CFR, exemplu de cum face statul roman afaceri

Pentru cititorii mai tineri, Caile Ferate ROmane sunt un bun exemplu de companie “gaura la buget” care ar fi trebuit privatizata. Acum vreo 10 ani, pentru ca statul roman dadea faliment, FMI a venit cu ideea ca ar trebui sa mai astupam din gaurile negre produse de acest tip de companii, fortand statul roman sa le marite cu investitori straini sau romani. Eficienta acestor privatizari e discutabila.

Inapoi la CFR. Statul are acest diamant unic, fara concurenta pe sectorul lui. Nu exista alta companie de transportat calatori decat cea a statului. Ce face romanul destept? O lasa in paragina, pentru ca oricum alternativa nu exista. Asadar, in 20 de ani nu s-a obosit sa faca investitii in zona asta, lasand totul asa cum (reteaua de cale ferata este lasata in aceeasi stare de 20 de ani, viteza medie de deplasare a trenurilor fiind de 50km/h) e si multumindu-se doar sa extraga bani din combinatie.

Azi, CFR realizeaza ca romanii si-au cumparat masini sau circula cu microbuze, pentru ca s-au saturat de suedeji, de mirosuri, de frig, de intarzieri, de viteza mica, de mizerie. Numarul de calatori scade de la an la an (e prefigurata o scadere de 10% in 2010), si totusi CFR nu se gandeste deloc sa isi optimizeze craca de sub picioare. Nu exista un sistem electronic pentru rezervarea biletelor. Nu exista controale serioase (am privit amuzat cum un naş pe ruta Brasov-Cluj s-a refugiat speriat de niste bulibasi in compartimentul unei tinere englezoaice, pe care incerca, desigur, sa o combine), nu exista un plan de investiti, nu exista nimic. Doar dinsconfort.

CFR a avut in primul trimestru pierderi de 73 milioane lei, cu 27% mai mari decat in perioada similara din 2009. Si, desigur, va creste preturile cu 7-10%, dupa ce in martie le-a crescut cu 4%, pentru a recupera aceste pierderi.

La fel ca si Taromului, CFRului nu ii cere nimeni socoteala. NU il intreaba nimeni de ce exista zeci de trenuri pe zi pe aceeasi ruta (pe Bucuresti-ORadea exista intre 3 si 5 trenuri zilnic, iar Taromul are 3 curse dus-intors pe aceeasi destinatie). Optimizarea nu exista, spalatul vagoanelor pe interior cu ceva dezinfectant macar o data la 6 luni, pentru a scoate imputiciunea nici atat, de ce ar vrea cineva in toate mintile sa circule cu trenul? Exact, nimeni nu vrea, oamenii o fac de nevoie. In secunda in care vor putea circula altfel, adio.

In timpul asta, Intercityul romanesc circula cu 200km/h mai putin decat in alte tari.

Bibliografie: unu, doi, trei

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

39 comentarii

  1. Incasarile la CFR vor scadea in continuare.

    Dupa urmatoarea vizita a FMI-ului se va vota legea obligativitatii calatoriei zilnice cu trenul pentru fiecare roman. Ai n-ai treaba, mergi cu trenul. E lege!

    00
  2. Si mizeria care se cheama achizitionarea de trenuri de navetisti din occident si unse „sageti albastre”.
    Niste trenuri gandite pentru calatorii care merg pe distante scurte si nu stau in tren mai mult de 45 de minute, maxim o ora.
    Scaune minuscule, abia incape un slabanog in ele si tot nu sta bine, la gramada, veceul da mirosuri in vagon, galagie de la radio, vrei, nu vrei.
    Aici a fost in mod sigur vorba de niste comisioane grase pentru achizitionarea acestor trenuri improprii calatoriilor lungi.
    Pentru asta unii ar trebui sa stea o viata in parnaie.

    00
  3. la noi te lasa sa admiri peisajul

    00
  4. Mai există câteva firme de transport pe calea ferată, dar se ocupă fie cu transportul de mărfuri, fie au concesionat rute secundare.

    Am fost acum vreo două săptămâni la Sibiu cu autocarul, am făcut undeva la 5 ore cu oprire de 30 de minute. La întoarcere, deoarece nu am mai găsit loc pe nici un autocar, am luat trenul. Am făcut aproape 9 ore cu o întârziere de 1 oră și 20 de minute. Nu mai vorbesc de preț 30 de lei vs 48 de lei.

    00
  5. NOU
    #5

    Cred ca esti optimist, mai curand e vorba de 30 de ani cel putin de cand CFR nu a facut nimic sa imbunatateasca viteza si conditiile.
    Intercity? Meh, e comod cat de cat, dar merge prea incet pentru numele sau.
    De cate zeci de ani au francezii TGV-ul?

    00
  6. Uneori inteleg de ce se intampla asta.
    Romanii pur si simplu habar nu au sa pastreze curatenia in trenuri.
    Ultima data cand am fost cu trenul (intercity), toaleta era foarte curata la plecarea trenului si jalnica inainte de sosire la ultima statie (dupa 300km).
    Fecale si urina PE JOS, voma in chiuveta, etc.

    00
  7. Nu am fost cu aceste trenuri, dar din cate am inteles si auzit, serviciile sunt de nota 20+, confortul este la el acasa, iar mirosul este minunat.

    am fost anul trecut sau acuma 2 ani de la mare cu unul.
    la cel oficial era bataie pe bilete, si mi-a zis cineva, vezi ca pleaca unul privat de la 4.

    biletele se iau in tren direct de la controlor.

    a oprit in cta, bucuresti, predeal, brasov. nu mai stiu cat a facut, dar nu cu mult peste un rapid. parca la 11 am fost in brasov.

    aer conditionat, banchete, nu scaune, am putut sa dorm, nu era inghesuiala.

    numai cand ma gandeam ce era la casa de bilete de la cfr imi sarea mustarul.

    merg la tusnad dus intors cu unul cand urc la sf ana, de cateva ori pe an.
    e cam galagios (motor + sine), baga muzica ungureasca (disco) de la sf gh in sus (usor de ignorat ca zgomot, cum plecam pe la 6, de cele mai multe ori dormim pana la tusnad).

    la tusnad, sefa de gara cand am vurt sa iau belet inainte sa stiu de asta privat, mi-a zis „mai stati 15 minute, ca vine unul privat, e mult mai ok ca astea ale noastre”

    00
  8. Exista concurenta pentru CFR Calatori se numeste Regiostrans. Ei platesc „chirie” la CFR Infrastructura si culmea dupa 6 luni pe traseele declarate nerentabile de CFR, ei scot profit. Nasul taxeaza, se fac controale, merg cu automotoare si culmea mai des decat mergea CFR Calatori pe acolo.
    Biletele sunt rezervate electronic, sau ai patit tu sa primesti acelasi loc in acelasi vagon cu altcineva? Poti si sa le cumperi online, vezi adresa .
    Problema majora e ca nu se investeste in infrastructura, daca nu ai infrastructura degeaba ai vagoane si locomotive de 120km/h sau 150km/h viteza maxima, daca exista riscul sa sara de pe linie.
    In rest cam ai dreptate din pacate.

    00
  9. Nimeni nu ia in considerare preturile in comparatiile astea CFR-companii straine.

    Bucuresti-Timisoara dus-intors la cuseta 140 lei.
    Incercati sa faceti rezervare la un tren prin Italia sau Germania si apoi sa va plangeti de conditii proaste cand platiti 16 EURO pe un drum de 600+ km…

    00
  10. Au concurenta, ce e drept foarte putina. Sunt cateva trenuri private care realizeaza cateva curse intre anumite orase, aceste companii platind o chirie catre CFR pentru folosirea sinelor de tren. Nu am fost cu aceste trenuri, dar din cate am inteles si auzit, serviciile sunt de nota 20+, confortul este la el acasa, iar mirosul este minunat.

    Evident ca nu putem spune ca aceasta este concurenta CFR-ului, pentru ca nu se compara nivelul la care este CFR, si o initiativa privata cu 2 vagoane si o locomotiva. Insa e si asta un inceput, nu?

    00
  11. Adi, nu ți se pare cam forțată comparația? Și București-Timișoara cu trenul e pentru masochiști rău de tot. 12 ore pe tren, fără aer condiționat la cușetă. Un bilet de avion rezervat cu vreo 20-30 de zile înainte, că nu faci 600 de km în fiecare zi așa, costă cam 50 de euro și durează aproape o oră vs 32 de euro și faci 12 ore.

    00
  12. NOU
    #13

    Cand nu are bani CFR se gandeste mereu la scumpirea biletelor dar este ciudat cum dracu ne se gandesc administratorii sa faca profitabila societatea CFR fara o astfel de masura. Asa e la noi. Dca vrei bani mai multi apelezi mereu la poplatie. Romanii nu sunt clientii CFR, romanii sunt sponsorii CFR!

    00
  13. Nu mai facem si noi nici o privatizare, nimic ? Un comision, o spaga, o maslina ?

    00
  14. @blink: ba da, una electrică

    00
  15. ba, cum adik nu CFR-ul e singur? informeaza-te…exista de cativa ani companii private care fac transport feroviar de calatori si marfa…cum ar fi RegioTrans de la Brasov care au deja cam 15% aproape din rutele existente, si altele…deci cateva alternative, nu peste tot ce-i drept, exista! sa inteleg ca scrii sa te aflii in treaba…mai ai pretentii de fost „jurnalist”…:)))))

    00
  16. unde sunt trenuri private si unde gasesc info, please? vin in romania si n-am masina, plus ca mi-e frica pe strazi la ce nebuni au carnet in ro. De cand mi-a vomat un betiv in poala m-am jurat ca nu mai merg cu microbuzele. Costa ieftin da stai ca intr-o cutie de sardine si daca mai duhnesc a nespalare si bautura imi vine sa-i iau la palme.

    00
  17. …exista o companie privata de transport pe calea ferata- Regiotrans>Anul trecut gara Constanta ruta Contanta Brasov.
    Trenul „statului”pleca cu o ora mai devreme.Inghesuiala,popor nene nu gluma.
    Trenul privat avand acelasi rang de ACC pleca o ora mai tarziu.Conditii decente,curat,ordine.LA destinatie au ajuns la diferenta de 5 minute.
    Pretul acelasi…dadeau reducere si pentru studenti.

    00
  18. Nu-mi adu aminte de C(e) F(raier e) R(omanu) ca fac cu nervii; saptamana viitoare merg la mare (Oradea – Costinesti) si fac 18 ore si 30 de minute, asta daca n-are intarziere. Iuhuhuhuuuuu! :P

    00
  19. de jegul de pe CFR stiu toti, insa le e prea naspa sa se murdareasca pe maini ca sa repare ceva, asa ca mai bine o lasam ca merge si asa…
    JALNIC !

    00
  20. Privatizarea CFR inseamna ca brusc va veni cineva si va cumpara trenuri noi, si va face infrastructura (cale ferata) sau cumva va mai folosi inca 10 ani infrastructura existenta ca sa-si scoata banii ?
    Suna bine asta cu privatizarea insa pana acum de ce s-a privatizat s-a ales praful pentru ca la noi privatizare inseamna JAF. Destul a stat ciobanul asa-zis afacerist cu burta goala, cand a pus mana pe un os politic de ros.. vrea sa stoarca banii si din piatra seaca macar de ar vinde totul la fier vechi si sa iasa pe profit ca mandatul sefului e scurt si timpul costa.

    00
  21. cfr companie de rahat. conditii de transport din evul mediu al transporturilor feroviare, si au pretentii de tarife europene. angajati care se poarta cu clientii jalnic, de parca ei au cel mai inalt statut din societate, si un client tre sa fie umil , sa nu indrazneasca sa ridice privirea la el……faliment placut. posta ro idem.

    00
  22. In pricipiu ai dreptate, CFR sucks – de doi ani nu am mai pus piciorul intr-un tren pe la noi.

    Doar ca, exista mai multi competitori, atat pentru CFR Calatori, cat si pentru CFR Marfa – care platesc ‘chirie’ pentru utilizarea cailor ferate catre SNCFR – exact cum face si CFR-ul. De infrastructura se coupa exclusiv Societatea Romana a Cailor Ferate, nu CFR Calatori/Marfa sau cum mai vreti, deci ei ar trebui sa aiba in vedere si reabilitarea ei.
    CFR Marfa e cea mai paguboasa din combinatia asta, nu neaparat cea de care spui tu; pierderile cele mai mari de acolo provin.

    Probabil problema e ca si pe acolo toti fura fara masura, fara sa-i intereseze cat si cum o mai duce compania aia.

    Dar anul trecut s-au facut restructurari si la ei si poate incet o sa porneasca si un proces de modernizare.. din cate am vazut, de la Brasov in jos se lucreaza la calea ferata, in curand se va zbura pe acolo:)

    00
  23. acelasi Regiotrans pe care il amintea wert mai sus a cumparat si traseul Iasi – dorohoi, un traseu neprofitabil pentru CFR la acea vreme dar foarte profitabil pentru regiotrans. conditiile sunt foarte bune.

    Mai nou a fost privatizat si traseul Dornesti (suceava – acolo unde a fost rupt podul la inundatii) – Putna, un traseu de asemenea neprofitabil deoarece nasul facea acolo cam 80 ron pe dus si 80 intors…. deci salariat la stat. Traseul este foarte profitabil dupa privatizare!

    00
  24. Sunt atat de multe oportunitati in Romania sa faci treaba. Sau cel putin asa mi se pare. Eu nu pot sa inteleg cum in 20 de ani, nimeni nu a facut nimic. Adica, parca e un blestem, cum toti care ajung la putere sunt loviti de un miserupism extraordinar.CFR-ul e doar un exemplu. Eu nu inteleg cum altii pot, doar sunt tot oameni. In fine, e umilitor ce se intampla in tara…asa, in general.

    00
  25. Sa vanda CFR-ul la fier vechi, asta daca nu fura tot suedejii.

    00
  26. De pura curiozitate mi-am luat GPS-ul pe doua rute importante din tara pentru a vedea vitezele. Bucuresti – Timisoara, aproape 8 ore, v medie 57km/h, v max 120 (pe langa termocentrala Isalnita). Bucuresti – Brasov, 3 ore si 15 minute, v medie 49km/h, v max 145 (pe segmentul Bucuresti – Ploiesti). De fapt, pana la Campina, viteza medie era de 107km/h. Toate trenurile au fost „rapide”.

    Concluzie: inca ajungi mai repede pe calea ferata la drum lung decat cu masina daca stai sa respecti toate restrictiile de viteza. Si mai confortabil, cel putin in vagoanele noi. Si mai ieftin daca mergi singur.

    00
  27. NOU
    #30

    O sa iau putin apararea CFR. Nu prea tare, ca pe la inceputul anului era sa pierd trenul in cel mai stupid mod posibil: trenul era anuntat pe panou cum ca va pleca cu intarziere de 45 de minute, doar ca in realitate n-a fost cazul. N-a plecat el la timp, dar intarzierea a fost doar de vreo 20-25 de minute. Nici nu mai stiu cum de am avut inspiratia sa ajung pe peron atunci… la limita, e drept.

    Asa cum au mai spus si altii, exista alternativa Regiotrans. (regiotrans.ro)

    Insa si trenurile lor intarzie, iar intarzierile sunt comparabile cu cele ale trenurilor CFR. Anul asta acceleratul Brasov-Constanta al Regiotrans a intarziat de fiecare data cand am asteptat pe cineva in gara la Bucuresti. Ultima data a fost vorba de aproape trei sferturi de ora.

    Asa ca eu prefer in continuare un rapid international al CFR daca am de mers cu trenul pe bucata Bucuresti-Brasov. De obicei ala de Budapesta, ca pleaca seara din Bucuresti. Conditiile sunt peste cele oferite de trenurile Regiotrans. Trenul pleaca curat de la capat, de multe ori am simtit ca pute a detergent ieftin la urcarea in tren. Si la plecare am avut ocazia sa constat de cateva ori ca existau atat hartie igienica, cat si sapun la baie. Ca se urca destui carora le lipseste total bunul simt si reusesc sa transforme trenul intr-o cocina imputita pana la destinatie e cu totul alta chestie.

    Referitor la personalul de la ghisee: eu urmez mereu procedura salutat, explicat calm si detaliat ce vreau si pot spune ca am avut parte de raspunsuri pozitive, in cel mai rau caz neutre (cu o singura exceptie cand s-a ratoit unu’ la mine ca am gresit cand i-am zis ora la care pleca trenul… desi am facut greseala asta pentru ca ei aveau ora trecuta gresit acolo). Am vazut ca nu au aratat aceeasi amabilitate si fata de alte persoane, insa nici persoanele respective nu pareau a avea in dotare acea chestie numita bun simt.

    Si cam asta e tot ce as avea de zis pozitiv despre CFR. Intarzierile sunt aproape mereu un motiv sa-mi fac draci. Cele mai iuti trenuri ale lor merg cu 50-60km/h.

    Pentru distante mici, e mult mai bine cu masina proprie. Un drum de genul Brasov-Bucuresti se face in doua ore si jumatate- maxim trei ore cu masina daca se pleaca de dimineata, sau in alt moment al zilei in care sa fie liber.

    00
  28. NOU
    #31

    Ah, inca o chestie. Biletele de tren sunt ieftine. O singura persoana iese sigur mai ieftin cu trenul, chiar si cu IC, decat cu masina. Acum depinde si de cat considera fiecare ca valoreaza timpul si nervii tocati… :)

    00
  29. Bucuresti – Brasov, 3 ore si 15 minute, v medie 49km/h, v max 145 (pe segmentul Bucuresti – Ploiesti). De fapt, pana la Campina, viteza medie era de 107km/h. Toate trenurile au fost “rapide”.

    ai avut noroc. de cate ori am mers pe buc -: brasov cu trenul, am avut intre 1 si 2 ore intarziere.

    Asa cum au mai spus si altii, exista alternativa Regiotrans. (regiotrans.ro)

    Insa si trenurile lor intarzie, iar intarzierile sunt comparabile cu cele ale trenurilor CFR

    pentru ca trebuie sa le dea intaietate la idiotii de la cfr in trafic.

    00
  30. Mulţi menţionează existenţa unor privaţi pe rute locale. Nimeni nu observă că, cel puţin în unele zone, se face tot posibilul pentru a divedi că privaţii nu sunt o soluţie viabilă. De exemplu un traseu de 98 km între două reşedinţe de judeţ este fragmentat către 3 privaţi. Schimbi 3 trenuleţe (automotoare cu mai multe vagoane) pentru a parcurge 98 km.
    Altă piedică care li se pune, privaţii nu sunt lăsaţi în gara principală a oraşului. Ei trebuie să se oprească într-o gară mică, periferică, deloc practică pentru călători.

    00
  31. cand platiti 16 EURO pe un drum de 600+ km

    62€ de la hanovra la berlin, 300km, cu intercity.
    119€ de la munchen la hanovra, 630km, cu intercity. durata: 4 ore.
    exista si transport local, cu personalul care merge cu 100km/h, care costa la jumate si dureaza dublu sau triplu.

    Deci avem asa:
    -in Romania 600 km in 8 ore cu 16 EURO

    -62 EURO pentru 300 km, adica de 4 ori mai mult pentru distanta la jumatate
    -119 EURO pentru 630 km in 4 ore, adica de 7 ori si jumatate mai mult pentru jumatate din timp
    -personal cu 60 de EURO pe 600 km in 8-12 ore, adica de aproape 4 ori mai mult pentru timp intre egal si cu 50% mai mare

    Daca tie de 4 ori mai mult ti se pare aproape acelasi pret ai o problema.

    De asemenea, sunt curios cum iti suna 5 milioane (119 EURO) biletul Bucuresti-Timisoara in loc de 700 de mii, chit ca face jumatate din timp.
    Stiu ca trenul se adreseaza doar Patriciilor si Tiriacilor din lumea asta,dar in realitate mai sunt si oameni normali dintr-o tara in care salariul mediu e 12 milioane jumate, care nu-si vad lungul nasului si au tupeul sa mearga cu trenul. Niste marlani…

    Realitatea e simpla: trenul in Romania e mult mai ieftin, deci e normal sa fie mult mai prost.
    Da, de 4 ori mai ieftin e MULT mai ieftin, orice ar zice Zoso.

    00
  32. NOU
    #36

    zoso ….ce parere ai de asta? unii mor de foame si plang seara cateva ore inainte sa adoarma si unii se lafaie.

    00
  33. mai nene, tu n-ai inteles nimic. CFR are trenuri si infrastructura pentru a merge cu nu mai mult de 50 km la ora, pentru ca in opinia lor, calatorul trebuie sa aiba timp sa priveasca peisajul. pai ce-i aia mergi cu 215 km/h si nu vezi nimic.

    00
  34. acum vreo 8-9 ani am fost cu un olandez la sinaia cu trenul si am facut aproape 4 ore .olandezul cand s-a dat jos din tren a aruncat o privire pe o borna kilometrica si a ramas intepenit cand a vazut ca nu erau decat 100 de km din bucuresti pana la sinaia ,culmea ironiei este ca tipul lucreaza in olanda la compania lor de trenuri la controlul calitatii.
    tot prin perioada aia am fost bin bucuresti la sofia cu tenul ,am facut 12 ore si nu sunt decat vreo 400 de km.

    00
  35. Nu exista nici o tara unde transportul de calatori cu trenul merge pe profit, pur si simplu consumul e prea mare, ele sunt sustinute de transportul de marfa unde la noi e in paragina.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.