Ce trebuie sa contina o tema de problogger

Am frunzărit destul de mult prin blogosferă. Pe lângă asta, am fost la câteva evenimente la care s-a vorbit despre cum să îți organizezi un blog sau cum să îți personalizezi o temă de WordPress. Cel mai recent a fost Webstock 2009.  La WordPress o să mă și refer aici, pentru că 80% din primii 10 ZeList au domeniu propriu cu WordPress instalat. Foarte puțini probloggeri scriu în continuare pe platforma Blogger, de la Google.

În articolul ăsta vă povestesc despre ce elemente de layout trebuie să conțină un blog profesionist. Argumentele numărul 1 și 2 care au condus la analiza de față sunt:

  1. Conținutul de calitate primează întotdeauna
  2. Reclama vine imediat următoarea, ca importanță, pentru că susține punctul 1, ceea ce ar trebui inteles de toata lumea, si de bloggeri, si de cititorii lor.

Nu o să intru în dezbaterea – reclame pe blog sau nu. Ar fi un alt subiect de articol. Revenind la problema în cauză, mă refer aici la momentul în care simți că treci în categoria probloggeri(adică ai reputație, te recomană traficul și comentariile, ai articole de calitate, te citează lumea, etc). Ei, în momentul ăsta primul lucru la care te gândești este o temă profesionistă. Nu trebuie să fii programator sau webdesigner să fii problogger, dar e bine totuși să știi puțin HTML și puțin CSS(sau sa ai pe cineva aproape care stie asta).

Când alegi tema de blog trebuie să fii atent să aibă următoarele caracteristici:

  • ideal 3 coloane, Header și Footer – designul trebuie să fie cât mai felxibil cu putință, pentru că îți pot veni diverse idei de promovare sau extindere ale blogului. Atunci, dacă tema e bine aleasă, nu durează foarte mult să o adaptezi și să ajungi la forma dorită. Dacă are 3 coloane, poți să o ascunzi pe a doua. Dacă are doar 2 coloane, atunci trebuie să faci modificări majore ca să adaugi un sidebar de care e posibil sa ai nevoie pe parcurs.
  • Cod scris curat și împărțit pe secțiuni – să zicem că ai niște idei de schimbare a designului, vrei să pui poza ta în header sau ai nevoie de un loc în plus pe dreapta site-ului. Chestia asta poate să fie o muncă de 2-3 zile în care rearanjezi tot blogul sau poate dura câteva minute, dacă blogul tău e împărțit pe secțiuni.
    Ideal, blogul tău ar trebui să curgă în ordinea asta
    – Header
    – logo
    – tagline (optional)
    – banner
    – Container de articole
    -articol
    -articol
    – Sidebar 1
    -element sidebar
    -element sidebar
    – Sidebar 2
    -element sidebar
    -element sidebar
    – Footer
    – element footer

    Cum poți să îți dai seama de asta? Cu ajutorul Firebug – un plugin genial de Firefox, care îți structurează codul pe niveluri editabile direct din browser. Mai mult, poți să te uiți direct în cod, însă nu recomand asta pentru cei care nu prea se pricep în ale HTML și CSS-ului.
    Dacă nu vezi structura asta și div urile sunt împrăștiate peste tot, va fi destul de greu să introduci ceva între ele, fără să le strici ordinea fragilă și firească.
  • Butoane de abonare la RSS, email, Twitter, Facebook. Dă-le oamenilor un mod în care să se aboneze la blogul tău, ca să afle constant ceea ce scrii. Așa vor reveni mai des pe blogul tău. Dacă tema nu include de la început butoanele respective, creează-le cât mai repede. Faptul că ai respectat punctul de mai sus cu structura o să te ajute să le plasezi mult mai ușor. NU te lua insa dupa toti cei care trantesc ditamai icoanele penttru asta.
  • Câmp de căutare pe blog. E foarte important să ai un câmp de căutare pe blog, pentru că ajută cititorii să pătrundă în conținutul blogului mult mai ușor. Dacă un utilizator dorește să afle mai multe despre un anumit subiect, dar nu îl găsește printre sistemele tale de tag-uri și categorii, atunci își dovedește utilitatea căsuța respectivă. Ea se adresează oamenilor care au venit pe blogul tău să caute o informație specifică.
  • Dacă tot am vorbit de tag-uri și categorii, ca blogger profesionist, ai nevoie de un tag-cloud sau de un set de categorii, care indică vizitatorilor tăi despre ce scrii. Ei vor putea explora mult mai ușor conținutul, chiar dacă nu caută ceva specifici, ci doar vor să vadă ce ai scris despre un anumit lucru. Nu o să intru aici în tips & tricks de cum ar trebui să îți alegi categoriile și tag-urile, ăsta e și el un subiect amplu de articol.
  • Bannere – mama veniturilor de pe blog este setul de bannere  mari, plătite, care îți populează sidebarul, header-ul și alte locuri din blog.
    În primul rând să vorbim de lucrurile de bază. Ai nevoie neapărat de un Leaderboard – adică 728×90 de pixeli(dreptunghiular orizontal), în header-ul temei, lângă logo și tagline, așa că nu te întinde cu design-uri complicate în zona aia. E unul din cele mai vizibile și căutate bannere.
    Al doilea banner obligatoriu pe un blog profesionist este Skyscraper-ul – adică 160×600 de pixeli(dreptunghiular vertical), în sidebar. Nu aglomera inutil sidebar-ul cu tot felul de widgeturi mai mult sau mai puțin utile. Păstrează locul din partea de sus pentru skyscraper.
    Pentru campanii de valoare mai mică, ai nevoie de câteva spații de 125×125 în sidebar, preferabil în al doilea. Mai ales acum în criză o să prindă bine. :)
    Un alt format de banner pentru care e bine să fii pregătit este 300×250(dreptunghi de mărime medie), pentru că sunt o serie de publisheri care îl folosesc. Poziția lui poate fi sub articole sau în sidebar, deasupra celor două capete.
  • Restul layout-ului și modul în care amplasezi diferitele elemente de navigare determină cât de mult din blogul tău văd vizitatorii. Chestia asta depinde de ce tip de abordare ai – organizare prin pagini, organizare prin tag-uri sau organizare prin categorii – desigur și orice combinație dintre cele trei bună, atâta timp cât nu derutează cititorii
  • Ca lucruri de bază, e bine să ai elemente de navigare atât în partea de sus(un fel de meniu), cat si pe laterale, prin tot felul de pluginuri/widgeturi utile la navigare (categorii, taguri, cele mai citite/votate/recente, comentarii si articole). Cam pe unde se termină primul articol e bine să ai amplasate, de exemplu, categoriile/tag-urile blogului tău. În partea de jos se poartă butoanele de navigare în profunzimea paginilor de articole.

Dacă te gândești să îți schimbi tema, ia în considerare ce am scris mai sus. Îți va face viața mult mai ușoară atunci când vei începe să ai trafic mare și să amplasezi diverse elemente pe blog.

”Code less, think more, earn a lot more” :)

Sursa FOTO

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

15 comentarii

  1. corect, fara un design bun, programarea e inutila.
    Imi place si politica de comentarii zoso.ro :

    Thank you for your spam. :)

    00
  2. Asta pentru că :

    ”Code less, think more, earn a lot more”

    e adevărat !

    am uitat să-mi pun și linkul.

    00
  3. Mihai, ma bucu ca iti place politica noastra de comentarii. N-am inteles insa ce e cu ”Thank you for your spam”. De ce l-ai pus acolo?

  4. Nici nu a fost intentia mea sa fac SEO in articolul asta. Cerintele de mai sus sunt concentrate pe continut si publicitate. SEO ar fi un alt articol in sine, cu plugin-s si sfaturi de tagging/categorii in continut.

  5. Cred ca Google nu tine seama atat de mult de toate elementele pe care le-ai enumerat acolo.

    00
  6. NOU
    #6

    intr-o oarecare masura tine seama de respectivele bucati . un cod curat e necesar pentru seo .

    doar ca … daca nu stii development , nu mult ce-i drept dar in nici un caz cat spune nenea autoru’ , esti tras pe sulita inca din start .

    articolul asta nu ne spune absolut nimic .

    idealu e de 2 coloane , nu de 3 . si asta ti-o spune nenea care nu il citeste pe darren rowse ci citeste smashing mag , revista cu venituri de cateva zeci de mii de euro pe luna doar din publicitate ( asta ultima oara cand am verificat ) .

    cu cat ai mai multe casute , coloane si alte asemenea prostii cu atat mai usor iti pierzi cititorii .

    scopul este sa tii omul cat mai interesat posibil si sa dai in permanenta senzatia de nou , de mult in materie de informatie .

    iar asta inseamna 2 coloane , cu accent pe cautare , articole populare si arhive . categoriile pozitionate undeva in partea de sus sub header . cat despre meniu ?! cine naiba foloseste meniul ?

    profita de un footer impartit in 3 coloane si pune acolo un rand despre tine si ceva de contact .

    si ar mai fi multe de spus . una peste alta … regulile pe care ni le spui tu mai sus erau valabile acum vreo 2-3 ani cred … lumea a evoluat . stuful a disparut . ramane doar continutul in ziua de azi .

    cat despre bannere … evita sa le folosesti si daca le folosesti fa-o doar cand sunt eyecandy si atat . preferabil mergi pe text ads’uri integrate in continut .

    cu cat e mai banner cu atat sunt sanse mai mici sa apese cineva pe el .

    00
  7. Salut Omu din Colt,

    In primul rand vreau sa clarific faptul ca nu am scris nicaieri ca trebuie sa stii web development, ci doar un pic de CSS si HTML – nu e rocket science, sunt tutoriale pe Google o multime, cu exemple.

    Apoi, Smashingmagazine.com are chiar 3 coloane. Cred ca nu ai mai citit-o de ceva vreme. Ai nevoie de 3 coloane ca sa nu ai un singur Sidebar lung de 3-4 ecrane, cu reclame, categorii, articole recente, etc.

    Cat despre meniu si 2 coloane, e ciudat sa aud asta de la cineva care are propriul blog pe 3 coloane si cu meniu(de care spui ca e inutil)

    Display advertising-ul e una din principalele surse de venit pe bloguri.

    Daca ai niste cifre care sa sustina ultimele 2 afirmatii, te rog sa ni le dai si noua, atat pentru text ads, cat si pentru marimea bannerului invers proportionala cu CTR-ul.

  8. poai .. vezi vreo reclama pe blogul meu ? :))=))

    cat despre sm … ia mergi tu usurel acolo si uita-te in codul sursa al paginii .

    e o diferenta intre a avea 3 coloane si a avea pagina impartita in 2 coloane … indiferent daca sau nu una dintre coloane e apoi impartita in alte 2 .

    cand spui 3 coloane te gandesti la 3 coloane . sm are doar doua coloane in sensul ca pagina e impartita , destul de evident , in 2 bucati . nu stiu cat de bine m-am facut inteles . eventual o sa revin cu alte explicatii in caz ca nu m-ai inteles .

    apoi … nu ai spus tu ca trebuie sa stii web development .. asa e . o spun eu . cand intri in fundu’ unei teme de wordpress sunt sanse mari sa o dai in bara daca stii doar ‘un pic de css si html’ . in nici un caz nu e rocket science … orice idiot poate sa invete css si html … dar sunt curios ce faci cand unul din butoane iti apare in mijlocul continutului …

    cat despre display advertising … nu am spus ca e inutil … am spus doar ca trebuie sa o faci doar cand bannerele sunt eye candy . adica arata bine , sunt facute cu stil si se bazeaza pe niste idei de marketing reale , nu aberatii gen banerele de la gealan sau mai stiu eu ce alta companie romaneasca .

    ca sa nu mai zic ca tine de teribil de multe variabile . variabile pe care nu le controlezi atunci cand ai un blog personal sau un blog gen blogul lui zoso care cica se concentreaza pe media/new media .

    nu ma complic cu cifre pentru ca … din nou … vezi vreo reclama pe blogul meu !? :))

    doar gandesc … atata tot .

    00
  9. Inseamna ca articolul nu ti se adreseaza, daca nu vrei sa pui si reclame pe blogul tau.

    Cred ca vorbim de acelasi lucru cand zicem – eu 3 coloane, tu 2, din care una in 2 bucati :)

    Cat despre ce faci atunci cand iti apare un buton in mijlocul ecranului:

    in jurul lui si il muti :) – asta e metoda cea mai rudimentara.

  10. NOU
    #10

    tipic .

    00
  11. NOU
    #11

    p.s. daca totusi te apuci sa vorbesti despre cod curat si structurat nu o face pe un template in care inca exista spatii moarte si ale carui arhive nu au functionat vreme de cateva saptamani bune .

    00
  12. NOU
    #12

    Mersi mult pentru sfaturi, am sa incep chiar acum sa fac cateva modificar, mersi inca odata :)

    00
  13. NOU
    #13

    pana la urma cine nu urmeaza sfaturile voastre are de pierdut…

    00
  14. Personal merg pe teoria „keep it simple” mor cand vad site-uri si implicit bloguri pline de kkturi. Intru pe un blog pentru articole nu ca sa vad un pom de iarna.

    00
  15. A se nu uita politica de confidentialitate in cazul in care folositi adsense de la Google…e parte din regulile lor.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.