Apropo de mașini electrice

mccool

Încă un articol despre problemele mașinii electrice, care bate monedă pe aceeași idee: e greu să vinzi mașini electrice când bateria e ruptă în gură sau când arată ca desenate cu drujba de un dislexic. I-Miev, C-Zero, Prius, toate sunt urâte cu spume, și oamenii se gândesc că, dacă tot plătesc triplu pe o mașină, măcar să arate bine, frumos, distins, sexy. Twingo, Mini, A3, astea le văd electrice frumoase. Sau Tesla.

Și faza cu bateria: cred că e nevoie de o abordare un pic diferită. Fie cumperi varianta cu baterie care ține 200 kilometri și o folosești în oraș și o încarci la priza din garaj, fie cumperi varianta cu baterie de 500 kilometri și accepți ideea că una din 1.000 baterii s-ar putea să explodeze. Cum era la mașini acum 120 de ani. Simplu.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

50 comentarii

  1. sau o iei pe aia cu autonomie 200 km si accepti ideea ca o sa faci 1000 de km in 5 zile :)
    e un cerc vicios: autonomia bateriei e mica, pretul e mare si infrastructura necesara pentru o incarcare decenta e practic inexistenta; practic toate astea trei ar putea schimba inclinarea balantei dar realizarea lor pe rand nu e o solutie

    00
  2. Cand o sa fie mai multe Starbucks decat benzinarii pe langa sosele, o sa-si cumpere lumea si masini electrice :)

    00
  3. Haivas, da-ne link, pare cool.

    00
  4. Cica noi tehnologii exista, dar inca nu sunt suficient de marture: Silicon nanotube lithium-ion battery stores 10 times more power, lasts 6,000 charges.

    Plus Carbon Nanotubes for Batteries.

    Poate ca nu noi, dar copiii nostri probabil se vor plimba cu masini electrice.

    00
  5. Propun si varianta de masina electrica conectata cu un cablu foarte lung (de cateva sute de km). Asa s-ar rezolva problema autonomiei.

    00
  6. Sunt fan al mașinii electrice însă nu pot să nu menționez neajunsurile. Renault a început să vândă în România Kangoo Z.E (electric). Masina costa 22.000 euro, cu 10.000 mai scumpă decât cea normala iar bateria se închiriază de la ei cu 100 euro pe lună. În condițiile astea cine ar cumpăra o masina electrica? Nu mai vorbim de autonomie pe timp de ger s.a.m.d.

    Până nu vor veni cu o schemă fezabilă economic nu vor avea nicio șansa cu automobilul electric.

    00
  7. Nu stie nimeni de Tesla S ?
    Autonomie 500 km, incarcare in jumate de ora (incarcatorul lor) sau 8 ore la tine acasa pe 220 V ?
    Sa mai zic de 0-100 in 4 secunde?

    Costa cat un S-Klasse din pacate…

    00
  8. Neata!
    Fie asteptam sa se mai duca din rezervele de petrol, ca sa nu mai aiba ce sa ne vanda la 2euro litrul. Si o sa vezi cum creste autonomia masinilor electrice, ca prin farmec.

    00
  9. Daca ai stii ce explozii misto au bateriile li-ion.

    00
  10. Masina electrica e un moft, dar atat timp cat exista moftangii atunci si producatorii vor oferi asa ceva. Iar poluarea mediului e cam la acelasi nivel, sub o alta forma totusi. Iar legat de aspect, moftangii tin cu ardoare ca masinile lor sa se diferentieze de cele clasice, sa aiba un design futurist.

    00
  11. Si eu cred ca e vorba doar de o schimbare a centrelor de interese de pe resurse fosile la altele. Electricitatea castiga rapid. Acum 3 ani pe 240 w in panouri fotovoltaice un coleg a platit 2400 ron. Zielele trecute mi-am luat un panou fotovoltaic de 245w cu 945 ron. In doar 3 ani.

    00
  12. Marii producători auto nu au nici un interes să producă o masină electrică viabilă din punct de vedere economic. Gândiți-vă cât costă o revizie pentru o mașină cu motor clasic și cât costă o revizie pentru un motor electric sau mai simplu, câte piese se pot strica și înlocui într-un motor clasic și câte într-un motor electric.
    În plus de asta, majoritatea patentelor importante în domeniul acumulatorilor și motoarelor electrice performante sunt deținute de companiile petroliere ce nu au absolut nici un interes să susțina dezvoltarea sectorului auto electric.

    Un documentar despre General Motors EV1, primul autoturism electric de serie. Who Killed the Electric Car?

    00
  13. Sa conduci un Megane si sa spui despre alte masini ca sunt urate… Asta-i buna :)

    00
  14. NOU
    #15

    Nu mă pricep, dar comentez pentru spamul pe care o să-l primesc :)

    Eu nu înțeleg de ce se agită toată lumea că nu ține bateria, de parcă asta ar fi problema.

    Hai să vedem: Avem câte un magazin la stradă prin fiecare sat din România prin care trece drumu’? Avem benzinării căcălău? Avem!

    De ce nu se gândesc producătorii de mașini electrice să facă niște baterii standard, universal valabile. Așa cum e benzina.

    Oprești la magazin/benzinărie (care apropos, se va numi curentărie) scoți bateria ca la laptop o lași acolo, pui alta încărcată, dai banu și pleci mai departe.

    00
  15. La noi nu vor prinde. Romanii au nevoie de viteza si de masini cu care sa urce scarile de la mall.

    00
  16. @Valeriu Motoarele electrice avansate sunt foarte complexe. Au multe înfășurări, convertizor de frecvență, ECU (procesor, memorie soft,) senzor pentru turatie, senzori de protectie. Managementul încărcării se face tot de un calculator. Bateria are pe ea senzori de temperatura, curent, s.a.m.d. Nu e o tehnologie ieftină. Și să nu uităm o baterie costă 10.000 de euro și e moartă după 6 ani.

    00
  17. Masina condusa de top modelul Diane Kruger mi se pare foarte tare. Are un mert clasa B cu motor F-cell. Energia necesara pentru motor se produce prin pila de combustie. Scionul si Tango T600 sunt urate

    00
  18. Or fi tehnologii tinute sub cheie pentru masini electrice cu baterii fiabile insa Honda a facut deja de cativa ani saltul in alta directie si anume:
    https://automobiles.honda.com/clarity
    Celule de combustie si motor electric, range 400km sau ceva de genul asta si se alimenteaza ca gpl-ul.
    A fost si la TopGear acum cativa ani o emisiune numai despre asta.
    Probabil ca nu le promoveaza la maxim din aceeasi motive, inca e petrol…

    00
  19. @Vali : merci. oricat de curios as fi, mi-au explodat pana acum 3 la munca. :D

    00
  20. Masina electrica care arata bine e una de la Honda. Civic parca. Arata la fel ca masina stoc.
    O alta e Opel Ampera, care iar arata decent.
    Dar au pus bine punctul pe i.
    Astia din tarile misto fac naveta. Nimeni nu locuieste la 10 km de locul de munca. Asa ca o masina electrica care are autonomie de 100 km e pur si simplu degeaba.
    Momentan masinile hibride sint viitorul apropiat. Cu cele doua variatii existente.
    Insa viitorul pe termen lung nu sta in baterii. Orice ar zice oricine. Viitorul sta in tehnologia cu hidrogen. Puteti arunca cu pietre, dar asta vad ca e viitorul.

    Si preturile astea imense la masinile electrice ma lasa fara cuvinte. Chiar daca sint subventionate cam peste tot cu sume gen 4k-5k euro minim.

    00
  21. cred ca cel mai ok e o masina in genul Toyota Prius Plug-in, dar sa aiba un design „normal”.

    autonomie 50 km 100% electric pentru oras si motor pe benzina pentru drumuri lungi

    00
  22. @Haivas În Canada mașinile veneau cu un sistem de încălzire al acumulatorului. Cu toate acestea au existat plângeri în privința autonomiei. Pe timp de ger o mașină cu autonomie teoretică de 160km ajungea să mai circule 30km în condiții reale.

    Hidrogenul poate fi o soluție când vom învăța să-l stocăm în siguranță.

    00
  23. @Kramer: Am scris si pe blog 2 articole pe tema asta ultimul si penultimul . lincul pt panouri este:http://magazin.panourifotovoltaice.com/

    00
  24. @ Green: culmea este ca cele mai multe masini electrice se vand in tarile nordice!

    00
  25. Mai bine cu Hidrogen..daca tot poluam sa facem energie electrica, macar sa producem hidrogen, much better…si nici nu dureaza mult sa incarci…

    00
  26. Fan bmw seria 7 electric.

    00
  27. Masina complet electrica=nici gand!
    Masina Hybrid = asa mai merge, mai ales ca marci puternice precum BMW s-au dat pe d’astea iar fiabilitatea ar fi foarte buna….zic ei! :D

    00
  28. In Romania se rezolva mai simplu. Vor pune masina electrica pe GPL. :)

    00
  29. Taranul din Romania nu o sa cumpere niciodata masina electrica. Cum ii mai arata el pitipoancei cum se aude motorul, ca fuge cu 250 km/h si atinge 100 in 3 secunde?!

    00
  30. Exista o tentativa de masina electrica chiar frumoasa
    https://youtube.com/watch?v=2-Rjtj37o5U

    00
  31. Intradevar Prius este urata dar cu facelift s-au mai scos, este decenta si bineinteles gusturile nu se discuta, dar nu le vad rostul la pretul exagerat care il au si autonomia scazuta.

    00
  32. a se vedea documentarele: Who killed the electric car, Revenge of the electric car

    00
  33. NOU
    #35

    @Andrei Ionita, bateria aia nu e atat de usoara incat sa o poti muta de fiecare data incoace si-incolo.

    00
  34. @Green: Asa este. In schimb au marele avantaj de a porni la prima cheie la -x grade C.

    00
  35. @Green, da, motoarele electrice sunt foarte complexe. Functioneaza pe principiul ca o sarma prin care trece curent se magnetizeaza. Si invers. Si daca nu e controlata prin calculator si besina furnicii ce trece prin fata masini, e proasta. Sau senzorii de ploaie. Sau sa-ti aprinda automat farurile cand se insereaza. Tehnologie, ce mai!

    00
  36. @tana tos Aici nu vorbim de motorul de la electric de la râșniță. Motoarele electrice pentru automobile sunt cu totul altceva. Motorul de pe Leaf are 80KW. La puterea asta se pun alte probleme de inginerie. Fluxurile magnetice din motor si înfășurările sunt concepute după ample simulări la diverși curenți cu variații de tensiune, intensitate, frecvență. Motorul trebuie să plece din orice poziție cu un automobil de 1.3t. Nu are rost să intrăm în chestiuni politehniste.

    Costurile sunt mari odată ce tona de cupru a ajuns 10.000USD.

    00
  37. @Green
    Da, e foarte complex un motor electric. Se chinuie inginerii de 100 de ani de la Tesla incoace sa le puna la punct si tot nu reusesc. Nu pot sincroniza 3 infasurari decalate cu 120 grade electrice, iar de PWM ce sa mai zic, cand ajung la sub 5% duty cycle incep sa tremure, cuplul e haotic, tusesc in „doua infasurari” si nu poti face nimic cu ele. Iar faptul ca au cuplu constant pe tot domeniul de turatie le face foarte prohibite.

    Lasand gluma la o parte, nu prea ai habar ce vorbesti, spui niste chestii generale si folosesti niste termeni pe care nu-i intelegi prea clar (ECU, convertizor de frecventa ?, senzori …). Energia in forma electrica e cel mai simplu de controlat, la nanosecunda la puteri mici si la zeci de nanosecunde la puteri mari. Transformarea electric-mecanic cu motoare electrice brushless (fara perii) e cel mai eficient proces, ajunge la 95-97%, plus ca merge si invers, transforma energia mecanica in electrica.

    Nu ti se pare ca 16 valve sunt ceva mai greu de controlat, fiind chestii mecanice sincronizate, cu jocuri si tolerante mecanice? Apoi variatia deschiderii-inchiderii acestor valve dupa turatie, chestie neliniara, ce a necesitat ani si ani de studiu pentru a intelege care e treaba cu arderea unui combustibil lichid/gazos, fenomen greu de controlat, nu ti se pare ca e cam complicata? 4-12 pistoane in miscare liniara, echilibrare mecanica, ungere, racire, vibratii. Tot ansamblul asta are vibratii si temperaturi ce pot scapa de sub control.

    Controlul celor 3 infasurari ale unui motor electric fara perii (brushless) e cel mai simplu lucru, sunt circuite dedicate sau rutine de microcontroller pe care le descarci de pe net sa le folosesti in aplicatia ta, sunt chestii fumate deja. Se scaleaza totul in putere si te joci real time pe un motor de 200kW la controlul cuplului direct din masina, in plina viteza, ca si cum te-ai juca cu un robotel pe baterii. Apoi, la zeci de kHz frecventa de comutatie poti regla foarte fin curentii prin infasurari pe o rotatie completa a rotorului (la turatia de 6000rpm si 60kHz frecventa de comutatie, ca exemplu, ai cam 600 cicluri ON-OFF la curentii prin infasurari pe o rotatie completa, adica la fiecare 1.66 grade schimbi valoarea), pe cand la motorul cu ardere ai o sansa de control pe un ciclu complet -> cata benzina si aer bagi in cilindru. Evident ca sunt si senzori implicati pentru a tine totul sub control, dar lucrurile in electric sunt bine stapanite de mult timp, mult mai bine decat la motoarele cu ardere. Un modul de control al managementului motorului electric nu costa mai mult decat un ECU de motor termic atunci cand e produs in serie. Nu e deloc scumpa tehnologia electrica, e scumpa cand e facuta intr-un numar de 1000 bucati. Cineva o face scumpa intentionat.

    00
  38. @ finch Normal că sunt chestiuni generaliste doar nu proiectez eu motoare.

    Da, motorul electric e fumat dar tot 5000 de dolari costă chiar dacă îl cumperi de pe Alibaba.

    00
  39. Daca I-Miev, C-Zero si Prius sunt urate, de asta ce ziceti ? :)

    In Liubliana am vazut multe „pompe” d’alea.

    00
  40. NOU
    #43

    Am inteles ca cei de la RAR omologheaza Opel Ampera ca si hibrid, desi motoarele care asigura tractiunea sunt doar electrice, bateria se incarca de la un motor termic. Si asta ca sa nu primeasca cei ‘nspe mii de euroi de la stat.

    00
  41. Am citit tot ce mi-a iesit in cale despre masinile electrice dar nicaieri nu am vazut scris cat ar consuma acestea sau mai bine zis cat ma costa suta de km cu o astfel de masina ca mai apoi sa-mi dau cu parerea daca sunt scumpe si nu merita…
    Daca detine cineva asemenea info , rog a le face cunoscute…

    00
  42. Urmatorul Ford Model T va fi o masină electrica ieftina ce are dotari standard Soundracer V8 și vibrații în volan și scaune!

    00
  43. Multi vorbiti aiurea, sa va aflati in treaba. Vorbiti de performante dinamice, dar un automobil electric bate la fundul gol unul cu M.A.I., la acceleratie. Problemele apar la viteze mari, unde cuplul scade foarte mult , dar aici intra automobilele hibrid (alea paralel sau mixte).

    Da, autonombia nu e ridicata, dar automobilele hibrid dau randament maxim in oras, la drum lung nu e mare diferenta, pentru ca greul il duce motorul termic. La urcat rampe lungi cu el, iar nu e afacere, ca urci cativa km si se duc bateriile, si ramai cu motorul termic, care ofera vreo 70% din puterea necesara. Pentru traficul din oras sunt perfecte si oricum nu sunt destinate tarilor bananiere, cum e Romania. Zicea cineva ca automobilul electric e un moft si nu e departe de adevar. E un mod de a iti face traiul mai placut. Odata cu cresterea nivelului de trai, lumea a vrut sa respire si aer curat si si-au cumparat automobile electrice/hibrid. In Franta si America se folosesc de la inceputul anilor ’90. In Franta platesti energia electrica la jumatate de pret pe timp de noapte (asta e in avantajul ambelor parti: pierderi mai mici pentru producatori si pret bun pentru consumatori).

    Mentenanta? La un automobil electric ce mentenanta? Motorul electric de pe automobile nu se strica, ca nu are perii. Cumpara-ti tu un diesel, din germania si zi-mi cat te costa injectoarele si turbina.

    Pretul este mare pentru ca se produc in serie mica. Toyota, in cativa ani de la lansarea primului Prius, a inceput sa vanda la jumatate de pret, de era acuzata ca face dumping. Asta pentru ca si-a marit foarte mult productia si si-a imbunatatit tehnologia.

    Momentan nu merita, vorbind strict despre pret, sa iti cumperi electric/hibrid, dar asta e viitorul. Si viitorul ajunge mai greu in Romania, stati linistiti ca nu veti vedea prea multe electrice pe aici, prea curand.

    00
  44. @tomy:
    E foarte simplu, fă tu un calcul.

    Cât costă un KW, câţi KW sunt necesari pentru a parcurge 100 km cu maşina respectivă, şi iaca „consumul”!

    Din calculele mele ieşi la 30% (o treime) din costurile per km faţă de benzină/motorină.

    00
  45. @Green
    Eu am proiectat convertoare de putere similare cu cele pentru motoare, chestii scalabile, facute sa fie puse in paralel in functie de cerintele de putere, de asta imi dau cu parerea. In 1992 tehnologia deja permitea controlul foarte eficient al unui motor electric, pornise ideea de masina electrica, se imprumutase conceptul motoarelor de la roboti industriali ce aveau deja kW. Acuma e mai multa putere de procesare disponibila, gasesti microcontrolere de uz general la 40-200Mhz, e si mai usor. De 20 de ani tehnologia sta ingropata si se baga banii in rafinarea unui motor cu un concept neschimbat de la inventarea lui. Dieselul spre exemplu, a ajuns deja o bijuterie, dar ce pacat ca nu mai are viitor. Unui motor electric ii schimbi rulmentii cel mult, fata de unul termic ce e consumat dupa o perioada. Ceea ce vroiam sa spun e ca e mult mai simplu pe electric, chiar foarte simplu din punct de vedere constructiv si functional. Cutia de viteze nu e necesara, alta sursa de pierderi si greutate suplimentara, circuitul de racire e foarte simplu, nu atatea furtune si radiatoare, circuit de evacuare a gazelor nu mai e, etc. La cat de precis poate fi facut motorul termic, cel electric e o joaca. Nu exista manopera de montaj a motorului electric. Si ramane dupa montaj la fel de precis, nu se strica progresiv. In nici un caz nu poate costa cel electric la fel ca cel termic, la productie de masa. Cu sursa de energie e problema, inca nu se poate stoca intr-o baterie cu volum 50-60L tot atata energie ca in 50-60L de carburant fosil.

    00
  46. @finch Am căutat oferte pentru motoare de 80KW pe internet. Nu am găsit prețuri mici ci numai de la 2-3000USD în sus. Nu știu de ce sunt așa de mari. Probabil din cauza metalelor pe care le încorporează (cupru, neodim, conectori Ag) dar nici așa nu se justifică în totalitate prețul.
    Motorul electric e un produs de serie dar prețurile rămân sus chiar și la cele chinezești.
    https://www.bearingboys.co.uk/Cast-Iron-Electric-Motors-185kW–315kW-2557-c

    Revenind la automobilul electric, eu îl vad ca o soluție de oraș. Pe distanțe mici e perfect fezabil. Cu un automobil electric poți face naveta în București toată săptămâna iar în weekend să-l pui la încărcat.

    00
  47. Chiar zilele trecute mergeam pe o straduta intunecoasa si simteam ca ma urmareste o lumina ceva. Se tot apropia si auzeam doar un mic tiuit. Era un prius care cauta un loc de parcare. Dupa ce am vazut si sistemul de parcare automat am zis ca gata, vreau unul neaparat.
    Dar si o Tesla mi-as lua fara sa ma gandesc de 2 ori.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.