Cum se testează reclamele

creioaneguest post de autor ce doreşte să rămână anonim. puteţi trimite guestposturile voastre pe adresa de email binecunoscută.

Hai să îţi explic cum îşi testează reclamele una din companiile FMCG măricele de pe piaţă (testul are loc cu câteva luni înainte ca reclama să ajungă la TV):

  1. se ia reclama venită de la agenţia creativă şi se dă la ‘research agency’
  2. se bagă în teste* cu câteva sute de ‘consumatori’, selectaţi să fie cât de cât reprezentativi pentru targetul produsului respectiv
  3. testul se uită la 2 lucruri mari şi late (să mor dacă pot să le zic în româneşte): recall & persuasion (reclama primeşte un scor pentru fiecare din măsurile astea). ‘Recallul’ se referă la cât de bine îşi aduc aminte respectivii ce brand şi ce produs/mesaj au văzut în reclamă, iar ‘Persuasionu’ la potenţialul reclamei de a-i convinge să cumpere produsul respectiv
  4. scorurile alea două se înmulţesc şi îţi iese scorul final, care trebuie să fie peste un anumit treshold. tot ce e sub nu se califica pentru TV.
  5. acum, dacă reclama e foarte de căcat (adică memorabil de proastă), o să aibă un scor mare la recall (plm, o să îşi aducă aminte tot poporu’ cât de idioată e reclama la Secom) dar foarte mic la persuasion (cine crezi că a fost convins să le cumpere lor pastilele sau ce vând ei acolo, pe baza a ceea ce au văzut în reclamă?). Scorul final – probabil nu s-ar fi calificat pentru a intra la TV.
  6. concluzia – da, multe din reclamele alea negative sau de căcat sunt memorabile/ creează buzz, dar nici o companie cu capu’ pe umeri nu se bazează pe ele să genereze vânzari – pentru că nu au nici o şansă.

La final, as zice că problema de ansamblu e alta: compania asta mare probabil s-a ars de multe ori în ultima sută şi ceva de ani cu agenţiile creative care promiteau marea cu sarea, făceau o reclamă de cădeai pe spate, dar care la final nu avea nici un efect asupra vânzărilor. Aşa că a trebuit să îşi facă un sistem de filtrare care să nu lase să treacă decât reclamele cu potenţial bun să ‘move the needle’.

Alte companii, în schimb, au decis să aibă încredere (oarba) în ce le dau creativii şi numărul de GRP-uri cumpărate, aşa că nu mai investesc în teste şi modificări.  Acum, cum zice francezu’, ‘only time will tell’ care din cele două sisteme e mai eficient – da’ parca tind să am încredere în ăştia care sunt pe piaţă de un secol şi ceva.

*Testul respectiv (validat şi re-validat) e în strânsă corelaţie cu performanţa reclamei pe piaţă, iar compania îl foloseşte în majoritatea ţărilor unde e prezentă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

16 comentarii

  1. Toate companiile mari din afara fac asa. Daca o multinationala din RO nu face asa, inseamna ca Brand Managerul/Marketing Managerul are mana libera neobisnuit de mult. Uneori e bine sa aiba mana libera, de cele mai multe ori nu e deloc bine.

    In plus, cu criza asta, aia de la centru cer sa se taie costurile. Domnisoara de la marketing intelege ca trebuie sa taie cercetarea si agentia de PR (ca stie si secretara sa dea mailuri) si sa pastreze Golful de serviciu, iPhoanele si teambuildingul la 5 stele in Azuga.

    00
  2. Primul guest-post care imi place !

    00
  3. Alina: daca esti atat de priceputa si voriai sa-ti punctezi superioritatea, macar tu ai fi scris corect threshold. Dar felicitari pt gasirea traducerii unui cuvant ce nu exista :)

    00
  4. Hai ca nu e greu sa traduci „persuasion” si „recall” in romaneste: persuasion = persuasiune; recall = aducere aminte, reamintire, rememorare. Bonus: treshold = prag.

    00
  5. Iulian, corect. Stiam traducerea pentru threshold, ca daca o cautam cand am scris comentariul, m-as fi prins ca l-am scris gresit :) N-a fost intentia mea sa ma dau priceputa, dar chiar m-a mirat faptul ca autorul n-a reusit sa traduca acesti termeni („să mor dacă pot să le zic în româneşte”).

    00
  6. @Alina – Lasa ca toti suntem iubitori de limba romana, dar acu nu trebuie sa traducem toti termenii de specialitate, ca dam in ridicolul francez.
    Apropos, cica a murit Misu A’lu Ion

    00
  7. bun guest-post!
    @Alina:baaaad girl!

    00
  8. Sa nu omitem aspectele financiare: testarea presupune sume mici in raport cu realizarea tvc-ului si costul media. Adica testezi cu 10-15 mii de euro un storyboard mai slefuit si te asiguri ca ai feedback pozitiv de la consumatori. Nu te arunci sa faci Tvc cu 80.000 si media de 300.000 fara sa ai o idee de feedback/rezultat. Cu alte cuvinte ai la dispozitie o procedura „cover your ass”

    00
  9. @exvpa nu traduci termenii de specialitate atat timp cat ei nu exista in limba romana, dar atunci cand ei exista ii folosesti pe cei din romana.

    00
  10. Si mie mi-e sila de putorile care folosesc romgleza deranjant de mult.

    00
  11. Autorul nu a tradus cuvintele alea pentru că nu asta facea obiectul postului. E ca şi cum m-aș duce să-mi iau bolțari de casă și vânzătorul să se apuce să-mi explice de ce acestea au 4 colțuri. Nu avea sens să le traducă pentru că e clar despre ce e vorba. Nu știu alții cum sunt dar mie mi-e silă de oameni care au păreri despre anumite clișee sau greșeli de tipar…

    00
  12. Nu a tradus nu pentru ca nu putea. Era o ironie…

    00
  13. Concluzia mea dupa ce am citit acest post este ca majoritatea reclamelor romanesti (cam 90% din cate vad eu) nu sunt trecute prin aceste teste

    00
  14. @tematoru nicu :”mi-e silă de oameni care au păreri despre anumite clișee sau greșeli de tipar”…:) : D

    00
  15. Cine-i ăsta? Radu A.?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube