Andrei Dinescu via „Zi-le, Loredana”

Voiam să scriu ceva despre scandalul cu Loredana Groza și maneliștii, da’ mi-a fost lene, însă am descoperit, între timp, ceva mișto – da’ las la coadă, că simt nevoia unor paranteze. Acuma, că eu am niște gusturi muzicale cel puțin eclectice, asta e partea a doua, dar adevărul e că n-am fost niciodată vreun fan al manelelor. Asta nu înseamnă că n-am ascultat.

Dacă cineva care-a trecut prin liceu sau facultate în perioada 1998-2003 zice că n-a ascultat în viața lor manele, ori minte cu nerușinare, ori e un ipocrit notoriu. N-a fost bal de liceu sau de facultate la care să nu fi bubuit în boxe Costi Ioniță cu Adrian Minune. De la „Of, viața mea” și „4 nopți și 4 zile” sau „Nopți și zile” ori „Jumătate tu, jumătate eu” la „Of of of mor toți țiganii„, și până la imnul național „Dușmani-mi poartă pică„. Plus crema cremei, „Așa sunt zilele mele„.

Pe astea mi le amintesc eu, din scurt, c-au rupt discotecile, posturile de radio și Atomic TV. Dacă mă chinui un pic, sigur îmi mai amintesc și de altele de la Adi de la Vâlcea, Ștefan de la Bărbulești, Vali Vijelie sau Nicolae Guță. Ăla era mainstream-ul la vremea respectivă, iar pentru vreo doi ani, cred că au fost mai degrabă asimilate cu muzica pop/dance.

Plus că, și dacă voiai, tot nu puteai să le eviți oricât de roacăr ai fi fost. Eu îmi petreceam serile, în liceu, printr-o cârciumă dintr-un subsol, cu d-alea intelectuale, gen Creedence Clearwater Revival, The Doors și restul anilor ’60-’70 – și de care mă simt mult mai apropiat. Dar „cultura” e cultură, bairamu-i bairam, nu confundăm sula cu prefectura.

Vorba cuiva pe facebook, manelele au devenit „câh” când s-au trezit „intelectualii cărora le-a rămas niște cultură printre dinți” să decreteze că aia nu-i muzică. Realitatea e însă alta, anume că e mai respectabil să fii un asumat iubitor ori ascultător de manele decât un fandosit care le bagă doar în căști și nu recunoaște în public că-i plac.

E cumva ironic că aceeași elită a stabilit fără echivoc că muzica lăutărească – mă refer la cea țigănească – e muzică cultă, Nu comparăm, bre, pe Minodora cu Romica Puceanu, ori pe Fărâmiță Lambru cu Adrian, nu se face, e blasfemie! Ca și când muzica lui Puceanu sau Lambru, la vremea ei, ar fi fost văzută altfel decât manelele acum 10-15 ani.

Pe mine, personal, care oricum n-am avut nici o casetă, manelele au început să mă lase și mai rece când au început s-o dea în Romeo Fantastik și lălăieli fără sens și am început să evit tot genul. N-am reușit niciodată să înțeleg ce e atât de atractiv la muzica lui Salam. Știu, Regele șamd., dar nu. Cum ziceam mai sus, maneaua nu e genul meu de muzică, n-ascult, dar nici nu mă deranjează.

O paranteză, totuși, și despre maneaua Loredanei. Trăind în perioada de glorie a manelei dance, când Costi făcea legea (între noi fie vorba, muzica pop/dance românească, în ultimii 20 ani, a fost făcută 50% de Costi sub pseudonim, 50% de Moga), nu pot să spun decât că-s complet dezamăgit. Mă așteptam, undeva, la o explozie, să te facă să dai din călcâi, să țopăi, ceva, ca-n liceu. Dar nu, e doar groaznic de plicticoasă.

Însă… dacă bagi un ochi pe canalul pe care a fost publicat clipul, „Forza Generation”, o să vezi și altele interesante. Costi ia maneaua de 2020-2021 și o reinventează. Versuri spre deloc, cinci-șase, acolo, și două de refren, calitate video beton, maneliști în costume made to measure, e treabă serioasă acolo. E un întreg proces de rebranding în derulare.

A nu se uita nici că Costi Ioniță e responsabil de adus laolaltă maneliștii rivali, care-au produs duete la începutul anilor 2000. Și, apropo, Costi și Adrian Minune au produs, în 2000, două albume. E o performanță în sine să produci două albume într-un an, e o performanță și mai mare să fii bestseller – cum au și fost la vremea aia. Numele lor? Autoconcurență, respectiv Fără concurență. A durat mult până Salam i-a luat lui Minune coroana.

Așa, revenind. Am primit link către bucata asta, care-a fost pe coloana sonoră din Umbre, sezonul 2. Link-ul primit nu avea numele artistului, a trebuit să caut un pic. Andrei Dinescu e, din ce pricep, fiul lui Mircea Dinescu, e muzician și e maestru cu clapa și sintetizatorul. Are o trupă care se numește IMPEX și care face o combinație de progressive și psihedelic cu manele și țigănească, iar rezultatul e spectaculos (cel puțin pentru gustul meu). Problema e că n-am găsit mare lucru despre muzica lui, iar canalul de YouTube e sărac rău.

Și nu, tehnomanelele n-au nici un farmec, sunt doar manele mixate. Treaba asta de mai jos e din altă ligă.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

121 comentarii

  1. Dacă cineva care-a trecut prin liceu sau facultate în perioada 1998-2003 zice că n-a ascultat în viața lor manele, ori minte cu nerușinare, ori e un ipocrit notoriu. N-a fost bal de liceu sau de facultate la care să nu fi bubuit în boxe Costi Ioniță cu Adrian Minune. De la “Of, viața mea” și “4 nopți și 4 zile” sau “Nopți și zile” ori “Jumătate tu, jumătate eu” la “Of of of mor toți suedezii“, și până la imnul național “Dușmani-mi poartă pică“. Plus crema cremei, “Așa sunt zilele mele“.

    Uite ca nu! Nici macar la cea mai crunta betie, niciodata manele. Never fucking ever!!!

    Las-o asa…

    00
    • Confirm ,Nici eu
      Nu au existat manele la nici un bal sau party

      00
    • Iar marmota invelea ciocolata-n staniol.

      00
    • inseamna ca erati tocilari si nu erati invitati la petreceri

      00
    • Eu in liceu/studentie imi faceam veacul in depeşoteca de lângă Cismigiu, la casa Petofi Sandor. Nu existau manele, se asculta si se dansa pe Depeche Mode, The Cure si Kraftwerk. In cercurile de acolo bairamele se dadeau pe același gen de muzica, mai scapa un Pet Shop Boys, U2 sau Bros.

      Ne bateam (la propriu) cu rockerii la Lizeanu din principiu, pana Dave a inceput sa o dea pe rockereala prin ’93 si rock-ul a devenit frecventabil si pentru depeşari.

      Deci probabil am trait intr-o lume paralela.

      00
    • ba balurile, discotecile si terasele si ‘baramurile’ erau pline de manele. asa ca fara sa vreau am ascultat de multe ori.

      dar asta nu inseamna ca imi placeau, ca le cerusem, ca mi le doream sau ca, in majoritatea cazurilor, am n-am plecat din locul respectiv cat de rapid imi permitea situatia sau ca am mai revenit in multe din respectivele stabilimente/grupuri.

      ps vezi ca costita facea succesuri fara numar si prin bulgaria. altii vai mama lor.

      00
    • Am facut facultatea intre ’98 si ’03 in Constanta.

      Nu frecventam chindii din afara gastii de rockeri. Mergeam la Taclale-exclusiv metal, la rockoteca de la Brotacei in anotimpurile friguroase si vara in Vama la Pirati si Epava si rar la rockoteca de weekend la Casa Teleorman din Satul de Vacanta. Nu s-a „pus” niciodata manele in localurile amintite.

      Chiar nu inteleg de ce suntem luati la misto astia care NU ascultam de buna voie manele, nu ascultam nici ironic, nici pe ascuns si fugim de petrecerile unde se consuma manele.

      Nu am pretentia de a ma crede intelectual fin. Manelele imi sunt la fel de indiferente ca muzica traditionala din Kiribati. Cand aud manele date la maxim ma enerveaza cocalarul care da la maxim boxele, nu manelistul care canta. La fel m-ar enerva sa aud Meshuggah, Gojira sau Metallica intr-un loc unde ar trebui sa fie liniste.

      10
    • Am facut liceul si facultatea intre 97-05. Am prins manelele de la aparitia lor. Dar e o mare prostie duma asta cu „toata lumea a ascultat manele”, e ca vorba proastei de la sanatate care atunci cand a fost prinsa cu mata-n sac a zis ca „suntem un popor de infractori” plm, stiu si eu infractori dar n-am luat parte. Cred ca se face o mare confuzie intre a auzi si a asculta.

      20 de ani mai tarziu pot spune ca sunt mai tolerant si nu ma mai deranjeaza atat de mult incat sa imi consum energie cu lupta imporiva lor. Ce face muzica face unul si ce muzica asculta altul e fix treaba lor, nu inteleg de ce atata atentie.

      00
    • @Rumbu – so…probabil ne-am rupt cindva capetele reciproc :-DD

      @Autorul – Pentru cineva care nu asculta si nu are muzica respectiva stii cam multe si te contrazici singur ;-)

      „Pe mine, personal, care oricum n-am avut nici o casetă, manelele au început să mă lase și mai rece când au început s-o dea în Romeo Fantastik și lălăieli fără sens și am început să evit tot genul. [..] Cum ziceam mai sus, maneaua nu e genul meu de muzică, n-ascult, dar nici nu mă deranjează.”

      00
    • @Adib: intimplator, stiu sa folosesc Google.

    • Ca eu ma distrez si arunc cu banii

      00
    • Cred ca aici se confunda ascultatul (voluntar) de manele cu auzitul de manele.
      Sigur ca oricine a trait perioada aia le-a auzit, pur si simplu ca efect secundar al pornitului radioului din masina sau al mersului pe strada prin Costinesti, ca sa dau niste exemple la intamplare. La fel cum auzi acuma Smiley peste tot, vrei – nu vrei, sau cum sunt toate cacaturile alea pe care le auzi si te enervezi, in nici un caz sa le pornesti tu din proprie initiativa (exemple sunt nenumarate, de la Coco jumbo si Mambo Nr. 5 pana la Happy cu Farrel ala sau cum il cheama, ca innebunesc numai cand ii aud numele).

      00
    • Una e sa te nimerești intr-un loc unde se pune manele, alta e sa te duci tu intr-un loc unde știi ca se pun manele.
      Am avut… plăcerea?, norocul?, întâmplarea? sa nu ma duc vreodată intr-un loc unde se pun manele. Nici nunta, nici bairam.
      De ascultat am avut ocazia sa ascult: in Obor, la mare, când trec pe lângă anumite masini.
      Am ascultat si singur manele, încercând sa inteleg de ce sunt atât de populare. Nu am înțeles. Poate pentru ca „jmekeri”, „barosani”?
      Am ascultat și maneaua asta cu Loredana si cei 7 pitici… reacția organică e ca vreau sa le dau foc. Manele trezesc în mine amintiri cu suedezii care terorizau copiii in școală. Când îi vad asa „jmekeri” as vrea sa le arunc un Molotov pe casă. Organic, instinctual.
      Poate dacă nu erau suedezii ăia de acum 30 de ani, as fi fost ceva mai tolerant cu manelele.
      Oricum, ce mesaj au, ce spun ele? Cat de tare e manelistul X sau Y, si cum are el dusmani? Sa dansam toti pe mese pentru ca manelistul care cântă are dusmani? Ce versuri sunt alea?

      So… există si oameni care nu ascultă manele. Mulți.

      00
    • Ce nu înțelegi tu e că sunt două tipuri de oameni. Cei care sunt de acord cu Alex și cei care mint când zic ca nu sunt.

      Dacă ești roman, evident că îți plac manelele. Cine zice ca nu-i plac, minte.

      00
    • Cred ca aici vorbim de generatii diferite. Am auzit ca generatia 15-25 de ani asculta manele la petreceri, ceea ce mi se pare un pic aiurea. Pe vremea mea (generatia 40+) si in mediul meu, manelele erau considerate oribile. Ascultam si noi la spartul petrecerii un Gabi Lunca, Giga Petrescu, Romica Puceanu, Dona Siminica, Nelu Ploiesteanu. Dar niciodata manele. Bagam la greu metale, Prodigy, mai tarziu Parazitii. Dar niciodata manele.

      Si ne chinuiam cu casete audio, mai tarziu ne chinuiam sa facem rost de mp3-uri de pe dc++. Acum, in vremurile astea, nu inteleg de ce pustanii asculta asa ceva la petreceri. E plin Youtube de muzica, Spotify, Apple Music la fel, de ce sa alegi tocmai manele? Maxim prost gust.

      00
  2. Peste tot vad atitudinea asta: hai ba, ca oricum toti ascultati manele da nu recunoasteti, va dati culti etc.
    Bai, nu! Nu ascult manele, nu-mi plac, ii zic taximetristului sa opreasca muzica daca nu-mi place. In liceu maximul de manea ascultata de bunavoie/la misto a fost Romica Puceanu.
    Discursul asta e ceva de genul: hai ba, ca strambati din nas la Bianca Dragusanu, dar tot ati fute-o daca ati avea ocazia.

    00
    • Nu exista, imi pare rau, muzica ascultata la misto! Cum asculti muzica la misto? Muzica se asculta pentru ca trezeste niste sentimente in tine si pentru ca iti confera sau iti ajuta o stare. Nimeni niciodata nu a ascultat ceva „la misto” sau in mod ironic.

      Ce a zis autorul se cam justifica, pentru ca tu zici ca fugi/ceri sa se opreasca acea manea, deci ai fost expus si erau peste tot.

      Eu am ascultat, de ce sa mint, dar doar la petreceri, in grupuri, niciodata singur, mi se pare ca e muzica pe care sa o asculti care se imparte cu altii, in sensul ca o ascultati impreuna organizat la un party, nu ca dai ca muistul muzica tare sa o auda si vecinii ( asta se aplica tuturor genurilor muzicale, nu se da tare sa deranjezi alti vecini! ) nu o asculti singur in casti.

      De ceva ani, constat ca, atunci cand se mai asculta vreo manea, tot alea de prin 90-2000 sunt puse, alea cateva pe care le stie toata lumea.

      00
    • Unde intra Puceanu, intra si Minune si Guta, in acelasi timp :)
      La misto/de bunavoie

      00
    • De ex. eu m-am uitat cateva secunde „la misto” la clipul ala cu Morodanca de ieri. Asta nu inseamna ca-mi place Morodanca sau ca as tolera-o in vreun fel, m-am uitat pur si simplu ca sa vad despre ce vorbea Vali si ca sa vad cat de naspa e.

      00
  3. Nici eu n-ascult, dar nici n-am putut să le evit. Dacă voi ați putut, felicitări, sînteți niște zeități ai fugitului de manele.

    • Lasă că ascultau alte manele. De la Lepa Brena până la Sweet Kiss, Andre, Talisman, 3 Sud Est, J Balvin, gangsta rap… Românul e un animal dobitoc, xenofob și ipocrit. Aceiași oameni care „nu au ascultat ever manele” dansau din buric pe mese în Berăria H la 3 dimineața după ce se făcuseră muci. Mă leși?! Le-a zis bine băiatul ala de la Ambasada Suediei când și-a bătut-o de ei: nici reagettonul nu e muzică, dar sunteți leșinați după el. Să mai zic de Bushret Kheir, care bubuia pe toate piscinele și la toate nunțile de corporatiști simandicoși (un cântec politic, dar ăștia nu înțelegeau versurile, că sunt idioți, era pentru ei doar o altă manea de fițe)?

      00
    • Alex, este o mică diferență între „eu ascult X” și „situația a fost de așa natură că am ascultat X”.

      Pentru că la fel „asculți” și vecinul cum găurește pereții. Asta înseamnă că-ți place? Că asculți de bună voie?

      00
  4. S-a murdărit toata presa de manele și de importanța lor, de când a scos Loredana piesa aia obosita. Da e de înțeles, ca ea are bărbat la Pro și da bengos cu publicitatea.

    Acum evident, vine valu 2 format din idioți utili, care încep sa facă (pe gratis) apologia acestui minunat gen muzical.

    Fascinant.

    00
  5. Maneaua este un stil de muzica folclorică, la fel ca toate celelalte muzici de genul ăsta, fie că e sârbă, populară românească, irlandeză, iordaniană sau turkmenă, are un areal limitat de răspândire, atât geografic cât și specific minorității sau poporului respectiv.

    Pe scurt, dacă ești țlgan e singura explicație pentru care ai asculta așa ceva. Așa cum nu asculți muzică populară uzbekă daca nu ești din Uzbekistan.

    00
    • Vezi că ți-a curs niște rasism pe tastatură.

    • Deloc, doar statuez o analiză obiectivă, culturală. Nu ai cum sa asculți o muzica populară folclorică specifica unui alt.popor sau minoritate decât dacă faci parte din acea minoritate. Sau așa, de curiozitate.pentru a îți extinde universul muzical, cum am ascultat eu odată ceva muzica din Siria și Egypt.

      Rasismul ar însemna să spun că tlganii sunt disprețuiți pentru obiceiurile lor deranjante și incompatibile cu societatea civilizată. Manelele întăresc această percepție, versurile lor vorbind despre șmecherie, epatare, interlopeală, și alte ocupații condamnate de legea penală.

      00
    • Deci, dacă ascult muzică country, sînt american, iar dacă ascult jazz, trebuie că-s negru, nu? Logica ta e fantastică.

    • Da
      Nu cunosc pe nimeni care ascultă muzică country, e o muzica de kkt, apreciată doar de hillbillys ăia din Louisiana

      Orice muzică folclorică (deci și maneaua) e de kkt, prin definiție. Ea este limitată și se adresează numai comunității respective, rolul acestor muzici este doar de a păstra niște tradiții pentru nuclee naționaliste și adesea sunt doar variațiuni insipide ale acelorași teme și acorduri

      00
    • Wow, ce opionati suntem domnu’ Flat.

      00
    • Aparent sunt protogerman, englez, viking, country boy, roman, maghiar de culoare. Hai frate, ai zis o prostie, ai cacat batul, si in loc sa ti-l scoti din cur tu il bagi mai adanc.

      Faptul ca nu cunosti tu oameni care sa asculte genuri muzicale, nu inseamna ca nu exista oameni care o fac, ba chiar mai multi decat ai crede. Altfel, daca mergi pe logica ta „daca nu am vazut, nu exista”, nici sex nu face nimeni, doar pentru ca nu ai facut tu.

      00
    • Ai rupt-o intelectual Flatule, până ți-ai dat în petec. Ca un copil de liceu care încearcă să f*tă și el ceva vrând să pară mai matur decât este.

      00
    • @Webber – daca din intamplare asculti niste Judas Priest / Faith No More sau Cynic esti si un pic gay ;-)

      00
    • Ia uite băi și eu care credeam că muzica ține de domeniul uman, chiar artă, de fapt e știință exactă, ai voie să asculți doar în anumite condiții, bazat pe arborele genealogic și aria geografică.

      Boss dacă sunt în dispută cu releveul și o parte din proprietate aparține de un oraș de hilibilies și o parte de oraș de negri ce pot asculta? Bag 90% rap, 10% country?

      Și cum le separ, le ascult separat sau pun una la 90% volum și cealaltă la 10%?

      Sau eventual mă gândeam in funcție de unde sunt pe teren, să masor după gps procentul de muzică rap la care am voie?

      00
    • domnu Flat, tre sa ne facem si ceva teste de adeneu sa vedem ce muzica putem asculta? sarumana

      00
    • @manu, ai voie sa asculți ce vrei. Și eu ascult de curiozitate muzici algeriene sau din Mauritania, Siria, Libia, Egypt. Nu e nimic.gresit sa asimilezi informație, sa experimentezi

      Plăcerea însă e dată de factori de atașament față de valorile și tradițiile exprimate de acele muzici , așa că dacă vrei – științific – se poate evalua din punct de vedere antropologic cultural în ce grup etnic (sau chiar politic sau social) te incadrezi ascultând cu plăcere un anumit gen folcloric

      00
    • Pe Flat il sterg constant de la comentarii.
      Observ ca si aici este extraordinar de prost, chiar mai prost decât in comentariile la posturile mele. Si continua.

      Si primeste si mânute verzi, relativ multe. Deci nu e singur. Pur si simplu, sunt multi. Mai multi decât am vrut sa cred initial.

      Astia sunt cei mai periculosi rasisti. Stiu sa lege doua fraze, dar ele sunt profund rasiste. Si ei ridica din sprâncene, mirati, „unde e domne rasismul, e o opinie, o parere”. Si altii, aia care dau doar mânute verzi, zic si ei, „da, domne, are dreptate Flat asta, le zice bine, si eu la fel”.

    • Eu cred ca are 16 ani. Si l-a lasat gagica pentru un manelist. Curva dracului.

      00
    • Fiat
      Nu cunosc pe nimeni care ascultă muzică country, e o muzica de kkt, apreciată doar de hillbillys ăia din Louisiana

      Uneori mai sunt și surprize, hillbillys ăia nu-s chiar așa de kkt.

      https://www.ladbible.com/entertainment/celebrity-willie-nelson-hit-every-bar-up-in-amsterdam-smoking-weed-with-snoop-20210211

      00
    • Nu ascult manele, in schimb imi place „Ternipe – Muro Shavo”, muzica suedejeasca 100%. Nu, nu sunt suedej. Ascult cu placere muzica populara din diferite colturi ale lumii, de la triburi mongole pana la Africa. Din muzica populara romaneasca imi place cea din Maramures (nu sunt maramuresean), imi place de ex. si Liviu Vasilica (nu sunt nici oltean, iar unele melodii populare oltenesti nu le suport pur si simplu). Etc.
      Teoria asta ca nimeni nu asculta decat muzica produsa la el in sat e cel putin cretina.

      00
    • Lol, motivele pentru care cineva asculta muzica sunt date fie de mesaj (versuri), fie de linia melodica, fie de ambele.

      E absolut irelevant cine si de unde e producatorul, important e fie sa te identifici cu mesajul, fie sa iti induca o stare de voie buna si dans.

      Ce zici tu e ca maneaua e muzica produsa de suedeji, deci automat oricine asculta se suedejizeaza, i se ia pe fund suedejia, de parca a fi suedej e o problema in sine.

      Esti un rasist imputit si arogant pe deasupra, un gunoi de om.

      00
    • @Flat – na, ca mie imi place muzica de hillbillies din Apalasi, mai ascult din cand in cand, e funny. Nu o sa pricep veci sentimentul de superioriate pe care il resimt unii vis-a-vis de muzica pe care o asculta/nu o asculta. Am crescut si eu in the early 90s intr-o gasca de rockeri, dar esenta muzicii rock si filozofiei de viata asociate cu ea mi se pare ideea de libertate, de neconformism, toleranta, de „live and let live”. Nu de a te simti superior altora.

      De ce e Goran Bregovici cool si manelele naspa, nu pricep. De ce esti fan al filmelor lui Kusturita da’ nu suporti manelele, iarasi nu pricep. Jazzul era trash music for low classes cand a aparut, da’ acum le cauzeaza orgasme mentale intelectualilor inchipuiti. No, fix asa or sa fie si manelele peste 100 de ani. Get over it.

      00
  6. Ritmul pare inspirat de portishead. Un fel de trip-hop

    00
    • Eu aș zice că e un ritm tipic de electro/synth, iar în rest, nu-mi aduce deloc a Portishead, ci mai degrabă a psych-ul din anii ’60-’70 cu un pic de electro mai recent. Bine, nici n-aș ști pe ce să pun degetul exact.

    • NOU
      #44

      B L A S F E M I E !

      00
  7. Asta e ca și cum ai spune că orice bărbat a fost la curve sau îi plac curvele, chit că nu e ceva cu care să te mândrești. Să înțeleg că unora vă e rușine că ați ascultat manele/ mai ascultați și ați inventat povestea asta ca să vă simțiți bine? Dacă asculți manele în taxi fără voia ta pe ce parte a baricadei ești? ești ipocrit, evident, că doar ai ascultat manele.

    00
    • Faci o confuzie între ascultat manele si auzit manele. Zic și eu.

    • Ești mai catolic decât Papa, Znuffule.

      00
    • De ce, Ionut? Nu faci diferenta intre ascultatul voluntar si auzitul involuntar? Ca nu e ca si cum ai putea sa-ti inchizi urechile cand da drumul vecinul la manele (sau la bormasina). Sau tu daca ai trecut de cateva ori cu masina pe soseaua ce centura zici ca ai fost la curve?

      00
    • Am fost la curve, nu-mi plac (toate) curvele.
      O buna parte dintre barbati se duc la curve de nevoie. Ai de ales intre a plati cinstit un serviciu, sau sa stai sa asculți degeaba niște fete, mintindu-le cu chestii, dând prosteala pentru… pentru ce? Pentru ceva ce poti cumpara cinstit, fără prosteala ieftină?
      Sunt pentru legalizarea prostituției, susțin prostituatele, apreciez aceasta meserie cinstită, grea, murdară până la urmă. Sunt niște reguli de igienă pentru mers la curve, pe care nu mulți le știu. Reguli de igiena mai dure decat credeți, mai dure decât la tine acasă (de exemplu, sunt tipe care nu te accepta cu păr jos, nici măcar „simbolic”)
      Avem nevoie de prostituate. Pentru o societate civilizată, cu grad de violențe sexuale scăzut, avem mare nevoie de prostituate.
      Votați legalizarea prostituției! :)

      Între a zambi fals uneia, ascultându-i prostiile din cap, zile intregi eventual, fara garanția unui sex bun, prefer sa cumpăr un serviciu garantat prin reviews. ;)

      00
    • Una e sa conversezi cu o fată, cu ideea de a construi o relație cu ea = sa te implici emoțional, alta e să te chinui sa dai prosteala doar pentru a obține sex.
      Care e mai de blamat, gagiul care merge la curve, cinstit, sau ala care sta si prostește femei doar pentru a obține sex?
      Din punctul meu de vedere, un tip care merge la curve e mai cinstit decat unul care are „portofoliu” cu replici de prostit femei.
      Sunt un romantic incurabil, care merge la curve tocmai, pentru ca respect prea mult femeile. :)

      00
    • nu zic că manelele sunt rele sau că mersul la curve e nasol, dar nu poți generaliza ceva în funcție de preferințele tale sau în funcție de gusturile oamenilor din bula ta.

      00
  8. NOU
    #52

    Pe post de bibliografie(sau audiografie) recomand F.S – Sistemul de la Mamaia
    Este placerea mea vinovata :D

    00
  9. Io am trecut prin manele si m-am lepadat. Avand in vedere ca le asociez cu perioada cea mai frumoasa din viata (16-18 ani), nu ma deranjeaza sa le mai aud pe ici pe colo.
    Ma gandesc sa-mi fac un CD cu manele vechi, IMPEX si recomandarile lui Fluture. 🤪

    00
  10. Am plecat din tara ianuarie ’97, asa ca n-am prins valul. Oricum, nu mi-au placut niciodata si nu m-au interesat, thx! Si nu mi-au placut niciodata nici behaielile tip Moculescu sau de-alde ‘Fotoliul din odaee si lampa de pe nopteeraaa!’ si nici romantele sau ‘lautaresti’. Dar am observat de departe (noroc de YT) cum se manelizeaza muzica ‘usoara’, muzica de club, muzica populara sau chiar si colindele.
    Personal, cred ca genul e o tumoare, e cocalarismul adus in muzica. Asa cum a degenerat rap-ul american. Initial a fost ofensiv, politic, militant. Dar dupa ceva timp a degenerat in biotches, money, drugs, p*ssy si repeat. Insa genul manele a fost cancer de la inceput! :)

    00
  11. Cu 10 ani petrecuti in radio, la posturi „adult contemporary”, CCR erau considerati „slabi” de unii colegi, de te simteai bou cand dadeai un REM sau un Dire Straits.

    Nu, nu am ascultat manele, sunt niste cacaturi si le-am evitat cu gratie tot timpul.

    • basini mai mari decat in cercurile celor care predind ca stiu muzica rar o sa intalnesti.
      knopfler si fogerty sunt niste legende.

      00
  12. Am ascultat doar pasiv manele in tinerete si si acum. Nu am avut nicio caseta, niciun cd si niciun folder cu manele pe pc. Am zis. Totusi muzica aia le produce multora bucurie si voie buna. E oare corect sa arunci cu hate pe cei care se simt bine?
    Problema cu manelistii e ca de multe ori cand se simt bine ii deranjeaza pe altii. Succesul manelei nu e intamplator, e muzica pentru popor. Inainte era muzica populara care era la fel de vulgara ca o manea. In america latina manelele se numesc reggaeton, in usa hip-hop, in india bollywood, etc. Fiecare tara are manele si manelisti doar ca se numesc altcumva.

    00
  13. Am trecut prin liceu in perioada 2000-2004. Nu am cunoscut pe nimeni din liceul respectiv care asculta acest gen muzical (si sa o recunoasca in mod deschis). In pauzele dintre ore puneam muzica prin statia liceului ca sa se auda pe holuri si veneau colegii sa fac dedicatii. Niciodata nu a venit cineva la mine sa ceara manele. Cred ca era si o regula, profesorii parca ne interziceau sa punem manele, hip-hop era insa A-OK de exemplu.

    Continuand cu facultatea (2004-2009), in seria de ~100 studenti erau doar doi care ascultau si erau considerati „ciudati”, unul care recita versuri din Romeo Fantastik (parca asa se numea cel cu versuri porcoase) si un altul care umbla cu un ghid conversational romana-suedejeasca la el si exersa activ limba, devenise chiar fluent de-a lungul anilor– erau ambii amuzanti si oarecum rebeli. La chermezele din camin nu s-a pus niciodata problema de asa ceva, manelarii (care existau cu siguranta) se aflau intr-o minoritate si isi pierdeau din „cool status” daca se manifestau, asa ca ramaneau la nivelul de „closet manelar”.

    Era o gluma pe atunci, ca manelistilor le era rusine sa recunoasca si spuneau ca sunt de fapt houseri. Personal nu ascultam, le mai auzeam foarte rar, ca exceptie la vreun bal al bobocilor in „Why Not?” sau „Club Maxx” (medicinistele erau fanele no. 1) sau la majorate, in camin nu se asculta nici macar in mod ironic. Apoi au inceput sa se auda din ce in ce mai des, in din ce in ce mai multe locuri. Romanul are si o fixatie de a „da la tot cartierul” atunci cand asculta el un gen muzical in casa lui. Nu prea ai cum sa nu le auzi.

    Intre liceu si facultate am intalnit o fata care isi petrecuse jumatate din liceu in Ferentari (Zabrauti pentru cunoscatori), la petreceri de suedeji de apartament. Era foarte rusinata ca stia absolut toate piesele specifice pe de rost. Am cunoscut-o intr-o faza de penitenta, „se lasase” si se rebranduise in rockerita. Insa nu a mai revenit la vechile pacate niciodata din cate mai stiu de ea. Cu totii am ascultat diverse genuri muzicale prostesti in adolescenta, dar majoritatea am depasit acele faze si ne-am facut oameni mari.

    Manelele par un gen muzical care rezoneaza cu romanul tipic si statutul la care aspira el. Banul e pe primul loc, sa moara si capra dusmanului, cu cat repeti mai des si mai tare ca ai „valoare” cu atat ea creste, forma inainte fondului, ce mai, perfect match. In rest, daca voi ascultati si va plac, nu va rusinati, doar tineti-le pentru voi. E loc pentru toti sub soare, mai ales ca toti vrem sa stam la umbra.

    00
    • P. S. Am sarit peste video-ul din articol si nu cred ca voi asculta vreodata noua creatie a Loredanei, dar sper totusi ca nu am pierdut nimic si ca nu comentez cumva in necunostinta de cauza. Mie imi plac adibasii mei cu patru dungi si nu vreau sa ii schimb.

      00
    • Dap, Romeo Fantastik, las totuși asta aici pentru ca e mult prea tare: la vremea când circula se dădea cu mesajul „de ascultat DOAR cu castile pe urechi” :D si multa vreme am crezut ca e o caterinca (adică unu care face mișto de manele si maneliști, abia când a scos regele la sex „cover” dupa „Oh Carolina” am realizat „oh nu stai asta-i chiar manelist” Dar versurile fac toti banii :D https://www.youtube.com/watch?v=UJk255KNRAw

      00
  14. NOU
    #65

    Multi nu inteleg ca asta e muzica de baza in toate regiunile tarii. Ma apucasem sa le insir, dar mi-am dat seama ca de fapt nu stiu o regiune a tarii in care majoritatea lumii sa nu asculte manele. Mno, poate la Maramu … oh wait … si acolo am vazut ca mai tot tineretul asculta manele. Si vorbesc de tineretul de la sat, sau „saracimea” de la oras. Ca sunteti voi elitele si aveti impresia ca nu maneaua e muzica reprezentativa in Romania, treaba voastra.

    00
  15. Orice discuţie de aici e inutilă, prin raportare la componenţa trendingului de pe youtube.

    00
  16. NOU
    #69

    Of, iar prostia aia cu „mai bine recunosti decat sa asculti pe ascuns in casti”. Nu, chiar exista si aia care nu suporta manelele. am urat mereu tanguiala asta pe ritmuri arabesti, cu texte de cacat, asociate unei categorii de oameni. E o muzica pe care o ascult doar fortat, si atunci plec. Si nu e elitism sa zici ca maneaua si subcultura din jurul ei e naspa. E un semn ca ai apucat sa asculti niste muzica frumoasa la viata ta, ți-ai setat niste standarde. Ah si nu vreau sa par elitist, dar prin liceele din ardeal nu stiu sa fi ajuns. Dar de, subiectul e bun de mestecat, chiar daca un pic prafuit.

    00
  17. E ca la politică, e o discuție despre altă bulă

    00
  18. Nu, nu am ascultat vreodata manele din proprie initiativa si am 35 de ani, deci am prins perioada lor de glorie. Am fost fortata sa ascult mizeriile astea pe la petreceri dubioase in tinerete. In rest, grupul meu asculta rock la greu.

    00
    • Si care e diferenta, in esenta? Cu ce e mai bun rock-ul decat maneaua? Chiar sunt curios de un raspuns pertinent. De ce ne place aceasta separare pe genuri? Nici mie nu imi place mumble rap, mi se pare ca e cea mai lenesa productie muzicala, dar hey, unora le place, sa fie sanatosi. Dar de ce sa facem aceasta separare si delimitare?

      00
    • rockul e mai bun pentru ca gadila la elitism

      00
    • + ca dispretul pentru manele valideaza niste low key rasism, punandu-l dupa o perdea de “vai, dar cultura mea, eu niciodata, manelele sunt pentru ț”

      ++ ca greu gasesti oameni mai basiti decat aia care sustin ca asculta jazz, basca fierti pe cultura si moralitate, desi jazziștii erau cam cei mai mari analfabeti si daviști (dar macar se distrau bine)

      00
    • Dacă întrebi care e diferența dintre rock și manele atunci înseamnă că nu ai nici o treabă cu muzica in general și la tine orice gâjâială merge.

      Universalitatea, production value, mesaj, cult status, etc. Concret, eu zic că valoarea în timp consacră o piesă, Beatles rămân, vijelie trece.

      00
    • @Dan – uite aici diferenta dintre rock si manea:

      Unii care cinta de aproape 50 de ani si fac trei sold out-uri consecutive in Buenos Aires

      https://www.youtube.com/watch?v=O24AipZ-buQ

      Si altii….

      https://www.youtube.com/watch?v=WdtTK25cax8

      00
    • Doar ca nu prea aveti dreptate. Vijelie din 90 se asculta si acum, deci asta pica.

      Calitati vocale…vedeti salam si inca unu care canta de rup orice, pentru ca au asta in sange.

      Aaa statut social, asta da, trebuie sa fii rocker sa fii un bun doctor, electrician, etc. clar!

      Voiam doar sa scot in evidenta ipocrizia. Multumesc!

      00
    • Statutul social e important.
      Părțile astea te definesc
      Cărțile pe care le citești, muzica pe care o apreciezi, filmele pe care le preferi, sunt cele ce îți definesc parțial personalitatea și valorile

      Dacă asculți manele cu plăcere este mult mai probabil statistic sa consideri că e șmecherie sa bubui boxele, sa rupi BMW-ul in depășiri riscante, sa parchezi pe trotuar, sa trăiești din niste combinații,.sa.moara dujmanii

      Dacă asculți rock este probabil statistic sa ai momente când exagerezi cu berile sau cu alcoolul, sa îți placa motocicletele și așa mai departe

      00
    • Nu intreb de diferenta, ca nu ma cramponez in definitii riguroase si nici nu pun muzica in sablone care sa valideze statutul social la care aspir.

      Beatles “raman” pentru ca e interesant de vazut cat de mult au influentat toata muzica ce a venit de dupa ei. Daca din toata muzica de 50 de ani incoace tot doar Beatles asculti, inseamna ca ori esti fan die hard ori vrei sa demonstrezi ceva, cam basit in orice caz. Vezi ca s-a mai facut si o gramada de rock intre timp si e f destupat.

      Universalitate nu gust, nu cred ca exista, relativismul moral e mult mai distractiv. Cult? Blues-ul a pornit din mocirla, Elvis a incercat doar sa il imite (destul de subtire). Mesaj? Wu Tang sunt pe mesajul social cel mai implicat, complicat si autentic, desi la prima vedere o sa vezi doar pizde, bani si pistoale. La blues versurile sunt in general “gagico nu pleca”. Production value? Majoritatea artistilor au scos ce aveau mai bun la inceputul carierei; de remasterizat poti oricand.

      Daca vrei sa-ti calci pe indicatiile muzicale de origine controlata, da o ureche la ultimul album King Gizzard. Au scos baietii niste microtonale de iti face mintea vâj, desi nu sunt turci deloc.

      Nu cred ca autorul voia sa spuna ca ascultati sau nu cu totii manele, ci sa nu mai fiti incuiati si sa nu mai aveti prejudecati si pareri absolute.

      Daca esti rocker nu te face neaparat mai destept. In schimb, daca esti blocat pe un singur gen si ai pareri absolute in legatura cu restul, esti cu siguranta limitat.

      00
  19. Eu am terminat liceul prin 2001. Multe chefuri si majorate in perioada aia. La toate se baga manele. Manele, hip-hop si r&b. Si ne placea asta nu pentru ca apreciam muzica. Acasa, singuri, nu ascultam, nu aveam casete/cd-uri. Dar la chefuri erau perfecte, fiindca iti permiteau sa dansezi cu fetele. Singurul motiv pentru care mergeam la chefuri era sa ne drojdim si sa dansam cu vreo fata care ne placea si daca eram norocosi, ieseam cu ea afara. N-am inteles niciodata chefurile alora mai tineri ca mine, cu muzica techno/house, etc…stateau si dansau singuri, cu mainile in aer si ochii inchisi…cand ii intrebam de ce le place asa, cel mai des raspundeau: „imi place muzica/simt muzica/dansez pentru ca ma simt bine. Oamenii erau acolo pt ca le placea muzica, eu si cei ca mine priveam muzica doar ca un „instrument” care sa ma ajute sa agat fata. Nu ma interesa ce gen e „instrumentul”, cat timp isi facea treaba. Si maneaua functiona.

    00
    • cum rahat dansai mai bine pe manele cu o fata decat pe ceva lent s-o iei in brate?!

      si eu am prins perioada lor de glorie… aveam colegi care isi doreau sa fie suedeji, nu-i puteam intelege, ieseam afara si mereu se gasea cate un istet cu casetofonul cu baterii sa puna niste mizerii… imi aduc aminte niste versuri ceva cu un surub si-o piulita in poienita…. tin minte ca eram cam a 5-a, a 6-a si ma cruceam. Apoi in liceu am dat chix, eram fan notorious big si implicit puff daddy :) iar apoi cand mergeam la mare in toate discotecile bubuiau manele, mai putin in ring cred, dar acolo se facea pogo la greu si sincer mi-era cam frica :) ….si deci ajungeam in discoteci ca acolo erau gagicile si automat ascultam si o minodora. apoi m-am lepadat

      00
  20. „În România dacă nu știi manele te ia la goană de la nuntă
    Și noua ne ia nimeni!
    Cine să… Dacă nu știu! N-am invățat manele. Nu știu!
    Maneliștii trăiesc bine
    Dar noi?
    Din ce să traim?”
    Extras din Spike – Manele Manele

    00
  21. „Dezamagirea” vine din iluzia fina ca ala de la televizor iti e prieten/familie. Ani de zile televizorul a fost musafirul care a mancat cu omul la revelioane, la paste, sau chiar zi de zi. Din ercan omul si-a ales unul-doi „prieteni” care l-au distrat, a si plans cu prietenul Teo Trandafir cand a slabit, s-a bucurat ca Arsinel a scapat de ciuma, etc. E, acu „prietenul” Loredana, un boboc de fata, ce barbat destept are, ala ce-o zice, s-a apucat de videochat – in opinia vechilor fani.

    Cam de asta e(dupa parerea mea) toata cauza emotiei.

    00
  22. Mi-a placut foarte mult melodia de la sfarsit. A fost ca un aliaj in care pun otel la 2500 de grade, laptopu lu fratimiu si o sacosa de portocale!

    00
  23. Io-te că io n-am ascultat manele. Iar la chefurile care am fost nu am auzit manele ci doar house, techno, rave sau dance.
    N-am putut fute o proastă care se umezea pe manele. O fi de vină bătrânu’ care mi-o zis „don’t stick your dick in crazy”.
    Vorba aia: spune-mi ce fuți ca să știu cum gândești. :D

    00
  24. Eu n-am înțeles niciodată chestia asta cu ”hai mă că și tu ascuți, că și ție-ți plac”. E un fel de-al omului care gustă manelele de-a te trage forțat în aceeași cămară cu el. Să fii și tu acolo, să nu se simtă în inferioritate. Unii oameni pur și simplu sunt ferm convinși că, dacă e un chef, trebuie să fie și manele. Și dacă sunt manele și se întâmplă să fii acolo atunci 100% îți plac. Altfel ești un fandosit.
    Am terminat liceul în ’97. N-au fost deloc manele la cheful de la final, chit că aveam două fete care de-astea ascultau. Și motivul e simplu: majoritatea nu ascultam așa ceva. Ce țin minte clar însă e că am țopăit pe Cypress Hill plus ceva metale.
    Ulterior am fost la chefuri cu prietenii și grupurile alea sociale aveau în comun rock-ul. Așa că nu – nu se puneau manele.
    Terminați cu chestiile astea subliniate adânc, cum că ”hai mă că și tu ascultai”. Că n-ascultam. Și nu pentru că mă consideram eu superior ci pentru că pur și simplu oamenii din jurul meu nu ascultau așa ceva. Desigur – dacă aș scrie eu acum că ”hai mă, tot bagi tu o telenovelă printre filmele SF de pe Netflix” s-ar apuca sute de oameni să-mi explice că nu. Și a da-o ca autorul: ”hai mă; lasă – știu eu”. La fel de absurdă e și chestia asta cu ”toți ascultăm manele”.

    00
    • pai la cheful de la final da, rahat eu cheful de la final l-am avut la casa poporului, cum ar fi fost sa rasune manele acolo? dar la petrecerile prin apartamente mereu se gasea cate unul, care nici nu era invitat ificial si deja ajungea rupt in gura si scotea o caseta din blugi :)

      00
  25. Atat se discuta ampulea si degeaba pe marginea muzicii de cacat si usoara de zici ca asta te defineste, moama ce culti suntem. Ai 2 tipuri mari de muzica. Ai muzica culta (simfonica, concert, opera, etc) si muzica de consum. La muzica de consum ai folclorica(populara) si asa zise „moderne”. Astea moderne sunt la gramada toate: jazz, manele, rock, rap, lautareasca, etc. Nu e o mare diferenta artistica intre o balada rock lalaita si un salam plangacios sau intre un 2Pac cu haur de 2 kg la gat fluturand dolari si buci si …suedejii cu toti banii din lume. Asculta orice muzica „moderna” vrei si daca iti spune careva ca un gen e superior altuia din toata ciorba asta poti sa-l scuipi intre ochi. https://www.wikiwand.com/ro/Gen_(muzic%C4%83)

    00
    • Maneaua și lăutăreasca nu sunt genuri moderne, ci tot folclorice. Tu nu înțelegi diferențele dintre muzica modernă universală și muzica etnică, folclorică

      Și da unele.genuri sunt mai bune ca altele, evident. Sunt chestiuni obiective ce țin de producție, inovație, compoziție, măsuri, lirică, mesaj, etc.

      Scuza cu nu exista diferențe este un fel.de „toate partidele sunt la fel, și aia sunt hoți, așa că votez cu PSD”

      00
    • mama daca nu va intalniti sa va scoateti ochii nu ati rezolvat nimic.
      Deci fie avem doar muzica culta si pentru prostime zice un gigel care prob crede ca manele lui Strauss sunt muzica de oameni civilizati si alltul care ne explica ca maneaua nu e gen de muzica moderna.

      Gigeilor muzica suedejeasca si maneaua sunt chestii diferite, si maneaua e un produs cat se poate de modern.

      00
  26. melodia asta suna ca muzica lui Ross Geller

  27. Ba nu, eu nu ascultam manele mai mult!

    00
  28. După ce imi definitivez colecția de Death Metal classic (până prin 95 așa), ma.apuc sa mi iau CD uri sau viniluri cu manele, daca tot spune autorul ca ascultăm toți.
    Bineinteles ca am auzit manele la chefuri, in taxi, era inevitabil, dar niciodata nu am avut casete cu acest gen muzical penibil, niciodată n am cerut la chefuri asemenea mizerii. Cum e atunci, sunt fan sau nu prea?

    00
  29. plm….toti sunteti niste drogati…ce?! n-ati avut niciodata in metrou pe unu’ cu punga la gura?!?!

    plm…am auzit manele? da, era plin prin 2000 de manele prin cartier la fel cum, prin ’90 si ceva, cand auzeai un Albatros stiai ca a mai plecat un vecin in armata

    am ascultat manele? nu. erau o gramada de carciumi, spelunci, bodegi unde nu exista genul asta muzical. la bairame sau petrceri erau si alte genuri muzicale de „bagat mana pe colo, pe colo”. caseta aia cu „balazi”: 3-4 de la Metallica, 3 de la Guns si 2 de la Iris faceau minuni….nu era nevoie de manele

    00
  30. Bre, e o manea de bun gust. O sa rupa vara asta, e hit !! :)
    Dupa toate restrictiile, o sa ma distrez si cu asta.
    Hai cu minusurile haterilor !!! :):)

    00
  31. Aaa ce tare esti tu, cum ai stricat tu majorate pentru ca se puneau manele. Si noua ne-a „cam stricat” una un chef. De suparare ca s-au pus 2 manele a baut singura o sticla de vodka si a luat-o cam pe naspa, de a trebuit sa chemam salvarea si sa o supraveghem sa nu moara. Sunteti tari voi, astia, cocosi, care aveti impresia ca un chef ( mai ales un majorat al altcuiva ) e despre voi. Sunteti niste cocalari care nu aveti pic de respect fata de cei din jur.

    00
  32. „Cum ziceam mai sus, maneaua nu e genul meu de muzică, n-ascult, dar nici nu mă deranjează.” paragraful ăsta spune tot despre tine și cei ca tine, care au o mare problemă în a accepta că nu, nu toți suportă acele lături.
    Pe mine una nu că mă deranjează, dar când le aud, îmi închipui doar cum ar fi sa le îndes niște vată de sticlă pe gât behăitorilor.
    Faptul că vii sa ii faci pe oameni ipocriți, mi se pare incredibil de stupid.
    E ca și cum eu ți-aș spune că degeaba afirmi că îți plac femeile, eu știu că de fapt nu e asa.
    Si da, lăutăreasca veche nu are absolut nici o treabă cu maneaua, nici ca ritm, nici ca versuri.

    00
  33. Am auzit prima data “protomanele” in timpul facultatii (85-90). Aveam un coleg din Slobozia care ne-a adus inregistrarile cu Azur si Albatros. . Mona, Printisorul, S-a marit armata au devenit “les pieces de resistance”de la toate chefurile din camin. Am si exportat conceptul, atunci cind, in timpul excursiei de studii, am scos boxele mayakului pe geam caminului din Timisoara. Soc si groaza. Acolo se asculta Bijelo Dugme . Si eu cred ca e muzica populara e chestie folclorica, bine localizata geografic si care e ascultata ca reinforcement la apartenenta de clan, trib etc. La mine acasa starurile absolute in materie de lalaiala folclorica erau Irina Loghin si Benone Sinulescu pentru ca parintii erau buzoieni transplantati la Brasov. La alti colegi erau Ileana Sararoiu, sau Sofia Viciveanca -simplu de ghicit originea parintilor.

    00
  34. Eu am ajuns să ascult cel puțin o manea în Kosovo, unde prin 2003-4 făcea ravagii o piesă de Costi Ioniță, Necazuri și supărări (https://www.youtube.com/watch?v=6WhZPuXUtV8). Albanezilor le-a plăcut atât de mult că au făcut și o versiune în limba lor… Ce mai , adolescenții albanezi din K. erau în delir!

    Nu mi-a displăcut cântarea lui Ioniță, dar am profitat de atenția iscată și la niște happy hours am pus mai multe melodii cu Fărâmiță Lambru și Dona Dumitru Siminică, ca să vadă gazdele ce înseamnă muzică lăutărească veche, autentică, din România… Le-a plăcut mai ales D.D. Siminică, nu le venea să creadă că e bărbat și nu femeie :)))

    Of-topic: pentru cine vrea o mostră de rock kosovar albanez (mie mi-a plăcut!), aveți aici o piesă premiată care combină f. bine sonoritățile tradiționale cu cele moderne:
    Jericho, „Tomlin e nones” („Laptele mamei”) – https://www.youtube.com/watch?v=pWg4VZN9LDA (traducerea textului în engleza: https://lyricstranslate.com/en/tamlin-e-nanes-mothers-milk.html)

    On topic: nu ascult Loredana Groza&co., sorry, eu sunt fan Cheloo și Paraziții.

    00
  35. De cand cu noua creatie a divei noastre Loredana, ce a adunat mai multi artisti decat versuri, observ ca fiecare are o parere. Realitatea dura, este ca piesa asta este in trending pe youtube de vreo cateva zile, podiumul fiind completat de Bogdan DLP si Tzanca Uraganul si abia pe locul 4 ar veni timid Alina Eremia.
    Nu ma apuc sa fac un calcul empiric la numarul de vizualizari, dar pot sa estimez ca foarte probabil creatia doamnei Loredana va atinge vreo 6-7 milioane de vizualizari in vreo cateva zile. Trecem peste cifre si peste modul in care youtubeul contorizeaza aceste vizualizari si nu putem decat sa observam, ca pentru tara noastra aceasta piesa a ajuns un fenomen. Un fenomen, care arata ca acest gen de muzica este bine definit in viata noastra sociala si ca ne place sau nu, exista oameni care asculta acest gen de muzica. Acum ca o anumita bula, se crede elita si mai buna fata de cei care asculta Florin Salam sau orice alt manelist, este dreptul ei sa faca asta. Ceea ce nu accept este ca o bula sa-mi impuna mie, realitatea proprie, fie ca asculta Salam sau Metallica ori 50 Cent.
    Si cu cat acceptam, mai repede ca intr-un orizont scurt de timp, majoritari vor fi cei ce asculta manele, vom intelege si mai bine de ce se intampla anumite lucruri in societatea noastra. Acum ca ne convine sau nu, este fix problema fiecaruia cum accepta acest lucru, dar manelele vor ramane aici mult si bine, iar acesti manelisti vor fi echivalentul marilor rapperi americani, fie ca ne place, fie ca nu.

    00
    • Cu tot respectul, IMO echivalentul marilor rapperi americani sunt cei români, dintre care se detașează Paraziții. Cum ziceam, e părerea mea, că așa se vede de la mine, din bula proprie :)))
      Secundo, mă îndoiesc că ascultătorii „cronici” de manele vor ajunge vreodată să reprezinte publicul majoritar. Nu de alta, dar publicul e destul de fragmentat și așa va fi mereu, maneliștii sunt doar mai gălăgioși și ies în evidență prin agramatism (lucru pe care mulți li-l și reproșează).

      00
    • @S.S
      Comparatia privind rap-ul american este pentru ca la inceput acea muzica era privita exact cum sunt privite acum manelele la noi. A doua chestie, este ca muzica asta prinde la un segment important de populatie, iar odata ce va fi machiata cum trebuie o sa intre in zona mainstream. Ceea ce face acum Costi Ionita este fix adunarea tuturor manelistilor si cosmetizarea ei pentru mase. Ca vor fi unii, care nu vor asculta sau vor fi deranjati este absolut normal. Dar daca acest gen de muzica o sa devina ceva comun in vreo cativa ani astfel incat sa-l vezi recurent pe marile posturi de radio sau de muzica din tara, este fix meritul lu domn Costi.
      Si acum putem vorbi pe o gramada de planuri, elitist sau non-elitist, insa realitatea dura este ca aceasta muzica are mai mare priza la mase decat alte genuri. Ca unora nu le convine sau nu vor sa accepte este fix dreptul lor. Dar sa nu fie surprinsi cand minoritatea asta de care ei acum isi bat joc o sa devina o majoritate si ei vor fi o minoritate.

      00
    • Mda, eu nu vad nicio diferență între Țavă Uraganu, Alina Eremia, Loredana Groza, Antonia, Inna din punct de vedere cultural și al valorii muzicale.
      Am mai multă apreciere pentru Florin Salam și Adrian Minune, decât pentru ăia de mai sus. Costi Ioniță nu mi-a plăcut niciodată. Are aerul ăla de combinator știrb de parfumuri false, țoale turcești și telefoane furate.

      00
  36. Nu stiu unde ai crescut, ai facut scoala/facultatea, dar mai usor cu generalizarea:
    „Dacă cineva care-a trecut prin liceu sau facultate în perioada 1998-2003 zice că n-a ascultat în viața lor manele, ori minte cu nerușinare, ori e un ipocrit notoriu. N-a fost bal de liceu sau de facultate la care să nu fi bubuit în boxe Costi Ioniță cu Adrian Minune.”
    Am terminat liceul in 2003, facultatea dupa 5ani si nu am ascultat manele si nu mint si nu sunt ipocrit. Nici la bal de la liceu sau facultate nu au fost manele si nici o petrecere/majorat la care am fost sau am organizat. Oras mare resedinta de judet, prin NE Romaniei, candva si capitala.
    Cum puteam asculta/dansa asa ceva, cand in 1999 aveam CD-ul original de la Prodigy https://en.wikipedia.org/wiki/The_Fat_of_the_Land , ce a ajuns pe casete in cateva zile in toat blocul. Pentru dansurile cu fete avem bluesuri (Lady in red), dar mai existau si scena dance de atunci, chiar daca si spre Etno cu Ro-mania, K1, dar si ce era rock mai comercial de la Metalica, Iris si altele. Dar petrecerile cu Prodigy cu 2x100W, in 7-9 oameni, de sambata seara nu se pot uita!
    De prin 2003 pana in 2019 am mers cativa ani buni la evenimente, concerte de Liberty Parade pe litoralul nostru pana Trance Energy in Jaarbeurs Utrecht, ASOT, ABGT 400. Am primit autograde la DJ (mari acum) cand faceau concerte cu cateva sute de participanti.
    Ce insemna ca simti muzica? E atunci cand auzi 3-4 acorduri dintr-o melodie si ti se face pielea de gaina la propriu si ti se ridica toate firele de par.
    Dar pentru unii muzica e doar un metoda de a agata partenere, pentru altii este o metoda de ai duce intr-o alta stare, fara a fi nevoie de alcool si fara tigari, droguri.

    Asteptam sa umple un stadion cu platitori de bilete „domna diva cu ai sai colaboratori”, iar domnii sa isi declare si sa isi plateasca obligatiile fiscale.

    00
  37. Nu ti-oi fi oprit si tie muzica :))? Ce treaba am eu cu betiva voastra? Eu ma imbat doar de fericire :)))

  38. Dacă ți-a plăcut ce fac cei de la Impex caută Future Nuggets, asta e numele colectivului sub care activează. Recomand și Raze de Soare, Steaua de Mare, Plevna, Ion din Dorobanți; găsești pe Spotify/Soundcloud.

    00
  39. mama ce o mai arde lumea purist, uitati chestia aia fantastica facuta tot de loredana acum niste ani buni cu lautari, Zaraza.

    Opinie nepopulara dar dupa mine manele, implicit manelistii, sunt mai deschisi la nou, experimentat si evolutie ca labarelile populare.

    Ca dovada, e un baiat mai sus care incearca sa explica ca maneaua e muzica folclorica, nu un produs cat se poate de modern, produsul lui Costi Ionita, si de consum cu ritmuri mai orientale ca muzica suedejeasca practicata pe aici de cateva sute de ani.

    Acum maneaua evolueaza trapanele sau cum dracu le zice si intra ferm in mainstream, mai degraba e trasa de artisti „pop” care au epuizat inspiratia vestica si au zis sa fie ei aia care fac bani din adus maneaua in mainstream.

    Pe partea de folclor romanesc ce mai avem? avem niste baieti din alte directii care incearca sa traga de elementele folclorice intr-o directie moderna: Bucovina, Subcarpati, Via Daca, Dirty Shirt am avut mema de Ro-mania. A mai incercat Tandarica sa il popularizeze pe Stelu Enache si sunetul ala cu iz balcanic, asta in deceniile pe care le-am prins eu, nu ce a fost in urma.

    Si de la artistii de folclor, liniste. Artistul de folclor se tine tare de bataitul cu mainile in sold pe 2 note.

    Discutam cu un amic in domeniu care imi explica ca pe vremuri si la maria tanase se tramba din nas ca prea se duce in pop si nerusinare, ca folclorul trebuie tinut in vitrina.

    In afara de Lese, culmea si la el stramba lumea din nas, din generatia noua cine mai incearca si altceva? Madalina Paval, altcineva?

    ce pot sa zic…gg manelisti, gg Costi, inevitabil costi ramane unul dintre cei mai influenti oameni din mainstreamul muzicii romanesti.

    00
    • subscriu la ce zice alex cu si la faza cu production value, extraordinar.

      Culmea, vreti sa vedeti folclor romanesc pus la fel de bine in valoare? Tot la un frate suedej trebuie sa mergeti, face niste chestii fantastice acum Damian Draghici.

      00
    • @alxzen: Bre, sincer, nu stii despre ce vorbesti! :) Nu-s cu muzica populara da’ tot stiu de gramada de tineri care incearca ‘altceva’ si chiar resusesc. Exemple: Bradatan, Grigore Gherman, Paul Ananie, Alexandru Pop, Alexandra Chira etc. Din Basarabia: Botgros, Plăieșii (ok, astia nu-s asa tineri, da’ canta super-bine), Fratii Advahov, iar ‘prelucrari’? Kapushon de ex. „Manelisti – deschisi la nou” pe dracu’ :)

      00
    • ba sa-mi bag, am zis sa ii iau pe rand sa vad ce o fi.
      Ai facut o lista cu toti copii alora de pe etno? In afara de filmatul 4k ce au descoperit?
      ai citit ce am zis, ca mi-a ajuns cu bataitul cu mainile in sold pe 2 note? tot aceleasi labareli, ti-am zis de elemente folclorice nu de muzica populara.

      Compara-mi cu ce scotea tandarica acum mai bine de 10 ani pe bachita (natalis), cu ce au scos Phoenix pe cantafabule cu Vasiliscul si aspida.

      Da, botgros are niste chestii misto, da intentionat nu am zis de kapushon si zdob si zdub.

      00
  40. 😂😂😂😂😂 asa a zis si tipa aia, ca ea bea de fericire. Nu stiu cat de fericita a fost cand a venit salvarea si i-a bagat glucoza in vena, dupa niste palme calumea

    00
  41. E o mare diferenta intre asculat voluntar sau involuntar.
    Cu cit un grup e mai agresiv (i.e. manelisti) cu atit ai sanse mai mari sa fi expus involuntar.

    Asta nu inseamna deloc ca esti ipocrit cind declari ca nu asculti manele (e subinteles voluntar).

    00
  42. Flat, ej lemn rău să moară băieții.
    Am ascultat manele in anii 2000 și am spurcat destule perechi de Converse și Vans pe manele, la lăutari, pe la cârciumi unde umblau numa academicieni, ce ascultau manele. Nu văd o problemă. Odată cu trecerea timpului și apariția jegurilor de tipul Romeo Fantastic, s-a dus în pula mea tot. Tot ce era mișto a dispărut și alți australopiteci au umplut locul. Alea erau vremurile și ăla era nivelul de cultură.
    Cu timpul am inceput sa mai ascult și o baladă rock, au apărut trupe dance, internetul a intrat în casă și gusturile s-au mai schimbat, ne-am mai educat, iar nivelul manelei s-a dus jos, jos de tot.
    Manelele anilor 2000 nu au treabă cu gunoiul de acum. Nici pe departe.
    Manelele au succes pentru că sunt un produs consumat de public. Nu e nimic rău în asta. Ce nu îmi place e comportamentul de manelist, de cioară borâtă. Și comportamentul asta este prezent și la rockeri, și la multe categorii. Muzica blană prin oraș, cu geamul jos, deranjează indiferent de ce e în boxe. Ar merita bătuți cu lumânarea peste coaie.
    Înainte de faptul că am ascultat manele, ce mă trădează sunt culoarea, limbajul și apucăturile de român suedejizat. Uite, mie îmi place muzica lăutărească, îmi place să îl ascult pe Adrian minune când cântă muzică lăutărească. Mi-a plăcut să îl ascult pe Florin Salam cum a discutat în podcastul lui Demian Drăghici. Cumva sunt mai incult, mai prost, mai manelist decât altul, pentru faptul că apreciez o muzică a unei culturi a suedezilor?
    Nu puișor. Nu sunt nici mai bun, nici mai cult, nici mai prost sau mai subuman decât rockalarii în țoale de piele, cu tricouri cu nume de trupe, bărbi și zorzoane pe ei.
    Sunt și ăia la fel de proști, mediocri, anoști și comuni ca ascultătorii de manele. Pula mea, îs oameni de rând. Ei în capetele lor se cred peste restul pulimii și trăiesc cu impresia că fac parte dintr-o castă superioara. Nu coaie, sunt la fel ca restul.
    Dacă nu aș fi legat, cu cel mai mare drag aș da cu mașina într-un choperist prost, care își ambalează căcatu ăla de mobra în oraș.
    Sunt și băieți mișto printre motocicliști, rockeri, cum sunt oameni de bine printre ăia care ascultă manele.
    Încearcă să nu fii idiot.

    00
  43. NOU
    #115

    Dak nu iti plac manelele inseamna ca mata tea facut prost. Cum plm sa nuti plaka manele? Tu gandesti in plm?

    00
  44. Articol prost din start: nu concepe ideea ca sunt oameni care nu asculta nici morti de beti manele

    00
  45. Interesant cum au sarit toti sa se dezica de manele pe baza posibilei confuzii de inteles intre „ascultat” si „auzit”. E aproximativ la fel cum spui ca ai ascultat Despacito sau Gangnam Style, ori BUG Mafia – manelele erau omniprezente si te loveai de ele in acea perioada fie ca iti placea sau nu.
    Sa te dezici(sau feresti de un produs) pentru ca este asociat cu anumiti oameni sau anumite valori denota doar superficialitate si lipsa de incredere in gusturile proprii.

    00
    • @BigBear depinde prin cercuri de invarteai si cu cine. Unii le-au evitat cu succes, chiar daca sa mearga la un concert cu muzica care ii placea, insemna sa se invoiasca vineri 3 ore de munca, sa ia un tren pentru 7 ore, sa schimbe 2 metrouri in Bucuresti, sa danseze/distreze pana la primul metrou, sa nu piarda trenul de la 6:00 din Gara de Nord spre casa, dupa alte 7 ore. Noroc ca era modernizata linia Bucuresti – Ploiesti si nici nu simteam imbinarile. Faceam peste 10mii de km pe an cu CFR-ul, cu cele 24 de calatorii reduse oferite de statutul de student.

      00
  46. Ok ce plm e trapanele?!?! :))
    E foarte credibil ca sunt oameni care n-au petrecut niciodata pe manele (excludem nuntile unde nu pui tu sau gashca ta imediata muzica, dar si acolo nu s-a intamplat niciodata sa se puna manele, cel putin nu tin minte). E chestie de varsta, manelele sunt mai pentru generatiile 30-, cu accent pe generatiile recente. La 30+ se copilarea pe lautareasca, care de principiu era asa-zisa muzica de autogara, de targ, de la tara, nu ceva pe care petreceai urban. Manelele sunt mult mai recente si evident ca daca ai 40 sa zicem nu prea vad cum ai fi petrecut pe manele.

    nota: stiu multe manele vechi, daca va tine ne batem in discografia Doru Calota dar nu am petrecut niciodata pe manele, nu vad ce e asa greu de crezut, manelele au devenit muzica pop recent.

    00
  47. Eu cred că dacă trăim într-o țară liberă, fiecare face ce vrea, citește ce vrea, mănâncă ce vrea, ascultă ce vrea.
    Manele sunt un produs cultural. Ca orice produs cultural, au un public al lor, mai mult sau mai puțin clar delimitat, care public nu se auto-definește conștient prin etnie, limbă, religie etc. – motiv pentru care nici n-o să auzim prea des declarații de genul „sunt manelist, deci sunt [insert here]!”. Dar, voit sau nu, ascultătorii activi de manele se recunosc în acest tip de muzică, o caută, o pun la petreceri etc.. Și când spun „muzică”, mă refer inclusiv la texte, care propagă niște valori, idei, filosofii de viață etc..
    Long story short, cui îi place ce spun aceste cântece, melodie-și-text, n-are decât să le-asculte. Eu nu ascult, nu le caut, le evit (pe unde pot) pentru că nu îmi place acest gen de muzică, din cel puțin două motive: 1) limba română este stâlcită în mod barbar; 2) nu mă regăsesc în și nu susțin principiile de viață exprimate de textele manelelor.

    Nota bene: nu consider manelele drept „muzică țigănească”, pentru că eu cred că muzica țigănească autentică este cea interpretată în limba etniei în cauză; la fel, consider muzica lăutărească veche (de la F. Lambru la Siminică și vechii lăutari, unii romi) drept parte din cultura română, pentru că este cântată în limba română și respectă canoanele acesteia (cu licențele poetice de rigoare, perfect acceptabile).

    Dar, cum ziceam și la început, nu am nici o problemă cu faptul că există manele. Fiecăruia, după gust!

    00
  48. Eu îl am pe Dinescu Jr. cu Steaua de Mare în pleilist.
    https://www.discogs.com/artist/2761454-Andrei-Dinescu

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube