Cuvintele sunt importante

Mai ales când vin din gura unor persoane cu autoritate. Noi ăștia de pe aici din comentarii, putem să mai greșim, putem să folosim cuvinte al căror sens nu-l înțelegem sau avem impresia că-l știm, dar cineva care vorbește de la pupitru, fie și în fața unui singur microfon, trebuie să aibă grijă la cuvinte. Cuvintele, rostogolite până la saturație, pot provoca schimbări majore în societate, în fiecare individ. Folosite greșit, provoacă reacții greșite în populatie. Pe termen lung.

„Atac terorist islamist” a cuvântat Macron la ultimele două crime oribile din Franța. Doar că nu poți pune egal între cei care au comis infamia de la Bataclan din 2015 și dezaxații ăștia doi din ultimele zile. Chiar dacă toți au strigat Allah Akbar când au omorât acei nevinovați, criminalii de atunci și de acum au puțin în comun.

Hai să facem un exercițiu: câți criminali (în serie) – albi și frumoși ca noi – nu au zis psihiatrilor care i-au consultat că un inger le-a zis să omoare. Sau o voce. Sau Dumnezeu, chiar el. Mulți. Foarte mulți. Nu-mi amintesc să fi auzit ca acele crime sa fie catalogate „crimă din motive creștin-ortodoxe” sau „crimă catolică”. Societatea i-a tratat, pe bună dreptate, ca pe niște criminali, i-a închis, în pușcărie sau în spitale psihiatrice și am trecut mai departe. Nici când un protestant a ucis un catolic sau un penticostal, chiar din motivul că acesta nu era de aceeași religie cu el!, nu s-a afirmat „atac terorist protestant”. Terorist erau Carlos și Che Guevara, ăștia doi din ultimele zile din Franța sunt doar criminali. Punct. Iar autoritățile ar trebui să-i trateze ca atare. Nu să amplifice inutil anxietatea – în curând îmi bag p*la-n el de cuvânt, că e atât de terfelit în ultima vreme încât nu mai are nici o valoare – în populație, ura reciprocă pentru religia celuilalt, stigmatizarea unei femei îmbrăcate „altfel” pe strada. Și nici măcar nu ma refer la alea cu burka.

Da, terorismul islamic poate fi o problemă pentru societatea franceza, da, trebuie acționat acum, în forță, împotriva tuturor asociațiilor și imamilor care întinează Coranul prin moschei mizere, împotriva celor care fac apologia crimelor (poate ați văzut, o tânără a fost condamnata cu suspendare la 6 luni de pușcărie pentru că a comentat pe Internet că profesorul merita să moară), statul trebuie să aibă toleranță zero pentru asemenea comportamente, dar să fie și atent la ce scoate pe gură. Căci în numele „terorismului islamist”, populația își face alte idei despre TOȚI musulmanii. Și, ca în orice religie, radicalizații sunt MEREU o minoritate. Problema e atunci când radicalizații au ascendență asupra unor oameni. Și, prin cuvintele folosite, îi fac pe oameni simpli să devina criminali.

Crimele din ultimele două săptămâni în Franța sunt odioase și nu există nicio circumstanță atenuantă pentru comiterea lor. Decapitarea profesorului a fost pentru mine mai șocantă decât Bataclanul. Poate și pentru că fost vorba de o persoană anume, cu nume și prenume și fotografie, nu 80 de „anonimi” cum au fost cei de la Bataclan. Dar cei doi criminali nu sunt „teroriști islamiști”. Sunt doi criminali, creați de aceeași societate în care trăim. Ucigașul profesorului era în Franța de 5 ani. Sigur că Macron nu poate să stea în curul tuturor imigranților să vadă ce gândesc, dar radicalizarea acelui copil este și, parțial, vina societății, nu numai a imamului X sau a Al Qaida din Siria.

Să-i tratezi de „teroriști islamiști” are cel putin trei efecte nefaste. Altora porniți pe calea radicalizării le dai doi eroi de onorat și copiat. Al Qaidei sau altor organizații similare le dai posibilitatea să se laude cu „soldații” lor și să revendice niște crime care n-au nicio legătura cu ele. Iar francezilor le spui să fie atenți la musulmani și la islam. Să se teamă de el, că vrea să-i omoare, să le fure laicitatea în timp ce ei sunt la crâșmă savurându-și pastis-ul. De fiecare dată când folosești termeni greșiți faci jocul fricii și al partidelor extremiste. Eu pot greși în alegerea cuvintelor. Macron nu. Pentru că el are acces la consilieri, la lingvisti, la doctori în semiotică.


Distanțare sociala vs. distanțare fizică. Gesturi barieră vs. gesturi de protecție. Tot în Franța. Par expresii echivalente, dar nu sunt. Cuvintele sunt importante. Mai ales astea, mai ales acum. Nu e nevoie de distanțare socială! Nu trebuie să facem distanțare socială. Trebuie să facem distanțare fizică. Distanțarea sociala nu e bună pentru noi și societate, per ansamblu. În nicio circumstanță. Faptul că suntem mai mulți ne ajută să învingem, să continuăm viața. Distanțarea fizică este bună, temporar. Distanțarea sociala, expresia, vine cu un conținut anxiogen. La fel ca gestul barieră. Nu, nu trebuie să pun o bariera între tine și mine. Trebuie să ne protejăm, fiecare dintre noi. Dar nu să punem barieră, stop, pe aici nu se trece, graniță. Și asta nu o zic eu, o zice Serge Tisseron, un psihiatru.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

138 comentarii

  1. E primul articol în care sunt de acord cu fluture. Mai ales când il face pe Che Guevara terorist. In timp ce lumea poarta cu mândrie tricouri cu el și bea pe balade închinate lui.

    Dar tot fluture ne ținea lecții despre beneficiile anarhiei, asa ca nu stiu ce sa mai cred.

    00
    • Sunt convins ca intr-o zi când vei avea putin timp liber, vei citi si vei intelege anarhismul nu prin sinonimul haos ci prin ceea ce este, de fapt. O miscare de eliberarea a individului, o dorinta de mai multa libertate de a face, a spune si a fi ascultat de catre autoritati.

    • @daniel, daca fac misto de ma-ta, daca o jignesc, daca o injur, te deranjeaza?

      De ce? Avand in vedere ca pt musulmani, allah e mai important decat proprii parinti…

      Se numeste bun simt, ar trebui sa fie in fiecare dintre noi. Sa nu jignim in numele niciunei asa zise „libertate de exprimare” ceva sau pe cineva care de x sau y este venerat…

      Sper ca m-am facut inteles. Lipsa de respect a ajuns in aceasta societate pe culmi nebanuite.

      00
    • Terorist, Che Guevara?
      Comunist, agresiv, idealist, radical, revoluționar. Niciunul din termenii ăștia nu-i pronunț ca fiind admirativi…dar terorist, băiatu’ n-a fost.
      Acuma, dacă înțelegem terorismul ca fiind act împotriva marelui licurici, dă o dracu.

      00
    • @Raider: …ai uitat că era un criminal! Un sadic care inducea teroare în rândul celor care nu-i împărtășeau crezurile. Deci conform dex a fost un terorist!

      „Daca aveţi dubii, ucideţi” era directiva „marelui” revoluționar! Femei, copii, pentru el nu conta….se zvonește prin colțurile istoriei că a fost responsabil de moartea a peste 17000 de oameni! Atacatoriii de la Bataclan sunt mici copii! In fine poate sa fie numit fara rezerve terorist iar retarzii ce-i poartă chipul pe tricouri, nicknameuri, brichete etc, doar niste bieți oligofreni!

      00
  2. niste cuvinte nu pot schimba toata istoria recenta, pina la urma nu-i nici o diferenta intre al-qaeda si nebunii astia, ambele tabere decapiteaza in numele profetului, au acelasi scop: distrugerea dusmanului necredincios; iar retorica de dreapta in europa o sa prinda din ce in ce mai mult, fiindca pina la urma suntem in razboi, chiar daca e departe de granitele noastre si nu prea: erdogan, rusia, islamistii din toate tarile sunt uniti, toti vor acelasi lucru: sa distruga

    00
  3. Eu sunt un om simplu din popor, si vad asa: un musulman a omorat un tip despre care avea impresia ca facuse misto de credinta lui, mesajul este clar, nu mai faceti misto de religia mea ca ramaneti fara cap. Ori exact asta e definitia terorismului folosim teroarea pentru a ne impune regulile. De aia a zis Macron ca e terorism islamic pentru ca foloseste teroarea pentru a isi impune regulile lui.

    00
    • Ce reguli impun musulmanii in Franta? Ti se pare ca obliga pe cineva sa nu mai creasca si sa manânce carne de porc? Ti se pare ca aduc lumea cu forta la moschei in timp ce ard bisericile? Ti se pare ca s-au dus sa ocupe palatul Elizeu ca sa proclame Coranul noua constitutie?

      Om simplu din popor, esti exact ce am spus in text. Cuvintele folosite gresit de Macron rezoneaza prost in cutia craniana.

    • Ce reguli impun musulmanii în Europa? Când sunt puțini merg pe burtă și-ți mănâncă din palmă. In schimb când sunt în număr mare se schimbă situația. De Scharia-Polizei sau Sharia Police ai auzit? Probabil că are corespondent și în Franța, nu doar in Germania sau Anglia, mai ales în cartierele unde locuiesc în număr mare.

      00
    • Impun prin comportamentul lor. Hai sa nu ne mai ascundem atâta si sa ne prefacem ca nu înțelegem s-o dăm pe rasism și altele de genul.
      Asta vara concediul nostru dar și al altor turiști, a fost parțial stricat tocmai din cauza unor baticiți din ăștia care s-au purtat ca niște nesimtiti sălbatici, bazându-se pe superioritatea numerică pentru a intimida.
      Toată lumea știe de cartierele de negri și arabi unde nu se baga nimeni, nu doar în Franța ci și în alte tari, dar noi suntem aia răi ca nu ii înțelegem și nu ii acceptam și of of of ce asupriți sunt ei.
      Am mai zis de n ori, atâta timp cât 99% din cei pe care i-am cunoscut dintr-o anumita nație au un comportament anume, nu voi spune ca nu sunt toți la fel, pentru procentul de 1%! Ca ăia sunt excepția, nu majoritatea.

      00
    • Te uiti mult prea mult la tv. Si faci parte din imigrantii aia buni, care dupa numai un an, doi de integrare, isi dau seama de inamici: baticitii. Exagerat de multi români prin Franta care sunt deranjati de arabeti, ciori etc care strica Franta pe care ei, imigrantii exemplari, integrati, albi si frumosi o construiesc cu sudoarea fruntii lor din zori pana-n seara. O sa vorbesc cu Macron sa va dea la toti Legiunea de Onoare.

    • mi se pare fantastic ca locuiesti in franta si nu vezi cum musulmanii incearca sa-si impuna regulile asupra celorlalti.

      00
    • Mi se pare fantastic ca nu stii absolut nimic nici despre Franta, nici despre musulmani. Si totusi ai o parere.

    • 2016 septmebrie, Berlin, Brandenburger Tor. La miezul zilei, zi de lucru.
      Vreo 10 bolizi cu mulți cai putere, cu geamurile lăsate, fac ture în squarul din partea estică (Pariser Platz), cu geamurile lăsate, din fiecare urlând din toți bojocii câte un arab sau turc (naiba știe că toți se tânguie identic). La volan și în mașini câte un balaoacheș cu lanț de haur uitându-se provocator la pleiada de turiști consternați.
      Lumea oripilată și scandalizată. Dar nimeni nu zice nimic. Doar subsemnatul, turist minoritar din România, se duce la cei doi polițiști care asistă la scenă și îi întreabă de ce se permite așa ceva. Cei doi Hans dau din umeri și ne spun că nu pot face nimic.
      Nu e vorba de reguli aici, ci e vorba despre un stil de comportament, pe care eu, om european nu îl consider normal. Dar care va fi din ce în ce mai prezent, fiindcă unii nu au curajul să le atragă atenția că nu e normal.

      00
  4. Eu zic ca e o diferenta. Nu o sa sara un crestin la tine sa-ti ia gatul ca faci misto de Isus sau de ma-sa cum simt nevoia astia de se dau musulmani sa omoare pe altii de alta religie ca ai facut misto de religia lor.

    Poate nu-ti place tie cum foloseste Macon cuvintele, dar cre’ca ar trebui sa-i calce mai tare pe cap pana crapa pe astia de simt ei nevoia sa fie nervosi ca faci glume cu profetul lor. Si la fel ar trebui si nemtii sa faca, sa le bage mintile in cap la musulmanii lor. Pe ideea ca daca dau tarile astea doua tonul, n-o sa mai miste aia nici in tarile mai mici.

    00
    • Eu zic ca nu ai citit textul. Am zis clar si raspicat ca Franta si Macron trebuie sa-i calce pe cap pe toti (musulmani sau nu) care sunt nervosi. Aplaud cu ambele mâini faptul ca au condamnat imediat doua persoane care s-au apucat sa spuna ca victimele au primit ce meritau, dar cuvintele alese pentru „lupta” asta trebuie sa fie diferite.

      E ca si cum un politist se duce peste unul care se pregatea de o crima si-l injura de toti mortii in timp ce-l leaga. Mi se pare ok, politistul se bucura ca a salvat niste oameni de un jeg, are nevoie sa scurga pe undeva incordarea aia acumulata. Dar dupa ce s-a calmat, mi s-ar parea neplacut ca acel politist sa iasa la TV si sa reproduca injuraturile si mortii, si dumnezeii pe care i-a avut la gura când tipa la jegul ala sa tina mainile sus. Sper ca ai inteles diferenta.

    • @fluture: Nu sunt de acord cu tine, chiar consider ca este necesar opusul: adus ala in fata camerelor si injurat acolo si pleznit sa fie dat de exemplu de „asa nu”, eventual pleznita si familia, asa de control. Eu sunt pe ideea de „radem, glumim, dar nu parasim incinta”.

      PC-ul a adus Europa in situatia asta, asa ca eu zic ca e timpul sa se termine cu atata corectitudine politica.

      Acum ceva ani am lucrat prin Golf si acolo am dat de cam toata paleta de musulmani, de la super educati care inteleg mersul lucrurilor si n-au nici o problema sa faci misto de profetu’ lor la din aia needucati care stiu doar de balariile lor religioase. Si chiar si acolo, politia nu-i tolereaza cand au idei din astea de „Allahu Akhbaru” si chiar ii cam incinge sa le bage mintile in cap sau ii deporteaza dupa caz (fun fact intai ii tin la parnaie si dupa ii deporteaza pe aia care nu-s ai locului, ca sa aiba timp sa-si bage mintile in cap).

      Mai citeam aici posturi d’ale tale si aparent, daca am inteles bine, suntem vecini de oras. Ieri am avut o situatie din aia interesanta, am lua C-ul de la Rodolphe-Reuss si era gol, dar era un rucsac pe locurile mai din fata. Acum poate l-o fi uitat careva, da’ fiindca sunt la civilizatie, primul lucru care mi-a trecut prin cap a fost ca ia uite, o sa fie interesant azi in tramvai. N-a fost sa fie.

      Problema musulmanilor astora needucati e ca ei au impresia ca cineva trebuie sa le respecte religia lor si, pana n-o sa fie calcati pe cap si trimisi de unde au venit, avem discutii din astea pe bloguri :))

      Ma gandeam acum in timp ce scriam ca Macron asta ar trebui sa le puna caricuturile alea in fata la fiecare moschee, eventual si animate ceva sa fie spectacol, si cum vine cate unul sa incerce sa le dea jos sau sa le faca ceva, jap politia sa-l bage la duba.

      00
  5. fair. +1

    00
  6. Despre puterea cuvintelor – Nu mai departe de Semaforisoara lui Ioan Nasleu i se cere demisia „de onoare”, pentru antisemitism – cuvintele care dor ? „De ce toți învingătorii au nume de evrei? Îmi e dor de traci”, despre Fritz, noul primar al Timisoarei. In background lucrurile sunt mult mai grave, de film: https://orasul-timisoara.ro/local-11154/ . Daca punea in practica asasinatul, cum ar fi sunat „atac terorist crestin” in loc de atac mafiot?

    00
    • Idiotul a vorbit fără el și nu e prima dată când o face, dar acum se teme că s-ar putea să zboare din funcția mișto pe care o deține, cu salariu mișto, plus multe alte învârteli pe care le face. Un cretin.

      00
  7. 90% din musulmani sunt radicalizați pentru că islamul este o religie radicală. Și cea mai pașnică babă musulmană îți va da cu ceva-n cap dacă-i spui adevărul despre profet și despre allah.
    Că nu toți își exercită radicalizarea, asta e altă treabă.
    Dacă ar putea, 90% din musulmani ar decapita restul planetei.
    Un clip, pe care media europeană l-a ignorat: youtube.com/watch?v=1CIZXwFAOrQ
    Un tâmpit musulman a omorât o indiancă pentru că aceasta a refuzat să se convertească la islam și să-i fie soție.
    Macron are perfectă dreptate în ceea ce spune și și-a ales foarte bine cuvintele.

    00
    • Doamne, ce tristete e in capul tau. Bine macar ca stii sa numeri.

    • Si care ar fi adevarul despre profet si allah?

      00
    • NOU
      #24

      mai frendț, political correctessu’ ăsta o să îngroape societatea occidentală pentru motivul că, lenevită de propria bunăstare, respectiva societate a suferit zeci de ani ori de dureri în cwr ori de o toleranță autosuficientă la adresa imigranților (mai ales) de alte religii decît cea creștină; da, consider că e mai ales vina societăților creștine că s-a bucurat la mînă de lucru ieftină și grupîndu-i în ghetouri insalubre, nu s-a preocupat de o integrare reală a acestora; iar părerile unor lideri politici cu capul pe umeri au fost ignorate cu dispreț; prin anii ‘60, Charles de Gaulle avertiza cu privire la pericolul islamizării Franței declarînd că nu va trece mult și satul lui, Colombey-les-Deux-Églises va deveni Colombey-les-Deux-Mosquées; și da, este vorba deja de terorism deoarece slăbiciunea statelor creștine combinată cu tenacitatea exaltaților islamiști au permis agregarea unei mase critice de fundamentaliști gata să agite cuțite și bombe pe străzile bătrînului continent; din nefericire, ceea ce s-a făcut în zeci de ani are nevoie tot de zeci de ani pentru a fi desfăcut; sau de un mare bocanc pe gît…pentru că timpul se grăbește…

      00
  8. tinand cont si de pandemie si de numultumirea generala din societate, e posibil sa tina mai bine lucrurile sub control venind cu declaratiile astea impotriva islamismului si cu masurile luate. nu cred ca a vorbit de capul lui.

    sigur, nu se mai vinde brie doua saptamani la stambul, ai o minoritate ofensata, dar pe de alta parte nu stiu cat de multumit ar fi fost cetateanul francez majoritar daca ar fi aparut macron si ar fi zis – trebuie sa fim intelegatori, boli mintale au si crestinii, din cand in cand cineva e decapitat. haideti sa fim solidari si sa ne plimbam la pranz la brat pe bulevard cu imamul. a anulat astfel actiunile extremistilor francezi de a-si face dreptate, nu s-a sinucis politic, a linistit cat de cat majoritatea.

    00
  9. Cand primesti niste oameni la tine in tara sa-i ajuti, ii primesti si cu bune si cu rele. Nu te mai caca pe tine acum ca sunt teroristi.

    00
  10. Fluture, imi place ce scrii si apreciez ca raspunzi. iti citesc inclusiv comentariile

    00
  11. Eu am mai zis-o, pentru sute de minusuri, Franta e unde e pe barba ei. Au ajuns sa aiba mai multe atentate decat Irak-ul si n-am auzit de nici o masura. N-am auzit de demisii, n-am auzit de programe reale de integrare, n-am auzit de vreo idee prin care sa nu mai fie razboaie in tarile arabe, nu vad decat gargara si fraieri care mor. Singura idee care macar e coerenta, e aia de a nu mai primi imigranti, dar nici aia nu mi-e clar cat de populara e in Franta. Poate cand o sa incheie seria de soareci frustrati pe post de presedinti ceva o sa se schimbe.
    Partea cu terorismul islamic este deja o moda, nici nu apare BREAKING NEWS bine ca cineva l-a auzit pe ala strigand Allah Akbar. E mult de discutat pe subiectul asta, dar nu e locul aici.

    00
    • @John Temple Rusul va alege intotdeauna vodka, chinezul va alege intotdeauna sa manance lilieci, neamtul va alege intotdeauna razboiul, musulmanul va alege intotdeauna terorismul, indianul va alege intotdeauna sa se cace pe marginea drumului… singura solutie este ca noi, oamenii normali, sa incercam sa-i omoram pe toti. Ce simpla e lumea cand ai o minte simpla.

      00
    • @Dex: e bună asta cu „neamțul va alege întotdeauna războiul”. 🤣🤣🤣
      Ești simpatic.

      00
  12. cuvintele contează. să coborâm foarte aproape de firul ierbii… la mine în familie se mai povestește din când în când următoarea întâmplare:
    subsemnata era în clasa I, anno domini 1987, vin ai mei într-o seară acasă, tata de la serviciu, mama probabil de la cozi și mă găsesc cu tema ”făcută”. exercițiile scrise frumos, dar nerezolvate. efectiv doar copiate din manual.
    ”de ce le-ai scris așa, trebuia să le rezolvi, trebuia să faci adunarea și să scrii rezultatul după semnul =; nu știi să faci adunările astea, hai să te ajut”
    ”ba știu să fac adunările, dar tovarășa a zis să le scriem”
    ”trebuie să le revolvi”
    ”tovarășa a zis să le scriem, doar să le scriem, n-a zis să le rezolvăm”

    long story short, taică-meu zice că a fost necesar să se prefacă că o sună pe învățătoare și a venit cu ”tovarășa a zis a fost o greșeală de exprimare și că trebuie să le rezolvi”. le-am rezolvat, că a zis tovarășa (alta autoritate).
    a întrebat-o după aia pe învățătoare: 5 copii, cu tot cu mine din 40+, au rezolvat exercițiile, restul le-au ”scris”.

    00
    • Da, iar pentru copii sunt si mai importante. Sa fie bombardati toata ziua cu « atac islamist » fara alte explicatii din partea familiei sau scolii, e usor de vazut ce fel de cetateni vor creste.

  13. Eu o chestie nu o inteleg sau imi „transcende” intelegerea. O stiau cred si cei din epoca de piatra. Nu te legi de religia lui X sau Y. Lasi chestiile sfinte in pace mai ales la redusi mintal. Unii francezi nu se lasa, sunt curve de atentie, au vazut ca chestia asta are tractiune si tot il prezinta pe Mahomed in pula goala si cacaturi pt cerseala de atentie. Si daca cauti atentie gasesti atentie. E ca si cand incerc sa iau mancarea din fata cainelui/fiarei si ma minunez ca ma musca. Copil fiind aveam in zona unul mai „simpleton” la care ii murise maica-sa cand era mic. Si ne-a zis clar: sa nu ma injurati de mama ca va crap capul. Binenteles ca s-a gasit un destept sa-l injure de mama in birt si si-a luat o sticla in cap de l-a luat salvarea. Intelege fiecare ce vrea.

    00
    • Eu zic ca e o minoritate de francezi care aproba caricaturile alea. Nici nu sunt amuzante. Mai misto a fost asta ultima cu Erdogan. Deci n-as balacarii toti francezii pentru asta, la fel cum nu balacaresc toti musulmanii pentru niste radicalizati.

    • Și mâine se vor trezi unii că se închină la BMW și dacă zice vreunul vreo nasoala de BMW sau de șoferii de BMW il decapitează sau ii da o sticla in cap, absolut aberant, libertatea de exprimare e mai importanta decât orice religie, că și aia au libertatea sa fabuleze de mii de ani, dar e dreptul lor sa baleasca racle, să se roage de ț ori pe zi, in final au libertatea de a-și exprima credința, de asemenea tot de libertatea de exprimare beneficiază și când ii înfierează pe necredincioși. Azi nu avem voie sa spunem de Mahomed, mâine nu o sa avem voie sa spunem de altcineva, înainte de ’89 nu aveai voie sa spui de Ceaușescu, in tarile arabe îmi imaginez că nu ai voie sa spui ceva de rău conducătorul vreunui regat sau emir, parcă e un tipar.

      00
    • Ciocanul, doar ca aici e invers. Un nene caruia i-a murit mama a intrat singur si de buna voie intr-un bar pe care scrie mare cu neon: aici te injuram de ma-ta, fara exceptii. Si nenea a intrat in bar, barmanul l-a injurat de ma-sa, iar nenea i-a dat barmanului cu taburetul in cap.

      00
    • a venit cuscra (foarte bisericoasă) cu textul ăsta.
      frate, eu la modul general n-am simțul umorului și mă atac din orice căcat. cu anii și dacă îl cunosc pe omul care face gluma, nu mai explodez ca un foc de artificii și chiar mă amuz. la modul particular sunt câteva subiecte pe care n-o să mă amuz niciodată și niciodată n-o să privesc gluma aia ca pe o glumă: viol și învinovățirea victimei, femeia la cratiță, în general chestii care țin de drepturile femeii și limitarea lor, banii și nu-mi mai vin acum în minte.
      nu, nu le iau ca glume nici măcar din partea unor oameni pe care îi cunosc și chiar știu că nu iau în serios ceea ce spună. și dacă nu te cunosc prea bine și faci o glumă d-asta riști să-ți pun o ștampilă de n-o scoți nici cu lama și cu hipoclorit.
      dar până acum n-am ucis pe nimeni, n-am rănit pe nimeni pt glume d-astea. nici măcar n-am încercat așa ceva.

      1. să nu aducem în discuție faptul că revista aia chiar n-avea nimic sfânt, cum se zice în popor: caricaturi cu Moș Crăciun, Iisus, etc. s-or fi bășicat și alții, dar n-au pus mâna pe armă.
      2. musulmanii ăștia care se bășică acum au ales ei, sau 1-2-3 generații în urmă, să vină să locuiască într-o țară catolică, cu înclinații spre ”ia lasă-mă în pace cu religia, că nu-mi trebuie”. când te duci în mijlocul oamenilor care au anumite obiceiuri te poți aștepta ca ei să ia la mișto obiceiurile tale, tu te-ai dus peste ei, nu te purta ca un babuin abia dat jos din copac și nu scoate cuțitul.
      nimeni nu zice să te lași călcat în picioare, dar respectul celorlalți nu se câștigă cu arma.

      00
    • Dar e greu sau imposibil sa respecti niste chestii simple de genul nu trece linia rosie ? Chiar trebuie sa faci orice mizerie si sa superi in virtutea dreptului la libera exprimare ?

      00
    • @Ciocanul: tocmai asta e ideea, sa te poti pisa pe cartea unei religii fara sa vina cineva sa-ti zica ceva.

      In Europa daca te duci intr-o piata oarecare si te pisi pe o biblie, in cel mai rau caz iti iei amenda pentru ca te-ai pisat in public.

      Daca in schimb te pisi pe un coran, pe langa o posibila amenda, o sa apara tot felul de cretini care o sa vrea sa te omoare.

      00
    • @sin ar fi bine sa te intrebi ce probleme ai tu de te temi in halul asta de o intreaga comunitate, de ce vorbesti de un rucsac abandonat intr-un tramvai la un post despre cuvinte si de ce faci imediat legatura intre comunitatea musulmana si acel rucsac abandonat.

      O tipa de vreo 20 ani a fost condamnata zilele trecute pentru ca a scris un comentariu de genul « profesorul a primit ce merita ». Condamnata, cu suspendare, dar cazierul ramâne si e naspa, mai ales daca recidiveaza. Asa ca n-o mai da tu cu siguranta de semizeu ca daca se pisa cineva pe o biblie in piata nu i se intampla nimic. Repet, fa putina introspectie si vezi de ce reactionezi asa. S-ar putea sa ai surprize neplacute la inceput, dar per total o sa fii mult mai bine in viitor.

    • @fluture: m-ai inteles gresit, nu ma tem la modul ca daca ii vad pe strada trec pe alalalt trotuar, ci pur si simplu consider ca au o predispozitie maxima la violenta extrema. Cam ca ultrasii al caror singur scop in viata e sa se bata cu politia.

      Legatura cu rucsacul e ca daca ar fi fost sa fie distractie, sunt ~95% convins ca ar fi fost plantat de un baiat fix ca ala de a luat gatul la o baba in biserica, sa arate el crestinilor cum sta treaba. 5% raman ca si posibilitatea sa fie unul din extrema dreapta, ca sa trezeasca poporul adormit, sau ce texte or mai baga si aia, ca nu pricep nimic din limba astora.

      Am zis ca daca te pisi pe o biblie nu sare nimeni sa-ti taie gatul asa cum se intampla daca faci asta cu un coran. Cam mare diferenta de atitudine, nu crezi? Unde mi-am ars-o semizeu?

      Eu zic sa vezi tu ce probleme ai de crezi ca poti sa ai o discutie rationala cu genul asta de oameni radicali si simti nevoia sa le iei apararea. Sau si mai bine, uita-te prin centrele sunt sunt dusi astia salvati de pe mare care tot vin sa ceara azil in Europa, sa vezi ce rationali sunt cand dau foc si distrug totul pe acolo ca au impresia ca li se cuvine sa primeasca de mancare, locuri de munca sau mai stiu eu ce or crede ei ca li se cuvine.

      Sa revin la durerea ta cu cuvintele: n-au fost suficient de dure si de multe, si s-au lasat fara actiune, in sensul ca m-as fi asteptat sa citesc pe Retuers sau alta agentie de presa, ca nu stiu, au fost arestati cateva mii de din astia cu idei neconforme cu libertatea de exprimare si sunt pregatiti pentru deportare undeva unde n-au decat sa tipe cat vor si sa-si ia gatul unii la altii.

      00
    • @fluture: m-ai inteles gresit, nu ma tem la modul ca daca ii vad pe strada trec pe alalalt trotuar, ci pur si simplu consider ca au o predispozitie maxima la violenta extrema. Cam ca ultrasii al caror singur scop in viata e sa se bata cu politia.

      Sa revin la durerea ta cu cuvintele: n-au fost suficient de dure si de multe, si s-au lasat fara actiune, in sensul ca m-as fi asteptat sa citesc pe Retuers sau alta agentie de presa, ca nu stiu, au fost arestati cateva mii de din astia cu idei neconforme cu libertatea de exprimare si sunt pregatiti pentru deportare undeva unde n-au decat sa tipe cat vor si sa-si ia gatul unii la altii.

      Uite, iti spun eu ce problema am cu astia ca tine. Din numai doua fraze, 5 rânduri, demonstrezi cât de in afara societatii actuale – pe care, culmea, vrei sa o salvezi cu ideile tale! – te afli. Societatile astea in care noi traim sunt construite in asa fel incât gândurile unei persoane sa nu fie motiv de bagat in puscarie, deportare, leprozerie etc asa cum tare tantos afirmi ca ai vrea tu sa se intample. Nu poti sa deportezi niste oameni doar pentru ca ii e teama lui „sin” când vede un rucsac singur in tramvai. Nu poti, pentru ca asta ar insemna ca tu, sin, când te gândesti ca ai fute-o pe duduia aia cu sâni misto de pe strada, ar trebui sa fii bagat la puscarie pentru ca e posibili sa te pregatesti de un viol sau cine stie ce crima. Statele in care traim nu pot deporta sau incarcera oameni doar pentru ca tu, sin, crezi ca ei ar putea comite niste crime. Nu ma astept sa vezi sau sa intelegi despre ce vorbesc. Pentru ca tu nu stii ce e o discutie rationala in frica ta de moarte, de arabi, de musulmani si de rucsaci singuri prin tramvaie.

      „Predispozitie maxima la violenta extrema”. Tu, sin, stii sigur asta. Ai vazut in filme. Ai vazut pe strada. 90% din arabii cu care te interesectezi pe strada vor sa-ti taie gâtul. Tu stii, pentru ca eu nu stiu, dar am norocul sa ma pui tu in garda cu ceea ce se intampla pe strada.
      In fiecare zi, 500 milioane de musulmani se roaga – de mai multe ori – unui dumnezeu al lor. In fiecare zi, in lume, sunt 50 de oameni (exagerez, dar cu gândul ca poate intelegi) care sunt decapitati de 50 musulmani. Nu aceiasi in fiecare zi. In total, intr-un an, 20.000 de musulmani decapiteaza 20.000 de oameni. Nu-i asa ca ar trebui sa-i ucidem pe cei 500.000.000 musulmani? Asa e, pentru ca au „predispozitie maxima la violenta extrema”.

    • Ia fii atent aici cum arata niste oameni pasnici cu care am eu ceva ca mi-e frica de ei: https://www.dw.com/en/muhammad-cartoon-row-anti-france-protests-erupt-across-muslim-world/a-55448696

      Poate ar trebui sa citesti mai cu atentie ce scriu si in loc sa te incordezi si sa zici ca’s in afara societatii. Ce zic este ca Franta poate profita de situatia creata si sa rezolve niste probleme rapid, fara prea mare tam-tam. Da, sigur, nu e moral, dar nu le putem avea mereu pe toate.

      Observ ca te legi de faptul ca am scris de rucsac, si in postul ca nu am zis ca mi-e frica ci ca „poate sa fie distractiv in tramvai”. Daca imi era frica luam urmatorul tramvai. Aici e diferenta, nu ca nu mi-e frica, doar consider ca sunt predispusi la violenta pe teme din astea religioase intr-un mod in care persoane de alte confesiuni nu sunt. Ia zi-mi cand e ultima oara cand astilallti, sa zicem crestinii, au dat foc la lucruri ca nu-s de acord cu ce a zis un presedinte dintr-o tara care nu e alor ceva despre religia lor.

      Si legat de cuvinte, „suntem extrem de ingrijorati si condamnam in temenii cei mai duri ce s-a intampla in Franta” sunt fix frectie la picior de lemn. Sunt niste cuvinte goale care nu fac nimic, e ca atunci cand trebuie sa zici ceva ca asa trebuie, gen „imi pare rau, condoleante” cuiva pe care nu-l cunosti.

      PS: sa stii ca n-a fost frumos sa-i stergi comentariul fetei care povestea de experienta ei in Anglia, chiar spunea adevarul, am mai auzit de la diverse persoane care stau acolo aproximativ acelasi lucru.

      00
    • Am terminat cuvintele. M-ai pus in cur.

      PS. Experienta neplacuta a unei persoane nu inseamna ca o comunitate – IN ANSAMBLUL EI – trebuie stigmatizata. Rezultatul acestei stigmatizari este fix ceea ce vedem astazi in societate. Iar tipa aia are asa de multe povesti din Anglia si din Franta, incât ma mir ca mai e in viata sa povesteasca cum o forteaza pe ea femeile musulmane sa se imbrace ca ele.

  14. Atunci de ce comunitatea musulmana nu condamna public aceste acte? Nu exista islamisti moderati, exista doar islam! Poate unii nu sunt violenti insa majoritatea lor sunt de acord cu violenta impotriva celor care incalca sharia. Ei chiar nu se intreaba de ce tarile in care au imigrat sunt mai dezvoltate decat tarile de origine? De ce vor sa transforme tarile adoptatoare in shitholes? Sa stea la ei sa manance nisip daca nu se pot integra si se ofenseaza violent la libertatile din vest.

    00
    • “Comunitatea” musulmana e precum cea ortodoxa, adica fiecare cu a lui, teofan zice una, daniel zice alta dar vocea nu e comuna iar daca nu te intereseaza nu auzi de acele condamnari sau pareri.

      00
    • Constantin, tu chiar pari genul ala care sa asculte cu atentie cand comunitatile musulmane condamna crimele astea. Si de restul, flegme.

    • Plm de ce romanii nu ies toti in Pta Victoriei sa condamne cand vreunu d a nostru omoara pe cineva prin Spania?
      Ca sunt niste cazuri izolate, alta grija n are comunitatea islamica decat de astia?

      00
    • Bre Oxy, diferenta e ca atunci cand unul de-al nostru omoara pe cineva prin Spania nu o face in numele lui Burebista. Nu-l auzi strigand „Traiasca Iliescu”.

      00
  15. Fluture, chiar și cu timpul petrecut în Franța, printre francezi, textul acesta te diferențiază de francezi, iar ei francezii și-ar da seama că ești oricine, numai nu francez.

    Iar asta nu e un lucru bun, în sine.

    Între a muri pentru ceea ce crezi VS împăciuire, și alegi împăciuirea pentru orișice conjunctură, înseamnă că nu ești un om în care crede în ceva. Poate nu-ți dai seama dar textul tău ar servi perfect la sociologi & psihologi în caracterizarea mentalității românești, de a negocia în defetism. E demonstrativ și reflectă întru totul modul cum gândește românul în fața unui pericol sau crize: lukewarm. Ori francezul, prompt, fără autocenzură, zice clar: „Nu ne negociem principiile, ideologiile, crezurile. Cine nu e de acord, va muri.”
    Măcar nu ești caracterizat drept pivotant, însă, nu e mult lucru spus bun.

    00
    • Siguranta asta de tine cand spui ce e bine pentru mine in relatia cu francezii spune totul despre tine.

      Cum zic francezii, tu pétes plus haut que ton cul. Genul ala de persoana cu care nici eul meu francez si nici cel român nu vrea sa converseze.

  16. Cuvintele sunt alese pentru a confirma si arata lumii cine sunt aia care sprijin ideile extremiste si încep sa cred ca nu arabii erau cei care sprijineau Isis pe ascuns

    00
  17. Terorismul islamist este o parafă grea, menită să dea un verdict implacabil într-o speță. Este chiar o încadrare juridică. Ești judecător și ai toate datele speței, poți să te pronunți pe caz. Dacă nu, e indicat să te abtii, in general pentru că te situezi in afara corectitudinii (și nu numai politice). Macron nu s-a abținut tocmai din motive politice. Lui i s-a părut că înfricoșează pe acei debili care sunt înclinați spre radicalizare, dar, in același timp, nu „duc” psihologic un asemenea verdict. Faci că ăștia? Pentru noi ești terorist. Voila.
    Și trecând la ultimele paragrafe ale articolului, zic așa: distanțarea fizică a fost „profețită” de Asimov in Soarele gol, unde societatea umană de pe o a
    planetă colonizată era alcătuită din cetățeni puțini, fiecare cu domeniul lui, cu propriii sclavi roboti, cu meserii creative, dar care nu se vedeau între ei ci se vizionau prin mijloace video. Nici măcar nu mai suportau aproprierea fizică, își simțeau mirosurile. Și totuși, incredibil, era o societate ca oricare alta, cu bune și rele. Am scris asta pentru că ne văităm atât de acele restricții pe care trebuie să le îndurăm. Menirea omului nu e confortul ci evoluția. Iar evoluția există doar in afara confortului. Și nu la evoluția tehnologică mă refer aici, ci tocmai la cealaltă.

    00
    • Evident, toti potentialii criminali musulmani se sperie acum ca Macron ii face teroristi. Au, ma doare, nene Macron!

      Daca a zis Asimov intr-o carte, e clar ca… e totul ok si cu asta.

    • Fluture, dacă măcar doi se sperie, mai scapă cu viață niste oameni. 😛
      Și da, viitorul omenirii poate fi cel „profețit” de Asimov. Pare incredibil? Citește-i cărțile și poate mai schimbăm vorbe pe tema… peste vreo câțiva ani. Sau îți amintești tu singur de discuția asta.

      00
    • Si daca vorbele astea pot opri doi criminali potentiali dar radicalizeaza alti trei si vreo mie de cetateni francezi?

      In anul 2187, un ziar va face caricaturi cu Asimov si 11 jurnalisti vor fi asasinati de adeptii profetului Asimov.

      Casta asta de oameni atat de incantati de Asimov sau alti scriitori de SF care la fiecare pagina isi dau cu palma peste frunte si-si spun « adevarat, frate! ».

  18. Și care e diferența între ăștia doi recenți și cei de la Bataclan? Că ăștia erau de capul lor și ceilalți în gașcă? Sau că ăștia s-au uitat ce găsesc prin bucătărie, iar ăilalți aveau armament serios?

    Și ce ar trebui să facă societatea pentru ca bieții „copil” să nu se radicalizeze? Să-i oblige să citească iluminiști? Să le dea o alocație generoasă? Sau doar coniac gratis și abonament la tractir?
    Atentatorul de la Strasbourg era islamist sau un țicnit simplu care s-a apucat să împuște din vina societății că nu a avut grijă de el?
    Sau cel cu camionul de la Berlin? De la ce număr de victime în sus e atentat terorist sau un copil de care n-avut societatea suficientă grijă?

    00
    • De ce te ratzoiesti?

    • păi cred că mi se pare ușor enervantă ideea că pot fi împrăștiată pe pereții unei stații de metrou, iar milostivii de pe margine să strige că e vina societății, că nu a fost destul de duioasă și grijulie cu atentatorii

      00
    • Pentru ca tu crezi ca oamenii devin teroristi dintr-o gena, dintr-un neant, nu dintr-o interactiune cu societatea din care si tu si eu facem parte. Nu, exista o maternitate speciala pentru teroristi…

      Si totusi functionezi.

    • exista o maternitate speciala pentru extremisti si se numeste wahhabism.

      Sunt 5 milioane de musulmani in Franta, traiesc in aceeasi societate in care traim si noi, dar nu decapiteaza oameni cand apar caricaturi. Majoritatea denunta wahhabismul drept o secta satanica si sursa a terorismului islamist.

      00
    • Păi cred că terorismul – ideologia – e pe undeva între virus și modă.
      Unii, chiar dacă sunt expuși, nu pățesc nimic, alții au un pic de febră și rămân fără miros, alții horcăie la terapie intensivă.
      În Parisul sfârșitului de secol nouășpe erau la modă atentatele anarhiste – „nu există burghez nevinovat”, „ce contează victimele dacă gestul e frumos?” – astăzi câți mai au habar de ce a fost atunci?

      Terorismul în Orientul Mijlociu – nu știu sigur, dar e probabil – să fi început cu atentatul Irgun de la King David. Un atentat de succes, poate de aia au început și musulmanii să aibă inițiative în domeniu.

      Poate peste zece- douăzeci de ani terorismul islamic va fi la fel de expirat ca grupul Baader-Meinhof. Iar Europa va zguduită de atentate ecologiste sau va apărea cine știe ce specie nouă de fanatici ucigași.

      Dar pentru cei ce sunt în pericol acum nu contează că atentatele se vor rări și vor dispărea „natural” în câteva decenii.

      Și – fără bășcălie – societatea nu are ce face în afară de măsuri polițienești.
      Oricât de prosperă și evoluată ar fi societatea nu poate să asigure fiecărui copil un trai îndestulat, o familie echilibrată și un grup de prieteni raționali și cu bun-simț.

      Ce poate face – realmente – societatea.
      Păi să-și păzească granițele.
      Să nu mai primească cu brațele deschise posibilii infectați.
      Să-i prindă rapid, să-i expulzeze înainte de a face ceva rău, iar dacă nu-i vrea nimeni să-i vâre la închisoare până ce Greta Thunberg își aniversează centenarul.
      Da, cretini sunt în toate grupurile etnice și religioase, probabil în procent asemănător. Dar cel mai rău lucru ce-l fac fanaticii pravoslavnici e să se bată cu jandarmii la moaște. Iar fanaticii papistași dau lege că fetușii malformați trebuie musai purtați până la termen. Nu-s acțiuni prea lăudabile, dar nu mă fac să cobor cu stres într-o stație de metrou.

