Apel la publicitari: nu mai susțineți site-uri de furăciuni

Salutare gagii și gagici din publicitate, am venit să dezvălui secrete din industrie. Primul, îl știți și voi, nici dracu nu se uită la podcasturile/interviurile lui Obae, dacă nu-l mai preia câte un zoso.ro, nu sare de 30 de afișări pe clip. Uitați-vă la advertorialele alea „cum împodobim bradul” să vedeți acolo reach de casa scării.

Dar pentru că a preluat interviul ăla cu Dragoș Stanca, și pentru că domnul Stanca a ținut să se pronunțe pe niște subiecte care-l depășesc, gen „de ce avem o media slabă” mă bag și eu să dau niște lămuriri, că gravitez și eu prin domeniu. Știi cum zicea el că din cauza faptului că n-au bani presarii fac fake news? Și-i spunea asta lui Obae care are advertoriale la homeopate, în condițiile în care până și rușii și americanii s-au pus de acord că astea sunt fake-uri. Și Obae n-a clipit, de-aia nu are el view-uri. Și că fură, dar despre aia vom mai vorbi.

Acuma, cică din dolarul de publicitate se duc 40 de cenți la Facebook, 40 la Google și abia 20 mai rămân pentru ăștia pe-aici. N-a explicat de ce, o tot dădea cu modelul de biznis, dar modelul ăla de biznis are o componentă foarte importantă. Faptul că ăia mari nu tolerează site-urile de furăciuni.

Caz concret, site-ul ebroky.com, ceva spam generic din SUA care fură texte la grămadă de site-uri românești, complet. Site-ul are reclamă prin Profitshare, companie română. I-am sesizat că mi s-a furat un text, am sesizat și hostingul din US pe treaba asta. Hostingul a șters textul complet. Ăia de la Profitshare mi-au zis „din ce am verificat, la finalul articolelor este precizată sursa ceea ce este în regulă”. Asta este cultura organizațională de la compania românească de publicitate și, din ce vă pot spune și eu și orice jurist care a auzit măcar de legea 8/96, nu, nu e în regulă, iar furatul de conținut e chiar faptă penală. Faptul că justiția nu prea condamnă asta e altă discuție, să nu cerem prea mult de la ăștia care eliberează 3 din 4 pedofili. Problema, însă, rămâne.

„Salut, Ovidiu, am găsit televizorul furat, dar autorul a recunoscut că e de la tine, deci totul e în regulă. Îi mai dăm niște bani, poate mai fură și altele”

Ca idee, am lăsat două site-uri fără publicitate de la Google câteva luni bune pentru că-mi furau chestii. Poate ați auzit de ele, se numesc cyd.ro și comisarul.ro. Am făcut sesizarea, a doua zi nu mai aveau reclamă cu toate că „este precizată sursa”.

Alt caz concret, agenția de publicitate care s-a ocupat de IQOS (îmi scapă acum numele, o știți voi) care a făcut campania aia cu ambasadori și printre ei l-am regăsit pe unu „nimenidenicăieri”, un ciorditor celebru. A durat ceva până ce l-au scos, vreo câteva luni bune. Ba, nu, greșesc, ăla e încă pe site acolo. Asta apropo că erau curioase niște doamne panicate prin agenție dacă acel muian care l-au luat cu IQOS și ciorapi are vreo explicație. Explicația e ar fi că aș fi putut să opresc articolul ăla dar de ce s-o fac în condițiile în care voi dați bani ăluia care-mi fură munca? Da’ știi care-i faza? Nimenidenicăieri a furat de la mai mulți oameni creativi, și voi i-ați enervat pe toți ăia recompensându-l pentru activitatea sa de hoț.

„De când fumez IQOS fur de două ori mai bine!”

Și zici că hai că trecem peste faptul că furatul e o chestie penală și eu finanțez acest gest, că nu suntem singurii care facem chestii penale. Nu, parcă chiar în portofoliul d-lui Stanca există site-uri de furat, gen 4tunning, corect? „Toată lumea fură” ar fi mantra. Doar că nu e chiar așa.

Prima ar fi că, susținând site-ul de furăciuni, faci un rău ăluia care chiar a muncit pentru știrea aia, gluma aia proastă, poza aia, video-ul ăla. Că ăla nu poate scoate foarte mulți bani din munca lui, apelează la tot felul de tertipuri de tip click-bait, corect? E cam urât să te apuci să le bați obrazul după ce tu ești ăla care l-a finanțat pe omul care i-a furat televizorul din casă, nu-i așa? Una peste alta, sprijinind site-urile de furt, ai parte de o media mai de proastă calitate, ești fucking parte din problemă, publicitarule!

A doua ar fi că voi nu prea știți ce și cât poate face un om care chiar e creativ și muncitor. L-am cunoscut pe Dan Frânculescu, am văzut care-i nivelul de creativi din zonă. Omul se laudă cu premii la Cannes, știi ce zic, am și eu unul pe-acolo, e ca executivul ăla de la HBO România care mi se lăuda beat muci cu un premiu Emmy internațional. Îl știți și pe-ăla, ce naiba, nu e Umbre pe toate gardurile? Iei pâinea de la gură unuia care chiar poate să facă o treabă și omul s-ar putea orienta spre alte activități, mai puțin folositoare societății, dar bune financiar pentru el. Și nu vă puteți pune cu el că încă mai aveți niște reguli. Bine, aia cu furatul nu, dar aveți altele, ăla n-are. Și poți să te trezești, mai în glumă, mai în serios, cu unul care scrie pe un site de conspirații super-viral, pe care tu îl finanțezi, că te doare-n cur și de astea, cum scrie de produsul tău că face „cancer” și-o face atât de convingător că nu sunt bani pe lumea asta să repari dezastrul. Și nu, bad publicity is still publicity nu funcționează la branduri, nu vă mai îmbătați cu apă rece după ce trageți o marijuana în budă, bănuiesc că ați citit și voi cartea aia în care spune că principiul funcționează doar pe oameni, indivizi. Citiți măcar cartea aia a lui Bernays dacă restul cărților vi se par lungi.

