Când se termină războiul, poate discutăm un pic și de asta…

Am dat un tweet cu o știre care a fost retrasă la scurt timp:

Turcia închide strâmtoarea Bosfor pentru navele de război.

Și pentru că eu știam ceva, am adăugat și:

Asta pentru că Turcia deține Marea Neagră pe persoană fizică.

Mi-au sărit 120 inși în cap că sunt prost și că convenția de la Buzău spune că Turcia poate face asta în caz de război. Doar că eu nu la aia mă refeream. Adică, în loc să întrebe care e faza, au sărit să-mi explice chestii. Și faza e asta:

Turkey will not allow LNG ships to transit through the Bosphorus due to possible environmental damage and deterioration on its historical heritage (de aici)

Dacă eu vreau să cumpăr gaz din Qatar, SUA sau Japonia și vreau să-l aduc la Constanța nu pot, pentru că Turcia are și ea gaz, și mai e și pe combinație cu rușii, așa că dacă intră purtătorul de gaze prin Bosfor îi lezează la buci pe cetățenii de pe Bosfor.

De unde tragem concluzia că Turcia decide cu de la sine putere ce intră în Marea Neagră și ce nu. Dacă mâine decide că nu mai intră navele roșii, o poate face și pe timp de pace.

Așadar, da, Turcia deține Marea Neagră pe persoană fizică.

bosfor-turcia Photo by Katerina Plakhova on Unsplash

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

45 comentarii

  1. Cand se duc romanii pe ieftineala la turcaleti, toate aceste chestiuni sunt de mult uitate. Din cauza memoriei de caras auriu…

    102
    • stai un pic, adică eu finanțez un dictator cu banii mei? nuuuuuuuuuu…

    • Reclame la goturkiye.com sunt si pe cnn, nu doar la posturile romanesti…Doar nu o fi Erdogan ca Putin,nu ? 😀
      ‘It’s all about the benjamins’…dar ce ne-am pus noi steagul Ucrainei la profilul de facebook…’thoughts and prayers’

      10
    • Din cauza sinuozității strîmtorii nu sînt admise vapoare cu lungimea mai mare de 300 metri. Dacă totuși este necesară tranzitarea, aceasta se face cu autorizare specială și remorchere de asistență, care costă enorm (că nu vorbim de remorchere de 1500-200 CP).
      În plus gazierele sînt periculoase în caz de accident/abordaj/punere pe uscat, simpla scăpare de gaze sau agent frigorific (un vapor din ăla are instalația cît 50 de supermarketuri) pune jos jumate de Istanbul.

      30
    • cand le spu prietenilor ca eu mai la est de constanta nu ma duc, rad de mine. nu imi e foarte greu sa traiesc nici cu decizia de a nu mai cumpara produse ale companiilor aflate sub influenta statului „chinezesc”

      00
  2. Și pe aceiași logică, corectă de altfel, UK și Spania dețin Mediterana.
    Ambele strâmtori sunt ape teritoriale. Punct! Sunt ale lor și pot să facă orice vor.

    00
    • Mediterana e o piscina mai mare cu doua intrari (iesiri) Gibraltar si Suez. Marea Neagra e un lighean rusesc unde doar turcii decid cine intra.

      20
    • Nu decid turcii, fiind strîmtoare naturală supusă unor convenții internaționale.

      01
    • @marinel asta cu conventiile internationale e apa de ploaie. Depinde cine interese are pe unde si cat de mult se intinde treaba. Exista si conventia drepturilor omului pe care sauditii n-au respectat-o niciodata dar nu s-a dus nimeni la ei sa le zica ca nu mai pot face business daca nu se aliniaza.
      Exista o gramada de tratate si organizatii internationale (vezi UN) care 75% exista pe hartie si in PR ca sa doarma oamenii bine dar care n-au efecte. Exista o parte a lumii in care ce zic americanii e lege, exista alta parte in care Rusia si China zic ce si cum si mai exista personaje gen India si Arabia Saudita care se mai satura sa fie injurati pe fata si sa tot intre pe usa din dos cand se fac bani multi.

      20
  3. Intreb si eu cz prostu, ce treaba are purtatorul de gaze din exemplu tau interdictia pentru navele de razboi?

    02
  4. *off topic

    MOISESCULE, i-ai telefonul dementei din mana ca posteaza incontinuu propaganda Rusiei.

    ANDI, nu pricepi ca nu mai e vorba de prostit oameni sa ii cumpere magia cu mamaliga? Mai omule, are aceleasi mesajul cu dementii care arunca cu BOMBE langa noi!!

    00
  5. Boss, nu avem terminal de LNG.

    00
  6. Mai multe detalii aici : https://www.youtube.com/watch?v=F6I7eHVXh2A&t=788s
    Nu ma refer la faptul ca vrea Erdogan sa mai faca un canal, ci la motivul pentru care este Erdogan stapan pe stramtoarea existenta. Mi s-a parut destul de pertinent documentarul asta.

    10
  7. Bag și eu un pool:
    Ce ar fi mai rău, să baneze conturile Swift, sau WOT?

    00
  8. Da Vali, cand se termina razboiul tragem linie si adunam:

    https://t.me/vaivoua/1187

    00
  9. Înainte să vă inflamați, Ukraina a cerut acum două zile închiderea strâmtorilor

    la punctul 6 scrie în știre.

    https://www.theguardian.com/world/live/2022/feb/26/russia-ukraine-latest-news-fighting-kyiv-zelenskiy-assault-putin-capital?filterKeyEvents=true

    Case closed!

    00
  10. daca nu cucerește Kievul in noaptea asta Putin a pierdut.

    00
  11. NOU
    #36

    După ce Rusia și România au spart Turcia în 1877-78, Strâmtorile au devenit ape libere pentru navele tuturor națiunilot. Dar, în 1936, pe fondul nazificării/comunizării Europei Centrale și de Est, Ataturk, susținut tare de Stalin, le-a re-naționalizat. UK+Franța nu au avut nimic de spus și… asta a fost …

    00
  12. Turcii nu detin PONTVS EVXINVS, detin doar Bosphorus, pe care l-au castigat prin geniul militar al unui cetatean pe numele lui Fatih Sultan Mehmed. Si daca zic ca pe aici nu se trece, pai pe aici nu se trece. Dar nu zic des, zic asta foarte rar, doar in situatii de maxima criza. Cum e asta, un argument in plus ca suntem chiar intr-o situatie de maxima criza.

    00
    • NOU
      #39

      Daaa, un geniu, vai de capul lui!!! a distrus cel mai civilizat oraș al Europei și a fugit mâncând pamântul și din fața lui Iaancu de Hunedoara (Huniady Janos), Vlad l-a ratat de puțin să-l tragă în țeapa iar Ștefan l-a avut și el de mai multe ori… mare strateg, mare geniu… a omorât niște negustori greci pașnici și civilizați…

      00
    • A cucerit un imperiu decadent si corupt, umbra unui fost mare imperiu care, la fel, a cazut in coruptie. Daca nu erau bizantinii, vorbeam turca toti. Daca nu erau turcii, probabil vorbeam rusa toti. Acum vorbim engleza, deci e ok, cum nu se poate mai okay. Keep calm…

      00
  13. Cum de majoritatea comentariilor nu înțeleg esentialul. Turcia nu va permite tranzitul de gaz lichefiat NICIODATĂ, din motive de mediu cică. Deci pentru noi, prieteni turci au pus cruce variantei de a scăpa de rusi. Sper ca va e clar ca după războiul asta nici dracu nu mai baga bani în extracția românească de gaz din Marea Neagra și noi de capul nostru nu avem capacitatea tehnica sa o facem.

    00
    • N-are treabă sula cu prefectura. N-ai motiv de tranzitat gaziere prin Bosfor daca se dă cep la gaze in Marea Neagră pentru că acestea se vor conecta cu teava de la punctul de tratare Tuzla spre magistrala Isaccea-Negru Vodă.

      00
    • Septimiu, esti intr-o grava eroare. 1) BSOG, firma americana, va livra primii metri cubi de gaze din Marea Neagra in a doua jumatate a anului acesta. 2) Gazele venite din Qatar ar face concurenta gazelor din Marea Neagra, deci e cam invers fata de ce crezi tu. Lipsa lor incurajeaza exploatarea celor din Marea Neagra.

      00
  14. Eu cred ca trebuie sa ne uitam la o harta.
    Cred ca Turcia detine Bosforul, nu Marea Neagra. Si prin urmare e treaba lor pe cine lasa sa treaca. Asa cum si Romania lasa pe cine vrea si i taxe de la Canalul Dunare-MN
    Cui nu ii convine poate face un canal Dumare-Kavala.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube