Ce se întâmplă pe piaţa de publicitate (online)

Pentru că sunt sătul de articole de doi lei care bat apa în piuă fără să atingă subiectul ca lumea, m-am decis să scriu eu unul.

  1. Preţurile au scăzut. Oamenii şi-au dat seama că plăteau prea mult pentru ceva ce nu valora atâta, aşa că toaţe preturile au căzut în cap. 0.30 euro CPMul? Da. 80% reduceri în print şi TV? Da. Preţurile nu îşi pot reveni, pentru că oamenii văd că se poate face aceeaşi treabă şi cu bani mai puţini (idee teoretizată de Bogdan Naumovici, eu doar o repet).

  2. Nu îşi revine. Nu, piaţa de publicitatea nu îşi revine. Datorită punctului 1, vedem acum acelaşi număr de reclame, dar pentru 50% sau mai puţini bani. Da, acum 6 luni erau mai puţine reclame. Pentru că încă se ţinea la preţ. Acum nu se mai ţine. Acum cumperi o pagină în cotidian naţional cu 200€. Acum ai 3 publisheri care se bat pentru un buget de 500€. Totul se negociază şi se negociază în jos.

  3. Inovatia şi curajul lipsesc. De obicei, în perioada asta, cei curajoşi câştigă bani. Cei care livrează rezultate au chair curajul să ridice un pic preţul. Şi fac asta pentru că ştiu că ăilalţi livrează marfă mai puţină sau mai proastă. Şi normal că clientul vrea preţ mai mic pentru că nu vede calitatea sau cantitatea. Da, în online, CPCul rezultatele sunt noul CPM. Noi avem soluţii, dar băieţii din print şi tv nu au. Cine nu poate măsura şi livra rezultate, e în groapă.

  4. Termenele de plată sunt neomeneşti. Nimeni nu atacă problema asta delicată, de frică să nu supere clienţii. Da, clienţii plătesc la 90 de zile dacă sunt în dispoziţie bună. Dacă nu, poţi aştepta mult şi bine, până când o avea el chef să plătească. Şi între timp, îţi cere să îi mai lucrezi ceva. Şi îi lucrezi, pentru că altfel eşti în groapă. Cine are curaj, cere plata la 30 sau 45 de zile. Consumi? Plăteşte! Dar nimeni nu vrea să supere clientul. Ce ne facem dacă atunci când va avea bani nu va vrea să lucreze cu mine?

    Părerea mea e că asta e problema cea mai mare. Nu contează că au scăzut preţurile, nu trebuie să ne luam toţi ceasuri de aur, ne adaptăm banilor care sunt. Problema e că după ce au scăzut preţurile, oamenii consumă în continuare, dar cu plata “după criză”.

Da, ştiu, aproape toată lumea o să aibă o problema cu articolul ăsta. Dar o să fie unii care dau din cap amărâţi într-un colţ. Articolul ăsta e pentru ei.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

23 comentarii

  1. NOU
    #1

    da aici ai dreptate , mi se pare o idiotenie sa fii platit odata la 3 luni (sau mai bine zis atunci cand doreste clientul ) cred ca chestia asta este posibila numai in Romania

    00
  2. dap. sunt dintre aia care isi iau banii dupa criza chiar daca nu sunt dintre in online advertising :). si da acum imi permit sa imi mai fac si eu reclama la firma mea.

    00
  3. cam ai dreptate! acum pot profita firmele mici, care nu isi permiteau sa isi faca publicitate in “locurile” scumpe, daca vor incerca, pe perioada asta de criza, sa isi fac publicitate vor urca si ele sus

    00
  4. true, so true…

    din pacate dipsa de curaj proverbiala va duce in continuare publicitatea intr-o groapa din ce in ce mai adanca. plus ca suntem inconjurati de incompetenti!

    00
  5. Banii sunt in continuare la firmele mari. Care acum vad situatia neplacuta a agentiilor si profita la maxim . Daca s-ar gasi 3-4 agentii sa ceara banii la livrarea proiectului si-ar schimba mentalitatea . DAca de la inceput impui un termen de plata negociezi mult mai usor ulterior in avantajul tau. Daca te apuci de treaba “doar sa agati clientul” te simte si iti plateste la pulivara.
    Nu trebuie sa lasi impresia ca o duci rau, ca ai nevoie de bani 🙂 esti mancat daca faci asta !

    00
  6. @george: piata de publicitate merge prost pentru ca clientii sunt in groapa. Si firmele mici au de suferit mai mult decat alea mari. Cum crezi tu ca o sa-si permita mai multa publicitate in locuri mai scumpe acum?

    00
  7. preturile si termenele de plata sunt agreate de comun acord

    nu inteleg de ce reprezinta asta o problema, atata timp cat a fost acceptata de ambele parti

    iar daca intrevin intarzieri dincolo de termenele agreate si se mai accepta in continuare colaborarea cu rau-platnicii, din nou nu inteleg care e problema (daca iti cumperi mere stricate din magazin si continui sa cumperi, magazinul ce vina are?!?! el crede ca iti plac asa, stricate 😛 )

    se apuca sa faca afaceri (online) toti amatorii care nu au cunostinte elementare de business si comert si pe urma tot ei se plang ca sunt fraieriti, asa ca nu le mai plange de mila, zoso, dpmdv isi cam merita soarta

    00
    • @Stefan Murgeanu: termele de plata se agreaza de comun acord cam asa: tu imi lucrezi, scrii pe factura 90 de zile si eu iti platesc cand am cheff. nu iti convine? valea!

  8. @codito ergo sum: nheaaa, spre sfarsitul verii trecute nikon china avea de platit facturile pe 08

    00
  9. sunt aproape de Stefan (Murgeanu), ca si parere. nu fac afaceri online, insa am avut parte de experienta ne-platirii facturilor la timp. lucru foarte nou, atat pentru mine, cat si pentru domeniul in care functionez de aproape 10 ani. adica intr-un fel am fost ala amarat de care zice Vali (am si dat din cap a aprobare, citind articolul…:) ).

    DAR: ce-am facute ca am negociat termene de plata intermediare, cu sume fixe. si cu cei care nu si-au respectat cuvantul, am facut 2 lucruri:

    1. am spus cu voce tare cine sunt si cum se comporta, in piata.
    2. am inceput proceduri legale de recuperare (e un singur caz).

    sincer, nu am de gand sa promovez in nici un fel business-urile care nu isi respecta contractele. Si nici sa ma las calarit de vreun “tunar” care isi plimba Rolexul pe la sindrofii, afisand o morga de “om de succes dur”.

    pe de alta parte, asta cu “abia la anu’ va fi climax-ul” n-o cumpar. fratilor, intelegeti o data pentru totdeauna, criza nu va trece! nu e un fenomen, o stare, nu e o gripa porcina. afacerile se transforma si raman transformate/adaptate la noile conditii de piata. nu e “survival of the fittest” ci “survival of the most adaptable”!

    00
  10. Inovatia şi curajul lipsesc. Da pentru ca frica de esec ii blocheaza, asa se intampla cand investesti pe o piata pe care nu o cunosti si pe care te lauzi ca o stii si cand nu ai educatia banului.

    Si de abia de la anu din primavara se atinge maxim-ul crizei.

    00
  11. Da, e criza , preturile au luat-o in jos , agentiile nu au curaj sa mai inoveze , clientii nu mai sunt dispusi sa dea zeci de mii de euro la regiile media …insa cred ca noi vedem partea goala a paharului. Agentiile interactive ce fac pentru a beneficia de situatia actuala ? Sa fim realisti , piata de publicitate online a avut cea mai mica rata a scadere , ar trebui sa ne vedem de treaba , sa facem clientii sa inteleaga beneficiile promovarii online si ca….ceea ce e “gratis” , de cele mai multe ori e si prost , si mai scump ( in timp) . Ignoranta costa cel mai mult .

    00
  12. Sumele cheltuite in online pe primele 6 luni ale acestui an le-au depasit pe cele din RadioTv si presa scrisa. In Marea Britanie. 😛

    00
  13. @zoso

    asa, si? decat sa faci ceva si sa nu fii platit, mai bine nu faci nimic si nu esti platit 😉

    trebuie sa intelegeti ca cei care sunt profesionisti si experimentati nu patesc asa ceva (cel putin NU in mod repetat sau cu caracter pseudo-permanent)

    teparii/tunarii trag de pe cei de pe care pot si care se lasa [si ca sa ramanem la exemple prin parabole: daca te duci intr-un club gay si iti dai jos pantalonii, sunt sanse mari sa ti-o traga careva 😛 ]

    00
  14. Si totusi pare artificial totul 🙂 …

    00
  15. La faza asta ai dreptate, fiecare isi apreciaza munca si stie cati bani face, fara a fi nevoie de vreo statistica sau ceva. Bravo tie daca ai ridicat pretul, cei ce sunt interesati de munca ta, vor vedea daca face sau nu banu’. Spor !

    00
  16. Da, Vali, ai dreptate, ai pus degetul pe rana prin articolul de mai sus. Ma regasesc si eu printre ranitii crizei, dar ce putem face?
    Ce facem cu cei care comanda campanii stiind de la bun inceput ca nu au bani ca sa plateasca si se bazeaza pe o eventula minune pentru plata serviciilor. Si in domeniul in care activeaza clientii mei nu se intampla minuni in aceasta perioada si nici in viitorul apropiat.

    00
  17. Mihai Stanescu zice bine, si autorul le zice, dar citesc aici o gramada de aberatii cu privire la “altii” la care merge treaba.

    O coacaza, pe romaneste, eu traiesc si mucesc in Italia, credeti ca macaronarii se comporta mai bine?
    Statul macaronez imi datoreaza banii de pe 2007 si 2008, iar noi trecem in 2010 deja.
    Am prieteni in Germania, Anglia, Franta si Spania, aceiasi mancare de peste, se lucreaza pe sperante, si cand vine ceva din urma intai traiesti, si daca ramane ceva mai paltesti si tu un furnizor doi.

    Eu am inceput sa refuz comenzile fara bani jos la inceput (nu sunt in publicitate, dar comertu-i tot comert)

    Banu jos, ochii la usa, ca la curve, altfel nici nu ma mai deplasez, numai sa am cheltuiala fara nici o speranta de a supravietui pana intra banu’, e absurd, si daca statul da tonul si pune in genunchi pe restul lumii, inchipuitiva la ce pot sa ma mai astept de la privati.

    Ma cauta o gramada de firme mari, cu patrimonii de miliarde (imobilizate) care la o adica nu au banii nici pentru benzina ca sa vina pana la mine, si la cafea platesc tot eu, ajunge!

    Nu au lichiditati nici pentru lefile lor, se lauda ca au de recuperat de pe piata sume enorme, si iti ascund ca tot atata au si datorii din rulaj neconclus financiar.
    Lichiditati zero.
    Mai bine iau sapa si ma dau la gradinarit, macar de acolo stiu ca iese ceapa…

    00
  18. Chiar nu am inteles ideea acestui post? Ce ne spui? Care este noutatea? O analiza “competenta” si “profunda” a ideii de criza? Nu nu ai spus nimic si ceilalti vad ca spun “asa e, ai drepate”. Despre ce vorbim aici??? Ai facut niste afirmatii destul de simpliste si fara esenta din care nu am inteles nimic. Se vede clar ca te depasesc termenii astia: “piata de publicitate online” – mult prea complex pentru tine, crede-ma. Nu mai umpleti paginile cu stupiditati de acest fel. Mai este cineva de aceeasi parere cu mine? De fapt, de ce este acest blog atat de cunoscut???

    00
  19. Bai, m-a uns pe suflet postu asta. Atit de condensat si de corect nu am vazut de mult sa rezume cineva cultura de afaceri din Romanica. Bravo !

    00
  20. Piata online din SUA isi revine. Incet, dar sigur. Si cum noi am simtit unda de soc a crizei cu 6-8 luni intarziere, e de asteptat ca in maximum un an (spun specialistii) sa se intample lucruri in sens pozitiv si in Romania. Bine, ca totul va fi ingreunat de un sir de mentalitati.

    referinta: http://www.admagazin.com/?p=7050

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.