A treia ar fi că nu știi niciodată când vin vremuri grele și ai nevoie de media. Întrebați-l pe Dan Barna dacă iese din starea de prosteală accentuată de care suferă, dacă l-a ajutat faptul că toată mass-media a fost rece față de el din cauza ciorditorului de Andrei Caramitru. Sigur, n-a pierdut decât 8 procente și acum mișcările centrifuge din partid o să-l rupă, sunt tot mai dese, poate le-ați observat dacă n-ați tratat totul ca furatul de conținut, „lasă mă că ăia-s proști, ce contează”?

Vrem o media mai bună? Noi trebuie s-o facem. Dl. Stanca este printre oamenii care ar putea aduce o astfel de schimbare. Pentru început, să nu-l valideze în continuare pe Obae, apărând la el în emisiune să anunțe rețeaua de podcasturi. I-am zis că îl are pe Vasilescu la el în firmă care are tiraj mult mare, public mai decent (că nu e citit de doar de publicitari și jurnaliști) și cred că-i dă și o reducere la advertoriale, ca-ntre colegi. Ar putea schimba cultura organizațională stabilind și criteriul ăsta, fără finanțat furt, dacă nu știe cum s-o facă îi garantez că are în firmă un om care a terminat FCRP-ul de la SNSPA (suntem milioane) care trebuie să fi făcut cursul de „introducere în teoria organizațiilor”. E scurt, n-are 200 de pagini. Dar are, apropo, are paragrafe întregi pe tema asta. Cred că partea care l-ar ajuta e aia cu „etica” și „morala” de pe la pagina 100. 4tunning, idevice, bussinesmagazin, s-au mai zis astea, parcă, sunt la el în curte. Finanțează el furatul, dacă Google n-o face.

Știu că nu gândiți prea mult în viitor la modul serios, dar hai să ne uităm un pic la site-urile de furăciuni să vedem cum stau ele. Hoțnews abia de-a reușit să-și pună diacritice după ce a plecat Tapalaga de-acolo, dar a reușit să compenseze aducându-l pe domm profesor de la Litere, Istodor. Ziare.com arată ca un cur și trăiește doar din spam. Dau exemple de-aste apână ne plictisim, adevărul.ro. Asta pentru că eforturile organizației s-au concentrat pe furat (revin cu propunerea să citiți cursul ăla, e chiar util) nu pe îmbunătățirea produsului astfel încât să meargă bine fără furat. Peste cinci ani, care site-uri credeți că vor funcționa și vor fi la putere? Ăstea? Sau ălea pe care le-ați ars cu sete sprijinind pe toți hoții din jurul lor?

Fiți și voi ceea ce pretinde Tiderle că este, gen, oameni onești, verticali și cinstiți. O să câștigați și voi, nu doar noi. N-o să fie ușor, dar nimic nu e. Și-apoi, împreună, ne ducem și-i strângem de gât pe Google și Facebook, că nici ăia nu-s chiar ușă de biserică, și acolo câștigați și voi. Facem din ăia 20 de cenți 50 de cenți, nu că ar fi bine d-le Dragoș Stanca? Îți permiți și matale un advertorial la ProTV, știi ce zic?

P.S. Ca idee, cam cât credeți că o să meargă șmenul ăsta în care păcăliți pe client cumpărând advetoriale în care insistați să apară „cât de virală a fost campania”, ca să puteți să puneți aia la dosar să-l păcăliți pe client că ați făcut treabă bună, că a fost virală treaba, uite, „a scris și X de ea”? Că dacă tot ciordiți de la ăia care produc informații, de ce v-ar spune ăia cu cine mai beau eu, sau alții de la care furați. Și dup-aia te întrebi cine i-a explicat tot șmenul clientului tău, punct cu punct, dai telefoane, știi pe cineva „băi, dar ai ceva cu noi?”, știți telefoanele alea și cât de nasol se simte omul care trebuie să le dea?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

6 comentarii

  1. cum pretinde Tiderle ca e …….. :)))))))))))))))))))))))))
    presa corecta nu exista si nu va exista vreodata. motivele sunt multe…

    00
  2. Teoria constipatiei…dar cu ceva samburi,de adevăr.
    Faceti dom’le o versiune de profani,nu lucrez in publicitate SI nu as vrea as ma duc Sa ma angajez acum in domeniu ca Sa aflu.

    00
  3. Am citit primul articol scris de Vali, mi-am zis în sinea mea, nimic de Tiderle? A venit Eftimie și m-a liniștit.

    00
  4. tl;dr, apoi am citit și am aflat că nu știu cine-i tindereles ăsta/asta
    în mare ai dreptate dar nu știu când și cum se vor schimba lucrurile, aceeași problemă veche de când câinele și cățelul

    00
  5. Mult prea indulgent scris… De ratatii din noi care vizioneaza asemenea mizerii n-ai zis nimic!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube