Apropo de consum – una de mentalitate

Americanii au o idee fixă: benzina e ieftină. Ei sunt învățați cu asta de ani de zile și, chiar dacă prețurile s-au mai mărit în ultimii ani, benzina tot ieftină e. Gen, cu 25$ făceam un plin, iar 25$ înseamnă plata pe 3 ore dacă lucrezi la Mac sau la negru. Eh, pe baza acestei idei, americanilor le plac mașinile mari, cu motoare mari, care consumă de rup (după standardele noastre). Ca idee, uitați-vă la ofertele Nissan și Toyota pentru America:

masini-nissan masini-toyota

E ceva obișnuit să vezi oameni în ditai gipanele sau în mașini cu rezervorul spart. Și e și mai obișnuit să vezi oameni cu mașini din categoria premium mâncând fast-food sau parcându-le în echivalentul Ferentariului de la noi.

Și asta datorită mentalității stupide: americanul nu face legătura dintre “îmi iau mașină mai mică, pentru că consumă mai puțin” și “dacă dau mai puțini bani pe benzină, îmi rămân mai mulți bani pentru altceva”. Și oamenii ajung să mănânce căcaturi de la fast food-uri jegoase gen Cipotle, pentru că nu mai au bani de mâncare decentă.

Și la noi e la fel, dar la un nivel mai mic. Sunt destui care au crezut că își permit SUV-uri cu motoare de 3 sau 5 litri pe benzină sau de meseriași care s-au excitat la cei 700 cai ai RS6 și după 1-2 ani au realizat că nu consumă mult, dar că trebuie să îi faci plinul cam des.

Și la mine e la fel. Nu mă sperie un consum de 10-20, mai ales că eu nu folosesc mașina zi de zi, dar mă gândesc că fac altceva cu banii ăia: beau mai multă bere bună, dorm mai mult la prânz, mănânc mai mult mușchiuleț de rândunică. Nu muncesc ca să fac plinul sau să plătesc leasingul la Cayenne pe GPL.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 3$

38 comentarii

  1. Vrabioara, bre, nu randunica! 😀

    00
  2. @gollum: drum in panta de SUTE de kilometri?! Suna cam dubios…

    00
  3. Zici sa nu mai mananc la fast food? 🙂

    00
  4. Aii pierdut din vedere un amanunt „minor”, americanilor nu le „plac” motoarele mari. Uneori sunt nevoiți sa cumpere mașini puternice din cauza distantelor foarte mari. Cum crezi ca ar decurge o calatorie, sa spunem, 2000 de km pe autostrăzile lor prin desert cu un clio de 1.4l si aerul conditionat pornit? Inclin sa cred ca in cazul lor, e vorba de confort/comoditate…

    00
    • @leco: am mers eu 800 km intr-o zi cu un spark cu motor de 1 litru. nu aveam accelerație, in rest mașina e ok. dar de la 3 litri in sus e porceală.

  5. ala cu panta de sute de km vorbea de scara lui dumnezeu. sa se calculeze la ce inaltime ajunge, pornind de la nivelul marii, o sosea ce urca in panta de 15 grade, minimul decentei, pe o distanta de sa zicem 200 de kilometri.

  6. @leco , de acord. la o discutie pe o tema asemanatoare un prieten din california mi-a spus ca pe o autostrada din apropiere care trece peste nush ce canion si urci in panta cateva sute de km orice motor sub 2.5 litri crapa.

    00
  7. Americanii nu mananca fast food pentru ca nu au bani de altfel de mancare ci pentru ca nu EXISTA altfel de mancare (decat in f putine locuri, si greu accesibile).
    Mancare la restaurant Hilton = burger cu elementele constituente separate: chifla, salata, maioneza si carnea tocata pe acceasi farfurie numai ca asezate frumos, nu ca la Wendy’s.

    00
  8. Dar benzina chiar este ieftina. E cam 3 lei/l. Diferenta pana la cat vezi afisat e constituita de taxe (partea statului, cum ar veni). La ei nu exista partea statului sau e decenta, nu nesimtita, ca la noi.

    00
  9. Da, auzit-am si eu de canionu’ ala. Cica daca ajungi la capatu lui cu un motor sub 2.5 litri, primesti niste neuroni cadou.

    00
  10. Pai de ce se strica motorul daca mergi in panta , adica vale?

    00
  11. Legenda spune ca ar fi reusit si cineva cu motor de 1.9.

    P.S. La coborare sunt tot sute de km sau tobogan?

    00
  12. Am inchiriat un Cruze de 2L. La ei americanele lor consumă ca porcu și la litraje mici. Dar nu mai sunt prețurile de care vorbești… Cu 20$ am pus cam 1/3 rezervor la Cruze. De-aia a început nebunia cu electricele: ai free parking (plus încărcare gratuită) dacă ai electrică, discount-uri, și sunt f multe hibride.

    00
  13. @Mr.S – fiindcă merge subturat 🙂

    00
  14. Americanii mananca de la fast-food nu neaparat ca nu-si permit altceva, dar e mult mai comod, rapid si li se pare ca mancarea aia are gust bun.

    00
  15. 51.8km inaltime la un unghi de 15%

    00
  16. chiar si la un unghi de 5% iese inaltime de 17.4km . Ca tot vorbim de americani : „I call B.S.”

    00
  17. Nord americanii conduc masini mari cu motoare la fel de mari din cateva motive: senzatia de siguranta, intrarile si iesirile dese de pe autostrada, posibilitatea sa isi tracteze rulota sau barca.

    00
  18. Americanii sunt cel putin pentru mine o natie ciudata, sa nu mai vorbesc rusi, chinezi, aia e alta poveste. La ei intr-adevar benzina este foarte ieftina, ce e ciudat e ca este cu putin mai mare decat in Dubai sau Qatar de exemplu, si ganditi-va ce suprafata are. De ce credeti ca au invadat anumite tari pentru a-i proteja bineinteles pe localnici nu pentru altceva, vorba lui Putin, am invadat Crimeea pentru a proteja popendulatia. America este un exemplu in lume, dar negativ, defapt ii suge pe altii.

    00
  19. Megane-ul ce mai face?

    00
  20. Long live Tesla Motors!
    ca poate ajunge si pana la noi peste vreo 30+ de ani…

    00
  21. @”Americanii nu mananca fast food pentru ca nu au bani de altfel de mancare ci pentru ca nu EXISTA altfel de mancare”
    Serios? Unde ai fost tu si n-ai vazut nimic altceva in afara de fast-food?
    Foptul ca la restaurante exista burgeri e normal e comun si in Europa de vest, dar nu e unica chestie din meniu.

    00
  22. Meh, sa-mi zici si mie unde faceai plin cu $25 sau ce rezervor aveai (5 galoane?). Pe mine ma costa cel putin $40 plinul … desi e mult mai ieftin decat in tara, toate masinile aici au motoare 3l+ asadar ce castig pe de-o parte pierd pe alta. Pentru 100 mile conduse ajung sa platesc acelasi pret ca in tara.

    00
  23. Canionul depre care se vorbea mai sus banuisc ca e Ortega Highway sau oficial California State Route 74. Stii ca poti sa iti iei amenda ca mergi prea incet.
    Distantele de acasa la munca de multe ori sunt de genul 50-60 miles ( 80-100km) pe sens.
    Masinile cu motor de 1 l sunt doar pentru oras in US sunt cam periculoase pentru ca e plin freeway-ul de F150, Tahoe sau alte autobuze , dupa un accident iesi cam sifonat.
    Au aparut si pe US masinile cu motoare mici si cu turbo , in trecut nu erau fiabile .
    Motor mare gen 3-5 L fara turbo merge lejer 300-500 K miles fara nici o problema. VW a avut 1.8 turbo pe US si nu au fost motoare reusite.

    00
  24. @zoso: Chipotle e lux pe langa alte spelunci.

    00
  25. Sa zici de americani ca mananca la fast-food ca nu au bani e ca si cum ai spune ca romanii merg la curve ca nu au neveste acasa. E placerea „gustului” in ambele situatii. E mai greu sa ii spui nevestii sa inghita, mai bine platesti sa obtii ceva ce acasa e greu de copiat.

    00
  26. @leco: argumentul motoarelor mari necesare pentru a merge repede nu tine. Acolo, toata lumea merge cam cu 10 mile peste limita legala. Limita e 65 mile, adica in jur de 110 km/h, si se merge cu 70, cel mult 80. Cei care merg mai repede sunt putini si cred ca stau tot timpul cu inima in chiloti ca ii prinde politia. Eu am depasit de putine ori 80 si deja treceam ca vantul pe langa toti. Asta pe coasta de est, nu stiu in rest cum e.

    SI nu stiu cum li se pare altora, dar masinile americane puternice nu par chiar asa puternice in realitate. Am condus mai multe zile un Cadillac de Ville cu motor de 4.6 si dzeu stie cati cai putere, aproape 300. Avea cuplu puternic, e drept, dar acceleratia in linie dreapta era comparabila cu a unei masini europene de 150 cp. Dar nu prea voiai sa mergi repede pentru ca aveai senzatia ca o sa cazi din masina la fiecare curba.

    00
  27. masinile pt nord-america trebuie sa poata accelera de la 0 la 100kmh pe distante de aprox 100m sau cat o fi distanta minima acceptata unei rampe de intrare in autostrada. asta stiu ca este obligatoriu pt masinile de serie, si poate de acolo motoarele mai mari, care consuma „de porc”.

    apoi, „standardul” este transmisia automata, unde se mai pierde un pic din puterea motorului, si atunci se compenseaza cu un motor mai mare, nu neaparat mai performant.

    plus taranoii pe care poti sa-i muti in centrul centrului caci ei tot pickup truck isi cumpara, plus toate proastele care cred ca in suv sunt la fel de siguranta ca in tanc, plus distrusii cu van si tzspe copii in spate, care urla, canta, tipa si se bat pe fondul sonor de la ultimul desen animat…

    toate astea umfla dimensiunea minima a masinii „normale”, caci ce sanse de scapare ai daca se urca un suv pe tine in fiat 500?

    00
  28. @bluehand: ca si ai tu bani de tesla… tesla-n coae, poate. 😛

    00
  29. Chuck Norris a urcat panta aia cu un Tesla.

    00
  30. @Bluehand e deja o Tesla S in cluj
    Sa-i dezveti pe americani de motoare mari e ca si cum ai incerca sa ii dezveti pe romani de 2.0tdi.
    Daca ar avea ei taxele noastre pe cm3, ar trece pe motoare mai mici.

    00
  31. @ Adi – 1,9 TeDei – za legend

    00
  32. Asa e, este o problema de mentalitate, dar la noi nu la ei. Sa le luam pe rind:

    – benzina chiar nu e scumpa, doar taxele sint mari. Pe cind un articol pe tema asta?

    – impozitul in US se plateste in functie de consum, nu in functie de cilindree, ca la europeni care isi fura singuri caciula punind turbo pe motoare de ascutitoare cu fiablitate care scade de la o generatie la alta. Iar consumul ala e determinat de o agentie guvernamentala numita EPA (Environmental Pollution Agency), in timp ce la europeni, producatorul declara el un consum, respectiv emisii de CO2 si apoi ne miram ca nu scoatem consumurile din carte.
    Americanii pun turbo pe motoare sport sau pe motoarele diesel de la utilitare ca sa aplatizeze curba de cuplu. Exemplu 6l turbo-diesel Cummins, putin peste 300 de cai, dar 800 de N/m cuplu, disponibili de la 1000 si un pic pina la 3000 de ture, turatie maxima 3500 de ture.

    Ne amagim la motoare de 1l turbo, cu impozit mic si fiabilitate mica, dar noi de fapt am luat un consumabil, nu o masina.

    – la americani, norma de poluare e aceiasi, indiferent de combustibil, spre deosebire de impocritii de europeni care denumesc normele lor euroX, dar de fapt exista euroX pentru benzina si euroX pentru motorina, care masoara lucruri diferite. Nu intimplator, cind europenii incearca sa vinda la americani ceva modele diesel (vezi Mercedes GL), motoarele sint semnificativ detunate pentru a se incadra in normele de poluare.
    Ironia e ca europenii si-au furat-o si la capitolul asta, vezi motoarele Cummins care au de ani de zile injectie directa si nici nu au nevoie de bujii incandescente (nu, nu din cauza ca merg in California).
    Iar motoarele pe benzina au reusit sa le faca fara EGR (vezi Chrysler Pentastar), desi normele de poluare sint mult mai severe. Da-ti-mi si mie un exemplu de motor european in productie care nu are EGR. Acelasi motor poate sa mearga cu benzina E85 (15% alcool, daca nu gresesc), cu cifra octanica 87, isi poate dezactiva cilindrii si are si distributie variabila.

    – desi au inceput sa schimbe asta in ultima vreme, americanii inca fac motoare cu putere litrica mica, un aspect deosebit de important cind vorbim de fiabilitate. Pentru ei e mai important cuplul din cauza cutiilor automate si pentru a nu tine motorul in ture aiurea. Exemplu: Cadillac Escalade, 6.3l V8, limitat la 180 la ora (120 de mile) are la viteza maxima 2600 de ture, adica mai putin decit un diesel cu turbo european. Si pentru ca am amintit de cutii, sa trecem la punctul urmator.

    – preponderent la americani sint cutiile automate cu convertizor de cuplu, cam singurele capabile sa suporte cuplurile mari ale motoarelor respective. Nu intimplator, daca pun pe vreun model cutie manuala, atunci motorul este detunat. Ca o mica curiozitate sint zone in San Francisco unde nu ai voie sa intrii decit cu cutie automata, ca altfel prajesti relativ repede un ambreiaj la plecarea din panta si mai risti sa faci si alte bube.

    – din cauza conditiilor specifice (teritoriu, distante, etc.) pe ei ii intereseaza mai mult comfortul (de-aia ai impresia ca te rastorni cu masinile lor) decit handling-ul (pentru ca nu prea ai nevoie sa virezi si oricum virajele sint largi. In schimb, e mai bine sa fii intr-un pick-up truck decit intr-o masina mica, nu va mai pun poze, stiti sa cautati si singuri

    – stilul de viata. La aia inca se merge pe principiul downtown (centru) e aproape exclusiv centru economic si se traieste la periferie. Iar la aia supermarket-ul e tot la margine, aprovizionarea se face de regula o data pe saptamina si deci portbagajul trebuie sa fie corespunzator.

    – tot din cauza asta, ei fac multe mile pe drumul zilnic casa, serviciu si retur, media e pe undeva pe la 50 de mile. Asadar, nu e buna o ascutitoare, ca nu se stie cum pica turbo, cum pica una alta si ramii in the middle of nowhere. Aia au nevoie de motoare fiabile, nu de 2l turbo-diesel cu 180 de cai.

    – nu in ultimul rind transportul in comun nu exista decit in marile orase si nu prea e subventionat public, ca la noi, pentru ca aia sint taxpayers si au arme, spre deosebire de noi care sintem contribuabili si nu avem nici un drept.

    00
  33. E vb de perspectiva. Sunt sigur ca daca si tu te-ai fi nascut in America ai fi vazut altfel treaba. Pt ca bunicul tau ar fi avut o masina cu motor mare tatal tau ar fi avut o masina cu motor mare si la fel si majoritatea prietenilor tai. Si apoi ce e mare pt noi pt americani e normal.(vb de motoare desigur). Sunt sigur ca daca ai fi avut un blog la ei(sa zicem zoso.us) te-ai fi uitat pe siteurile de la renault si ai fi spus ca europeni sunt batuti in cap cum pot sa conduca masini cu motoare de 1,5 litri.Pe bune atata are masina de tuns a bunicului. Revin la ce am spus la inceput totul tine de perspectiva. SI nu cred ca americanii manaca fastfood pentru a economisi bani pt combustibil.
    Despre ce se intampla la noi cu cei care isi cumpara masini peste posibilitatile lor materiale asta e alta poveste. Si apoi si daca ai posibilitati materiale asta nu inseamna ca trebuie sa-ti iei orice masina doar pt ti-o permiti.Trebuie sa invatam sa ne gandim si la nevoie nu numai la placere.Si e pacat cand singura nevoie e nevoia de placere. Am vazut pe cineva care munceste in Bucuresti ca si-a luat subaru impreza wrx. Parerea mea e ca masina aia e un pic nepotrivita pt frumoasa noastra capitala.Consider ca un forester ar fi fost mai potrivit. Sau un Rav4. Dar cine sunt io sa spun altuia ce e bine si ce e rau? Si pana la urma parerea mea e doar o parere. Fiecare isi ia ce vrea si ce-i place. Daca a facut o alegere buna sau rea pana la urma numai timpul decide.
    Ti-ai luat caien pe gepeleu? Foarte tare ! Sa-l stapanesti sanatos !

    00
  34. da astea nici nu consuma asa mult (20 mpg = 11.8 l/100km , 25mpg ~9.5l/suta)
    multi au harabaile aste 4×4 din simplu motiv ca sint mai fiabile si au mai mult spatiu. Dupa ce ramai inzapezit pe undeva iti garantez ca si tu iti iei un SUV.

    multi iau un full size SUV (sequoia , armada etc) ca sa poata trage dupa ei rulotele cind merg in camping. Nu zic va sint si din aceia care isi iau un full size truck sau SUV fara sa aiba nevoie de el da aia sint exceptii.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de pe eMAG prin acest link, de la PCGarage prin acest link sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube