe locul doi

    – e chintesenta a tot ce se intampla in Romania. Din pacate nici macar asta nu mai e de ajuns, trebuie doar ca magnificul client sa fie suficient de scotian ca sa iti iei oricum banii, tot pe principiul daca e cam la fel de bun si mai ieftin, ma duc la ala.

    E atat de greu sa fie cineva atat de bun incat sa nu-l mai ajunga nimeni din urma? Sau sa nu se uite in spate ca sa vada cat de mediocrii sunt ceilalti si sa evite sa-si seteze etalonul dupa ei?

    O singura persoana trebuie sa se chinuie sa fie cel mai bun – restul (sper) va veni de la sine.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.