Bocetul surd al publicitarilor

Reclamele dolla_dollaau intrat la apa anul acesta. Spoturile sunt mai putine la numar ca niciodata, mai simplu lucrate, cu bugete care nu sar de 70.000 euro de fiecare, spun specialistii din domeniu.
"Deprecierea nu va stopa pana cand consumul nu va accelera. Tot advertisingul va scadea cu 10-15% anul acesta, nu exista nisa care sa nu fie afectata". (sursa)

Buhuhu! Bugete mai mici cu 40%!

Obişnuiţi-vă cu ideea, dragi publicitari.

Cum care idee? Aia că oamenii au plătit mulţi bani pentru serviciile voastre, apoi au aflat că dacă vă dau doar 50% din bani ei tot atâta vând, pentru că voi tot prost munciţi. După aia au aflat că publicitatea de la TV e overrated şi au tăiat şi banii care mergeau acolo. Şi culmea, vând la fel. Plus, reclamele sunt la fel de proaste şi de lipsite de idei. Deci, despre ce vorbim aici?

Ori suntem publicitari, ori nu mai suntem?

Luaţi o pauză de la IQAds şi aruncaţi un ochi pe o pauză publicitară de la M6. Alooo, nu ca să copiaţi reclamele!!! Notaţi în schimb creativitatea reclamelor. Ceva ce la noi lipseşte pentru că … ăăă … în trecut ne dădeaţi bani mulţi şi nu prea îi meritam, acum ne daţi mai puţini şi nu cred că speraţi să aveţi ceva creativitate de el.

Cum funcţionează publicitatea azi

Destul de simplu. Bani puţini, calitate puţină. Cum funcţiona înainte de criză: bani mulţi, calitate puţină, oo mari şi nejustificate. Dacă aveţi ocazia, mergeţi la conferinţele publicitarilor. E tare amuzant să vezi cum se zbat să îşi justifice existenţa şi să refuze să muncească mai bine şi mai profesionist. Orice numai asta nu. Mai bine repetăm ca papagalii, alături de ăia din online, chestii gen “clientul e prost” decât sa punem osul la muncă. E mai simplu.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

35 comentarii

  1. E o particularizare a acelei metehne generale care ne toarna plumb in picioare pe toate partile: reticenta de face lucrul cum trebuie. repulsia mestesugului onest. Chestia aia vetusta si ofilita „meseria, bratzara de aur”

    Valori, pupa-tz-ash.

    Hmmm. :(

    00
  2. Ce părere ai, se mută o parte din bugete spre online? E mai ieftin online-ul sau mai pretenţios? Face online-ul faţă cererii de spaţiu publicitar sau e o zonă care încă nu s-a maturizat pentru aşa ceva?

    00
    • @Meneopol: cred ca bugetele pentru online au ramas cam la fel. posibil o mica crestere in zona celor care pot sa livreze rezultate.

  3. Mie mi se par lucrurile mai complicate. Pe de o parte bugetele o luasera razna inainte si provocasera tot felul de aberatii. Pe de alta parte, tot timpul au existat incercari de a investi in know-how, oameni si procese, numai ca agentiile respective au fost „penalizate” de mersul pietei (vezi investitii dezvoltare Leo Burnett). Acum, caderea de bugete ii loveste pe toti, numai ca unii veneau cu rezerve mai mari. Cine au fost ei? Nu cei care au investit in lucrurile de mai sus.

    Si inca ceva – advertisingul nu inseamna sau n-ar trebui sa insemne doar partea creativa, pe care te concentrezi tu. Obiectivul advertisingului ar trebui sa fie gasirea unor modalitati placute de consolidare a unei pozitionari si atat. Deci aici ar trebui facuta recomandarea – puneti mana pe niste carti de strategie.

    00
  4. Stiu cite ceva despre subiect. Vara asta am vazut cum se filmeaza trei clipuri intr-o singura zi…pentru acelasi client. Nu dau nume, dar oricum, m-am amuzat copios cunoscind tagma si oo-le ei.Am vazut si cum lucreaza englezii…cameramanul era Sir. Filmase 12 ani la Polul Sud.

    00
  5. am avut o discutie cu radu florescu. a venit in romania in 1990 din state si nici acum nu vorbeste bine romaneste. daca nu stii limba unui popor, nu-i vei intelege nici nevoile. 8O
    parerea mea de blonda. :P

    00
  6. Discutie cu un account de la o agentie:

    – Am castigat premiul cel mare la categoria X cu campania Y pentru clientul Z
    – Felicitari, dar stii ca intre timp clientul a falimentat?
    – A, nu mai e problema noastra, noi ne-am facut treaba.

    00
  7. NOU
    #10

    Daca nu sunt idei bune in publicitatea de astazi, sa se caute oameni care se pricep la asa ceva, pentru ca 100% se gasesc, daca se cauta.

    00
  8. Odata cu criza financiara constat o criza de idei in advertisingul romanesc, si articolul tau vine sa intareasca faptul ca nu doar mie mi se pare.
    Cineva spunea ca „Avem reclame proaste pentru ca suntem considerati prosti”. Se merge pe principiul „lasa ca merge si asa, oricum nu intelege nimeni nimic”…

    00
  9. Sa fiu al naibii daca nu-mi plac generalizarile tale…asa iti personalizezi discursul incat omul tembel chiar crede ca TOTI publicitarii sunt niste lipitori insetate. Bravo nene, tu esti al’ mai publicitar dintre toti si chiar se vede ca pui osul cand e vorba de promovare.

    Da, e plin de gunoi publicitar in Romania, news flash! Nu insa toata publicitatea e proasta si nu toti publicitarii sunt nemernici, sa ne intelegem.

    00
    • @Oana Barbu: pornim cu ideea ca gasim si diamante prin noroaie. credeam ca am trecut de clasa a 8a, cand ne suparam cand colegul zicea ca toate blondele sunt proaste.

  10. Mno acuma si tu dai cu compasu’ dupa mine, hai ca nu era bosumflare din aia.
    Atrageam doar atentia ca din pricini de generalizari de genul asta, nici cei care chiar vor nu-si mai pot face treaba pentru ca se lovesc de neincredere. Si da, exemplele negative sunt pe sticla, majoritatea.
    E clar ca trebuie sa se schimbe stilul romanesc de munca, insa, inclusiv cel din publicitate.

    00
  11. Suntem, suntem. Da ce te faci cu vorba „Cand doi iti spun ca esti beat, te duci sa te culci” desi tu juri pe rosu ca n-ai nimic?

    00
  12. Na vezi, mie imi place perspectiva ta. Nu cred insa ca opinia publica functioneaza pe aceleasi principii.

    00
  13. Tocmai, noi nu suntem, de aia ne citesc ei pe noi…

    Mersi de pont-ul cu fb. Chemam instalatorul!;)

    00
  14. nici macar. e ca in bancul cu „toti rockerii e nespalati”. da, sunt. io sunt rocker si nu ma simt. deci? suntem oameni mari sau nu mai suntem?

  15. Lucrez in advertising si asa e: am facut mai mult cacaturi in ultimii 2 ani (si inainte, dar acum parca mai multe). Si cred ca pot sa vorbesc in numele industriei cand zic asta.

    Nu vreau sa arunc mata moarta, dar situatia e asa si din cauza clientilor.

    Nu mai au coie. Deloc. In 2009 am fost pe la toti cu prezentari despre cat de bine e comunici in timp de criza, cu exemple, cifre si tot tacamul.

    Credeam ca am dat lovitura. Fac foamea un an-doi, ca na, e criza, dar bag doar spoturi de cannes la portofoliu.

    Rezultatul? Il vedeti cu totii. Clientii s-au dat la fund, au luat cele mai safe decizii cu putinta.
    Agentiile fac orice pentru bani (nu ca nu ar fi facut-o pana acuma, dar am fost in situatii in care am auzit ditamai managerul de agentie zicand „faceti ba cacaturi ca pierdem clientul”) si clientul pune botul.

    Este incredibil. Clienti care au cap (sau aveau) si vroiau doar chestii misto nu mai vor sa-si asume niciun risc. Ca au copii acasa, leasing si alte alea si nu mai fuge niciun caine cu joburi de marketing manager in coada.

    Rezultatul pentru advertising e jalnic. Profesionistii buni si cu experienta s-au reprofilat rapid (stiu multe cazuri) si generatia noua este super varza.

    Astia micii, pe langa ca nu mai sunt motivati ca altadata (adio salarii de junior de 600 de euro) au si invatat si si-au facut mana intr-o perioada in care orice faceai tot cacat iesea.

    Si generatia asta sunt cei care muncesc efectiv azi. Probabil ca 60-70% din oamenii din agentii s-au format in perioada asta si sunt bagati la greu in fata (ca na, sunt mai ieftini).

    Ceilalti 30-40% sunt „batranii” care au copii acasa si rate de platit, nu mai au chef de nimic, sunt mult mai prost platiti decat erau obisnuiti, nu-si mai fac vacantele in Cuba ci in Turcia, oricat s-ar stresa tot cacat iese si vin cu sictir la munca doar ca sa ia un salariu.

    E mai sumbru decat va imaginati. Eu unul eram obisnuit cu clienti misto ce vroiau lucrari smechere, nu cu „imi place dar e prea indraznet, nu puteti sa scoateti totul in afara de packshot?”

    In continuare fac ceea ce fac din placere, dar e foarte greu sa-mi gasesc entuziasmul si motivarea uitandu-ma in jurul meu.

    Cine pierde din toata treaba asta? Nu agentia, bugete exista si or sa mai existe. Mai mici, dar suficiente.

    Asa ca:

    Clientilor, aveti agentiile pe care vi le cresteti.

    Omule de pe strada, advertisingul e ala la care pui tu botul, daca-l vrei misto, nu mai pune botul la toate cacaturile.

    00
  16. @cristi, aici nu pot decat sa fiu de acord cu zoso. Chiar avem clientii pe care ni-i crestem.
    Pai unde e accountul care la pitch trebuie sa convinga? Care-i specialistul mah, dintre noi si clienti? Ii lasi liberi, ei or sa aleaga ce-i mai ieftin, ca doar bugetele lor sunt mici si nici nu stiu sa gandeasca pe termen lung. Ii convingi de avantajele ideii voastre „geniale”, iese bine dc voi stiti ce faceti!

    Ia uitati-va la campania Rom Autentic. Ne-au dus de nas pe toti la inceput vis a vis de o chestiune pe care o credeam de multa vreme ingropata in noi!

    Nu refuz nici eu compromisul in business, insa repetat stiu ca o sa imi afecteze imaginea al dracului de tare si o sa fac parte si eu din categoria descrisa mai sus de zoso.

    Asa ca, dati-mi voie sa reformulez, daca va aparea un spot de cacat pe TV in urmatoarele luni (<2) sa stiti ca agentia are mare parte din vina, ok?

    00
  17. Chiar acum vin de la niste filmari de spot.
    Din 5 idei cate a avut creatia, papagalii au ales cele mai proaste doua.
    Ma, le-au ales pe alea doua facute „la norma” sa iasa 5.
    Cea mai faina idee, credeti-ma muream de ras numai cand ne gandeam cum va iesi (ca stiti intrebarea celebra; „si gluma unde e?”)… ideea aia au spus ca li se pare cea mai nerealista.
    „Nerealist” intr-un spot care se presupune a fi…. IN PUII MEI, CAND VEZI O TIPA CA TAIE O PORTOCALA IN AER – RECLAMA PE TV ACUM, AIA E IDEE REALISTA!??; MASINILE ALEA CARE SE BAT CU VOPSEA, AIA E IDEE REALISTA!??

    Asa ca, mai subtire cu „e prosti aia cu reclamele”…

    P.S.: Daca va aparea un spot de cacat pe TV in urmatoarele luni (<2) sa stiti ca nu avem nici o vina, ok?

    00
  18. Poate apare mai repede, pana-n Craciun, ca ne-ai facut curiosi.

    00
  19. Parerea mea e ca e o greseala sa consideri ca publicitatea se bazeaza pe idei si creativitate. Publicitatea se bazeaza pe insighturi si pe o cunoastere f buna a oamenilor (aka targetului :) – fara astea poti sa fii mama creativitatii si tot degeaba. Mai precis, profesionalismul in publicitate inseamna mult mai mult decat „o cioaca creativa” (adica in Romania o lucrare de festival).

    Also, pentru un „work” de calitate (scuzati-mi publicitareza :)) este esential ca agentia sa cunoasca f bine businessul clientului, de la linia de productie pana la raftul supermarketului unde e cazul, si sa realizeze ca advertisingul nu e decat una din rotitele care misca businessul. Nu e singura, nu e cea mai importanta si scopul ei nu e sa o ia in fata, ci sa ajute tot sistemul sa mearga perfect.

    In plus ne-ar ajuta sa scoatem din vocabular sintagma „clientii sunt prosti” (inadecvat folosita in foarte multe cazuri) si sa incercam sa intelegem mai bine unde e problema clientului si cum putem sa il ajutam, ca de aia suntem aici.

    Pe de alta parte, si clientii ar trebui sa renunte la feedback-urile de gradinita gen „nu-mi place” in favoarea unor argumente demne de un marketer.

    Mai avem de crescut :)

    00
  20. @boo, nu prea-mi permit sa spun des „papagali” cand vine vorba de clienti, pe bune. Dac ma gandesc bine, „sunt prosti” am inceput sa psun mai mult in ultimii doi ani. Ciudat, nu? Clientii au devenit mai speriati (asta e cuvantul corect) de cand cu criza. Nu mai vor lucruri creative, lucruri care chiar sa ajunga la consumator…
    Dar cand o echipa de 5 lucreaza multe zile la cea mai buna idee, si mai fac doua de umplutura (intr-o singua dimineata) i pana la urma clientul alege ideile de umplutura, incepi sa-i pui intrebari, nu?
    Zoso spunea ca daca firma da faliment e si vina publicitarului. Asa sa fie oare? Pe bune? Ce sa facem noi daca nu se poate spune mai mult despre un rahat de detergent sau un … de apa minerala?
    Reclama e sa aduca „awareness”, ca apa lorminerala e proasta si Bonux (ups!) e mai naspa decat Ariel se vede. Nu ai cum sa vinzi ORICE, mai ales cand clientii nu sunt… stai sa gasesc formula: „au numai idei realiste”.
    Am vazut multe, dar MULTE lucruri care stau ingropate in agentii pentru ca nu le-au cumparat clientii.
    Deschid dosarele vechi si spun WOW! Mama, voi ati facut asta? Da. Si de ce nu e pe piata? Nu a fost cumparata.
    I-am propus candva sefului al’ mare sa facem un site cu idei necumparae de clienti… SA-I FACEM DE RAS!
    Nu vreau sa divulg unde lucrez, ca as da exemple punctuale.
    Dar imi permit sa va spun ca unele din ideile de la dosar, putin schimbate, le vad azi la altii… pentru ca nu sntem noi cei mai creativi din lume si pentru ca alti clienti sunt mai deschisi la nou si cumpara ceva fain.

    00
  21. @Zoso

    Noi chiar am incercat sa ne crestem clientii bine.

    Dar cand ai de-a face cu fricosi….

    @cristi

    E cea mai mare prostie sa prezinti la client din prima si idei de cacat. Ca p-alea le alege in 90% din cazuri.

    La prima prezentare dai DOAR idei bune, d-alea cu care te-ai mandri la prieteni.

    Daca-i bou si te trimite inapoi la munca, ca el vrea ceva mai prost ca a visat ceva azi-noapte, le scoti si pe celelalte de la sertar, ca na, nu vrei sa pierzi bugetul.

    Regula de baza este urmatoare: Nu prezenta idei pe care nu vrei sa le faci. Ca p’alea o sa ajungi sa le faci.

    00
  22. Odata pot sa zic si eu „I told you so” :) , mai exact uite ce ziceam prin Februarie 2009 (http://www.vivi.ro/publicitate/stiri/?p=503#comment-91247) cand incepand de la tipi ca Orlando si ajungand la bashtanii mari de genul Naumovici sau Enoiu, toti ne luau cu bullshituri ca „criza e o oportunitate”, „care criza? vi se pare”, „piata va creste in 2009/2010” etc.

    Whatever… Ce e important e ca criza asta (cacofonica sau nu) a facut un lucru foarte bun, la care faci si tu aluzie in post, si anume le-a scos bashinile din cap publicitarilor si i-a mai intors un pic cu picioarele pe pamant. First and foremost (ca tot zicea cineva din „industrie” ca ce nashpa ca nu-si mai pot face veteranii publicitatii vacantele in Cuba), mie unu’ nu mi se pare normal ca la o intalnire agentie-client multinationala reprezentantii agentiei sa fie toti imbracati de la Burberry in sus pe cand reprezentantii clientului sa poarte si ei un Zara, un Bershka etc. Ce vede clientul? Ca din start astia din advertising au de unde taia. Al doilea lucru. Clientul vine cu taxiul pe banii firmei (ca sa mai economiseasca din benzina pe care ar da banii daca ar veni cu masina proprie), pe cand reprezentantul agentiei vine cu Lexus. Iarasi, semn ca au de unde taia. Al treilea lucru, asta apropo de vacante. Reprezentantul agentiei, ca sa mai destinde atmosfera (crede el), se apuca el sa povesteasca in timpul meetingului despre cat de misto a fost vacanta din Cuba, Tailanda, tara-exotica-unde-doar-biletul-de-avion-e-2000-euro. Asta in timp ce reprezentantul clientului credea ca l-a prins pe Dumnezeu de picior ca a avut bani sa puna de-o excursie in Antalia sau la Olympic Beach. Iarasi, un semn ca agentia are de unde taia.

    As mai putea vorbi despre cum multi oameni din agentie se cred superiori clientului doar pentru faptul ca , well, ei sunt creativi, ei nu „fabrica creioane/detergenti/sapunuri” etc. Poti vedea asta in comment-ul lui @C de mai sus. In schimb in industria asta sunt inca putini oameni care gandesc ca @boo , mult prea putini. Si ca un hint pentru @C, ar trebui sa stie ca in majoritatea firmelor care conteaza (adica alea cu bugete de la zeci de milioane de euro in sus) criteriul pret in aprecierea unei oferte inseamna cel putin 50%, daca nu 70%. Sunt si cazuri in care procentul asta poate scadea panala 30-35%, dar alea sunt exceptii. Asa ca, noroc cu creativitatea! din pacate in meseria asta nu va fi niciodata de ajuns.

    00
  23. „Ce sa facem noi daca nu se poate spune mai mult despre un rahat de detergent sau un … de apa minerala?”

    @Cristi
    Esti un idiot. Tre sa ma faci sa prizez detergentul ala, sa-l pun la mancare in loc de sare sau zahar. Sa-mi injectez apa aia minerala in ochi.

    Nu esti in stare? Nasol, te duci inapoi in Faurei si cu siguranta-ti gasesti un nonstop unde sa vinzi eficient!

    00
  24. Boo, cred ca se poate trage o linie. Lucram in felul asta. Ne ajutam reciproc. Nu ne dăm răspunsuri de genul „nu imi place”. Dar in ultimii 20 de ani voi v-ati bucurat sa le luati banii si acum vi se pare greu ca trebuie sa puneti osul la munca.

  25. @ACM, fii tu capitanul nostru. Hai, spune-ne cat de tare e Bonux, explica-ne, fa-ma sa-l cumpar!
    Poti intelege ce vrei din ce am spus (apropos, noi nu am lucrat niciodata pe detergenti, am ales Bonux pentru ca STIU ca e prost, l-am incercat), eu incercam sa explic ca falimentul unora nu se datoreaza campaniilor de publicitate. Am spus si o repet: in viziunea mea, publicitatea doar te face remarcat pe piata. ATAT. Ca tu vinzi cacat gen „Romulus”, treaba ta.
    Reclama la „Romulus” mi se pare foarte buna, „Romulus” e o bautura cu AROMA DE VOTCA si are 16 grade. Daca romanii nostri „apreciaza” de la 45 de grade in sus, e vina mea ca publicitar ca da Romulus faliment cu posirca?
    Idem „Teletech” – TV-uri varza: copy/paste: „Salutare am un TV Teletech de 51cm luat acum vreo 2 ani si de vreo saptamana nu mai porneste. A mers in ziua repsectiva, dar seara cand am vrut sa-l mai pornesc nu a mai vrut deloc.”
    Idem UPC.
    Daca oricare din astea 3 firme da faliment, publicitarii nu au nici o vina.
    OK? :-)

    00
  26. @Zoso

    Eu nu inteleg de ce insisti cu „pusul osului la munca”. Ca de muncit nu se munceste mai mult, ci mai putin.

    Ca sa-i pun unui client un rahat pe tava imi ia fix juma de ora. Ii place la nebunie si gata.

    Ca sa fac o campanie ca lumea imi ia minim o saptamana. N-o sa-i placa si o sa refac tot.

    Deci cum muncesc mai mult acum cand toti imi cer doar rahaturi?

    @Mihai

    Eu sunt creativ si mi-am spus punctul meu de vedere, vazut din unghiul meu.

    Da, bugetul conteaza, dar calitatea advertisingului n-are de-a face cu banii. Tot atat costa si un spot misto si unul naspa. Fee-ul agentiei e acelasi si productia la fel.

    Daca tu vorbesti de costuri de media, productie si alte nebunii, acolo nu ma bag ca-i jungla. Spagi, relatii, nebunii.

    @ TOTI

    Eu cred ca aveti o frustrare ascunsa legata de subiectul asta.

    Va imaginati ca toti ne faceam inainte de criza vacantele in Republica Dominicana, aveam Mini-uri si vile in Pipera si frecam menta toata ziua. Si ca acum murim de foame si muncim mult mai mult ca inainte.

    Daca da, sunteti doar niste baieti simpatici care stau pe margine, sparg seminte, comenteaza si nu stiu nimic de fapt.

    00
  27. Acum citiva ani un spot audio facut in Bucuresti costa 800-1500 euro. Acelasi spot, realizat in provincie (da, exista si acolo studiouri performante) costa 50-maxim 100 euro.
    Pentru ambele dadeau voci actori si sa nu credeti ca pt primele ar fi fost vorba de Rebengiuc sau Iures, sa poti spune ca deh, vocea costa de 10-15 ori mai mult. Nu!
    De multe ori lucrarile facute in provincie suna(u) mai bine decit celelalte, scumpele.
    Agentia ii dadea si clientului cota parte din contract si toti erau fericiti. Asta in cazul companiilor straine prezente pe piata noastra si conduse, evident, de sefi romani.
    Ee..unde s-a ajuns acum?

    00
  28. Noapte. amera, indreptata in jos, filmeaza dungile albe din mijlocul soselei apoi se ridica incet. Mai multe dungi apar in cadru. Iti dai seama ca soseaua e marginita de copaci, care dispar in ceata deasa.

    Departe, in ceata incredibil de deasa, se vad farurile unei masini apropiindu-se. Farurile se apropie din ce in ce mai mult, pana cand, la un moment dat, cand sunt suficient de aproape incat sa-ti dai seama ca alea nu sunt faruri. Sunt doi tipi care fac jogging si sunt imbracati cu tricouri impecabil de albe.

    #PLACEHOLDER#

    Acu’ introdu tu aici numele detergentului tau preferat.

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.