Cum va schimba legea mobilității urbane orașele?

Politicienii români și-au asumat că vor începe niște modificări prin orașele mari din România, pentru a le face mai moderne și mai respirabile. Hotnews are știrea, eu voi comenta câteva dintre ele.

Orașele vizate sunt Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, București, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.

1. În maximum 2 ani de la intrarea în vigoare a legii, deci până în mai 2025, 13 municipii din România sunt obligate să instituie zone cu nivel scăzut de emisie (ZNSE) prin care se vor institui restricții și/sau taxare pentru accesul autovehiculelor în vederea îmbunătățirii calității aerului. În interiorul acestora va fi permis accesul doar pentru autovehiculele care respectă standardele de emisii ale zonei și, dacă este cazul, care achită tariful aferent zonei.

Chestia asta există peste tot, sunt zone foarte aglomerate din orașe unde nu ai ce căuta cu mașini poluante. Sigur, asta nu se va face la periferie, unde sunt 14 case pe 2 străzi, ci în zonele unde sunt copaci puțini și oameni și turiști mai mulți.

Discuția aici va fi mereu despre cum bieții proprietari de imobile sunt forțați să aibă mașini măcar din secolul ăsta și cum ei nu au bani de nimic, de renovări, de acoperiș, de pâine, de orice, dar când e să vândă către civili sau către primărie vor juma de milion de euro.

Se vor zbate, dar până la urmă se va face.

2. Până la 1 noiembrie 2026, toate municipiile reședință de județ au obligația să amenajeze benzi dedicate transportului public pentru liniile care au o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.

Aici sunt interesante fazele astea

– instituțiile de învățământ, medicale, pentru vârstnici și comunitare să fie situate pe o rază de 300 de metri față de o stație de autobuz, de troleibuz, de tramvai, de tren ori metrou, existentă sau propusă;

– 60% din populație să fie situată la mai puțin de 500 de metri distanță față de o linie de transport public care să aibă o frecvență de cel puțin 20 de minute.

Transportul în comun trebuie reconfigurat. Oamenii trebuie să învețe să meargă pe jos câteva sute de metri de la autobuz până acasă. De asemenea, e nevoie de câte un minimarket sau supermarket în toate zonele astea.

Dar când două benzi pe sens vor deveni 1 bandă de mașini și 1 bandă de autobuze, șoferii vor lăsa încet încet mașinile acasă. Sau în parcările alea mari de la intrarea în orașe. De la capătul autobuzelor și metroului.

OK, înțeleg că parcările astea nu se pot face fix lângă autobuz. E logic. Dar vreau trotuar până acolo. Drept. Marcat. Prioritar. Nu să fentez printre blocuri în căutarea stației.

3. Până la 31 decembrie 2027, aceleași municipii de rang 0 și Bucureștiul au obligația să implementeze sisteme de transport inteligente pentru managementul traficului pentru prioritizarea transportului public (senzori cu undă verde pentru semafoare), sisteme de management al parcărilor, dar și aplicații-sisteme care să ofere posibilitatea planificării călătoriilor, informarea călătorilor în timp real, constatarea abaterilor sau eliberarea de bilete electronice.

 

Odată ce vor fi benzi speciale pentru autobuze, orarul lor va deveni predictibil. Oamenii vor putea să își calculeze traseul mai bine și să piardă mai puțin timp în trafic în autobuz.

 

 

 

brasov-autobuze

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

61 comentarii

  1. Citand din articol „Ei bine, am ajuns la principală problemă a acestei legi din care, de la propunere ca proiect de lege în septembrie 2022 și până la adoptarea de către Parlamentul României în mai 2023, a rămas fără sancțiuni” si s-a terminat smecheria si ne-am desumflat

    Comentariu apreciat.742
  2. si daca nu fac, ce se intampla?

    Comentariu apreciat.920
    • vor fi taxati la alegeri!

      Comentariu apreciat.4512
    • @Lucifer: nimic. Pot face însă ca-n Arad. Piste pt biciclete ocupate în proporție de 70% de mașini parcate. Statistic Aradul stă bine la km de piste pentru biciclete. Probabil orașele de care vb Vali vor face la fel. Să fie făcut.

      Comentariu apreciat.681
    • Amenda de la UE sau cum ii mai zice in limbaj tehnic „procedura de infringement”. Adica tot poporul plateste.

      253
    • Si biciclistii din Arad de ce nu inrosesc linia telefonica a politiei locale pina amendeaza de 3 ori pe fiecare meltean parcat pe pista de bicle in nesimtire??? Ca si-asa nu sint bani la buget…

      Comentariu apreciat.4712
    • Din ce am citit, inca nu sunt sanctiuni.

      Cum e la scoala de soferi pe cutie automata si apoi condus orice masina.

      102
    • @calin: am ras la gluma asta. nu exista taxare la alegeri sunt aceiasi oameni care doar se muta de la un partid la altul (eventual sageti de-ale lor)

      171
    • @KodrutZ: mda! SF-uri cu reclamantul problemelor. 😂 Se potrivesc poate în alte orașe. In Arad miliția locală da amenzi cui vrea și când vrea…iar cealaltă(aia cu școală) îți sifonează adresa. Sunați voi în alte orașe noi de ai noștri ne-am lămurit. 😉

      155
  3. Ce aminteai la un moment dat intr-un live, transport public integrat in Google Maps:
    https://ziarulargesul.ro/de-astazi-serviciul-de-transport-public-din-pitesti-este-pe-google-maps/

    81
    • Era si timpul. Astept sa vad si politie in sensul giratoriu spre Bascov, fluidizand traficul…

      27
    • Pot să fie și autonome autobuzele alea sau să fie 50 de polițiști în sensul de la Bascov, când ai semafoare din 50 în 50 de metri, LITERALMENTE, tot blocate/blocați în trafic vor sta toți participanții la trafic.

      151
    • Stiti ca si in Bucuresti merge sistemul asta. daca te uiti pe gogu maps iti zice cat intarzie fraierul.

      70
  4. Pana acolo am un alt exemplu cu Suceava, orasul in apropierea caruia vietuiesc de ceva ani.
    Orasul este unul in special de tranzit, mai ales de cand cu Ucraina dar si pentru zona Botosani si nu numai, are 2 bulevarde mari in zona centrala despre care se tot discuta sa fie transformate in sensuri unice (mai ales ca sunt oarecum paralele) iar astfel se fluidiza traficul in mai bine de jumatate de oras, mai ales zona centrala, vise frumoase.
    S-au facut studii peste studii (orice va trece prin cap sigur s-a facut aici, pe bani grei), s-a decis ca se vor implementa dupa ce vor veni toate autobuzele electrice pentru TPL, au venit si alea (la ora actuala, in orasul Suceava, transportul in comun este 100% electric) si fix inainte de a se pune in practica… s-a amanat pe termen nedeterminat, nedefinit, nenimic.
    De ce? Teorii sunt multe insa un lucru ramane clar: o decizie care putea sa elibereze zonele rosii de pe harta centrului urbei a ramas in aer pentru ca, de ce nu? Intre timp eu a trebuit sa invat toate modalitatile de a ocoli aceste zone fierbinti, la orele de varf si sa nu va mire dar am momente cand ocolesc si cate 5-10 km doar ca sa nu stau jumatate de ora sau mai bine in coada. Prefer sa merg decat sa stau ca mortul intr-o coloana, ma apuca panica, n-am aer, plm, nu ii inteleg pe aia din alte orase cum stau cu zecile de minute asa.

    Comentariu apreciat.459
    • Imi aduc aminte de perioada până prin 2010-2011, când puteai traversa lejer tot orașul pe banda întâi de circulație, pentru că nimeni, dar nimeni, nu mergea pe prima bandă. Ce vremuri

      Comentariu apreciat.312
    • suceava e un oras cu 2 strazi, are mult trafic auto-generat, forma unei hidre si nu poate si sistematizat in forma actuala. pe cele doua strazi de care vorbesti nu se poate circula pe circuit in sens unic pentru ca una are 3 benzi pe sens, iar cealalta o singura banda.
      de ce spun ca suceava autogenereaza trafic? pentru ca, desi suceava are doar o suta de mii de locuitori, 80% din populatie nu poate ajunge in 80% din destinatii ca pietoni.
      peste traficul auto-generat se adauga cel de tranzit, pe doar doua strazi principale, si iese un trafic de ambuteiaj. au mai mosit si un fel de semi-centura foarte ciudata si la fel de ineficienta, la anumite ore dureaza mai mult sa semi-ocolesti decat sa traversezi.

      102
    • O țară, un oraș, nu se administrează după ce vrea prostimea. Mai ales.in zona de urbanism, apelezi la specialiști și aplici principiile corecte.

      Dacă stai după „ce vrea lumea” ajungi in mocirlă. Mai ales un popor incult și abrutizat ca poporul român

      Indecis. Tu ce zici?219
  5. nu era o fotografie mai sugestivă pentru articolul ăsta. În stația Căprioara afișajul a funcționat o lună, apoi a început sa afiseze aiurea si a tinut-o așa cateva luni, apoi nu a mai afișat nimic, apoi l-au scos de tot. Si uite asa au trecut vreo 4 ani.

    Comentariu apreciat.420
  6. Ok. O sa fiu eu nesimtitul:

    Primariile vor fi „obligate” … altfel ce? Ca toti stim cum anumite institutii sunt obligate sa raspunda in X zile si nu o fac. Sau sunt obligate sa plateasca in X zile si nu o fac.

    Astfel de lucruri poate merg in Germania unde aia vad legea ca pe o obligatie, la noi nu e nici macar o recomandare. Vor fi primari ce vor incerca sau chiar vor reusi sa implementeze unele masuri si vor fi primari ce nu. La final popular o sa fie tot primarul Piedone.

    Comentariu apreciat.405
    • Unii oameni parca trăiesc pe luna și cred ca nu se face banda pentru autobuze ca nu vrea cineva de la primărie.
      Adică ei cred ca nu se face asa ceva pentru ca X sau Y de la primărie nu are chef sa facă o hârtie și sa zică ca pe străzile A, B și C prima banda este doar pentru autobuze și alte masini nu au voie.

      În mod real oamenii nu vor asta.

      Ca sa faci piste de biciclete si banda dedicata pentru autobuz trebuie sa iei spațiul ala de undeva, ca banda pentru autobuz trebuie sa fie prin oraș, nu pe câmp.
      Asta înseamnă că pentru banda autobuzului trebuie sa iei o banda pe unde circula mașini iar pentru banda de biciclete trebuie sa iei fie din parcare fie o alta banda pe unde circula mașini.

      Adică oricine va merge cu mașina va face dublu pana unde are treabă l
      Iar oamenii vor sa ajungă repede, nu vor nici sa facă dublu și nici sa meargă cu autobuzul/tramvaiul.

      Ca dacă voiau sa meargă cu autobuzul deja ar fi mers iar pe străzi ar fi fost doar autobuze, fara mașini.

      Indecis. Tu ce zici?3050
    • Oh, nu! Oamenii vor face dublu cu masina. Vaaaai!

      Eu propun o banda dedicata pentru persoanele grăbite. Și mai propun, ca sa mărim debitul de persoane grăbite, sa le dam un vehicul special, în care sa încapă mai multi oameni grăbiți. Vehiculul acesta sa aibe prioritate. Banda lui, sa i se facă verde mai repede, etc. Și, din când în când, acest vehicul sa oprească sa coboare oamenii grăbiți și sa urce alți oameni grăbiți. Totul pentru o suma modica de 3 lei per graba.

      Pe toți pe care ii întrebi de ce nu merg cu transportul în comun iti spun ca pute și fac la fel, dacă nu chiar mai mult, decât cu masina personala. Banda dedicata ajuta sa facă mai puțin, ca nu stau autobuzele în trafic, și ajuta și la putoare, ca stau mai puțin sa o miroasă.

      Altfel, mi se pare interesant cum șoferii se plâng ca pute în autobuz, dar prin oraș nu poți sa respiri de putoare de mașini.

      Comentariu apreciat.6224
    • Dacă tot te grăbești, Mirel, eu care iti inhalez noxele am alta idee: 10 mii de lei taxa pe an destinați exclusiv refacerii infrastructurii. Asa, pentru început. Cu o creștere de 50% la fiecare 5 ani cat deții acea mașină. Dacă anul de fabricație e înainte de 2015 nu ai voie cu mașina respectiva în oraș.

      Ca nu e strada lui doamna mă-ta. Vrei sa te grăbești și sa te crezi mai cu moț? Platesti. Ca nu e obligația nimănui sa ți se asigure ție condiții sa te fâțâi cu mașina prin oraș.

      Indecis. Tu ce zici?2338
    • @Andrei și @Ioan C
      Înțeleg ce spuneți.
      Problema voastră, care de altfel este o problema a multor oameni din România este ca nu înțelegeți situația, nu înțelegeți ce vor ceilalți oameni și vreți doar ca punctul VOSTRU de vedere sa fie respectat de toti, si sa fie respectat ACUM.

      În cazul de fata VOI vreți sa fie mai puține mașini pe străzi, iar pentru asta vi se pare normal sa fie diverse restricții, începând chiar de acum
      Eu sunt de acord cu voi, ar trebui sa fie mai puține mașini.pe strazi, iar pentru asta ar fi ok sa se mărească impozitul, asigurarea, taxa de parcare etc.

      Dar MAJORITATEA oamenilor nu vor asta, majoritatea vor sa plătească 2 lei impozit pe an, sa nu plătească parcare și sa meargă cu mașina unde au chef.
      Și de aceea nu pot fi luate masuri radicale, pentru ca populația nu este de acord cu ele.
      Pot fi luate doar masuri treptate, adică mai mărim un impozit, o taxa de parcare, mai introducem o strada cu linie pt autobuz, la anul mai mărim un pic impozitul, mai introducem linii de autobuz pe 1-2 strazi și asa mai departe.

      Indecis. Tu ce zici?289
    • @mirel, ce propui este o tranzitie stil iliescu.

      69
  7. „OK, înțeleg că parcările astea nu se pot face fix lângă autobuz.” – ba se pot face. Se numesc park-and-ride.

    125
  8. Spoil alert – niste baieti deja s-au apucat sa cheltuiasca bani, pardon sa investeasca bani in senzori de asfalt pentru trafic, parking si semafoare inteligente. Din nou, in Bucuresti. Deci ceva tot vor face. :)

    121
    • In Timisoara sunt deja de ceva vreme, si s-ar putea colecta la amenzi de pe meltenii care trec pe rosu la greu. De ce nu se face asta? Pentru ca nu vrea organul milițienesc sa constate abaterile de pe filmari, pentru ca asta ar insemna ca ei sa si lucreze ceva. Si nu vor asta, e mai comod sa nu faca nimic, tot aceeasi bani ii primesc lunar.

      53
  9. Propun ca flota de transport pasageri să fie dotată și cu șalupe. Nu că avem noi un geamirache la primărie în CT, dar la ultima ploaie autobuzele electrice au fost oprite la garaj, să nu ia foc dacă trec prin bălțile din oraș.

    191
    • Eu imi aduc aminte de vremurile cand aveam tramvaie, troleibuze in oraș, si oprirea transportului in comun era ceva relativ frecvent. Eram elev si mergeam si cate 10 statii de tramvai de la clubul elevilor pana acasa. Uneori aveam noroc si dupa 5 statii porneau, alteori ajungeam pana acasa pe jos. Ce vreau sa zic, e si asta un compromis, ai transport nepoluant, service uptime >90%. In rest, va descurcati. E acceptabil? Nu stiu in ziua de azi.

      146
  10. Eu citesc printre randuri:
    -Dupa 2026-2028 cam va trebui masina electrica altfel o sa ne taxeze in draci. Corlar cu asta iti cam trebuie casa/garaj/statia ta de incarcare cumva altfel ai belit „pulul”.
    -Dupa 2026-2028 se va schimba radical modul de acordare al autorizatiilor de contructie. Nu se va mai construi in porumb decat greu si scump. Se vor scumpi cam toate imobilele din orasele mari indeferent de locatie. Lumea tot inspre orasele mari migreaza si bonus ne vin si asiatici la munca.

    155
  11. Legile astea apr din neant, problema este cand dai piept cu realitatea.

    1. Aceste fonfleuri NU pot fi puse in practica.
    2. Sanctiunile implica ca statul sa… amnedeze… statul? :)
    Asta daca exista sanctiuni, pt ca avem o multime de legi care nu au norme metodologice sau nu au sanctiuni.
    E frumos de ex cu nu ai voi sa ai stana in oras, la mai putin de X sute dem de oras si in pipera sunt doar 3 bucati, pentru ca ce sa vezi, legea nu da voie,d ar nici nu exista sanctiuni.
    3. Aceste legi implica foarte multe chestii, investitii, schimbare de obiceiuri, BANI!

    Azi stand in bara la bara, ma uitam in pipera cu majoritatea copiilor ce mergeau pe jos catre scolile private erau straini + profesorii lor expati.
    Toti romanii erau in masini, strasati.

    Si nu, nu e doar o chestie de educatie, e de oportunitate.
    Scoala copiilor mei e la 5Km de casa, si pe o strada extrem de aglomerata. Ii las pe ei si merg la munca.
    Au trotinete, dar nu au pe unde sa mearga, ca Pipera si Erou Iancu-Nicolae e FULL si e sport sangeros. La fel e peste tot.

    Da, am incercat sa aplica metoda: ma mut mai langa scoala, dar imi lipsesc 1-2 milioane EUR in cont si chiriile in zona „walking distance” sunt de cateva mii de eur/luna!

    Asadar, hartia suporta orice, dar in practica nu se va implementa nimic.
    Astept de ceva vreme ca aprovizionarea magazinelor sa se faca in timpul noptii, sa mais cada numarul de dube, dar nu vrea nimeni asta.

    Indecis. Tu ce zici?2728
    • „scoala copiilor e la 5km de casa”
      „Astept sa munceasca alti oameni seara, schimbul 3 sa pot sa imi car eu copii in mai putin trafic”
      Logica oricarui roman nemultumit.

      Indecis. Tu ce zici?306
    • N-are cum să nu existe si o școală mai aproape de 5 km! N-are cum, și la țară există, chit că au 5 copii in tot satul! Până și din faimosul Militari Residence se ajunge pe jos la o școală, dar le pute ălora de acolo si cum flotantul e ieftin…

      176
    • Bogdane, Bogdane…mai si semnalizezi cu scoala la 5km de domiciliu. Cat mai merge flotantu pentru scolile alea „bune”?

      143
    • Apoi ai sa te plângi dimineața la magazin că nu e painea super proaspătă, că a venit de seara trecută

      01
  12. In primul rand articolele de genul din hotnews sunt extrem de idealiste si nu prea se uita la realitatile din teren. Prima si cea mai interesanta este aia ca tot ce inseamna planificare urbana la nivel de Romania a fost jungla. Asta se vede cel mai bine in zona imobiliarelor, dar na sunt divagam.
    A doua problema pe care o am cu toate propunerile vietii ar fi ca totul este vazut din perspectiva birocratului si le vom lua pe rand:
    1. Implementarea de zone in care n-ai voie sa intri cu masina. Realistic este o utopie, adica suna misto pe hartie dar cand te vei apuca s-o implementezi pe teren vei da de ingeniozitatea romaneasca(ca eu stau aici, ca mi-am uitat masina etc.) Daca in schimb pui camere de trafic care iti iau numarul si in functie de el si cate treceri ai platesti o taxa este mai fezabil. Problema nu stiu cati din oamenii de decizie isi doresc asta. Asa ca estimez ca vom pune un indicator si aia este, am bifat treaba. In functie de fantezie spaga poate fi una pentru toata lumea. Sau poti face un fel de zeciuala din „amenzi”.
    2. Asta este de departe cel mai sexy. Pai o sa se faca etapizat, prima data punem indicatoarele, marcam liniile si asta a fost. Apoi pentru ca birocratie vom face rapoarte cum ca deja reteaua de transport indepliniste obiectivele propuse. Aici foarte, foarte important o sa fie modul in care unii vor sta in anumite locuinte, dar nu au buletinul acolo. Aici spaga se va face din indicatoare, marcat linii si clasicul studiu prin care o sa arate ca deja se respecta regulile. Sigur partea cu colectatul de date este si ea ofertanta ca si spaga.
    3. Sistemul de semaforizare inteligenta mi se pare de departe cea mai realista chestie care se poate implementa, dar si una din care se poate incasa o spaga babana. Ma gandesc deja la un tun concentrat in mai multe localitati cu aceeasi firma.
    Revenind la discutia de fond si problema despre care discutam. Da in Romania numarul masinilor a crescut destul de mult raportat la ceea ce e prin alte parti. Insa cam tot ce inseamna infrastructura de transport public a cam batut pasul pe loc sa nu uitam ca 7 ani a durat o jumate de magistrala de metrou. Suntem in anu de gratie 2023 si vorbim despre ce o sa se intample in 2027. Si tot ceea ce aud este ca tot eu ca cetatean trebuie sa las de la mine si sa am incredere ca primaria o sa faca ceva. Ori asta deja e obositor…

    191
  13. Ar fi frumos.
    Doar ca se va amana implementarea.
    Vor fi calcati prea multi pe bataturi.
    Mai ales din aia ce au asteptari la meleoane de ieuroi.

    44
  14. Nimic din cele de mai sus nu va fi implementat. Dar astept cu interes statiile alea reconfigurate la fel si optimizarea traseelor.
    Acum ma depasez cu masina pana la munca. Pana acum 4 ani mergeam cu tramvaiul.
    Intre timp prin statia de la Romprim nu mai trece tramvaiul ca s-a stricat nu stu ce transformator si nu se iteleg cine sa-l repare si sa suporte costul reparatiilor.
    Baluta marele ctitor al ”clanului sportivilor” a desfiintat gardurile pe sos Oltenitei iar la BIG in fiecare seara este haos. Toti s ebaga in fata pe linia de tramvai si nema meletieni!
    Apoi au bagat autobusul 610 dar merge pana la Sura Mare… si uite asa au fractionat traseul tramvaiului 1 si 10.
    Inainte cu 1 sau 10 fecam maxim 30 de minute, acum peste 1h asa ca prefer varianta de 20 de minute cu masina dimineta!
    Pai nu?

    243
  15. torololo vor sa ne tina in cotete, sa ne ia libertatea, adevarata libertate e cand stai 2 ore in trafic in cotetul tau sper si de la munca!!!!

    Indecis. Tu ce zici?1120
  16. Și din toate tâmpeniile astea se vor implementa fix………… interdicțiile. Că restul nu se poate. Geniul din Răchițele, Emil Bloc de abia așteaptă să aibă și cadrul legal pentru tâmpeniile făcute deja în Bochistan.

    141
  17. Solutia simpla la decongestionat orasele:
    Buna ziua, agent Garcea, in aceasta garsoniera figureaza 30 de persoane cu flotant. Nu va suparati, unde sunt ? Ah toti stau la porumb dar au flotant ca sa duca plodu la scoala aia din centru, zilnic, cu masina. Amenda + bataie.
    Politia in intersectii, ai blocat intersectia ca te-ai bagat ca boul, 30 de zile pieton cum scrie in lege.
    Explicat la parinti ca copilul nu trebuie de la scoala sa mearga la desen , pian, trompeta, fotbal, karate, fizica cuantica, gatit si tamplarie zilnic.
    bingo bango ai redus 40% din trafic

    Comentariu apreciat.405
    • nu ti trebuie viza de flotant, merge si cu adeverinta care atesta ca plodul urmeaza ceva activitati in zona dupa orele de scoala

      45
  18. astea sunt chestii de finete, la noi e mai pe taraneala: treceri pe rosu, mers pe contrasens, parcare in intersectii, slalom printre pietoni, intoarcere pe linie dubla continua, samd. Daca nu rezolvi chestiile astea de baza (gen politie-amenzi-luat carnet) nu faci nimic semnificativ. E ca la bucatareala: daca nu esti capabil sa faci o amarata de omleta nu are rost incerci chestii avansate gen beef wellington

    111
  19. Hai ca e bine, avansam. Deja au implementat asta cu banda de autobuze pe bulevardul aviatorilor in Bucuresti. Zilele trecute pt o bucata de la bulevardul beijing la piata charlles de gaulle iar azi dimineata mai aparuse o bucata noua de la monumentul eroilor aerului la charlles de gaulle. Si au pus si baietii la treaba ca o masina de politie mergea pe noua banda dedicata

    62
  20. In rau.

    Sub mantra „redam orasul cetatenilor” au redus benzile si locurile de parcare, au facut mai multe zone pietonale, toate astea sunt adevarate.

    In acelas timp au redus spatiul verde, au inlocuit arbori cu „ansamblu ornamental verde”, au inlocuit trotuarele turnate cu dale, au sufocat copacii ramasi in niste spatii minuscule, au aruncat statuiete, gabioane si tot felu de saracii de sifonat banii.

    Plebu a vazut asta ca un lucru bun ca a vazut un pic de lustru, dar privit un pic din spate urbanismul modern este absolut sinistu.

    Urbanismul modern va continua sa fie sinitru.

    245
    • si ce e rau in redus benzile si locurile de parcare? in orase bine organizate si care au apa calda iarna si tot timpul anului, genul asta de masuri au dat in general rezultate

      „In acelas timp au redus spatiul verde, au inlocuit arbori cu „ansamblu ornamental verde”, au inlocuit trotuarele turnate cu dale, au sufocat copacii ramasi in niste spatii minuscule, au aruncat statuiete, gabioane si tot felu de saracii de sifonat banii.” <- asta pare tactica de primar romanache, nu cred a asta e urbanism modern

      511
    • asa e peste tot, e plina europa de piatete cu dale in care te coci vara si care gazduiesc un targ de craciun iarna.

      e o poza celebra cu centru lisabonei in 70 si acum, ca exemplu de redat cetatenilor orasul, un squar urias de dale.

      Nu romanii au inventat moda, noi am balcanizat-o.

      141
  21. Propoziția cheie este: „De asemenea, e nevoie de câte un minimarket sau supermarket în toate zonele astea.” Asta, și grădinițe + școli în toate cartierele noi. Cel puțin o treime din trafic e generată de mersul la cumpărături, respectiv de dus copii mici la școală. Odată îndeplinite condițiile (n-ar fi nevoie de investiții exorbitante) poți impune restricții, de exemplu, la înscrierea copiilor la școli din celălalt capăt al orașului.
    Problema e lipsa sancțiunilor (a mai zis cineva). Legea învățământului, de exemplu, prevede încă din 2011 un procentaj de 6% din PIB pentru educație. Nimeni n-a alocat vreodată măcar 4%.

    54
    • Aparent toti aveti super scoli in jurul vostru, altfel nu inteleg care e treaba.
      Problema este ca in afara marilor orase s-a construit enorm si nu sunt scoli/licee.
      Aia ce sa faca? Sa moara acolo?

      O sa ajungem iar la “Buletin de Bucuresti” in ritmul asta.

      34
  22. mi-ar da o lacrima si as sari in sus de bucurie daca in tara asta s-ar aplica legile. Cum legile se dau doar ca sa fie date si sanctionam doar discretionar in functie de cine e la putere…totul pentru mine ramane un mare praf in ochi. Eu nu mai am incredere absolut de loc in tot ce produce statul roman in materie de politici publice.

    62
  23. Ai mare încredere în românii știutori de matematică și bun simț să-și calculeze un traseu de transport în comun cu mai mult de 1 autobuz….
    Zic asta deoarece dacă ar ști puțină matematică nu ar fi săraci și fără dinți în gură. Lumea încă are nevoie să facă pe calculator 10+2….

    310
  24. Autorul articolului, Cristian Ghingheș, este unul dintre cei mai vocali activiști locali când vine vorba de deplasări nemotorizate ori prioritizarea transportului în comun. De la prima campanie a lui și până la materializarea ideilor au trecut 10 ani. Reacția majorității băcăuanilor este una de oameni handicapați mintali, născuți în mașină, care nu pot concepe nici cele mai scurte deplasări decât folosind mașina.
    Citiți reacțiile handicapaților mintali atunci când se face ceva bun în orașul lor https://ziaruldebacau.ro/document-primaria-bacau-pregateste-o-surpriza-pentru-soferi-calea-barladului-va-avea-doar-o-banda-pe-sens-pentru-masini-dupa-modernizare/
    Pe bulevardul respectiv, întotdeauna prima bandă a fost folosită drept parcare de locatarii din zonă, chiar dacă este zonă de case și toți au curte. Pe handicapații mintali nu îi vei scoate niciodată din mașină, oricâte alternative le-ai oferi. Poate doar 20 lei litrul de benzina și parcarea plătită la un pret corect i-ar face să renunțe la mașină.

    138
  25. Situatie: oras in UK, cai de acces in oras: 3. Principala cale de acces, autostrada, are cu juma de mila inainte de a intra in oras un mare park&ride de unde iei un autobuz care te duce la cele mai importante PoI din oras, autobuz care are aprox 90% din traseu, banda speciala. Cati oameni crezi ca folosesc park&ride? 0. Nimeni. Odata am vazut o masina parcata in weekend pe acolo, cred ca se ratacise ala ceva. Altfel, in weekend, cand toti vin in oras, prefera sa stea in trafic 30-40 de min in plus pt 1-1.5 mile. Park&ride sounds good doesn’t work

    112
  26. Babaiatule… Coliban, un exponent al gandirii velo-progresiste, nu este in stare sa se ingrijeasca ca frunzele sa fie maturate sau stranse de pe pistele existente de biciclete. In rest, numai de bine!

    44
  27. Eu cresteam tarifele pentru masinile second hand. Ai cazan platesti mai mult. Ah si 10 lei parcarea pe ora in Bucuresti. Dispar masinile. Sau le abandoneaza. Doar eu stiu in ultimii 4 ani cate poze am trimis la politia locala Sector 1…legat de cate 1 cazan abandonat. 70% din ele au fost ridicate cu succes, restul au avut noroc si au fost repuse pe roti. Sau cum imi place mie sa spun: „A mutat cazanul pe alta strada” :))
    Autoturismul trebuie sa devina 1 lux, nu trebuie sa devina 1 drept. Vedeti cum ne intoarcem in anii 90, 2000. Ce vremuri eu si vecinul aveam singurele autoturisme de pe strada. Acum au toti ciobanii

    420

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube