Cât costă să circuli cu mașina electrică?

Hei, am auzit că mașinile electrice sunt la modă acum, am și văzut vreo câteva. Pe vremea când aveam cont real de Facebook l-am și întrebat pe Bunici o chestie despre ele, nu mi-a răspuns, nu-i bai, poate-mi răspunde altcineva.

Eu încă am mașină pe benzină, un Pejo, consumă în medie – să zicem – 7,5 litri de benzină la sută. Asta înseamnă, la 6 lei litrul de benzină (am rotunjit, ajunge imediat acolo) că mă costă 45 de lei suta de kilometri parcurși. Sau, altfel spus, cam 45 de bani pe kilometru parcurs.

Bun, ce vreau eu să știu este cât costă, în bani, kilometrul la electrică. Fără fente că o încarc de la punctul gratis, fără „am un deal cu firma care mă deține”, fără de-astea. Cât costă în lei reali kilometrul de electrică. Și fără linkuri de pe internet din US, am și eu internet, știu cum se folosește.

Sunt curios, în bani reali, românești, cât ar costa să folosesc un Logan electric, pentru care statul va da bani Chinei să subvenționeze producția de mașini electrice, că alea nu-s făcute la Pitești.

Dacă aveți vreun vlogăr/tester care a făcut astea pe banii lui, vă rog, dați link.

P.S. La comentariile aiurea voi răspunde cu glume de cartier, că am făcut liceul Tractoru’

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

132 comentarii

  1. Cu o mașină cu acumulator de 50 kilovați/oră mergi cam 250 km reali, în oraș (zic în condiții în care nu stai cu geaca pe tine iarna și mai asculți un radio, pornești un ștergător și nu mergi la viteză de taximetrist)
    La un preț de 0.38 kw/ora, declarat de CEZ in 2020, o incarcare costa 19 lei (asta la priza ta de acasa). Mai sunt diverse retele de fast charging cu diverse preturi (pe alocuri, mai mari) si le banuiesc ca vor sa atraga niste clienti captivi carora sa le dea energie la pret din ce in ce mai mare, dar asta e alta discutie

    As zice ca cel mai convenabil e sa o incarci acasa la 220 si la pretul ala (o sa reziste si bateria mai mult)

    00
    • Și dacă faci un drum Constanța-Arad trebuie să bagi în calcul și o noapte de cazare, că n-ai cum să ajungi dintr-o singură bucată, că nu se încarcă bateria la fel de repede ca și cum ai face un plin de benzină/motorină.

      Nici n-am pus la socoteală perioadele estivale când benzinăriile sunt pline și se formează cozi acolo unde durează doar 5 minute un plin cu plată cu tot pt benzină/motorină.

      00
    • Baiatu’, baiatu’, de unde ai luat pretul ala pe kWh? Acum, cele mai mici tarife sunt undeva pe la 0,68 de lei pentru zona CEZ.
      https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife

      Asta inseamna ca aia 19 lei sunt de fapt vreo 34 de lei in cel mai bun caz. Pe langa asta trebuie luata in calcul si o pierdere de minim 20% pentru conversia din curent alternativ in curent continuu. Astfel, costul total este de vreo 43 de lei in cazul in care incarci masina acasa.

      Tot este bine raportat la consumul unei masini clasice, dar diferenta mai scade putin.

      00
    • Adevărat dar use-case-ul aici e pentru oraș și navetă de max 100-150km pe zi. Normal că deocamdată o electrică nu se poate compara cu un diesel bun la o mașină de drumuri lungi, mai ales cu autostrăzi. Una e să știi că ai autonomie 1000+ km și alta e să faci traseul în funcție de unde poți să încarci. Unii acceptă și fac așa, alții nu concep.

      For fun, niste grafice cu Tesla range în funcție de temperatură și viteză. Cu viteza ok, dar la motorul clasic nu scade autonomia cu 22% dacă e mai friguț afară.
      https://cleantechnica.com/2018/07/15/tesla-range-plotted-relative-to-speed-temperature-graphs/
      La electrică plm tre sa consumi curent ca să încălzești bateria, lol.

      Sunt amuzante discuțiile de pe forumuri Tesla, cum e mai bine să te încălzești cu scaunele decât cu tot habitaclul, că altfel consumă mult. Să stai în frig într-o mașină de 50+k coco doar ca să ai range mai bun nu mi se pare viitorul.

      00
    • NU EXISTA pretul de 38bani/Kwh! in cel mai bun caz platesti in jur de 60 bani, pentru ca ai tarife de transport, acciza, TVA, pe langa cei 38 bani. Cu 38 bani pe kwh, platesti de fapt cam 74 sau mai bine. Iti zice unul care a tot facut simulari. Dar chiar si asa, e ok.

      00
    • Discutiile cu tesla consum mare iarna au invechit anul asta cand au trecut pe pompa de caldura pentru incalzire.

      00
    • @Andrei G –
      în multe cazuri tariful ăla cel mai bun de pe comparatorul de prețuri ANRE este doar momeală… iar prețul respectiv este valabil doar în anumite condiții: doar dacă treci de la un alt furnizor la ei și/sau doar pentru primul an de contract…etc.

      Am pățit personal la ENEL chestia asta, tariful ăla declarat cel mai ieftin pentru comparatorul ANRE (Fix Online Salut) este de fapt valabil doar dacă schimbi furnizorul (treci de la alt furnizor la ei) și doar pentru primul an de contract pentru locația / punctul de consum respectiv.

      Dacă reînnoiești contractul (pentru al n+1-lea an) sau ai fost client al lor mai demult și revii la ei după ce ai fost la alt furnizor, la ENEL îți spun că nu te califici pentru tariful ăla promoțional pentru clienți noi ci se aplică alte tarife, ceva mai mari. Sunt și alea în comparatorul ANRE dar sunt undeva mai jos în lista aia.

      00
    • P.S.
      luați în calcul și faptul că tot ce este instalație nouă și modernizată/reparată se face de câțiva ani buni prin contorizarea și facturarea pe baza puterii aparente, nu a puterii active consumate – deci contează și factorul de putere la utilizarea energiei din rețea.

      În urmă cu vreo 15..20 de ani am schimbat toate becurile din casă cu becuri economice (CFL la vremea aia, LED în prezent), iar ELECTRICA/ENEL s-a ofuscat că am consum prea mic înregistrat de contorul cu disc rotativ tradițional, așa că au schimbat contorul cu unul inteligent care înregistrează pentru facturare întreaga putere aparentă nu doar puterea activă consumată…
      … și bine-înțeles că factura aproape că s-a dublat după schimbarea asta de contor fiindcă factorul de putere al becurilor CFL și LED de la noi de pe piață este undeva în jur de 0,5 și nu apare nicăieri pe eticheta produsului la raft.

      00
    • 1. Am zis ca am luat un pret vechi
      2. Daca iei electrica ce nu e tesla, porsche taycan sau kia e-niro, te feresti de autostrada sau de drumuri lungi

      10
    • @A.

      Uau, 70 de upvotes pt. un articol din 2018 care nici macar nu mai e relevant pt. modelele noi cu pompa de caldura.

      00
    • Oh nu, am deranjat Teslea fanboys. Mă scuzați că am pomenit. Totuși, toate electricele au pompa de căldură?

      00
    • @Dan, autonomia masinilor electrice scade in conditii de temperatura scazuta din 2 motive:
      1. Bateriile nu sunt la fel de eficiente (se poate observa asta si la telefoane care se descarca mai repede daca sunt lasate in frig).
      2. Consumul suplimentar datorat sistemelor de incalzire a habitaclului.

      Intradevar, o pompa de calcula ajuta in situatia a doua, dar nu face minuni (un consum suplimentar tot exista). Este ca diferenta dintre a-ti incalzi casa folosind o aeroterma sau aparatul de aer conditionat.
      Este clar mai eficient aerul conditionat, dar tot va consuma electricitate.

      00
  2. Media ar fi 10 lei/100 km, incarcata la priza casnica.

    00
    • Deci 10 bani pe kilometru, zici. Ok, super-convenabil.

    • Pretul ala e la incarcare la abomament individual(adica incarci la tine acasa, sau mergi in vizita la un amic si pui masina in priza lui). Asta inseamna incarcare lenta, > 5 ore(excluzand zoe). Daca esti intranzit(vrei sa mergi la mare de ex) si vrei sa incarci la statii rapide pretul pe kwh difera enorm. Sunt locatii unde platesti sesiunea(aka benzinariile MOL, unde sesiunea e 45 ron indiferent de cat inarci), sunt locuri(f putine) unde e 1Ron/kwh, si majoritatea 1.7-1.9 ron/kwh. Deci aproape de un benzinar. Si mai sunt si locurile gratuite

      00
    • Depinde de anotimp (iarna e mai problematic) și cel mai mult de prețul curentului. Dacă ai fotovoltaic mai serios atunci e și mai bine. La 0.3 euro pe kWh și o medie de 18kWh/100km dă 5.4 euro pe 100km care la rândul său, în funcție de prețul carburantului e aproape de ce poate un diesel mic.

      00
    • Cam 15 bani dar e oricum superbine. Am facut o medie a costului la cele mai vindute electrice in Romania.

      00
    • Model 3, date rotunjite pt usurinta
      – km: 21000
      – consum: 200wh/km
      – cost maxim DC: 2 lei/kwh (renovatio 1.9ron)

      Rezulta 0.40 ron/km la un cost direct maximal de 2 ron/kwh

      In realitate in 18 luni am cheltuit aprox 3-4k ron pe alimentare, pentru ca
      – nu am alimentat mereu la statii cu plata
      – nu am alimentat mereu la statii DC, dar si la AC, sensibil mai ieftine

      Daca stai la casa probabil alimentezi 80% din timp acasa la un tarif la sfert din cel maximal

      Daca nu stai la casa, probabil ca poti incarca lejer cam 50% la retaileri/malls/parcari publice

      Rezumand:
      – cost direct maximal 0,5 ron/km (am rotunjit in ideea ca nu toate masinile sunt la fel de eficiente)
      – cost realistic probabil 0,3 ron/km (masurat la “nas”)
      – cost indirect generat de timp petrecut pt incarcare la statii publice de putere sub 150kw: prea mare

      00
  3. in costul asta intra si timpul pierdut sa te duci de la o statia la alta cand le gasesti bocate cu idiotii care le lasa cu orele dupa ce sunt incarcate (chiar si la alea cu bani) ? din punctul meu de conducator de electrica din 2017 ( din 12 luni merg doar intre lunile martie-noiembrie doar in bucuresti) nu merita.

    00
  4. La fel ca la masinile pe combustie, exista electrice care consuma mai mult sau unele care consuma mai putin.

    Sunt electrice care consuma intre 12 si 20 kWh/100 km si altele care consuma intre 20 si 35 kWh/100 km (de obicei cele mari – eTron, Model S, XC40).

    Asadar, daca poti sa incarci acasa, unde costul real al unui kWh e in jur de 70 de bani, 100 km te poate costa intre 8 si 25 lei.

    Daca incarci la statiile publice atunci se schimba putin problema. Un kWh poate sa fie intre 1 leu si 2 lei.

    Cam asta e pe scurt.

    Pe lung, poti sa citesti o gramada de articole scrise de oameni care conduc o electrica zilnic si contribuie la proiectul Electromobilitate: https://electromobilitate.com/

    Eu am o electrica de 6 luni si am facut aproape 10000 km cu vreo 150 lei. Mai pun clipuri video despre asta pe YouTube https://www.youtube.com/channel/UCULcNV_Ab4aDX37QNBtb5Tg

    00
    • Pai dacă 100 km te costa 8-25 lei mie îmi da cu virgula: 10000 km * 8lei/100 km = 800 lei . Cum ai reușit sa faci 10000 km cu 150 lei?

      00
    • Asta voiam să știu, cost per km în Ro. Tu zici că încărcatul acasă ar fi între 8 și 25 de bani/km. Sună bine.

    • @Raul: Inca sunt foarte multe statii gratuite pe care nu ezit sa le folosesc atat timp cat nu trebe sa ma bat cu taximetristi/uberisti.

      Sau, daca faci cumparaturile la Kaufland in valoare de 500 lei lunar, ceea ce oricum faceam, primesti 5 incarcari gratuite la statiile lor.

      Cei 150 lei sunt de fapt vreo 3 incarcari cu plata.

      @Eftimie: 25 lei, nu de bani. :D

      00
    • Am editat, mă refeream la costul pe kilometru. 25 de lei pe 100 km față de 45 e mult mai bine. La o benzinară medie cam astea ar fi prețurile.

    • Cam asta e scenariul in care traiesti fericit cu o electrica, atunci cand poti sa incarci acasa sau la serviciu.

      00
    • Ok. Mulțumesc de clarificări. Și ca idee cât durează la o stație din aceasta gratuită sa încarci bateria la un nivel decent?

      00
    • @Raul: complicat raspuns, depinde de masina si de statie.

      00
    • @eftimie
      La diesel 2000cmc consum mediu 5,2% vine acum (5.45 ron/l) pana în 30ron/100km. Autonomie 1000km+. Anul trecut la 4,5 motorina a fost chiar mai bine.
      Și prețul curentului electric va creste. Poate nu ca la combustibilii fosili (ma aștept la 8ron/l într-un an).
      Pe termen mediu (5 ani) în ciuda „stimulentelor” motorul clasic (diesel /benzina) e un compromis mai bun decât electricele. După 2025 mai vedem. Dacă mai trăim pana atunci

      00
    • Cele mai intalnite fast-charger-ele sunt de 50kW, deci bagi cam 100km in 20-25 minute, asta daca masina poate lua atat curent ( din ce am citit se va putea ajunge la 300 km in 15 minute )
      De exemplu o Dacia Spring va avea cam 120km/h (kilometrii incarcati intr-o ora) la maxim 30kW, o Kia e-Niro are 350km/h la maxim 77kW, iar o Tesla Model 3 are 480km/h la maxim 150kW ( din experienta a durat cam 40 minute sa incarcam pentru 200km de drum, cu vreo 50-80kW incarcarea )

      00
    • Ar fi interesant cat e pretul la statii de incarcare verzi, pentru ca sigur sunt si din acelea pentru cei care vor sa se laude ca masina lor nu polueaza deloc, si cati incarca acolo

      00
  5. NOU
    #34

    Avantajul electricelor nu e doar asta, e si faptul ca motorul pica mult mai rar sau deloc. Si ca ai toti caii putere lin orice moment, nu doar la un anumit regim de turatie. Si ca ai cuplu foarte mare (teoretic infinit, dar este redus electronic astfel incat sa nu ai anvelope doar in primele 5 minute). Dezavantaje – acumulatorii si ca sunt tehnologie ‘abia la inceput’ desi sunt de vreo 120 de ani produse masini electrice.
    Costul – de 5 ori mai ieftine/km sau mai mult, daca esti atent.

    00
    • Acumulatorii au cam 8 ani garantie la orice marca, deci esti safe cu o masina noua.

      Un alt avantaj e diferenta de consumabile: nu schimbi ulei, filtre (in afara de habitaclu), curele, bujii, EGR, DPF, etc. :)

      00
    • Cuplu infinit? Sigur, sigur?
      Poate cuplu constant de la la turatie zero pe o anumita plaja de turatie.

      Curba Cuplu/turatie pentru motor asincron pentru Tesla.
      https://www.researchgate.net/publication/327191420_An_Investigation_into_the_Induction_Motor_of_Tesla_Model_S_Vehicle/link/5e2c370ba6fdcc70a14a9cfe/download

      Curbe cuplu/turatie pentru motor asincron pentru uz industrial.
      https://www.leroy-somer.com/documentation_pdf/4119_en.pdf

      00
    • @hashtag, cate motoare electrice pica pe an?

      Singura problema pe care o vad eu pe subiectul asta e ca nu ai dezmembrarile pline de electrice, sa ai de unde sa iei piese. Avantajul termicelor din punctul asta de vedere e ca au zeci de ani de existenta. Acum 100 de ani era un nea’ Caisa care nu stia sa repare o masina dar era brici la carute.

      Am avut Subaru Diesel. I-a picat motorul. L-a schimbat fostul proprietar in garantie extinsa speciala pentru motor (fiindca au busit toata generatia respectiva de motoare prin design). Stii cat costa daca nu era in garantie? (si pretul e dat direct de reprezentanta). 10k de euro. Si asta in Romania. In banii astia intra blocul scurt (fara chiulase) si eventual garniturile de chiulasa. Atat. Orice alt accesoriu se transfera de pe vechiul motor pe noul motor. Articolul tau e din state. Alte preturi la piese si alte preturi la manopera.

      Cere o oferta de pret in reprezentanta pentru un motor nou de Logan, cu tot manopera de instalare, si vezi cam ce procent din pretul masinii il reprezinta. Eventual, sa fim pe acelasi exemplu de pret, cere o oferta de pret pentru un 2.0 TDI din VAG.

      Nu mai spun de timpul pierdut in service. Cat dureaza sa scoti un bloc motor si sa il montezi la loc si cat dureaza sa scoti un motor electric si sa il montezi la loc? Daca ma intrebi pe mine, as avea mai mare incredere in nea’ Caisa sa schimbe un motor electric asa cum trebuie decat sa schimbe un motor termic.

      00
  6. https://www.youtube.com/watch?v=Js4BezXYBNU -> Lung, daca ai rabdare merita.
    Pe scurt: mai mult decat iti inchipui, poate sa ajunga sa consume la drum lung, mai ales pe autostrada, mai mult ca benzinara ta. Din nou pare nu pare o alternativa viabila incarcarea mereu de la statiile din comert. So: Daca stai la casa si vrei o a doua masina pentru oras poate fi o varianta buna dpdv economic.

    00
    • N-am încredere în ăia că am văzut un review la Pejo 107 și spuneau niște prostii de te durea mintea, la nivel de Julius C. ba chiar mai sus.

    • băieții ăia sunt niște speciali. sunt tobă de carte, dar au văzut mașini doar în poze. și la RAVul meu aberau din greu.

      00
  7. Staaaati ashea. Adica o electrica costa per km cat echivalentul pe GPL? Pai nu mai e asa combinatie.

    00
  8. Electricele sunt cele mai utile în oraș. În oraș majoritatea oamenilor stau la bloc. K.O.

    00
    • Asta ma intrebam si eu. Daca stau la bloc cum si unde incarc masina? Scot un prelungitor de 50 metri pe geam? Ma duc zilnic la kaufland?
      Cat dureaza sa incrc masina full la o statie si cat de des trebuie sa fac asta?

      00
    • Îți poți face “stație” de încărcare și la bloc. Trebuie doar să vrei si să ai niște bani (cam 2500€ in medie).

      00
    • Nu neaparat. Sunt mașini de navetă pentru oamenii care lucrează în oraș și stau în afara lor. Acolo bate orice, faci naveta zilnic zeci de km la fracțiune de cost. Mai ales dacă și încarci noaptea când centralele merg în gol pentru că au inerție foarte mare.

      Tu dacă stai la bloc în oraș se merge pe ideea de transport în comun (bine, știu că la noi astea sunt SF dar vorbim de țări care au oferă apă caldă constant în capitala lor).

      Doar noi avem ce e mai rău din toate. Stăm înghesuiți în urban cu transport în comun prost, și nu ne putem muta în suburbii la zeci de km că n-avem autostrăzi.

      00
    • @varucu, cum faci statia aia de incarcare la bloc? Poate doar la blocurile noi, unde ai spatiu de parcare interior (subteran sau in curtea blocului).
      Altfel, mult succes cu autorizatiile de instalare pentru o astfel de statie de incarcare.

      00
    • @hashtag, diferenta este ca la benzinarie in 5 minute umpli un rezervor, in schimb pentru a incarca o masina electrica este nevoie de minim 1 ora.

      00
  9. Electrica e combinatie daca:

    a. ai unde sa o incarci
    b. o folosesti doar in oras sau pe distante relativ scurte

    Daca vrei sa mergi in concediu la greci o cam sugi (desi am vazut ca se poate in cateva filmulete pe YT).
    De ce spun asta? Pentru ca punctele de incarcare pe traseu sunt la noroc, sunt mai scumpe, iar daca ai ghinionul sa ai o masina doua in fata iti prelungesti drumul cu niste ore bune.

    Ceea ce mi s-a parut mie interesant din stirile recente e ceva ce scoate Nissan pe noul Qashqai parca, si anume are motor electric, baterie, dar are si un mic motor termic (plus rezervor!) care nu e folosit la condus ci doar la incarcat bateria.
    In felul asta ai avea si autonomie si ai putea merge si electric pe distante scurte.

    00
    • Aveai optiunea asta si pe un bmw electric, i3 cred.

      00
    • Daca chestia asta nu ajuta sa evit incarcarea bateriei obligatorie dupa 300-400-500 km atunci nu stiu daca mai sunt asa incantat.

      „An optional petrol/gasoline range extender engine is marketed as REx[25] and is powered by the same Kymco built 647 cc inline two-cylinder engine used in the BMW C650 GT maxi-scooter.[49] The system is intended as an emergency backup to extend range to the next recharging location, and not for long-distance travel.”

      Cu accent pe „not for long-distance travel”; daca asa va fi si la Nissan atunci nu mi se mai pare deloc interesant.

      00
  10. Din calculele mele cam 10 lei/100 km. Încărcare la priza normala, în subsolul blocului.
    Poți adauga avantaje de încărcare la birou, la diferite supermarket uri sau din panourile solare proprii. Bineînțeles fiecare după noroc.
    De adăugat diferențele de taxe, parcare, întrare în centru (în viitorul apropiat sper).
    De condus se conduce mult mai ușor decât orice hidramata atât pentru ca se conduce cu un singur picior cât și pentru ca accelerația e instanta.
    Gurile rele zic ca în viitor și servisarea o sa fie mai ieftina pentru ca în realitate are mult mai puține piese decât o mașină cu motor termic.
    Unde sunt problemele? Cost inițial mai mare, timpi de așteptare prelungiți la încărcare, autonomia (in cele mai multe cazuri mai mica decât la cele termice), durata de viata a bateriei (unde discuția e lunga ca nici cu durata de viata a motorului termic nu îmi e rușine).
    Pentru mine a meritat – Nissan Leaf de 1 an aproape.
    Alții vor trebui sa facă socoteala proprie pentru ca nu este o decizie ieftina (nici electrica, nici cea clasica cu motor termic).

    00
  11. Depinde … vazi ca a scris unu’ un articol in care zicea: „Că apeși accelerația mai tare un pic și s-a dus juma de baterie” … asa ca …

    00
    • Păi la mașinile clasice nu e la fel?

      Vrei să zici că dacă apeși mai tare accelerația la un benzinar nu creste simțitor consumul?

      00
    • Diferentele nu sunt atat de mari la motoarele cu ardere interna comparativ cu cele elctrice.

      00
    • Hai dă-ncolo, cu orice benzinar poți scoate atât 7% consum cât și 14%. Ceea ce ar însemna înjumătățirea autonomiei. Adică dacă cu un plin faci 600 km la 7% consum, cu același plin faci 300 km dacă-i dai blană la fiecare semafor.

      Diferența e la faptul că la pompă alimentezi în 3 minute, corect. Dar nici să nu exagerăm degeaba. Diferența că la o autonomie de 400 km la electrică, 30%-40% e mult mai simțitor decât la o benzinară care are poate 600km. Dar procentual efectuezi același lucru mecanic, consumi aceeași energie, etc.

      Chiar și top gear care nu-s emisiune științifică ci de entertainment a demostrat asta făcând acel test cu M3 vs Prius, iar Prius mers în forjă a scos consum mai mare decât M3 mers relaxat.

      00
    • @manu144x, ca sa intelegi la ce ma refer, uite aici un test comparativ:
      https://youtu.be/v56gMy04oMI?t=420

      S-a circulat pe autostrada, pe acelasi traseu, pe pilot automat, dar cu viteze diferite:
      – 120 km/h – autonomie de 450 km
      – 150 km/h – autonomie de 315 km

      Pentru o diferenta de doar 30 km/h s-a pierdut 30% din autonomie.
      La masina mea pe benzina (nu diesel) am un consum de vreo 7% la 120 km/si de vreo 8% la 150 km/h, adica o pierdere de autonomie de sub 13%.

      Si aici este vorba de Tesla Model 3, care este una dintre cele mai aerodinamice masini de serie din lume. Daca ai un coeficient aerodimanic mai prost, diferenta de autonomie depaseste 30%.

      00
    • Mă îndoiesc că de la 120 la 150 e doar 1 litru diferență. Nu zic că minți doar că sunt sceptic.

      Din experiență proprie cu mașină diesel, la 110 scoteam 5-6, iar la 150 urca consumul lejer la 8-9.

      Depinde și de aerodinamică, corect, era un amărât de 308 combi. Nu știu ce coeficient avea, nici dacă mergeam contra vântului sau nu.

      Cu benzinare am avut chestii și mai interesante, un nissan sedan în sua, închiriat, cvt. La 65 mile lua 7 și la 90 lua 12-13. Poate era și cutia și aerodinamica dar era simțitor.

      Am făcut un drum de Italia România cu o tesla 3 anul trecut și diferența față de cât făceam normal a fost cam 3 ore. Dar de fiecare dată stăteam mai mult decât zicea mașina că e nevoie, că noah, să fim siguri, dar probabil puteam reduce lejer, face exact cât zice că face.

      00
    • @manu144x, sa spunem ca poate am calculat eu putin aiurea diferenta de consum si sa luam versiunea ta.
      Ai o diferenta de viteza de 40 km/h si o diferenta de consum de 2 litri. Deci aproximativ cate 0,5 litri la fiecare 10 km.

      Asta inseamna ca la masina mea ar fi fost diferenta dintre 7% si 8,5%. Ajungem la o diferenta de autonomie de 18%.
      Asta in cazul a doua masini cu un coeficient de rezistenta aerodinamica de aprox. 0,3 (care este mult mai mare decat cel al Tesla Model 3).

      00
  12. Consumul nu e o mare problema, gandeste-te ca e zero. Autonomia mica, timpul de incarcare mare, statiile de incarcare… astea sunt pb reale. Sincer mai bine o micro benzinara ce oricum consuma putin decat sa am asa batai de cap. Poate eu sunt mai comod.

    00
    • Ai pus punctul pe i.
      Am eu o idee pentru rezolvare.

      Sa se creeze un standard comun gen bateriile R6/AAA, iar cand ajungi la benzinarie lasi bateria ta in incarcator, iei una incarcata, platesti si ai plecat.

      Ori asta ori vin cu autonomii de 1500km in conditii reale :-)

      00
    • @Pyro modelul asta a fost folosit acum peste 100 de ani la taxiuri in New York. A incercat of firma din Israel modelul asta acum vreo 6-7 ani de au mers in cap, au muncit si cu Renault dupa modelul ca ai masina si platesti chirie la baterie. A incercat si Tesla dar au renuntat, in 15 minute poti incarca aroape orice baterie de masina electrica de la 10-20% la 80%.

      00
    • @wd cu conditia sa fie incarcator de putere acolo unde o faci presupun, caci din cate am vazut sunt diferite tipuri de incarcatoare in functie de KW.

      Si daca nu ma insel trebuie sa suporte si masina? Sau toate pot fi incarcate rapid?

      Nu de alta dar o pauza de 15 minute din cand in cand la bulgari nu suna rau, dar au incarcatoare rapide destule?

      00
    • In plus, poate nu au avut initiativa la momentul potrivit :)

      00
    • Ar fi o idee buna sa poti schimba bateria cu una incarcata. Doar ca apar foarte multe probleme de design. Bateria la o masina electrica nu este doar un modul mic de cativa centimetri care poate fi inghesuit oriunde. In general ocupa toata partea de jos, facand parte din sasiu.
      Este imposibil sa faci un design comun pentru absolut toate masinile electrice.

      00
    • @Ciocanul, exact, nu esti comod deloc, doar ca dorim ca masina sa nu ne faca program ea nou ci noi ei

      00
  13. o masina electrica in general ai nevoie de 20 kWh/100km mediu.
    La un pret de 60 de bani/kwh 0,60×20= 12 lei/100 km deci 12 bani/km.

    00
  14. Masina electrica este ideal in urmatorul scenariu: locuisti de 20-40 km de job, obligatriu la casa.

    00
    • Sau bloc și garaj.

      00
    • NOU
      #78

      Ia ca m-ai facut curios, cum arata garajul ala cu alimentare electrica ?

      00
    • Garaj de bloc nou.
      Unele garaje de subsol au chiar contoarele montate acolo și in subteran se pot realiza circuite electrice speciale pentru incarcare auto cu costuri minime.
      Nu ai nevoie de putere mare (asta presupunând costuri mari) având în vedere ca o pui la încărcat peste noapte de obicei.

      00
  15. Masina hibrida, consum undeva între 4.2 și 5.5. De dragul conversației media ar fi la 5 la 100 de km undeva la 6 dacă vorbim de iarnă. La 6 ron litru de benzina ar veni undeva la 30-36 de bani pe kilometru.

    00
  16. Eu sunt mai contabil din fire. Am un Focus limuzina din 2007, unic proprietar, benzinar 1.6. Pana acum nu am investit in ea mai mult 2000 e. Revizii la timp. Singur lucru care s-au stricat (fara vina soferului) au fost niste bielete. Nu bag ulei, numai la schimb etc. Consum mai mare ca la alte marci 7 in oras fara clima, 12 l daca pun 24 grade, iar afara sunt peste 30. 8 l pe autostrada la 160 pe bord, pilot automat. Cat ma costa in 15 ani bateriile?
    Stau la casa, am trifazic, 4 consumatori din transformator. Deci am energie stabila. Cat ma costa o electrica in 16 ani, raportat la un Focus din 2021, benzinar 1.5? Sau ceva asemanator, nou, la 15-17000 e? Zicem: 15000 km/an, jumatate in oras, jumatate concedii etc.
    Nu ma intereseaza poluarea, ca pe nimeni de pe planeta, nu-l intereseaza ca o sa crap maine sau peste 5000 ani.

    00
    • Ca o parere personala cred ca e ok daca ai ca o a doua masina (deci pentru oras si drumuri sub 100 km) ceva ieftin gen noua Dacia, reusesti sa o cumperi pe la 9.000 de euro si poti sa o incarci acasa/gratis. In 7-8 cam iti scoti banii pe ea dor din economia la combustibil si intretinere (schimburi de filtre si ulei, bujii, distributie, etc. si diverse probleme ce pot aparea la o masina normala fata de una electrica). Plus ca eu unul nu prea am vazut masini cu cutie automata la sub 10.000 de euro, deci inca o economie.

      Sunt calcule din burta asa, dar hai sa vedem cum iese in teorie cu economia. Doua masini, una electrica de 9.000 de euro, una clasica (dar cutie automata) 10.000 de euro. 15 lei pe 100 de km la electrica, 35 la normala. Eu aproximez un cost de intretinere mediu anual in plus la o clasica de 300 de lei (schimbul de filtre si ulei il faci anual, mai o bujie, mai o vizita la mecanic, etc.), si 1.000 de lei distributia. Total cam 3.100 de lei.

      50.000 de km in 7-8 ani: economie de 18.000 de lei (3.100 intretinerea, 4.900 la achizitie, 10.000 combustibilul).
      100.000 de km: 28.000 de lei.
      150.000 de km: 38.000 de lei. (e din burta, repet, ca la 150.000 de km o sa ai intretinere mai mare la clasica).

      Calcule din burta, ca nu stiu cine merge in oras cu a doua masina 20.000 de km pe an, dar daca ii da la calcule ca merge, in 7-8 ani face economie de aproximativ 7.500 de euro (sau chiar 9.000 daca luam in calcul ca nu o sa mai fie 3.100 de lei intretinerea la clasica), ceea ce nu pare rau deloc. E o parere, nu dati cu pietre.

      00
    • DonOmar – bea si tu o cafea inainte sa explici chestii

      00
    • @DonOmar: la un pret de 0.8 lei pe kW (incarcare acasa), motor Dacia Spring 33 kW si autonomie reala de 200km (desi ei se lauda cu 300 in oras) ar fi cam 13.2 lei la 100km. O masina clasica nu scoate sub 7 litri in oras (sa zicem in Bucuresti) la pretul de 5.75 litru, reiese cam 40.25 lei la 100 km. Deci cam 27 de lei economisiti la 100 km in oras.. Doar ca sunt si alte avantaje: scutire de impozit anual la masina, parcare gratuita in Bucuresti (posibil si alte orase) unde costa cam 5-10 lei pe ora, ceva mai mult pe o zi intreaga (daca mergi cu masina la serviciu). Stiu pe cineva care si-a luat hibrid fix pentru acest lucru.

      00
    • @Sagi: multumesc pentru sfat, doar ca eu ma bagam la somn la ora aia (jobul).

      @Danyzus: calculele pot sa difere, dupa cum a zis si Sagi n-am explicat chiar in cel mai bun mod economia pe care o faci cu o electrica noua gen noua Dacia si pe care o cumperi cu aproximativ 9.000 de euro. Dar sunt sigur ca pentru multi va fi o alternativa buna, ieftina si economica pentru o a doua masina. Sovieticul a pus putin problema gresit, nu cred ca masinile din ziua de astazi mai pot fi tinute 15 ani, cu atat mai putin cele electrice, dar 7-8 ani pare decent, mai ales ca cum evolueaza piata auto in domeniul electric (acum 10 ani cred ca era de neimaginat pentru omul de rand sa se gandeasca la o asa Dacia la 9.000 de euro). La 27 de bani economie pe 100 de km la 100.000 de km inseamna aproximativ 5.500 de euro doar din combustibil. Oricum fiecare stie pentru el ce este mai bine, nu am scris toatea astea ca sa-l contrazic pe Sovieticul sau sa-i dau eu un „anonim” de pe internet sfaturi , ci doar sa-mi exprim o parere.

      00
  17. Media vară-iarnă, ca iarna consumă mult mai mult, undeva la 10 lei/100 km, încarcată doar acasă.
    Print din aplicația jucăriei:
    https://imgur.com/VwXydcc

    00
    • Ai o medie de 16,8 kWh pe 100 km.
      Asa cum am scris mai sus, la un cost minim de 0,68 lei/kWh avem 11,4 lei. Adaugand si pierderile de conversie ale energiei, ajungem pe la 14 lei.
      Vad ca printscreen-ul este din Martie unde temperaturile au fost la nivel mediu.

      00
    • N-a zis unde locuieste, prin unele parti tocmai a nins a doua oara pe luna martie. Deci mai usor cu temperaturile de nivel mediu.

      00
  18. Eu as vrea sa stiu cum se descurca o electrica prin apa de jumatate de metru din pasajele din Bucuresti cand ploua…

    00
    • Cam la fel de bine ca una clasica. Nu stiu daca ai observat, dar si masinile pe benzina au o multime de circuite electrice, nu cred a au avut grija designerii sa le plaseze pe toate peste cota de inundatie.
      La jumatate de metru de apa oricum se inunda masina si e dauna totala, la cat au ajuns unii producatori sa ceara pe covorase.

      00
  19. Ca nu prea mergi cu ele, inteleg. Da’ de ce-s toate asa urate ma nene? (Bine, Tesla e ok-ish, arata ca o Toyota din 80, merge)

    00
  20. Referitor la discutia daca merita sau nu cred ca e subiectiva treaba. Depinde de cum o folosesti si ce buget ai. Ok, daca vrei o masina de oras, strict, poti lua una cu autonomie 25k euro si te multumesti cu o clasa C, zic ca id3/kona sunt chiar ok.

    Daca vrei SUV, nasol…aici nu prea ai optiuni

    00
  21. Nu am decat un video recent dar francofon . Un nene a facut un test in iarna asta sa vada daca poate traversa Belgia cu un Polestar2 o masina la 70.000€. O chestie care m-a frapat: dupa 91 km parcursi, din cauza frigului masina a pierdut 200 km din autonomia promisa de fabricant. Incarcatul bateriei a facut travesarea Belgiei problematica in toata reteaua de autostrazi din belgia sunt vreo 10 borne. Alte probleme: timpul lung de asteptare pt incarcare 50min pentru 52kw/h, false localizari de borne pentru reincarcare, sau pretul mare la incarcare 31.32€ pentru 36.50 kW/h adica dublu pretului unui consum de motor 2L benzina dupa spusele lor. Testul filmat
    https://youtu.be/U3pxZ1TvCe8

    00
  22. Costul variază în funcție de cât ești dispus să aștepți pentru o încărcare. Dacă vrei să o încarci rapid, te duci la EnelX și dai banu’ pe încărcare rapidă DC. Dacă vrei să o încarci gratis și nu te deranjează să aștepți 24 de ore, o lași să moară în parcarea unui Lidl, cu încărcare AC. Iată și statisticile pe 10.000 km ale unui prieten care are o Kona la bloc, și pe care n-o încarcă decât la cumpărături (nu are stație acasă): https://www.revoblog.ro/iarna-cu-masina-electrica-kona/ .

    00
  23. Nu stiu cat costa kw in RO, dar pot sa iti arat cat am consumat pentru luna Februarie, aici in Spania, cu un Tesla M3: https://paste.pics/3b9397ad686eb01034fcec7b54edffbf.

    1. Te intereseaza ce este cu galben, pentru ca atunci incarcam masina (1-7 AM)
    2. Tine cont ca zilnic sunt la calculator (lumina, caldura) prin casa pana la 2-3 dimineata. 3. Masina de spalat vase (3-4 ori pe sapt), si rufe (2-3 ori?) pt 2 copii mici – merge in acelasi interval orar. :D

    Sa zicem ca 150 kWh au fost pt masina, restul pt ce am scris mai sus? Poate 50-50, dar sa zicem ca doar 100kWh pt electrocasnice in acelasi interval orar. Deci o treime din totalul consumat. Ne-a costat 63EUR energia pt Februarie, deci 21 EUR pt o luna intreaga.

    Ca si comparatie, cand aveam diesel faceam 2 plinuri pt ce conducem noi lunar, in jur de 140 EUR / luna. Deci salvam cam 120 EUR pe luna, doar pt asta.

    Aici vezi costurile pt Spania la tarifele pe care le avem noi:
    https://lucera.es/tarifa-luz-dhs-coche-electrico

    00
  24. apropo de electrice, îmi place că îți de la teslounge.ro au scos configuratorul de pe site, aveau niște calcule amuzante acolo cu 50% avans. pe siteul în maghiară l-au păstrat.

    00
  25. Zoe la încărcare acasă, în priza: 11 ore de la 20 la 100%. Ultimii 20% îi face în cca 4-5 ore, de la 20 la 80 având nevoie de 6-7 ore. Vorbesc de priza din sufragerie, 3.7 kW.

    Brașov zic eu, independență zici tu. Asta înseamnă 250 de kilometri la Zoe, chiar și vara. E frig acolo la voi.
    Calculul e cam de 15 lei la plin. Deci…cam 7 bani la kilometru. Plus minus un leu la plin, deci 6-8 bani la kilometru, calculat pe Zoe.
    Mai ai o pantă, mai ai frane regenerative, mai vine căldura, mai ții mașina în garaj, mai una-alta. Caz fericit: 5 bani la kilometru. Caz nasol: 10 bani la kilometru. Bateria se mai duce dracu, a fost pană de curent…etc.

    Cifrele sunt date pe Zoe recent, pot să ți dau și pe Leaf sau pe Kangoo electric (acolo deja trebuie să mă duc să întreb fiindcă n am acces la mașinile alea) dar Zoe are un vecin și astea s calculele făcute la o bere zilele trecute.

    Sfatul medicului e să ți vezi de treabă deși am fost reticent și cu hibridul până nu mi am luat unul. Am ajuns la 3.2 la sută și standard precizat de producator de 3.8 la sută în oraș și 3.9 în afară mi se pare deja mult, 4.5 la sută deja mă face să mă uit la rapoarte, să văd cât la sută am condus agresiv. Chiar și iarna cu încălzirea în scaune.

    Admit că merge cu pișat de panda și că floricelele îți mulțumesc dar autonomia e puțină și chiar dacă dă bine pe calcule, realitatea e la 50-70 la sută din ele. Calculele sunt facute pe mașini conduse în orașe fără relief pronunțat, de către o singură persoană, la o temperatură peste 10 grade, fără cumpărături, fără copii trambalați la școală și ici-colo. Vorbim de mașini de buget aici, nu de Leafuri sau Tesle cu baterii cât porcu’ făcute cu standarde de calitate.
    Logan o să vină cu baterii de vibrator. Greutatea nu va fi comparabilă nici macar cu Zoe, autonomia specificată de 225 deja… eu zic să nu bagi banii.

    00
  26. Ar trebui sa introduceti in calcul pretul intregii masini, cu tot cu degradarea bateriei. La revanzare, dupa 5-8 ani, cat mai primesti pe o masina electrica?

    00
  27. Electrica mea consuma asa.

    0.26 bani/km GPL + 0.07 bani/km la benzina = 0.33 bani/km, per total în București.
    In plus fata de reviziile normale, mai am o revizie de 100 lei la 6 luni.

    00
  28. Fost posesor de i3 aici:

    Modelul 33KWh REx (adică cu un mic motor termic care cică e de range extender) in teorie full electric duce 160-180km, cu Rex activat 280km.
    In regim de condus normal,in București, rar am scos 120km in electric și cam 180km in Rex. Consider mai apropiate de adevăr cifrele astea.
    Acum, costurile de încărcare. Daca încarci la stațiile de încărcare, ceea ce am făcut de cele mai multe ori pentru timpul muuult mai scurt de încărcare, 1KWh e aproximativ 1.4 lei. Daca încarci acasă, scapi cu 0,5lei să zicem, dar nu este eficient și îl faci doar daca este strict necesar. Încărcarea durează foarte mult (poate și 24h). Daca nu ai garaj și o încarci afara și e ger, adio încărcare și multe alte probleme.
    Acum. Calculul final:
    Încărcare la statie: 0.38lei/km full electric
    In Rex: 0.25lei/km plus 9l de benzina
    Încărcare acasă, daca e posibilă: 0.14lei/km full electric și 0.1lei/km +9l benzina in Rex.
    Din punctul meu de vedere nu este rentabilă încă o mașină electrică. Cel puțin până când nu o sa avem o rețea de fastchargere la nivel național. In București te mai descurci, dar sa pleci la drum lung este risky rău de tot.

    00
  29. cateva idei interesante prin comentarii.

    ca raspuns la intrebare avem estimari intre 5 si 45 de bani. ihim. clar. „ce salariu ai gigi? bunicel, 1000-9000”

    intrebarea corecta ar fi legata de TCO. si ala fara tichete rabla, fara subventii, atat la achizitie cat si catre fabrica.

    un raport intersant de facut ar fi intre timpul de incarcare si cel de utilizare. ca daca o incarci 60 de minute ca sa o descarci in 60…. cam yuck.

    rezultat oarecum din anterioara. tinand cont ca profilul de utilizare recomandat de majoritate este oras, distante scurte, variantele de incarcare sunt orice mai putin acasa. ok, acum ca sunt 10 masini 7n bucuresti ne descurcam cu locurile din kaufland/dedeman/etc. cand vor fi 10.000? 1.000.000?

    rezulta mai departe ca se vor face statii de incarcare. care vor trebui amortizate. deci adio pretul kwh casnic,ba chiar adio pretul kwh casnic X 2.

    in momentul care ev vor deveni mai mainstream credeți ca statul va renunta la o bucata uriasa de venit din accizele pe carburant sau ca va acciza la fel si curentul? estimare din cur 3 4 lei kwh?

    singura concluzie, daca e sa luam de bune exemplele practice de mai sus e ca nu putem trage o concluzie. vrei sa fii early adopter? baga mare. doar ca nu-ti garanteaza nimeni nimic.

    00
  30. de ce esti bulangiu si pui intrebarile alea nasoale :))?

    00
  31. De avut in vedere si intretinerea posoibil mai scumpa la electrica. In urma cu cateva zile am pus mana pe un plan de revizii de la Hyundai Kona, si la fiecare 3 ani sau 60.000km se schimba lichidul de racire, ce costa cel mai ieftin 2000 lei, ajugand la 3000 lei la Tiriac. Plus chestiile obisnuite, filtre, lichid frana.

    00
  32. Am vazut ca nemtii publica la electrice cat polueaza, fix ca la masinile cu combustie (conform cosului energetic din Germania). Si nu pare mare diferenta intre electrice si un diesel (zic de puteri apropiate). Asta ca sa se termine cu hipstereala ca electricele sunt clean.
    Buna de tot si asta: „pentru care statul va da bani Chinei să subvenționeze producția”. Chiar mi-a placut.
    Am un prieten care are un Zoe. Zice ca il costa in Bucuresti ceva de genul 25-30 lei pe 100Km. Deci, probabil dublu pe autostrada.

    00
    • E o diferenta enorma de poluare, explicata pentru oricine aici: https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM

      E o electrica polueaza mai putin si daca e alimentata din curent facut pe carbune.

      00
    • „Si nu pare mare diferenta intre electrice si un diesel (zic de puteri apropiate)”

      te invit sa tragi pe pe nas juma de ora in garaj poluare asemanatoare de la ambele, ca nu e mare diferenta.

      In alta ordine de idei cand imi facusem eu calculele era in plaja de 10-16 lei 100/km.
      Masina nu ar fi singura si sta in garaj deci as supravietui sa fie 100% alimentata doar acasa.

      00
    • Nu e chiar asa de simplu:
      1. Poluare inseamna mai multe chestii, nu numai CO2. Chiar daca tu zici ca sunt aproape egale (Ce este egal, CO2, SO2, NO2, etc? Ma chinui sincer sa gasesc un articol care sa zica ca sunt apropriate), diferenta majora e ca poluarea din EV nu este in nasul tau, ci este in China, unde se produc bateriile, si in jurul centralelor de energie.
      2. Trebuie sa tii cont ca Germania nu are cel mai curat mix de energie, au inca foarte multe centrale pe carbune. Foarte probabil ca estimarile afisate sa fie pe baza productiei de energie din Germania.
      3. Productia de energie devine din ce in ce mai curata in fiecare an. Dieselul pe care il bagi in masina nu.

      00
    • @Rares:
      1. Zoe are 93. MX-30 are 109. eAdvance 104. Toate C02, nu apare nimic legat de celelalte. Dar sunt sigur ca productia energiei din carbune mai baga si altele, nu doar CO2. Da’ ce te faci daca esti chinez? Ce conteaza? Ce te faci daca stai prin Craiova, Deva, Oradea sau Filiasi? Ooooffff….. Maestre, fara suparare, dar asta ca „polueaza prin alte parti” e cea mai proasta scuza a hipsterilor cu electrice. Sa isi gaseasca una mai buna.
      2. Ai citit ce am scris? Ca masuratorile (NU estimarile) sunt facute pe cosul energetic din Germania!
      3. Da…. dar fac pariu pe o lada de bere ca niciunul dintre voi nu isi da seama ce inseamna sa cresti puterea de energie „livrabila la statii/case/etc.) in Bucuresti cu minim 50% fata de consumul actual (cand o sa ai numa’ electrice d’alea curate pe strazi si niciun diesel). Si am zis doar sa cresti capacitatea de livrare. Nu mai zic si de productie. Si, nu, nu iti fa probleme, nu sunt romanii mai prosti si au GRID-ul praf, toate tarile au o problema majora cu subiectul asta. Va dati seama ce impact pentru mediu are asa ceva? Sau o tineti doar p’aia „io nu am ba teava si nu poluez”.

      @alxzen
      Ba, inainte sa tragi pe nas, adu’ si tu un argument, ceva, macar un interviu pe subiect cu Oana Lis.
      Un Duster 1.6 cu AdBlue are cam 115 CO2. Am zis apropiate. Compara cu MX-30. Macar asta, e suficient de simpla ca o prinzi si tu?

      @Darius
      Am vazut o gramada de ingineri ca asta….. 99% fac parte ori din tabara finantata de Exxon/Chevron/etc…. ori din aia finantata de Vestas/Nordex/etc.

      Hai ca va dau si o poza….. e la sfarsitul articolului:
      https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/society/20190313STO31218/emisiile-de-co2-de-la-autovehicule-date-si-cifre-infografic

      00
    • @TCG dar ai vazut video-ul cap coada? Daca da, ai tras concluzia ca tipul e finantat de cineva si omite ceva? Ca mie se pare foarte clar si cuprinzator.

      Ceea ce ne arati tu e din 2014, de atunci s-au schimbat datele problemei foarte mult din toate perspectivele. Sunt mai multe masini electrice (muult mai multe) dar si energia regenerabila e mult mai multa.

      00
    • @Darius

      Sincer nu cred ca s-a schimbat mare lucru. Cosul de energie e cam tot ala, foarte probabil ca a crescut un pic ponderea „regenerabilelor” – zic in termeni reali, productie bagata in priza, nu capacitate instalata. Daca te uiti si la austrieci, mai stau si pe bara eolienele alea, din motive de GRID, cum stau si pe la noi prin Dobrogea – din cate stiu eu Romania are putere instalata pe eoliene cam 5.5-6.0 GWh si fix acum, in priza ajung cam 2.4 GWh.
      Ce cred ca s-a schimbat destul de mult e ca „fosilele” au devenit mai eficiente si mai putin poluante.
      Ce am scris legat de MX-30 si Duster sunt de „azi”.

      00
    • sau ai putea sa nu fii cacanar si sa recunosti din start ca poluarea la botul calului conteaza, ca pana una alta acolo traim, si nu o scoti din schema instant cu „dar asta ca “polueaza prin alte parti” e cea mai proasta scuza a hipsterilor cu electrice.” mai ales la dizelare in care pompezi uree poate poate ajungi sa o scoti la o norma decenta.

      asa ca plimba ursu cu comparatiile tale.
      ti-ai gasit sa imi compari 1.5 DCI ala de la renault, ca ala e pe ad blue. Motor pe care l-am plimbat vreo 200.000 km pe megane si sa imi explici mie ca e cam pe acolo daca facem medie cu ceva electric. Fie la centrala, fie la 5 metri de mine intr-o dara de fum tot aia e.

      00
    • @alxzen
      Ba, invata dracu’ sa citesti si tu argumentele si sa vi cu argumente. Nu vezi ca tu traiesti pe planeta renilor? Hai sa iti mai dau o data treaba asta, poate cu repetitie se lipeste ceva de tine:
      Ce te faci daca stai prin Craiova, Deva, Oradea sau Filiasi
      Fa un curs de Google si vezi ce „regenerabile” sunt pe langa (sau chiar in) orasele astea.
      Si nu te mai chinui sa raspunzi, ca nu stau sa urmaresc keyboard-warriors care habar nu au sa aduca argumente si o stiu doar pe ai gen „pe ma-ta”.

      00
  33. https://0-100.ro/2020/08/27/accident-bmw-i3-reparatia/

    1/3 din pretul masinii a costa o reparatie din punctul meu de vedere minora (nu s-au declansat airbag-urile)

    *Cam trebuie sa ai 3 masini (tu+nevasta electrica) +una pe fosili pentru vacante

    *Daca nu stai la curte sa o incarci, trebuie sa mergi la diverse puncte de incarcare, care ghici, nu sunt neaparat pe unde stai tu… eventual la 1-2 statii STB departare… bagi la costuri si abonamentul STB ca esti corect, nu ?? „wink” „wink”.

    *Range-ul este dat de viteza de deplasare si consumatori, ai bagat 150-160km/H, nu mai ajungi la Constanta plecind din Bucuresti avind aer conditionat pornit + lumini, radio, etc… Dar desigur, noi suntem ok, nu depasim legalul de 130km/h

    In continuare, subventia de 10000 euro este o subventie ascunsa data unor producatori straini de auto, inclusiv celor chinezi carevor face celebra Dacie electrica..

    00
    • Nu mai ajungi la Constanta cu 150-160? Nu ajungi nici cu 130. Am fost în „dilema electrică” și am zis sa ii dau o șansă. Am luat un Nissan Leaf în test, cel de 62KW. Mers pana la Constanta cu 110 km/h, am ajuns cu 11% în Constanta. Asta la 4 grade afara. Nu vreau sa știu cum e la -5 sau mai frig. Ne-am răspuns repede la „dilema”… :)

      00
  34. Pe Februarie m-a costat .72 lei Kw . masina consuma cam 25 kw/100km acum iarna, mai putin la vara. asadar 18-20 lei la suta.

    00
  35. Consum zoe 40 kw vara 10.5- 12,5 kwh / 100 km , iarna – drumuri scurte 24kwh. cost 0 la statiile lidl/socar/primarie. timpul de incarcare aproape se dubleaza iarna datorita temperaturii joase a bateriei. costul incarcarii platite variaza. 29 ron (ac) statiile mol , 1,45 ron/kw la Renovatio/kaufland, un pret decent ar fi in jurul valorii de 1 ron/kw

    consumul mediu pe cei 45.000 km facuti in aproape 2 ani 15,2 kw/100 km – dupa statistica canze

    00
  36. Bună. Vreau sa iau un Mitubishi Outlander PHEV, de 5-6 ani, 12-14 mii e. Stau lângă oraș și merg zilnic 30-40 km, în câteva reprize pentru ca 3 copii mici la scoala. Autonomia mașinii este între 20-50 km. O sa o încarc acasă. Motorul termic întra în funcțiune doar ca să alimenteze motoarele electrice. După 120 hm /h funcționează doar motorul termic pe benzina. Consum între 6-10% benzina. Cred ca e o soluție bună în cazul meu. Nu pot sa iau diesel cu 200000 de km pentru oraș și eventual 1-2 drumuri lungi pentru concediu.

    00
  37. Se pare ca ti-a citit cineva postul si deja a facut un video sa-ti raspunda la intrebare
    https://www.youtube.com/watch?v=mXWC8LZ6Y0g

    00
  38. puteai sa intrebi altfel. ca asa intelege mai bine lumea. cat consuma in pret de litri/100? electrica consuma echivalentul unui ICE cu 2litri/100km.

    00
  39. Cel mai complet test romanesc l-am vazut aici : https://www.automarket.ro/electricromania2020/

    Cu toate ca oamenii sunt praf in general , aici pare ca si-au dat silinta .
    Plinul masinilor il calculezi la o valoare de 0.599lei/kw (pretul reglementat) sau pe acolo in functie de ce contract ai . Cand vad in comentariile tale , ca lumea inca mai crede ca plateste 0.19 lei / kw imi vine sa-i trag cu capu„ – n ecran .

    Vreo 50LEI e un plin pentru o masina cu baterie mare sau vreo 30LEI una mai mica, dar de asta va depinde si autonomia intre 500 – 250 km . (prima fiind TESLA , a doua ZOE).

    Merita , in special daca expun costurile de schimbarea bateriei dupa cei 5 ani .

    00
  40. Autorul cere cifre valabile în Romania dar văd că alții deja au dar exemple de prin alte tari așa că o să adaug și eu:
    25kwh/100km în medie, încărcat acasă cu 5 pence/kwh rezultă £1.3/100 km (7.5RON/100km)

    00
  41. Nu cred ca suntem pregatiti pentru masini electrice in Romania. Nu avem infrastructura.

    00
    • In general nu suntem pregatiti de nimic… de exemplu prin 2 ianuarie m-a surprins popa in casa in boxeri facand de mancare, n-a batut la usa… nu si-a cerut nici scuze, a zis ca a venit cu ceva, n-am inteles ca era muzica tare si i-am facut semn sa plece, l-am hasait, a crezut ca glumesc… nici el nu era pregatit, desi face chestia asta an de an.

      00
  42. Masina electrica este o optiune pentru firmele care ofera masini angajatilor ca beneficiu si au o parcare subterana cu priza pentru incarcare. Am colegi care au primit masina electrica si o folosesc strict pentru deplasarea la birou sau pe teren doar in Bucuresti. Masina o incarca in timpul zilei in parcarea subterana gratis.

    00
  43. Și două aspecte anti e.v. mai paranoice: 1. Ajungi seara acasă, venind de la serviciu cu bateria la minim. Și apare o urgență ( copilul se rănește/simte rău, primești un telefon ” vino repede, tata/mama a pățit ceva.). Locuiești undeva la 15-25 km de oraș, bateria e 10% , te tine sa gonești la spital?
    2. In caz de ceva extrem. ( cataclism, război ) Se impune părăsirea zonei în care locuiești. Pentru o mașină clasică simplu sa ai plinul mereu făcut și două canistre in garaj. Și ai 1000 km asigurați. Cu ev ce faci? Cu clasică o poți lua pe rute alternative, chiar și pe ulițe, prin pădure…Cu ev cam ești în pom.

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.