      00
    • Cu alte cuvinte, societatea, statul, trebuie neaparat sa inchida granitele ca sa nu mai fii tu stresata in metrou. Gata, uite ca avem solutia si noi ne prefacem ca nu.

      Au venit doi baieti radicalizati din Tunisia, lasa-i si pe aia nevinovati cu copii din Siria sa moara la portile Occidentului. Doar ca sa nu mai fie stresata @elena cand se suie in metrou. Pam, pam.

  19. Socialul uman e imprevizibil și impredictibil pentru inteligența unui om obișnuit, chiar și pentru cei cu inteligență nativă deosebită. Ăsta e primul motiv pentru care nu cred in teorii ale conspirației. Orice conspirație este menită să devină bumerang in mâna celui ce o folosește. Anul de care spui e foarte posibil să nu mai existe deloc în istoria umanității. Dar asta nu ne mai privește pe noi, noi nu vom afla niciodată. Eu nu m-am dus până acolo. Ce zic eu poate fi mult mai aproape.

    00
    • Cine si cand a vorbit in textul meu de vreo teorie a conspiratiei?

      Nu crezi ca anul 2187 ar mai putea exista, dar societatea profetita de A se poate. Ce crezi tu se poate, chiar si mai curând, ce cred eu e improbabil. Sigur nu vezi nimic anormal in schimbul asta de idei?

  20. Nu, treaba cu teoria conspirației era pe lângă textul tău, legat de predictibilitate.
    Nu cred că anul acela va mai exista pentru că suntem o societate distructivă si autodistructivă, îmi doresc să n-am dreptate. Referitor la cultul Asimov, poate există în anumite cercuri, nu știu, dar daca ar mai exista omenirea peste o sută și ceva de ani și ar cunoaște măcar numele de Asimov și tot ar însemna că a rămas ceva în urma lui, trist e pentru cei care își închipuie că rămân în istorie dar sunt înghițiți de praf imediat ce dispar fizic.
    Citește cărțile, încearcă, n-ai nimic de pierdut. Timp in niciun caz.

    00
  21. Eu cred ca dorința asta de a decapita oameni nu izvoreste de la sine, e clar ca sunt indoctrinati cu buna știința și atunci de ce sa nu-i numim teroriști? Diferența fata de Bataclan este ca primii au fost mai bine organizați iar ceilalți pur și simplu au vrut sa se răzbune pe declarațiile autorităților, repet, dacă radicalizarea nu s-ar fi întâmplat atunci poate ca aceste atacuri nu s-ar fi intamplat.

    00
  22. Poate toate polarizarile pe care le vedem acum , musulmani/crestini, usristi/psdisti, români/unguri, sunt doar efecte temporare ale globalizării și de fapt suntem la un pas de la a înțelege că toți oamenii își doresc in esență cam aceleași lucruri.

    Sau poate inventează cineva un inamic extraterestru

    00
    • @mrcdl: Oamenii nu-s în stare să hotărască care-i partea corectă a drumului când vine vorba de mers cu mașina sau când vine vorba de măsurat distanțe și cantități 🤣🤣🤣
      Ai prea mari pretenții de la civilizația asta. Poate următoarea iterație ca avea mai mult noroc. 🤣🤣🤣

      00
  23. Islamul nu are perspective de a evolua către o formă mai umană, mai modernă. Nu știu dacă există vreo mișcare/curent în Islam care să reinterpreteze Coranul și fundamentele acestei religii astfel încât să o facă compatibilă cu o serie de deziderate ale contemporaneității (în principal, toleranță). Poate din cauza faptul că statele din zona islamului au un regim fundamentat pe aceasta religie? Lucru ce nu permite o evoluție doctrinară. De multe ori, vocile vin din Exil, de la oameni care au părăsit societățile alea și sunt anatemizați de stat și compatrioții săi. Laicizarea statului ar trebuie să fie o prioritate pt. orice stat arab (și pt Polonia).

    00
    • Islamul, din punct de vedere istoric e echivalent cu crestinismul din vremea inchizitiei spaniole… Practic e in urma cu vreo 600 de ani fata de crestinism… Crestinismul a avut timp suficient sa se modernizeze, sa devina tolerant, etc…. daca ar avea suficient timp la dispozitie, probabil si islamul ar urma aceeasi cale si in cateva sute de ani ar deveni o religie inofensiva. Problema e ca nu mai are acest timp, este depasit de vremuri… O coabitare intre islamul actual si societatea vestica e practic imposibila, doar cineva total desprins de realitate isi poate imagina asa ceva… Tare mi-e teama ca viitorul apropiat va vedea o renastere a unui rasism feroce, cum n-am mai vazut demult… Fie din partea vesticilor, care incep sa se sature de manifestarile „religiei pacii”… fie din partea musulmanilor, care va deveni majoritari si se vor impune in Europa… Cale de mijloc nu prea exista.

      00
    • „vor deveni majoritari”…. asta pentru eventuali grammar nazi :)

      00
  24. Vorbele da, sunt importante, dar faptele politicienilor francezi cam lipsesc cu desavarsire…….din pacate

    00
  25. NOU
    #77

    Abordarea lui Macron e ciudata, pentru ca extrem de tardiva. Dar, ma rog, poate stie el ceva ce nu stim noi.

    In rest, daca spunea criminali islamisti era mai bine?

    Daca exista dovezi cuantificabile in mod obiectiv (adica declaratii, martori, socialmedia, samd), putem sa ii numim linistiti teroristi. N-am investigat, nu stiu, dar presupun ca Macron nu vorbeste din cur.

    00
  26. Mi se pare ca toate comentariile demonstreza ca e un sambure de adevar in ce zice Fluture, mai ales alea care il contrazic.

    00
  27. NOU
    #79

    O sa fac ceva ce probabil voi regreta, dar Fluture, articolele tale mereu m-au pus pe ganduri, pozitiv sau nu.

    Hai sa spun cum vad eu situatia cu referire la Charlie Hebdo si consecintele actiunilor lor.
    1. Incepand cu 2006, CH publica de-a lungul anilor mai multe caricaturi cu Mahommed. Vanzarile cresc cu 200%
    2. Apar proteste in randul populatiei islamiste, care cresc gradual. Mai intai proteste vocale, apoi se va trece la atentate, care de-a lungul timpului vor creste in intensitate.
    3. CH escaleaza aciditatea caricaturilor. Inclusiv una cu Mohammed „in pielea goala’ si in patru labe. Sau una care spune „Coranul e de rahat. Nu opreste gloantele”.
    4. Este evident pentru toata lumea ca spiritele se inflameaza mult prea tare. Ca CH provoaca. Oficialitati din mai multe tari iau pozitie.
    5. Se bate moneda pe libertatea de expresie; in discutie incep sa se implice si mai multe oficialitati: sefi de stat, organizatii, guverne. Unii pro, altii contra. Devine practic o problema de diplomatie externa.
    5. Totul culmineaza cu macelul din 2015.
    6. In 2020, CH republica caricaturile.
    7. Replica este cea pe care o stim cu totii. Alti oameni nevinovati mor.

    Acum, ce as vrea sa inteleg eu este ce legatura au caricaturile astea cu libertatea de exprimare.
    De ce desenele astea – multe dintre care mi se par de o grosolanie si un prost gust tipator – sunt ridicate la rangul de exponent al libertatii de exprimare. Mi se pare o problema falsa. Vreui sa lupti pentru libertatea de exprimare? Lupta impotriva cenzurii care ne inconjoara din toate directiile, in numele politically correctness-ului.

    De ce pare a fi OK sa insulti in continuu o minoritate foarte sensibila, desi stii ca repercursiunile vor fi grave. Mi se pare iresponsabil si fara niciun fel de castig. Nu faci decat sa inflamezi si sa antagonizezi o categorie sociala.
    Nu asa vor invata ce inseamna dreptul la libera exprimare. Asta se face prin educatie si in timp.

    O sa fac si o paralela: iti spun sa nu mai faci glume de genul „Yo momma”, pentru ca nu imi plac; mama este foarte importanta pentru mine si simt ca o jignesti. Replica ta ta este ca spui ce glume vrei, e o tara libera. Mai intai ma supar, apoi tip la tine si sfarsesc prin a te lua la bataie si te bag in spital.
    Nimeni nu spune ca gestul nu este exagerat, dar hai sa fim seriosi, nu cred ca cineva se mira. Batausul o sa mearga la pranaie, da’ si pe celalalt l-a mancat in cur.

    Si atunci, de ce? Care este scopul?

    Inchei cu doua citate luate din articolul de pe Wikipedia:
    „In France, there is a principle of freedom of expression, which should not be undermined. In the present context, given this absurd video that has been aired, strong emotions have been awakened in many Muslim countries. Is it really sensible or intelligent to pour oil on the fire?” – Foreign Minister Laurent Fabius

    „[…]a French magazine published cartoons featuring a figure resembling the Prophet Muhammad, and obviously, we have questions about the judgment of publishing something like this.” – The White House

    00
    • Sincer, eu nu vad nici o problema cu publicarea caricaturilor respectiva… orice prost are dreptul sa se exprime si atat timp cat nu recurge la violenta, da, e chestie de libera exprimare. Unde vad eu o problema, e cu ipocrizia dezgustatoare a societatii vestice care permite etalarea unor dejectii, dar interzice opinii in numele corectitudinii politice sau altor principii „alese”… daca ai o opinie argumentata, fie si prost, nu conteaza, poti ajunge la inchisoare. pe principiul acesta, nu sunt de acord nici cu condamnarea la inchisoare a fetei care a scris pe fb ca profesorul respectiv merita sa moara… da, e o prostie, dar E O OPINIE,, pe care n-o schimbi prin masuri punitive. numai un retardat isi imagineaza ca realizeaza ceva cenzurand o opinie… Tot ce realizeaza, e etalarea prostiei si incapacitatii proprii…

      00
    • NOU
      #81

      @Incomod
      Sunt de acord cu tine, in principiu. Ai dreptate.
      Dar *acum* este o problema pentru ca, din pacate, aceste caricaturi costa vieti umane, destine distruse si familii indurerate.
      Si atunci poate este mai intelgient – pentru moment – sa nu mai impungi cu batul.
      E o chestiune de prioritizare, din punctul meu de vedere.

      00
    • ”sa insulti in continuu o minoritate foarte sensibila, desi stii ca repercursiunile vor fi grave.”
      Deci niste desene cam prost facute dau dreptul unei minoritati (desi se pare ca este cam mare minoritatea) sa taie gatul unor nevinovati. In Franta. Daca minoritatile alea se simt ofensate de ce nu merg in tari unde libertatea lor religioasa este mult mai apreciata? arabia saudita pakistan si indonesia i-ar primi cu bratele deschise. sau nu ?!

      00
    • Bai, Nicule, Alex nu a zis in nici un moment ca publicarea caricaturilor da vreun drept unor dezaxati sau teroristi. Nu va mai stropsiti imediat la cineva care incearca sa-si puna intrebari si sa aiba un dialog real.

    • Pui problema greșit, nu caricaturile sunt problema ci atitudinea oamelior fata de ele. Soluția ușoară este sa nu mai publicam caricaturi, soluția corecta și grea este să-i educam pe oameni.

      00
    • @Nicu, unde am spus eu ca le da dreptul?

      00
    • Eu nu m-am ”stropsit” la nimeni. Si aveam un dialog de vreme ce la sfarsit era pusa o intrebare, de ce toti aia veniti din shithole countries ofuscati de caricaturi nu pleaca in alta tara unde religia lor este foarte apreciata. Ceva este foarte in neregula cu religia asta musulmana daca in secolul XXI apar astfel de idioti in mijlocul Europei.

      00
    • Dar continua, ca de aia suntem aici, sa ne iei tu la rost ca de ce nu se duc musulmanii in pizda mamelor din care au venit…

    • Dar cum ar fi ca aia sa publice orice fel de caricaturi, oricat de lipsite de gust i s-or parea unuia sau altuia si lumea sa-si vada de treaba, fara s-o frece grija de „dar vai, cum sa publici asa ceva.”?

      00
  28. @Fluture: ai făcut articolul ăsta ca să ce?
    Mersi că mi-ai șters comentariile. Se vede că ești băiat de zahăr.

    00
    • Am facut articolul asta ca sa spun ca cuvintele sunt importante. Tu ai ales sa ignori despre ce am scris si te-ai lansat intr-o intrecere de scuipat musulmani, profeti si arabeti. Pe toti, desi sunt milioane de musulmani in Europa care isi vad de treaba si nu deranjeaza pe nimeni si nu impun nimic nimanui. Tu ai ales sa spui despre ei ca sunt niste jeguri. Ma gandesc ca poate ai o intalnire importanta cu grupul tau de neonazisti, asa ca te-am eliberat. Ciao.

  29. Facut curatenie in comentarii. Cred ca e postul la care am sters cele mai multe, de când scriu pe aici.

    Nu pot avea nicio conversatie cu oameni care vorbesc despre o intreaga comunitate cu arabeti, cioroi, tigani imputiti, baticiti sau alte peiorative. Mai ales cand textul meu n-avea nicio legatura cu apararea vreunei comunitati.

    E imposibil de comunicat cu cineva care nu intelege un titlu. In schimb, doreste sa-si verse frustarile personale, xenofobia – inclusiv cea latenta, pernicioasa – si rasismul, atacand TOATA comunitatea + sussemnatul.

    PS. Functionez ca un AI rudimentar: de unii dintre voi imi voi aduce aminte si in alte conversatii. Sunteti niste idioti care nu ar trebui sa comentati nicaieri pe Internet. Voi sunteti idioti, nu parintii vostri, nu comunitatea din care faceti parte, nu TOTI românii sunt ca voi. Sigur n-ati prins-o nici pe asta.

    • Tu faci exact ceea ce fac musulmanii radicalizati. Cenzurezi si condamni tot ceea ce nu-ti convine.
      Indiferent daca rezonezi sau nu cu comentariile trebuie sa lasi pe toate sau sa le stergi pe toate.
      Fiecare isi asuma cele spuse si facute de el ca asta il defineste ca om matur.
      Daca multa lume de aici nu e de acord cu tine inseamna ca in bula asta astia sunt membrii ei. Esti slab pentru ca nu accepti parerile altora. vrei schimbare dar doar in directia agreata de tine, esti slab si un terorist de jucarie ne-activat.

      00
    • Iar vin unii care trebuie sa ma invete chestii. Doar ca nu iau lectii de la rasisti si xenofobi.

      Sunt slab pentru ca nu vreau sa stau de vorba cu prostii. Nu-i bai, vorbiti voi intre voi, aveti multe sa va spuneti.

    • NOU
      #94

      „Doar ca nu iau lectii de la rasisti si xenofobi.” E un sofism.

      Oare de la cate sofisme in sus se poate spune ca un om este sofist? Conteaza si intentia? Daca e doar ignorant si debiteaza sofisme pe banda rulanta e corect sa il numim sofist? Intrebari, intrebari.

      00
    • Ce doresti, mai exact?

      Daca ai chef de vorba, poti sta tu de vorba cu rasistii si xenofobii si vezi daca puteti gasi raspunsul la intrebarile tale existentiale. Eu n-am nicio obligatie de conversatie, cu nimeni. Si cu atât mai putin cu xenofobii sau rasistii.

  30. Iei niste milioane de oameni, te folosesti de ei, nu faci nimic sa ii integrezi si ignori faptul ca ei isi iau lumina dintr-o tiparitura intepenita conceptual in vremurile de acum 1500 de ani.
    What can go wrong?

    N-am vreo solutie.
    Probabil ar trebui sa ne uitam in spate si sa studiem cazurile de asezari umane multi entice si culturale si sa vedem cum de a fost posibil ca acei oameni sa traiasca impreuna armonios.

    00
  31. „We’re all gonna die soon, and there’s no sequel.”
    Ricky gervais ianuarie 2020

    00
  32. NOU
    #99

    Fluture, de curiozitate, e gresit sa faci pe cineva „bou” daca nu a auzit de Antigona, hughenoti si falsa dilema? Daca da, de ce? Daca nu, de ce?

    Ps Care sunteti mai tineri si ati apucat sa studiati dupa manualele alternative. Mai e data ca exemplu de sofism (falsa dilema), arderea cartilor care nu sunt Coranul?

    00
  33. „Sunt doi criminali, creați de aceeași societate în care trăim. Ucigașul profesorului era în Franța de 5 ani. (…) radicalizarea acelui copil este și, parțial, vina societății, nu numai a imamului X sau a Al Qaida din Siria.”

    Nu am studiat cu atentie trecutul tanarului cecen care l-a decapitat pe profesor, dar nu prea cred ca a fost atat de tare stresat de societatea franceza in cei cinci ani petrecuti in Franta incat a fost direct transformat in terorist. Mai degraba pare sa fi trait in Franta doar fizic, in timp ce dpdv informational-educativ a locuit intr-o bula creata de familie+anturaj, in care realitatea societatii franceze i s-a „tradus” in termenii radicalismului islamic… Cam ca maghiarii de la Ditrau, care au impresia ca traiesc nu in Romania, care oricum nu-i intereseaza, ci in fantezia numita „Tinutul secuiesc”, unde ei si popa catolic local decid cine vine, cine sta, cine munceste etc..

    Din acest motiv sunt de acord cu autorul, respectiv ca autoritatile franceze trebuie sa devina mai dure cu extremistii si propagandistii islamisti. Au tot ce le trebuie, inclusiv sustinerea populatiei. Si e nevoie de masuri exemplare, luate doar impotriva celor care sunt cunoscuti si dovediti ca islamisti extremisti (nu in stilul rusesc, unde pentru un nebun e arestat tot satul!).

    Este exact ce a facut guvernul Kosovo in 2014, cand nimeni nu a ridicat vocea (desi 90% din populatie sunt musulmani!) la arestarea celor mai importanti 14 imami, acuzati ca fac propaganda pro-ISIS in moscheile unde slujesc (https://www.bbc.com/news/world-europe-29239534, https://www.bbc.com/news/world-europe-29239534).

    In 1962, Frontului National de Eliberare a Algeriei ii alunga pe musulmanii pro-francezi peste Mediterana, cu sloganul „Valiza sau sicriul”. Stranepotii acelor pied-noir care au ajuns atunci in Franta au, astazi, posibilitatea sa faca drumul invers, daca nu le place unde traiesc. Sau sa iasa in strada inarmati si sa moara impuscati de echipele GIGN si RAID, urland „Allahu Akhbar”…

    00
    • S.S. – un nickname bine ales.

      „Nu am studiat cu atentie trecutul tanarului cecen care l-a decapitat pe profesor, dar nu prea cred ca a fost atat de tare stresat de societatea franceza in cei cinci ani petrecuti in Franta incat a fost direct transformat in terorist. Mai degraba pare sa fi trait in Franta doar fizic, in timp ce dpdv informational-educativ a locuit intr-o bula creata de familie+anturaj, in care realitatea societatii franceze i s-a “tradus” in termenii radicalismului islamic… Cam ca maghiarii de la Ditrau, care au impresia ca traiesc nu in Romania, care oricum nu-i intereseaza, ci in fantezia numita “Tinutul secuiesc”, unde ei si popa catolic local decid cine vine, cine sta, cine munceste etc.. ”

      Deci tu crezi ca e vina strict a persoanelor respective ca au stat in bula lor familiala. E vina maghiarilor in mod individual ca voteaza UDMR, nu ca UDMR ii manipuleaza ca pe niste mingi.

      Nu stii nimic despre baiatul ala care l-a decapitat pe profesor, dar ca un SS bun ce esti, ai decis ca totul e numai si numai vina bulei lui. Societatea n-are nicio influenta asupra persoanelor. Nici una, deloc. Zic sa-i masacram pe astia care stau in bule familiale suspecte, sa ramânem numai noi, astia, oamenii buni care formam planeta.

    • @fluture
      Acu’, daca tu ai înțeles că inițialele mele trebuie sa vină musai de la Schutzstaffel, adică SS-ul lui Hitler, eu ce pot sa mai zic? Poate doar ca acronimul în cauză, ca să fie SS-ul de care știi tu, nu include puncte după litere… Dacă mă chema Stelică Anton (S.A.), ai fi zis că-s admirator de-al lui Ernst Röhm? Sau că am o societate pe acțiuni?!

      Cât despre ungurii de la Ditrău și islamiștii din Franța, eu am făcut o paralelă între modul în care fiecare dintre aceste grupuri sociale s-au izolat informațional, în comunitatea lor, de restul societății în care trăiesc. De aici ai tras tu concluzia că sugerez să fie masacrați și unii, și alții? Ciudată interpretare. Dar, recunosc, dă bine cu găselnița cu SS-ul.

      Apropo de maghiarii de tip Ditrău, îmi place cum îi absolvi de orice responsabilitate individuală: UDMR e de vină, numai UDMR! Chiar așa? Oamenii ăia sunt oare întârziați mintal, decerebrați, le curge scuipat din gură, sunt hipnotizați și nu pot face nimic fără să citească din „manualul UDMR”? Haida-de!
      Poate n-ai sesizat, dar la scandalul cu sri-lankezii, UDMR a fost luat complet pe nepregătite (dupa cum liderii sai au și recunoscut, a se vedea articolul lui Marko https://republica.ro/marko-bela-despre-cazul-ditrau-zam-picat-testul-suntem-responsabili-pentru-ca-cerem-toleranta-pentru-noi). La Ditrău, scandalul a pornit NU din planurile și strategiile UDMR (dimpotrivă, le-a adus deservicii majore!), ci din chiar mințile oamenilor locului, izolați în bula informațională în care se vorbește doar maghiara și se urmărește doar televiziunile budapestane. Din păcate, este bula în care au ales chiar oamenii din Ditrău să trăiască, în momentul în care au decis să se separe complet de limba română… Faptul că votează cu UDMR înseamnă același lucru – cu cine să voteze, dacă „nem tudom romanul”? Da, UDMR-ului îi pică de minune chestia asta, dar de aici și până la completa iresponsabilitate a alegătorilor maghiari din România pentru ceea ce se întâmplă în comunitatea lor, e cale lungă!
      Ca să nu mai zic că se poate face și comparația cu PSD-ul, care a pierdut electorat constant și semnificativ după 2004. Desigur că PSD-ul a continuat să încerce să manipuleze electoratul, dar mulți dintre români s-au lămurit cu cine au de-a face, și iată că PSD n-a mai pus pe nimeni la Cotroceni de 16 ani.

      00
  34. Patriot Act a dat o alta importanta cuvintelor/unor cuvinte.

    00
  35. NOU
    #104

    Eu n-am calificat nicio comunitate in niciun fel. Si tot mi-au fost sterse comentarii. Lucru cu care nu am nicio problema. Delete away.

    Am o problema, insa, cu defaimarea. Pentru ca daca tu spui asta:
    „Nu pot avea nicio conversatie cu oameni care vorbesc despre o intreaga comunitate cu arabeti, cioroi, tigani imputiti, baticiti sau alte peiorative. Mai ales cand textul meu n-avea nicio legatura cu apararea vreunei comunitati”, ma defaimezi. Iar owner-ul acestei platforme nu ar trebui sa permita asta, din motive evidente.

    Ca tot conteaza cuvintele…

    00
    • Ai alte probleme, nu cu defaimarea. Asta e doar o problema minora pentru ca nu stii ce inseamna si arunci cuvinte aiurea.

      Nu sunt aici ca sa ofer o platforma nici rasistilor si nici altor extremisti, indiferent de directie.

      A, si mai e un disclaimer un 4 puncte la formularul de comentarii.

    • NOU
      #106

      Regulamentul intern nu se pozitioneaza deasupra legii. Nu te face ca nu intelegi.

      00
    • Vad ca insiti. Despre ce pula mea lege vorbesti? Legea defaimarii? Pe cine te-am defaimat, ma, importantule? In ce fel? Ca am zis ca nu vreau sa am nicio conversatie cu oameni care folosesc anumite cuvinte peiorative la adresa unei comunitati? Asta numesti tu defaimare? Si mai vii si cu legea in mâna.

      Nu mai insista, ca te duci si mai jos decât astia cu arabeti si cioroi.

  36. NOU
    #108

    Fii „baiat, daca esti „baiat”. Asuma-ti. Vrei sa ma faci prost, bou, idiot? Go ahead. Dar nu arunca aiurea cu cuvinte care nenorocesc vieti in ziua de azi. Repet, nu defaima.

    00
  37. Dezbatere civilizată aici, ce naivitate!

    Fluture, fii bun și sterge-mi comentariile, te rog. Am greșit când m-am implicat aici.

    Mulțumesc.

    00
  38. inca un articol de la fluture care ridica la fileu o idee interesanta, rumegabila, buna numai de discutat si inaltat spirite.

    sunt de acord cu mare parte din ce zice in articol.

    cu ce nu sunt de acord, si e valabil cu absolut tot ce a scris fluture pe aici, este reactia lui la comentarii. domnule autor, ai ridicat o minge la fileu, unii vor prinde, unii vor lua as-ul, altii vor returna argumente. in capul meu, eu zic ca ultimei categorii ai putea sa le servesti contraargumente in loc de cartonasul rosu. bine, mai putin in cazul in care esti ferm convins ca ai intotdeauna 100% dreptate, caz in care, ei bine, ai dreptate.

    00
    • ps, da , in urma „conversatiilor” cu tine si cu eftimie sunt un pic mai destept. multumesc.

      00
    • thebblack, de mai multe ori ai dorit sa te confrunti cu mine. Din motive numai de tine stiute, eu n-am cautat niciodata sa ma infrunt cu nimeni. Textele mele nu sunt o chemare „tu, X, vino sa vezi ce pectorali am”. Sunt niste texte de citit – sau nu – in pauzele dintre doua review-uri la BMW-uri.

      Te deranjeaza reactia mea la comentarii. Pai, uite, hai sa-ti spun despre ce e textul. E despre importanta cuvintelor. Despre ce sunt comentariile? Despre cât de imputiti sunt arabetii, despre cum 90% (da, omu’ i-a numarat aseara pe toti) din ei sunt radicalizati, si despre cum femeile musulmane sunt bârfitoare si vor sa impuna regulile lor vestimentare in Franta. Nu importa ca am scris clar si raspicat ca derivele (islamiste) trebuie taxate imediat de statul francez, importa ca eu ii mângâi pe crestet pe arabi, in timp ce comentatorii stiu mai bine si ce trebuie sa fac eu si cum sunt arabetii in realitate.

      Da, reactionez când eu spun ceva si tu o iei pe aratura extremista, xenofoba. Si reactionez la fel de violent sau poate chiar mai violent. Nu o sa te las niciodata sa-mi scuipi in fata „adevarurile” tale stupide, putride, venite doar dintr-o teama care n-are nicio legatura cu realitatea. Nu o sa te las sa faci asta doar pentru ca aici, in locul asta, tu sau altii ati mai facut asta si ati fost tolerati de proprietarul blogului. El are gradul lui de toleranta, eu pe al meu. Pot mai usor sa tolerez niste tigani care incearca sa ma faca la buzunare decât un comentator care ma asigura ca 90% din musulmani sunt radicalizati. Sigur ca oricine are dreptul la o parere, dar eu am dreptul de a nu ti-o asculta sau a ti-o combate cu armele pe care le am la indemâna. Nu ma intereseaza ca „nu e fair, pentru ca tu ai un AK-47 si noi avem doar o scobitoare”, viata nu e „fair” in general. Extremistii nu se combat cu „stai sa-mi iau si eu AK-ul si dupa aia vedem cine e mai bun”.

      Nu voi construi niciodata o platforma – fie ea si numai un simplu text aruncat in Internet – ca sa poata veni toti extremistii, toti xenofobii (latenti sau declarati) sa-si expuna „parerile” si eu sa zic „ok, ai si tu dreptul la opinia ta”. Niciodata cu extremisti. Niciodata. Exact asta se intampla cu islamistii radicalizati. Au platforme in care se incurajeaza reciproc, schimba „idei revolutionare” si apoi omoara oameni. Sigur, noi nu omorâm oameni, noi doar suntem rasisti de interneti, in rest suntem niste oameni geniali, de baza, in comunitatile noastre albe si frumoase.

    • cum ziceam, in legatura cu subiectul articolului, nu pot decat sa scot palaria.

      problema mea, daca imi permiti sa continui discutia in acest sens, este exact reactia ta (imi cer scuze anticipat pentru folosirea persoanei a doua singular, imi face ideile mult mai fluide netrebuind sa caut intorsaturi de fraza pentru formulele de politete). tu reactionezi exact ca pustiul ala. tai capete. ok, omul e idiot. exprima niste idei extremiste, proaste, sau cum vrei sa le zici. cuvintele TALE sunt importante in acest context.

      am citit o parte din comentariile de la acest articol. si cateva din raspunsurile tale. pui probleme inteligente, dar te astepti la yesmeni. e evident ca intr-o lume normala vor fi multi (a nu se intelege neaparat majoritate) care nu vor fi de acord cu tine. multi poate o vor exprima nu foarte elegant. be our leader, enlighten us.

      da, daca singurul lui comentariu e „dute’n…”, sterge-l. dar daca totusi argumenteaza ceva, oricat de cretin, nu ti se pare mai simplu sa il demontezi? cine stie, poate va fi chiar fluture-lumea 1-0.

      00
    • inca o data, refuzi sa intelegi ceea ce tocmai ti-am scris intr-un lung cârnat. Eu am scris despre ceva, oamenii au comentat altceva, iar tu te astepti ca eu sa fiu politicos, dragut si simpatic si sa stau la o vorba cu xenofobii si rasistii. Eu, problema e la mine, nu la ce au debitat ei, e strict la mine. Nu au exprimat pareri, au exprimat frici si xenofobii rostogolite fix de cuvintele gresite alese de presa, presedinti sau prim-ministri.

      Tie iti place sa „demontezi”, te vad prin comentarii cum „combati”. Mie nu imi place sa demontez cretinatati. Chiar daca tie ti-ar placea sa ma vezi demontând cretinatati. Chiar daca tu crezi ca eu ar trebui sa reactionez in felul asta (al tau) si nu in felul meu. Vrei tu, neaparat, sa reactionez cum crezi tu ca ar fi „normal”. Altfel, sunt terorist islamist care le taie gâtul comentatorilor. Si apoi vrei sa continui sa conversez cu tine.

      Am scris chiar la inceputul textului. Cuvintele mele nu sunt importante. Ale lui Macron sunt.

    • @Thebblack, poate ca oamenii, înainte sa se apuce sa scrie în spatii publice, sa „argumenteze”, sa spună povesti despre cât de importanta este „gândirea critica”, să-și etaleze vastele cunoștiințe din absolut toate domeniile, ar trebui in primul rand învețe sa se exprime civilizat.

      Nu poți susține ca ești educat în timp ce scrii niște aberatii și instigi la ura și violenta (gen pedepsirea publica, asa de control a familiilor unor criminali, toti musulmanii sunt extremiști, romanii sunt prosti, oamenii-s niște animale proaste – pe ultimele doua le-am cules de la niște guest-autori de aici mai slabi de înger probabil etc.).

      00
  39. Am multe cunostinte musulmane. Colegi, fii si fiice ale colegilor cu care am ajuns sa lucrez, vecini, colegi de scoala, profesori si medici. Pakistanezi, turci, ceceni, irakieni si albanezi. Problema nu e ca se taie in jurul putei si nu mananca porc. Nici ca se inchina in 4 labe. Nu. Orice imigrant are tendinta sa caute pe cei din zona lui. Asa e omul. Rezulta o enclavizare pe criterii etnice si/sau religioase. In enclava aia e un mix de generatii, cu un fel de sfat al batranilor. Astia batranii de obicei nu vor sa invete o limba noua, obiceiuri noi. Nimic. Merg pe ideea eu sunt aici, statul sa ma ajute. Ceea ce se si intampla. Dar avand atata timp liber se ocupa de ceilalti membrii ai enclavei. Rezulta o presiune imensa asupra tuturor ca sa reapecte regulile impuse de ei. Care reguli sunt fix alea de care au fugit din tara de apartenenta. Cu cat mai mare comunitatea, cu atat mai mare auto izolarea. Cu cat mai mare auto izolarea, cu atat mai mari sansele ca tinerii sa nu se integreze in tara respectiva si sa se radicalizeze. Adauga ca imamul lor nu e un popa cu studii ca la noi. Nu. E suficient sa stai un nr de luni intr-o ucenicie la o moschee si sa stii citi araba. Ca asa e scris Coranul. Si ucenicia aia poate fi cu un imam radicalizat. Rezulta un nou radicalizat. Nu exista nici un organ care sa supervizeze educatia noilor imami. Practic poti trimite oameni la specializarea de recrutori de teroristi, cand pleaca la studii religioase islamice.
    Macron stie foarte bine ce zice. El are nevoie de o scuza legala ca sa sparga enclavele respective. Sa le readuca la dependenta de statul francez.
    Ca cele doua cazuri sunt atentate islamiste sau nu, e irelevant. Daca statul are nevoie sa fie islamiste, ele vor fi.
    My 2 cents.

    00
    • « Am multe cunostinte musulmane. » Minti. Dac-ar fi asa, ai fi deja mort. Sau scapi zilnic de atentatele lor la gâtul tau?

      In alta ordine de idei, nu e ciudat ca statul francez a ignorat pana acum enclavizarea asta despre care vorbesti tu? In curand o sa ajungem sa credem ca, de fapt, decapitarile astea sunt orchestrate de Macron ca sa rupa enclavele. De parca avea nevoie de motive ca sa faca curatenie…

  40. Interesant articolul, autorul are dreptate cu ceea ce scrie și priveliștea sa asupra puterii cuvintelor. Acest articol putea fi scris și despre puterea dragostei, a comunității sau despre puterea adevărului.
    Stilul instigă, vrut sau nedorit, la abaterea de la esanța lui la o temă socială actuală efervescentă.

    In lumea asta sunt multe conflicte, prea multe conflicte. Ar fi interesant de văzut ce religii au părțile participante la conflicte? În Franța este sau nu este un conflict, din ce mai în ce radicalizat, mai dur și mai armat?

    Ahh, evenimentele au depășit articolul:

    https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2020/oct/31/lyon-attack-priest-shooting-church-france

    00
  41. Intr-adevar, cuvintele sunt importante, iar autoritățile (și nu numai ele) ar trebui sa fie mult mai atente cum și în situații le utilizează.

    Si mie mi se pare o greșeală enorma utilizarea sintagmei „distanțare sociala” in loc de „distanțare fizica”, am văzut inclusiv pe aici comentarii apreciate care spuneau acelasi lucru. Cred ca eroarea provine din faptul ca, în fata unor vremuri in care evenimentele se succed cu rapiditate, în care e nevoie de luarea unor decizii importante într-un timp scurt, birocrația unui stat nu se poate adapta la toate nivelurile (nivelul lingvistic e cam ultimul pe lista). Cred ca putem face o paralela între stat și un chirurg. Când statul vede o amenințare el încearcă sa o elimine asa cum chirurgul îndepărtează o tumoare. De unde a apărut acea tumoare, dacă pacientul se simte bine după operație, dacă mai apoi va apărea o alta afecțiune mai periculoasa, medicul, statul nu și le asuma. În cazul acesta sintagma a fost preluata copy paste de autoritățile de pretutindeni, niciunii nu s-au gândit mai departe..:(((

    In ceea ce privește terorismul de tip fundamentalist-religios, deja limbajul s-a încetățenit în timp, autoritățile îl folosesc curent, Macron l-a folosit în cunoștință de cauza, conform cutumei.
    Structurile statului cu atribuții în domeniu îți vor spune ca, în timp, organizațiile teroriste de tip piramidal au fost înlocuite preponderent cu celule descentralizate și actiuni individuale, astfel se justifica folosirea termenului de atac terorist islamist în aceste cazuri.
    Ca e bine sau nu, ca e corect sau nu, oamenii, societatea „civila”, cum se zice, ar trebui sa se sesizeze dacă e o problema, sa vrea sa facă ceva în sensul asta. După cum vezi, cel puțin în acesta bula, oamenii sunt în majoritate ok cu exprimarea..

    Altfel, mi se pare interesant cum oameni care nu au interacționat cred niciodată cu un musulman reacționează atât de violent la frica, spre deosebire de Fluture, care, locuind în Franța i-au trecut probabil atacurile teroriste pe la ureche..

    00
  42. Tamim Ansary – Destin Deturnat.
    Cea mai bună carte pentru a înlege istoria islamului, inclusiv apariția wahhabismului.
    Bine scrisă, e ușor de înțeles ce și cum s-a întâmplat.

    00
    • « Cea mai buna » asta venind de unde? De la @elena de pe internet care merge stresata cu metroul pentru ca exista wahhabiti in libertate?

    • Păi dacă avem ziua și atentatul poate că totuși e rațional să te stresezi. Am rude care s-au întors de la Londra în 2017 deși începuseră să câștige binișor. Că ei foloseau stația de metrou respectivă. E ușor să te dai viteaz până când te prinzi că ți se poate întâmpla și ție.

      00
    • Well, daca asta e abordarea ta si a cunostintelor tale, cred ca ar fi bine sa faci un control pe la pisi. Gluma, gluma, dar sa pleci dintr-o tara unde esti bine pentru ca a existat un atentat la statia ta de metrou… depaseste multe forme de anxietate. Cred ca poti chiar sari peste psiholog, direct alalalt.

      Am locuit in 5 orase in care au avut loc atentate. In doua din ele locuiam chiar cand au avut loc. Niciodata nu mi-a venit in cap sa ma mut, nici sa-mi schimb traseul si nici sa caut vizual teroristi in metrou. Degeaba citesti cartile cele mai bune (sunt ironic) despre teroristi, daca nu intelegi un principiu simplu: niciodata, repet, niciodata sa nu cedezi terorii. E exact ce cauta teroristul. Cedezi, ii faci jocul, el/ei castiga, tu/societatea pierzi.

      Sunt constient ca discutia asta nu duce nicaieri. Te asigur ca ai avea un castig real in viata ta daca te-ai duce la un consult. De data asta nu sunt nici ironic si nici sarcastic.

    • Iar cartea poate fi căutată oe Amazon, e ușor de citit, nu e așa de încărcată ca a lui Peter Mansfield.

      00
    • Elena, te-i mutat la Viena?

      00
  43. Iar condamnarea tipei care lăuda decapitările e greșită – tehnic.
    Nu etic, tehnic.

    Dacă libertatea de exprimare e sfântă atunci ar trebui să fie valabilă și pentru caricaturiști și pentru fanii decapitărilor. Și pentru antisemiți și pentru căutătorii de tuneluri dacice din Bucegi.
    Dacă aș avut autoritate polițienesc-dictatorială nu i-aș fi dat nicio condamnare tipei, dar aș fi ținut-o sub supraveghere. Iar la primul indiciu că are de gând să facă ceva nasol aș fi arestat-o și i-aș fi prezentat două alternative,
    Fie semnează că renunță la cetățenia franceză și se duce în vestul Africii, băieții din Boko Haram ce controlează zona sunt chiar evlavioși.
    Fie stă la închisoare vreo cinșpe ani până ne gândim ce facem cu ea.

    Bine, asta nu-i posibil într-un stat grijuliu cu drepturile omului.

    Mai exact cu drepturile demenților ucigași, dreptul cetățeanului normal de a-și păstra capul pe umeri și intestinele în corp nu prea contează.
    Dar am impresia că un stat ca Arabia Saudită gestionează mai bine turbulențele de genul ăsta. Alteța sa cu fierăstrăul nu-i așa grijuliu cu drepturile omului.

    00
    • aia e instigare la crima, nu e libertate de exprimare, sunt la fel de diferite ca in cazul in care injuriile pe retelele sociale sunt pedepsite prin lege fiindca sunt indrepatate impotriva unei persoane si-i pot afecta viata, iar caricaturile despre persoane publice sau profetul imaginar nu sunt chiar injurii, sunt la limita, fiindca ala si-a asumat statutul de persoana publica care te poate face tinta ironiilor celor fata da care ai niste obligatii publice, de-aia madona nu-i da in judecata pe ziaristii care spun ca e basita

      00
  44. O diferenta importanta: vezi mult mai rar membri ai altor religii adunati in piata cu pancarte ce indeamna la violenta fizica pentru ca un nene a facut misto de religia lor.

    Poti empatiza cu un om si intelege ca se simte lezat de afrontul adus religiei lui, dar de la un protest pasnic cu pancarte „Respect our belief” si pana la „Behead those who insult islam” e totusi o diferenta.

    00
  45. 1. Siria
    De ce e musai datoria Europei să salveze nevinovații din Siria? De ce nu Iranul să-i preia pe toți – aceeași religie – sau Egiptul, doar au făcut uniune pe când era Nasser pe cai mari. Frații întru credință sau frații de sânge. Sau Rusia, aliatul credincios, care l-a ținut în brațe pe Assad. Întrebarea e retorică, nu-i prea fain să te refugiezi în niciuna din țările antemenționate, alți bani dă mama Merkel.

    Oricum, „copilul” cu decapitarea era cecen, iar cuțitarul de la Nisa tunisian, debarcase ilegal în Italia și ajunsese lejer în Franța, așa e fain, să fie granițele ca brânza, doar n-o să le păzim ca să nu fie stresați cetățenii mai sperioși.

    Și câți nevinovați, din care un procent periculoși – din zonele de conflict trebuie salvați și adăpostiți în UE cu toate riscurile aferente? Cinci milioane, zece, o sută? Trei sute?

    2. „câțiva”
    Și cam câte atentate ar trebui tolerate până să se admită problema? Deocamdată Franța are parte de distracție una-ntr-una.

    3. „ca să fie în siguranță elena”
    și dacă în metroul în care se dezlănțuie un copil neglijat de societate nu e elena, ci doamna fluture? sau chiar fluture?
    e ușor să te dai viteaz și milos până ce-ți pică fisa că incidența nu e chiar așa redusă și poți fi afectat direct
    bine, unii pot fi dispuși să moară pentru ideea lor (la fel ca băieții cu centuri de explozibili)
    și chiar nu ar fi nicio problemă dacă în acel vagon ar fi doar idealiști
    dar acolo pot fi și elena și adela și daniela și gigel și costel care nu se oferă voluntari să pice de victime colaterale pentru cauza nobilă a altuia

    00
  46. La ultima sau penultima ediție Untold poliția și jandarmii erau peste tot. Amenințări cu bomba. Habar n-am dacă erau pe bune sau doar sunase unul care se plictisea. Dar dacă se întâmpla ceva rău ar fi fost vina societății?

    00
  47. Fiind eu printre cei care citesc cu plăcere articolele lui Fluture (și comentariile la articole), mă gîndeam că ar fi frumos din partea mea să susțin un pic blogul și nu am găsit nicăieri – poate nu m-am uitat suficient de atent – un cont sau un link paypal sau patreon. Poate pune proprietarul blogului un link mură-n gură. Mulțumesc! :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.