Când înlocuim cauciucurile de iarnă?

Ca de obicei, depinde. Sunt diverși factori de luat în calcul.

Factorul vârstă: Nu insist, din cauza unor procese chimice care au loc în materialul cauciucului, facilitate uneori de condițiile de stocare, cauciucurile mai vechi nu mai au aceleași proprietăți – ADAC recomandă nu mai mult de 8 ani vechime.

Factorul legal: prevederile legale se leagă de adâncimea profilului, nu de vârstă. În majoritatea jurisdicțiilor, nu există prevederi speciale pentru cauciucurile de iarnă asta însemnând că poți merge perfect legal cu cauciucuri de iarnă cu profil de 2mm. Mai vedeți asta la mașini aduse din afară cu cauciucuri scumpe pe care proprietarul actual nu își permite să le înlocuiască. Totuși există țări care țin cont, de obicei cele cu experiență în așa ceva – de exemplu Austria, unde cauciucurile de iarnă cu mai puțin de 4mm adâncime profil sunt considerate cauciucuri de vară, cu tot ceea ce decurge din asta. Așa că atenție când mergeți la schi în Austria.

Factorul adâncime profil: cel mai important pentru că are cea mai mare influență. Din nou, referință la ADAC, cu un comparație între cauciucuri de iarnă noi, foarte puțin uzate (1mm) și uzate până la limita de 4mm. Mi se pare interesant articolul pentru că analizează performanțele cheie:

  • frânare pe uscat: cauciucul mai uzat este mai bun decât cel nou. Explică acolo de ce dar ideea e că iarna nu prea e uscat carosabilul.
  • frânare pe umed: diferența nu e așa mare, acolo cauciucul cu 4mm performează la 93% față de cauciucul nou.
  • acvaplanare: apar primele diferențe mai importante: la 4mm performanța e la 73% față de cel nou
  • frânare pe zăpadă: diferența nu e așa mare cum mă așteptam la 4mm e 86%. Totuși asta se traduce într-o distanță de oprire cu 3.2 metri mai mare de la 30 la oră. În test au avut și un cauciuc de vară pentru referință, acolo distanța de frânare a fost cu 7.5m mai mare de la 30 la oră.
  • tracțiune pe zăpadă: surpriza cea mai mare – cauciucul puțin uzat are deja doar 60% față de cel nou iar cel cu 4mm are doar 48%. Cauciucul de vară are doar 25%.

Desigur ADAC-ul nu deține adevărul suprem, testul e pentru 185/60R14, pentru alte dimensiuni, profile sau producători, diferențele pot fi mai mari sau mai mici.

Acum în practică: cum știm ce adâncime de profil avem? Eu personal am cumpărat o prostie chinezească pentru măsurat, mai mult de curiozitate. Așa am aflat de exemplu că gumele noi comandate au cam 8.7mm. Dar unealta nu e neapărat necesară, producătorul de obicei adaugă un Snow Wear Indicator (SWI) în plus față de normalele Tread Wear Indicator (TWI). Poziționarea SWI-urilor este marcată pe laterală cu un fulg (cel puțin la Pirelli și la Continental), TWI-urile sunt marcate cu TWI pe laterală.

Martorul de uzură arată un pic diferit de la producător la producător. De exemplu la Continental e o bucată mică de cauciuc care are niște rizuri abia vizibile în partea superioară:

La Pirelli SWI-ul e mai ok din punct de vedere vizual deși blochează un canal (vezi mai jos). Pe partea superioară sunt imprimate literele SWI. La ambele ideea e să schimbi cauciucul când elementele din partea superioară a martorului sunt atinse (literele sau rizurile).

Cât ține un cauciuc de iarnă? YMMV – sunt mulți factori de luat în calcul: stil de condus, calitatea asfaltului, dacă șoferul are grijă să mențină presiunea corectă în cauciucuri, ce fel de tracțiune are mașina, cât de încărcat e vehiculul, etc.

În practică anul acesta schimb cauciucurile de iarnă după aproximativ 37.000 km și 4 sezoane (Pirelli sunt cele vechi). Mai jos e o comparație între cum arăta martorul de uzură acum 3000 de km și cum arată acum la Pirelli. Asta pe spate, mașină cu tracțiune 4×4 cu preferință pentru spate. Se vede clar că literele aproape au dispărut. Unealta zice că au rămas cam 4.2mm.

Pe față ar mai merge ele un sezon însă e mai mare uzura pe laterale, nu amestec cauciucuri cu profile diferite și voiam oricum să schimb producătorul.

Ce înseamnă asta în viața de zi cu zi? Dacă stai la câmpie, nu mergi la schi în Austria și îți permiți să nu scoți mașina dacă vezi zăpadă pe geam, cel mai probabil poți ține cauciucurile de iarnă mai mult. Eu personal mai merg pe la munte: de exemplu weekend-ul trecut am trecut pe drumul ăsta pe la 12.30 și era negru, foarte puțină zăpadă pe laterale. 1400 metri altitudine, deci nu foarte sus. Cauciucurile vechi Pirelli încă pe mașină. La 15.00 peisajul arăta așa:

Am lăsat special și capota în cadru pentru exemplificare, centimetri ăia de zăpadă cazuseră în 30 de minute cât am stat pe loc. De ce am stat pe loc? Pentru că unii deștepți vin la munte la sfârșit de noiembrie cu cauciucuri de vară că jos în vale plouă. De exemplu doctorul din față cu Kia Sportage, care avea lanțuri în portbagaj dar nah, e frig să stai cu mâinile pe lanțuri la minus 7 grade, mai ales dacă nu le-ai montat niciodată. După ce am vorbit (că așa am aflat) a făcut manevra din imagine – de la 5 la oră s-a dus duios în bordură de unde a ricoșat spre centru. Mașina mergea într-o direcție de ea știută (și de gravitație) indiferent unde erau orientate roțile.

Mai interesant a fost că și cei cu all seasons erau trași pe dreapta să pună lanțuri – nu știu dacă din precauție sau chiar nu făceau față. E drept că respectivele condiții erau destul de proaste, și la mine intra ABS-ul la frânare chiar la viteză mică însă mașina se oprea până la urmă. Duuh, cauciucuri uzate. Mai încolo am văzut și alți doctori opriți în parapet, tot 4×4, tot cauciucuri de vară. După cum arătau erau oameni care au vrut să facă o excursie de duminică să bea un cico la altitudine, ceea ce făcuserăm și noi de altfel.

Până la urmă au venit pompierii și au dat opțiuni tuturor – cine are gume de iarnă continuă cu grijă, cine are de vară și lanțuri trage dreapta și le montează, cine nu are lanțuri trage deoparte și așteaptă să vină lama să curețe. Fiind în prima categorie, am putut să continui fără probleme și 10 km mai jos era iar asfaltul negru.

Concluzia e că fiecare își calculează riscul, sau măcar așa ar trebui. Nu se poate și cu tigaia unsă și cu slănina în pod – sau se poate, dar după aia nu poți să plângi că ai rămas în șanț.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

84 comentarii

  1. Cînd ies sîrmele din el. 😉

    Comentariu apreciat.1164
  2. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1069
    • Sînt interzise la noi. Și la noi nu-i gheață continuă pe drumuri ca în nord (iar țintele te vor duce ca sania la o frînă zdravănă pe asfalt), plus că responsabilitatea multor șoferi este inexistentă (rulatul cu viteze mari aruncă cuiele din locașuri) plus că nu vrei să te ”calce” un iresponsabil dotat cu cuie…

      Comentariu apreciat.763
    • Stiam ca nu mai sunt legale cauciucurile astea in Romania, dar nu bag mana in foc.
      Oricum, pot fi utile doar daca mergi exclusiv pe drumuri acoperite de zapada. Daca circuli pe asfalt curat, sunt foarte zgomotoase si distrug calea de rulare.

      131
    • @ Marinel, Tintele alea pe afara se numesc (studs) si nu sunt chiar cuie cum le prezinti tu. Alea chiar ajuta pe gheata si sigur te opresti mai bine comparativ cu gume normale. Nu sunt recomandate pe drum uscat pentru ca le uzezi rapid + ca sunt destul de zgomotoase. Problema e ca nu toate cauciucurile permit sa montezi asa ceva.
      Daca sunt montate corect nu le pierzi.

      „A studded tire has dozens of specially engineered pins inserted into the tread for traction. They are made from metal alloy or aluminum. They provide better traction on ice and hard packed snow over standard winter tires by ‘clawing’ into the ice. On ice and compact snow, the traction can’t be beat”

      510
    • @Marinel În România cauciucurile cu ținte nu sunt explicit interzise prin lege dar sunt asimilate dotărilor neomologate 🤪 Cerusem dăcât o opinie. Mulțumesc.

      414
    • Neomologat = interzis in situatia asta. Nu o sa-ti omologheze rar-ul in vechi tintele. Ti-ai raspuns singur la intrebare, ca vad ca stiai deja ca nu ai voie cu ele 🙂

      113
    • @VuAd R.A.R.-ul omologhează orice, pentru suma potrivită.

      46
    • @ubercool – „R.A.R.-ul omologhează orice, pentru suma potrivită.” fix replica asta am primit-o inainte sa cumpar masina, si inca vreo 2 ani dupa de la majoritatea cunoscutilor. fostul proprietar pentru vara avea o marime de cauciucuri care nu sunt trecute in cartea masinii si multi cunoscuti mi-au spus ca e chestie ieftina si usoara sa le trec cu o mica spaga. am ajuns la 2 ingineri RAR si amandoi au zis aceeasi chestie – ca nu se poate fara hartia de la producatorul masinii care pe europa nu vinde modelul ala cu 17” in schimb sunt perfecte pe modelul de US. acum la 7 ani de am luat-o cand dau de isteti care imi spun ca e simplu le spun sa-mi spuna exact cum si prin cine ca dau banii – care chiar are o relatie ceva ma suna dupa 2-3 zile sa-mi spuna ca trebuie de la producator hartie – deci ma intorc in square 1

      varianta oficiala cu teste aerodinamice, si alte prostii costa 1500 euro si presupune sa incerce la bucuresti cum se misca masina pe acel profil sa omologheze, dar e doar o probabilitate nu garanteaza nimeni ca se da si ok-ul si ramai si cu 1500 euro ingropati

      ubercool daca ai o relatie, iti zice zoso email-ul meu si pana in 500 euro sunt dispus sa platesc sa-mi treaca pe langa 15-16” si 17” in talon

      41
  3. Foarte bun articolul! Mulțumim de precizări.

    Doar concluzia este greșită, pentru că pe pielea mea eu descopăr zi de zi cât de proști și inconștienți pot fi oamenii în ziua de azi. Niciodată nu este vina lor pentru nimic, ei o ard cu : „n-am știut”, „nu mi s-a spus”, „dumneavoastră mi-ați zis să fac așa” etc.
    Îmi pare rău să o spun, trăim într-o lume în care oamenii nu își asumă răspunderea pentru propriile alegeri și dau vina pe oricine altcineva.
    Lucrez de 16 ani cu publicul, cu mâna pe inimă vă spun că nivelul a scăzut enorm!
    In curând ma aștept sa votăm cimpanzei sau campioni la culturism la președinție, la fel ca în Idiocracy.

    ☹️

    Comentariu apreciat.1116
    • Concluzia e cum e pentru că „ain’t nobody got money fo’ that”. Sunt oameni care cumpără cauciucuri din astea la limită că oricum sunt mult peste ce (mai) au ei pe mașină. Am vândut și eu când eram mai zgârcit cauciucurile mele vechi de iarnă care mai aveau cam 3-4mm că deh „cum să le las ălora la vulcanizare? Le vând ei în locul tău!”. Le-a luat un nene care era foarte mulțumit că are ce pune pe mașină cu 40 de lei bucata. Important era să aibă „fulg” să nu ia amendă…

      Comentariu apreciat.220
    • @a
      Scuze, probabil am făcut aiurea legătură cu pompierii de mai jos și am crezut ca erau trași pe dreapta [de către pompieri]. Ghinion. Limba romana își mai ia revanșa fata de mine.
      Restul ce am zis rămâne valabil. Te poate lovi iarna și în baragan.

      40
  4. NOU
    #15

    o întrebare pentru cine știe, vă rog;
    am pișcat puțin lateralul unei anvelope, ieri, într-o bordură; nu s-a ajuns la sîrme, sub 1cm2 suprafață, 2-3 mm adîncime maximă; în mod normal l-aș schimba imediat dar 3 oameni mi-au spus că n-are probleme iar pe mine mă strînge un ciorap
    BF Goodich g-force winter 215/65 R16 SUV (102H), cumpărate anul trecut; mașina un tucson din secolul trecut 4×4
    mulțumesc

    104
    • Similar am pățit eu cu un Michelin de vară dintr-un set nou, ne-am ignorat reciproc până la limita de uzură

      Comentariu apreciat.232
    • Depinde și de cat de pretențios și permanent e sistemul 4×4. Că dacă nu sughiță , la doar o iarnă de folosire poți schimba doar cauciucul buclucaș. Majoritatea in comentarii nu vor fi de acord să mai continui folosirea lui.

      121
    • O părere de la un nespecialist ca mine este să îl schimbi. Nu e o problemă. Văzui că e 380 de lei o anvelopă din aia. Chiar și pentru un logănar ca mine, nu mi par exagerate ca preț, mai ales daca pleci constant departe de casă. Posibil să nu pățești nimic cu anvelopa ciupită, posibil să facă plici pe undeva. Pentru 400 de lei, ținând cont că o să tragi de ele următorii 5 ani, nu sunt o avere. Și foarte important roată de rezervă. Nu știu alții cum or fi, dar eu și la o mașină nouă cu kit de pană, mi-aș cumpăra o jantă de tablă și o anvelopă full, pe care să o am permanent în portbagaj. Roata să fie verificată cel puțin de 2 ori/an, la schimbarea rotilor. Face diferența.

      205
    • Am mers așa vreun an, cu niște Pirelli. N-am avut probleme, dar, vorba lui @Ionuț M, nu pare să fie așa o mare cheltuială.

      120
    • NOU
      #20

      mersiatu dar chiar cînd voiam să comentez că așteptam un specialist, mi-am amintit că la mine la iași există mamăl și tatăl și sfîntu’ graal al avelopelor; mă duc mîine la el;
      pen’că @zarax a intuit corect, am auzit de tucsonuri vechi, ca al meu, cu probleme la cv din cauza anvelopelor cu greutăți (profile) diferite, deci cheltuiala ar fi minim 2×412 ron (102H cel mai ieftin la emag)
      oricum, merci

      91
    • La mașină lu’ taică-meu avea în spate stânga ce zici tu. Lunea trecută mi-a explodat pe autostradă cauciucul (cred că Vredestein) pe la 100-110 kmh. A fost destul de nasol.

      Tatăl meu mergea în jur de 4000 – 5000 km pe an, 99,9% in oraș. Probabil că la viteze mici nu s-ar fi întâmplat niciodată.

      171
    • E ca la papuci…daca e muscat doar cramponul nu cred ca vor fi mari probleme, dar daca a prins si din „talpa” mai bine il schimbi.

      00
    • Nu îl schimba.

      21
  5. Daca prognoza e cu o prima zapada, asa la inceput de sezon, apoi imi caut/fac alte drumuri, ca de inconstienti luati prin surprindere e aproape imposibil sa scapi in zone mai populate.
    Pot avea cauciucuri noi, 4×4, lanturi si sufa, eventual si troliu, daca se pupa 2 destepti sau imi rezolva mie masina, nu imi convine, iar riscul e prea mare sa mi-l asum. Fiecare isi face calculele sale. Iar zapada nu pleaca de acolo, ocazii o sa mai fie, cand poate o sa fie si mai liber.

    Comentariu apreciat.342
    • da’ asta se întâmplă 365 de zile pe an, ce vorbești? cauciucuri neconforme, ITP-uri mânărite, proiectoare de ceață aprinse de’a pixu’, stat ca prostu’ pe banda 2 și câte și mai câte. toate sunt chestii în care cei care ne înconjoară ajung să-și bage pla to restul anului.
      ești norocos dacă crezi ca trebuie să te ferești doar iarna!

      171
    • Din pacate ai dreapte, se intampla chiar in 366 de zile din an, dar la prima zapada/primul polei cand toti sunt luati prin surprindere: si autoritati, si soferii care nu au apucat sa isi schimbe cauciucurile ca era cald in capitala cand au plecat, sansele sunt mai mari sa dea peste din unul din asta. Dupa ce se face mai frigut se mai linistesc, se mai intereseaza, mai cumpara/schimba ceva anvelope sau stau prin oras.

      60
    • Și degeaba își schimbă cauciucurile dacă nu-și schimbă și năravul de a-i da talpă…

      00
  6. Foarte bun articolul cu câteva observatii:
    ” cei cu all seasons erau trași pe dreapta” – nu exista baza legala pentru asa ceva. Legea prevede doar marcaje „europene” MS prezente pe aproape toate anvelopele comercializate drept „all seasons”. Cine ii tragea pe dreapta cum făcea deosebirea între cauciucuri de iarna și all season? Care e diferența între debica navigator și frigo sau între Fulda kristall și multicontrol? Cu extrem de rare excepții doar dupa amprenta e greu sa deosebești un pneu all season de unul de iarna.
    În afara de clasicele „lanțuri” mai sunt și „șosetele” pentru anvelope(tire socks) și colierele (șoricei) antiderapante. Ba chiar și niște banale coliere de plastic obișnuite pot ajuta.
    Ar mai fi de avut în vedere ca în condiții extreme sunt câteva reguli de baza pe care mulți dintre șoferii de azi nu le cunosc: nu brusca comenzile, nu accelera brusc, nu frana brusc, folosește frana de motor (mai ales dacă ai cutie manuala), distanta fata de cel de dinaintea ta (atât la coborâre cât și la urcare!).
    Ar mai fi de adăugat de asemenea ca și dacă stai la câmpie poți avea surprize neplăcute iarna. De exemplu în dificila iarna 2012 de-abia am iesit din zăpadă pe autostrada „soarelui” iar un an mai târziu tot pe acolo și puțin mai încolo, în baragan, am prins rafale de vânt care formau suluri de zăpadă, extrem de periculoase pentru ca sunt schimbări bruște de aderenta. Normal ca acolo unde vara circulam, sa zicem, cu limita legala a trebuit sa „o las” la 50 – 60 asa ca pensionarii.
    Și, bineînțeles trebuie menționată reglarea directiei altfel faci praf un pneu în ai puțin de un an de zile.

    213
    • Erau trași dreapta din proprie inițiativă, n-am specificat eu. De asta eram și curios de ce. Or fi simțit că nu merge bine și nu au vrut să riște. Dar pusul lanțurilor pe vreme din aia în timp ce trec alte mașini pe lângă nu mi se pare un sport plăcut…

      40
    • Frâna de motor este mai eficientă la cutiile de viteze automate 🙃

      413
    • Um, nu. Mai ales la alea cu convertizor de cuplu nu.

      53
  7. Am avut continental ts860. In a 4a iarna de folosinta( vreo 50k km) au dat semne de oboseala. Acum am luat michelin alpin 5. La masina precedenta parca tineau 5 sezoane fara probleme dar mi-am dat seama ca avea si jumate din caii putere si eram mai cuminte la stilul de condus

    103
    • TS860 am luat și eu – că modelul nou, TS870, nu era RunFlat pe dimensiunea de care aveam nevoie. TS860 am și pe a doua mașină de 2 ierni și merg foarte bine, de asta am și vrut să schimb.

      00
  8. ADAC a facut teste pe uscat pe ud pe namol etc dar au uitat sa faca testul strict pentru TDI, orice masina TDI merge mult mai bine cu anvelopele originale din fabrica.

    Comentariu apreciat.4918
  9. Eu am citit ca cele de iarna ar trebui schimbate la 5 ani. Daca nu e asa, ar fi bine….
    E putin trist, pentru ca acum sunt in anul 5 si in total ele au facut doar 18000 de km pana acum si nu stiu cat adaug. Cu ultimele de vara am facut 53000 de km si ar mai fi mers.
    Dar am un vecin care e bucuros sa ia cauciucurile mele vechi sa le foloseasca…
    Ce pot sa spun e ca am simtit o diferenta la comportamentul pe gheata intre anul 1 (uluitoare) si anul 3.

    104
    • Schimbarea la 5 ani este doar o recomandare data de imbatranirea cauciucului si pierderea anumitor proprietati. Daca uzura nu e mare si „simti” ca mai merg le mai poti tine 2-3 ani, daca deja vezi ca nu mai erau ca in tinerete, le poti schimba.

      60
  10. Mai este un factor important, deși e mai degrabă subiectiv și mai greu de sesizat de un șofer neexperimentat. Cauciucul poate să aibă „carne” suficientă, dar să fie„ plastic” și în realitate să ai sanie. Deci, chiar dacă nu este folosit foarte mult, cauciucul poate să fie dus.

    Comentariu apreciat.301
    • Aici intra in calcul vechimea anvelopei. Daca au trecut 5 ani deja ar cam trebui sa te gandesti sa le schimbi chiar daca nu s-au tocit foarte mult. Acum daca este vorba de un set de anvelope de calitate si nu esti genul care forteaza masina la limita, poti sa le mai tii inca 2-3 ani. Din articol vad ca ADAC recomanda maxim 8 ani.

      130
    • Păi ăsta e primul menționat, vârsta, procese chimice, schimbări alea alea…

      00
  11. all seaons de calitate, schimbate la 3-4 ani sau 30-45k km. + lanturi.

    Comentariu apreciat.266
    • Ce anvelope all season folosesti? Si cum se comporta iarna?

      22
    • michelin cross climate, varza e zapada da emrg, cu atentie, extrem de bune inrest, la 195/65/15 am salvat 100% din pretu de achizitie de noi doar montat demontat vara-iarna pt dedicate in 5 ani.
      Anu asta am trecut pe debica pe alt amsina la fell all season, momentan pe asfalt sutn ok vedem cand ninge.

      715
    • Ex-smartass aicișilea, doar cu all-seasons în cap. Până am prins un Gura Humorului – Iași pe mâzgă + polei (venite din senin). Cei 10 ani îmbătrâniți în doar 160km m-au convins repejor să cumpăr seturi separate vară-iarnă.

      Comentariu apreciat.4511
    • All-season nu aș pune nici pe Dacia Spring sau 1100.

      Intre mașină și asfalt sunt 4 șervețele de cauciuc. Poți să nu ai nevoie niciodată de performanțe maxime, după cum e de ajuns 1 metru de frână să nu omori pe cineva, sau altul să nu te omoare pe tine.

      Fiat Ducato: 225/70/15 Michelin Agilis de vară, cele mai bune cauciucuri folosite în 400k km (comparativ cu Dunlop, Pirelli și Continental)

      225/70/15 Bridgestone de iarnă. Au flancul foarte moale, nu poți merge la fel de tare în curbe, direcția a devenit foarte elastică, zgomotoase față de Pirelli de iarnă. Pirelli au fost mai bune, aderență pe ud și zăpadă mai bune.

      818
    • Pentru ăia cu minusuri și „cauciucuri” all-season: alea nu sunt bune și vara și iarna, ci sunt proaste și vara și iarna.
      Nu mai fiți săraci, lăsați husele și covorașele și luați cauciucuri (anvelope) bune. Diferența între un cauciuc bun și unul sh sau made in China este cam 800 de lei, pentru 195/55/16, o măsură medie. Cam 200 de lei pe an. Dacă atât costă siguranța voastră și a celorlalți… nu meritați să aveți mașini!

      Indecis. Tu ce zici?3215
    • @Fisherman – eu din experienta iti spun ca nu merita frecusul cu schimbatul lor.

      139
    • Numai Schumacheri pe aici. Altii merg mai batraneste sau mai grijuliu/putin pe langa oras, nu merg des la munte sau mai stiu eu. Deci pentru ei, anvelopele all season de buna calitate vor fi mai bune decat 2 seturi ieftine dedicate vara/iarna. Un cauciuc premium all season este peste un cauciuc noname de vara/iarna.

      213
  12. Pana nu iti sta inima-n loc cand iti iese dintr-o curte un cascat care face dreapta si nu se uita in stanga si faci febra musculara la fese ca nu ai unde sa-l depasesti ca vine de pe contrasent ditamai camionul, nu te gandesti ca acei 3-4 metri pe care ti-i ofera o anvelopa premium, te poate scapa de multa baiate de cap, ba chiar de cosciug, chiar daca nu esti tu vinovat.

    Comentariu apreciat.342
  13. Daca aveti lanturi, faceti neaparat o repetitie inainte de a pleca la drum; cu mainile inghetate, in zapada, nu mai e deloc placut. Poate sa va ia si 30 de minute sa ‘incaltati’ doua roti. E bine s-aveti niste manusi cu degete, imblanite si care sa nu traga umezeala, fix pentru aceasta operatiune.

    Comentariu apreciat.320
  14. Mi s-a intamplat sa ma prinda, acum vreo 3 ani, o ninsoare de asta venita dupa ce pe jos era strat subtire de zapada care facuse o pelicula de apa deasupra. A fost distractie mare: erau oameni cu SUV-uri 4×4 si cauciucuri de iarna care se duceau tot unde voia gravitatia. Eu am mai tinut vreo 2-3 ore Golful in parcarea hotelului (tot cu cauciucuri de iarna) si am plecat ok-ish dupa ce dadusera cu ceva antiderapant pe jos. Au si cauciucurile de iarna limtele lor.

    Comentariu apreciat.390
  15. Alternativa romaneasca e alta: cumperi niste chinezisme ieftine, cu fulg, le folosesti non-stop si ai dat teapa tuturor, pana faci poc.

    183
  16. si mai trebuie ceva specificat, romanu e sumahar, el stie cu iarna cu vara cu ploaia cu gravitatia cu viteza cu de toate, de aia mai vezi masini cu cauciucuri de iarna in parapeti si cazane cu sleekuri care merg ok ca proprietarii le cam stiu limitele si nu le depasesc.

    154
    • La tractiune fata, diferential clasic, cam simteai repede limitele masinii si mergeai in consecinta.

      La 4×4 se schimba treaba. Ai tractiune si sistemele te ajuta pana la un punct; dar si cand incepe sa derapeze! Nu e deloc, dar deloc controlabila precum la o masina cu diferential standard; ba prinde o roata, ba alta, nu e ca accelerezi si tractiunea fata te scoate din derapaj. Daca iti prinde intermitent spatele, mai rau iti face. Am patit si eu sa incep sa derapez, e foarte nasoala senzatia, masina ‘danseaza’ in toate directiile; nici nu stii cum sa compensezi. Noroc ca eram pe urcare. La vale, poti sa apesi frana pana iesi prin podea, mai rau faci, rupi frecarea, atata cata mai e. Mai bine lasi rotile cuplate in frana de motor, si mai derapezi, mai prinde, cumva ‘negociezi’ la limita (dar fara a atinge frana, decat marginal). Bineinteles, daca nu e ‘sticla’ pe jos – acolo nu mai controlezi nimic (arunci ancora, daca ai 🙂 )

      In alta ordine de idei, cea mai nasoala combinatie e in padure, soare, frumos, sosea curata cu petece de zapada ce se dezgheata, in curba, si pe jos se face polei. Practic ai asfalt negru, dar in curba, in umbra, te asteapta petecul de gheata. Daca nu te prinzi din vreme, te asteapta si tu, vii voios, cu viteza mai mare decat trebuie (na, ai 4×4), iar curba vietii te arunca in decor.

      Sa vedem in cateva zile cand ingheata ploaia asta, dimineata va fi interesant in giratorii, pana dau cu sare.

      30
  17. Nu generaliza.

    Eu nu am mers cu masina de firma pe zapada, decat rar sau in conditii extreme.
    Cu masina de firma am mers 60.000 km cu anvelopele de vara (Continental) si 60.000 km cu anvelopele de iarna (Nokian), in total 3 ani si jumatate.
    Conditii extreme: 14.03.2013 cand in Ungaria a fost cod rosu de ninsoare si viscol si a trebuit sa vin din Austria. Au intrat ungurii cu tancul pe autostrada. Am poza 🙂

    Cu masina personala, cand e zapada pe drum, nu merg mai repede de 60kmh, cu toate ca anvelopele sunt noi sau nu mai vechi de 3 ani.

    Stau la campie si nu ma aventurez la munte cand e iarna grea.
    Daca se anunta ninsori, fac provizii si stau cuminte. Oricum am de lucru: curatat zapada de la strada si din curte.

    145
  18. Prima masina, Logan 2006 fara ABS,incepator, am folosit cauciucurile cu care a venit masina 7 ani de zile (Kormoran ceva). Nu s-au consumat ci s-au plastificat.
    Nici acum nu stiu cum am putut sa merg iarna (inclusiv la munte) cu ele. Nu vreau sa fiu ironic sau zmeu, pur si simplu am fost inconstient.

    Comentariu apreciat.361
  19. Pirelli Scorpion STR All Season, le am de 5 ani jumate pe un Duster. Am scapat de montat/demontat cauciucuri de vara/iarna.
    Foarte ok pt nevoile mele. In Targoviste nu prea mai ninge.
    Am fost cu ele la munte de multe ori, am urcat pe DJ714 (Moroieni – sanatoriu – Dichiu) drum de ocolit chiar si vara, iarna cu zapada/gheata, 4×4 lock si atentie.
    Dar nu faceti ca mine, luati-va cauciucuri de iarna. Dar daca va luati all season, sa fie o marca ok, nu Debica sau Matador.

    Comentariu apreciat.211
  20. Am o skoda fabia pentru oras, merge si prin zapada cu cauciucuri premium de vara, nu are nici o treaba

    215
  21. Nu mai prostiti poporul cu televizorul. Cea mai mare imbecilitate transpusa in cuvinte: „de exemplu Austria, unde cauciucurile de iarnă cu mai puțin de 4mm adâncime profil sunt considerate cauciucuri de vară, cu tot ceea ce decurge din asta”. Nu adancimea profilului e cea mai importanta, ci compozitia cauciucului. Un cauciuc de iarna la caldura se face ca guma de mestecat si la prima frana in vacanta din Creta iti faci partie singur. O partie de cauciuc, evident. Cu astfel de afirmatii vine prostu’ si zice: „tare frate! iau seconduri de iarna cu 4mm si le fac de vara ca zice asta la articol, pe blog”.

    517
    • Omule am dat și link și tot nimic?

      „Winterreifen, die diese Mindestprofiltiefe nicht mehr erreichen, aber über der Mindestprofiltiefe von Sommerreifen liegen, dürfen grundsätzlich als Sommerreifen weiterverwendet werden. Im Hinblick auf die Verkehrssicherheit wird jedoch empfohlen, immer eigens für die Jahreszeit entwickelte Reifen zu verwenden.”

      Cauciucurile de iarnă care nu mai îndeplinesc cerința cu adâncimea profilului dar au mai mult decât profilul minim pentru un cauciuc de vară pot fi folosite în continuare ca și cauciucuri de vară. Totuși pentru siguranța traficului este recomandată folosirea cauciucurilor speciale pentru fiecare anotimp.

      110
    • pot fi folosite in sensul ca decat sa le arunci le porti vara. dar asta nu isneamna ca au proprietatile unuia de vara.

      20
    • De unde și cuvântul grundsätzlich adică „în principiu” și apoi recomandarea să se folosească ce trebuie. Ideea era că gumele de iarnă cu mai puțin de 4mm sunt considerate de vară și deci vei avea probleme cu ele iarna chiar dacă ai „fulg” și „vârf de munte” pe laterală. Nu era o recomandare să folosim cauciucuri vechi de iarnă vara.

      20
  22. Inlocuiesti masina inainte sa trebuiasca inlocuite cauciucurile. Follow me for more life tips.

    140
    • Am un coleg care așa face – lucrează la un producător de mașini și înlocuiește mașina la 6 luni – deci nu schimbă cauciucurile.

      31
  23. total de acord cu ce zici tu in articol.
    dar imi vine o alta intrebare in minte, oarecum offtopic, pe vremea cand nu erau anvelope iarna/vara. sau cel putin nu la noi, si erau iernile alea grele si nu intra nici lama peste tot, cum rahat totusi se circula? eu tin minte, copil fiind, ca ma suia tata in dacia 1310 si urcam ori la bolboci, ori la cota 1400 ori la poiana bv fara mari pb. o singura data tin minte ca n-a putut urca pe clabucet chiar pana la partie si a intors-o pe loc si am parcat jos. (pe vremea cand la clabucet erau 10 masini in parcare in plin sezon, ce vremuri….)
    si 2. acum niste ani am vz un interviu cu un ceva director la o firma mare d-asta de anvelope care zicea oarecum voalat ca uzura data de varsta este aproape de neluat in seama. il intrebase reporterul exact astsa ca daca chiar trebuie schimbate anvelopele la 5 ani vechime. n-a zis concret dar lasa de inteles ca 10 ani duc. La fel acum multi an cand am schimbat distributia la un logan, era pe curea, ce m-au frecat aia ca la 4 ani microfisuri bla bla , era ca scoasa din cutie cureaua aia. mi se pare greu de verificat si cred ca e si mult marketing si apoi se aplica si „paza buna trece primejdia rea”

    81
    • Danubiana FTW!

      Alea erau un fel de all season, dacă te uiți la profil (https://images.app.goo.gl/Rs7AEGigJ988HeDi9). Mergeau, nu fantastic dar mergeau.

      10
    • Cauciucurile de care zici tu, pe vremea Dacia 1300, erau all-season, fără să le zică așa. Aveau un cauciuc moale, nu necesita rezistență la căldura generată de un mers constant la 150km/h. Nici nu țineau 50k km. Nu trebuia să reziste la 150/200 cp. Mașină ușoară cu puțini CP.
      Pune aceleași cauciucuri azi, pe Logan spre exemplu.

      50
    • Pe vremea batranei Dacii 1300, dotata cu anvelope Victoria, acelea tot erau schimbate odata la 7 ani. Imbatranea cauciucul. Probabil depinde si de locul unde iti tii masina – radiatia UV dauneaza cauciucului. Si da, urcai Poiana Brasov, si coborai, chiar si cand nu era dat cu nimic, dar veneai in frana de motor; practic iti prevedeai cu mult in avans manevrele – iti lasai distanta, mergeai cu viteza cat mai constanta etc. Si asa facea toata lumea. E, incearca sa circuli in stilul asta acuma, sa vezi cate ‘ia uite si la moscaitul asta’ (claxoane) iti iei.

      Se poate merge pe drum intins, acoperit de polei, si la viteze de 80 km/h; totul e ca trebuie sa nu ai parte de surprize, ca masina se manevreaza ca un fel de corabie; la orice bruscare a franei sau acceleratiei derapezi de nu te vezi.

      Chestia cu cureaua e de bun simt; ce rost are pentru o curea de 100 de lei sa risti o reparatie de 5000 de lei ?!

      Traficul de pe soselele de acum nu corespunde deloc celui de acum 30-40 de ani; sunt de o suta de ori mai multe masini, se circula in coloana pe drumuri unde altadata trecea o masina pe minut (DN1 de exemplu, stiu, pare greu de crezut), se circula mult mai repede (atunci 80km/h era absolut decent la mers intins, acum viteza asta e atinsa, culmea, doar in sate si comune, afara se merge la 120km/h), iar calitatea soferilor e foarte slaba (multi melteni, habarnisti in ale condusului, lipsa politetii in trafic, lipsa previzibilitatii, teribilisme, tembelisme, masini in stare foarte proasta etc.) Inainte te tragea Militia pe dreapta sa-ti schimbi becul ars (nu plecai pana nu schimbai, sau iti lua talonul), acuma, Politia pe DN e o specie pe cale de disparitie.

      Asa ca ce comparam?

      120
    • as mai adauga faptul ca niste roti inguste, pe zapada, sunt mult mai eficiente decat ce avem azi pe masinile comune

      20
  24. Eu schimb anvelopele de iarna la 4 ani, indiferent de gradul de uzura. Si de obicei nu sunt uzate mai mult de 50%.
    Mai mult decat atat, cumpar tot timpul ultima varianta de la Continental. Sunt in top 3 in orice test.

    46
  25. Din experimentele mele, de om care sta la campie sau in depresiune si nu urca niciodata la munte
    1. Dacia, motor mic, anvelope 185/65/R15, folosit 90% extraurban, acum echipata cu Crossclimate+ la un pret mediu de 300ron bucata. Achizitionate si montate pe masina in ani diferiti, primele 2 in 2017, atat pe spate cat si pe fata, acum au 40k km. Alte 2, achizitie + montare 2019, tinute preponderent pe fata, acum au 25k km.
    Vara sunt impecabile, singurul moment in care simt ezitari sunt pe scurgerile de metal ce traverseaza drumurile Nationale . Daca sunt in curba, trebuie sa iau piciorul de pe acceleratie, pt ca pe metal isi pierd aderenta si ma arunca, ca atunci cand pui frana pe un capac de canal.
    Iarna, ies cu ele dintr-o curte inzapezita, dar cam atat. In acest inceput de iarna, cele 2 DOT 2017, acum montate pe spate, mi-au facut 2 surprize neplacute, adica au pierdut aderenta pe drumuri uzate si denivelate, si cu umezeala mare (dar nu ploaie sau carosabil umed vizibil). Le-am pus pe fata, si am senzatia ca pot scapa fata de sub control in orice moment, la condus vioi.
    Parere finala: inca nu le dau jos pe cele din 2017 pt ca pct.2, dar 4 ani, 3 ierni si 40k km le transforma in cauciucuri doar pt vara.
    2. SUV, 4×4, automat, cauciucuri 225/55/R18, trebuie sa il incalt de urgenta cu cauciucuri noi. Pana acum am avut iarna/Vara, dar, idiot fiind, as incerca tot cu allseason.
    Am nevoie de ajutorul vostru, prima intrebare fiind daca trebuie sa iau versiunea de cauciuc pt SUV sau XXL, oferta fiind mica la ele.
    A doua intrebare, cine are experienta cu aceste tipuri de cauciucuri, pe SUV, imi poate da o parere scurta si concisa daca merita sau nu.
    bridgestone weather control A005 EVO, A aderenta, 680ron buc
    goodyear vector 4 seasons gen 3 XL, 735 ron buc, B aderenta
    Michelin crossclimate SUV, B aderenta, 759 ron buc
    Pirelli scorpion verde all seasion, C aderenta, 629 ron buc
    Hankook kinergy 4S H750, B aderenta, 606 ron buc
    conti all season contact ,744 ron buc, B aderenta
    THX

    00
    • Trebuie să te gândești de ce este oferta așa de redusă la ele. SUV înseamnă peste 1800kg, gol. Ești sigur că vrei să iei all-season? Gândește-te cât înseamnă în plus pe an costul cu seturi de vară /iarnă, și apoi pune în balanță viata ta. Atât….

      10
    • Poți lua pe 17 cu jante second-hand. O înălțime a flancului mai mare, mai ieftine.

      10
    • multumesc. o sa iau in considerare ambele sugestii, jante pe 17 si cauciucuri dedicate.

      00
  26. După părerea mea all season sunt pentru climat gen UK, Olanda. Pentru Romania doar pentru o mașină pe care sigur nu o folosești pe troiene.

    Iar părerile sunt foarte subiective – cum e și a ta când zici că CrossClimate sunt „impecabile” vara. A mai fost discuția asta – pentru cele mai multe situații utilizatorul obișnuit nu sesizează diferențe că nu se pune în situații extreme (frânare de urgență de exemplu) și chiar și atunci nu are cum să compare pentru că nu are două mașini la fel echipate cu două tipuri de cauciucuri și o riglă să măsoare. El doar își face o părere complet subiectivă de genul „cauciucurile X pe care le-am avut acum doi ani în condițiile de față ar fi oprit mai din scurt” opinie bazată pe fix nimic. De aia fac ăia de la ADAC teste standardizate, să vezi care e diferența în fix aceleași condiții.

    Uite test: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/ganzjahresreifen/235-55-r17/

    Nu e nevoie să știi germană, poți să te uiți la grafice. La frânare de la 100km/h pe uscat un cauciuc de vară bun oprește în 37m pe când cel mai bun rezultat la un all season e la Michelin cu 43m, 6 m mai mult. Ideea e că e un compromis și nici unul nu.e bun în toate situațiile (dacă te uiți vezi că Michelin-ul e primul la frânare pe uscat dar pe zăpadă sau gheață e mai pe la mijloc).

    Iluzia că „mie nu mi se poate întâmpla că eu conduc atent” e fix asta, o iluzie.

    10
    • Man ,nu ma mai distruge. Sunt puse pe un motor cu 74 de cai, pe o caroserie din foita, ajung la limita doar cand ma pun altii in situatii limita. Dar e adevarat, nu am trecut printr-o astfel de situatie cu ele.
      O sa ma uit peste link, ca se cam inclina balanta.

      00
    • Știu, mașină mică, nu merg tare, sunt foarte atent. 🙂 Cum ziceam, depinde de apetitul pentru risc.

      BTW, apropo de frânare de urgență, șoferul trebuie să fie în stare să facă asta. E mare diferență între o frână mai serioasă și aia când intră EBA-ul și se duce pedala la fund.

      00
  27. Man ,nu ma mai distruge. Sunt puse pe un motor cu 74 de cai, pe o caroserie din foita, ajung la limita doar cand ma pun altii in situatii limita. Dar e adevarat, nu am trecut printr-o astfel de situatie cu ele.
    O sa ma uit peste link, ca se cam inclina balanta.

    00
  28. Regula e simplă: nu luați chinezisme, altfel sunteți useriști.

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link, de la PCGarage prin acest link sau de la Finestore.