Angajații Amazon au făcut grevă azi

Fix în ziua în care Amazon încerca ceva gen Singles Day (ei o numesc Prime Day), angajații din depozitele din Germania, Polonia și Spania au făcut grevă.

Știu că vedeți știrile cu averea lui Bezos sau advertoriale din astea (da, inclusiv Amazon plătește să fie zugrăvită ca o companie OK, pentru că știe că are o problemă), dar angajații din depozite sunt hingheriți maxim. Unele depozite au medici angajați pentru urgențe, în altele angajații leșină pe capete zi de zi.

Da, știu, putem ignora când sclavagismul ăsta se întâmplă în China sau Bangladesh (mișto tricourile alea ieftine, nu?), dar e un pic mai nasol când asta li se întâmplă vecinilor și prietenilor noștri. Mișto transportul gratuit de la eMAG, nasol când curierului nu îi pasă, nu?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

52 comentarii

  1. Dar am auzit ca nu ii mai bat cu biciul si acum le dau si apa.Trebuie sa privim si partea buna a lucrurilor.

    00
    • da, dar tot nu îi lasă să iasă din cuști.

    • Dar nu mai folosesc bat electric.

      00
    • Atata vreme cat nu au gratii la ferestre ca sa nu se arunce in gol, cum au cei din fabricile Foxconn din Asia, sunt ok.

      00
    • Oricum, le-au lungit lantul

      00
    • În curând, le vor permite să aibă şi nume.

      Oricum o grămadă de ipocriţi dau like şi share, plâng de mila bieţilor „esploataţi” de prin Asia, dar le curg balele la oferte şi uită că acum cinci minute crăpau de dragul semenilor lor. Vreţi produse cât mai ieftine şi transport gratuit? Astea se fac cu sclavi, dragilor, iar voi sunteţi principalii vinovaţi, nu Bezos sau vechilul Ching-Chong care stă cu parul pe ei.

      Nu vă obligă nimeni să cumpăraţi de pe Amazon, de la Apple sau Foxconn, VOI alegeţi să faceţi asta.

      00
    • @GP, nu crezi ca peste tot e asa? Se mediatizeaza Apple si Amazon pentru ca sunt companii mari. Dar si-n alte locuri, la fel se intampla, ba chiar mai rau. Toti fac asta, mai mult sau mai putin pentru profit. Se mediatizeaza mai mult Apple si Amazon ca de ei stie orice om.

      00
    • NOU
      #8

      Tinand cont ca majoritatea componentelor sunt facute de 5-6 ODM, faptul ca alegi un brand sau altul, cumperi de la Amazon sau dintr-un alt magazin nu face o diferenta foarte mare in ceea ce priveste exploatarea angajatilor. Asta este pana la urma globalizarea, nu este etic dar este sustinuta de consumatorism si de faptul ca ne dorim mereu ultimul model de X sau Y la un pret can mai mic.

      S-au dus zilele cand tineai un PC peste 5 ani si mai schimbai o placa de baza,GPU, etc. Acum aruncam ce e vechi si vrem ultimul model…. parte din problema suntem si noi!

      Quanta sells to (among others) HP, Lenovo, Apple, Acer, Toshiba, Dell, Sony, Fujitsu and NEC
      Compal sells to (among others) Acer, Dell, Toshiba, Lenovo and HP/Compaq
      Wistron (former manufacturing & design division of Acer) sells to Dell, Acer, Lenovo and HP
      Inventec sells to Toshiba, HP, Dell and Lenovo
      Pegatron sells to Asus, Toshiba, Apple, Dell and Acer
      Foxconn sells to Asus, Dell, HP and Apple
      Flextronics (former Arima Computer Corporation notebook division) sells to HP

      00
    • @Mihail Erau doar exemple, lista e mult mai lungă. Aşa ajunge aproape oricine să-şi permită obiecte de lux gen smartphone.

      00
  2. Am o idee geniala…nu mai faceti rate.

    00
  3. E de bun simt sa ai un medic pentru urgente in spatiile unde muncesc multi oameni.

    Aveti impresia ca miliardele de euro se fac platind salarii decente?

    00
  4. Ce magari sunt in exprimare … vorbeste de salarul angajatilor da nu zice nimic de cei care poate stau cu anii pe contracte temporare sau lucreaza prin agentii… adica 90+% din angajatii lor

    00
  5. Sunt client Amazon de mai bine de 15 ani si-am putut sa-mi fac o parere legata de evolutia (sau involutia?) firmei.

    Prima data cand m-am intalnit cu criticile legate de Amazon a fost cand am citit cartea lui Mike Daisey „21 Dog Years: A Cube Dweller’s Tale”, cumparata… de pe Amazon :)

    Personal, am putut sa constat ca:

    1) Nivelul protectiei produselor a scazut dramatic de-a lungul timpului. Cartile erau trase in plastic ca in cazul in care ploua sa nu se ude. De asemenea nu exista riscul sa se indoaie colturile, s-ajunga impecabil etc. Vezi Doamne sa reducem cantitatea de plastic

    2) Calitatea ambalajului a scazut, cutii mari goale pe jumate in care ti se pot balangani hard diskurile, din nou la inceput puneau pungi de plastic cu aer, apoi hartie si-acum adesea nimic

    3) Lucrau cu posta sau cu alti transportori, daca nu erai acasa il puteai recupera de la oficiul postal sau de la un magazin punct de livrare. De vreun an 2 au preluat modelul Uber pentru logistica ultimului km, exista centre de livrare de unde particulari le preiau si le „livreaza” (am pus ghilimele pentru ca mi s-a intamplat sa-mi fie aruncate peste gard sau desi stau in acelasi loc de vreo 10 ani intr-o buna zi s-a trezit un curier sa zica ca nu poate sa aiba acces la cutia postala etc.

    4) Ani de zile au oferit livrarea pentru o comanda minima. De cand au extins mizeria Prime, anumite produse le ofera DOAR celor care-si iau abonament…

    5) In fine, am vazut reportaje despre conditiile de lucru din depozite: nu angajeaza direct, ci prin firme de intermediere, si cadenta e infernala. Angajatii din momentul cand trebuie sa ia pauza, daca au ghinionul sa se afle in partea cealalta a depozitului le ia 5 minute s-ajunga la sala dedicata pauzei, timp pe care-l pierde din pauza. Nebunia maxima se atinge in perioadele de solduri, respectiv de Craciun etc. etc.

    6) Teoretic, n-au nici o problema cu retururile… si totusi exista oameni care s-au trezit cu contul inchis pentru c-Amazon a decis c-au returnat prea mult. Personal, m-am trezit doar cu un avertisment, un fel de email automat la care m-am chinuit sa raspund… si-am primit un alt email automat

    7) Ani de zile spuneam oricui ca cel mai bun serviciu clienti din lume este Amazon… dar am impresia ca si acest ultim punct se duce naibii…

    All in all, ce vreau sa spun este ca nu ma mira ca fac greva, iar cei care au comentarii care se vor „amuzante” ar fi bine sa lucreze o zi ca „picker” de exemplu, sa vada cum e.

    00
    • Și eu am redus la minim comenzile pe Amazon. Sâmbăta trecută mi a fost lene sa merg la cumpărături și am luat mâncare de pe prime. Pentru prima oara livrarea a fost făcută de o mașină fără emblema de firma de curierat iar unul din curieri era tatăl celuilalt.

      Nu are rost sa spun ca au spart ouă, roșiile și cireșele erau lovite și cu urme de mucegai.

      00
    • Da si nu; o alta nemultumire pe care-o am si mi-ai adus-o aminte era fix asta: evaluarea ambalajului (adica rezultatul algoritmului: e protectia buna sau nu, este pachetul mult prea mare sau nu?)

      Din cate stiu eu, aia care ambaleaza colete sunt totusi oameni, si cred ca e decizia lor ce sa puna ca protectie pentru articolele cumparate (heck, cand ambalezi un NAS + 2 HDD nu valoreaza 1 euro si le pui fara nici o protectie intr-un colet in care se vor balangani, eu zic ca nu e bine).

      Dincolo de algoritmele „inteligente”, mi-a spus (asta acum 10 ani) unul de la posta de ce un colet cu 2 3 parfumuri era o ditai cutie: simplu, sa descurajeze furtul! E mult mai simplu sa faci nevazut un colet mic fata de un colet mare.

      00
  6. ar fi timpul pt niste drone, nu?

    00
  7. Acum ceva timp era un reportaj pe Digi, preluat de pe DW, despre Amazon DE. Au aratat lucruri destul de urite, angajati temporar pentru perioada de sarbatori din Spania si Europa de Est tratati ca niste sclavi, cine scotea o vorba era trimis acasa pe loc. Cireasa de pe tort era firma de paza care se ocupa de acesti angajati temporar formata din skinheads neonazisti.

    00
  8. Credeti ca lui Tutankamon i-a pasat de scavul nr35467890 care a cazut de pe schela? Numele sclavul nu-l mai stim dar al faraonului da. Tentatia de a parea un dumnezeu e mare

    00
    • „Sclavia (din latinescul medieval sclavus < slavus) desemnează condiția umană a persoanelor (sclavii) care lucrează pentru un stăpân fără remunerație și ce nu dispun de drepturi asupra propriei persoane. Sclavii trebuie să îndeplinească toate ordinele stăpânului de la naștere sau capturare (trecerea de la libertate la sclavie) până la moarte sau eliberare (trecererea de la sclavie la libertate). Din punct de vedere istoric, sclavia înseamnă, prin definiție, negarea egalității între oameni, iar filozofic sclavii erau considerați o specie aparte și inferioară. " Comparatia mi se pare totusi exagerata.

      00
    • Piramidele nu au fost construite de sclavi, până și faraonii știau că dacă vrei ceva făcut ca lumea trebuie să plătești. Muncitorii morți în timpul construcției erau îngropați în morminte săpate lângă piramidă.

      00
    • e cum zice Balaurul. au găsit ăştia nişte hieroglife care ziceau că la un moment dat unii au făcut grevă că nu primeau… destul rimel să-şi dea pe la ochi. mai ziceau de unii care şi-au luat nişte zile libere ca să facă bere ŞI SĂ O BEA.
      ia încearcă astea cu patronul tău, acu’ în secolu’ XXI :)

      00
  9. Cica acum este ok. Copii nostri vor avea probleme serioase:

    https://www.bain.com/de/publikationen/

    Downloadul este in engleza si f. intresant.

    Sclavi din zilele noastre castiga ceva bani. Sclavii viitorului vor fi sclavi cu adevărat.

    00
  10. Cat timp cautam pretul minim si comandam online, ocazional direct din china, suntem parte din problema. Nu ca imi pasa prea mult, doar zic ca sa stim cum stam.

    00
    • Poate o sa te mire faptul că nu toata lumea caută prețul minim. Am fost client PC Garage 10 ani, cu tot cu prețurile lor mai mari cu ~10% decat „celalți” din ultima vreme, până când un idiot de acolo a zis că se pișă pe cei 3% discount al clienților platinum.

      M-am enervat și acum comand de unde e CEL mai ieftin.

      00
    • Hai sa dam vina pe consumator in timp ce statul sta si se uita “neputincios”

      00
    • @Radu

      Mulțumim că ai ocupat spațiul degeaba.

      @Xxx

      La care stat te referi?

      00
    • @Xxx Stai puțin, trebuie statul să vină să te oprească din a cumpăra niște produse? OK, statul ar trebui să intervină pentru un anumit nivel de protecție a muncii (nu la ce visează niște idioți), dar dacă nu este capabil, poți să afecta tu direct firma aia. Nu trebuie să protestezi, să te agiți, să iei poziție, să vorbești în public și să faci campanii de awareness, e destul să cumperi din altă parte. Adică să nu le mai dai banii tăi. Faceți destui chestia asta și-i atingeți mai mult decât orice amendă.

      De ce nu a dat Foxconn faliment după faza cu plasele anti-sinucigași din jurul fabricilor? Simplu – pentru că onor cumpărătorii i-au înjurat cu poftă pe net, au dat like la înjurăturile altora, iar apoi, cuminți, au comandat produse făcute la Foxconn. Dar statul e de vină, nu?

      00
    • @Floo fix aceeasi situatie si la mine. Mi-au taiat aia 3%, la revedere, DRUM BUN!

      00
  11. Astia care aveti mustrări de conștiință puteti sa comandati aceleasi produse si in Romania cu doar 25% in plus la pret. Chinezariile sunt comandate de mine
    online si trebuie sa veniti sa le luati de la mine atunci cand sunt acasa, in principiu dupa ora 20. Win-win?

    00
  12. The race to the bottom. :D Ar trebui reglementata prin lege si coletaria. Bagate niste standarde obligatorii sa nu ajunga livrarile o loterie.

    00
    • ar trebui, dar o să vrei să plătești? :)

    • Multe domenii sunt reglementate puternic, altele nu. Cele „nu” sunt tot la vale. Ca si la asigurari, avion, etc pana nu ajunge Stan Patitul, romanul si nu numai nu o sa se linisteasca. Mereu o sa caute ce e ieftin cu risc asumat de TV adus spart, de tarat in tribunale cu o asigurare varza, dormit 30 de ore in aeroport, etc.

      00
    • Si legat de plata, daca ar fi reglementate serviciile nu cred ca ar costa de 3x ori mai mult.Pretul ar fi cam tot pe acolo poate cu 20-50% in plus, dar pentru cumparatorul de ocazie nu va insemna nimic.E cam acelsi lucru sa platesti 18 lei livrarea sau 28 de lei iar cei care trimit mult este posibil sa negocieze preturi mai bune.

      00
    • Asta n-o prea inteleg cum ca „comertul online” n-ar fi reglementat?!? In ce sens nu e reglementat?!?

      00
  13. Compania de logistică unde lucrez (Bavaria) are contract cu un spital dintr-un oraș din apropiere. În parcare stă o ambulanță 24 de ore din 24 și 2 paramedici sunt în orice moment la dispoziție.
    ”În orice moment” = când sunt sunați că vine un pacient, au maximum 7 minute la dispoziție pentru a fi în cabinet. Dacă omul acuză dureri toracice, consemnul este de 3 minute. Au inclusiv electrocardiograf mobil și fac EKG-uri pe loc când există o cât de mică suspiciune. Protocolul îi obligă să transporte omul la spital (cu acordul acestuia, desigur) la orice simptom care anunță posibile probleme cardiace – și-n alte situații de urgență, evident, dar pentru orice simptom care ar putea anunța ceva la inimă au obligația transportării la clinică.
    Știu și de cazuri serioase, și de multe alarme false (care ar putea fi interpretate, iată, în cheia ”angajații companiei X sunt periodic transportați cu ambulanța la spital, ce ne spune asta etc”).
    Să ne înțelegem – nu spun că Amazon nu e plantație de sclavi. Dimpotrivă, știu sigur că așa e. Am colegi care-au lucrat acolo. Poveștile sunt… de groază.
    Dar faptul că au medic la dispoziție poate fi pur și simplu o obligație legală (la noi așa e, pentru că se prestează în mare parte muncă fizică) și nu înseamnă că-l au doar pentru că oamenii sunt hăituiți.

    00
  14. Să folosim mai puține chestii. Câte haine pe care nu le purtăm avem? Chiar avem toți nevoie de dronă? Am putea trage un ochi și spre minimalism! Nu spun că asta e soluția, dar poate fi o parte din ea! Să consumăm mai eficient toate chestiile.

    00
    • Cred ca asta cu consumul eficient trebuie sa inceapa in FRIGIDER. Are rost sa iei 50 de chestii din care mananci 30? NU! Sunt multi care fac fix asta? DA!
      Trebuie sa invatam sa cumparam ce avem nevoie pe X zile astfel incat sa ai o rata de aruncat chestii cat mai mica sau 0. Mai mult trebuie si sa invatam sa sortam gunoiul, acum nu in 2050.

      00
  15. Mie imi place compania asta, imi place ca aduna produse din toata lumea si le tin in depozitul lor. Le au pe stoc acum, nu la comanda peste o luna. Nu doar ca nu trebuie sa astepti dupa produse dar cumperi tot dintr-un singur lor. Mai ieftin, mai putina bataie de cap cu livrarea.
    Nu ca lachetii astia de la emag care au zeci de magazine pe siteul lor dar cand dai sa finalizezi comanda afli ca iti vin produsele din 5 locuri diferite si tre sa platesti 5 transporturi. Si defapt te suna unul ca el nu are produsul pe stoc dar ca il poti avea peste 2 saptamani care defapt se transforma in 4. Si curierul e o firma dubioasa „Sameday” care nu raspunde la nici un numar de telefon din cele de pe siteul lor.

    00
    • De fapt si de drept puterea lor sta in reteaua logistica existenta la nivel european si national: daca de exemplu nu il au intr-unul din depozitele din tara respectiva, si l-ai comandat, ti-l aduc din depozitul aflat intr-o tara vecina.

      Ceea ce se poate intampla, si e destul de bizar, e diferenta de pret, uneori importante pentru un acelasi produs, in functie de site-ul european ales (nu vorbesc despre amazon.com); mi s-a intamplat ca sa comand de pe amazon.co.uk pentru ca chiar in urma conversiei era mai ieftin decat pe amazon.fr, dar cand au procesat comanda, aceasta a venit direct din Franta)

      00
    • Depinde de unde CUMPERI. Daca sunt produse vandute de EMAG, o sa iti vina rapid, daca sunt de pe marketplace o sa iti vina eventual.

      La fel si pe Amazon, sunt sold & shipped de Amazon? Iti vin rapid, sunt doar shipped de Amazon? Atunci trebuie ca sellerul sa trimita la amazon si de la Amazon sa ajunga la tine. Nu sunt shipped de Amazon? BAFTA :)

      00
  16. Sunt angajat la Amazon in UK, FC-ul LTN4 din Dunstable mai exact. Nu sunt angajat direct ci prin agenție intermediară.

    Partea cu ajunsul la locul de pauză din timpul tău e adevărată. Din pauza de 15 minute rămâi cu 7, 10 minute în cel mai mai bun caz. Partea și mai urâtă e că la packing pauza începe de la ultimul produs scanat. Practic pui bule, bandă, inchizi cutia și scanezi eticheta pe timpul tău. Dacă ai ghinion și nu îți încap produsele în cutie atunci ai pierdut alte 2-3 minute. Român fiind dezlipesc eticheta cu codul de bare de pe un produs și o scanez la final când pot împinge cutia pe bandă. :)

    Ca și condiții de muncă, pana mea, nu e șantier. E gălăgie in unele secții, în unele chiar trebuie să tragi să-ți faci target-ul, în altele e mai liniște. În centrul meu nu faci picking dinăla de alergi 20 de km pe zi, stai într-un fel de cușcă și vine raftul la tine. (amazon robotics, google-it).

    Ca loc de muncă e decent dacă îți place să muncești. Pe shift-ul de noapte primesc 10 lire pe oră, 40 de ore pe săptămână în 4 nopți. Curat rămân cu 350 pe săptămână și liber de sâmbătă dimineață până marți după-amiază. Timp in care, dacă vrei să faci ceva, faci. Dintr-un part-time pe weekend îți scoți chiria și mancarea (nu și țigările).

    De prime day s-au făcut extra shift-uri obligatorii (o zi/noapte în plus), shift-ul meu nu a avut fiind în mijlocul perioadei ocupate.

    Deci cum spuneam, e ok. Se putea și mai bine dar nu mori de foame, trăiești mai bine decât în România cu minimul pe economie.

    A și 90% români și polonezi. Partea feminină mă interesează, în special colanții și raft-urile de jos. O zi bună. :D

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.